Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • Já jsem za tenhle článek rád.
    Konečně se totiž ukázalo, že infomace o úpadku PC prodejů nejsou relevantní. Nejsou totiž data. A k čemu nemáš data, to prostě neporovnáš.
    Takže doufám, že hloupé debaty na toto téma jsou už historií a pokud s podobným hloupým kecem přijde nějaký vývojář, víte co si o něm myslet.
    • ucho
      zapomínáš na jednu věc. vývojář má data o svém titulu přesná... pouze neví, jak si stojí vůči ostatním...
  • Steam je stejne zlo jako hudebni vydavatelstvi, ktere svou nenazranosti vyhnalo cenu jednoho alba nad 500-600 Kc. Novinky jsou nechutne drahe, je to hnus...
    • ucho
      pokud nemáš peníze na to hrát hry hned, počkej si nějaký čas. pak jsou ceny na Steamu bezkonkurenční a víceméně směšné...
      • +1, druha moznost, pokud clovek nechce platit 1k za hru.
        Presto schvaluji "test" v podobe warezu (pokud neni demo), a pak zaplatit pri sleve.
        Pokud je to srdcovka, a povede se, pak nemam problem s full price.
    • Tisícovka je nechutně drahé? Možná na Ukraině.
      • Zayl
        Taky jak za co že. Za K&L 2 Dog Days bych nedal ani pětikorunu, za DA:O to je ok.

        edit:typo
        • Jistě, ale to už je věc jiná, jak si kdo hru nacení :)
          • Ono je to dost komplikovane. V prvni rade ustalit cenu pro ruzne trhy (sorry, ale 30EU je vazne rozdil pro cecha s prumernou mzdou vs nemce s prumernou mzdou [zalezi ktereho nemce, taky neberou vsichni ve vsech castech stejne]).

            Ale zpet k tematu, sam jsem pro to hry kupovat, a pokud nekdo nechce 1500 za nedodelek, a pak jednou tolik za DoLadovaCky, pak no problem. Bohuze dnes cena!=kvalita. A s ustupem dem je tezsti a tezsi si vybrat.
  • Titanic, ne Titanik. Omlouvám se za hnidopišství :)
    • smejki
      český transkript je korenktní
      • A nebo korektni... kdyz uz jsme u toho hnidopistvi... sry smejki :-)
        • smejki
          shit happens *1*
        • kostejnesmrtelny
          Jo, to byla vyloženě nahrávka na smeč :)
  • Steam je zlo, cim driv to lide pochopi tim lepe. A ty slevy jsou klasicka obchodnicka psychologicka finta, zakaznik si rekne: protoze je to tak levny tak si to koupim. myslite jak jste vyhodne koupili a ve skuetcnosti mate doma neco co jste nechteli a naleteli ste.
    • kostejnesmrtelny
      Takový zákazník je debil, ergo dobře mu tak. *6*
    • No tak, sorry, pokial mas len trochu rozumu tak nekupis hociaku kktinu len za to, ze to je prave v akcii. Ked hej, tak si s prepacenim hlupak ty, nie je chyba v Steame. Pre mna je Steam jedna z najuzasnejsich veci co moze byt. Tieto akcie su tak super vec, neviem si to vynachvalit. Nebude klamat, ze nepiratim hry, nemozem si zatial dovolit kupit original kazdej hry, ktoru by som chcel, ale vdaka Steamu sa pomalicky moje original hry rozrastaju. Vacsinu hier som kupil prave ked bola v nejakej super akcii. Napriklad taky Darksiders, hra z 2009 tusim, 75% zlava, kupil som ju za necelych 8 eur a som maximalne spokojny.
      A ma to nie len vyhodu pre hracov, ale aj pre vyvojarov. Som si isty, ze niektori indie developeri sa zviditelnili len vdaka steamu. Takisto casto mozes vidiet, ze su akcie na rozne indie hry, alebo rovno nejake bundles s indie hrami, ktore sa takymto sposobom mozu lepsie predat, lebo inak by si mozno clovek takuto hru ani nevsimol. Poviem dalsi priklad, RUSH. Keby nebola na tuto super logicku hru akcia, nevedel by som, ze nieco take je.
    • Mas to nejake popletene,ale to nevadi *3*
    • Zlo jsou lidi jako ses ty....tvuj nazor je totalne mimorealitu.... a prej ze neni na planete mars zivot...

      Co tyce Valve to je dobre ze se nenecha nicim ovladat atd... a doufam ze to bude i tak nadale :)
    • ucho
      když někdo kupuje, co nechce, je hloupej... a je to pouze a jen jeho problém :)
      pokud někdo kupuje, co chce, a navíc za levno, je patrně chytrej :)
      jaké nalétávání?
      • To jak jsou chytří a kupují za levno tvrdí i důchodci v sedm ráno před Kauflandem a jsou v podstatě jen otroci slevového marketingu. Na slevové výprodeje existuje prokázaná závislost, takže se může týkat i lidí nakupujících digitálně. A ruku na srdce, zažil to skoro každý z nás, že nějaká hra, koupená tak výhodně v akci, nebyla nikdy dohrána.
        • Zayl
          Tak to jsem naštěstí vyjímka. Proč si kupovat hovadinu co nebudu hrát?
        • ucho
          pokud ti důchodci kupují věci, které potřebují, tak tímto způsobem za rok ušetří slušné peníze. příklad: když máš přehled, kolik kde stojí máslo a když je někde ve slevě, koupíš ho víckrát tam...
          ano, dá se na tom vypěstovat závislost, ale když postupuješ s rozumem, ušetříš peníze ve svůj prospěch, jednoduše koupíš to, co bys chtěl, ale ve finále levněji...
          koupil jsem si na Steamu v akci Assassins Creed za 100,-. ještě jsem to nehrál, ale koupě nelituji a do roka se k tomu třeba dostanu. je to projev závislosti? tu hru jsem chtěl, nechtěl jsem za ni platit plnou cenu a tahle cena mi přišla skvělá. udělal jsem chybu? co kdybych si to koupil za plnou cenu a z časových důvodů se k tomu nedostal. co je lepší, koupit si tu hru hned nebo později ve slevě za minimum ceny... :)
          • Správně, pokud člověk zapojí mozek, nemůže nakoupit nikdy špatně.
  • Keca, v tom budou prachy. Pravy duvod bude trosku jiny ;)
  • Hodne PC hracu se schovava za to, ze nejsou verejne znamy informace o digitalnich prodejich na steamu a doufaji, ze to na PC platforme neni tak bidne, jak to vypada. Bohuzel tuto vymluvu pouzivaji i na informace od tvurcu her, ktere maji presne informace o prodeji svych produktu, tedy vcetne digitalni distribuce na steamu.
    • Ale prosim te! Za tyden tu bude zase clanek o tom,ze hrani na PC ma budoucnost a neustale roste. Pak zase clanek o upadku PC sceny. A porad dokola.
      STEAM navic neni jediny prodejce her. Kazda druha firma nabizi sve vlastni hry ve svych vlastnich e-shopech. Jak by jsi to prosim te chtel secist? Nijak. Proste to nejde.
      Ja mam spise pocit,ze nekteri vyvojari by PC scenu nejradeji zrusili,tak porad dokola omilaji piratsvi a nizke prodeje. Vetsina lidi ma nastesti dost rozumu,aby si na to udelal svuj vlastni nazor.
  • Urug
    Je to zřejmé, Steam směřuje k tomu aby odpadl rozdíl mezi platformami, aby jste si koupili produkt a fungoval vám na čemkoli. Pokud je z čísel jasné pouze to, že má smysl prodávat hru na Steamu a nevíte pro jakou platformu, no pak nejlepší řešení je udělat jí multiplatformní.
    Jinými slovy by se uvažování z: "Pro jakou platformu hru uděláme?" mělo změnit na: "Uděláme hru pro platformu Steam?" (tzn hru, která kromě toho, že je na všechny platformy podporované Steamem, bude také sdílet komunitu, modifikace, multiplayer... mezi těmito platformami)
    A Portal 2 je první hrou, která měla ukázat, že to není jen utopie.
    Mě osobně se tenhle model zamlouvá, protože mi přijde výhodný především pro koncové zákazníka a vede k unifikaci technologií (což zase usnadní práci vývojáři).
    • Me se to tedy(jako PC hraci) nezamlouva. Me jako koncovemu zakaznikovi jsou uplne lhostejne problemy vyvojaru. Kdyz jsi du do obchodu koupit vajicka,tak me taky nezajima jestli meli chovatele problemy se slepicemi,jestli museli kazdou slepici specilane hlidat atd. Ale jedno vim jiste. Ja nechci aby z toho bylo kruti vejce(zkonzolovatele hry ala ME ci DA2). Ja chci normalni vejce od slepice *1*
      • Urug
        No sice mi není jasný jak si z toho vydedukoval, že by tě měli začít zajímat problémy vývojářů, naopak by tě toho zajímalo ještě méně, ale k vejci:
        na první pohled ti je jedno jestli měli chovatelé problémy se slepicema, ale ve skutečnosti ti to až tak jedno není. Možná sis toho nevšiml, ale vajíčka se prodávají podle hmotnostní třídy, třídy jakosti a způsobu chovu. Dá se předpokládat, že lepší vajíčko provází více problémů/nároků na chovatele. Čili chceš-li lepší vejce znamená to, že se někdo musí více snažit, pokud se nesnaží, tak nemáš dobré vejce a v tu chvíli to začíná být tvůj problém, protože TY chceš dobré vejce.
        • Pokud me hra zajima,na cenu prakticky nehledim. Takze plati vse co jsem napsal vyse.
    • smejki
      ?
      nerozlišuješ mezi HW a SW platformou, člověče. Vždycky si musíš říct, na jaký HW ji uděláš (leda by všechen HW na světě měl jednotné API), páč Steam to za tebe nevyřeší, to je jen overlay do hry, DRM, systém správy aplikací a komunitní záležitost, nic víc.
      • Urug
        "Vždycky si musíš říct, na jaký HW ji uděláš"
        No a já říkám, že se nejdřív rozhodneš, že to chceš distribuovat přes Steam (protože to přináší výhody) a z toho teprve bude plynout pro jaké platformy to bude a jaký specifika to bude splňovat...tzn aktuálně pro PC, PS3, Mac. Samozřejmě samotný vývoj pro jednotlivá ta zařízení bude jinačí. Ale ve výsledku si pak uživatel prostě koupí hru pro "platformu" Steam a tím pádem ví, že mu to poběží na tom a onom a bude to mít tyhle a tamty služby.
        Stejně jako když si koupíš hru dneska pro Windows tak taky neřešíš jestli to jede na DirectX nebo OpenGL, ale jen to, že to je pro Windows. Prostě SW platforma, která zastřešuje několik HW platforem.
        No a pokud se vyplatí dělat hru pro tu "platformu" Steam, tak protože právě jedno z těch specifik té "platformy" bude podpora těch a oněch zařízení, tak se vývojářům vyplatí popřemýšlet o multiplatformních API, aby si ušetřili co nejvíce práce.
        Já netvrdím, že to takto bude hned, už jen proto, že na Steamu je spousta produktů, které prostě nejsou na všechna ta zařízení, a těžko by teď řekli, že to co není na všechny platformy, které Steam podporuje, tak to vyhážeme. A ani si nemyslím, že k něčemu takovému někdy dojde, ale spíše, že přijdou samotní vývojáři na to, že se jim to vyplatí takto udělat. A to proto, že je čím dál tím běžnější mít těch zařízení několik a vyměnit jich několik během života. No a když uvidím na Steamu hru, kterou si zahraju na chaťě na XBOXU, v práci na MACu a doma na slabém PC, který chci za rok vyměnit za lepší PS3 a navíc jí budu chtít nějakým způsobem sdílet s kamarády (napr formou multiplayeru), kteří mají úplně jinačí zařízení (protože mají přirozeně jinačí preference), tak budu o její koupi uvažovat spíš, než když bude jen pro PC.
        • Nejsem si uplne jisty, jestli chapu tok tvych myslenek... chces rict, ze podle tebe by se prostrednictvim Steamu mela kazda hra prodavat jako multiplatformni balicek, za ktery zaplatis jednu cenu a pak si ji muzes stahnout domu na pocitac i na xbox? Nemyslis, ze by se pak cena takove hry musela automaticky zvednout? Kdyz si dneska koupis neco na PC za 1000 a na Xbox za 1400, tak kolik by to pak stalo na steamu? Nebo by vsem vyvojarum najednou preskocilo a rozhodli se davat dalsi verze zdarma?
          • Urug
            Vše co si momentálně koupíš na Steamu pro PC a MAC, stačí koupit jednou a běží to na obojím (cena je stejná). Stejně tak s PS3 - Portal 2 je první hra, která to umožňuje.
            "...vsem vyvojarum najednou preskocilo a rozhodli se davat dalsi verze zdarma?"
            No jde o to, že ty právě nebudeš jako vývojář pořádně vědět, který ty verze (pro kterou platformu) dáváš zdarma... ty prostě budeš vědět, že přes Steam si prodal tolik a tolik kusů. A to že si to prodal přes Steam znamená to, že ses na začátku rozhodl udělat multiplatformní titul, respektive Steam platformní titul. Zní to absurdně, ale představ si, že by se doteď dělali všechny hry pro každou verzi OS Windows zvlášť, takže by sis musel zaplatit jak za verzi pro XP, Vista a 7... můžeš vlastně říct, že vývojáři ti dávájí hry pro ostatní platformy Windows zdarma...zní to taky dost absurdně a přitom je to vcelku podobný případ.
            • Urug
              Nezapomeň, že se v poslední době objevují frameworky, které ti ten vývoj na na různé platformy značně zjednodušují....UDK, Cryengine3 a hlavně v souvislosti se Steamem - Source engine. Všechny hry na Source enginu byly přeportovány na MAC ve chvíli kdy Steam začal fungovat na MACu. Pokud si s tím enginem trochu pohrají (protože co do vývojového prostředí je od dvou výše zmíněných na míle daleko), tak je dokonalým nástrojem k realizaci mé (a tajně doufám i Valve) představy. Dá se předpokládat, že bude podporovat vždy ty platformy co bude podporovat Steam.
              Takže on ten vývoj bude sice dražší, ale nemusí to být až tak moc. To proč se hry neportují, není ani tak proto, že by to nešlo udělat tak abys nemusel vyloženě platit vývoj dvou her(nebo složité přeportování), ale hlavně kvůli prodejním číslům...a o těch je tento článek.
              Nejlepší je na tom to, že každý bude dělat to co umí nejlépe, a všichni budou spokojený. Vývojáři enginů budou dělat frameworky na crossplatfrom vývoj, vývojáři her nebudou muset řešit pro co vlastně hru vyvíjejí, protože budou mít kdyspozici ony frameworky a výhody na straně uživatele jsou zřejmé.
            • smejki
              jo, už tě chápu. palec hore
            • No dobre, ale windows jsou na sebe zpetne kompatibilni (nebo se o to aspon snazi), coz se o PC / PS3 rict urcite neda. Takze stale by se musel platit vyvoj dvou verzi hry, ale v tvem idealnim Steamu by se obe prodavali za cenu jedne (ne ze by se mi to nelibilo, ale silne o tom pochybuju). Jedina moznost by byl vyvoj hry pro cloudove servery a tam uz je jedno, na jake platforme to pojede..
  • Tushan
    beztak to nechtějí zveřejňovat protože se nemají čím chlubit
    • To byl velice duchapritomny prispevek....
    • kostejnesmrtelny
      Ty jsi vpravdě debil na plný úvazek *1*
      U toho SC bych ti to prominul a řekl si "chudák chlapec, je chudý duchem". Takhle je to ale už hodně zjevný. *5*
      • Tushan
        počkej schovám si tvůj nazor do mého care boxu ok
        • Zayl
          Tushane ty jsi fascinující osoba. Měl jsem pocit že postuješ jen když si můžeš kopnout do Blizzardu a starcraftu, co se stalo?
          • kostejnesmrtelny
            Myslím, že ho kvůli Starcraftu II opustil jeho kluk, nebo tak něco :)
            • tushane,ty ses fakt traged.
            • Cajk
              bukva jak prdel:)) Né že by to bylo něco špatného..
            • kostejnesmrtelny
              1) píše se dospělÝ
              2) píše se gAy
              3) neřekl jsem že je něco špatnýho na tom bejt gay, ale ty to zjevně vnímáš jako urážku, takže si to patrně myslíš sám. Pan Freud by z tebe měl radost *3*
            • Tushan
              au to bolelo vážně
              nemáš ty nějakej problém ?? nějak si se na mě zafixoval
              joo kdyby mě bylo 5 jak tobě tak bych se asi urazil jenže jako dospělí vím že být gey není nic špatnýho zapiš si to za uši timhle nikoho neurazíš
          • Tushan
            že se vám nelíbí když někdo říká pravdu je jen vaše věc
            • ucho
              Tushan: tak se někdy podívej na jejich statistiky, byl bys překvapen... :)
              některé hry se prodávají dobře dokonce i po slevě...
            • Tushan
              někteří moji známí steam používají ale kupují zásadně jen ve slevách cipovinky za pár šupů novou hru si tam nikdy nekoupí protože je drahá a bez krabice
              takže klidně mužou vydělávat xyz ale člověk se musí ptát na čem vydělávají ??? na plants vs zombies a podobně ale silně pochybuju že se tam prodávají AAA hry maximálně tak ve slevě
            • Víš, že většinou ten, kdo se jinému posmívá, že mu je jen pět, vlastně naznačuje, že jemu samému je tak max o osm deset let víc? Dospělý mimochodem nenapíše dospělí.
              A taky nenapíše, že se nemá Steam čím chlubit, protože by věděl, že Steam ovládá 70% trhu a jeho tržby jen dle blbých odhadů překročily již miliardu ročně.
            • smejki
              nedefinuj sebe sama jako etalon pravdivosti, prosím
  • Paul_cz
    Bylo by možné dávat do zdroje odkaz přímo na orig. článek?
    A mimochodem teď ten odkaz vede na špatnou adresu.
    • ales.smutny
      Odkaz je přímo v článku, žlutě zvýrazněn. Ten pod položkou zdroj je chybka v databázi, opravíme, dík.
      • Paul_cz
        Jasně, já právě myslel dávat ten přímej link i pod ten článek (obecně u všech novinek).

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit