Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • MickeyMutant
    "Zavedení železnic bylo by na úkor veřejných zdravotních poměrů, pohyb rychlejší 41 kilometrů v hodině by cestujícím nevyhnutelně způsobil mozkové otřesy a šílenství, v obecenstvu u trati pak závrať a nevolnost. Byla-li by železnice zavedena, bylo by nezbytné ukrýt ji mezi dva ploty, vysoké jako lokomotiva a vagóny."

    Bavorská královská lékařská rada, 1837
    • Jack1947
      Jn, to znám tedy s více než 50mil v hodině, To bylo snad i v nějakém díle s Erculem Poirotem.
    • WhySoSad
      *4*
  • Kr.Pa
    tak to není nic nového, často se dělá blbe i lidem, když jedou autem a čtou si něco (nesledují okolí)
    • Sr_Lobo
      Vidiš mě se dělá v autě blbě a to si ani nemusim číst, takže VR pro mě bude asi jen tichá závist. Anebo leda s tim pak hrát když má člověk decentě upito *15*
      • Kr.Pa
        nemam problem pri jizde vlakem/autem/autobusem si neco cist nebo sledovat film
        • Sr_Lobo
          Tak za to bud prave vdecnej *3*
          • Kr.Pa
            musíš trénovat *1*
  • Mě to neoslovilo, za prvé se mi z toho dělalo dost dlouho špatně, takže jsem si mohl užít s Occulusem zhruba 10-15 minut, za druhé po týdnu, kdy jsem půjčený vrátil, jsem šel na combat střelby a měl jsem o poznání horší výsledky. I sám jsem měl jaksi problém rychle se zaměřovat na různé cíle. Po měsíci, ale zase vše ok. Mě to přijde, že je to prostě technologie bez ne zrovna valné budoucnosti. Ale jestli se tam prosadí porno, tak ok. :)
  • to jsou zase kydy... už tu z toho přestaňte dělat tragédii... někdo s tím problém má, někdo nemá... někomu se dělá blbě v autobusu, někomu na lodi, někomu na horské dráze... a zavrhla se kvůli tomu snad autobusová/vodní přeprava nebo zábavní parky??? jiná skupina lidí to má na druhou stranu vysloveně ráda...

    Jelikož máme pro vývoj oculus i v práci, tak vám můžu potvrdit že to je naprosto subjektivní...
    Souhlasit se dá i s tím že hardwarově tohle prostě teď nikdo nevyřeší... jak by asi chtěl někdo oblbnout vestibulární systém? necháte si dát implantát do ucha?

    A navzdory brečícím odpůrcům, VR technologie budou v následujících letech zažívat výrazný boom, ať se vám to líbí nebo ne...

    některým lidem hold z toho bude blbě a buďto zvyknou, nebo to nebudou používat...
    • O tom, ze budou vr technologie prozivat obrovsky boom se mluvilo uz v tom roce 94? 95? Kdyz se objevovala prvni takova zarizeni ( je to uz delsi dobu takze si nepamatuju presne VR1 nebo VRX). Boom neprisel. Dneska jsme pokrocili v technologiich, takze je mozne ze boom opravdu nastane. Ale rozhodne to neni jiste, jak by se mohlo z tveho prispevku zdat. Promenych je zde stale mnoho. Takze bych nemaval vlajkou na znameni vitezstvi dokud opravdu k necemu takovemu nedojde.
      • Ty o tom mluvís, jak kdyby mel prijit Kristus, nebo co...
  • C-BEAM
    dobrý článok, VR môže priniesť konečne to po čom volám už roky - reálna fyzika hlavného hrdinu vo virtuálnom svete, to aby pohyby mali svoje limity, čo do rozsahu aj rýchlosti a aby telo malo svoju zotrvačnosť, nie že sa z behu zastavý na poštovej známke. Nehovoriac o tom, že v multiplayery to vyzerá strašne ak sa protivník alebo niekto z týmu otáča o 360 st. ako vrtula a skáče ako super mario a čím reálnejšie hra vyzerá tým je to horšie. Teraz som pozeral Rainbow Six Siege a toto je presne vec ktoré je tam ako päsť na oko, keď tam hráči lietajú ako handrový panáci.
    • Tvoje problémy na moji nagelovanou hlavu. Řešit jak se postavy otáčí a jak rychle se zastaví. Pfff. *6* *6*
    • ty si dobrej tipek co srovnava Rainbow Six Siege ktera je v Alfe omg
      • C-BEAM
        čože to vraj zrovnávam ? snažil som sa naznačiť, že to v taktickej hre vyzerá mimoriadne zle. A ak si myslíš, že finálny build R6 bude mať oproti alfe reálnu fyziku postáv alebo že to bude výrazne lepšie tak to si docela optimista :)
  • Ocullus jsem zkoušel na výstavě a bylo mi blbě z toho, že jsem neměl reálnou reprezentaci svého těla - kdybych ve virtuální realitě viděl své ruce a nohy (přenášené z reálu do VR), bylo by to fakt o moc lepší...

    Za mě je VR zatím jen bublina - fakt nemám pc, abych rozběhal v min 60 fps na dvou 1080p monitorech nějakou novou hru - a to jsou přitom totální minima - další velmi omezenou věcí jsou totiž dosavadní rozlišení a s nimi spojené zorné pole (pro VR v drtivé většině her nepoužitelné, prostě "tuneloidní" - člověk má prostě mnohem větší zorné pole a s tím je třeba zvednout razantně i rozlišení - a kde na to chcete vzít výpočetní kapacity - je to prostě ještě pořád nedosažitelné)...
    • Máš to krapet popletené, co má společného FOV a rozlišení? *7*
      • Kdybys zvětšil zorné pole bez toho, abys zároveň zvýšil rozlišení, dojde ke ztrátě detailů a ostrosti - souvisí to spolu, stačí se zamyslet...


        Já nechci VR úplně sundat, ale FOV, tuneloidní vidění, mi přišlo fakt hodně omezující a neergonomické - člověk si v podstatě ukroutí hlavu - problém č.1 za mě. Mnohem výhodnější a ergonomičtější se mi jeví trojice monitorů - tohle řešení pobere celé zorné pole (periferního vidění ), ale zase je náročné na prostor pro pc.
        • C-BEAM
          navýšením FOV pri rovnakom rozlíšení dochádza k strate detailov ? *7*
          • walltar
            JJ ... Protože aby si v zařízení jako OR zvednul FOV musíš hardwarově zvětšit displej. Když zvětšíš displej a nezvedneš počet pixelů tak ztratíš detaily.

            Nemluví se o slideru ve hře, ale tom že by zařízení skutečně produkovalo třeba 180° obrazu namísto 110°.
            • C-BEAM
              to je jasné, mne išlo o hardwarovú úroveň. Ešte k tomu predošlému príspevku, osobne vidím budúcnosť v zakryvených displayoch a keď nad tým premýšlam možno by šlo shaderom sústrediť pixely do povedzme 80-90 stupňového pola v akom sa bežne pohybuje oko a smerom ďalej by sa informácie strácali/obraz by bol rozmazaný, to by sme si ale nevšimli takže ostrosť by bola ovplyvnená minimálne ale pokrylo by sa celých 180 st. Ale to je len teória, neviem či by to fungovalo v praxi a bolo by to aktuálne až po príchode "mobilných" 4k+ displayov.
            • MickeyMutant
              C-BEAM: Ano, fakticky máš pravdu, ale je to podobná situace, jako když třeba hraješ starší hru v nízkém rozlišení půl metru před monitorem, nebo ji na stejném monitoru sleduješ ze dveří přes celou místnost. Stejné množství detailů, úplně jiná ostrost obrazu daná menším úhlem pohledu. Vždyť si asi rozumíme, ne?
            • C-BEAM
              detaily tam máš furt tie isté bezohladu na FOV
            • MickeyMutant
              Jak by toho chtěli dosáhnout, když vyloučíme úplnou změnu konstrukce všech dosud publikovaných prototypů VR?
          • MickeyMutant
            Znamená to ztrátu ostrosti, subjektivně detailů. Protože stejný počet pixelů najednou musí pokrýt větší plochu.
            • C-BEAM
              subjektívne sa zmení vnímanie obrazu, nie detaily v ňom obsiahnuté.
        • walltar
          A má u většiny her nechutné zkreslení na bočních monitorech.... Plus renderovat 5760*1200 už je celkem náročný.

          Mám sestavu se třema monitorama, ale na hraní to prakticky vůbec nepoužívám. I ve hrách, kde není problém s výkonem, se nějak prostě nemůžu přenést přes to zkreslení.

          Třeba u Elite vždycky radši šáhnu po OR, než bych to rozjížděl na všechno monitorech. 3D + Head tracking je obrovský rozdíl.
          • No tak ono je to vlastně jen o vývojářích - je prostě nutné aby podporu více monitorů a s tím související technologii (hru, vykreslování) obstarali vývojáři - nemají se k tomu holt...
      • walltar
        Plus Oculus nemá 2x 1080p... má jeden displej, kde se zobrazují 2 obrazy na každé polovině je zobrazené jedno oko.

        FOV není problém rozlišení, ale čoček... vyrobit čočku, která by ti umožnila vysoký FOV je dost problematické a drahé. Ale mě osobně FOV na DK2 stačí. Když to porovnám s monitorem... tak je to obrovský skok dopředu.
        • "Skok dopředu" - částečně souhlas, tak nějak doslovně - je to prima pocit "být tam", ale ty nedostatky se projeví velmi záhy - mi stačilo deset minut a byl jsem totálně dezorientovaný, žaludek na pochodu.

          S těmi čočkami a zorným polem obecně to bude oříšek - taková čočka bude nevyhnutelně zkreslovat některou část plochého panelu - to bude technicky dost komplikované (zakřivený panel + čočka pravděpodobně)...
          • walltar
            Pokud si to měl na hlavě poprvé, a jen jednou na výstavě tak je to o dost horší zážitek, než po měsíci používání... Můj asi nejhorší pocit byl tlak v žaludku. Nic hroznýho, ale po nějaké době úplně zmizel.

            A dost lidí, kteří měli horší problémy, tak psali, že ty problémy postupně mizí.

            Imho když nevidíš svoje tělo taky moc nepomůže (proto je Elite tak super, protože doma sedíš ve stejné pozici a tvoje ruce na joysticku a plynovce se hýbou i ve hře)... Proto taky OR koupil Nimble VR... https://www.youtube.com/watch?v=v_U3BmDlmtc to si myslím bude hodně velké vylepšení.

            Každopádně VR jako takové prostě bude nová platforma... Bude potřeba vyvíjet hry od začátku pro VR. Když vezmeš normální hru a předěláš na VR, tak to nebude nikdy ono.
            • No právě, je to všechno především o podpoře ze strany tvůrců her...

              Ale nároky obecně jsou pro normálního člověka příliš velké - i v blízké budoucnosti. Takové Metro Redux si na svém novém, ale průměrném, pc fakt nezahraju v >60 fps a >1080p (vysoké detaily) - to je prostě doména nadšenců a jde o velmi okrajovou výseč trhu, připočti možné nevolnosti, omezení, a výsledkem bude rank "obscure" (4% menšina)...
            • Dogkiller
              Jestli se na to dá zvyknout, tak by to bylo fajn. Něco jako když jsem po půl roce sedl na kolo a bolel mě ze sedátka zadek, ale teď jak jezdím každý den, tak si zadek zvykl a bolest je pryč. Kdyby se dalo stejně zvyknout i na Oculus, tak bych s tím neměl žádný problém. Blbě mi může být akorát z chlastu. *2*
  • Komu je spatne za jizdy v aute, tomu je asi tezko pomoci.
    Pro ostatni je ve skutecnosti reseni celkem snadne. Sice nastaveni realistickych hodnot, coz je pro vyvojare evidentni problem, protoze maketing potrebuje prodavat WOW efekt. *3*
    Prvni podminkou je plynulych 60 fps. Stabilni hodnotu maji problem dosahnout i v 2d.
    Druha podminka je realna hodnota FOV, tedy alespon kvazirealna, protoze virtualni kamera ma stejny problem jako kazdy fotak, nebo skutecna kamera, nedokaze fungovat jako lidske oko. Hodnotu alespon priblizit realite, coz je zase obrovsky problem, ve hrach je FOV standardne prepisknute pro kompenzaci absence periferniho videni.
    Treti podminka je realna hodnota 3d hloubky. Bryle by mely byt schopny zmerit vzdalenost vasich oci od sebe ( kazdy to ma jinak ) a podle toho automaticky nastavit 3d videni. Zase obrovsky problem, protoze realna hodnota je daleko strizlivejsi nez se marketing snazi prodat. Mnozi hraci by si proste rekli, že ten efekt neni temer videt. Hlavne lidi s mensi hlavou, nebo ocima posazenymi blize u sebe.
    Pokud hodnoty nejsou realisticke, coz se ted deje, mozek se neustale snazi o korekci a to zpusobuje tu nevolnost. Protoze realne hodnoty nejsou atraktivni, muzeme pocitat s tim ze je to bludny kruh. Nekteri budou trpet nevolnosti a ti stastnejsi si budou pomalu ale jiste kazit zrak.
    Myslim ze cely tento humbuk stejne vysumi, protoze v blizke budoucnosti nema sanci dosahnout kvalitu zobrazeni klasickeho 2d. *7*
    • Výrobci o těchto problémech vědí a hádám, že směřují své síly k tomu, aby tyto neduhy vyřešili. Moc ti nerozumím jak to myslíš s tím wow efektem. Toho přeci docílíš vlastním prostředím. Nemusíš deformovat perspektivu. Wow spočívá ve tvé "přítomnosti" v jinem světě. V možnosti rozhlížet se po okolí a vnímat tento prostor intuitivně. Například takový Virtualizer (kdo neví, běhací ohrádka) může pocit z hraní například FPS, značně posílit a zlepšit. Zde totiž nesedíte, vaše tělo se hýbe a tento pohyb je přenášen do VR. Zatím to má své mušky, ale i to se podaří vyřešit. Jsem optimista a věřím, že VR si své místo najde.
      • wow efekt je efekt, ktery uderi do oci, kazdy si jej vsimne, otevre hubu a rekne wow. *3*
        Je to neco co potrebuje marketing, featura ktera se vypichne a postavi se na ni reklama.
        Rika se ze nejlip udelany efekt je takovy, ktery neni videt ale citit. Kazdy z nas, kdo je obdareny zrakem a slouzi mu obe oci vidi svet ve 3d samozrejme. Jenomze je to normalni, nikomu z toho nepada brada, zadny wow se nedostavi. Vyhodou je, ze nas z toho neboli hlava. *15*
  • Já se musím přiznat, že mi je špatně když hraju starého dooma nebo jen koukám na video. Obecně starší střílečky, kde se nehejbete vůbec vertikálně. U dooma je to snad nejhorší, tam je takové divné pohupování. Když jsem byl malej tak mi to nevadilo!
    • C-BEAM
      to je normálne vtedy bol pohyb v hrách 2-3x rýchlejší ako dnes a to pohupovanie ako na lodi to ešte zhoršovalo. Mne to robí problém až po dlhšom čase ale naposledy v Brutal Doome som to necítil ani po hodine hrania, takže na VR som asi pripravený dobre :)
  • On žaludek je v podstatě hardware...
  • Fakt, že se hned z VR udělá každému blbě je už pořádně nafouknutá bublina. Věřím, že budou i FPS tituly, nějaké adventury, kde budete prozkoumávat svět. Ve VR (mám DK2) je to úplně jiný svět, jiná dimenze. Je to prostě super. Ano má to ještě své nedostatky, nejvíce mě vadí nízké rozlišení i ten FOV,
    to se za pár let vyřeší. Imho je to přece sen každého hráče být tam, být ve hře. Zkusme se bavit jaké by to bylo. Stejně mi připadá, že mi Češi jsme v kritizování čehokoli mistři.
    • Rejsek
      VR nebude nikdy dokonala, pokud budes napul tady a napul tam. Nekdo by musel vymyslet oblek s impulsy a helmu napojenou primo na tvuj mozek, aby byla sugesce reality dostacujici. Zalezi ale, kolik lidi by se odvazilo nechat se takhle "prepnout". Ja se tesim a doufam spise ve filmy, ktere si budu moct prozit primo "ve scene" konecne jako poradne 3D. Z VR her uz moc odvareny nejsem. Asi to bude vekem :-)
      • Skoda ze nejsem v Cesku jinak bych kazdemu DK2 rad propujcil na odzkouseni. Elite Dangerous je s toho co jsem odzkousel asi nejlepsi.
      • walltar
        Já zase úplně naopak... VR film jde úplně mimo mě. Ale po tom co jsem seděl v kokpitu lodě v Elite, tak chci hrát každou další hru ve VR.
        • Rejsek
          Je fakt, ze jsem nezazil to co ty a kdyby jo, mluvil bych mozna jinak. Samozrejme, pokud bych uz VR helmu mel, tak bych zkusil i nejakou hru....a kdo vi, treba by i stara znudena hracska vykopavka jako ja zmenila nazor :-)
          • Jak si predstavujes ten VR film. Jako, ze se budes divat kolem sebe?
            Ale pak ti muze utict hodne podstatnych veci z deje filmu, kdyz se budes divat jinam nez na co bude cilit reziser. Tohle si fakt nejak nedovedu predstavit jak by to melo fungovat.
            • Rejsek
              To co říkáš, by skutečně byl problém . Myslím spíše pořádnou a dostupnou 3D technologii doma v obýváku, napojíš VR helmu přímo na přehrávač a helma ti bude suplovat obří plátno v kině. Prostě budeš mít tu scénu vhodně nalepenou až na tlamě a budeš podvědomě uhýbat všemu co ti poletí do xichtu, ne že uvidíš přes brýle TV i s okolím, tak jak je tomu teď.
            • Zagro
              Tjn, ale např takový hokejový 360° přímý přenosy, olympiáda, koncerty určitě budou super. S tím filmem, tak to jsem zvědavej, jak se s tím filmaři poperou. Ale dovedu si představit filmy z první osoby a budou určitě i další možnosti. Bohužel zde asi nebude zatím možnost nějaké prostorové korekce, ale i tak dobrý.

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit