Přejít na výpis diskuzí

Transport Fever 2 – recenze

8.1.2020 20:08
Jakub Šindelář   23 příspěvků

V dobách, kdy jsme jako lidstvo nebyli zvyklí na moderní technologie a všechno se muselo budovat poctivě rukama, nebylo snadné vytvořit dopravní infrastrukturu. Nejrychlejším způsobem přepravy byli koně, poté přišly vlaky. I tak trvalo často několik dní, než se k vám dostala káva nebo whisky, kterou...

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • TF dělají Švýcaři, tak ten koncept je dost ovlivněn Švýcarským stylem dopravy. Tedy koncese pro zajištění dopravy na nějakém území (u nich narozdíl od Arrivy u nás funguje a to i na lodě a lanovky), pak linka má fixní nástupiště a vše jezdí v taktu. Také je běžné pro cestující přestupovat a přestupní uzly jsou na to dobře stavěné. To ta hra skvěle reflektuje a promítá to i do nákladní dopravy. V TF2 ještě ta super grafika, pohybující se doly apod.

  • JIPak

    Ahoj,

    vidím, že jsou zde zkušení hráči, tak jsem se chtěl zeptat, jak funguje generování profitu/ztrát vlaků. V kampani v epizodě 8 (ta s prvním letadlem kolem Paříže) jsem vyrobil linky s dlouhými nákladními vlaky a během jízdy se z nespecifikovaných důvodů zvýší profit vlaku, i když by se měl podle klasické logiky OTTD stále profit snižovat, dokud nevyloží zboží. Zřejmě je zatím mechanika, které nerozumím a nepředpokládám, že je to bug. Jinak hra se mi moc líbí, ale vadí mi, když do něčeho nevidím :).

    • JIPak

      Díky za reakci a pokusím se to popsat blíž. Pozoroval jsem to a je to poměrně zajímavé. V okně vlaku vyskakují periodicky se opakující přeskoky v profitu. Konkrétně, když vlak vyloží prkna, vydělá cca půl mega a v okně tak naskočí součet dosavadního prodělku + půl mega. Poté vlak jede zpět a periodicky se opakuje situace, kdy se odečte údržba (cca 50 tisíc), avšak vzápětí se opět přičte tato částka zpět. Takto se to opakuje do okamžiku, kdy se z ničeho nic cca 400 tisíc výdělku promění na prodělek 130 tisíc. Pak se opět odečítá a vzápětí přičítá částka za údržbu. Kruh se uzavře v okamžiku, kdy vlak opět vyloží prkna za cca půl mega. Ty nesmyslné přeskoky navíc nemají grafickou podobu ve formě čísel vyskakujících nad vozidlo. Takových vlaků mám na lince víc, ale co je zajímavé, že celkový profit linky se počítá asi dobře - tedy nereaguje na nesmyslné přeskoky popsané výše - a zapisuje pouze výdělky při vyložení prken a náklady na údržbu vlaků a infrastruktury. Takže celková bilance linky docela smysl dává, ale vlaky jsou zcela mimo mísu. Z toho teda usuzuji, že jde bohužel o bug, jak naznačuje Hidden.

    • Coffin.Corner

      Myslím, že to má souvislost s maximální rychlostí vlaku, kterou dosáhne na trati. To znamená, že zisk nebo ztrátu vypočítává už dopředu (nejen) podle ETA.

    • Hidden

      Hmm, to by zrejme mohl byt nejaky bug, nejak jsem nic takoveho nikdy nepozoroval. Napada me jen jedine jestli jsi se neprekouknul a nekoukal na profit cele linky (s vice vlaky) a behem sledovani konkretniho vlaku jiny na stejne lince mezitim dojel a vygeneroval nejaky prijem. Jeste je moznost, ze se ti mezitim zmenilo obdobi a zmenily se naklady udrzby na danou soupravu pro dane obdobi (zacaly opet narustat od nuly) a nejak se to uplne nepotkalo s pocitanim prijmu za dane obdobi. Me osobne to sledovani real-time nakladu/zisku prislo hrozne divoke a matouci. Dlouhodobejsi vysledky (treba cely rok) podavaji podle me mnohem lepsi obraz o profitabilite linky. Ale jinak mi neprislo, ze by bylo neco s pocitanim zisku/ztrat spatne, takze to bude skutecne spise jen vizualni vec a/nebo matouci reprezentace dat.

  • madPav3L

    Kdyby jste chtěl někdo větší mapy, tak se dají povolit jednoduchou úpravou ini souboru, návod zde https://www.youtube.com/watch?v=hIzdNOj5U28

    • Artos

      Zkusím to využít, ale prvně si musím sehnat kompl z NASA...

      • Kompl od slova kompljůtr?

        • Artos

          Najdi si prosím význam slova kompl, strejček google ti poradí...

      • Zkus SNASA

  • A když už jsem v tom psaní, tak chybí srovnání s předchozím dílem. Je to prakticky TF 1.5 ale spíš v dobrém. Je to podobné jako u wargame - jádro zůstává, všechny dopravní prostředky taky + nějaké nové, ale celkově je to odladěnější a lépe se to ovládá. Prostě to co by člověk čekal od pokračování, ale dneska většinou dostane vykuchanou a zmrzačenou hru, která je zjednodušená pro masy a původní obsah rozsekán do DLC alespoň na 2 roky. Za tohle bych dal minimálně bod nahoru.

    Ve zkratce:

    - modulární zastávky

    - možnost specifikace co nakládat nebo nenakládat ve stanici a kolik % na úrovni linky

    - možnost editace vlaku kdykoliv

    - statistiky o linkách, vozidla a trasování linek je oddělené. Víc informací a možností ovládání, ale horší ovládání - víc klikání

    - kampaň není výzva ale spíš rozsáhlý tutoriál

  • unicz

    Pro mě hra nemá z nepochopitelných důvodů AI, takže je mapa v podstatě mrtvá a neatraktivní. Já chci přejíždět auta soupeře vlakem:)

    • vidíš a já zase třeba vždycky první co jsem v nastavení u OTTD nabo railroad tycoonu vypínal byla Ai. Je to sandbox, ty máš tu mapu oživit. Doporučuju mrknout na YT, jaké neuvěřitelné kreace jsou lidi schopní navrhnout a postavit.

      Třeba tohle je z TF1 - https://www.youtube.com/watch?v=8JrdP62_aUA

  • Ještě bych zdůraznil, že hlavní tahák TF1/2 je simulace pohybu zboží a lidí, kdy je vše založené na poptávce a využívání linkového systému k dosažení cíle - aktivní přestupovaní. To je jeden z důvodů proč už mám velký problém se vracet k OTTD. Tady pokud máte osobní vlak tak má skutečně smysl a význam spojovat města do jedné sítě s přestupními uzly a zahrnout do toho mhd, kdy i ve městě má smysl mít několik linek, protože lidi nevystoupí jako v ottd na první zastávce, ale až v cíli své cesty. Při jedné lince se vám snadno stane, že se na první zastávce plně naloží ale všichni pojedou na konečnou a tak x zastávek po trase bude neobsloužených. To samé samozřejmě funguje s nákladem, tam tuhle funkci využijete spíš až když se vám města kam vozíte finální produkty rozrostou mimo dosah nákladového nádraží. Nejjednoduší řešení je dodávka, která čeká u nádraží a rozváží to do vzdálenějších průmyslových zón. Nejlepší na tom je, že to funguje automaticky. Postavíte linku mezi farmou a pekárnou, farma zjistí že má připojenou pekárnu, tak na tuto linku začne posílat obilí do výše poptávky pekárny. Pak propojíte pekárnu s městem, tak pekárna sečte poptávku budov ve městě, pokryté vaší linkou a začne tam posílat chleba, když bude mít obilí. Pokud přidáte ještě nákladní auto k nádraží, tak pekárna zjistí že má v dosahu přes vaše linky další "zákazníky", navýší produkci, případně i poptávku po obilí a na vlakovou linku bude posílat víc chleba, nicméně přesná část určená pro nákladní auta se sama přeloží v cílové stanici.

    • jindra.veliky

      vsak to vsechno bylo v simutrans

  • Hidden

    Jen poznamka ke staveni rovnych cest (nejen zeleznice, ale i silnic) - ano, je pitome. Nicmene velmi pomaha nestavet cestu od "napojeni" (tedy napr. od konce aktualni silnice, krizovatky, atp.), ale od zamysleneho cile (tedy presne naopak nez je clovek obvykle intuitivne dela), pak se daji rovne trasy delat celkem uspokojive.

    • Ještě bych dodal že je stavění kolejí již celkem vychytané, zejména co se různého křížení týče, tak už jsou koleje hodně poddajné a mimoúrovňové křížení je taky paráda, protože konečně existují klávesové zkratky na zvýšení nebo snížení kurzoru, kromě již z minula zavedeného zvyšování nebo snižování uprostřed právě stavěné sekce. Jinak rovná kolej se nejlépe staví "na zelené louce" ale je možné že je na to také klávesová zkratka nebo bude. Osobně mi tohle vůbec nevadilo a dokud to nemá vliv na rychlost, tak drobné zvlnění ničemu nevadí.

      • Jak je to proti Train Fever? Do té hry se mi nějak nepodařilo proniknout, hlavně stavba železnice, což měl být hlavní pilíř hry mi přišla příšerná. Proto jsem ji odložil a ani jedničku transport nezkoušel.

        Jak by jste hru srovnali s mashinkami nebo Railway empire? Mám tomu dát šanci nebo zůstat u těchto a ottd, rt2 když mi Train Fever nesedl?

        • Jakmile pronikneš, tak už na ottd nesáhneš. Train fever bych hodnotil spíš jako Tech demo s hodně drsnou ekonomikou a pekelným ovládáním. Transport Fever je jinde. Stavění je v pohodě, velmi podobné railway empire, ale není problém větvit tratě, výhybky se už docela podřizují stavbě. Třeba v Train Fever byl problém cokoliv křížit (i silnici) nebo napojovat, to už prakticky vyřešil TF1, tady je to ještě lepší o to, že můžeš podobně jako třeba v cities skyline stavět lépe i mimoúrovňové křížení, protože už lze pomocí klávesových zkratek hýbat s výškou kurzoru. Railway empire mi nesedl, ale uznávám, že po všech těch patchích už je to docela hratelné, ale je to spíš odlehčenější styl, kde mi moc nesedí měřítko a vzdálenosti. Mashinky jsou spíš zklamání, protože jedou na retro vlně ani ne OTTD ale spíš ještě TTD se všemi nedostatky, které už OTTD nemá a nic moc nového v tom nevidím, kromě brutální HW náročnosti. Nejvíc mě zklamalo, že zase vytáhli bloková návěstidla. TF ve všech verzích používá směrová (počítá pouze kolizní kurz a neřeší celý rozvětvený úsek). Největší rozdíl oproti OTTD je to, že musíš mít vždy kompletní řetezec a začít stavět jakoby od konce - obecně ve měste vzniká poptávka po produktu, ten dovozeš z továrny a továrna zase potřebuje suroviny aby ho vyrobila. Pokud neuzavřeš řetěz tak nebudeš vydělávat, protože poptávka produktu ve městě vytvoří "zakázku" v továrně a ta zase poptá suroviny na výrobu třeba v dole nebo farmě. Pokud budeš hrát stylem OTTD, kde jsi jen vozil něco z A do B a prakticky bylo jedno kam a kolik, tak tady dokud se město nerozroste, tak víc zboží nepřijme. Pak jak už jsem rozepsal výše, tak tu funguje perfektně přestupování lidí nebo překládání nákladu. V OTTD bylo jedno jestli jsi cestující odvezl o blok vedle nebo přes půl mapy, tady mají svoje potřeby (práce/nákupy/jet domů) a mají vždy pevný start a cíl a využívají všech dostupných linek, aby se tam dostali. Pak jsou tu drobnosti, které ale ve výsledku velmi vzpříjmní hraní, jako jsou automatické relativní rozestupy vozidel na lince, což je super zejména u mhd. To co štvalo v ottd, kdy se po čase autobusy sjely do vláčků tu není, protože dopravní prostřed sám na zastávkách čeká, pokud jede trasu moc rychle. Další velký rozdíl oprti ottd je linkový systém místo příkazů. Pro jeden vlak je to sice zbytečné, ale jakmile toho jezdí víc tak už je to na správu a editaci pohodlnější - naklonuješ vlak rovnou na linku, případně je prodáváš nebo měníš trasu pro vše co sdílí linku najednou. Dokonce to i odhaduje propustnost linky, takže dopředu tušíš, jestli přidat vagony, vlak nebo jsi to naopak přepísknul. Důležité je to hlavně pokud navazuješ více linek - třeba vlak -> loď -> auto, tak po vyslání prvního prostředu na linku už dokážeš odhadnout kolik jich bude potřeba, aby byla propustnost na všech linkách řetězce podobná. Jediné co tu funguje trochu jinak je směrování vlaků, to je fixní na linku, takže nelze dynamicky měnit nástupiště nebo trasu, pokud máš 2 koleje jedním směrem, tak si musíš vybrat, kudy bude daná linka jezdi, ale jde to přes waypointy jednoduše měnit. Ze začátku bych doporučil kampaň, je to parkticky tutoriál, kde je ze začátku i dost financí, takže když člověk tápe a nestaví úplně dobře, tak ho to tak netrestá jako TF1, případně zkusit free mode v no cost mode (snadbox bez peněz) a experimentovat, případně se mrknout na nějaká videa, ale spíš někoho kdo víc co dělá, než "first feelery", kteří často netuší a pak to vypadá hodně špatně.

          • Hidden

            Jen bych doplnil, ze ne vzdy musi byt pro dopravu pritomen cely retezec az k finalnimu produktu a odberatelum ve mestech (napriklad surova ropa > zpracovana ropa > palivo) a lze i jen dopravovat meziprodukt (tedy napriklad surovou ropu na zpracovanou, bez dalsich odberatelskych clanku) a lze na tom vydelat.

            Jeste upresnim, ze nastupiste jsou sice fixni (a lze je menit) jak psal kolega, nicmene pokud vlak v dane stanici nestavi a je nejake volne vedlejsi nastupiste/kolej, ostatni vlaky pohodlne projedou a vyberou si cestu sami, takze to clovek pri planovani tras nemusi moc resit, pokud nechce. Takze se nestane, ze jeden stojici vlak ve stanici zastavi celou trasu (samozrejme, pokud je tam moznost jak ho objet).

            TF2 se vazne az na par mensich problemku (ktere zrejme doresi dalsi patche/updates) povedl a rozhodne bych ho zaradil mezi povedene a dostatecne komplexni tycoony.

            • Je pravda, že ekonomika je v TF2 benevolentnější. V TF1 pokud jsi nic neodvážel, tak se to po čase zadřelo úplně - plný vstupní/výstupní sklad a dál už to nic nepřijmulo. Tady to snad do 100 jednotek ročně přijímá vždy i když nic neodvážíš, ale nebyl jsem si jistý, že je to globáně. Zatím jsem v kampani a tam to tak funguje, ale spíš jsem čekal, že je to výjimka pro scénář, abys měl vůbec možnost vydělávat, když koncový bod poptávky se v rámci úkolů neustále měnil, jak místem tak množstvím.

              • Reakce na příspěvek:

                Díky oběma za pěkné elaboráty, zkusím tomu tedy dát šanci. Ale asi počkám na nějakou akci, abych nelitoval plné ceny kdyby to nebylo úplně ono. Zatím toho mám na hraní stejně až dost.

                Za mě zatím stále vede RT2 a TTD vše další sice nabídlo lepší grafiku (což u mě není priorita, dám přednost hratelnosti) ale vždy tam bylo nějaké zklamání.

                Railway empire mě docela sedl ale RT2 překonat nezvládl. Myslím že až dohraju kampaň tak už se mi nebude chtít k tomu často vracet. RT2 vytáhnu prakticky každý rok, udělal jsem si vlastní mapu Evropy a drtím to vždy od roku kdy se objeví Threvick.

                Mašinky jsem koupil o Vánocích a až na pár chybek jsem docela spokojený, ten systém s mincemi je docela zajímavý ale ještě na tom bude chtít nějakou dobu pracovat, aby se to dotáhlo na kvality TTD.

              • Hidden

                Reakce na příspěvek:

                Tady lze bez problemu i mimo scenare obhospodarovavat jen cast retezce, tedy pokud se jede od jeho zacatku (tedy treba ta zminovana surova ropa na zpracovanou, ale uz nelze vozit zpracovanou ropu na palivo, protoze rafinerie nema vstupni material). Urcite je ale vyhodnejsi mit cely retezec, presne z duvodu jak jsi zminoval - bez koncove poptavky zakazniku se tovarny nezvetsuji, tedy nezvetsuji ani import/export, na kterem lze pak pripadne vydelat vice. Ale pro zacatek, nez se clovek rozkouka a rozjede (a pripadne na to ani nema penize) to neni spatna volba a nemusi se trapit celym retezcem. :)

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit