Workers & Resources: Soviet Republic – recenze skutečně budovatelské strategie
-
No, Já koupil, nainstaloval, cca 2hodiny hrál a refundoval. Jsem přesvědčen, že tu osmičku dostala ta hra, jen kvůli jakémusi "československému" politickému pohledu...
-
-
Nene. Hra jde za hranici casual hráčů. 90+ % hodnocení na steamu za posledních 5 let nepochází primárně od lidí z "československých" kořenů.
-
historické zasadenie je pre hru určite plus, dáva jej pomerne široké možnosti, ktoré inde naozaj nenájdeme. ale tvrdiť, že hra je vysoko hodnotená "kvůli jakémusi "československému" politickému pohledu..." je naozaj nefér. skôr skús popísať, čo sa ti na hre nepáčilo, čo ťa odradilo hrať ju dlhšie a preniknúť do nej? lebo áno, začiatky sú naozaj často až frustrujúce, nakoľko sa nejedná o jednoduchú budovateľku, ale hru s prepracovanou a detailnou simuláciou výstavby mesta temer so všetkým, čo k tomu patrí.
-
-
za mňa snáď najlepšia budovateľská hra vôbec (i keď stále preferujem cities: skylines /C:S/). tá úroveň simulácie a hĺbka možností, ktoré v hre sú (aj vďaka dlhej dobe vývoja v EA) je neskutočná.určite by som vyzdvihol štylizáciu a grafiku. na tento typ hry a zasadenie do histórie sa perfektne hodí. tiež mám radšej viac pastelových farieb (jeden z dôvodov, prečo C:S o chlp vedie), ale tu tá štylizácia proste sedí perfektne.plusom je aj recenzentom spomínaná potreba rozsiahlych prestavieb mesta, ak človek chce niečo malé pridať. taká je realita, áno, väčšia sranda je to v C:S, kde to máte na pár kliknutí, ale vo W&R je to omnoho uspokojujúcejšie, keď vidíte, ako sa váš urbanistický plán napĺňa, alebo naopak, dokonale rúca a vy len reagujete.
síce som ešte nemal čas hrať plnú verziu, no verím, že od apríla, keď
som hral naposledy EA verziu, sa veci pohli len k lepšiemu. za mňa
neobjektívne čistá 10/10 a zrod nového kráľa budovateľských stratégií, kde donedávna neohrozene trónilo Cities: Skylines.
ak by som mal byť recenzentom (čo našťastie
nie som), tak by som zvolnil na 9/10 a to najmä za technické problémy,
ktoré hra v dobe môjho hrania mala (ako čítam, nie všetky sa podarilo
plne odstrániť) + istú neprístupnosť hry práve vďaka jej detailnosti a hĺbke možností. i keď toto je pre mnohých vrátane mňa skôr plus. na oddychové hranie jednoznačne C:S, ak hľadáte výzvu, tak W&R:SR -
-
Tak na Slovensku, má tato hra 12/10, jelikož minimálně 30% Slováků, by si přálo tohle dobu zpět.
-
-
8/10 je urážka téhle hry.
-
-
Zajímalo by mne, jestli recenzent zkoušel hrát realistický mod, protože to je prakticky úplně jiná hra.
-
-
To je tady nějaký sraz šotoušů?
-
-
Sotous je clovek ktery ma rad lokomotivy. Jak si to poznal ze tady maji sraz?
-
-
No tož jen mě napadlo po těch výkřicích typu "10/10, je tam sanitka S1203" nebo "co Čech to modelář", že si trochu rýpnu. Přijde mi to jako taková ta šoutoušská mentalita.
-
-
V kolika hrách už jsi ji viděl? Spíš mi to přijde zajímavé z pohledu našince, že tam máš většinu techniky už v základu lokální.
-
-
Reakce na příspěvek:
Vždyť neříká, že je na tom něco vysloveně špatného. Taky mám rád když propriety sedí k zasazení a když najdu nějaké autentické české reálie ve hrách (staré škodovky a V3S v Operaci Flashpoint, paneláková sídliště v UFO: Aftermath, autentická příroda v KC:D, turistické značení v Someday you will return...) Ale zároveň si myslím, že když někdo na základě toho projeví dost nekritické nadšení, tak si říká o nějaké to v zásadě přátelské pošťouchnutí.
-
-
-
-
Nějak nevím kam tím míříš, ale tahle hra má poměrně značně škálovatelnou úroveň toho co vše chceš simulovat a když si vše vypneš, tak z toho opravdu máš jen lehce nadprůměrnou budovatelskou strategii s ne úplně intuitivním ovládáním, která je originální snad jen tím zasazením a graficky to taky není žádný zázrak, ale síla hry je právě v tom, co vše simuluje a jak dobře to dělá. Takto do hloubky prostě žádná jiná hra na trhu nejde. A bohužel z recenzí obecně je spíš cítit, že hromada mechanik zůstala nedotčených.
-
-
-
-
pokud hrajete na režim simulace, kdy je ta hra nepřekonatelná a nemá konkurenta ve svém žánru.
-
Cituji autora recenze: "Je proto škoda, že neexistuje víc možností, jak si města přizpůsobit. Třeba i více monumentů, než jsou dvě sochy"
Když jde člověk něco hodnotit a publikovat k tomu recenzi, bylo by dobré, kdyby se dostatečně seznámil s oním produktem. Pak by možná věděl, že ve hře je k dispozici workshop, který momentálně obsahuje již více jak 9000 (!) módů od rozsáhlé modderské komunity.....
A ještě poznámka ke galerii. Posledních cca 30 snímků je z webu vývojářů, ale jsou to fotky staré cca 5 let. Spousta věcí v té hře vypadá jinak, funguje jinak. Čtenářům je tak zde předkládán pohled na hru, jak vypadala před 5 lety. Hovoříte o rozsáhlém vozovém parku. Proč nejsou v galerii pohledy na tyto vozidla? Myslím, že jedna fotka na Tatrovky, Liazky, nebo staré Škodovečky, dokáže čtenáře mnohem více nalákat, než 40 snímků na pár budov jen z jiného úhlu.
Za mě odfláknutá recenze, a nedůslednost v přípravě k prezentaci tohoto herního klenotu, který svým obsahem a hratelností, nemá obdoby.Osobně dávám hře 10/10 . Za chytlavost, množství obsahu, a hratelnost. S tou hrou si dokážete vyhrát neskutečně mnoha způsoby a i po stovkách hodin vás nepřestává bavit. To, co zde dokázalo malinkaté herní studio na Slovensku, neumí ani velké herní giganty s áčkovými tituly.
-
-
"Když jde člověk něco hodnotit a publikovat k tomu recenzi, bylo by
dobré, kdyby se dostatečně seznámil s oním produktem. Pak by možná
věděl, že ve hře je k dispozici workshop, který momentálně obsahuje již
více jak 9000 (!) módů od rozsáhlé modderské komunity"Nevím na co si stěžuješ. Hry se hodnotí v takovém stavu, v jakém ji vydal vývojář. Do hodnocení hry se nepočítají nějaké mody. To je prostě princip novinařiny.
Spousta hráčů žádné mody nikdy nestáhla. Málo lidí má zájem desítky hodin probírat a stahovat 9000 modifikací, aby si obohatili hru. Hrají to takové, jaké to je.
-
Ja hram w&r od vydania v EA a uz len za to, co tam popridavali by som dal 10/10. Hra ma naozaj detailnu simulaciu vsetkeho a to, ked sa vam nahodou rozsype retazec byva v 99% chyba hraca.
-
Ja nevim, ale podle me se tady hry odjakziva hodnotily tak jak vysly od autoru, ne jak si je komunita dal dotvorila. Takze pokud recenzent vytyka, ze je v zakladu malo dekoraci a podobne, je to legitimni argument. Treba hry od Bethesdy se taky nehodnoti s mody. ;)
Jinak za me recenze fajn, shrnula mi vse, co jsem o hre chtel vedet. Diky za ni.
-
-
Však já nikde nepíšu, aby hodnotili módy nebo hru s módy. Tady jen autor si stěžoval že neexistuje víc věcí, tak jsem ho v tomto opravil.
Existuje více možností a to zatraceně hodně..
Jinak, pokud se tady chytá za slovíčka, tak autor recenze vyloženě lže, když říká, že hra nenabízí v monumentech víc než 2 sochy. Takhle z hlavy vím minimálně o dalších 4 monumentech, takže cirka 6. A to už hratelné je.
Především jde ale o tu informaci hráčům, co všechno je k dispozici. Tady to vždycky někdo obrátí ad absurdum, boha jeho.
-
-
Vytykal jsi recenzentovi, ze se dostatecne neseznamil se hrou a na uvedenou vetu z recenze reagoval, ze existuji tisice modu a tak potazmo implikoval, ze resi uvedeny problem. Na coz jsem reagoval, ze hry se tu recenzuji ve vychozim stavu bez komunitnich doplnku, tedy argument ze problem z recenze neni problem jaksi neni v tomto kontextu uplne spravny. Na tom zadna chytani za slovicka nevidim. :)
-
-
Je otázka jestli to je správně. Protože čtenář to ve "výchozím" stavu hrát nemusí a ty možnosti má na pár kliknutí. Dneska přes workshop zvládne dostat mod do hry i BFU. Uměle omezovat záběr jen proto, že se tak to dělalo vždy mi nedává smysl a jde spíš o okolnosti během vzniku recenze. Navíc tady to ani tak nejsou mody v pravém slova smyslu, ale spíš assety, protože jde tvořit jen budovy a dopravní prostředky a na herní mechaniky to nemá z pravidla žádný dopad. Chápu, že recenze se píše v určitém okamžiku a v ten moment se hodnotí hra se vším všudy. Podpora modifikací se dost často dodávala později, takže když měl recenzent hru k recenzování, tak u 99% her žádný mod v ten okamžik ani neexistoval a chápu, že není v silách udělat novou recenzi třeba po 4 - 5 letech, kdy hra díky podpoře dojde zase někam dál. Znám případy, kdy když si čtete recenzi, nějaké starší hry z doby vydání, tak prakticky všechno co je hře vytýkáno už funguje jinak nebo je opraveno, ale nemusí to být pravidlo, proto chápu, že se recenzuje hra ve stavu, v jakém vyjde. Ale stěžovat si na malou rozmanitost budov, když jich mám tisíce na dosah ruky nebo spíš pár kliknutí mi popravdě taky nedává moc smysl. Zejména když ostatní hry na tom jsou podobně.
Chápal bych tento povzdech u hry, která dělá vše proto, aby tam žádné mody nebyly (Medieval Dynasty, Tropico, atd.) ale tady mi ta poznámka přijde mimo a zavádějící.
-
-
Podle me by se hry mely hodnotit ve stavu, ve kterem si je hrac koupi. Samozrejme, ruzne komunitni modifikace z dane hry mohou delat vice ci mene lepsi produkt, ale dost casto to muze byt subjektivni vjem (modifikace resi neco, co nejake mnozine hracu vadi, ale jine vubec) a navic neni zaruceno, ze dane modifikace budou vzdy k dispozici (napriklad hra dostane patch, ktery nejaky mod rozbiji a jeho autor uz se neobtezuje ho aktualizovat). Nehlede na to, ze nekdo proste nechce ci nema chut se s modifikacemi drbat (u nekterych her je jejich nasazeni snadne, u nekterych tolik ne). Ono se to dotyka i vecne otazky, jestli by se recenze her mely aktualizovat v case na soucasny stav hry nebo nikoliv, protoze i modifikace se objevuji a mizi.
Dle meho soudu by proto jakekoliv recenze mely reflektovat hru "tak jak je", ale urcite by neuskodilo mit treba v zaveru odstavecek jako: "K dispozici je rada komunitnich modifikaci, ktere hru dale vylepsuji, napriklad X, Y a Z," aniz by ovlivnoval hodnoceni hry (ale dal tak ctenari dalsi informaci pri rozhodnovani, jestli danou hru poridit nebo ne).
-
-
Reakce na příspěvek:
Ale v tom se prakticky shodneme. Pochopil bych, že by si někdo představoval, že ve hře bude v základu více dekorativních staveb (i když si nemyslím, že i v porovnání s jinými hrami jich je nějak extrémně málo nebo méně než v jiných hrách), ale zároveň kdyby ve stejné větě, dodal, že na workshopu je těch budov k dispozici už teď mraky, tak s tím nemám problém. A co jsem koukal, tak 1.0 přitáhla pozornost nových autorů a už se začínají objevovat mody, které začínají šahat hlouběji do kódu hry a nebo borci co dle projektových dokumentací dávají dohromady modely z reálných českých sídlišť. To co je ve hře je inspirované díky tvůrcům zejména Košicemi a Slovenskem. Ale pokud chceš víc dekorací, tak není problém. Od T-34 na podstavci, přes sochy nebo mozaiky různých východních gaunerů minulého století až třeba po Jakešovy vidle.
-
-
a mám módy prístupné na pár kliknutí aj v gog verzii? pýtam sa vážne, nemal som čas hru spustiť, i keď to bolo prvé, čo som po vydaní urobil - hru kúpil na GOG-u, aj keď ju mám na steame a nahral som v nej pár stoviek hodín.
za mňa sa má hra hodnotiť tak, ako je vydaná, bez módov a úprav od fanúšikov. -
-
Reakce na příspěvek:
Tak GoG je bohužel v tomhle ohledu obecně méně user-friendly, ale není to nemožné. Existují obecné steam workshop downloadery, kam jen vložíš url a mod máš stažený. Nevím jak v tomto konkrétní případě, W&R:SR mám na Steamu, ale třeba tam mám Rimworld, kde existuje přímo aplikace na bázi mod managera, která má v sobě integrovaný workshop downloader a můžeš ho procházet přímo v api.
-
-
Reakce na příspěvek:
ono to nejak pôjde, vo všeobecnosti by v mojom konkrétnom prípade malo stačiť stiahnuť mód cez steam a potom ho správne prekopírovať do GOG hry.
ale vďaka za tip, o nejakých downloaderoch počujem prvýkrát (nikdy som nemal potrebu to riešiť).
každopádne som tým chcel demonštrovať aj fakt, že hodnotiť hru s módmi je ošemetné. nie každý k nim má reálne prístup, resp. ich zaobstaranie môže byť dosť problematické/náročné/zdĺhavé. preto by hry mali byť (podľa mňa) hodnotené tak, ako sú vydané tvorcom. -
-
Reakce na příspěvek:
V tomto případě ano, ale do teď to bylo jen na Steamu a nekoukal jsem, že už to vyšlo i jinde.
-
-
-
-
-
-
-
Jak se to vezme. Já jsem hru sledoval od začátku a osobně jsem byl proti, aby pálili čas a prostředky na přidávání věcí, které udělala nebo může udělat komunita a přesto tam přidali poměrně hodně variant budov, které by tam v základu být vůbec nemuseli. Byl jsem radši, když pracovali na věcech, které do hry komunita nepřidá. Mody jsou totiž poměrně omezené a jediné co lze prakticky udělat je budova nebo dopravní prostředek, který funguje jako něco už existujícího, jen má jiné parametry a vzhled.
Další věc k hodnocení. Ono taky nebylo úplně zvykem, aby v době vydání 1.0 už měla hra hromadu modů, ale zpravidla komunita teprve začala vznikat, takže ani nebylo co hodnotit. Obzvlášť v době, kdy recenzent dostal kopii v předstihu. Dneska máš early access, díky kterému už komunita funguje a 1.0 vyšla hezkých pár týdnu zpátky.
Určitě by to mělo zaznít v recenzi, protože to má dost zásadní dopad na hratelnost. Třeba do Transport Fever dostaneš z workshopu český vozový park, ale Railroad Empire ti prodá pár map a mašin každou skoro zvlášť jako DLC a nic jiného tam nedostaneš. Podobně Cities: skylines, kde taky stáhneš hromadu budov a assetů, ale třeba do Tropica si koupíš DLC s 1 budovou, 1 skinem na panáčka a 3 dekoračními palmami... v kontextu jiných her ta výtka prostě nedává smysl. Navíc pro někoho to může být i podstatný parametr, když se rozhoduje, zda koupit. Já třeba Banished kupoval, až když přidali možnost modifkací. Do té doby si mi prostě zdálo, že je toho obsahu málo.
Ještě mne docela překvapilo, že není zmíněno, že tím jak to dělají slováci, tak samozřejmě už v základu je velmi bohatý CZ vozový park od Škodovek přes Tatrovky po V3S a komu to je málo, tak na workshopu je samozřejmě všechno možné i nemožné, co autoři opomněli. Přeci jen prohánět tatrovky a v3sky po mapě a do toho nasadit sanitky S1203 je pro našince automaticky na pár bodů navíc.
-
-
že jo.... člověk by čekal, že lidi budou nadšení, když vůbec poprvé dostanou takhle naservírovanou slavnou techniku československé výroby na jednom místě, v téhle hře. Ať se jedná o vozidla, vlaky, tramvaje nebo i letadla.
Je v tom kus historie, je v tom nostalgie a hlavně, jako země, která to všechno vyráběla a uměla vyrábět, hlavně i kus hrdosti, co jsme dokázali.
A v recenzi? Zmínka jednou větou. Žádné fotky, žádné aspoň stručně vyjmenování jednotlivých typů, co všechno hráč nalezne a má plně k dispozici.
Pro všechny modeláře, pro všechny řidiče městské nebo dálkové dopravy, pro všechny železničáře, a mašinkáře, co mají doma kolejiště, ... prostě pro všechny hračičkáře, kterých je tato země plná, protože co čech, to modelář, ..... pro tyto všechny je tahle hra přímo poklad.
-
-
Právě, hodnotit hru podle kvality modů je nějaké divné.
-
-
Ono je tam toho víc, ale spíš bych čekal, že v recenzi zazní hlavní tahák a to skutečné budování všeho velmi realisticky. Projel jsem YT a většina lidí to hraje stylem sim city, kdy za první milion postaví asfaltku na druhý konec mapy... ale že můžete hrát opravdu realisticky nedělat žádné magické teleporty surovin a okamžitou stavbu za peníze, ale pěkně začít u hranic a postupně si vlastními prostředky a importem surovin skrz celnici postupně vše vybudovat je podle mne hlavní tahák hry. Snad nikde jsem neviděl, že by bylo potřeba stavět i silnici pěkně stylem, že si sklápěčkou dovezete štěrk a pak ho buldozerem hrnete a asfaltka už je zejména ze začátku docela nóbl drahá a náročná záležitost do doby než rozjedete chemičku a vlastní asfaltovnu. Chcete železnici? Postavíte konstrukční depo, zásobujete ho surovinami, pro které si jezdí stavební vlak, který následně pokládá nové koleje.
Ekonomika je lehce naznačena, ale nevím jestli dostatečně. Peníze používáte jen na dovoz toho co nemáte, což je na začátku vše, ale cíl je začít velmi rychle používat vlastní zdroje (suroviny/lidi), za které už nemusíte nic platit a exportovat přebytky, za které budete dokupovat to co ještě nedokážete sami vyrobit. Jednodušší režim vám umožní stavět přímo za peníze jako v sim city, kdy se vám třeba štěrková silnice sama během pár sekund postaví, ale bude to stát peníze. Druhá možnost je mít sklápěčku, štěrk a buldozér a pak už nemusíte nic platit, ale cestu musíte postupně zbudovat dovezením štěrku a pracovní síly nebo těžké techniky. V hardcore modu je výstavba za peníze kompletně vypnutá a tak musíte zřídit pár prvních provizorních stavebních kanceláří, které jsou zdarma, spojit prašnou cestou, která je zdarma, s hraničním přechodem, tam zakoupit sklápěčku a buldozer, nastavit import štěrku ze zahraničí a teprve teď jste připraveni stavět štěrkové cesty, kdy sklápěčka bude jezdit na celnici a kupovat tam štěrk.
A stížnost na nefungující dopravu je taky nesmysl, protože ty možnosti už jsou dost velké a za roky EA dobře odladěné. Zejména pokud člověk řeší zásobování přes distribuční kancelář, kde lze dynamicky hlídat zaplnění skladu a podle toho velmi efektivně posílat dopravní prostředky. Vidím to spíš na nepochopení systému, který není až tak jednoduchý a základní tutoriál taky není žádná sláva. Nejlepší je dát pár hodin nějakému youtuberovi, který ví co dělá (koukejte po těch co už to hrají od EA, ti co naskočili teď s 1.0 je tragédie sledovat)
-
-
Odporucam ceskeho youtubera Krejcak, ten ma viacero serii
-
Jinak na YT doporučuji mrknout na autora "bballjo", který jednak před 1.0 měl pěknou serii, kdy začal hrát na realistickou obtížnost a má k tomu super komentář, kdy vysvětluje docela podrobně co staví, takže pokud chcete vidět jak ta hra opravdu vypadá, tak to stojí za to. Jinak postavit funkční úvodní městečko a nastěhovat tam pár lidí mu trvalo 2 hodinové díly. Nicméně po vydání 1.0 rozjel pěkné tutoriály. Protože jediné co bych té hře oprávněně vytknul je přístupnost a výuka.
Na jednu stranu si pamatuji stav ještě před pár měsíci, kdy byl člověk hozen do vody a plav a musel hrát stylem pokus/omyl a nebo hledat pomoc jinde. Problém je, že jsme sice dostaly tutoriály a kampaň, ale ty jsou velmi povrchní a člověka vlastně skoro nic nenaučí a obzvlášť ne hrát v realistickém modu.
-
-
Souhlas, tutoriály a ta výuková kampaň, patří úplně vyhodit a udělat znova a lépe.
Spousta podstatného tam chybí. A celkově bych ten tutoriál i jinak uchopil.
bballjo je ale anglický. To nemusí každému vyhovovat. z ČR scény bych třeba doporučil videa Honzy Mitíska, který má skvělou práci s terénem, a formováním krajiny tak, aby silnice i železnice měly reálné stoupání, zatáčky, apod.
Jinak velká komunita sleduje i Krejcak - ovy videa. Který má natočené spousty výukových materiálů, kde se v každém videu věnuje nějaké konkrétní oblasti do podrobna.
Mě osobně ale nebaví koukat na nějaké návody, já si vždy koumal tak dlouho, až jsem si na to přišel sám. I v tom je kus zábavy. Ale pravda, něco člověk potřebuje vědět.
-
-
Přesně.
Přece úplně první co u této hry člověk vidí a s čím si hraje, je to, že na stavby jezdí míchačky s betonem, sklápěčky se štěrkem a valníky s cihlama.... a to je zároveň to nejhezčí co na hře můžete sledovat do nekonečna...
Od vydání plné hry 1.0 jsem viděl už několik recenzí, nebo video streamů, ale zatím ani JEDEN nepřinesl záběry na tyto stavební práce. Přitom to je úplně základ. Všude jen pohled zdálky na města, ale nikde detaily na vozidla a tu techniku při práci.
Ano, hardcore režim je potom to nejlepší co hra nabízí, kdy člověk musí budovat celé město prostě jen ze surovin a materiálů, které si umí vytěžit a zpracovat. Žádné nakupování za peníze, nebo objevení budovy ve městě z ničeho nic zázračným kliknutím.
Tuhle část bych právě čekal někde detailně popsanou a vyzdvihnutou, což se zatím nikde, ani tady nestalo. Nakonec práci recenzentů děláme zdarma ty a já, tady těma komentářema :)
-
-
-
Nejak jsem z recenze nevycetl, jak je do te hry zapracovana tematika budovatelskeho socialismu.
-
"kdy výstavba pár desítek metrů vodovodního potrubí zabrala skoro rok, protože se na staveniště buď nezvládli dostat stavaři, nebo nakláďaky tvrdohlavě odmítaly přivézt ze skladu desky, i když na papíře měly trasy nastavené správně."
Hele to nebude chyba hry ale jeden z atributů simulace reálného socíku. Já sice měl v době převratu jen 10 let, ale roky rozkopané přeložky pamatuji docela jasně. 😀
Jinak pěkná recenze, skoro uvažuji o koupi.
-
-
Tam jde spíš o to, mít správně rozvržené a nastavené různé specializované stavební kanceláře, hrát si s prioritami a nemít toho moc rozestavěného zároveň. Nicméně oproti začátkům v EA, kdy se toto opravdu běžně stávalo, že stavební kancelář vám vozila dělníky na stavbu A, kde se dloubali v nose, protože mezitím suroviny na stavbu putovali na staveniště B a C, tak toto už jde celkem jednoduše ošetřit. Tj. čekat rok na stavbu něčeho co nutně potřebuji rozhodně nebude problém hry, ale spíš vznikl mezi židlí a klávesnicí.
-