Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • LessPh

    Procet jsem komentare a byla tam zminka o gameboocich, nejaky dobry typ na gamebook pro decka 3 a 5 let?? Fantasy pokud mozno..

    Ja jsem do TT nikdy nepronikl, ale s deckama mam druhou sanci;-)

    Jeste nejakou jednoduchou deskovku, taky na hrani s detma. Diky

    • Jo a co se týče deskovek... díval jsi se na Plyšovou hlídku? Pohádková deskovka s příběhovou kampaní.... jak dělaná pro děcka.

    • Jeslti seženeš, tak určitě gamebook "O Norikovi". Vhodný pro děti i pro dospělé. Snad nejlepší gamebook co vyšel díky humoru a nadhledu.

      Taky doporčuji kouknout po sérii "Komix v němž jsi hrdinou", co jsou gamebookově zpracované komixy. V češtině jich vyšlo už tuším pět a pro děcka jsou tam úplně ideální "Rytíři". Právě to, že to není jen textové, ale že budou moci pomáhat hledat skryté odkazy, zlaťáky apod (které získáš tím, že si jich na obrázku všimneš) by je mohlo bavit víc, než jen pusté čteční knížky.

      • LessPh

        Díky všem za tipy. Bohužel spousta doporučení není k dostání nebo se mi úplně nezamlouvali, každopádně jsem právě objednal Rytíři - První dobrodružství ;-)

        O Norikovi, je totálně vyprodáno a na aukru bylo vydraženo za 2000 :D


        • Myslím, že pokud kupuješ pro věkovou kategorii 3-5 let, tak nebudeš litovat.

    • GorSilverarm

      Doporučil bych sérii Grailquest. Jsou to vtipně a s nadsázkou podané fantasy artušovské legendy. Jen asi dnes už bude trochu komplikovanější je sehnat. ;)

    • honcka

      Je to sice až pro starší, ale prý by měl vyjít tenhle rok dotisk O Norikovi od Vlaadi Chvatila. Myslím si, že to moc dlouho na trhu nezůstane, tak doporučuju koupit z předstihem

    • KronosDeret

      Hero Kids, Amazing tales, pro fanouišky poníku Tales of Equestria, Risus

  • honcka

    Bude recenze LoneWolf - hry na hrdiny?

    • Sgt_Buckminster

      Přinejmenším já ji nemám v plánu, leda by se toho v redakci ujal někdo jiný.

  • @Koko, Kyra - kolik Vám je? 13? Nebo autora Hlídky znáte osobně a kritika hry se Vás dotkla? - to bych ještě pochopil.. 

    Jinak nechápu ty ukřivděné a dotčené komentáře. Autor recenze má naopak palec nahoru, že se nebál napsat, jak se věci mají. - nemám rád nadržování, jen pro to, že je to "české".

    Vždyť je kolem tolik dobrých Pen&Paper systémů.. Tak proč proboha přebírat základy z DrD a k tomu ještě nezměnit nejhorší soubojový systém ever.. 😬

    Systém DrD byl zastaralý už před 20 lety, natož toto - to je jak dělat vývar z hnijící mrtvoly - nebude to nikdy dobré, nehledě na to, jak dlouho se to bude vařit. Kor v roce 2021..

    • Kokocudaci

      Když tě to zajímá je mi 34, autora neznám, hraju a vedu aktuálně DH a DnD, u obou systémů vidím nedostatky. DrD jsem nikdy nehrál. Vůbec se mě nedotýká to, že se DH někomu nelíbí, tak mi to nepodsouvej. Netvrdím že autor nemohl spoustu věcí vystihnout dobře, ač to stále všichni ignorují já asi pětkrát psal, že na DH vidím řadu problémů. A jak jsem v rychlosti proletěl zbytek recenze, tak některé autor zmiňuje. Já primárně nesouhlasím s tím jaho názorem, že je to bez minmaxování nehratelné. To mi říká že to nikdy nezkoušel, nejspíš u žádného TTRPG. Na základě toho bych řekl, že mu uniká pointa toho, o čem TTRPG jsou.

      • Po přečtení recenze musím říci, že její autor na Dračí hlídce opravdu nenechává nit suchou...ale píše to vtipně :-). btw. autora sice znám, ale jen zcela letmo - to aby někdo neřekl, že mu nějak nadržuji ;-)

        Ohledně samotné DH: Minmaxované postavy - musím se autora recenze zastat. Systém DH (či DnD) hodně nabádá k tomu, aby to hráč zkombinoval co nejlépe, protože v tom případě mu bude dobře fungovat postava a tedy ho to bude více bavit, než když mu postava bude fungovat špatně. To je prostý fakt - hráč každého systému si po nějaké době hraní uvědomí, co by mohl pomocí pravidel udělat při tvorbě postavy lépe (aby byla funkčnější) a vydá se tím směrem. Nemusí to sice znamenat naprostý minmaxing, ale rozhodně k tomu bude směřovat a nebude se chtít dobrovolně střílet do nohy tím, že si nějaké ability schválně zvolí tak, aby mu nepřinesly tolik, co jiné.

        A ano, čím více vlastností, dovedností, ras, povolání, specializací, featů, meritů, atd, atd hra má, tím více nabádá (a trochu nutí) k minmaxování.

        A i kdyby nějaký hráč vytvořil svou postavu neminmaxově a udělal ji třeba vyloženě neefektivně, i kdyby to tak udělala skoro celá herní parta...stačí aby jeden hráč minimaxoval svou postavu a tím to ostatním bude kazit, aniž by udělal něco špatného. Takové dobrodružství jsem již také zažil vícekrát - Vypravěč má zatracený problém vytvořit v něm pro hráče takové překážky, které budou dostatečně obtížné, ale zvládnutelné, pro všechny. Vždycky to bude pro ty, kteří minmaxovali, jednoduché a pro ostatní příliš těžké.


        Nejsem žádný guru, ale rád bych uvedl, že určité zkušenosti s hraním (hráč i Vypravěč) také mám. A výše popsané problémy, které vidím v DH (stejně jako autor recenze) jsem viděl už v dračáku, v několika typech DnD, Pathfinderovi, Numenéře, i ve WoD. A čím méně tabulek a přesných čísel má systém, tím lépe těmto neduhům odolává.

        Nakonec bych rád řekl, že neexistuje nejlepší systém. Jen nejlepší pocit z hraní určitého systému :-). Koho tedy baví skládání charakteru dle tabulek a čísel, bude pro něj DH super.


      • Tak samozřejmě s tebou budu souhlasit, že každý systém má nedostatky. 

        Autor nikde nepsal, že je to nehratelné (alespoň, jak já jsem to pochopil) - narážel na velkou nevyváženost různých kombinací ras a povolání. - nejde o to minmaxovat, jde o zábavu. A nevím jak tebe, ale mě nebaví hrát za výrazně slabší postavu s handicapem.. (pokud např. hraju s dětma, tak je to samozř. úplně jedno - mluvím o normálním "dospělém" 😀 hraní). 

        Nehledě na to, že minmaxování může někoho bavit a nic proti tomu nemám. Pak jsi prostě omezený jen určitými a většinou dost konkrétními kombinacemi ras a povolání, a to je špatně..

        Určitě můžeš namítnout, že výhodnost různých povolání pro různé rasy je v pořádku a je vlastně v každé hře.. A já s tebou budu opět jen souhlasit.. 

        Jde o to JAK je systém vyvážen a byť jsem DH nehrál, tak pokud je to stejně nevyvážené a trestající, jak to bylo v DrD, tak je to prostě špatně. - vývoj rpg se někam posunul, že..

        (pak je samozř. opačný extrém, viz enormně špatné DnD 4, kde je vlastně skoro úplně jedno, za co hraješ - všechny kombinace jsou skoro stejné a rozdíly mezi postavami jsou vlastně jen vzhledové) 

        Už se tě na to někdo ptal - proč vlastně DH hraješ? Co tě u toho drží? - ptám se opravdu jen ze zvědavosti, když je kolem tolik lepších her..

        • Kokocudaci

          Vývoj her se možná někam posunul, máme nové moderní systémy, OK, ale je to jako říct tak už nebudeme hrát šachy, když máme Wargaming. Co když mám rád šachy? :-) Ohledně toho minmaxování je to jak píšeš. Většina hráčů to asi chce hrát takhle, ale jako GM můžu říct, že je to škoda. Zvláště pokud se hraje kampaň a je možné tam pořádně rozehrát charaktery postav, jejich příběh, pokud to není jen o tupém projití dungeonu.

          OK, dobrý dotaz, nečtu už celou diskusi, nemám na to čas. Líbí se mi třeba to, že oproti například DnD netlačí DH hráče u povolání do jedné připravené cesty. U DnD si zvolíš specializaci a tím máš prakticky hotovo, pak jen sleduješ, co ti s každým lvl přibude. V DH si každý jednotlivý lvl volíš jak zvláštní schopnosti, tak dovednosti. Navíc specializace nás čekají pak od lvl 6 v Pravidlech pro pokročilé. To je super, ten systém je velmi jednoduchý a i v rámci té jednoduchosti lze vytvořit obrovská paleta rozličných postav v rámci povolání. Dále třeba aktivní obrana. Zase srovnám s DnD, tam máš jedno obrané číslo a je úplně jedno, jestli na tebe jde v kole první útok nebo pátý. Systém aktivní obrany v DH se mi osobně líbí mnohem více. Jako třetí třeba zmíním povolání válečníka. Oproti DnD kde válečník jen tupě buší a nic jiného v podstatě nemůže dělat, tady má různé schopnosti které hru za válečníka dělají výrazně zajímavější. Může taktizovat a hledat dobré řešení pro soubojovou situaci. Asi by se našlo pár dalších věcí, já osobně mám DnD asi raději než DH, ale rozhodně ten systém má i něco do sebe. Docela hezké shrnutí udělalo podle mě na YT RPG Forge, dovolím si přidat odkaz. Dračí Hlídka - #01 - Tvorba postavy - YouTube

          • Přiznám se, že DnD až tak nemusím, ale tady bych ho trochu hájil:

            DnD (5e) má těch cest pro každé povolání víc. Většinou jde o kombinaci bojového stylu a celkového zaměření. Plus nějaké drobnosti jako metamagie, manévry (pro toho tupého bouchače). Pak k tomu vyšla hromada rozšíření, které další kombinace přidávají. Plus featy a multiclassing. Tedy možnosti úpravy postavy sice nejsou nekonečné, ale jsou docela slušné a nabízejí zajímavé taktické i RP možnosti.

            Že má postava v DnD jen jedno AC je fakt, ale když na něj útočí víc postav (kolik záleží na velikosti, postavení a zvláštních schopnostech jako pack tactics), tak dostanou k hodům na útok výhodu. To tu aktivní obranu trochu supluje. Jako jo, není tam obrana zbraní a na to, aby zbroj omezovala zranění a ne jen snižovala šanci na zásah potřebuješ feat.

            Na druhou stranu není úplně fér srovnávat DnD se všemi rozšířeními s DH pro začátečníky (pravidla do 5. úrovně). Ale spousta problémů z toho kouká tak jako tak. Třeba to minmaxování není v DnD takový problém a i podházená nebo záměrně zkriplená postava může být užitečná a přijde jen o relativně málo schopností (zkoušel jsem za takovou hrát). Útočným kouzlem se sice netrefí, ale může si vybrat taková, u kterých si házet nemusí (třeba podpůrná). V DH má málo many a navíc mizernou šanci něco seslat, což je s mizerným výběrem nenáročných kouzel smrtící kombinace. Koukal jsem jen na LITE verzi a tam je všude náročnost 6 (což je předpokládám celkové minimum). S postihem na inteligenci -2 a +3 ke kouzlící dovednosti (chci hrát bouchače, co umí občas něco seslat) je to jen 50 % na úspěch.

            • Kokocudaci

              Já vím, víceméně souhlasím, že těch cest tam není až tak málo, díky rozšířením... Ale jak píšeš, není zrovna fér srovnání kvůli tomu, že pravidla pro začátečníky jsou jen do 6 lvl. DH je v tomhle prostě univerzálnější, ten systém je tak postaven. Navíc tedy stále je to o tom, že si volíš jednou za hru specializaci a pak už jen víceméně koukáš, co ti tabulka vývoje postavy nadělí za nové schopnosti.

              Ohledně minmaxování, to by mohla být velmi dlouhá diskuse. Ale píšeš v podstatě o nízké užitečnosti, neschopnosti sesílat kouzla a podobně. Já bych spíš hledal příležitost, jak si tu postavu užít roleplayově. Tam přichází to kouzlo dle mého.

              A ještě třeba zmíním povolání alchymisty, to bych taky určitě přidal k bonusu DH. Oproti třeba alchymistovi (artificer) z Tashy mi to přijde o hodně zajímavější.

              • Reakce na příspěvek:

                Zapomněl jsi na featy a multiclassing. Vypadne ti postava z party (třeba protože hráč už nemůže) a najednou chybí jedna specializace. To může nouzově zaplácnout kdokoliv, kdo si vezme level jiné třídy nebo, pokud to není tak akutní, jen feat, který chybějící schopnost doplní. Tedy naučit bojovníka trochu kouzlit nebo čaroděje léčit, není až takový problém. Navíc jsou tam subclassy, které samy o sobě mají přesah jinam (eldrich knight, arcane trickster, jeden z warlocků...) i celá povolání, co neumí jen jednu věc. Tohle ti DH nenabídne a dovednostmi to nedožene (to by musely vypadat jinak). Jestli v pravidlech pro pokročilé přidají dobře udělaný multiclassing, tak tohle samozřejmě padá.

                Ohledně roleplay zkriplené postavy. Na tohle nepotřebuješ postavu dle povolání. Můžeš si zahrát obyčejného sedláka, co se někde naučil pár kouzel nebo postavu o x úrovní níž než ostatní. Spíš jde o to, když se k takové dostane někdo neúmyslně (špatně naháže) a RP moc nedává. Pak má dost omezené možnosti se u hry bavit. PJ má taky relativně málo pravidlových možností do konkrétního hráče šťouchat na nutit ho k aktivitě (chybí něco jako tagy, na které by mohl cílit). Jasně, zkušený si poradí, ale musíš počítat i se začátečníky.

                Alchymista v DnD chybí, to je fakt. Důvodem je, že se DnD dost zaměřují na boj a alchymista v něm není moc užitečný. Co vyrobí, může rozdat ostatním a výsledek je, jako by si to koupili v obchodě. Naopak pro kampaně s malým počtem bojů jsou povolání z DnD dost mizerná. Ještě tak kouzelníci se mohou zaměřit čistě na nebojová kouzla, ale nebojující zloděj nebo kněz jsou poloviční. Ale upřímně, pro takové kampaně jsou lepší jiné systémy než class-level, což je i DH.

                • Kokocudaci

                  Reakce na příspěvek:

                  Jako nezapomněl jsem na ně. Nepovažuji to ale za rovné té volnosti DH. Multiclassing v PPP očekávám, ale nevím, nejsem nijak na autory napojený. Co se týče nějakého zaměření těch systémů jako takových, řekl bych že je to dost podobné. Určitě lze najít i systémy více zaměřené na příběhové hry, to je pak o skupině a preferencích.

                  Přijde mi že "omylem" si naházet fakt špatnou postavu v DH ani DnD moc nejde. Spíš si jí hráč posune dolů schválně sám. Máš tam pro každé povolání dvě hlavní vlastnosti, bonus do nich, navíc si rozděluješ naházená čísla sám, prostě omylem úplnou lamu neuděláš.

                  Alchymista v DH mi přijde fakt zajímavý, určitě bych si ho sám vybral na hraní. Navíc bych chtěl hrát nějakého trotla, a to mi k tomu povolání sedí :-)

                  • Sgt_Buckminster

                    Reakce na příspěvek:

                    Tak snad abych taky přidal svých pár centů a vyjasnil pár věcí, které se nejspíš ztratily mezi řádky (ve dvou příšerných blocích textu kvůli limitu odstavců na post, za to sorry):

                    Hodně se tu srovnává DH s DnD, což na jednu stranu samozřejmě dává smysl, jsou to hodně podobné hry. V čemž ale také vězí jádro pudla: obojí jsou to designem “oldschool” hry (nikoli OSR, jak řešíme výše). Čímž samozřejmě neříkám, že je na nich něco nutně špatného, samozřejmě. Ale pracují se systémy, které byly vymyšlené před dloooouhou řádkou let a vychází z určité mentality a designové filosofie, ve které vznikaly. Což by bylo celkově na dlouhou debatu, ale ta tvorba postavy je třeba dobrý příklad. DH i DnD pracují s kombinací rasy a povolání, protože tak to DnD dělá odnepaměti, protože v jeho počátcích to byla hra mnohem víc zaměřená na číslíčka než na RP. Aby v takovémhle systému byla nějaká variabilita, různé kombinace musí být různě silné v různých věcech a tím pádem různě vhodné pro různé archetypy, čímž nám nutně vznikají optimální buildy. VA v DH konkrétně jsou číselné rozdíly nastavené tak, že je mezi různými kombinacemi rozdíl opravdu značný. Což nese poměrně těžké srovnání se systémy, které se na tenhle systém vykašlaly a které tím pádem tímhle problémem netrpí. GorSilvermarm některé zmiňuje výše, ale za mě třeba: Symbaroum nechává hráče volit si vlastní talenty a mít tím pádem jim dává naprostou svobodu v tom, jakou postavu chtějí mít, nijak nelimitovanou povoláním ani rasou (a má předpřipravené archetypy pro hráče, kteří se tím nechtějí zabývat). City of Mist nemá ani rasy, ani povolání, ani čísla, a je to nejlepší character building systém, jaký jsem kdy viděl. Burning Wheel systémy jako WoD: Vampire nechávají hráće prostě rozdělit body dle svého vědomí a svědomí do čehokoli, jak se jim zachce. Proto píšu, že je systém v DH svazující. Pokud ho srovnáváme s DnD, tak, no, možná není, ale to jenom proto, že srovnáváme dva z podstaty svazující systémy. Chápu, že pokud někdo hraje jenom DnD a jím inspirované hry jako DrD/DH, tak se to trochu hůř představuje, ale… no, jsou i jiné hry než ty inspirované DnD. A samozřejmě, ať každý hraje, co ho baví, nic proti ničemu, ale pokud má nějaký systém nějaký nedostatek, tak ho v recenzi vypíchnu. (Stejně jako jsem v recenzi na Symbaroum psal, že ten suprsvobodný systém talentů, který osobně strašně cením, se dá bohužel rozbít až směšně snadno, pokud je člověk jenom trochu munchkin.) DH vyšla v roce 2020. Jako takovou ji budu srovnávat jednak s jejími vzory, ale také s moderními hrami a její systémy dávat do kontextu her, jaké vychází teď. To mi přijde fér. A pokud něco dělá dle mého názoru hůř, řeknu to, o tom jsou recenze. 

                    S tím samozřejmě souvisí i to minmaxování (o kterém dle jednoho komentáře prý “nevím, prostě nevím”). Tady se asi něco ztratilo z překladu. Jak píše Smaug výše, pokud má v DH postava své dvě klíčové statistiky nízké, zkriplí jí to. Vycházím samozřejmě z předpokladu, že když jde člověk hrát za kouzelníka, je to proto, že chce ve hře kouzlit, když má v příručce deset stránek kouzel. Plus že pokud má grupa mezi sebou kouzelníka, spoléhá, že bude umět kouzlit. To jsou myslím rozumné předpoklady. A v takovém případě, ačkoli má hra 7 ras, nemůže vybírat ze všech, leda by se chtěl smířit s tím, že bude mít denně manu na 4 kouzla a povedou se mu z toho 2. To samé u jakéhokoli jiného povolání, jejichž efektivita vždy závisí na dvou klíčových statistikách. Pokud je postava nemá na dobré úrovni, je postava nepoužitelná v roli, kterou má v systému plnit, aniž by systém její nepoužitelnost uměl vyvážit jinde. To je to, čím DH podporuje minmaxování (respektive optimalizování postav, pokud chceme slovíčkařit - PCs nemusí mít statistiky vždy totálně na max, ale je extrémně žádoucí je mít nad průměrem a systém nedává hráčům jediný důvod, aby si je tak nenastavili). To je to, za co DH kritizuji. A jsem přesvědčený, že je ta kritika na místě. Trpí tím balanc systému hodů na dovednosti (viz recenze) i možnost volby hráčů při tvorbě postavy. Kombinací ras a postav je v DH sice matematicky hodně, prakticky použitelných je ale jenom pár. V sobotu jsem byl na kousku přednášky jednoho z tvůrců Hlídky a i on sám říkal, že by si neoptimalizovanou postavu zahrál možná na oneshot pro tu legraci, ale určitě by se s ní netrápil po dlouhodobou kampaň. “Hledat příležitost, jak si tu postavu užít roleplayově” je samozřejmě možnost, ale za á jen pro hráče, kteří jsou v RP zdatní a za bé, i kdyby z toho hráč nakrásně udělal zlatý hřeb kampaně, pořád to není přednost systému. Dobří hráči spasí i sebehorší designový přešlap, ale to neznamená, že ten přešlap budu v recenzi chválit. Nehodnotím schopnosti hypotetických hráčů, hodnotím hru a to, jak bude působit na průměrného hráče. A opět můžu zdůraznit: jiné systémy tímhle problémem netrpí. To, že si DH vybrala za vzor systém, který ano, je samozřejmě tvůrčí volba, ale pokud vede k nějakému problému, je hodná kritiky. 

                    • GorSilverarm

                      Reakce na příspěvek:

                      Já myslím že jsi to v samotném textu popsal všechno dobře. Jenže většina lidí si při slově minmaxovat představí DnD nebo Pathfindera kde hráč chce vzít na první úrovni mnicha jen aby dostal bodík, pak se změnit na válečníka, aby dostal životy a završit to postupným střídavým levelováním pěti povolání, jak se to hodí, a přitom se popisuje jako obyčejný kluk z vesnice. V takovém případě to totiž kolikrát hru spíš kazí a RP to vůbec nepřidává. U DH je to spíš o tom, že pokud nevezmeš vhodnou kombinaci můžeš si na papír napsat udatného válečníka, ale když dojde na lámání chleba netrefíš mečem ani vrata od stodoly nebo tvůj kouzelník psaný jako geniální student nebude schopný seslat ani základní kouzlo. To není ani tak minmaxování ale holé přežití pro zachování hrdinské fantasy která se má vyprávět.

          • GorSilverarm

            A právě proto se vyplatí se podívat třeba na tvorbu postavy ve 

            Warhammer Fantasy Roleplay: Tady

            Nebo City of Mist: Tady

            Nebo Degenesis: Tady

          • Kokocudaci

            Ještě bych teda doplnil, že pokud pro někoho TTRPG znamená v podstatě jen dungeon crawl, pak ano, pak minmaxovat určitě bude. Já si myslím, že o tom to ale úplně není a že o hodně přichází.

      • Corvus

        KOKO: Meleš naprosté kraviny.

        • Kokocudaci

          Díky, zato ty jsi evidentně myslivna :-D

  • Omlouvám se za strašný geekismus, ale...

    Recenze mnohokrát operuje s termínem old school. To je na RPG scéně označení herního stylu, se kterým Dračí Hlídka nemá absolutně nic společného a porušuje asi všechny jeho principy, které může.

    Víc třeba tady:

    https://zpatky.wordpress.com/2019/03/27/co-je-old-school-renesance/

    Omlouvám se, jsem nerd, vím to.

    • Sgt_Buckminster

      Geekismus cením, je to dobrý postřeh :) termín old-school v recenzi používám trochu odděleně od OSR jako takového (tim Hlídka skutečně není, trošku jsem do toho zabrousil treba v recce na Zapovezenky). OSR je složené ze spousty faktorů, jedním z nich je rozhodně i důraz na svobodu, nahodu a nelinearnost, kterou Vámi přiložený článek vyzdvihuje. Taky se s ním ale pojí spousta dalších přístupů, které byly tehdejšímu hraní vlastní (velká nekompromisnost stran smrti postav, definování hry statistikami a čísly na kostkách, úzce definovana povolání s předem danými rolemi) a od kterých se v moderních hrách spíše odpouští. Vetsinu z tehle přístupu prejalo i DrD, po něm DH a je to ten "old school", o kterek v textu mluvim, nikoli OSR jako takové, ačkoli chápu, že to pro zasvecené může být matoucí, ale zase jsem k recenzi nechtěl přidávat i výkladový slovník :)

  • Pokud jde o dovednosti, tak ty byly už v klasickém DrD (minimálně v poslední verzi). Taky se házelo k10 a taky byly k základnímu systému tak trochu nedbale přilepené. Jen byly přidané až v pravidlech pro pokročilé (asi aby nebyly nováčci přehlceni a aby bylo dost obsahu i pro další díly), nicméně počítalo se s jejich použitím pro postavy od první úrovně. Tedy s ohledem na původ DH to nevypadá na žádnou novinku., ač to asi používá trochu jinou matematiku a podle recenze to ani nevypadá na velké zlepšení.

  • Ahojte. Děkuji za celý tým skoro-Hrdinů za naše přiložené video z hraní Dračí Hlídky :)

  • Nic proti, ale tohle bych rozhodně nenazvala recenzí, ale obyčejným haterstvím a zcela subjektivním navážením se do něčeho, co na první pohled nemáte rád a od čeho jste ani nečetl pravidla. Jinak byste tam nenapsal tolik hovadin, které jen dokazují vaši nechuť tato pravidla posoudit objektivně. 

    Ale prosím. Každý máme něco, co nás baví a něco, co nesnášíme. Ale pokud hodláte/musíte na něco psát recenzi, posuzujte to laskavě objektivně a nebo radši vůbec. Hlavně, když o některých věcech nemáte ani tušení.  A jen tak mimochodem - splést si latinu s řečtinou... ts, ts, ts...

    • honcka

      BTW, když se podíváte na jinou recenzi, taky tam moc Hlídku nešetřili

      http://www.d20.cz/clanky/produkty/recenze-draci-hlidka-podle-jersona.html

      • Maxianimal

        On jí obecně nikdo moc nešetří. Z toho mi vyšlo, že to prostě dobrý není, takže čas zabíjím v Zapovězenkách a čekám, s čím přijde JaD.

    • Sgt_Buckminster

      Vřele děkujeme za upozornění na řečtinu (a níže i obry), v textu opraveno :) 

    • Hrála jsi někdy aktuální systémy? Déle než na one-shot? DnD 5 nebo třeba vymazlené Pathfinder 2e? Herní design je dneska někde úplně jinde (a přiznejme si, že DrD nebyl žádný zázrak ani tehdy, ve srovnání s třeba ADnD...).


      Já chápu, že když má člověk něco rád, tak se mu takováhle kritika nečte dobře, ale to neznamená, že by neměla pravdu. Věcných argumentů v ní padlo mnoho...

      • Kokocudaci

        Jo, hrál a aktivně hraju, jako hráč i jako GM, celkem tři skupiny v současné době. A zcela souhlasím s Kyrou

        • GorSilverarm

          Tady nejde o to v kolika skupinách člověk hraje, ale spíš o to, zda má zkušenosti se systémy moderního střihu mimo český rybníček. Takže otázka spíš zní, kolik má odehraných systémů, než jestli hraje každý večer. Zkušenostmi s hraním se totiž text a pravidla v příručkách nezlepší.

          • Kokocudaci

            Takže se tu někdo zeptá, hele a máš aktivní zkušenosti s jinými moderními systémy? Což je tedy dle Vás předpoklad, aby člověk mohl mít relevantní názor.  Já říkám že mám a s Kyrou souhlasím, nic víc. Ale na české TTRPG scéně už jsem zvyklý na všeználky, kteří jediní mohou mít pravdu, nevidím to zdaleka poprvé.

            • GorSilverarm

              No, pokud se bavíme o funkčností a vyváženosti pravidel tak je dobré mít znalosti na porovnání. Pokud neznám jiné systémy těžko mohu do důsledku hodnotit, jestli ten, který hraju je lepší nebo horší než další. Dokonce ani to, zda si drží nějaký standart. A opět se nebavíme o faktoru, zda se u něj bavím nebo jsem si ho doma upravil. Jen čistě a pouze o funkčnosti toho co se píše v příručkách. Pořád tu totiž nezazněl jediný argument, co v recenzi není pravda. Tím doopravdy nemyslím prohození názvu rasy nebo prohození cizího jazyka. Mluvím o tom, co tedy dělá Hlídku dobrým systémem a v čem vyčnívá nad konkurencí anebo s ní v roce 2021 alespoň schopně drží krok. Pokud ze mě to že chci slyšet tuhle odpověď dělá všeználka asi to překousnu.

              • Kokocudaci

                Reakce na příspěvek:

                Jersone?? 😂

                • GorSilverarm

                  Reakce na příspěvek:

                  Pokud je tohle ten konečný argument tak ho asi docela nechápu. :)

                  • Kokocudaci

                    Reakce na příspěvek:

                    Ale nic, to neřeš. Taky všeználek. Já ti žádný "konečný argument" nedám, nehodlám to číst. Souhlasím s Kyrou že recenze je silně subjektivně negativně zabarvená. To lze poznat už z úvodu. Nakonec autor to sám připouští. Co v recenzi není pravda ti neřeknu, nebudu jí dočítat. Jestli ti tohle k pocitu vítězství v diskusi stačí, ať ti to udělá pěkný den ;-)

                    • GorSilverarm

                      Reakce na příspěvek:

                      Nejde mi o to vyhrát v diskuzi. Spíš o to zjistit v čem
                      je tedy Hlídka dobrá a co z recenze tedy mechanicky není pravda.

                      • Kokocudaci

                        Reakce na příspěvek:

                        Na to já jsem se nikdy ani nesnažil reagovat. :-) 

                        • Reakce na příspěvek:

                          To skoro vypadá, že jeden z těch "všeználků" z české scény jsi ty sám.. 

                          Ani se nestydíš komentovat něco, co jsi nečetl, protože "je to přece jasné z prvního odstavce"..  😯

                          • Kokocudaci

                            Reakce na příspěvek:

                            Možná :-D Nejsem kdovíjaký znalec mnoha systémů, to určitě ne.  Proč bych se měl stydět, já svoje důvody vysvětlil. Autor mě nepřesvědčil, že TTRPG chápe. Protože pokud je přesvědčen, že musíš mít silnou postavu aby sis RPG hru užil, tak dle mého nechápe o čem TTRPG jsou. Jinak řečeno myslím že rozumím principu TTRPG, systémům obecně zase tolik ne.

                    • Reakce na příspěvek:

                      Bohužel musím přiznat, že jsem po pročtení celé diskuze stále nenašla žádný argument, co je na Dračí hlídce to skvělé, inovátorské, prostě důvod proč ten systém hrát. Na rozdíl od recenze, která poukázala na nešvar malého českého rybníčku, a to neustálé remixování desítky let starých pravidel a mechanismů, které už prostě byly dávno překonány něčím intuitivnějším a hlavně zábavnějším. Ale všichni tu nostalgicky vzpomínají na staré dračáky na střední. Jo bylo to fajn, ale už bych to nikdy hrát nechtěla, protože se dá bavit u mnohem lepších systémů. Na co potřebuji několik stránek plných tabulek? Na co potřebuji X různých dovedností pro skrývání? Proč? Čím tohle dodává hře na zábavnosti? Argumenty stylu, recenzi jsem ani nečetl, protože je to bohapustý hate, jsou na úrovní diskuze vedené na střední škole. Pokud se chci k něčemu vyjadřovat, tak bych se měl především seznámit se stanoviskem oponenta, aby moje argumenty byly založené na pevném základu. Takhle to jsou jen bohapusté výkřiky do tmy, ze kterých jsem se stále nedozvěděla, proč je to tak skvělý systém.  Sem s tím. Skutečně mě to zajímá. Místo toho se dozvím, že jsou ostatní nesouhlasící kolíci a recenzent si spletl rasu, tudíž jsou jakákoliv jeho další názory mimo mísu. Tomu říkám názor na úrovni, který skutečně tomuto systému žádnou dobrou reklamu nedělá. 

                      • Kokocudaci

                        Reakce na příspěvek:

                        Já jsem někde psal že je to skvělý, nedej bože inovativní systém? :-) Myslím že ne, naopak, několikrát jsem psal že chyby v DH vidím, ale to diskutující jaksi přehlížejí, ono se to nehodí že?


                        Recenzi jsem přestal číst potom, co jsem v prvních několika odstavcích viděl zjevnou nekompetentnost autora. To je celé. Přijde mi to legitimní. Neřeším ani neobhajuji DH, vlastně s ní mám sám řadu problémů, já kritizuji ten úvod recenze, který samotný mi stačil k tomu, abych ji nebral vážně.


                        To že autor napíše, že je třeba minmaxovat v DH aby si to člověk užil, je prostě blbost. 

                        • Hidden

                          Reakce na příspěvek:

                          Zalezi na osobnim vkusu kazdeho hrace - pokud nekoho bavi hrat nedokonale postavy, asi si to uzije. Pokud nekdo ocekava ve stylu stareho Dracaku prepalene hrdiny, pak muze byt poznamka o minmaxovani zcela na miste.

                          Jinak k recenzi, at si o autorovi kazdy mysli co chce - autor v textu jasne vyargumentoval co se mu nelibi a proc presne se mu to nelibi a je uz na ctenari jestli se s argumenty ztotozni nebo ne (potazmo jestli mu vytykane vlastnosti vadi nebo nikoliv). To, ze vysledek recenze neni uplne pozitivni jde ruku v ruce s vytykanymi (a vyargumentovanymi) postrehy. Za me zcela v poradku. Ma snad recenzent veci, ktere nehodnoti dobre a ktere mu kazi hrani mlcky prechazet? Nemyslim si.

                          Jinak jak poznamenala Kurkuma - hodnotit recenzi a jejiho autora a pritom si ji vubec celou (!) neprecist, to asi neni uplne nejlepsi zpusob jak zacit vest konstruktivni kritiku. ;)

    • GorSilverarm

      Spíš bych řekl, že pokud někdo chce tvrdit, že autor napsal špatně svůj text mělo by sdělení obsahovat víc než toto obvinění. Potažmo ještě tak nesmyslné že to vůbec nehrál a vytváří jen prázdný hate. Osobně by mě zajímalo, co v textu není pravda? Už jen protože vývoj Hlídky jsem sledoval stejně jako herní ukázky a podle toho co jsem viděl se stalo přesně to, jak to vypadalo. Navíc myslím že v recenzi zazní i kladná slova. Pokud tedy není odpověď jen: „Nemá rád, co se mi líbí, a proto nemá pravdu.“ Nebo: „Neznám jiné než přeložené systémy, a proto je tenhle zajímavý.“ Popřípadě: „Dobře se u toho s kamarády bavíme, a proto je to dobrý systém.“ Klidně sem s tím. Zaměnění latiny a řečtiny taky zrovna neberu jako pádný argument v kontextu české recenze na česká pravidla.

      • Kokocudaci

        Otevřeně přiznám, že celou recenzi jsem nečetl, za mě ztráta času. Po pár odstavcích naprosto souhlasím s Kyrou. Už v úvodu jsem se dozvěděl, že jsou v DH orkové? Já na té hře vidím chyby, ale tady je patrné, že autor si to tahal nevím odkud a jeho názor je silně subjektivně zabarvený. Navíc hned v úvodu blbost. U odstavce že tento typ hry si lze užít jen se silným charakterem jsem číst přestal, autor netuší o čem mluví.

        • GorSilverarm

          Dobrá, takže teoreticky pokud vyznění celé recenze mění záměna orků a obrů… Pokud se vezme že si člověk může hru užít jen se silným charakterem tak aby něco efektivně udělal… Tohle není popis dobrodružství, co jsme si s kámoši zahráli ale recenze pravidel. Jasně člověk nemusí mid maxovat, nemusí ani hrát podle nějakých pravidel a bude se bavit. Co když ale odtrhneme osobní zapálenost a nadšení? Co když zbude jen systém a hodnocení jeho funkčnosti a vyladěnosti v porovnání s konkurencí? Doopravdy je Hlídka konkurence schopná i potom? Doopravdy není lepší sáhnout po pravidlech které jsou promyšlená a dodělaná. Doopravdy je tak zlé poukazovat na nepraktické dělené dovedností, stylistické chyby v pravidlech nebo třeba absenci balancování? Ano skutečně si lze užít cokoliv. Nicméně doporučuji si před vychvalováním něčeho zahrát i moderní zahraniční systémy ve kterých evoluce celého žánru probíhá vskutku aktivně. Zatím totiž vidím jediný argument, proč Hlídku vůbec zkoušet a ten zní: „Je to česky.“

          • Kokocudaci

            Ty jsi vtipný, obhajuješ stylistické výtky a přitom sám říkáš, že v recenzi je záměna obrů a orků vlastně prkotina :-D Ty seš kolík :-D Ohledně minmaxování jde o to, že autor s tímto názorem prostě neví. Prostě neví a neměl by možná recenzovat, to by měl dělat někdo kovaný. Vůbec to nemusel zmínit, ale ten odstavec v pravidlech mu přišel tak moc nesmyslný, že ho musí vypíchnout. Ano, to pro mě shazuje kvalitu recenze natolik, že jí prostě nebudu ani číst do konce. A nehodnotím teď kvalitu DH, já psal že tam vidím chyby.

            • GorSilverarm

              Ale v recenzi vyznění orci/obři nic zásadního nezmění. Pokud jsou chyby v pravidlech už je to něco jiného. Pokud se tam názvosloví bude lišit už mi to brání pochopit co je schopnost, dovednost atd. V recenzi prostě pochopím že kam není kroll ale něco jiného a v důsledku je mi jedno zda je to ork, obr nebo něco podobného. Stejně tak je třeba se smířit s tím že pravidla mají fungovat a dále v textu je velice dobře vysvětleno proč si hráč který neminmaxuje hru tolik neužije. Doopravdy doporučuji text přečíst celý, než se o něm dohaduji.

              • Kokocudaci

                Reakce na příspěvek:

                To je dobrý point. Ale od toho jsou errata, případně se na vše lze doptat ve velmi vstřícné komunitě.

  • GorSilverarm

    Když čtu o TT kultuře v českých luzích a hájích napadá mě jedno téma které se moc často nezmiňuje. Tím jsou herní servery. Věci jako býval Aragon (momentálně mrtvý) nebo Andor (momentálně ještě živý). Vlastně jde o psanou formu TT, kde už si GM určí, zda chce nebo nechce nějaká pravidla. Jedná se o úplně jiný styl, než jsme zvyklí od stolu. Hra probíhá v delším časovém horizontu, svůj text si hráči i GM mohou pečlivě připravit a dost často se ani neznají jinak než jako postavy. Celé to do hry vnáší celkem jiný tón. Vlastně by se dalo s nadneseností říct, že píšete střídavě povídku. Doporučuji vyzkoušet. Tahle sféra hraní nutně potřebuje novou krev a dostat se do širšího podvědomí. Protože podle mě má své místo. Jednak kvůli zábavnosti, unikátnosti, propojení fantasie a minimálně jako geniální literární cvičení.

  • celoush

    Takže další na řadě budou Jeskyně a draci, co mají za měsíc vyjít?

    • Sgt_Buckminster

      Přinejmenším já nemám recenzi Jeskyní a Draků v plánu, leda by se toho v redakci ujal někdo jiný.

    • Kokocudaci

      Tak teď jim recenze trvala jak dlouho od vydáni, nějaké dva roky? Tak si počkej :-D


  • KOOLCOO

    Jako hrac i jako PJ vetsinou pouzivam homebrew pravidla, a za mne nejlepsi prirucka pro PJ je DM Handbook z DND 5.e, je to sice anglicky a z jineho systemu, ale v te knize najdete plno rad a napadu pro PJ ktere je mozne pouzit napric vsemi systemy a take je tam plno tabulkovych generatoru kde muzete si vygenrovat questy, dungeony i NPCka za pomoci hodu kostek.


    • GorSilverarm

      Ano DnD jsou pro homebrew pravidla jako dělaná. Přesto musím říct, že záleží hlavně na tom, co od hry samotné hráč chce. Osobně myslím, že většina lidí už se dostala za corpse runy jako je třeba Tomb of Anihilation a nechce ke stolu nosit tři deníky náhradních postav. Díky tomu je lepší vytvořit příběh s co nejmenším množstvím generovaných věcí. Doporučím spíš chytnout MC Toolkit z City of Mist. Ten osobně považuji za jednu z nejlepších věcí, co byla pro vypravěče vytvořena. Ne ani tak ze stránky nějakých mechanických věcí ale prostého uchopení narativu jako takového. Styl myšlení, který se tam snaží vysvětlit je univerzální. Jejich iceberg sheet od té doby třeba používám téměř všude stejně jako další postupy a nápady. ;)

      • Sgt_Buckminster

        MC Toolkit pro City if Mist sekunduju všema deseti, podle toho by se daly psát knihy 👍 Ted jsem prelouskal GM's Guide pro Symbaroum a ma moc pěknou kapitolu o filosofii worldbuildingu, i když celou knihu bych specificky jen kvůli tomu nekupoval.

        • GorSilverarm

          To mě vlastně přivádí k dotazu: Jak je na tom s celkovým nastavením světa Dračí hlídka? Někde jsem četl že žádný není, ale pak jsem viděl, že snad jsou tam odkazy na nějaké lore věci v pravidlech, a ještě k tomu mají na svých stránkách vyvěšenou mapu. Která působí tedy naprosto děsivě. Taková ta stavba světa, kde se míchají hrozivé české názvy vesnice, aby vedle bylo něco, co má znít, jakože elfsky jen aby v sousedství bylo polo anglicky pojmenované město.

          • Sgt_Buckminster

            Přinejmenším v základních příručkách praktickyžádný nemá. V příručce vypravěče je pár nastrelu, ale jsou to buď úplné obecnosti uplatnitelné na jakykoli fantasy svět, nebo par odstavců o božstvech, které pusobi spíš ve stylu "máme ve hře klerika, tak tam něco frknout musíme". Nic co by připomínalo world building jako takový tam není. Mapu jsem zahlédl jen na fotkách a vyrozuměl jsem, že je nejspíš součástí nějakého postupného budování Hlídkoverza...? Ale jestli něco takového vzniká, tak nad rámec základních příruček.

            • GorSilverarm

              Škoda. Nějaké zajímavé prostředí, neotřelý svět či zajímavá mytologie by mohla pravidla vytáhnout. Je ale asi fakt že vzhledem k absenci konkurence a útoku na nostalgickou strunu se nedá čekat vybočení z žánru epické fantasy z minulého století.

              • KOOLCOO

                Reakce na příspěvek:

                Uz je to davno co jsem byl servru Draci Hlidky, ale autor rikal neco o tom ze po Pravidlech pro pokrocile se chysta cela kniha o tom svete ( jmenuje se Domovina )

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit