Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • Spis to bude problem se zkreslenou pameti :)

  • To záleželo i na tom, jestli člověk četl časopisy a jak se o hrách bavil s kamarády ve škole. Než jsem se ke hře dostal, tak už jsem měl většinou přečtené novinky, recenze a někdy i návod. Navíc kamarádi, co to hráli předtím, nadšeně vyprávěli, co všechno se tam dá dělat, na jaké protivníky narazíš a jaké hádanky musíš řešit. V principu mi přišlo, že tehdy bylo obtížnější to odfiltrovat než dnes, kdy stačí nechodit na stránky o hrách. Hrajících kamarádů už tolik nemám a kdyžtak jim stačí říct, aby nespoilovali.

    Efekt překvapení se sice dostavoval i tak, ale bylo to hlavně tím, že tehdy se každá hra ovládala úplně jinak. Standardy teprve vznikaly, hledalo se optimální řešení. Teď je ovládání prakticky totožné u všech her stejného žánru, takže to v kombinaci s prozrazeným prostředím a schopnostmi působí často dost nudně.

    Jo a pak je tu efekt her ze známého univerza. První Fallout byl zjevení (zvlášť pro ty, co nehráli Wastelands), ale když už se to recykluje po stopadesáté bez výraznějších inovací... Bohužel zákazníci to vyžadují a pro vývojáře je to sázka na jistotu.

  • Gulivera84

    Tak nejak napodobne...

  • Gulivera84

    Asi tak nejak..., jestli si jednou za dva dny ukrojim 1.5h na zahrani, nebo nejakej switch v postely, pred spanim....To se pak blbe hrajou Elden Ringy 😀 ale kazdy stadium v zivote ma neco dosebe, rikam si ze pak... si ty hry vsechny uziju, vytahnu ze sklepa vsechny ty poschovavany konzole...(ikdyz, asi nic nepujde zpustit, kdyz nebude podpora online knihoven) ale snit muzu, ne....😉 Nebo mi to jeste jednou prodaj jako retro ...😛

  • Derp_1337

    "...nebo jen ta cisla odnekud vycucal?"

    Autor do článku jasně napsal, že veškerá čísla má ze serveru HowLongToBeat. To je takový agregát, kde samotní hráči sdílí svůj čas, za který tu hru dohráli.

    Není to bezchybný systém, ale objektivně prostě nejde zjistit, kolik přesně u toho lidi nahráli.

    PS: Např. na Steamu maximálně tak zjistíš, kolik lidi u dané hry celkem strávili, ale to ti opět neřekne objektivní čas dohrání hry.

  • Derp_1337

    Ok. Díky za opravu. 😉

  • Já to mám tak, že než se dostanu třeba do půlky hry, tak mám chuť si najednou zahrát něco jiného a pak zase něco a než se vrátím k té původní hře, tak je to klidně měsíc+ a v tu chvíli nahraju save a koukám na to jak tele z jara, protože už vůbec netuším co jsem měl rozdělané, kdo je kdo a radši nastartuji novou hru s falešnou nadějí, že teď už to snad konečně dohraju. Jinak achievementy třeba na steamu nejsou úplně vypovídající, protože jakmile má hra mody, tak ti je to dost často vypne.

  • x_ander

    Pár takových článků už bylo a vždycky nad tím kroutím hlavou. Asi jsem tím pádem divný hráč, ale já se téměř vždy snažím hru dohrát do konce. Sice se mi stane, že mě nějaká hra nebaví a pustím ji, ale třeba za rok 2021 jsem dohrál 48 her a jen další dvě jsem zkusil, ale nedohrál.

  • Zajimalo by me kolik je autorovi let? Jestli pak ty stare hry i hral nebo jen ta cisla odnekud vycucal? Ja jsem hral mnozstvi devadesatkovych her a definitivne muzu rict ze hry bejvavali delsi

  • Psychotic

    Eden Ring: 100 h? Uf, u mě teda nakonec 220 🙂

  • skaven

    prave mi napadol namet na dalsi clanok. (bude sa to tykat len tych novsich hier) Kolko % ludi tie hry aj dohralo(analyza achievementov)

    U tych zapadnych RPG je to cca 10% (a preco je to tak)

  • Nepřesné a zavádějící to je, ale těžko dolovat lepší data. Jasně, Prehistorika nebo Turricana nejde dohrát za pár hodin, když u toho sedíš poprvé. Krokovací dungeony tam bohužel chybí, ale vzhledem k tomu, že nemají moderní ekvivalent, tak mi to přijde přijatelné. The Elder Scrolls: Arena tam je (33,5 h). Nehrál jsem, takže nevím, jak moc je to relevantní (asi jde jen o hlavní linku někoho, kdo už to hrál). Might and Magic VI: The Mandate of Heaven je tam jako reprezentant série taky, i když ten už není krokovací.

    Že je to dneska grind? Tak tos toho dřív asi moc nenahrál. Ať už grind hráče v plošinkovkách, kde sis musel namemorovat postup nebo grind v RPG, kde byl občas level-lock na postup v příběhu nebo skok v obtížnosti, který tě donutil trénovat v předchozích lokacích (nebo saveloadovat). Fetch questy jsou bohužel základ otevřených RPG od počátku věků. Lineární hry se tomu snadno vyhnou, ale pokud potřebuješ questy generovat ve velkém, vždycky to k tomu sklouzne. Daggerfall je krásný příklad ze starší doby.

    A k obtížnosti? První Doom byl dost jednoduchý vyjma nightmare, protože předpokládal hraní čistě na klávesnici. S myší je to sranda. Lands of Lore není obtížná hra až na otravné souboje. Staré hry zase právě obtížností a nutností po smrti opakovat velké části natahovaly délku hraní. Třeba ten Prince of Persia s hodinovým limitem, ale reálně deseti hodinami grindu a hledání cesty.

  • x_ander

    No u některých starších her ta doby byla poměrně uměle natahovaná právě tou obtížností a nucení opakovat. Třeba takový Super Mario Bros. uvádí na HLTB délku 2 hodiny. A já jsem ho nedávno za tu dobu dohrál, ale na emulátoru, který umožňuje quicksave. Můžeme se bavit o tom, že to je do určité míry "cheatování", ale pokud bych to měl hrát naprosto férově, tak to nebudu hrát 2 hodiny, ale třeba 20 hodin s tím, že ty levely budu hrát pořád dokola a dokola. Což znamená, že bych to vůbec nehrál.

    Chci tím jenom říct, že tvoje nadávání na to, že starší hry byly delší k dohrání je takové zavádějící tvrzení. Co do čistého času k dohrání možná, ale pokud si dnes zahraju např. nějakou skákačku, která mi zabere 20 hodin (např. Super Mario Galaxy), tak mi ta hra nabídne daleko více obsahu než první Super Mario Bros, který by mi těch 20 hodin zabral taky, ale jen bych do zemdlení opakoval všechny levely, než bych se (možná) dohrabal k dohrání.

    To samé tebou uváděný Prince. Taky ho můžu hrát "poctivě" a skutečně to budu hrát desítky hodin, ale jen proto, že obsah, který je sám o sobě na hodinu, budu opakovat pořád dokola a dokola. A za ty desítky hodin si můžu zahrát třeba celou pískovou trilogii.

    Takže tolik k tomu tvému "starší hry nebyly grind, aby se natáhla herní doba..."

    Samozřejmě se to netýká všech starých her.

  • ravux

    Ta cisla je treba brat velmi orientacne, spis jen radove s tim, ze cim je hra starsi, tim mene jsou presna. Zejmena u tech starsich her jsou zadavana retrospektivne s tim, ze hraci uz hru znaji, umi ji hrat, maji internet a navody, atd. 

    Vubec to nezapocitava efekt objevovani hry, a to casto bez internetu, bez navodu a pomoci, tedy tak, jak se hralo zejmena v prvni polovine 90. let (a jak by se IMO melo hrat i dnes). Jeden priklad za vsechny - Resident Evil za 8h? Napoprve? Bez navodu? Fakt ne.

    Na druhou stranu rada her byla kratka z technickych a zejmena pametovych duvodu, s vyjimkou tech proceduralne generovanych, takze logicky dnes, s neomezenym pametovym prostorem, maji hry prirozene vice obsahu a casu. Zda s tim jde ruku v ruce i kvalita a smysluplnost tech desitek ci stovek hodin, co uz je jina otazka. 

  • Sharki

    absolutně nepřesné a zavádějící......  1. obtížnost her - Prince se da proběhnout rychle, však hra ma timer, ale zapomněli jste dodat že desitky hodin trvá než se člověk naučí všechyn lvl aby to stihl.

    2. další věc co staré dungy? Stonekeep, Land of Lore, Arena ...nebo novější?  Might and Magic serie ? stovky stovky hodin........ takže NE starší hry byly náročnější  a delší k dohrání.... dneska je to jen klon klonu a fetch questy a grind , aby se natáhla herní doba.. nic víc tak se proberte a nepiště nesmysly.....

  • pak mozna

    ja to teda hral tak ve 12-13 letech a nejdriv se mi to zdalo nemozny, pak mi nekdo poradil megahit, tak jsem si prosel ty vyssi levely (sam jsem se dostal asi jenom do 7. levelu a ono kdyz tam byl ten limit a
    nevedel jsem kolik levelu jeste zbejva, tak to moc motivujici nebylo)

    a pak jsem to dal uz "nacisto" za 48 minut samotnej pruchod

    ale celkem to slo dost mozna az do desitek hodin

  • Miichaell

    Zrovna Zaklínač 3 má asi nejlepší vedlejší úkoly ze všech her vůbec a ostatní by se měli učit, jak se to dělá. Často ty vedlejší úkoly byly zajímavější jak hlavní.

  • ravux

    Ze te pochopili jeste neznamena, ze jsi to nenapsal blbě.

  • 0011

    Možná si hledám divné hry ale časy na HLTB mi přijdou úplně mimo realitu, proto jsem ho přestal používat. Občas si to pro srandu porovnám ale příjde mi že tam postují časy lidi co buď speedrunují nebo si čísla cucají z prstu. Některé dlouhé časy jsou taky mimo, BG2 rozhodně není 90 hodinová hra, i s datadiskem jí dohraju za 25 hodin vyluxované téměř všechno, nepoužívám glitche ani cheaty. Jasně, znám jí nazpaměť ale základní hra 50 hodin max pro naprosté nooby. Naopak některé super dlouhé jrpg mají completionist průměr s časy s kterými je problém to dohrát i když jedete jenom hlavní dějovou linku.

  • Derp_1337

    Dík za info.

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit