Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • Hidden

    Pridavam se k ostatnim, fajn clanek a prima vhled do redaktorske prace, diky za nej. :)

  • Opravdu velmi zajímavě a podrobně zpracované atraktivní téma. Jen více takových článků. Je vidět, že opravdu přemýšlíte nad tím, jak se odlišit od ostatních herních webů. Fakt dobrá práce.

  • Dakujem za clanok.

    Recenzovat hru pred vydanim musi byt obcas peklo aj z pohladu technickej stranky hry. One day patch je uz dnes bezna zalezitost a neraz ma velkost samotnej hry ( Kingdom Come).

    Mam pocit, ze aj ked recenzent zmieni horsi technicky stav tak ma problem hre znizit aj znamku kedze predpoklada, ze prve patche najvacsie problemy napravia. Uz ani konzolove verzie hier nemusia byt zarukou vyladenosti ( Forspoken).

    OTAZKA.  Kedy dostane externy redaktor moznost recenzovat hru ? Sam o nu poziada alebo ak sa medzi vami nikto nenajde tak v dalsom kole oslovujete externistov ? 

    Pavel Skotak ako pravidelny hrac WoW-ka dokaze uplne inym sposobom zhodnotit aktualny datadisk, nez niekto kto hru nehral niekolko rokov. V takomto pripade vyuzitie externeho recenzenta na recenziu v danom univerze je nieco co si najviac cenim na Games.cz

    • ales.smutny

      Externisti jsou důležitou součástí redakčního procesu zpracovávání. Já je nakousnu v chystaném článku tohohle ražení z pohledu šéfredaktora, ale je tam vždy několik různých faktorů :)

    • cms.sarka-tmejova

      Co se externistů týče, snažíme se v posledních letech recenze větších věcí řešit spíš v rámci redakce, protože je na ně navázaný třeba video obsah a obvykle není v jejich silách se podílet na natáčení. Takže většinou absolvujeme kolečko v rámci redakce a pak hru případně postoupíme externistům, plus samozřejmě platí, že někteří jsou experti na žánry, které jinak nemáme tak pokryté nebo na ně nemáme tolik času (ano, viz WoW a MMORPG obecně).

    • Pavel Makal

      Hra se vždycky hodnotí v takovém stavu, v jakém ji dostaneme. Předpokládáme, že to je výsledek, za kterým si autoři stojí. Navíc se nemůžeme spoléhat na to, že day one patch vyřeší všechno. Většinou se ale stává, že ho vývojáři vydají pár dní před launchem, takže ho můžeme vzít v úvahu.

  • Super clanek, dekuji za moznost videt za oponu :)

    Mel bych dva okruhy dotazu:

    1. Jaky vnimate ve stylu psani recenzi vyvoj z pohledu jejich formy? Mam na mysli jakym stylem se pisi rezence dnes versus pred x-lety.

    2. Ctete si i recenze konkurence? At v CR ci v zahranici. Je ve stylu Vasem a jejich rozdil?

    Diky moc


    P.S. jeste mne napadlo ;) stalo se Vam, ze jste u nejake hry recenzi proste nikdy nedopsali?

    • Pavel Makal

      1) Dřív jsem hodně trpěl pocitem, že když recenze nemá aspoň 15 tisíc znaků, je polovičatá. Teď se snažím být úspornější a svoje pocity vyjádřit spíš v kratších textech.

      2) Zahraniční občas, pokud jde o hru, která má hodně rozporuplná hodnocení. Tuzemské vůbec (maximálně verdikty), s výjimkou recenzí mého bývalého kolegy Davida Plecháčka, se kterým máme tak strašně odlišný vkus, že se k jeho textům chodím vyvztekat :D Davide, doufám, že to čteš, pokračuj ve skvělé práci!

      3) Spíš se stalo, že jsem ani nezačal

  • Článok super.

    Zaujímalo by ma či si pri hraní na recenziu píšete počas hrania poznámky a z tých potom vychádzate pri písaní. Alebo všetko čo sa týka písania až po dohraní?

    • nightborne

      Vždycky. A když je to nějaká větší hra, popíšu tim v průběhu jejího dohrávání klidně několik stránek ještě před recenzí.

      • ales.smutny

        Jenže ty pak napíšeš dalších dvacet stránek do recenze! ;)))

    • ales.smutny

      Já zase nikdy, tohle je hodně individuální :)

    • patrik-hajda

      Já osobně si většinou píšu poznámky - bodově věci, které mě nepotěšily a které naopak opravdu stály za to.

  • Sir_Emental

    Super článek, díky za něj! Tohle jsou přesně ty věci, které mě zajímaly, ale těžko se zjišťují. 

    Ještě by mě zajímalo - předpokládám, že každý si rád čte komentáře pod svou recenzí/článkem a zajímá ho zpětná vazba. Nemrzí autory bleskovek, že na ně teměř nikdy nikdo nereaguje? Mně třeba trvalo celkem dlouho, než jsem objevil, že bleskovky jdou rozkliknout a skrývá se za nimi celý krátký článek a nejedná se jen o ten nadpis…

    • uher

      Zrovna čtení komentářů a zpětná vazba na ně je zajímavý dotaz, hlavně ve světle tohoto článku.

      • palcov

        Už to vzdej.

        • uher

          To já nedělám 😉

  • tímto bych se asi živit nemohl. Hry mám jako koníček a hraju je ve vlnách, tj třeba mne to chytne, zahraju si pár her, a pak se toho přejím a třeba skoro rok nic nehraju. Mít jako povinnost hrát nějaké hry, navíc ještě v deadlinu a s tím že je musím zrecenzovat, by mi to asi zprotivilo. Kdybych to měl jako práci, tak bych si hraní asi neužíval.


  • Stephano

    Díky za skvělý článek, který ukazuje, že hraní her není zábava. :) Když jsem psal recenze pro nejmenovaný web, tak jsme se šéfredaktorem často museli hry kupovat ze svého. Když mně zaujala hra, která se objevila na Games třeba v novince, ihned jsem psal vývojářům. Povedlo se mi sehnat klíče na hry Beast Boxing Turbo a Alea Jacta Est (od AGEod Games) - na to dodneška vzpomínám. Jinak jsem výhradně kupoval přes GOG a Steam. Třeba s CD Projektem to bylo velmi příjemná komunikace, i když jsme nebyli ani nemohli být na úrovní Games, Hrej, Bonuswebu nebo Indiana. :)

    • patrik-hajda

      Já osobně si sem tam také hru koupím z důvodu, že z ní hned nechci dělat práci a prostě si jí užít. Často ale i z toho nakonec nějaký ten článek vzejde, protože mi to nedá a když už jsem si to zahrál, proč z toho nemít nějaký výstup a obsah pro web (zrovna teď připravuju něco o hře Dysmantle, která je už starší, ale zaujala mě, koupil jsem si ji a byla by škoda k ní na webu něco nemít).

  • jack

    Děkuji MOC za článek! Líbí se mi tento styl.

    Na příště by mě zajímalo,

    • zda si opravdu můžete dovolit dát hře, kterou máte jako jediní v republice od velkého vydavatelství, velmi negativní hodnocení
    •  zda je tak velký problém udělat recenzi i a na AAA hru třeba několik týdnů po vydání. Zda by to nemohl být Váš diferenciátor. Raději pomalu, ale pořádně. A třeba pak nemuset být "vděčen" za klíč s předstihem
    • zda byste mohli dělat recenze třeba rok-dva po vydání u her, kde to dává díky DLC a patchům smysl.

    Díky moc
    • Pavel Makal

      1) Můžeme zcela bez problémů, kupodivu přísné známky dle reakcí nejvíc vadí čtenářům.

      2) Týdny po vydání hra už zajímá minimum čtenářů, řádné zhodnocení se dá zvládnout v tom časovém okně, které máme zpravidla k dispozici.

      3) Zpětné hodnocení má smysl u některých velkých her, málokdy je ale hrajeme tak dlouho.

      • Jarisko84

        Stava sa ze hry ktore chcete nedostanete a musite si ich kupit?

        Kluce ktore dostavate na recenzovanie ma kazdy aktivne na svojom ucte ci mate dake univerzalne games konto na steame xboxe atd...

        • patrik-hajda

          Občas se to stane a sem tam si hru musíme koupit, pokud není třeba v Game Passu, kteří si mnozí z nás předplácejí.

          Co se Steamu týče, máme jeden redakční účet (viz foto v článku), ale na konzolích máme každý svůj účet a hra v takovém případě připadne recenzentovi.

        • Pavel Makal

          Stává se to extrémně zřídka a u mainstreamových her prakticky nikdy, jde jen o případy, kdy nás zaujme méně známá hra a nepodaří se nám spojit s vydavatelem. Klíče máme opět až na výjimky každý u sebe.

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit