Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • Je těžké to posuzovat takhle jen ze zpráv z médií. Sapkowského povídky mám docela rád a hru taky. Pokud spolu uzavřeli jasnou smlouvu a obě strany s ní souhlasily, tak asi není co řešit. Přijít teď po letech, když měla hra úspěch a chtít víc peněz mě morálně nepřipadá úplně fér. Nepředpokládám, že kdyby to dopadlo naopak a hra byla naprostý propadák, tak by Sapkowski přišel a řekl - "Klucí, tak vám to nevyšlo. Sice to ve smlouvě nemáme, ale já vám tady polovinu peněz vracím zpátky." Což se teď vlastně děje, akorát obráceně.  Jsem rád, že se nakonec dohodli a bude klid.

  • Souhlasím aby A.S. dostal další peníze a je dobře, že tomu tak je. Ten zákon, že je možné chtít více peněz, pokud prodeje několianásobně převýší odměnu je skvělý. Zamezuje se tak podhodnocení díla.

    • A ja myslim ze je to blbost. Je to klasicke podnikatelske riziko. Mel moznost si vybrat procento z prodeju a byt v baliku. Chtel radeji vrabce v hrsti a neveril tomu projektu, jeho smula.

      • Já se na to nedívám jako na byznys ale jako na umění. Je to něco jako kdybys srovnával zaměstnanecký vztah - zaměstnanec zaměstnavatel a že je to to samé jako manželství - manžel manželka. Já si myslím, že umění má blíže k tomu manželství. Proto fandím Sapkowskému, on je autor a ti druzí z něj akorát sají. A umělci většinou nerozumí buzynesu, protože umění vyžaduje jiný druh myšlení. Tady asi trochu spekuluji, protože co vím, byl Sapkowski zaměstnán jako obchodník:-)

      • Wolfcastle

        Přesně kdyby mu na začátku nedali vybrat, že může mít procenta z tržeb tak prosím, ale možnost měl vždy, vybral si 0 vé riziko a CDP musel cálovat dřív než měl jisté že se mu to zaplatí!!! je to stejné jako když vyhrajete 1 miliardu taky si můžete vybrat zda si necháte hned vyplatit 600mil nebo tu 1 miliardu během deseti let... taky by vás poslali někam kdyby jste přišli, že chcete i těch zbylejch 400 milionu potom co jste zvolili prachy HNED a shrábli 600mil... Ještě by si klepali na čelo jestli to jako myslíte vážně😱

        • 0011

          Srovnáváš jablka a hrušky. U výhry víš příjem před tímto rozhodnutím a případné rozmyšlení nemá oporu v zákoně. Tohle není žádná výhra nýbrž poskytnutí licence k duševnímu vlastnictví, na to se nevztahuje zákon o hazardních hrách ale autorský a v případě nepoměrně vyšších zisků má autor na dorovnání oporu v polském autorském zákoně (článek 44), což je ostatně důvod že proběhne tohle mimosoudní vyrovnání, CDPR se chce očividně vyhnout soudnímu sporu, zřejmě po poradě s právníky.

          • Wolfcastle

            Autorskej zákon je jeden velkej šh****t Celou tu hru udělal CDP Sapkowsky by si bejval zasloužil další peníze leda, že by jim po celou dobu dělal dozor a upravoval příběhy na míru hře, ale to ne,jen je pomlouval, oni jen použili jeho nápad za ten zaplaceno dostal, ale veškerou práci odvedl CDP!!! Když si zítra pčečtu knížku a řeknu si to je fajn příběh podle toho bych moh udělat hru a udělám hru vznikne DÍLO NOVÉ jehož autorem budu JÁ. Je jen moje dobrovůle přijít za spisovatelem, že chci jeho příběh použít a zaplati mu za to, že použiju jeho jména postav názvy atd.

            • 0011

              To se právě šeredně pleteš, v okamžiku kdy použiješ jeho kompletní lore tak to není tvoje dílo, máš pronajatou jenom licenci. Tvoje dílo by byla např. recenze jeho knihy Nikdo jim nebránil udělat vlastní Svět a lore, bylo to jejich rozhodnutí, tenhle zákon platí dlouho, platil už v době kdy uzavíral tu smlouvu. Ano dokud ty práva nemáš, tak je to tvoje "dobrá vůle" vybrat si licenci od kohokoliv, ale jakmile uzavřeš dohodu, nemůžeš si s ní dělat úplně co chceš, oni použili pro hru celé pasáže z knih a povídek, které (blbě) převedli do hry. On vytvořil celé lore a měl s tím nějakou práci a ty ho tu srovnáváš s nějakým joudou co uhádnul pár čísel do loterie navíc se obojí řídí podle úplně jiných zákonů, bavíme se o legalitě, nějaký zasloužil/nezasloužil patří na pískoviště a navíc je to pasé, protože peníze dostal.

            • Hele, to je jako by za tebou, když jsi byl malý, přišel starší kluk a řekl ti, že vymění s tebou koloběžku za žvejkačku. Řekneš ok, ale pak budeš naštvanej, až zjistíš jakou co má hodnotu. No a chcete naštvanýho Sapkowskiho, aby už nepsal? Já ne. Stejně je to u dalších kvalitních autorů. Když by přišli na to, že někdo z jejich díla (rozumněj duševního vlastnictví) dostává více peněz než oni sami a saje z nich, už by neměli další chuť tvořit, protože tvorba je vylévání svého pozitivního já do díla. Když se já naštve, už nic pěkného nevznikne.

          • Cvicme_v_rytme

            Tak to ber jako investici. Koupíš akcie a investuješ do nějaké firmy. Po roce se ale rozhodneš prodat, abys měl jistý zisk. No jo, ale za pět let šla firma raketově nahoru a na akciích bys vydělal balík. Jenže jsi je prodal už za ty jistý peníze. Stejnou logikou bys chtěl teď doplácet potenciální ušlý zisk.

            Zákon jako takový má logiku a je správný, ale zde Sapkowski sám odmítl procenta ze zisku a navíc díky hrám získalo na popularitě i jeho dílo, což samo o sobě je pro autora obrovská odměna, na které vydělává dál. Viz seriál u Netflixu. Bez popularity herní série by jen tak nevznikl. Ale prachy samozřejmě nesmrdí, tak si řekl o další.

            • S tímto příměrem celkem souhlasím, je zde malý podstatný rozdíl. Firmu na výrobu rohlíků udělá kdokoliv, ale kvalitní duševní dílo - knihu, obraz, snad i PC gamesu, udělá málokdo. Umění je zkrátka těžší než řemeslo. To je můj názor. Proto jsem na straně autorů.

            • 0011

              Ale vůbec nejde o investici ale jako ochranu duševního vlastnictví. Když jsem viděl první prototyp co ukazovali po letech - jestli mu při vyjednávání ukazovali prototyp tuhle zrůdnost, tak bych chtěl prachy taky radši předem, ale v tom případě ho oklamali, takže má na náhradu tuplem nárok. Ano prachy nesmrdí, ale bez jeho licence by nevznikla jedna z nejmilovanějších sérií napříč platformami a tímhle aktem to sami uznali, nepovažuju Sapkowskiho za největší legendu fantasy, ale CDPR mu vděčí za existenci. Hele je to starý 70 letý pán, taky chce něco zanechat rodině až tu nebude, je důležité se postarat aby třeba po jeho smrti neudělal CPDR free to play moba witcher (doufám že fakt ne) a jeho rodina z toho neviděla ani korunu. Spoustu lidí tvrdí že ochrana duševního vlastnictví brzdí vývoj, ale to jsou lidé, co většinou nic nevytvořili. Já jsem před časem tvořil stavební výkresy pro jednu projekční kancelář, na ty se naštěstí autorské právo vztahuje i když se jedná například o zakreslení stávajícího domu, což je hlavní ochrana před neplatiči a kdo někdy dělal ve stavební projekci ti řekne na jaké typy "lidí" narazíš.

              Nechci CPDR stavět do nějaké démonizované pozice, to byl jen příklad z praxe, prostě někdy se člověk musí ozvat nebo mít nástroj v záloze, nejlépe v zákoně, protože můžeš narazit na lidi/firmy, které nebudou tak rozumné jako oni.

              • Cvicme_v_rytme

                Reakce na příspěvek:

                Zjisti si, co znamená někoho oklamat. V tom rozhodně pravdu nemáš.

  • ALHAZRED
     Pravda je takova, že lidi nečtou.

    Kdyby četli, možna by Zaklinače jako hru považovali za plytkej brak a nevydelal by, jenže dneska se nečte, dneska se hraje, takže lidi to poznaj jako hru, BTW hodne kvalitni, malo kto jako knižku, ja osodne to čist nebudu, mne se nechce...

    No a s tim souvisi prava na serial, možna film, jo to maj lidi radi, takže kto ma pravdu ?

    Myslim že obě strany profitujou jedna s druhe a sem rad, že se nakonec dohodli...

  • Ilusiveman

    Bez herního Witchera bych to asi přežil, bez předlohy ne.0

    Být Sapkowski, tak CD projekt rozeberu tak, že se jim to nebude líbit. Nezastavil bych se, dokud by z CD projektu nezbyl jen prach. I kdybych si měl nastudovat, kdo druhý, udělal TOP RPG, třeba i bez super licence a zaklínače jím vnutit.

    Naštěstí, Sapkowski, není, ani zdaleka tak mstivej a v tomto směru nízkého charakteru, jako já. Tedy nevšiml jsem si.

    • toka

      Sorry, ale tyhle socialistický kecy mě dokážou totálně vytočit. Sapkowski dostal na výběr, buď procento ze zisku prodaných her nebo flat sumu. Vybral si sumu, tak zněla dohoda, tečka. A najednou po letech přijde, že chce víc peněz? Takhle prostě smlouvy nefungujou. To, že má Polsko debi*ní zákon, je věc jiná.


      Herní série neskutečně boostla prodeje těch jeho knih, takže on nepřímo nějaký prachy navíc dostal. Kdyby se ta herní série nepovedla, tak CDP mega prodělal, protože platil flat sumu a Sapkowski by taky měl hov*o, protože by si tolik lidí ty jeho knížky nikdy nekoupilo. Já si tu jeho knížku chtěl taky koupit, ale po tom, co tady předvádí, mu na ní zvysoka...

    • Derp_1337

      Ale zase na druhou stranku se Zaklínač díky CDP proslavil. Dokud nevyšly hry, tak se Zaklínač prodával tak akurát v Polsku, Česku, Slovensku a trochu v Maďarsku a na Ukrajině. V ostatních zemích ty prodeje nestáli ani za zmínku.

      Teď je Zaklínač známý (skoro) po celém světě a prodeje knih jsou doslova v masivním množství. Za posledních 6 let se knížek prodalo stokrát víc než kolik jich Sapkowsi prodal za celý zbytek svého života.

      Samozřejmě peníze navíc nikdy neuškodí, ale Sapkowski si určitě nepřeje krach/neúspěch CDP a nebo seriálového Zaklínače, protože jejich úspěch mu ve výsledku zvýší prodeje knížek.

  • lito
    Jako jo, kdyby to byla jen mirná předloha, tak neřeknu, ale CDP kopíruje do hry všechno a ještě to neskonale prasí. Jsou tam celé pasáže z knih špatně převedené, takže tvůrci s tím opravdu měli dost lehkou práci. Ten příběh ve hrách je vlastně sága+série psaná někým po mozkové mrtvici. Takže ať platí.
    • Já bych doplnil, že díky knížkám mohli autoři z CD projektu dodat do hry dva podstatné herní prvky nebo snad dokonce tři: elixíry, znamení plus dva meče. Toto doposud v žádné hře nebylo. Vždy byly max cca dva tři potiony - zdraví, stamina, mana - pak v dungeon masterovi ještě více možností, ale skoro v žádné jiné hře ne.

    • tak znovu jak napsal někdo podemnou Sapkovsky je šmejdskej vyčůránek platit by měl on CD projektu za to že jeho knihy OBROVSKY proslavilo: Díky CD Projektu se jeho knižní série dostala na Západ (kvalitní překlad
      do Angličtiny například) a dostala se až za moře. Díky CD Projektu
      prodal práva na seriál Netflixu. Díky CD Projektu je jeho fantasy v
      současné chvíli stavěno na úroveň světa Hry o Trůny a přezdívá se mu
      "Východní Tolkien). Takže nebýt CD Projektu, milý Sapkowski, který je
      jinak těžký alkoholik by neprodal žádná práva na seriál, na západě by to
      byla fantasy pro pár zasvěcených..

      • lito
        jak díky CDP? Snad díky jeho literatuře. Díky Sapkowsému CDP vůbec někdo zná. Díky Sapkowskému mohli vytvořit hru. Díky Sapkowskému měli universum, které není náročné a je dobře uchopitelné. Díky jeho předloze vůbec CDP existuje. Co to je za kecy. Hra o Trůny by vůbec nemohla existovat bez Martina, ale HBO profitovala i bez Hry o Trůny, což se nedá říct o CDP, ti vytvořili ty tři ušmudlane hry jen na základě Sapkowského. Celý CDP by mu měl dokonce života líbat ruce. 
        • Tu jeho východní brakovou literaturu by za mořem/na západě nikdo bez CDP neznal jen pár fantasy nerdů...

          • No četl jsem pár amerických knih namátkou - TO, pak náký horory americký, pak Harryho Pottera a musel jsem se opravdu namáhat abych vůbec něco někam dočetl. To Zaklínač se četl sám.

          • spoock

            s tou "brakovou" bych byl sakra opatrný, protože tomu tak není

          • lito
            Brakovou? Co je pak příběh v Zaklínači? Odpadní? 
  • lakomej dědek napíše průměrné fantasy, pak prodá svá práva na hru, kterou od začátku pomlouvá, a pak když je hra úspěšná, tak je nespokojený se svou původní dohodou a chce víc. CD projekt mu nejspíš z blahovůle a úcty k němu vyšel vstříc.

    • 0011

      Hele při těch hrůzách co po něm vytvořil odpadní žánr fantasy young adult patří spíš k nadprůměru. Mám první edice, předtím a bohužel ani potom nic podobného nevyšlo, je tam trochu cítit odkaz na pulpovou éru R. E. Howarda, ale ty knížky mám rád. Z her, ač mám všechny mám nejradši jedničku, dvojka má super ambientní hudbu, ale herně to už  byl posun jiným směrem, než jsem doufal, jednička je nedoceněná jako klasická pc h&s, další díly jsem kupoval day one hlavně proto, abych finančně podpořil vývoj Cyberpunk 2077 a z té herní ukázky jsem byl nadšený.

      Doufám že teď už to hlavně bude v klidu, v případě dalších projektů ze světa Witchera by asi sami měli nabídnout rozumnou částku, přece jenom díky té licenci se z nich dokázal stát silný hráč a myslím, že i před vydáním Cyberpunku rozhodně nejsou bez peněz, ale obávám se, že by takový hypotetický projekt byl čistě MMO - nic proti nim nemám, jenom si nemyslím, že by měli šanci uspět s měsíčními poplatky, jako f2p bych hrát nechtěl, jenom nevěřím že by to mohlo uspět proti WoW.

      • Ilusiveman

        Osobně, nejlíp napsané povídky/knížka, co jsem četl, jako celek.

  • Procetl jsem si nekolik komentaru a vidim, ze je tu plna rada odborniku na polske autorske pravo. Z faktu, ze se nakonec nejak vyrovnali plyne, ze ten narok nejakym zpusobem opravneny je a protoze ani jedna strana memela jistotu vyhry u soudu, tak se dohodli. Nema smysl nekoho spinit nebo v tom hledat nejake slozitosti.

  • CD Projekt a Sapkowski šli určitě na dohodu. CD Projekt Sapkowskému nabídl určitou výši plnění a pak si to nechali ošetřit smlouvou, že se Sapkowski zdrží další možnosti plnění.

    S tím zákonem je to těžký není o tom dost informací. Je zde také rozhodná doba, kdy CD projekt a Sapkowski podepsali smlouvu poskytnutí licence, ten zákon ještě ani nemusel existovat, ale v polském právu se nevyznám.

  • Já ten hate na Sapkowského nechápu. Přijdou zaním týpci který v životě neudělali hru a řeknou. -Heleť chtěli bychom licenci na ekvivalent Polského pána prstenů. Dáme ti jen pár drobných, ale až to vydělá tak dostaneš 10%.

    -Jasný pánové, vývojáři už to ode mě jednou koupili a mám z toho akorát vředy, dejte mi 10,000$ a běžte si hrát.

    Posuňme
    se o 15 let dopředu, společnost vydělává miliardy na hrách kde i oni
    přiznávají, že za úspěchem mimo jiné stojí silná licence.

    Sapkowski ohlásí že na jeho životním díle vydělávají miliardy a že chce víc.

    CDP řekne ne

    Sapkowskemu
    někdo poukáže na existenci zákona, který říká, že když jako autor
    prodáš licenci za částku, která se v budoucnu ukáže jako zanedbatelná v
    porovnání z výnosem z té licence. Máš prostě nárok na doplatek.

    CDP
    vzkáže, že se rozmysleli a vyrovnají se. Sapkowksi by musel být prorok
    aby typnul úspěch. CDP profituje na zakoupené licenci, proč proboha
    tolik lidí žere že autor, který jim defacto napsal 50% lore a postav
    chce finanční odměnu, když i v roce 2019 z ní stále čerpají.

    Ano
    uzavřel blbou smlouvu, 60ti letý pán v roce 2004 neodhadl potenciál
    technologie který nerozuměl. Hanba mu? Jak si může jen dovolit chtít
    něco po nebohém multimilardovém korporátu? Vím že za blbost se platí,
    ale v téhle situaci je platba dost neúměrná a k jeho štěstí polský zákon
    souhlasí.
    • Herní série byla Sapkowskému dobrá až když z ní mohl vytřískat pořádné prachy. CDP proslavili jeho literaturu po celém světě, ale nikdy o nich neřekl dobré slovo. Měl na výběr a zvolil špatně, teď brečí jak malé děcko. Buď je to senilní děda, který vůbec nerozumí trhu, nebo polský Tolkien, který sám přišel s bezkonkurenčním univerzem (což zní zrovna u Zaklínače, který bere většinu lore a vedlejších příběhů z pohádek a pověstí, dost úsměvně). Vyber si, protože tohle dohromady moc nejde.

    • Ilusiveman

      PS: vítej, v české, méněcenné společnosti. Navíc se silnou absencí základních, morálních hodnot.

    • lito
      CDP má fanatické kultisty, kteří jsou schopni tvrdit, že Zaklínač 3 má lepší příběh než předloha. Takže proto ten hejt. Jinak CDP se zachoval nemorálně, že z těch miliard Sapkowski nic neviděl, dokud to tedy nezačal řešit přes právníky. Teď kultisté budou tvrdit, že CDP je charita a dává Sápkovi něco, co vůbec nemuseli. Každý tady expert na polské právo...
      • Souhlas

    • Smrtihlav2000

      Takže si to shrneme.

      1. Sapkowski moc dobře věděl, co dělá. Naprosto nevěřil, že nějací "hlupáci" cokoliv svedou. Hrami a hráči pohrdal a považoval je za odpad.

      2. Na Západě se nikdy jeho série neprosadila. Pouze v Německu a pár zasvěcených v Anglii.

      3. Než vyšel třetí díl, na 1. a 2. díl neustále nadával. Hráče považoval stále za hlupáky, co neumí číst.

      Takže jaký je vlastně výsledek? Díky CD Projektu se jeho knižní série dostala na Západ (kvalitní překlad do Angličtiny například) a dostala se až za moře. Díky CD Projektu prodal práva na seriál Netflixu. Díky CD Projektu je jeho fantasy v současné chvíli stavěno na úroveň světa Hry o Trůny a přezdívá se mu "Východní Tolkien). Takže nebýt CD Projektu, milý Sapkowski, který je jinak těžký alkoholik by neprodal žádná práva na seriál, na západě by to byla fantasy pro pár zasvěcených...Je to to samé jako kdyby si filmová společnost 20th Century Fox vzpoměla, že byla blbost dát Lucasovi procenta místo honoráře. Tady to bylo přesně opačně. Morálně to Sapkowski projel na celé čáře a CD Projekt mu tím vyrovnáním ještě zavřel pusu. 

    • Carnage666

      Máš pravdu řekl bych, ale hate na něj i je i proto že když se vždycky někdo zeptal co si myslí o hrách tak reagoval negativně a nemluvil o nich v moc dobrym světle. Možná protože byl naštvanej ohledně peněz, možná kvůli něčemu jinýmu ale známe herní komunitu jak si to vyloží a hate je na světě.

    • uher

      Kdyby nějak strádal, tak neřeknu. Ale on má peněz dost. A bez ohledu na to jak (ne)rozumí danému trhu, tak (pokud je tam kde je) je nejrozumnější řešení vždy procenta ze zisku. Na tom může jedině vydělat. Minimálně já bych to tak udělal i přes možný neúspěch je to pořád propagace předlohy ze které produkt vycházel.

      Jinak ten hate se na něj snesl spíš proto, jakým to řešil způsobem.

      • JamesFaith

        No, upřímně, ten hate se na něj snesl především proto, že CDProjekt je stále na vrcholu popularity a většina jejich fandů reagovala na základě emocí, kdy bránili svého oblíbence.


        Byla to úplně stejná situace, jako když hráči v diskuzích ve sporu např. malý vývojář nebo oblíbený scénárista vs. EA okamžitě brání stranu, která šla proti EA, jen se výjimečně vyměnily strany.

      • To také není tak jednoduché. Viz spoustu filmů, kde se finanční bilance vymodeluje tak, aby film oficiálně vydělal co nejmíň. Vetšina herců tedy kontrakty staví tak, aby procenta ze zisku tvořila jen malý poměr z celkové odměny

        • uher

          Je to jednodušší než sí myslíš. Pokud má herec kolem sebe chytré agenty, tak je schopný si vysmlouvat nikoliv procenta ze zisku, ale procenta z tržby a v podstatě nemusí nic řešit, protože i když je film ztrátovej, tak oni mají peníze jistý.

          Jasně, musí s tím souhlasit i druhá strana, ale v tomhle případě nedošlo ani k návrhu.

  • Khanemis

    Já osobně jsem rád, jak celá ta věc proběhla. Teď je relativně jedno, kdo měl skutečně nárok na co. Hlavní je, že se to obešlo bez zbytečných skandálů a démonizace jeden druhého. Sapkowski mohl horem dolem vykřikovat, jak ho podlý CD Projekt podvedl a ožebračil (namísto toho, ať už je jaký chce, na rovinu říkal, že si měl prostě jen dřív říct o víc). CD Projekt pak mohl křičet jaký je to nenažraný vepř, co by jim měl líbat nohy za zpopularizování jeho díla. Namísto toho se prostě jen dohodli bez zbytečného bulváru kolem. Kéž by to takhle fungovalo častěji.

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit