Přejít na výpis diskuzí

Jade Raymond: „Velké firmy se nevzdávají inovace“

22.4.2013 15:48
Aleš Smutný 47 příspěvků

Je to skoro klasické schéma, které občas někdo z indie scény potvrdí nějakým tím výrokem. Velké firmy a nezávislí vývojáři, to nejde dohromady. Naopak, s dynamickým přetvářením trhu v těchto měsících mezi nimi roste napětí. Podle Jade Raymond, v současnosti šéfky Unisoft Montreal, to ale není pravda....

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • Byl spuštěn zajímavý blog o inovacích českých i zahraničních firem - http://www.napadyainovace.cz/.
  • my chceme inovovat, ale nemuzeme riskovat abychom nahodou neprisli o hodne penizek, to snad vsichni chapete, tak co po nas chcete
  • Jak vede firmu ženská je to v prdeli... + se to násobí 2x když jde o hry my god její názory jsou irelevantní...
    • Copak, holky te nechcou? :-)
  • „My jsme umístili své studio do Toronta, které je známé svou indie scénou, vlastně v tom vyniká. Přesunem sem jsme chtěli zajistit, že vybudujeme ekosystém ve spolupráci s nimi. Tedy, že se budeme s touto komunitou integrovat, poznáme ji a ona pozná nás“

    Neboli pro Ubi budou "nezávislí" za směšné náklady studna nápadů, zkušebna nápadů a celkem dobrý marketingová vizitka kvality (even indie scene says it is awesome!).


    „Seděla jsem na obědě s pár lidmi z nezávislých studií a bylo vidět, že předpokládají, jak velké firmy kašlou na inovaci, protože vlastně velké společnosti se hry jako takové moc nestarají."

    Však taky ne, pro velké firmy je hra prostě komerční software, ideálně s tří-čtyř roční délkou morální životnosti a následným nahrazením dalším produktem (protože jinak by cena mrška jedna pořád klesala a klesala). Kdyby obecenstvo ve velkém od Ubi kupovalo Hello World!, tak ho Ubi bude vyrábět a maximální inovací bude ob rok jiná barva pozadí a jiný tvar rohů okna. Indie dělá prostě co ho baví a když to někdo koupí, tím líp. Ubisoft jakožto korporát dělá to, co vydělá.
    • Presne tek, klasickej indie vyvojar si proste dela hru pro sebe a kamose ... a kdyz na tom i vydela, pripadne se tim dokonce muze zacit zivit, je to jen jeden ohromnej bonus. Je mu zcela uprdele ze bude nejaky decko nekde bulet, ze je to moc tezky/hnusny/fialovy/ruzovy ...

      Tyhle plkalisti zacinaj mit prkne nadelano v gatich... zacinaj si vsimat, ze je vlastne nikdo nepotrebuje, ze si kazdej svuj vytvor muze vydat sam, ... co vic, ze jsou dokonce hraci schopni a ochotni dat prachy predem, pokud jim nekdo slibi hru jakou chteji.
    • „My jsme umístili své studio do Toronta, které je známé svou indie scénou, vlastně v tom vyniká. Přesunem sem jsme chtěli zajistit, že vybudujeme ekosystém ve spolupráci s nimi. Tedy, že se budeme s touto komunitou integrovat, poznáme ji a ona pozná nás“

      Neboli pro Ubi budou "nezávislí" za směšné náklady studna nápadů, zkušebna nápadů a celkem dobrý marketingová vizitka kvality (even indie scene says it is awesome!).

      >> Tak jako za prvé torontští nezávisláci určitě v žádném případě nereprezentují indie scénu, to ani z daleka, a za druhé nevěřím tomu, že by se od Ubisoftu mohli/chtěli něco naučit. Něco hodnotného samozřejmě, něco co by využili pro své indie projekty. Já pevně věřím a doufám, že indie a komerční scéna se od sebe budou čím dál tím víc odlévat. V tom je kouzlo indie vývojářů, že budou dále sílit a už teď může jednotlivec říct "Raymondová jdi do p*dele i s Ubisoftem, nepotřebuju vás a nechci s váma mít nic společnýho". Protože v tom konečnym důsledku, když vedle sebe postavíme třeba řadovýho grafika z Ubisoftu a grafika nějakýho úspěšnýho indie titulu, právě ten nezávislák má navrch, co se týče prachů i co se týče seberealizace, životního stylu a pracovní morálky. Já jsem moc rád když čtu podobný žvásty od lidí jako je Raymondová, plyne z toho že komerční scéna jde stále více do řiti, resp. jak jsi psal, je to stále více jen o tom konečném produktu. Ten samozřejmě nikdy nezmizí, ale právě díky té orientaci na produkt zde bude vznikat více prostoru pro skutečný hry dělaný z vášně pro hry.. A jinak by byla docela sranda sledovat jak se pokouší osmisetčlenný tým zakomponovávat do svých mega projektů určité originální indie koncepty/myšlenky. Kreativita nemůže mezi tolika lidma přežít, to je prostě továrna na boty, sice třeba kvalitně vyrobený, ale pořád jen boty.
    • Raymond si myslí, že ačkoli s sebou práce ve velkých vývojářských společnostech přináší určitá rizika a povinnosti (váš neúspěch může mít dalekosáhlé finanční následky), stále je zde snaha o inovaci.

      Měl bych pro paní Raymond jeden zajímavý článek, napsaný někým, kdo tu "inovaci" zažil z jiné pozice než jako vedoucí:
      http://warhorsestudios.cz/index.php?page=blog&entry=blog_008


      Na závěr citace slov paní Ramyond z originálního článku:
      "V současnosti existují jisté vlastnosti očekávané od moderní hry, a někdy mám pocit, že snaha o inovaci, modernizaci a něco nového a zároveň snaha navodit ty nostalgické pocity tak dobře známe fandům ... že hledání rovnováhy mezi inovací a zachováváním odkazu je jeden z největších oříšků k rozlousknutí. Ale tohle se neřídí tím, co chce vedení - děláme to pro fandy."

      Ano, a proto Ubi až do chvíle, kdy se začalo objevovat negativní promo, propagoval nový Splinter Cell jako akční hru. Až začaly nespokojené hlasy sílit natolik, že by mohly eventuelně ohrozit prodeje, teprve tehdy se někdo v Ubi probudil, že připravovaný kus komerčního softwaru nese značku jakéhosi "stealth žánru" a naráz blik-cvak, ono se to vlastně nemusí hrát jen akčně, ne ne bude to dobrý, hlavně prosím neotálejte s předobjednávkou, ne fakt to bude dobrý, půjde to mimo jiné hrát i jakýmsi nudným stealth způsobem, AI jsme udělali tupou dost na to aby to nikomu nedělalo potíže, takže dobrý, klid, fakt nám ty prachy můžete dát, hele, vidíte, půjde tam chodit potichu takže to bude stealth, ne fakt, podívejte... k smíchu.
  • Tak někdy si člověk připadá jako že je jedinej kdo má holku a zároveň se hodně zajámá o hry.
    Ale k věci... Přijde mi občas že se řešej neřešej takový prkotiny... Všichni v hernim průmyslu furt na někoho nadávaj ale ve výsledku nám pořád vychází spousta skvělých her jak z indie tak z velkých firem.. já teda osobně hraju spíš AAA tytuly.. ale i tak.. uznávám že je hodně zajímavých indie her.. Připadá mi směšné jak furt lidi nadávaj na velké vývojáře v nějakém směru.... Jako by indie směr byla jediná osvícená pravda a velká studia jsou pouze zlý kapitalistický komerční pojídač lidských duší... Nebo tak něco... Oba vývojářské směry mají své fanoušky a ani jeden není špatný nebo dobrý, či lepší.. nehctěl bych aby se velká studia chovala uplně jako indie... Kdo by pak vyráběl velké osvědčené a zaběhnuté tutovky, které "baví každého" (nebo aspoň mě)...
    Přijde mi to spíš jako starý známý vzorec "závisti", kdy indie vývojáři záviděj velké finanční prostředky a slávu velkých studií.... tak teda jim aspoň přilepí nálepku "komerční a neosobitý bullsht"... aby se neřeklo...
    • ...nič si s takýchto ľudí nerob. Je to taký trend, dnes sú všetci, odborníci na všetko. Ideš na ČSFD a každý je odborník a filmový kritik. Každý hneď vie čo je filmárčina. To isté platí tu na Games, kde, čo hráč... to fundovaný odborník na tvorbu hier, umeleckú stánku hier a tak. Čo už môžu vedieť taký výrobcovia hier. Hlupáci sú to všetko. Keby dali peniaze našim odborníkom na Slovensko či do Čiech, tak tí by im ukázali ako sa hry majú robiť. Ich odbornosť však nemá nič spoločné s tým, že sú tak veľmi premúdrelí. Vieš, tí ľudia majú komplex menejcennosti, že oni nedokážu nič vytvoriť. Lebo ak si vo svojom okolí poriadne všimneš ľudí, ktorí tak radi kritizujú prácu iných a dokonca prácu, ktorej ani nerozumejú, tak títo ľudia väčšinou nevedia nič hodnotné sami poriadne urobiť. Je to len závisť tých ľudí a ich pokus zviditeľniť sa...
      • A zase rozumbradový uher. Sám kážeš vodu, ale piješ vodu, aneb další "odborná" analýza přes kabel, takže čím že se nakonec od nás odlišuješ, slovenský příteli? Jesliže někdo dělá to co dělá, měl by to dělat pořádně a že dnešní AAA hry jsou z převážné většiny komerční zjednodušené srandy, které pouze mají cíl ukojit poptávku je tak nějak těžko zpochybnitelný fakt. Jistě, není to vyložená kakastrofa, vždyť se objevují opravdu hry, které stále stojí za to, ale bohužel, pocitu k nějakému širokému obhajování a spokojenosti se současnou produkcí většiny studií, jejich zvlášních dogmatických standardů a nevyužitých potenciálů a tvůrčího vyblbnutí s nedostává. Naopak převažuje nechuť a zvednuté obočí nad postupem a směrem, kterým se daná hra vytvoří, až si člověk říká - " to tam na tom robí z těch 500k lidí skutečně někdo s mozkem?" Nemá cenu si kadit na hlavu, člověk si dokáže zahrát současné nebo relativně nedávno vydané hry, ale nečůrám z toho, ale naopak přichází uvědomění si, že to stojí prostě za prd a jestliže to někdo odmítá vidět....no, jeho věc. Ono konekonců, líbit se může i ho*no na chodníku, ale to neznamená, že to správná a kvalitní věc, že jo.
      • Jo to souhlasim... Neni tu určitý respekt a pochopení toho proč někdo něco dělá, co člověk musí objetovat tomu aby dosáhl cíle a že třeba někdy se to nepovede tak jak to bylo plánované. Navíc taky chybí povědomí o tom, že různí lidé mají různé chutě... Každému se líbí něco jiného...
        • ...no, tak nejako :)
    • Ony právě ty zaběhnuté "tutovky" mě začínají (respektive začaly už dávno) dost štvát, pokrok minimálně stagnuje, s každou další "tutovkou" mi to dnes spíš připadá, jako jeden krok vpřed, dva dozadu.
      • Nevím, jestli je zrovna DD to co jsem měl namysli, o MGS to zrovna neplatí (nevím, hrál jsem jenom jedničku), ale víte co jsem tím myslel ne?! *3*
      • Tak já vidím hodně pokroků u AAA her.. zrovna sem koukal na nové video Dragons Dogma.. to mě velice bavilo.. přitom je to AAA titul od velkého studia... Těším se na Rome Total War.. líbila se mi celá serie Mass Effect i Dragon Age.. i ta dvojka, kterou všichni tak nenávidí.. Líbi se mi mnoho AAA MMO jako Guild Wars 2, Age of Conan, SWTOR a vše jsou to velké tituly od velkých značek.. dále nedávno sem dohrál Star Craft.. Od Blizzardu celá značka WarCraftu a StarCraftu jsou velké značky a jsou velice povedené... a výčet může jít dál.... Všechno jsou to velké tituly od velkých značek a při tom je lidé (mnoho lidí) mají rádi..
        • Presne, ja si rad vybiam z aaa titulu i z indie titulu, vsude je neco dobreho a vsude je nejaky odpad. Z AAA titulu se mi libi treba Heavy Rain, Metal Gear Solid 4, Dark Souls, Dragon's Dogma, Red Dead Redemption, Batman Arkham Asylum, TW Shogun 2, Dishonored, Far Cry 3, Uncharted 2, LotR War in the North a spousta dalsich.
          • Oh. Read Dead Redeption.. jak bych mohl zapomenout.. Miluju naprosto.. už jenom kuli té dokonale provedené přírodě se k tomu občas vracím.. Neviděl sem snad lepší žijící přírodu než v téhle hře.. všechna zvířata měla svůj smysl a svůj život... A vůbec celá hra je naprosto úchvatný příběh... Což mi také připomíná GTA série od začátku do očekávaného..
            • To je zase cukru, tobě dala mladá teprve včera, přiznej se.
    • Ale on to je většinou komerční a neosobitý bullshit, na to se nedá nic říct...
      • No pro mě teda je mnoho AAA titulů, které miluju... To by mě teda zajímalo kdo hraje ty AAA tituly když jsou všichni takový milovníci Indie... Většina her má něco osobitého.. ať je to malá skupinka lidí co se snaží zviditelnit nebo velká skupina lidí co pracuje na nějakém velkém titulu.. všichni na tom tvrdě pracujou ať tak nebo tak.. je tam spousta lidí, kteří tu hru mají rádi a chtěj jí udělat dobře.. jak v Indie tak u velkých firem... Nemyslím si že by to bylo tak že teda jako budou pracovat na tom Rome Total War 2 jen aby teda vydělali nějaký peníze.. vsadim se že tam jsou tuny zapálených lidí, které to baví a chtěj udělat pokračování Rome Total War nejlepší (podle některých) hry ze série Total War.
        • Je taky pravda, ze vetsina AAA titulu je proste mainstreamove zamerena, tj. pro masy. A prumerne iq kolisa mezi 90-100 body. Proto budou ti, co bazi po kvalite a inovaci vzdy v mensine. Proste se nespokoji jen tak s necim a jejich intelekt neuspokoji komercni brak(tm).
          • Prumerne IQ je presne 100 bodu. Takze jestli chces vymezit desetibodove pasmo, pak kolisa mezi 95 a 105 body.
          • Pro za jimavost, prumerne IQ je PRESNE 100. Ono je tak totiz definovany.
          • njsem si jistej jestli má IQ spojitost s hrama... Těžko se prokazuje že má IQ vůbec spojitost s něčím... Většinou je to jen nic moc neříkající číslo... Ale zábavu a vkus bych nijak rozhodně nehodnotil pomoci IQ... Dokážu si představit mnoho velice inteligentních lidí u her, které nevyžadují naprosto žádnou mozkovou aktivitu, jen proto aby se odreagovali... Max nějaké logické hry mohou mít v určitém smyslu nějakou spojitost s IQ.. ale hry obecně jsou hlavně zábava a ta často neni spojována s IQ... A většinou zábava ani nemá být složitá nijak na pochopení, pokud nejdo o logickou hru či nějaký záměr toho typu... Jde spíš o zážitek ze hry... Nehraju střílečku pro to abych z toho měl intelektuální orgasmus ale pro to abych se vyřádil, zabil někoho, nebo si hrál na vojáčka...
            • intelektuální satisfakce je spíš podřadná vkusu... Tudíž něčí vkus může být intelektuální satisfakce... Já znám mnoho inteligentních lidí co mají rádi jednoduché věci... Jde o záměr... podle záměru si pak vyber... Herní průmysl je moc široký na tvoji specifikaci IQ.. ta má nějakou hodnotu jen tam kde se používá.. a to je jen v určité části her.. je mnoho her, které nepotřebují intelekt a přesto jsou zábavné... Představa že inteligentní člověk se věnuje jen věcem co mají punc inteligence je spíš pseudointelektuální teorie... lidé prostě mají rádi různé věci nehledě na intelekt... Někdo inteligentní si třeba rád přečte odbornou knihu a zároveň si rád zastřílí bezduchou střílečku když chce vypnout... to neni nic proti ničemu... Já mam někdy rád složité věci někdy naprosto jednoduché věci.. Jsou snad všichni lidé co hrají volejbal v reaálu nebo na kinektu (když to převedu na konzolové hry) stupidní, protože volejbal nevyžaduje žádný intelekt? Ne... a je to hra.. a je to pro mnoho lidí zábava
            • Predpokladam, ze s knizkama to mas podobny a pres komixy jsi se nedostal, ze? Vkus a intelektualni satisfakce spolu prekvapive souvisi.
        • Výjimka potvrzující pravidlo...
          • viz výčet níže... + výčet by mohl pokračovat...
            • "Myslet si muzes co chces, dokonce ti ani nemusi sedet a pres to vsechno mnohe aaa tituly jsou nekvalitni a nezabavne."

              Stejna vypovidaci hodnota.
            • Myslet si muzes co chces, dokonce ti ani nemusi sedet a pres to vsechno mnohe aaa tituly jsou kvalitni a zabavne.
            • Nechtěj vědět, co si myslím o výčtu viz níže a pokračování raději ne...
        • Total War pouze příklad.. Dá se vztahovat k téměř nebo jakékoliv AAA...
  • Fallon
    Jade Raymond: „Velké firmy se nevzdávají inovace...“

    Ja: "...v oblasti marketingu!"
  • Podle Jade Raymond, v současnosti šéfky Unisoft Montreal. Unisoft, asi překlik z Ubisoft:-D
    • smejki
      Yoi don't say!
    • máš vánoce viď?
  • Tak zrovna Ubisoft riskuje docela hodne i kdyz samozrejme i zdima uspesne znacky, z neceho zit musi.
  • Asi se začnu o Ubisoft více zajímat... alespoň o její montrealskou část, přesněji vyšší management *15*
    • Je moc pekna, ze jo:-) Tech panicu co te minusujou si nevsimej, narozdil od nich to mas v hlave vporadku ;-)
  • http://i0.kym-cdn.com/photos/images/original/000/134/851/NerdPornSex.jpg?1308149733
    • Keyz
      Bacha na takové borce. Někteří jsou tak dobří, že pak vydělají tolik, že si klidně koupí co chtějí a to včetně milenek *3*
    • BoB.2
      *15*

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit