Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • skaven

    no, dat tak vysoko Dragon Age, ked slo vo svojom case o jasny degres oproti Baldurovkam(mensia skupina, vacsinou zabudnutelne postavy, horsie suboje, strasna magia, hlupejsi pribeh...)

    • Derp_1337

      A nevnímáš to pouze růžovýma brýlema?

      Kdysi jsem se u Balduru bavil, ale když si to člověk chce zahrát po X letech, tak už jsou některé mechaniky fakt dost zastaralé a otravné. Zatímco DA:O se dá hrát skvěle i dnes.

      A jinak sto lidí, sto chutí. Já si myslím, že "vacsinou zabudnutelné postavy" byly spíš v Baldurovkách.

      • 0011

        Na moderním pc rozhodně ne, gog verze neustále padá a když jsem to napsal v recenzi přímo na gogu, tak mě fanboys umínusovali. BG2EE jsem dohrál naposled v lednu solo za barbara ale jak tohle téma redakce vytáhla, tak mě svrbí prsty dát si to zase. Co se týče zapamatovatelnosti postav, tak i když už roky hraju jenom solo tak například Korgana si pamatuju proto, že měl drsný smysl pro humor, neustále se špičkovali s Viconií a byl to schopný bojovník, u Morigan si pamatuju akorát že měla velký výstřih a to že narozdíl od baldurů romance neovlivňovali tvoje akce ale stačilo rozdat spoustu dárečků. Jo a ještě si pamatuju mentálně zaostálého trpaslíka co uměl akorát slovo enchantment...

        • Derp_1337

          Morrigan + Leliana + Alistair (z DA:O) je pořád víc než Korgan + Viconia DeVir (z BG).

          • 0011

            😀 Uvedením jejího celého jména sis sám krásně podkopal argument o zapomenutelných postavách, case closed. Co se obecně týče postav z her od bioware Stačí jenom zmínit Minsca s jeho křečkem, kterému v notorické známosti konkuruje snad jenom HK-47. 

            • Derp_1337

              "uvedením jejiho celého jména..."

              To není moc pádný argument, když Morrigan, Leliana a Alistair jsou taky celá jména. Ty postavy neměly příjmení.

              Jinak samozřejmě Viconia byla super. Ale kromě ní a Korgana si fakt na nikoho jiného nepamatuji. Takže matematicky soudím 3 je více než 2 😇

              • 0011

                Reakce na příspěvek:

                Uvedením jejího celého jména = zapamatoval sis jí. A nekecej že si nevzpomeneš na Imoen, kterou potkáš hned na začátku obou dílů a jejíž hledání je dost podstatná část hlavního příběhu 2. dílu a i když ji nepřibereš do party, tak se setkání s ní nelze vyhnout a už vůbec nekecej že si nevzpomeneš na Sarevoka, kterého můžeš najmout v ToB.

                • Derp_1337

                  Reakce na příspěvek:

                  Vidíš, teď když jsi to zmínil, tak jsem si Imoen hned vybavil. Ale když jsem se snažil sám vzpomenout, tak jsem si ji nemohl vybavit její jméno.

                  A Sarevoka si spíš pamatuji jako záporáka z jedničky. Do party jsem se snažil nepřibírat lidi s Evil alignment.

            • ze zivacky dragon age origins si dnes uz nepamatuju nic, NIC


              bych to prirovnal asi tak k tomu drakensangu, co se nedostal ani do vysilani, to jsem ani nedohral

      • skaven

        Minsc, Edwin, Jaheira, Jan, Korgan, Viconia, Yoshimo, Imoen.

        z DA:O si pamatam Morrigan, a vizualne dvoch bojovnikov(jeden sa mohol stat kralom, a druhy bol ten vysoky bielovlasy prvotne zavrety v klietke)

        to ze par mechanik moze byt zastaralych a otravnych(schvalne, ktore to su u teba?) neznamena, ze na rozdiel od DA:O slo o skvely pribeh, uveritelneho zaporaka (drak/demon v DA:O? wow), skvele postavy(Edwin, Yoshimo), bitky mali vyzvu(schvalne, na ktore bitky v DA:O spominas tak isto, ako napriklad na dom, kde bol ukryty Celestial Fury, s Firkraagom, hoci len s Draug Fea a jeho partiou v stokach.... ) DA:O bolo o tom ist mapou, a vysekavat skupinky rovnakych nepriatelov.

        mne vadila len jedna mechanika, co mi liezla na nervy: automaticke prerusenie kuzlenia pri hociakom damage u carodejnikov

  • Murlock

    No nevim nevim, s tou chválou na OS 2 bych to tolik nepřeháněl. První kapitola and začátek druhé je fajn, pak už jde kvalita postupně dolu a late game source skilly také hodně trivializují combat. Kingmaker pod oběma díly PoE je taky hodně diskutabilní. Numenera na 5? Na tu hru se snad už úplně zapomnělo. Nu což, 100 lidí, sto chutí.

  • Hzjena

    Ano ano....Planescape Torment byla první RPG hra co jsem jako kluk hrál a jsem za to rád, páč je to praotec cRPG s D&D pravidly. Škoda jen že takovou hru dnešní kida už nedokážou ocenit....Když to nemá našláplou grafiku, nápovědu na každém rohu, objekty nezáří na kilák nebo se to nedá speedrunout, tak je to nebaví

    • Za mě je to hra v top five. Vedle Gothic 1 a 2. a obou prvních Falloutů. 

    • KrPa

      tu hru jsem zkousel 2x rozehrat a porad ne a ne chytnout, hodne jsem tam byl ztraceny a nemohl jsem tam porad naji zadne spolecniky

      tak nejak zjistuji, ze ty starsi rpg (od icewinddale 2 a neverwinter nights 1) uz me nedokazi zaujat 

      • Hzjena

        Je pravda že starší RPGčka byli spíš o rozhovorech a o příběhu celkově. Člověk nemůže čekat, žo ho to vyplivne doprostřed dění... Navíc dračákové hry začínají pomalu, páč bys v hodech kostkou nic moc nenaházel, takže tě pár hodin táhnou dějem, než se pustíš do pořádnejch bitek :D Ale doporučuju vydržet tyhle hry za to stojí!

      • Jo no, začátek P:T je dost nepříjemný. Společníky nedostaneš zadarmo, jsou součástí nějakého questu. Ale stojí za to se tím prokousat.

  • x_ander

    Pokud to budeme brát jako "baldurovky", tak fajn žebříček. Ale jinak "žánr" cRPG opravdu je computer RPG a patří tam i věci jako TES, Gothic, Diablo, dungeony atp. 

    Kazdopadne doporučuju cRPG book od bitmapbooks. Mám ji teď čerstve asi měsíc a je to vážně parádní věc. 

    https://www.bitmapbooks.com/products/the-crpg-book-a-guide-to-computer-role-playing-games

    • Gothic je cRPG ? Miluji oba první díly, ale přijde mi spíše jako akční RPG než izometrické cRPG. Stejně tak TES série, a to i popřípadě první dva díly. Diablo jasná škatulka hack 'n' slash. Když jsem se nad tím zamyslel tak nakonec obsadili do žebříčku hry i celkem smysluplně. Hry jako Fallout 1 a 2 totiž nejsou fantasy, ale postapo. A novější fantasy hry už nebyly tahový - tudíž se dá spekulovat jestli je považovat za cRPG.

      • unicz

        Ano, Gothic je cRPG. Ostatně, na tom computeru jsme to všichni hráli 😉😀

        • No, "pogooglil" jsem a musím Vám částečně dát za pravdu. cRPG může znamenat classical RPG nebo computer RPG....názory se různí. V případě classic RPG bych se přikláněl spíše k názoru že by měly být zahrnuté izometrické RPGčka, zatímco v případě že by se mělo jednat o computer tak není co dodat k Vaší verzi 👀

          • unicz

            No... Já hrál RPG už na 8bit apod. a RPG to byla krokovací a 3D. Izometrická přišla později. Takže pokud klasika, tak 3D z vlastního pohledu? 🤨🙂 Ve velkém to pak takto pokračovalo i na PC, EOB, Wizardy, DM, M&M....

            • Jen pro zajímavost skrze ty 8 bity, co jsi hrál a na čem?

              • Reakce na příspěvek:

                Ty jo, tohle mě úplně minulo a přitom jsem na didáči propařil co se dalo. Díky za tip.

              • unicz

                Reakce na příspěvek:

                Bloodwych na Didaktik M.

              • unicz

                Reakce na příspěvek:

                Bloodwych na Didaktik M.

              • unicz

                Reakce na příspěvek:

                Bloodwych na Didaktik M.

  • ShenksterCZ

    Ještě jsem si vzpomněl na Gothic (Z jedničky jsem byl jako kluk odvařenej). A ještě si pamatuju že jsem dostal Wizardry 8 na CDčkách. To mě taky hodně bavilo.....oh nostalgie ja si to snad koupím :D

    • Gothic určitě není fantasy cRPG

      • x_ander

        Samozřejmě, že je. 

      • 0011

        Ne? Pokud vím, tak crpg znamená computer role playing game a Gothic rozhodně je fantasy a rozhodně vyšel dokonce výhradně na PC, takže je to naopak učebnicový příklad. Stejně jako JRPG neznamená tahové izometrické rpg ale jakékoliv rpg pocházející z Japonska neznamená crpg že se musí jednat o tahové izometrické rpg podle pravidel DnD...

        • KrPa

          podle vyctu her se jedna spise o clasicke rpg

          gothic je hlavne akcni rpg

          • 0011

            co se z toho snaží udělat genz mě nezajímá crpg dekády znamenalo computer rpg, hráči, herní magazíny i různé wiki tam zařazují i Diablo - akční rpg

            edit: například největší projekt mapující celou historii crpg tam má nejen gothic, ale třeba i Witcher

            • kotty

              Dnes ma zkratka CRPG dva vyznamy - Computer RPG a Classic (old-school) RPG, tj. Computer RPG hry stareho strihu, ktere jsou hrane vetsinou z izomtetrickeho, pripadne top-down pohledu a jsou zalozene na D&D pravidlech ci jejich derivatech. Z clanku je celkem jasne, ze redakce ma na mysli tuto novejsi definici.

              Pokud by se mel delat zebricek top RPG, tak by tam samozrejme chybela obrovska spousta her.

              • unicz

                Reakce na příspěvek:

                Pak se článek měl jmenovat "old school RPG", očividně se jmenované tituly odvolávají na principy z p&p RPG.

              • 0011

                Reakce na příspěvek:

                Já včera trochu pil, ale stoprocentně se změnil nadpis v náhledu z crpg na klasické rpg a podezřívám redakci že i úvodní text kde doupřesnili některé nuance, ale na tom není nic špatného. Osobně používám výraz BG klony, protože přesně o tohle se drtivá většina her z téhle kategorie snaží. Jinak vím, že se používá i classic, ale proto je ošemetné používat zkratky, obzvlášť když ta původní má 50 let tradici, takže když někdo napíše, že Gothic není crpg dovolím si nesouhlasit, někdy na sémantice holt záleží.

            • KrPa

              je tak nejak videt, ze redakce ma bordel v tom, co je clasic rpg a computed rpg

  • dworkin

    A víte, že ten titulek nedává smysl, protože v článku je řada her popsaných tak, že rozhodně nejsou top a hrát bychom je spíš neměli?

    • ales.smutny

      Dobrý postřeh, opraveno, díky :)

    • Je to tak. Jedná se o článek který připravili z jejich videa v kterém sestavovali žebříček podle mě spíše subjektivně vybraných her: https://www.youtube.com/watch?v=bTFsgDJUGt4&ab_channel=GamesczTV

      Jelikož se jedná pouze o FANTASY cRPG hry tak mi přijde že jich tam příliš nechybělo.

      S Planescape Torment umístěním musím souhlasit, hrál jsem jí cca v 17 letech když už jsem uměl obstojně anglicky a naprosto mě svým příběhem dostala. Divinity 2 jsem chtěl zkusit ale ten Larianí styl který jsem zakusil např. u early accessu BG3 mě moc neoslovil.

    • Maxianimal

      Souhlas, taky to nechápu. 

  • Co se zde nezmínilo, a mě na RPG hrách celkově i na CRPG zajímá a baví, je design a různorodost nepřátel. V tom Dragon Age Origin hodně selhává. U Dragon Age Origin jsou nepřátelé, až na draky, průměrný až podprůměrný a hodně podobný. Naopak v tomhle u mě vítězí Baldrus Gate 2. První tři hry jsem nehrál, ale odhaduji, že tam bude design nepřátel a jejich různorodost taky výborný. Proto mám daleko radši Icewind Dále 1 a Divinity: Original Sin 1 než Dragon Age Origin. Myslím, že jste to kdysi zmiňovali v Neoretru, že Dragon Age Origin má stejnou příběhovou kostru jako Mass Effect 1.

    • Kdyby jen ME1. Příběhovou kostru mají společnou prakticky všechna bioware RPG z jejich zlatého období, od Balduru až po ME3.

      Jedou totiž dle scénáře kdy se střídájí tunelovité příběhem řízené pasáže s obdobími, kdy má hráč určitou volnost průzkumu prostředí a rozhodování:

      úvod->obodbí průzkumu a volnosti -> příběhová krize/zvrat - období průzkumu a volnosti 2 - krize2 a tah na závěr...

      viz.: https://external-preview.redd.it/kfXvpiqPcxpA0iFDYeukaS_JAELfMcSP1QBtgT0ewK8.png?auto=webp&s=959366fa156d565781dcb903b76a26592f75e6b6

      A pokud se podíváš na hry od Piranha Bytes, tak všechny od Gothic 1 po Elex 2 jsou vystavěny na obdobné příběhové kostře.

      • Derp_1337

        Hmm, hezká tabulka s cliché u her od Bioware.

        Škoda, že je to dost stará tabulka a nejsou tam uvedené i novější díly (z hlavy mě napadá třeba DA:Inquisition, které by tam taky nádherně zapadlo).

        • skaven

          sorry, ze este sa v tom vrtam, ale ukaz mi nieco podobne z DA:O za 2022

          Mincs

          • Derp_1337

            Nechapu, co tenhle argument má společného s kartičkami z MTG. Wizzards of the Coast můžou jako inspiraci pro kartičky brát odkudkoliv.

            To prostě nic objektivního neřekne. Kdyby se rozhodli udělat v roce 2023 edici kartiček z DA:O , tak by to jako dle tvého argumentu znamenalo, že DA:O je jako lepší než BG ???

            • skaven

              no, nech spravia, ci o to bude zaujem

              Proste o BG zaujem stale je, asi nebudu tie postavy take zabudnutelne, ako si tvrdil

  • Velmi dobry clanok. Asi 20 rokov dozadu som presiel baldurs gate 1 aj 2, neskor icewind dale 1. Odvtedy som z nedostatku casu nic z tohoto zanru nehral. Pred par rokmi som skusal (2krat) divinity original sin 1 ale nejak ma to nechitilo. Kedze uz dlhu dobu pokukujem po nejakej hre kvalit Baldur’s gate 2,  tak mam teraz pekny prehlad co by asi mohlo stat za to, asi to vidim na Tyranny a snad za nezopakuje situacia z divinity original sin

    • unicz

      Zajímavé. Docela se zajímám o fyziku apod. a nezaznamenal jsem za posledních 20 let nějaké změny v čase. Furt 60s, 24h, 7d.... 🤨🙂

  • Gulivera84

    Fakt je to Divinity 2 tak dobry....mam to na Switchi, ale nejak si nemuzu zvyknout na ovladani a dostat se dotoho....

    • Pokud už je opravdu opravdu opravdu finální edice a jsou dodělané poslední akty hry, tak ano :).

    • KrPa

      je to necekane, ale nektere rpg jsou opravu delane primarne na pc a porty jsou az na konzole

    • Derp_1337

      Tak ovládání na Switchi nemůžu komentovat. Ale to Divinity 2 je fakt super a stojí za to.

      Obzvlášť fakt epičtí parťáci (Sebille, Lohse, Fane, Red Prince) a různé příběhové linky. Jedna z mála her, kde člověk fakt má velkou motivaci si to zahrát několikrát znovu, aby do detailů prozkoumal zápletku okolo jednotlivých hratelných postav.

    • ta hra nemá chybu aspoň na PC

      • LessPh

        Ma naprosto hnusny, pixelovaty UI, reklamovano a refundnuto u Larianu, vypada to, ze u BG3 se uz poucili...

        • Derp_1337

          Umíš si to představit, že někteří lidé hodnotí kvality RPG na základě jiných kritérií než jenom UI?

          • LessPh

            Nesmysl, jak jde neco sejdrem, tak me to nezajima... a tohle slo sejdrem teda hodne.

  • Článek dobrý, ale autoři zapomněli na z tahových RPG na Shadowrun Trilogii, což docela zamrzí, protože cyberpunkových RPG aby pohledal.

    A ten výčet rozhodně není úplný. Tenhle článek by se spíš měl jmenovat RPG s izometrickým pohledem.

    Protože, pokud se od toho odvrátíme, zjístíme je že tu spousta dalších RPG z jiného úhlu pohledu: Wizardry 8, Ultima 9, Might and Magic (doporučuji díly IV.-VIII.), Legend of Grimrock, Gothic I.-III., Albion, Betrayal at Krondor, Dex, Drakensangy, Fallout I.,II. a Tactics...

    • A jestli mi někdo hodlá vyčítat, že se má přeci jednat o FANTASY RPG, tak ať si redakce zajístí, že má stejný název článku na hlavní stránce i v článku. Protože na hlavní straně je název "Žebříček: 22 nejlepších klasických RPG dneška".

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit