Přejít na výpis diskuzí

Má Google Stadia šanci otřást herním průmyslem?

21.3.2019 18:15
Jiří Svák 32 příspěvků

Když jsem čekal na živý přenos Googlu z GDC, byl jsem skeptický. Dle předcházejících informací jsem věděl, že se oznámení bude týkat streamování her, ale to není v dnešní době nic mimořádného. Kolem cloudového hraní se točí spousta velkých hráčů, vize jsou lákavé, ale stále nám klacky pod nohy hází...

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • nikdo tady nezminil napriklad optimalizovani her primo enginem na tuto platformu resp. vznik uplne noveho specificky zamereneho enginu/hw (puvodne jako v pripade Unity) coz nepochybne ulevi jak hardware tak trafficu, a nebo nejvyraznejsi lakadlo pro hrace -EXKLUZIVNI TITULY, popr. pro vyvojare/distributory ELIMINACE PIRATSTVI a CHEATERU = nemaly motivacni prvek -PENIZE :)

    rikat ze to nema budoucnost je jako verit, ze zeme je placata

    otazka je jina -zdali jiz nastala ta spravna doba na udrzitelne rozsireni rekneme do peti let

    • Jack1947

      Tak jako může to bejt dobrej sen a Google uskuteční průlom třeba 😀

  • Marines
    Musím se přidat, pokud česká síť zvládne slušné připojení stále jen ve fantazii premiéra Babiše, obávám se, že tohle pro Česko není.... 
    • Derp_1337

      Tak velkoměsta mají slušné připojení díky kabelovým televizím. Ale tam, kde není kabelovka, tam lidi zapláčou...

      • Jack1947

        Ne nutně jenže to nebude stačit na Streaming, ideální by bylo mít vlastní větev a s nikým se nedělit... a cio stejně to u nás hned tak nepojede sotva někdev Evropě. Hlavně v USa kam to je dělané primárně.

  • Knifer

    Pokud bude mít většina lidí připojení od O2 a podobných tak to u nás nebude nikdy fungovat. Už jen takové share play na PS funguje jen na dobré slovo

    • Derp_1337

      Tak velkoměsta mají slušné připojení díky kabelovým televizím. Ale tam, kde není kabelovka, tam lidi bohužel zapláčou...

  • jindra.veliky

    autorova predstava, ze to zaplati reklamy je vtipna. Nedavno se nekde na internetech psalo, ze i youtube musi byt v reklamach agresivnejsi, protoze nema dost a toto je xkrat narocnejsi + licence za hry


    a nakonec bude chtit mit stejne kazda firma vlastni sluzbu a to bude uplnej konec 


    stejne jako nyni netflix prichazi o filmy kvuli Disney +, streamovaci sluzbe WB a dalsi

    • Navíc už to vidím v praxi, jedeš třeba nějaký závod a v nájezdu na zatáčku se to pauzne a skočí ti tam reklama, po reklamě zákonitě v půlce zatáčky vyletíš z tratě. Nebo během nějaké pekelné přestřelky to bude taky žůžo.

      • Derp_1337

        Myslím si, že FPS budou zpočátku nehratelná kvůli přiliš velkému input lagu. To streamování se bude hodit na "pomalejší" hry třeba jako strategie nebo tak.

        • Ty zase většinou nepotřebují takové dělo, aby stálo za to je streamovat na ultra detaily.

  • Hezký. A te´ď narovinu - kolik lidí může streamovat 4k/60fps bez viditelného lagu? (a prosím nesrovnávat s 4k videem, kde si prohlížeč může 15sec nabufferovat dopředu)

    A pořád v tom moc nevidím budoucnost. Jedna věc je, když ukazují tech demo, kde hraje jeden uživatel. Druhá věc, je když tu službu rozjíždí a je tam pár desítek tisíc hráčů. Třetí věc je, pokud to má být plnohodnotná platforma, vyjde něco jako GTA a bude to chtít souběžně hrát 8mil hráčů. Jak to datacentrum bude vypadat?

    • Vies, Henry Ford raz povedal, ze keby sa vtedy opytal ludi, co chcu lepsie.. tak ludia mu povedia, ze chcu rychlejsie kone ...

    • Pokud by to někdo měl zvládnout technicky, tak je to Google. Tohle bude skutečný test cloudového hraní. Jinak pokud někomu nepojede 4k/60, tak to prostě takhle hrát nebude. na tomhle to stejně aktuálně nestojí a bude to alespoň nějaký tlak na ISP. Tohle bude spíš premium funkce. Adekvátní připojení sice může mít v tuto chvíli minorita, ale ono bude úspěch mít počet pravidelných hráčů v řádech desítek miliónů, jako současné konzole, což je v rámci populace nic. Navíc obvykle platí, že ti finančně nejzajímavější mají i adekvátní připojení.

      • Jediný tlak který to vyvtáří je na zrušení neutrality sítě. Proč by měl ISP ze svého dotovat mamutí infrastrukturu, když na přípojce toho tolik nevyděla a zisky schrábne google za služby. Stačí se podívat kolik % trafficu je nyní google (zejména Youtube nebo stahování s google drive). Pak se ti akorát stane, že ISP začne tento provoz omezovat, pokud přeroste určitou mez a pokud mu někdo extra nezaplatí, tak kohouty neuvolní. Konec konců v některých státech už se to děje.

  • SalemCZ

    tak konečně bude AC krokovací dungen, krok čekat, krok čekat.

  • dworkin

    Řečičkám o nízké latenci uvěřím, až si to doma vyzkouším. Zatím mám strašné zkušenosti i s lokálním streamingem z počítače připojeného pevnou ethernetovou linkou ke konzoli. Na tahové strategie budiž. Ale i ten zmiňovaný Assassin's Creed byl zcela nehratelný. Brutální input lag.

    Pak je samozřejmě věc druhá, a to konzolové hry, které mají jejich vývojáři tu drzost nabízet k prodeji, ačkoliv se na konzoli skoro nedají ovládat. Například Shadow of Mordor na PS4 je něco šílenýho.

    • Maxianimal

      Já nevim... doma jsem se Steam Linkem spokojený. Skoro nulový lag a minimální komprese. A to jedu přes Wi-fi.

      • dworkin

        Někdo je na to citlivější víc, někdo míň. Otázka je, co považuješ za skoro nulový lag. Jestlis to měřil, nebo máš na mysli subjektivní pocit z ovládání. Já prostě nesnáším, když není ovládání naprosto přesné a rychlé. Nové Call of Duty pro mě kvůli tomu není hratelné. Deus Ex: Mankind Divided jsem po úpravě všelijakých nastavení jakž takž překousnul a dohrál, ale v defaultu je to něco strašnýho a teď myslím PC verzi. Oproti tomu Doom (2016) má rychlé a přesné ovládání, jaké si pamatuju ze starších her (Half-Life, Quake 3, první Deus Ex, Counter-Strike,...). Čili ne že by to nešlo, spíš na to někdo peče.

        • Maxianimal

          Mám 144hz monitor, takže jsem na tohle háklivej taky. Ale fakt s tím nemám jediný problém.

          • dworkin

            No já ti to přeju, ale mně to prostě vadí, no.

  • Pěkný článek. Možná bych jen dodal, že s pokročilejší kompresí videa vzrostou i nároky na klienta.

  • Je to asi jako elektromobily. V laboratorních podmínkách dobré, pro praxi a masové užívaní klekne infrastruktura.

    • Jack1947

      Tak navíc jen v některých zemích... takže tak 10-15 až 20 let a snad se to napůlno vyladí😉

      • Tak fyzikální limity jsou zatím neúprosné. Signál z myši, která je na kabelu pár cm od základní desky a klávesnice, která je ještě blíž se ve hře zákonitě projeví dřív než když ten stejný signál z periferie letí do desky, síťovým rozhraním, několika směrovači/přepínači/převodníky do pár desítek/stovek km vzdáleného datacentra, tam se vyhodnotí a letí stejnou cestou zpět. Tohle prostě ani v těch nejdivočejších představách nemůže být lepší. Teď si vezmi ještě v potaz stabilitu připojení, případně kapacitu sítě (peery mezi providery, páteř ISP, sdílená lastmile).

        • SalemCZ

          Hrál si někdy jakoukoliv multiplayerovou hru? Tam máš taky odezvu, ale jelikož Google má servery všude tak tam ta latence bude teoreticky dost nízká, oproti tomu když třeba budeš hrát někde na severu v Británii.

          • Multiplayer hry fungují úplně jinak. Ty posílají málo dat, protože posílají jen údaje o pozicích objektů. Streamování hry je kompletní renderování obrazu, zvuku, fyziky atd  k tobě domu z nějakého datacentra. Ani s 8k videem to není srovnatelné. I to je méně náročné. 

            • SalemCZ

              Ale pink bude vyšší když budeš mít server v Británii, než když budeš mít server v Praze a dostateční rychlí připojení.

              • Reakce na příspěvek:

                Jako že to bude růžovější? Tak to možná, ale hrát bych takhle fakt nechtěl.

                • SalemCZ

                  Reakce na příspěvek:

                  tak ještě uvidíš, možná to bude rychlejší než instalace hry :D 

          • input lag je něco jiného. U normální multiplayer hry ti vstup zpracovává přímo klient a renderuje okolí. Z tvého pohledu bude ovládání plynulé - pohyb ostatních a jejich akce budou relativně zpožděné. U streamu v reálném čase ale nebude reakce na myš nebo klávesnici okamžitá, ale můžeš pozorovat zpoždění přímo než hra zareaguje na tvoje podněty, což třeba už jen u rozhlížení se s myší může být problém. Ano, google má servery i v Praze, ale budou tam i tyhle určitě ne levné herní farmy? Ale i kdyby byly v Praze, tak to současná infrastruktura nedá.

          • Jack1947

            Jsme zase u toho že to budoiu všechny hry bez rozdílu i SP... a Streamované Sp hry nikdy nebyli dobré a ty pokusy se nevyplatily.Google nebude vyjímkou, stačí menší lag a bude to nehratelné.

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit