V křehkém herním roce 2023 vyhrál Goliáš
-
bohuzel, z her se stal konzum a obrovsky byznys, kvalita uz dnes neprodava tak, jak marketing a obri reklamy vsude, hry jsou cim dal vice povrchni, aby to pochopil i kazdy hloupy konzument a vsechny AAA studia z prelomu tisicileti tomuto trendu holduji, tech malo kvalitnich prukopniku je tezke najit a bez podpory jen hynou a nebo je nedejboze zase koupi ty AAA studia a umlci
-
V herním průmyslu lidé budou ztrácet místa, a to platí i o games nebo ostatních herních médiích. Právě jsem si chatGPT vygeneroval recenzi na Witchera 3 a novinku na Avowed, stačí do toho namixovat flavor a games může dělat jeden člověk, no tak to je...
Ale pro lidi se vždycky práce najde, takže bych byl v klidu :-)
A mimimi s Shadow Gambit si za to může tak trochu samo. Ta hra se prostě nedá srovnávat s ostatními počiny od mimimi. Celkově setting, postavy, otevřenost, hub v podobě lodi, to všechno byly kroky špatným směrem (včetně vlastní distribuce a nulového marketingu) a ta hra má vlastně jen tu super formulku mimimi hratelnosti, ale všechno ostatní je špatně. Naprosto neodhadli trh a svojí cílovku. Nikdo tohle nechtěl.. a to říkám jako někdo, kdo v SG dojel všechny achievementy..
Je to škoda, ale mimimi si podepsalo rozsudek smrti samo :(
-
Taky mě štve, když klekne nějaké single-A nebo AA studio. Indie jsou miláčky médií a AAA zase mají ty marketingové budgety. Studia nižší střední až střední třídy nemají nic, jenom les a hory.
Ale prostě izometrické stealth hry jako Shadow Gambit jsou niche, marná sláva. Autor by si měl spíš povzdechnout, proč víc hráčů nehraje chytré, sofistikované hry a proč každá pitomá střílečka prodá 10 milionů kopií.
-
Otazkou je kdo presne byl propusten. IT je obrovsky sektor a i helpdesk, sys admini, ruzni dalsi lide co pracuji v IT firme jsou povazovany taky IT. Co ja si myslim, ze se firmy snazili narovnat situaci po covidu, v hernim byznysu byli nadprumerny zisky, firmy nabirali spoustu lidi aby nemuseli platit velke dane, plus skoncili ruzne podpurne statni programy a tak firmam zisk klesl plus vysoka inflace a drahe ceny energii tomu taky nepomahaji.
Nesmime taky zapominat, ze propukla valka mezi RU a UA a veskery vztahy byli preruseny stejne tak jako dodavatelsky retezce, logistika a taky se ztratil celkem slusny trh pro firmy.
Ja si nemyslim, ze propousteni souvisi s prechodem na AI a implementaci GPT do ruznych odvetvi v IT. U nas pohled manazeru na AI docela strizlivy vsichni si uvedomuji, ze je to dobry pomocny nastroj ale cloveka to nenahradi. Spis se premysli, jak to AI implementovat spolu s automatizaci tak aby to uvolnilo lidi od rutinne prace a mohli se koncentrovat na neco jineho.
-
... přijdou o práci desítky tisíc lidí ...
Prijdou? U te ci one firmy prijdou, ale zrejme neskonci na uradu prace ani u vyskladavani sardinek v marketu.
Mozna se budou muset neco novyho naucit, mozna budou muset zmenit styl prace, mozna budou muset podstoupit urcity rizika ci pristoupit na nizsi zivotni standard, ale pokud (jinou) praci v oboru najdou nebo si ji dokonce vytvori, tak to snad peklo nebude.
Jelikoz jde o skupinu lidi kteri jsou relativne vzdelani, inteligentni, pracoviti i kreativni, tak v tomto pripade rceni, ze kdyz se jedny dvere zavrou, jiny se oteviraj, mi neprijde trapny.
-
-
kvalitniho programatora/technika ti nikdo nepropusti, kdo vi z jakeho oddeleni ty lidi vyhazeli
-
-
No právě. Ztrátu práce nikomu nepřeju, ale opravdu schopné, talentované programátory, grafiky apod. nikdo nepropustí, ti se přece platí zlatem. A pokud takoví skončí, protože se třeba zavře celé studio, tak je okamžitě odloví jinde a nejspíš ještě i připlatí.
-
-
-
Jen bych k tomu zamysleni podotkl, ze ackoliv herni prumysl je o penezich jako kterykoliv jiny, vubec to neni o korporatu, malych firmach, kreativni genialite nebo chudokrevnosti - je to o hracich jako zakaznicich. Mala firma muze "z niceho" udelat dilo, ktere se skvele prodava a vydelat na tom ohromny balik, stejne jako obri korporat muze udelat hru, ktera financne naprosto propadne. Stejne tak muze mit svezi originalni dilko mizerne prodeje oproti hre drzici se zajeteho okoukaneho mustru a naopak. O uspechu nebo neuspechu ani jedne z nich nerozhoduji ale autori her nebo novinari, ale hraci. Nadsene ovace ti na chleba nevydelaji, pokud u toho zaroven zakaznici neoteviraji penezenky. ;)
-
-
strasny blabol, korporat pocita s tim, ze muze byt chudy rok a ze jednu pobocku v minusu odrzi jine pobocky v plusu, a to muze klidne trvat i 5 let, nez si nekdo vsimne, ze neco neustale prodelava a i to neni dovud, to zavrit
-
-
A kde jsem napsal neco jineho, prosim pekne? Reagujes na neco, co jsem vubec nenapsal. ;)
Pisu jen, ze o prodejnim uspechu hry rozhoduji zakaznici, kterym se ta ktera firma snazi svoji hru prodat, ne velikost firmy. To, ze korporat nejaky neuspech ustoji spise nez mala garazova firma je snad jasne kazdemu, takze o tom jsem vubec nezminoval.
-
-
Že o úspěchu hry rozhodují jen hráči, není pravda. Jako v každém oboru, jde o vztah prodejce a zákazník. Pokud prodejce zákazníkovi produkt nepředstaví v dostatečně lichotivém světle nebo ho nepředstaví skoro vůbec (třeba kvůli nedostatku peněz na marketing) nebo je produkt natolik specifický, že jeho genialitu ocení jen úzká skupina zákazníků, tak zákazníci prostě nepřijdou v dostatečném počtu. To je v zásadě i případ v článku zmíněného Shadow Gambitu. Téma nemrtvých pirátů bojujících proti inkvizitorům by možná zaujalo v době největší slávy Pirátů z Karibiku, ale dnes to lidi spíš odrazuje.
Pokud jde o samotné hráče, tak tam s velkým počtem nastává stav, kdy je mezi nimi většina těch, co chtějí jistotu a bojí se zkusit nějakou novinku. Už to nejsou nerdi a dobrodruzi jako v počátcích, jsou to konzumenti. Proto uspěl Starfield, který sliboval klasicky nudný sandbox v plus minus otevřeném vesmíru. Je jisté, že nepřekvapí ani hráče nevhodí do hry, kde se nebude cítit jako doma, protože Bethesda za posledních cca 20 let od Morrowindu překvapit v zásadě nedokázala a všechny její hry se hrály stejně. Ostatně tohle je celospolečenský jev. Většina chce jistotu a nejde do rizika zkoušet něco nového. Raději bude nadávat na pořád stejnou sestavu politiků a pak stejně někoho z nich půjde volit, protože u toho nováčky si prostě nejsou jistí, jestli nebude ještě horší.
-
-
Marketing a tak dale jasne, nikdo si treba nemuze koupit produkt, o kterem nevi. Ale to finalni rozhodnuti "koupit/nekoupit" dela jen zakaznik a ten rozhoduje, jestli mu dany produkt za dane penize stoji nebo ne. Preci jen, hru si clovek nekupuje proto, ze se mu libil marketing, ale kvuli jinym hodnotam (i kdyz nutne nevylucuju, ze se najdou i taci). ;)
Osobni priklad, blizko ke hram v clanku - ja treba povazuju Shadow Tactics od Mimimi za skvelou hru (po zahrani dema), a odhlednuto od zanru a tak dale kvalitativne lepsi nez Starfield, libila se mi a bavila me. Ale nekoupil jsem si ji, Starfield ano. Proste jen proto, ze jsem si ho chtel zahrat vic, ze mi nabidne vice zazitku a proto jsem na nej chtel vynalozit cas. Jinymi slovy, Mimimi jsem zatleskal za skvelou hru, ale penize jsem dal Bethesde. A presto, ze mi Shadow Tactics nekde v mezicase mezi demem a Starfield pristalo v knihovne jako free hra na Epic, stejne jsem si ji zatim nepustil (ac bych rad na ni nasel cas). Nekdy to proste neni jen o kvalitach hry, i kdyz hraci padne do vkusu a pak to holt dopada tak, ze herni studia musi bohuzel skoncit z nedostatku financi, i kdyz vlastne udelali vsechno dobre. Proste jen chybelo ono tezko uchopitelne "neco" a v mem pripade je jedno, jestli je to mala hra, velka hra, s ohromnym marketingem nebo ne, ustalena sablona nebo originalni vec.
-
-
"hru si clovek nekupuje proto, ze se mu libil marketing, ale kvuli jinym hodnotam"
proc maji tedy hra porad tak velke predprodeje?
-
-
Protoze se kupujicimu hra libi jako takova, na zaklade dostupnych informaci? I ja si obcas koupim nejakou v predprodeji, ale rozhodne ne proto, ze by mela hezkou reklamu. ;)
-
-
takze se nedivas na trailery, web atd? proste si hodis kostkou a nejakou nahodnou hru si koupis v predprodeji?
-
-
Reakce na příspěvek:
Co to je zase za mimozni dedukci? ;)
Jasne pisu, ze hry si kupuju podle dostupnych informaci, ne podle toho jak jsou ony informace zpracovany (pokud se jedna o marketingove sdeleni). Ergo, spojenim "...libil marketing..." minim to vicemene bezobsazne pozlatko, ne informace, ktere muze nejake marketingove sdeleni obsahovat. Jinymi slovy, nekupuju hry proto, ze maji libive udelane billboardy/bannery, hezky CGI trailer nebo pekne udelany web.
-
-
-
-
Marketing je i značka samotná. Koupil by sis Starfield, kdyby byl úplně stejný, ale od studia, o kterém toho moc nevíš nebo mu moc nevěříš? Hádal bych, že ne. Evidentně jsi hledal pohodovou známou hratelnost, kterou Bethesda nabízí už léta a nejspíš jsi ji i dostal (navíc s méně bugy než u Skyrimu v době vydání). To je naprosto v pohodě. Taky se nerad pouštím do větších experimentů nebo skončím u dema. Třeba Marvel's Midnight Suns jsem zkusil jeden víkend zdarma. Bavilo mě to, ale nekoupil jsem a nepokračoval. Navíc byly jiné hry, co jsem měl v plánu. Třeba XCOM2, který mě překvapil tím, že jsem tam našel několik let starý zapomenutý cloudový save právě z podobného víkendu zdarma. Takže třeba za pár let dojde i na Midnight Suns (v nějaké rozdávačce zdarma nebo 90% slevě).
-
-
Koupil, stejne jako jsem si treba koupil Pathfinder, i kdyz ho nedelali Larian nebo Obsidian, ale uplne nove nezname studio jako jejich prvni hru. Stejne jako u jinych her, nasel jsem si dostatek informaci k tomu, bych usoudil jestli je to hra pro me nebo ne a jestli mi za ty penize stoji nebo nikoliv. Samozrejme i Pathfinder svym zpusobem spada do skatulky "stara znama hratelnost" v zanru CRPG, ale ja v tomto smeru uvazuju ve smyslu "bude me to bavit?" nez ve smyslu "je to neco, co znam?", takze pripadne zajete sablony od kterych se ta ktera hra (ne)odchyluje mi davaji jen lepsi informaci o tom, jestli to bude zabava nebo ne. Nekde ono prilisne neodchylovani se od sablony muze byt plus, nekde zase naopak, zalezi na hre. Ale samozrejme, tezko mohu muj pristup vztahnout na vsechny hrace. Bez ohledu na to ale dle meho soudu porad o uspechu her rozhodnuji hlavne hraci svymi penezenkami, at uz je jejich motivace jakakoliv a at uz si vydavatele nebo kdokoliv jiny mohou prat cokoliv. :)
-
-
No, ve výsledku ty peníze utrácejí hráči, ale vývojáři a vydavatelé se s tím samozřejmě nemohou spokojit a musí tomu štěstíčku jít trochu naproti. O Pathfinderu by sis těžko vyhledal relevantní informace, kdyby nebyl propagovaný a bylo na něj jen pár zapadlých recenzí na malých zahraničních webech. O tu propagaci se mimo jiné postarala i celkem známá stolní předloha. Totéž s námětem a herními mechanikami. Bethesda věděla, že její mechaniky se spoustě lidem líbí, tak jen trochu obměnila prostředí a měla úspěch. V Mimimi minimálně po Desperados 3 věděli, že jejich koncept nadchne určitou skupinu fanoušků, která ale není moc velká, ale pořád si jeli svou bez velkých snah o zaujmutí širšího publika. Pak se v podstatě nemohli divit, že budou pořád šul-nul a tak se to nedá táhnout věčně. A asi ani nedivili, když konec oznámili v podstatě spolu s vydáním Shadow Gambit a ani nečekali, kolik se toho prodá. Buď nechtěli, nebo nevěděli jak udělat hru s konceptem, který by měl širší dosah.
-
-
-
-
-