Přejít na výpis diskuzí

Filosofování o Mass Effect aneb motivy, které nejsou vidět

17.4.2012 19:39
Aleš Smutný 512 příspěvků

Mass Effect je bez diskusí jedna z nejlepších a nejvýraznějších sérií herní historie, což jen podtrhuje i míra nespokojenosti s jejím koncem, respektive s koncem Shepardovy trilogie v ME3. Všechny tři hry nabídly jak propracovaný svět, tak velmi dobře poskládaný příběh plný zvratů, který vkládal do...

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • Ešte nech si autor článku pozrie nasledujúce video :

    http://www.youtube.com/watch?v=FnMkTx3ATkQ&feature;=plcp&context;=C4f3624dVDvjVQa1PpcFMK_blZH0MAa3P7aFG3YdOIZ0Xv-6_T0Po=

    Je to až smiešne ako hrozne vyznieva pán Smutný v porovnaní s niekým, kto má v hlave aj rozum.
  • Autor článku je úplne vedľa. Ale čo sa po špeciále venovanom Mass Effectu 3 (časti venované koncu boli úplné debiliny) čudujem ??
  • Já osobně proti konci nic nemám, není to špatné zakončení, spíše naopak. A s článkem souhlasím a chválím autora za jeho sepsání.
    Co mne spíše mrzelo, bylo to, že jsem spíše čekal trošku více epickou bitvu o Zemi, ve které by bylo vidět, že jsem an svou stranu získal ty a nebo ony rasy. Nějak jsem tam postrádal atmosféru, ze které bych poznal, že se bojuje vážně o všechno a ovšechny.
    Ale čistě konec? Proč ne, líbil se mi... *5*
  • Cahir
    Danny.Blue: Květen 1945 válka se chýlí ke konci, vstupuješ do Berlína a najednou se před tebou objeví průhledná figurka malého židovského chlapce, kterého jsi někdy viděl umírat. Chlapec ti řekne, že Hitlera vytvořil, protože kdyby on nezabil židy, tak se pozabíjejí navzájem. Ale protože jsi chytrý a dostal ses až k němu, dá ti na výběr tři možnosti:
    A) Zničit Hitlera, a přitom pravděpodobně i sám sebe, a všichni možná jednou zemřou
    B) Ovládnou Hitlera a přitom zemřít, i když to vůbec nedává smysl
    C) Zemřít a pomocí záhadné energie udělat ze všech lidí položidy, přičemž to by mělo být nejlepší řešení

    DAFUQ?!!

    Sice je to trochu kostrbaté, ale myslim, že je z toho jasně vidět o co mě, a desítkám tisíců dalších jde, o smysl.

    Nabízím svou skromnou interpretaci, podle níž tvoje teorie pokulhává hned na začátku. Před tebou by se nesměl objevit "duch židovského chlapce", ale "duch Hitlera". Starchild sám je pravděpodobně reaper, resp. AI, která Reapery vytvořila. Pravděpodobně byl stvořen organiky (podle teorie, že slepice je dříve než vejce) a pravděpodobně byl zpočátku naprogramován tak, aby jim sloužil. Dejme tomu, že pak nabyl vědomí a na základě zkušeností došel k závěru, ke kterému došel - výtvory budou vždy rebelovat proti svým stvořitelům. Racionálně pracoval s několika premisami: musí zachovat organický život, nesmí dopustit válku organiků a syntetiků, na obecné úrovni musí zachovat řád a nedopustit chaos. Došel k závěru, který může z těchto premis plynout: totiž k onomu cyklickému vyhlazování. Myslím, že pro tuhle teorii hraje to, že ačkoliv je svým způsobem logická, naprosto popírá a nebere v potaz lidský, emocemi a vůlí k životu zatížený, pohled na věc. Je to prostě čirý kalkul. Vývojáři před tebe nepostavili absolutní autoritu, postavili před tebe syntetickou autoritu s určitým pohledem na věc. Můžeš ji vyf*ckovat , můžeš její nástroje ovládnout (svým způsobem ji taktéž vyf*ckovat), nebo můžeš dát za pravdu jejímu novému zjištění, čímž mimo jiné uznáš její svrchovanost a místo toho abys ji odmítl (ostatní dva konce), tak se s ní spojíš (doslova).
    • No podle mě pokulhává spíš tvoje teorie. Objevila se tam AI v podobě dítěte ať už má moc jakoukoliv. Takže duch židovského chlapce je lepší přirovnání. Já osobně bych to interpretoval tak, že to dítě nevytvořilo jenom Hitlera, ale všechny nácky... Mimoto, "Starchild je sám pravděpodobně reaper,..." to je jedna z věcí, co je na konci špatně. Pokud si to neviděl do teď, tak 95% konce si musíš domyslet sám.
      • Cahir
        "Objevila se tam AI v podobě dítěte ať už má moc jakoukoliv. Takže duch židovského chlapce je lepší přirovnání." - Co to je za argument? Nechápu. i kdyby se objevil v kostýmů Santa Clause, tak to nic nevypovídá o jeho identitě.
        Shepard se ptá v jedné části Legiona ptá, proč vidí v záznamech povstání Gethů Quariany ve skafandrech a Legion odpoví něco ve smyslu, že virtuální realita pracuje se Shepardovejma vzpomínkama. V podstatě ihned mě napadlo, že to samý dělá Catalyst - ani na minutu jsem prostě nepochyboval o tom, že by to nebyl Reaper. A Reaper je jen provizorní označení - je to prostě syntetická entita, která vytvořila reapery/je jejich součástí. Je potřeba si uvědomit jeden neoddiskutovatelný fakt, totiž že Starchild NENÍ VŠEMOHOUCÍ. Kdyby byl, nebyli by jeho plán + jeho nástroje (Reapeři) tak strašně omezení. Pořád jsou to jen technologie, ačkoliv pokročilejší. V mých očích a v očích celé křesťanské, židovské a muslimské kultury, je všemohoucí bytost opravdu VŠEMOHOUCÍ, není omezená nějakými technologiemi, ať už sebepokročilejšími. Tohle je prostě důkaz, že ať už Starchild jakákoliv autorita, není to autorita všemohoucí, je omezen a uvězněn v hmotném světě stejně, jako všichni ostatní, a proto nabízí jen určitý subjektivní úhel pohledu.

        "to je jedna z věcí, co je na konci špatně. Pokud si to neviděl do teď, tak 95% konce si musíš domyslet sám." - Až mi smysluplně vysvětlíš, proč je to špatně, zavřu hubu, přísahám. Je to postup, který se v literatuře používá velmi dlouho a používali ho i jedni z největších literátu světa, dokonce i nositelé Nobelovy ceny. Já jsem naopak velice rád za to, že ME je natolik promyšlený, že má interpretační potenciál. To se holt neurodí často...
        • Asi to už číst nebudeš, protože vidím, že reaguji hodně opožděně, protože jsem se tady dlouho neobjevil, ale přesto... Jednak musím souhlasit s komentářem Idahy, který je nade mnou. Že pokud člověk chce, umí obhájit i sebevětší kravinu... Ano pamatuji si na to jak "mi" (Shepardovi) Legion říkal něco v tom smyslu, kolik jsem quarianů bez masky už viděl. Na to Shepard neodpoví, pokud si to dobře pamatuji... ALE! Podle mě je tohle jen ukázka lenosti EA. Dobře neměl jsem romanci s Tali nikdy, ale je mi jasný, že i kdyby tam byl Shepard, co tu Romanci měl a viděl Tali bez masky, taky by si to nedomyslel... A navíc. Už ve dvojce jsem při misi s Tali potkával hodně mrtvých Quarianů, a kdyby to byla taková záhada, jak pod tou maskou vypadají, divím se, že by se Shepard na nějakého nepodíval. (Ano tohle je opravdu jen teorie, ale jak si sám psal, že není špatně, když si musí člověk většinu domyslet sám, tak pokud s tím budu pracovat, tak podle mě si Shepard některé masky odkryl a jejich podobu znal...) Podívej se jak dopadla Tali. Odmaskovali ji tak, že sebrali na internetu fotku nějaké modelky, trošku to projeli photoshopem a tím nám ukázali, co jsou quariani zač. To je lenost, ale ty tomu můžeš říkat, jak chceš.
          To pokračování s tím, že Starchild není všemohoucí vůbec nechápu... Já vím, že je to nějaká UI, které velí Reaperům a je schopná v cuku letu postavit na Citadele 3 různé nástroje zkázy. To je jediné, co o něm vím, ale to samo o sobě ukazuje, že asi něco dokáže.
          "Je to postup, který se v literatuře používá velmi dlouho..." Ano, ale tohle není žádná literatura, ale počítačová hra. Literatura používá jiné nástroje, film také a počítačové hry také a pokud bys chtěl všechno míchat dohromady, tak to nedopadne dobře.
          • Pokud máš romanci s Tali, Shep na to odpoví, že jen jednoho, a Legion řekne, že o tom nemají záznamy.
        • Špatné na konci je, že je to za prvé deus ex machina, což je lamařina nejhoršího kalibru. Za druhé jde zcela proti smyslu hry: hledání jiné cesty, vítězství překážkám navzdory. (ze těch tří konců je nejsnesitelnější snad jen ovládnutí, nebo si někdo zvolí strašlivou eugeniku či zničení gethů, které předtím někdo tak pracně usmířil se quariany?). Který pitomec tohle vymyslel? Dnes kdy už je jasné, že za konec je zodpovědný Casey Hudson a Mac Walters, kteří ho sepsali bez konzultace se zbytkem týmu, je tento článek dokonalou ukázkou toho, jak si člověk umí obhájit sebevětší kravinu. Toto si neodpustím: je mi líto, ale autor článku zřejmě hrál Mass Effect nanejvýš pro účely recenze. Jinak si nedovedu vysvětlit, že by vypustil takový blábol: "Salariané a turiané v roli autorit zasáhli krogany prokletím genofágu, který je de facto božským zásahem. Dělají tak, protože mohou, protože mají tu sílu. " Nikoliv, autore, oni to udělali, protože museli, byli zahnaní do kouta ničivou silou kroganů, když jim posílali asteroidy na domovské planety.
  • Cahir
    Dohráno. A souhlasím s Alešem, konec je hluboký, významný a dělá ze série, která byla výborným sci-fi béčkem, mnohem intelektuálnější záležitost. Je hodný filosofování, už jen kvůli zamyšlení se nad cyklickým a lineárním vnímáním času, které rozhodně není triviální. Kdo zná dějiny filosofie a vědy, jistě mi dá za pravdu (že nejde o triviální problematiku).
    • Aha, takze kopirovani koncu jinych her 1:1 je hluboke a vyznamne? Zajimave. Priste by mohli vymyslet neco ze sve hlavy.
      Vis, ale problem je, ze pokud chci intelektualni zalezitost, pustim si nejaky porad na CT2. Opravdu hry nehraju kvuli jejich intelektualnimu dopadu.
      • Cahir
        Inspirovali se? Určitě. Okopírovali? Nikoliv.

        Vnímej ho jak chceš, ale já jsem rád, když se herní vývojáři snaží ze svého dílka udělat něco víc než jen zábavu, kterou lidé zabíjí čas. Jestli je pro mě něco důkazem, že herní médium jednou dovede stát po boku knih a filmů, je to právě ME3.
    • Souhlas.
  • Připadne mi super, jak Aleš Smutný o Mass Effectu přemýšlí a připadne mi super, že o hrách píší inteligentní lidé, jako on. Na druhou stranu mi nepřipadne, že by si zrovna Mass Effect zasloužil nějaké filosofování. Podle mě je Mass Effect série, která poskládala klišé ukradená ze všech možných předloh - herně je to Kotor se střílením, vesmír je něco mezi Star Wars a Star Trekem, příběh o strojích likvidujících cyklicky lidstvo je z Battlestar Galacticy (jak je možné, že se o tomhle nemluví?) atd. Chápu, když lidé filosofují o Xenogears, Tormentu nebo Final Fantasy 7... ale zrovna Mass Effect? Jsou to pěkné hry, ale nějakou zvláštní hloubku bych v nich nehledal.
    • ales.smutny
      Díky :) Nicméně já myslím, že je ME celkem výjimečný na poli her svou komplexicitou. Samozřejmě není originální, to určitě ne, ale to nějak chybí většině tvorby posledních pár let, možná i dekád. Ony jsou celé řetězce inspirací, které se mnohdy táhnou ať od literárních a divadělních her tak třeba od sociopolitických metafor či ekvivalentů.
      Já zkusím vypíchnout to, v čem je tahle série zajímavá, či spíše o čem stojí za to hloubat, v příštím článku. Tentokrát už bez koule na noze v podobě kontroverze kolem konce :)
      • to je roztomiléééé *15* *15*
  • mám nápad ... co takhle kdyby Aleš Smutný vybral někoho kdo se zde velmi zapojuje do konverzace ohledně konce ME3 a v příštím fight castu ( nebo jak to vlastně nazývají :D ) probrali rozpor mezi lidmi kterým se aktuální konec líbí a těmi, kteří z něj plní již pátý sáček na zvracení *3*.
    Teda pokud si chce skutečně obhájit svůj názor. Na druhou stranu kdyby to udělal tak by to pro něj byla sebevražda...
  • Nevím co se vám nelíbí. Takhle krásně barevně vykreslenej konec sme tu dlouho neměli. I když já bych radši černobílej.
    • To je pravda, barevně prokreslenej byl až až :D
  • Ten článek je pěkná snůžka blbostí, ale co taky od Games ohledně ME3 čekat že?
    Jo, krásně si jeho autor vylozofuje a hraje si na inťoše, ale prakticky k tomu, co všem na konci ME3 vadí neřekl vůbec, vůbec nic...
    Jenom, že ty nelogičnosti jsou vlastně nepodstatný detaily...
    BTW: A kdyby chtěli "drsný a dospělý konec", házeli by na konec tu trapnou scénku, jak dědula vypráví chlapečkovi?
  • ElBundo
    Perfektní článek.
    Dospělý konec pro dospělou hru.
    • Pokud dospělý = hloupý, tak souhlas *1*

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit