• Tak po mnoha updatech je z toho konečně slušná hra. Ai už umí hrát i v modu kdy se vlaky neprolnou. Lze stavět X výhybky i Y na dvoukolejné trati. Což byla asi největší překážka rozumějšímu stavění. Až na otravnou politiku DLC lze hra doporučit.

• Lze souhlasit s výše zmíněnými příspěvky (nedostatky hry) ale konkrétně: první věc, která vás zarazí hned na začátku, je nemožnost konstrukce "angličana" zdvojené překřížené výhybky- zhlaví každé stanice se zbytečně prodlužuje. Následuje nedostatečný seznam vlaků (již bylo zmíněno), zde bych uvítal poznámku, jestli se jedná o nákladní, expres, manuál atd, plus další důležité informace- obsazenost personálem (pro tuto informaci si musíte vlak rozklepnout, což v pozdějších fázích hry velmi zdržuje), stáří vlaku, možnost si upravit seznam dle svého třídění např. stáří (třídění dle abecedy je snad to nejméně vhodné), předpokládaný výnos s aktuální obsazeností atd. Pokud se vám při rekonstrukci tratě povede poslat dva vlaky proti sobě, jste tak zvaně v pytli, jeden z vlaků musíte vymazat. Za další řekněme, nemožnost vytvářet zdvojené tratě či malý rozsah nádraží (v případě, že chcete obsáhnout dvě farmy jedním nádražím, musíte postavit to největší za 200k což je naprostý nesmysl a v neposlední řadě propustnost nádraží. Nebudu tu vyjmenovávat spoustu dalších maličkostí, které spíše otravují život a kazí celkový dojem. Nicméně se v globále jedná o celkem slušnou hru s příjemnou grafikou a pokud se na ni, po pár měsících autor- vydavatel "nevyflákne" určitě se může zařadit mezi nejlepří vlakové strategie. V současné době ji beru jako dobrý polotovar k dodělání. Bohužel k TTD má, až na grafiku ještě daleko.
  • Doufal jsem, že by to mohl být Railroad Tycoon 4. Není.
  • Stavitelslky zklamání, ekonomický slabé. Škoda, grafika pěkná
  • Ja urcite zkusim. Railroad Tycoon 2 je moje srdecni zalezitost *14* a tak doufam, ze to bude dost podobne *4*
  • Děkuji všem za příspěvky. Vidím, že si tuto hru nejspíš nepořídím, protože jsem od ní skutečně očekával onen wow efekt. Ten skoro nastal u Transport Fever, ale potom v pozdější fázi hry byla hra natolik nepřehledná a v mnoha ohledech zbytečně komplikovaná, že se z radosti a nadšení stávalo postupně zoufalství a frustrace. A vidím, že onen podobný neduh je i zde, kdy je hra vlastně nejzábavnější právě v začátcích.
    Ještě si počkám do prázdnin, zda-li autoři hru nějak neodladí, protože mám už skutečně absťák po nějaké komplexní tycoonovce. Bohužel ani Honzovi Mašinky mne moc dlouho nechytly, a tak stále čekám na povedený a hlavně komplexní simulátor, kde by nebylo jen ono stavění a budování, ale i dobře zapracovaný ekonomický simulátor a prostě vše, co je standardem v běžném životě.
    Navíc už dávno nežijeme na přelomu doby průmyslové a digitální a už máme i jako češi větší povědomí o ekonomice jako takové a myslím, že by i hodně jedinců, včetně mne, by si rádo zahrálo komplexní simulátor opravdu se vším všudy.
    No nebudu se zde rozepisovat,..budu snít dál a doufat, že se jednou takový produkt objeví a snad už i většina mining kryptoměn zkrachuje a dostanou se na svět grafiky za normální ceny.
    • Bohužel mám to podobně. Transport Fever paráda, ale brzy nastává nuda. V mapě se vyvíjí jen města, nepřibývají továrny, není konkurence, není co dělat. I stavění třeba X výhybky není nejjednodušší a víc typů signálů a jejich rychle stavění na dvoukolejce by to taky chtělo. Ale chybí tak málo.
      Mashinky mají už chain signaly a další epochu(diesel), jsou tak o level dál než Railway Empire. Mají pěkné řetězce, ač Industry Giant to není, i grafiku a stavění. Mapy už jsou taky pěkně rozlehlé. Jen prostě při stavění 1000x upravovat terén je vopruz, serpentina zabije celou horu, nádraží jsou větší než města vzhledem k nepoměru. A taky chybí ASI a nějaký vyšší cíl. Ale je to fajn hra a má ještě budoucnost
    • Masinky maj ten problem, ze nefunguje to na vlacich naprosto nejzasadnejsi - vyhybky/semafory/... je to sice par patku co sem to zkousel, ten engine co vyrobi krajinku fungoval az na nektery situace celekm slusne, ale tohle byl zdaleka nejvetsi problem - driv nebo pozdejs nastala situace, kdy se vlaky navzajem zablokovaly.
      • Už tam jsou Chain signaly, Tak tenhle problém tam není. Spíš Mashinky nemají AI a nemají mise kterých dlouhodobě doshanout. Jako Locomotion
  • Vím že je to trošku jiný žánr, ale prostě od chvíle co jsem zkusil Cities Skylines, mě jaksi vláčky v jinýc hrhách neberou :-D
  • K postřehům už tady zmíněným bych ještě pár přidal:
    Burzovní ekonomika je o ničem. Sice se dají kupovat podíly v průmyslových odvětvích nebo akcie konkurenta, ale jsou to mrtvé peníze. Nemáte z toho totiž žádné příjmy, jen se to počítá do hodnoty vaší společnosti. Nepřišel jsem na to jak je prodat v případě potřeby (a třeba tak spekulovat na pokles/růst). Ceny farem/továren jsou někdy taky úplně mimo, nezjistil jsem přesně jak hra tu hodnotu určuje, ale cena ubohé kukuřičné farmy levelu 1 může klidně jít do milionů zatímco pila vedle stejného levelu je za 100k.
    Dále jsou problémem pevně definované trasy, žádnou dynamiku nečekejte. Trasa je vždy ta nejkratší možná (objíždky natož automatické přesměrování při zácpě nehrozí) a nástupiště pevně dané. Můžete používat waypointy a ručně měnit nástupiště, ale to při stovkách vlaků není řešení.
    Od určité velikosti měst (cca 80k) se celkem vyplatí používat warehouse, i když s logikou je to hodně na štíru - postavit skladiště uprostřed prérie a odtamtud 10 různých železnic k farmám a městům s realitou nemá vůbec nic společného. U ještě větších měst (150k+) je růst v podstatě nemožný kvůli nedostatku volných perónů na nakládku/vykládku. S 2 stanicemi na město se sice dá růst výš, ale železnice je pak extrémně komplikovaná.
    To že AI konkurence umí jen zjednodušenou verzi dopravy, kdy se vlaky pohybují přes sebe na jedné koleji je obrovský fail, kromě extrémní výhody takového uspořádání na potřebu místa a zisky to v podstatě znamená, že při koupi konkurence je nejlepší řešení celý majetek (tj. vlaky/tratě/stanice) prodat a postavit znovu.
    • Ty společnosti nevyplácejí dividendy?
    • hehe. mne sa celkom osvecilo spojit 4 mesta. v podstate ti to da tolko $, ze nemas najmensi problem skupit konkurenciu a vyhrat. inak moje najvacsie mesto malo cca 1,2M a zasobovanie absolutne nestihalo ani pri 2 najvacsich staniciach. v podstate v taketo mesto uz nestiha zasobovat ani tovaren, ktora je priamo v meste (maso napr.). nie to este vozit tie mnozstva z miest inych. Rovnako sklady. tiez som s tym skusal experimentovat a pri relativne malom meste sa to da. pri vacsom ti vsetko klakne a akokolvek dobre si to mal nastavene, zlyha ti vsetko. taktiez cena "fariem" ti ako keby narastala s casom a niekedy dost nezmyselne. nedopatrenim (odklikol som automaticky okno) sa mi raz podarilo kupit cementaren za 250M $, co je samozrejme nezmysel (nebola napojena na nic). ako to tu popisuje user aaa, stacilo malo a bola by to o dost lepsia hra.
    • Cena nákupu továren závisí také na tom, jestli vyrábí nebo ne. Tzn. pokud kupuješ farmu, ze které nikdo nic nevozí, tak bude levnější, než ta ze které se pravidelně odváží suroviny pryč (pozor, že na krátkou vzdálenost zvládne sama omezeně zásobovat nejbližší město), ale budou tam určitě ještě nějaké náhodné násobiče. Nicméně cena je dost vysoká i tak a návratnost je malá, respektive scénáře jsou tak rychlé, že se to nevyplatí dělat. Snad jen na konci kdy už nevíš co s penězi, ale to zase postrádá smysl. Jediný smysl má stavět vlastní továrny ve městech, protože na Ai úplně není spoleh s výběrem továrny a přijde mi, že je volí čistě losem a ne podle toho jaké suroviny jsou dostupné v okolí a jakých surovin je nedostatek. Jen je problém, že ten slot je po růstu města dostupný jen chvíli, než ho zaplní Ai něčím náhodným, jenže člověk v tu chvíli nemusí mít dost peněz, aby si mohl vybrat, jaká továrna ve měste bude. Ale jinak mám přesně stejný pocit ze hry. Na remaster railroad tycoonu je ten ekonomický model moc zjedondušený a na hraní s kolejema je stavění moc omezené. Jsou rozkročení tak na půl a ani jedno není nijak zázračné, že bych to musel zapnout znovu.
  • Na tuhle hru jsem se těšil, jako na každý produkt developerů Kalypso (Patrician, Port Royal, Rise of Venice, Grand Ages Medieval, Urban Empire atd.).
    O to větší bylo moje zklamání když jsem zjistil, že celá hra je primárně dělaná jako kampaň, popř. oddělené scénáře. 40 hodin obsahu je klidně možné, ale takovou dobu jste klidně trávili jednou free game v Patrician 4.
    Volná hra v railway empire je... no, nudná. Jakmile spojíte dvě města, je velmi obtížné nebýt v černých číslech. Největším problémem je pak logistika, nutnost pamatovat si co jaké město vyrábí, a stereotyp. "Koupit" celou mapu stihnete klidně do deseti hodin, přičemž druhou polovinu hry máte takové příjmy, že vlastně jen stavíte a kupujete.
    To, že hra není dělaná na dlouhá tažení, potvrzuje i skutečnost, že strom technologií (rozdělen do pěti skupin po dvaceti letech vývoje) je definován dobou, kterou si vyberete, a začnete-li v roce 1850, technologie z let 1870-1930 během hry neodemknete. Toto naštěstí štvalo hodně lidí, takže to modeři částečně vylepšili. Sami vývojáři slíbili, že pracují na větší mapě, kde bude možnost postupu všemi věky.
    Ještě by mohli přidat pár období 1930+ a hra bude fajn.
    • Ty mody jsou bohužel omezeny jen na mapy a scénáře, takže komunita se hrou moc neudělá. Jediné co se jim podařilo, že scénáře umožňují i úpravu některých existujících herních parametrů, takže odemkly všechny technologie a vlaky, ale nastavení se týká pouze jednoho konkrétního scénáře/mapy. Tj. pokud by to někdo chtěl všude, tak musí modifikovat úplně všechny mapy. A stávajících scénářů a kampaňe se to nikdy nedotkne. Nicméně nevěřím, že by umožnily rozsáhlejší modifikace hry, to by pak neprodali jediné DLC.
  • Ach jo, proč se recenze na strategie vždycky tak odfláknou? Abych uvedl pár věcí na pravou míru, tak "typický tycoon" o kterém se zmiňuje recenzent není v tomto případě transport, ale railroad. Je to víceméně remaster něčeho mezi railroad tycoonu 2 a sid meier's railroads s lepší grafikou. Se všemi + a - daných titulů. To co je uděléno docela dobře je rozvoj měst. Ta začínají s továrnou a určitou poptávkou surovin, pokud ji pokryjete alespoň z 60% město začne růst a chtít další suroviny a zároveň poskytne další sloty na továrny, ve kterých se pak vyrábí pokročilejší zboží pro rozvinutější města, ale žádné komplikované řetězce o x surovinách nečekejte. Je to jen 1 vstup a 1 výstup. To co je špatně, jsou výhybky, Hra absolutně nezvládá nic složitějšího (na OTTD zapomeňte) než Y která se navíc nesmí křížit s jinou tratí, takže rozvětvit 2 kolejnou trať nelze, nebo alespoň ne jednodušše. Problém je, že můžete mít max. 2 nádraží na město a ty se brzo zasekají vlaky, protože nelze efektivně stavět tratě. Návěstidla jsou alespoň inteligentní a fungují jako cestová z OTTD, ale stejně je to na nic, když nelze trať pořádně rozvětvit. Temp hry je dost zběsilé a v kampani a scénařích jede Ai jako šílená, navíc cheatuje a naplaní na ni stejné mechaniky. Lze hrát zjednodušenou hru (vlaky se na jedné koleji projedou) nebo "realistickou" (kde kolize není možná a vlak čeká na volnou trasu). Nicméně Ai realistické nastavení neumí a tak i v tomto nastavení jen u ní se mohou vlaky projet navzájem. Těch cca 50 lokomotiv je zavádějících protože kromě mapy si vybíráte i epochu (cca 20 rozpětí), které nelze opustit. Po skončení sice můžete dál stavět, ale nové mašiny z další epochy už na té mapě neodemknete. To platí i pro sandbox. Ve hře jsou jen parní lokomotivy - tzn. poslední epocha končí v první polovině 20. stol. Jinak to přestavování něčeho již postaveného je skutečně porod, jen bych doplnil, že se shiftem se dají dělat "zarážky" a tak si při demolici nemusíte zbourat celý segment tratě jak je chybně uvedeno v recenzi, ale pauza na oběd byla asi moc krátká...
    • kovar.jakub
      1) Ano, takže jako typický tycoon. Jestli stavím jenom železnice, nebo i cesty, je mně jedno.
      2) Rozvoj měst popisuji.
      3) Jeden vstup a jeden výstup? Zbraňový průmysl je někde jinde (z uhlí vyráběná chemie, + z dřeva nařezané prkna + natěžené železo = zbraň), stejně tak třeba destilérka není úplně jednoduchá. Hlavní problém ale vidím v tom dát dohromady pro všechna odvětví všechna odbytiště.
      4) Vyhýbky jsou dobře, špatné je stavění tratí, které třeba neumožňuje ono zmiňované křížení více kolejí najednou - proto se kolem staví takové pekelnosti. A to ostatně píšu.
      5) O zběsilém tempu píšu, i když je dáno spíše objectivy.
      6) AI má jednodušší nastavení, nicméně to ničemu až tak nevadí, vždy mě spíše zaneprázdňovaly úkoly - proto jsem tomu jejímu nastavení nevěnoval velkou pozornost.
      7) 50 lokomotiv je myšleno počtem, ne typově.
      8) Za tip ohledně demolování děkuji, já si stavěl "odbočky" a boural to k nim, na zarážku jsem nepřišel.

Já myslím, že se celkem shodneme.
      • Ještě k té Ai, tak tam vím, že zrovna na tohle si hodně lidí stěžuje. Zejména ti, kteří nesnesou zjednodušení směrování vlaků, kdy je můžete klidně poslat na jednu kolej a projedou se navzájem. Tak si přepnou nastavení, ale stejně na to pak musí koukat u Ai. Sice tvůrci tvrdí, že Ai má pak jiné postihy (nějaký násobič nákladů), ale přijde mi to jako chabá výmluva. Asi jako kdybyste ve střílečce měl wall-hack, ale aby se to "vykompenzovalo" dostanete jen polovinu nábojů. Rozvoj měst jsem nerozporoval, jen jsem vyzdvihoval co se mi líbí, ale když to shrnu, tak pokud si chcete hrát s vlaky, tak radší OTTD nebo Transport Fever, pokud chcete víc ekonomiky, tak stejně zůstanete u Railroad tycoonu. Tohle je bohužel další takový klasický produkt od Kalypso za poslední dobu. Spousta promarněného potenciálu a přitomu stačilo málo, navíc hromada těch mechanik funguje dobře v jiných hrách, takže není potřeba znovu vynalézat kolo...
      • Problém je, že rozdíl mezi Transport a Railroad tycoonem není jen o stavení i silnic, ale celkově pojetím hry, kdy v railroad tycoon jde spíš o makro pohled a víc o ekonomiku a správu železniční sítě jako celku a neřešilo se moc kudy jednotlivý vlak jede, na které nástupiště a jak se vyhne jinému vlaku na stejné koleji, důraz byl na hospodárné využití lokomotiv a infrastruktury. Transport T. oproti tomu řeší víc do hloubky samotné budování kolejí a směrování vlaků, ale ekonomický model nabídky a poptávky nebo třeba skupování továren a akcie neřeší. Oboje má vlaky a ten kdo od toho čeká jiný "tycoon" může být nemile překvapen, pokud to není upřesněno.
        Kámen úrazu Railway Empire je, že se snaží dělat oboje ale to směrování vlaků mu moc nejde.Výhybky jsou špatně, nelze je třeba rozvětvit naráz do 3 směrů a to s křížení nesouvisí, ale je fakt, že obecně všechny problémy vznikají díky nemožnosti překřížit trať a tím je pak člověk nucen do konstrukcí, které zabírají moc prostoru a toho ve hře zase až tolik není. Ale zase pokud vezmu ekonomickou část a hrál bych to jako railroad tycoon v režimu prolnutí vlaků, tak z toho je spíš taková jednoduchá hříčka, která nemá moc hloubky.
        Zbraně už jsou samotný "vrchol" řetězce, kdy zkombinujete 2 výstupní produkty, ale obecně je jednoduchý. Zejména pokud se to porovná třeba s Industry Giant.
        K těm 50 lokomotivám je jasné, že jde o počet, jen někoho může zaskočit, že i v snadboxu nebo volné hře nebude mít na jedné mapě nikdy vše k dispozici, ale vždy jen cca 1/5 podle zvolené epochy cca 20 let. Některé věci je lepší upřesnit. Chápu, že když to člověk hraje, tak to může vypadat jako samozřejmost, ale zrovna tyhle věci mi přijde dobré zmínit/upřesnit vzhledem ke zvyklostem v žánru.
        Ještě mě napadá že lze stavět docela snadno zdvojené koleje, ale pokud jich chcete mít víc vedle sebe, tak u mostů a tunelů narazíte. Tunel ani most se víc než na 2 koleje neroztáhnou a trefovat se o kousek vedle s dalším mosetm/tunelem je docela nemotorné. Ještě našince může mrzet zasazení map a scénářů pouze na ůzemí USA, nicméně jak znám Kalypso, tak DLC Europe/Asia/Australia případně DLC 1930-50 + dalších dvacetiletka se dá očekávat, pokud se to bude prodávat dobře.
        • Velký souhlas. K OpenTTD a Transport Fever se to ani nepřiblížilo. Ta hra má zajímavý nápad, ale dotažený napůl, jako by o vlaky moc nešlo. Takovou hru mohli rovnou udělat ve schematickém režimu typu minimetro. Pak by odpadly výhybky.
        • Souhlasím zejména s tím, že počet vlaků i technologií (tím se chlubí i vývojáři) je zavádějící. Opravdu neznám žádný tycoon, kde by jste byli v sandbox/free módu limitováni pouze pětinou z celkového počtu časových období (většinou můžete začít či skončit později, popř. si to nastavit sami dle libosti)..
    • uff, chcel som niektore veci napisat, ale vystihol si vsetko co nebolo v recenzii dokonalo. autor recenzie by mal tvoj prispevok pripojit k clanku. :)