Clair Obscur: Expedition 33 – recenze výjimečného JRPG
-
34 znamená, že ti co docílí 34, budou vymazání, takže jim je aktuálně 33, v den gommage jim teprve bude 34. Po gommage po prologu je tedy současným nejstarším obyvatelům je 32, takže 33 znamená, že mají rok se na to rozloučit se svýmí blízkýmy. Umírá jeden ročník vždy.
-
Asi jsem to úplně nepochopil. Když malířka odečetla jeden rok a přepsala 34 na 33, tak umřeli všichni, kterým bylo 34. Tzn, že další rok až se přepíše 33 na 32, tak umřou všichni, co jim je 33, jenže těm, co bylo loni 33 a tedy neumřeli už je ale o rok více, tedy 34, takže každý rok umřou dva ročníky?
-
10/10 Nemyslíte vážně ne? Nebo to už i v games.cz stačí takhle málo a nebo Vám za ty čísla zaplatili, jinak si to nedovedu vysvětlit, ale je pravda, že náročnost lidí celkově klesá na vše. Hra je dobrá, ale scénář je opravdu špatně napsaný. Aby tvůrci neprozradili plot příběhů, tak postavy téměř 30h mluví až blbosti a zbytečnosti. Po 15h jsou animačky na jedno brdo a už unylá atmosféra, která furt hraje na emoce stylem pomalá hudba, pomalá kamera a koukáme na obličeje postav co koukaj, to prostě neutáhne. Souboje jsou po 20h také dost repetitivní, i když soubojový systém je celkem zábavný. Po přečtení recenze mám pocit, že jsem dohrál jinou hru.
-
Jo, díky. Já jsem zkoušel nějakou definici najít, ale v podstatě podle toho, co jsem našel, bych to shrnul jako RPG, které vytvořili v Japonsku. Dokonce do toho někde počítali i Dark Souls.
-
JRPG=japonské RPG, myslím si, že brát čistě tahovky jako JRPG je prostě mylné označení. Tahové souboje se u JRPG v minulosti vyskytovaly, aby se šetřilo výkonem a nemuselo se renderovat real-time, taky tam samozřejmě byla inspirace i západními stolními RPG pro taktiku boje a taktizovaní, ale JRPG prostě nezmamená, že to musí být tahové RPG.
Já bych subjektivně řekl, že co je typické pro JRPG, je to, že mají zajímavě prokreslené hlavní hrdiny, to v minulosti měly JRPG na vysoké úrovni, dost často to nejsou hrdinové jako v západních RPG, dokážeš se s tou postavu sžít. Dám příklad na známém FF VII, kde Cloud trpí psychickými problémy, vydává se na někoho jiného, v minulosti selhal být vojákem první třídy. V Lost Odyssey je hlavní postava Kaim, který je nesmrtelný, hra filozofuje o možnostech být nesmrtelným a krásně s tím tématem pracuje a je to cesta do jeho hlavy, protože postava si nic nepamatuje. JRPG jsou mnohem více zahleděné do hlavní postavy a dost často zachraňuješ sám sebe, v západních RPG zachraňuješ svět. V Personě doslova konfruntuješ svoji temnou stránku. Pokud jsi hrál Silent Hill 2, tak ty témata okolo Jamese jsou dost často i v JRPG. V Claire je první téma záchrána světa, pak se z toho stane rodinné drama, zase je to spíše typické pro západní tvorbu. Nakonec je to trošku komplikovanější, ale nebudu tady spoilovat.
V rámci hlavní postavy to Claire chybí, je to samozřejmě i kvůli spoileru. Když vezmu dále Versa, tam bychom mohli použít paralelu s Kaimem, obě postavy jsou nesmrtelné, ale Verso z toho vychazí dost ploše, ta postava na to nemá prostor.
Pokud bychom se přesunuli na tahový combat a použili bychom to dogma, že JRPG = tahový souboj, tak JRPG umožnovaly taktizovaní, např. na vyšších obtížnostech bylo zásadní mít správně rozložené postavy, prostě třeba healary dozadu, tanky dopředu. Tady ten taktický element je, ale dominantou soubojů jsou stejně real-time mini hry, protože pokud zvládneš parry a dodge, tak tu taktiku nemusíš úplně dodržovat. Mně se třeba vyplatilo hrát jenom s Versem a Mael a v druhé vlně s ostatními, pokud jsem chcípl s prvními dvěmi.
Já osobně si myslím, že nejsou pevně stanoveny nějaké mantinely, jen je to prostě přístup k příběhu, k postavám, to pak vychazí z japonské mentality. Můžu dát příklad na hororech, japonské horory jsou taky spíše o nějakém psychickém teroru, západní o skutečném a dost často explicitním.
Snad jsem pomohl.
-
Nadseny som si to kupil a zacal hrat. Mam za sebou uz dost hry. A teraz sa sam seba pytam, ako mohla taka bezzuba hra s gycovym vizualom a rozporuplnym subojovym systemom dostat 10... Ja zasnem. Ta hra je max 7.
-
Co je vlastně typické pro JRPG? Protože tyto hry běžně nehrají, ale E33 mě dost baví a tak by mne zajímalo, co vlastně hře chybí, aby byla JRPG. 🙂
-
to je tusim dost zaciatok, bol som tam kolom 17LVL ? a ted si predstav ze hru davas cca 60+LV :) (ako su niekotry co aj menej, ale videl som aj ludi s 99LV a bez konca)
+extrrmy typu 520milion DMG, a najnovsie aj vyse biliona, az sa mi to nece pozerat/verit :D
-
To veru ano :). Ak chcem vybudovat cesty a ziplajny tak to budu desiatky hodin
-
Tak zatial ma to celkom bavi, sice mi trvalo asi hodinu a pol kym som sa naucil dodgovat :)
-
Tvl ještě že sis pod slovem expedice nepředstavil, že to bude o životě skladníka :D
-
"Hra se jmunuje "Expedice". Takže hráč bude čekat, že budeš hledat
lokace, budeš odkrývat tajemství kontinentu, budeš třeba sbírat mapy od ostatních expedic. Nic takového."To je zlozvyk české kultury. Místní jelimáni žijou s představou, že název filmu či hry má nějak reflektovat obsah daného díla. Ale to je prostě nesmysl. Skoro žádná jiná země to tak nehrotí jako češi (a slováci).
A z toho důvodu dochází k takovému komolení názvu jako třeba: 1. díl trilogie Bourne se v originále nazýval The Bourne Identity, ale u nás je všude prezentovaný jako Agent Bez Minulosti. Ono to pak moc neladilo ke zbytku trilogie Bournův Mýtus a Bournovo Ultimátum.
Nebo třeba filmu From Paris with Love se v našich končinách říká Bez Soucitu. No prostě hrůza.😬
-
nepisal som ze sa to neda stihnut aj za menej, najma ked prve casy boli kolem 20, pak 25, ted 30 a 40 hodin..)
Ale je na zamyslenie kto kolko toho o hre vie viac, zvlast combate niekto kto pri hre stravil 80+hodin a niekto kto tam dal "skoro 30".
Ale pre porovnanie, Blitzz tomu dal tych 80 zatial, a dava DMG aj tych 520milionov s Maelle, kolko ti dala tvoja najsilnejsia postava max? (tym sa ukaze komplexnost combatu co patri k RPG jak remen) + tu sa asi ukaze kto kolko casu travil skumanim a kombinovanim perkov, ktore vlastne su zakladnym kamenom toho combatu v hre. A hra ma dve zakladne piliere- pribeh a combat, ci nie? To ze pribeh je dobry sa uz vyjadrilo aj viacej recenzentov, cize ostava commbat. Tebe asi nesadol, resp. nestravil si tolko casu s nim.
A priznajme si, JRPG moc o moznosti volby v pribehu nie su zname, to skor spada na zapadne hry.
Ale pripada mi to ze cakas content AAAhier u hry AA s niekolkonasobne nizsim poctom ludi a asi aj budgetom...
-
Ja si myslím, že 8,5 je perfektní skore a pod to bych se podepsal, hra je dost uníkátní, aby si to skore obhajila přes jasné nedostatky.
https://www.metacritic.com/game/lost-odyssey/
Když vezmu tuhle výbornou hru na svou dobu technické limity konzole, tak v současnosti se prostě šíleně nadhodnocuje hodnocení her. Hlavně je vtipné číst ty recenze, tam se kritizuje to, co se v současnosti chválí u Expedice.
-
je mi úplně jedno, kdo komu tolik dal, dá se to dohrát i za 15 hodin, za 30 hodin stihneš obsáhnout skoro všechen obsah viz howlongtobeat. Mám poražené i největší výzvy a to Cleu a Simona. Ono hledat nějaké účesy apod nesmysly fakt není pro mě content, který je smysluplný, ta hra nenabízí absolutně žádný content krom combatu, i když se to po třetím aktu otevře mapa.
Ale užiji si klidně 60 hodin, proti gustu.
-
tak z mojho pohladu 30 celny tym, asi ani nejaky velky cas na to nemali, prvotina a nizky budget tomu moc na vybranu nedali, proste spravili koridorky s malymi odbockami.... Niekomu to vyhovuje viac, indemu menej, mna to az tak neprekaza.
Co sa tyktoho Expedition - vodim to celkom opravnene nazvane, idu na ostrov/y hladat riesenie skoncenia vycinanie Paintress. To ze objavia spravy od predoslych expedicii a obcasne "truhly" kde zamky treba odstrelit v ramci oblasti, mi clekom staci (najam ked tie zamky su obcas riadne skryte! A isto vacsi budget by dovolil viac veci spadajucih pod expedition popridavat.
pokial mio je zname, Mape je, ale len na globalnej oblasti.. Ale tiez by ma potesila minimapa v ramci lokacii. A tiez mam par vyhrad nad niektorymi vecami, cize u mna zatial 9/10 by to mohlo byt.
-
30 hodin? niektory tomu dali aj 60 hodin a viac vraj (a pak asi do systemu boja prenikli viac, vid 520MEGA DMG...)
ja zatim len smiesnych 12.5 (podla Steamu) ale vidim ze tiez to pojde cez 50/60hodin (a to som dufal v nieco kratsie)
ale ako akcna adventura (ala Tomb Raidery a co) mi to nepride, uz len hadzanim vhodnych perkov stravim hodne casu.
-
S přehnaným hypem souhlasím, to hráčské metascore je fakt šílené. Sám bych tomu desítku nedal, viděl bych to tak na 8,5. 9 pokud vezmu v potaz nižší cenu a menší začínající studio přicházející s něčím neokoukaným. Autorům ale úspěch přeju, zvlášť, když měli jinak trochu smůlu, když jim do stejného týdne vyšel remaster Oblivionu, který sebral docela dost pozornosti médií, streamerů i hráčů.
-
od Atlusu myslis Persony?
co sa tyka COE33, tak tiez su tam "perky" na zahajenie utoku (teda ze utocis vzdy prvy, bez toho aby si musel obehnut moba zo zadu), neviem ci tie perky funguju aj na bossov (mali by) ale popavde, po utoku co ustedridesiatky az stovky Milionov/MEGA DMG, kolko takemu bossovu zdravia ostane? resp. ci to vobec prezije (osobne to klasifikujem ako Oneshotka)..Zhladol som videa od Blitzza na YT a tam daval rany za 520MEGA a podobne. (a to myslim na bossovi)... (aj ked asi 99LV)
to myslis vyvojarov CLOE33 ze su borci povodne od UBI? lebo daco take som dakde cital, ale ze by boli prave borci nidke nepadlo.
ku QTE, viem ze tam je parry, dodge a skok ale ten stvrty co spominas (RT blok) je co vlastne? A pokial viem tak Skok ked mas dat tak sa ti na chvililinku zobrazi ikonku vystrahy ze mas skocit a zatial sa mi po uspesnom skoku nestalo ze by pak nebol protiutok. (hravam to na K+M cize skok je medzernik a protiutok je alve tlacitko mysi). Pri uspesnom Dodge (aj viac za sebou ked ho treba) sa mi obcas naskytne moznost protiutoku.
u mna sa obcas stava ze uhol kamery mi zhorsi nahlad na to kedy mam skusit parry/dodge, najma ked sa jedna ked v ramci svojho tahu boss da utok na rozne postavy zvlast...
-
Jako souhlasím s tebou, ono abychom si to uvedli na pravou míru, volby ovlivňující příběh nekritizuji, to patří do západních RPG, v JRPG se to dost často nevyskytuje, takže tohle mi nevadí. Já mám problém s konceptem herního světa, herním designem a hratelností. Mám problém uvěřit té hře, že je to myšleno jako RPG a mám ze hry dojem, že třicet hodin se mi snažila nakukat, že je to RPG, přitom já i hra víme, že je to úplně jiný žánr. Tohle jsou moje subjektivní dojmy, ale myslím si, že je to tady dobré napsat, protože je okolo toho obrovský hype, na MT nejlépe hodnocená hra historie dle uživatelů, což je imho úplně crazy.