Přejít na výpis diskuzí

Nevolnost z virtuální reality není jenom hardwarovým problémem

11.4.2015 17:34
Ladislav Loukota 128 příspěvků

Jak si možná někteří z vás pamatují, dřívější výstřelky VR technologií, například helma VFX1 z poloviny 90. let, byly často doprovázeny odérem žaludečních šťáv, popřípadě polykáním prášků proti bolesti hlavy. Dnešní špičky herního a hardware průmyslu mají za to, že se VR nemoc konečně podařilo překonat...

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • Osobne netrpelive cekam na vydani finalni verze OR - verim ze na DCS a Asseto Corsa to bude perfektni.
  • tak tohle celo dobu vyvojari delaj: http://bonusweb.idnes.cz/oculus-rift-pornografie-grand-theft-auto-pc-few-/Novinky.aspx?c=A150417_122917_bw-novinky_oz njn uz se nedivim proc to ten uch*l cukrberk koupil
  • S DK2 hraju ED, je to megapecka, verbalne neprenositelny zazitek, kdo nezkusil nepochopi a mel by prestat o tom placat nesmysly... Just my two cents
  • Fakt, že se hned z VR udělá každému blbě je už pořádně nafouknutá bublina. Věřím, že budou i FPS tituly, nějaké adventury, kde budete prozkoumávat svět. Ve VR (mám DK2) je to úplně jiný svět, jiná dimenze. Je to prostě super. Ano má to ještě své nedostatky, nejvíce mě vadí nízké rozlišení i ten FOV,
    to se za pár let vyřeší. Imho je to přece sen každého hráče být tam, být ve hře. Zkusme se bavit jaké by to bylo. Stejně mi připadá, že mi Češi jsme v kritizování čehokoli mistři.
    • Rejsek
      VR nebude nikdy dokonala, pokud budes napul tady a napul tam. Nekdo by musel vymyslet oblek s impulsy a helmu napojenou primo na tvuj mozek, aby byla sugesce reality dostacujici. Zalezi ale, kolik lidi by se odvazilo nechat se takhle "prepnout". Ja se tesim a doufam spise ve filmy, ktere si budu moct prozit primo "ve scene" konecne jako poradne 3D. Z VR her uz moc odvareny nejsem. Asi to bude vekem :-)
      • Skoda ze nejsem v Cesku jinak bych kazdemu DK2 rad propujcil na odzkouseni. Elite Dangerous je s toho co jsem odzkousel asi nejlepsi.
      • walltar
        Já zase úplně naopak... VR film jde úplně mimo mě. Ale po tom co jsem seděl v kokpitu lodě v Elite, tak chci hrát každou další hru ve VR.
        • Rejsek
          Je fakt, ze jsem nezazil to co ty a kdyby jo, mluvil bych mozna jinak. Samozrejme, pokud bych uz VR helmu mel, tak bych zkusil i nejakou hru....a kdo vi, treba by i stara znudena hracska vykopavka jako ja zmenila nazor :-)
          • Jak si predstavujes ten VR film. Jako, ze se budes divat kolem sebe?
            Ale pak ti muze utict hodne podstatnych veci z deje filmu, kdyz se budes divat jinam nez na co bude cilit reziser. Tohle si fakt nejak nedovedu predstavit jak by to melo fungovat.
            • Rejsek
              To co říkáš, by skutečně byl problém . Myslím spíše pořádnou a dostupnou 3D technologii doma v obýváku, napojíš VR helmu přímo na přehrávač a helma ti bude suplovat obří plátno v kině. Prostě budeš mít tu scénu vhodně nalepenou až na tlamě a budeš podvědomě uhýbat všemu co ti poletí do xichtu, ne že uvidíš přes brýle TV i s okolím, tak jak je tomu teď.
            • Zagro
              Tjn, ale např takový hokejový 360° přímý přenosy, olympiáda, koncerty určitě budou super. S tím filmem, tak to jsem zvědavej, jak se s tím filmaři poperou. Ale dovedu si představit filmy z první osoby a budou určitě i další možnosti. Bohužel zde asi nebude zatím možnost nějaké prostorové korekce, ale i tak dobrý.
  • Robotron3
    Jak tak na to koukám, virtuální realita je pořád tam co byla před 20ti lety, ať se John Carmack snaží sebevíc. Jelikož budoucnost se vyvíjí spíš cestou Star Treku, a všechno už bylo ve Star Treku, tak jediná smysluplná virtuální realita stejně bude styl holopaluby, co byla na Enterprise. Doufám, že se toho ještě dožiju. *4*
    • walltar
      Holopaluba jako taková je kravina... by si byl omezený velikostí místnosti + zbytečně by si vytvářel obraz toho co nevidíš. Taky kolik lidí má doma místnost dost velkou a prázdnou, aby mohli něco takového udělat? Protože obývák plný nábytku není zrovna to nejlepší prostředí pro imersivní zážitek s VR.

      Systém, který má Oculus je optimálnější... pokud by se to povedlo zmenšit do velikosti normálních brýlí s bezdrátovým přenosem energie a obrazu tak máš mnohem přenosnější zařízení a úspornější zařízení.

      Potom už musíš jen vyřešit pohyb... což je podle mě mnohem větší problém. Věci jako Omni jsou super, ale pořád tě extrémně omezují v tom co můžeš dělat (btw, stejný problém by si měl i na té holopalubě, jinak by si narážel do zdí).

      Já už sem slyšel hromady lidí básnit o holopalubě... ale prostě v tom nevidím skoro žádné výhody pro VR. A cokoliv co zvládne místnost s možností projekce hologramů zvládnou i 3D brýle (pokud mluvíme o technologii, ve stejné době). Asi jedinou výhodou by mohla být ta možnost "přenést" svůj obývák někam jinam, takže třeba místo zdí budeš mít tropický prales... Ale na druhou stranu si myslím, že to by mohly umožnit i 3D brýle, stačilo by aby si ten tvůj pokoj naskenovali a potom vyrenderovali nábytek na místech kde opravdu je.
      • C-BEAM
        obávam sa, že pohyb je skutočne neriešitelný problém ale chceme ho skutočne riešiť ? pri hraní vždy zvíťazí ľudská pohodlnosť, hráči by rýchlo zistili, že ten pohyb je síce ako chvílková zábava fajn ale sedieť na zadku v pohodlnom kresle je aj tak lepšie :)
        • walltar
          No tak by se našla skupina hráčů, která by to brala místo cvičení. *1*
      • Stačilo by aby to nebyla obvyklá místnost. Vnitřek koule, ten by byl ideální, získal bys tím nekonečnou rozlohu. Jedinej problém je se směrem gravitace, kterej musí být vždy od středu ven.
        • walltar
          Jo... To už aby sis postavil VR dům, který bude mít ve středu velkou kouli. Protože jinam to asi moc nedostaneš.

          Ale to jsi víceméně na úrovni Omni... ten má mísu ve které ti kloužou nohy. Pořád by si měl problém s čímkoliv jiným, než s chůzí a během. Kdyby si skočil, nebo udělal kotoul, tak asi skončíš na zdi koule.

          Další problém by asi byla změna směru v takové kouli... velká koule bude mít taky dost velkou setrvačnost. Ale tady odhaduju... on i člověk má celkem setrvačnost.
    • C-BEAM
      takže VR je stále v časoch zariadení ako Virtual Boy ? zaujímavý pohlad.

      btw: holopaluba je príliš obmedzujúca.
      • Robotron3
        Nevim jak ty, ale já jsem Virtual Boy nikdy neviděl. Ale co jsem viděl v té době, stejně jako hodně lidí, bylo VFX1.
        • wenceslaus
          Zkoušel jsem VFX1 i OC DK 2 a jestli tvrdíš, že je to stále to samé, pak jsi troll nebo nevíš o čem mluvíš.
          • Robotron3
            Já reaguji na článek, to většinou trollové nedělají, jako ty např. Článek je o nevolnosti ve VR a jelikož nyní už se přemýšlí nad tím, že vývojáři budou muset dělat uplně speciální hry, vyvarovat se určitých žánrů a typů, aby se hráčům nedělalo špatně, tak se to za těch 20 let zas tak moc neposunulo.
            • walltar
              Kinetóza je jen jedna... Vždycky to je kvůli nesouhlasu vizuálních vjemů a vestibulárního systému.
            • Robotron3
              waltar: To si teda nejsem uplně jistej, že je to takhle srovnatelný. Na horský dráze se mi přece nedělá špatně jen z toho co vidim, ale hlavně z přetížení a z toho co cítím a cítí můj žaludek. Ve VR mám ale jen zrakový vjem a nic jiného.
            • walltar
              Tak ono když si to vezmeš kolem a kolem... Když uděláš simulátor horské dráhy, tak se lidem bude dělat blbě (protože na horské dráze se i v reálu dělá lidem blbě). Když budeš dělat v letadle přemety, tak to bude to samé.

              V pomalé hře asi nikdo takové problémy mít nebude, protože neznám nikoho, komu by se dělalo blbě z pomalé chůze.

              Ale tohle je naprosto stejný problém na jaký by si narazil u té tvé holopaluby. Tak magicky neošálí vestibulární systém. Musel by si k ní připojit zařízení, které by ho ošálit dokázalo... a to můžeš potom spojit i s VR brýlema.
        • C-BEAM
          aj VFX1 je zaostalá technológia oproti tomu čo je dostupné dnes. To by sme rovno mohli napísať, že i súčasné počitače sa za 15 rokov nikam neposunuli, veď furt to má CPU, GPU, RAM a obvodmi "putujú nuly a jedničky".
          • Robotron3
            Hlavně jde o to, že před těmi 20ti lety sis dal helmu na hlavu, sundal sis ji a bylo ti blbě. Dneska si dáš na hlavu helmu, sundáš si ji, a je ti jen o něco míň blbě, ale pořád blbě. *3*
            • walltar
              Nebo ti není vůbec blbě... *3*

              To už záleží člověk od člověka. Někomu se dělá blbě z jízdy v reálném autě, ani k tomu VR nepotřebuje.
  • Takze hrac na PC si upravi FOV a v zapeti se poblije :-).
    • C-BEAM
      ak si ho nastaví zle tak je to možné, podstatné je že si ho môžem nastaviť presne tak ako bude treba a nie ako si ktosi myslí, že by bolo pre mňa vhodné.
      • nekteri si od komunismu holt zvykly, ze jim furt nekdo neco diktuje, proto se spokoji s konzoli, kde je vse prednastaveny a urceny nekym "shora", aby nemuseli zapojovat mozek a cinit samostatny rozhodnuti
        ...stejne me fascinuje, ze nekdo povazuje "moznost volby" za chybu *1*
        • Melesz neco o dyktovani urceni zhora mosnosti volbi mosku samostatnym roshodnuti neco o chibje ale vsem bysi chtel cpat Wc do zadku. Trochu pokriveno to bejt ne ?
    • pouze pokud ty brýle připojí ke konzoli, neni nic horšího než sekající se obraz ve 3D
      • Na konzoli si FOV neupravi.
        • ani rozlišení, ani nic jiného, ale sekat se to bude určitě.. a to se vyplatí! *1*
          • Tudiz reagujes nesmyslne, ale to ti urcite nevadi.
            • nikoliv, pouze ty neumíš číst, píšu, že sekání má na nevolnost nebo bolest hlavy na 3D brýlích mnohem větsí vliv, než nastavení FOV, tudíž jsou díky zdvojené HW náročnosti na kozolích takřka nepoužítelné ( to je ta část příspěvku, kterou jsi nejspíš nepochopil ;)
  • Rejsek
    Toz lidi ze sebe tu frustraci nekde musi dostat. Anonymni terapie na games.cz je na to nejlepsi :-)
  • Jack1947
    Chápu že je někdo tak moc nemocný že musí tahat války konzolí vs pc do všech dskuzí, je to nudné dementní, ubohé a trapné - vyvolávají to většinou anonymové a jiný retardování jedinci ( někteří hloupější registrovaní) tiscali team který to má na starosti to tu nechá jen at se nalepí další jak mouchy na bonbon a započne vydatná duchaplná diskuze. *7*

    Zvýšíme návštěvnost, tím že necháme jisté jedince nebo skupiny se mlátit po hlavě kdo má větší úd,
    položíme náš už tak poškozený web na lopatky ? proč ? protože přeci můžeme a chceme.

    Troll -trotls gonna win! AAA Zzz - vím že jsem přispěl stejně blbě,ale tak někdo musí ... dát najevo své pocity z diskuzí.

    Takže stict to theme vážení je to o oculusu, vředy z konzolí si strčte někam jinam... *12*
    • Trochu mi to pripomina lidi co ke komentarum na zpravodajskych servrech vzdy prijdou k kecama o politice, bez ohledu na to o cem zprava je *1*
      • Jack1947
        Tak ta se sem tahá taky, ale zase za jiných okolností...
    • ja_nic_nevim
      Jacku...jednou za Uherský rok napíšeš něco smysluplného, jako dnes. Jestli je tu admin, ať rovnou maže maxe a TheGGG. Můžete mít velkou návštěvnost a úroveň Blesku/novinek.cz.... je to jen na Vás, jakou kulturu si kolem své firmy vybudujete.
      • Jack1947
        Protože sdchválně na něj reagují tak by měli mít zákaz přístupu i ty blbci, co trollí... většinou anonymní verbež. *7*
  • Mě to neoslovilo, za prvé se mi z toho dělalo dost dlouho špatně, takže jsem si mohl užít s Occulusem zhruba 10-15 minut, za druhé po týdnu, kdy jsem půjčený vrátil, jsem šel na combat střelby a měl jsem o poznání horší výsledky. I sám jsem měl jaksi problém rychle se zaměřovat na různé cíle. Po měsíci, ale zase vše ok. Mě to přijde, že je to prostě technologie bez ne zrovna valné budoucnosti. Ale jestli se tam prosadí porno, tak ok. :)
  • Mno muj nazor je ze az to dotahnou po hw strance a pak sw tak se stejne par procentum bude delat blbe.jako v potapeni asi 15 procent lidi nedokaze vyrovnat tlak v usich.ja ano sice s rukou na nose ale ano.zase na druhou stranu mam kynetozu jak prase a kinedril a ostatni prasky nepomahaji;) tyden na katamaranu na kanarech stacil pppp ;)
    Urcite na VR pujdou jen nektere tipy her a bude to specificky zanr.porad od dob travnikare a johnyho mnemonic cekam na vr tak snad uz to bude brzo!! Jinak Elite a star citizen hrajou s oculusem a nezaznamenal jsem problem od nekoho.. myslim nevolnost..
    • Já měl na hlavě DK1 i DK2, rozdíl byl poměrně slušný. Osobně se přikláním k názoru, že roli hrají tyto podmínky: citlivost uživatele, typ hry, implementace VR. Vycházím z toho, že u některých her mi to nedělalo téměř nic a naopak. Mám tedy zážitky, kdy jsem musel OR doslova strhnout z hlavy a jít si na hodinu lehnout. Rozbolely mě spánky. oči i hlava a bylo mi jak kdybych se den před tím propil do rána. Kupodivu, a musím ti dát aliene za pravdu, ve star citizenu jsem s lodí dělal naschvál veletoče, prudké manévry a nedělalo mi to nic. Což mě těší, protože právě na tuhle jru si chci VR pořídit. Naproti tomu pitomé demo horské dráhy mě málem stálo život :o)

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit