Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • Jiste, situace v poslednich letech neni optimalni, za znacnou cast si ovsem muze trh sam, nicmene urcite ne za vse. Uvedomuje si ale autor clanku, kdyz si stezuje, ze 5 let stara karta (navic ne nutne highend) nespusti nejnovejsi tituly, nebo v nich ma zasadni problemy, ze v drivejsich dobach mela i highendova grafika nejdele do 3 let, spise do dvou, hodnotu priblizne ceny medi na svem chladici? Lide si za leta stagnace zvykli, ze se ani grafika, ani naroky prilis neposouvaji, to je cele.

  • SlavicBes

    Uplne perfektne napisany clanok! Palec hore za odvahu povedat to na plne usta.

  • Nechápu že takhle neinformovanej, hloupej článek vůbec prošel přes editora.

    • cms.sarka-tmejova

      Tak si zase oprášíme definici útvaru zvaného komentář - je to subjektivní názor jednoho autora, nikoliv dalekosáhle ozdrojovaná technická analýza, se kterým editoři mohou a nemusí souznít, ale už jsem v jiných renomovaných médiích četla mraky mnohem hloupějších textů :) 

    • frank.horigan

      Jo no, je to na úrovni tako nějakého blogu typu "myEGO" nebo jak to bylo. Pár informací je troufám si říct na hranici drzinformace.


  • Vidite a Sony vesele napise ze ma ready, pripraveno na 8K a tady to 4K nativne sotva dava dnes RTX 4090 :D Ano jde to... Cyberpunk nativne mi dava 45fps se zapnutym RT :) Takze mozna casem na to vystaci uz trochu vic 5090 jen ta karta asi bude stat diky inflaci treba 60 000czk :D

  • K těm dvoum hrám o kterejch se psalo. Mám ryzen 5800x3d, RAM 32, rx7900xtx a přesto že starfield je delanej pro AMD a Alan Wake 2 pro nvidii, mám lepší pocit z Alan Wake 2, kterej běží krásné na ultra v nativním 2540x1440 ale bez raytracingu. Pokud zapnu far na quality tak i s rayl... Na high. Hru doporučuju, dlouho mě žádná hra tak nebavila a vypadá fakt fakt dobre

    Starvild je na tom o dost hůř jak s hratelnosti, tak s visualem. 

    Závěrem, myslím že moje PC není zlí. 🤣Dle steamu je vlastně boží, ale i tak se musím často v něčem omezovat a můj zážitek ze hry mě ne že nenaplňuje ale spíš trápí, když vím co to vše stal 🤣 a taky si říkám pro koho jsou všechny ty nové sestavy, co stojí komplet ani ne tolik co rx7900xrx🤔 buď jsem moc narocnej nebo je někde chyba. 

    • Veskoslav

      Sestavu ti při 4k už bude brzdit procesor:) A sestavy za 30k jsou určeny na 1440/1080 hraní. Pokud se tvůrci nevyserou na optimalizaci:) Do 30k totiž narveš nejenom kartu 7700X/4060 Ti, ale i 7700/13600 CPU s 16/32 GB RAM (když seženeš v dobré akci). 


      • 4k radši ani neřeším, nemám na to monitor. Jediné co jsem zkoušel bylo zapnout VSR a Alan Wake2 byl krásné hratelnej na ultra bez raytracingu při 5760x3240 bez fsr...

        Netuším o kolik je to min náročný než totéž v čistým naživu, ale běží dobře a vypadá líp než nartiv v 2540x1440

        🤣 Docela se v těch všech možnostech ztrácím ale rád si hraju 🤣 nějaký rady?

        • Veskoslav

          AMD má zatím jednu velkou nevýhodu. FSR nedosahuje kvality DLSS. A hrát si můžeš:) Ta karta je smrt pro většinu nastavení a máš 4K kartu, byť je to přímá konkurence pro 4080 "pouze". Osobně bych šel do 7900XT, protože hraju jenom v 1440p:)

  • Když tu čtu některé opravdu zaryté zastánce neoptimalizovaných her, tak si říkám jestli to nejsou prodejci grafických karet že tak lobují za to že je vlastně úplně v pořádku vydávat neoptimalizované hry.

    Byl jsem překvapen jak kupříkladu Death Stranding běžel dobře v 4k rozlišení i přestože to jinak graficky žádný zázrak (kromě zpracování obličejů) až tak nebyl, přijde mi že asijské studia holt umí optimalizaci dobře aby si jejich hry zahrálo co nejvíce lidí a ne pouze hrstka vyvolených kteří si high end sestavu mohou dovolit.

    • Prave mam 4K, mam i RTX 4090 a 16 jadro, presto musim rict ze Death Stranding parada, tak by to melo vypadat a ne si hrat s tim jako u TLOU 1 kdy to spis lidem nejede :(

    • Derp_1337

      Tak ono je to v mentalitě. V Japonsku jsou zvyklí tomu, že když se něco podělá, tak tam téměř vždy padají hlavy. Takže se samozřejmě všichni trochu víc snaží.

      Zatímco u nás na západě je ve zvyku, že když se něco podělá, tak se řekne marketingovému oddělení, ať si chvilku sypou popel na hlavu a lidi na to za pár měsíců zapomenou. To je vše. Jenom velmi vyjímečně nějaký vrcholový manager je donucen odstoupit.

    • Vždyť ses sám popřel. Death Stranding nebyl tak náročný, protože (ne přestože!) to nebyl grafický zázrak.

      Jinak tu snad není nikdo, kdo by chtěl neoptimalizované hry. Ale zároveň snad všichni chtějí i čím dál lépe vypadají hry, a to bez zvýšených nároků na výkon a nutnost používat nové technologie nejde.

      Akorát už teď ty rozdíly budou relativně menší. Tříletý rozdíl mezi Far Cry a Crysis před 15 lety byl větší skok než teď čtyřletý rozdíl mezi Controlem a AW2.

      • Mě zároveň ale nepřijde jako grafický zázrak AW2, spíše jak zaznělo v recenzi ta hra vypadá na dnešní poměry dost standardně, zatímco ostatní hry "v dnešním standardu" po tobě nechtějí aby si měl téměř NASA počítač pro plynulý chod hry bez propadu FPS. 

        Navíc aby se daly obhájit vysoké HW nároky, tak by ta hra musela vypadat daleko lépe.

        Control mám rád, stejně tak si časem najdu cestu i k AW2, přestože raději počkám na slevu jelikož dle některých poměrně střízlivých recenzí (Gamerant 5/10, Metro Game Central 6/10) to vypadá že to až taková sláva nebude a Control zůstane na žebříčku oblíbenosti výše.

        • Já si hlavně myslím, že běžní herní novináři neumí posoudit technické finesy. Soustředí se na příběh, hratelnost, ale pak už napíšou leda o tom, že hra padá, má glitche nebo divné animaci tváří, protože to je hrozně vidět.

          Ale už si nevšimnou těch důležitých detailů, které tvoří celek, pokud jim to PR tým nepředloží na stříbrném podnose. Kolik všude před lety bylo článků o tom, jak se v RDR2 koňům stahují varlata při změně teplot. Tohle byl přitom nepodstatný detail, kterého by si jinak nevšimli. Jenže takových v té hře byly desítky nebo stovky a o těch se mlčelo.

          Kolik recenzentů si všimlo, že v některých letošních hrách na konzolích dost brutálně padalo rozlišení, které se pak upscalovalo pomocí FSR s hromadou fakt ošklivých artefaktů. Tohle nevidí, stejně jako jen málokdy komentují kvalitu hudby.

  • Ja myslim ze tohle vsechno brzy skonci (tipuju tak 10 - 15 let max) kdy se vyrobni procesy hardware dostanou k +/- jednomu nanometru a tedy k fyzikalnim limitum a pak uz nebude jina moznost nez poradne optimalizovat pokud nekdo bude chtit mit svou hru hezci nez ostatni. 

    • porad muzes mit v komu 10x grafickou kartu ;]

  • Lidské oko stejně není schopno vidět víc jak 30 fps a 1080p

    • To máš pravdu, ale ne jen moje oko ale i ruka na myši pozná rozdíl mezi 150 a 300fps a to i přesto že mám jen 144hrz monitor. Nebo aspoň já v tom rozdíl vidím a citim

    • Veskoslav

      Mám kartu v opravě. Takže jedu na rezervní kartě. A na 27 monitoru, když jsi zvyklý na 1440, tak přejít na 1080 je jako pěst na oko. Chápu, že se snažíš jenom trotlit, ale ani to ti nejde.

      • však jsem to napsal tak ať je jasný že je to vtip

        • Veskoslav

          No nějak ti nechci kazit náladu, ale znám lidi, co přesně tohle tvrzení myslí vážně:)

    • vonTossis

      Už zase někdo musel přijít s touhle zavádějící hloupostí. :-) 

    • Nevím jak těch 30fps, ale to rozlišení… to je myšleno v jakém zorném úhlu v jaké vzdálenosti?

  • medveddd

    Tak tenhle článek je teda buruts. Můžeme se tu bavit, jestli si Alan Wake 2 svojí náročnost obhájí tím, jak vypadá, to je už věc názoru, ale autor očividně absolutně postrádá základní přehled o hardwaru.

    "Grafické karty generací starší než Nvidia GeForce GTX 16xx a AMD Radeon RX 6000 navíc hra oficiálně nepodporuje vůbec. Ne že by na nich tedy nešla spustit, Remedy se prostě jen nechtělo moc optimalizovat." To není, že by se Remedy nechtělo moc optimalizovat, je to tím, že hra vyžaduje kartu s mesh shadery, díky kterým můžeme mít scény s násobně složitější geometrií.

    Autor dále v hodnocení výkonu hry vychází z tabulek zveřejněných před vydáním hry, které už byly samotným Remedy okomentovány slovy "underpromise, overdeliver" a pokud by autor nebyl línější než jsou podle něj lidé z Remedy, našel by si, že podle skutečných benchmarků se v nativním 1080p dostane k 60 fps i RTX 3060. 

    3070 potom nedá 60 FPS v 540p při středních detailech, jak tvrdí autor, nýbrž v nativním fullHD na high.

    Takhle neprofesionálně odvedenou práci jsem dlouho neviděl, pokud jste si, pane Tihlaříku, za tento článek nechal zaplatit, hanbou bych se být Vámi propadl.

    • A použití mesh shaderů je nějaké ospravedlnění, proč automaticky odstřihnout všechny 2 generace staré karty, bez oheldu na výkon? Když si koupím novou kartu, tak fakt nečekám, že za 4 roky bude technologicky zastaralá. (Nemluvím teď o výkonu, to je jiná story.)

      Přiznávám, že absolutně netuším, co obnáší přechod na mesh shadery, ale čistě z principu nechápu, proč hra VYŽADUJE takhle poměrně novou technologii, kterou spousta používaných karet neumí. Dát to jako možnost? Rozhodně. Dát to jako podmínku? Na to počkat pár let.

      Nevěřím tomu, že by neuměli detekovat kartu a podle ní se rozhodnout, zda mesh shadery použít nebo ne.

      • medveddd

        No však oni pár let počkali, je to 4 roky (i víc) stará technologie. Nevím, jak často upgraduješ PC, ale jednou za 4 roky je za mě naprosto rozumná frekvence.

        Není to o tom, že by bylo potřeba detekovat kartu a použít nebo nepouží mesh shadery, problém je v tom, že jsou tam modely s velkým polycountem - složité a detailní. Karta, která takovou technologií nedisponuje, má problém je zpracovat.

        Předpokládám, že Remedy mohli mít nějaké "fallback" modely s nižším polycountem pro uživatele starších karet, ale tady už taky narážíme na nějakou vizi, kterou třeba měli a prostě chtějí, aby jejich hra nějak vypadala.

        Každá hra by mohla vycházet tak, aby se její grafika dala stáhnout na úroveň Far Cry 1, aby se to dalo rozhýbat na integrovaných grafikách kancelářských počítačů, ale autoři vždycky někde dělají spodní hranici. A Remedy ji udělali poměrně vysoko. Ale určitě bych to nenazýval špatnou optimalizací.

      • Vyuziti mesh shaderu je hlavne na vykreslovani jen toho, co je ve scene videt. Ono na tech starsich kartach, ktere je tedy nepodporuji, nejspis dochazi k tomu, ze z te sceny se vykresluje vice nez je treba, a proto ten propad ve vykonu.

        • Vždyť to nakonec bez těch mesh shaderů běží, byť s horším výkonem. Takhle bychom se s kvalitou obrazu nikam nedostali, kdyby se nezačaly používat nové technologie. Mesh shadery umožní tvořit složitější 3D modely, v AW2 jsou díky tomu kulaté a zaoblené věci opravdu kulaté a zaoblené, nikoliv hranaté. :)

      • AW2 je nyní dodávána k 4000 řadě Nvidia karet. Myslím, že tu hru Nvidia sponzorovala a má sloužit trochu jako ukázka nových technologií. Takže bych řekl, že to je záměr a snad spíše výjimka.



    • Veskoslav

      Dáš odkaz, kde 3070 toto zvládá? Protože na 1080, high se bez upscale technologie nedostaneš přes 50 fps s DLAA.

      • medveddd

        Jasan.

        https://youtu.be/SMqI_YZla8I?t=1926

        • Veskoslav

          Děkuji. 


          To je snad poprvé, co vidím, že to pojede. Protože co jsem měl možnost vidět, tak všechno to šlo pod 60, zejména městská část a přechod z tmavých míst do světlých v té lesní scéně.

  • Veskoslav

    Mě fascinuje, jak někteří zdejší diskutéři melou něco o tom, že PS5 a současná generace konzolí vlastně nám pc hráčům způsobují peklo tím, jak jsou výkonné. PS5 je kombinací osekaného 5700 CPU a GPU na úrovni 6700/6700 XT. Tedy karty, kterou novou koupíte za 8000. Ano, stále je to výrazně dražší postavit na Zen 2 PC, ale fakt mi tady bude někdo tvrdit o tom, jak PS5 vlastně zhoršuje výkonost celé PC sféry protože je výkonná? Teď je nejlepší doba pro stavbu PC za dlouhá léta. 

    Ne, soudruzi vývojáři se jakkoliv vykašlali na jakoukoliv optimalizaci. A AW2 a její vývojáři se na to vykašlali také. Vždyť Control mi na 6800XT stěží jel 10-15 fps. Teď to jede na nějakých 95 fps ve 1440p na ultra (s RT pak na 35 fps). První Alan Wake? Kámoš kupoval. První týden ani nešel pomalu spustit, protože hra neustále padala a když nepadala, tak špatně vykreslovala stíny. Takže AW2 je pokrok. Jde spustit a je hratelná. Ale pokud karta jako 4080 u AW2 s RT stěží udrží 30 fps při 1440p (ta stejná karta má podobné výsledky ve 4k s RT u CP2077 bez DLSS) tak je to klasické Remedy. 

    Chápu, že mnozí AW2 vidí jako nový Crysis. Ale fakt ne. Celkově se vývojáři díky FSR/DLSS technologiím pustili do toho, že to prostě nějak jede, tak si tam jebnětě upscale technologii a bude Vám to běžet o 400000% lépe. Ono se stačí podívat i na výrobce GPU jako Nvidia, která i ve svých materiálech tvrdí, že AW2 s DLSS může nabídnou nárůst až 500%. Sice netuším kde ty čísla vzali, ale v marketingovém letářku to vypadá moc hezky. Většina nových UE5 her nevypadá kdo ví jak skvěle (ano vím, AW2 používá stále stejný engine z doby krále klacka a ne UE5) a přesto katastrofálně optimalizované. A trend bude pokračovat.

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit