Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • když jsem ještě navštěvoval ústav zvaný střední škola, zavítal k nám v doprovodu nějaké asociální pracovnice černoušek z Pobřeží Slonoviny, který u nás žádal o azyl (poněkolikáté po předešlých zamítnutích)... když se ho někdo zeptal co dělá, řekl, že umělce
    umělce totiž může dělat kdokoliv, kdo nic neumí... o to víc, když jsou čmáranice á la nejdražší český prodaný Kupkův obraz považovány za něco hodnotného

    toto je jen další projev honičů vody v černých rolácích *11*
    • umělci jsou možná tvůrci her, ale určitě ne nějací printscreeneři, fotošupáci ani tzv. "fotografové" co fotí monitory ipodem
      bože to je stupidita... kýčovité obrázky na zeď co se prodávají u vietkongů za pár korun jsou pro mě mnohem větším uměním... filtry umí nahodit kdekdo, ale zachytit realitu, to je těžší
      • Robotron3
        Když tomu dají nový význam a zajímavý obsah, tak proč ne, všechno má smysl, když to má smysl...
      • firebug
        Zalezi na tom, jak chapes pojem "umeni" a "umelec". Na tohle tema by se dalo hodle dlouho filozoficky debatovat, ale jelikoz filozofii nemam rad asi stejne , jaky to umeni, nebudu se do toho poustet. Co se tyka fotografovani, tak v dnesni dobe uz muze fotit kazdy. Vypustis-li ale 10 lidi s fotoaparaty do teze lokality vzniknou desitky fotek o nicem, ale ty mezi nimi bezpecne poznas obrazky toho, kdo je nadat nejakym tim estetickym citenim a smyslem pro kompozici. Chci tim rict, ze umeni u fotografovani uz neni o technickem provedeni ci aplikaci nejakeho filtru pres klavesou zkratku (to platilo mozna v dobe temnych fotokomor), ale o citu a duvtipu dotycneho fotografa. Vsichni fotografove pracuji s totoznymi rekvizitamy (s realnym svetem) a je pouze na jejich umu, jak s nim nalozi. Proto nespatruji ani ve fotografovani virtualnich svetu nejakou potiz. Nevim proc by kvalitni, kompozicne vybrousena fotka s napadem z Liberty City (GTA4) mela mit nizsi vahu, nez ta ze skutecneho New Yorku...
        • třeba pro to, že už ji tak kompozičně vybrousil autor hry? (i když zrovna u GTA je pravda, že tam je všechno víceméně "random" a nějaký nečekaný koncepce se tam určitě objeví nehledě na záměr vývojáře)

          ale z těch "fotek", co jsou na těch webovkách, je vidět, že tohle není ten případ - když někdo navrhne ve hře ochoz s oranžovýma dveřma a někdo to pak "vyfotí", jeho přínos je kromě nějakýho toho filtru nulovej - každej ty dveře ve hře viděl, jen málokoho ale napadlo na tom vydělávat.
          • 13_11
            A v čem se toto liší od skutečné reality? Uvidím „oranžový dveře“, který už taky někdo vyrobil, natřel, zapasoval do vchodu budovy, kterou před tím zas navrhl někdo jiný... A tak pak zmáčknu spoušť, protože mi to přijde jako dobrej nápad, který by napadl jen „málokoho“ a zkusím štěstí v galerii. Shodou okolností mám jméno, v galerii se to líbí a já na té fotce vydělávám. Mohl bys mi, milý Kubasi, vysvětlit, co je na tom špatnýho?
            • Robotron3
              Umění podléhá komerci stejně jako cokoli jiného. Když bude poptávka, tak co by se nenabízelo :)
            • fotit samozřejmě můžeš, co se ti zlíbí... ale vydělávat na tom? nevim, proti gustu...
            • 13_11
              Pro Kubase. Já se tě snažím vůbec pochopit :-) Když vyjdu ven a na zemi se budou válet starý komiksy, který nafotím... jsem trapnej? Když típnu na oranžovo natřený dveře, který jsem si nevyrobil sám, ale využil jsem cizí práce pro svou fotku... jsem rovněž trapnej?

              Schválně si pusť nějakou, ať to máš tedy „jednodušší“, tak pěknou hru a zkus z ní pořídit dobrý fotky. Za sebe tě ubezpečím, že to fakt taková sranda není... Sám jsem to kolikrát zkoušel a nikdy se mi nic pořádnýho nepodařilo. Pravda: nejsem žádnej fotograf, fotím jenom občas na starou EXU, takže lidi od fochu (možná píšu o tobě) to budou mít rozhodně snazší. Snazší ale nikdy neznamená automatický a zadarmo.

              Umění může být ledacos, ale ne ledacos je uměním.
            • firebug
              Napsal jsi to za me. I kdyz osobne bych mel asi taky malej problem s tim, kdyz nekdo udela print screen cut sceny kompizicne vymazlenou uz nekym jinym a sam neprida zadnej svuj napad. Ale jak pises, i ten samotny napad vystavit neco takoveho v galerii nebo zmacknout tlacitko, muze byt pro nekoho hodny obdivu...
            • nechápej mě špatně, některý ty obrázky mi přijdou pěkný... ale to je tím, že je pěkná ta hra. někdo jinej si dal tu práci, aby to na tom konkrétním místě vypadalo pěkně. to jsem fakt jedinej, komu to připadá trochu trapný? jako si koupit knihu artworků a fotit stránky - jé, já jsem tak dobrej!

              těmhle "fotografům" stačí pustit hru, o který věděj, že ji někdo udělal krásnou, a už jen vybírat... umění může bejt ledascos, takže klidně i tohle, ale podle mě to jsou jen pijavice.
          • Robotron3
            Ale tohle tu bylo přece už dávno a dávno před tím a jmenovalo se to popart a byl to Andy Warhol, který vzal nějaký známý objekt a jen ho zkopíroval dal tomu barevný pozadí a ejhle, umění za miliony. Podle mě je tohle popartu hodně podobný.
            • Robotron3
              A kdo kromě snobů baští umění jako takový? :)
            • ok, a kdo kromě snobů baští Warhola?
      • Tikov
        s timhle přístupem by dle vás nebyla umělecká žádná fotka. Cesta k fotce je fajn, ale diváka zajímá většinou jen výsledek.
        • když je člověk fotograf skutečnýho světa, potřebuje mít dobrej nápad, umět s foťákem, vyhledávat zajímavý místa nebo situaci, bejt pohotovej a dokázat ve vteřině "tasit"...

          za tyhle trubce všechno udělají tvůrci hry, oni jen jakoby listují už hotovými "screenshoty" a vybírají ty zajímavé... ubohost.
          • Robotron3
            A za normální fotografy zase všechno udělal buď pán bůh, nebo evoluce. Taky k tomu přišli jako slepí k houslím ;)
            • Tikov
              záleží jak to provede- viz např. https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/s720x720/8017_2809257370329_499353402_n.jpg
            • Robotron3
              To je dost nepravděpodobná situace. A kdyby se to náhodou stalo, tak mi to přijde v pořádku, protože ten malíř pak získá publicitu, protože by se všichni ptali, co je to za malíře? Kdo to maloval? Takže by z toho měli užitek oba :)
            • takže je v pořádku, když nějakej neznámej malíř namaluje obraz, a nějakej známej fotograf ten obraz vyfotí a pak z toho má prachy?
            • Robotron3
              Dneska je talentovanej ten, který něčím zaujme. Jak ty poznáš, kdo je talentovaný, a kdo příživník?
            • promiň, ale teď už říkáš nesmysly. neporovnávám tady přece člověka a třeba žábu, ale talentovanýho člověka a příživníka...
      • Za mě souhlas.
        • připojuji se.
  • firebug
    Musim uznat, ze nektere z tech fotografii jsou opravdu povedene. Uz drive jsem jako clovek, jehoz konickem je prave fotografovani, uvazoval o publikovani fotky ze hry (taky jsem fotil monitor svou zrcadlovkou a vznikaly zajimave veci - z Mafie2 napriklad, ale i ze starsich veci). Domival jsem se ale, ze to budou lidi povazovat za umeni spise grafiku nez meho a taky jsem si nebyl jisty pravni strankou veci. Ja jsem ale blbec - mohl jsem se stat prukopnikem :-)
  • Já v tom osobně umění nevidím a to z jednoho důvodu. Ten kdo vyfotí něco ze hry, tak druhý člověk může vyfotit úplně to samé, za 5min. nebo za rok . V reálu ne !
  • Existuju pekne umelecke fotky a v zasade je jedno co sa foti, ludia, priroda,objekty alebo virtualny svet hry. Podla mna to zacina byt uletene v momente ked sa to stane pre autora diagnoza. Bud sa ponori do techniky a stane sa z neho exot ktory sa rozpliva nad svtelnostou, objektivmi, koncepcou a vobec vsekym co sa da parametrizovat alebo potom druhy typ uchylov co odfotia hocijaku hovadinu v nepozeratelnom svetle, farbach a vobec celom nastaveni a rozplivaju sa potom nad tym ze co vsetko tam vidia. Take tie typicke kydy typu autor zachytili stav svojho dusevneho vnutra na prezuvajucej krave a ta photosopom upravena obloho do ruzova znamena jeho pohlad do buducna alebo podobne voloviny.

    Co sa tyka hier tak mi ovela viac zaujimavy pripada concept art.
    • DangerousDave
      súhlas, v podstate väčšinou platí, že finálna podoba hry je vlastne orezaný a väčšinou dosť zdegradovaný concept art, niekedy je dosť smutné vidieť ako grafici, v nutnosti zjednodušovať, zaobchádzajú s návrhmi ľudí ktorý sú často 10x talentovanejší. A nie je za tým iba nutnosť dodržiavať nejaké technologické limity cielených platforiem.
      • No ja by som to tak kategoricky neodsudzoval. Concept art je presne to co to ma v nazve - je to koncept. Cize od ciernobielej krezby az po vytvarne diela. Treba si uvedomit ze napriklad v concept arte nemusi grafik riesit povedzme rozmery, ako je to designersky a po hernej stranke hratelne atd. Je to len zhmotnenie predstavy/idey z ktorej sa da vychadzat. Ono kazda oblast ma to svoje. Umenie je aj spravit kvalitny 3d model z konceptu, potom ho transformovat do low poly, tiez spravit kvalitny rig a rozanimovat to.

        Ja by som skor povedal ze hra je taky osekany 3d render pretoze to musi bezat realtime. Preto mi aj tieto fotky pripadaju ze ich autori kludne mozu vyplut aj z Maxa/Maye atd. ak by mali zdrojove assety a bolo by to este vo vyssej kvalite.

        Mimochodom zbieram knihy s concept artom a niekedy su tam fakt uzasne veci.
        • DangerousDave
          ja nič kategoricky neodsudzujem ... ako som písal njn hovorím o tom, že pri procese "koncept >>> 3D dielo" dochádza často k zániku podstatných vecí ktoré obyčajný modeler jednoducho nechápe a nie o tom, že pri tom zanikajú malé detaily (to je snáď jasné vzhľadom na technologické limity a obmedzený čas).
      • No, vono je to tezky takto soudit. Z opacny strany muze zaznit nazor ze nacmarat concept art neni zadny umeni ale realizovat to je jiny kafe. Krome vzhledu je tam totiz hromada technickych limitu, zrovna u postav napriklad zakosteni, pak mas limity textur, shaderu...
        Idealni pripad by samozrejme byl kdyby si concept art delal sam modelar. Ten by hned v pocatku vzal v potaz technicky mantinely. Realita je ale daleko prizemnejsi. Nekdo to nejak nacmara a pak to nekdo nejak udela. Pri vyvoji her je cas velice prudici element.
        • DangerousDave
          máš pociť, že som písal niečo iné ? väčšinou platí, smer umelec > remeselník/robotník, resp. concept artist > modeler,texturer a čím nižšie v procese ideš tým menej "robotníci" rozumejú tomu čo chcel "architekt" povedať. Od concept artu tak často dochádza k zániku množstvo podstatných vecí hlavne v oblasti dizajnu pretože to modeler jednoducho nepokladá za podstatné alebo chce šetriť čas aj keď je to na úkor pomeru medzi kvalitou a vynaloženou prácou.
  • 13_11
    O umění (a nejen o něm) se na TEDxBrno rozpovídal i Vladimír Franz. Zmiňuji ho, jelikož mi Franzovy názory přijdou trefné.
    • pakliže
    • Na politickou agitku jsou jiné weby...
    • Robotron3
      Chytrej, vzdělanej člověk, kterýho je dobrý poslouchat. Škoda, že vypadá jako démon z Dooma, protože jinak by ta šance na prezidenta byla i reálná :)
      • si dobre naivni. Jo a pust si jak byl u Krause. Nedokazal vypotit 2 souvysle vety. Mel jsem ten pocit, ze je mi trapne.
        • 13_11
          Promiň, ale člověka, co napíše „souvysle“, nemůžu brát vůbec vážně :-)
      • Tikov
        Mít za prezidenta "Taťku Šmoulu" by nám mohlo v zahraničí získat kladné body, hlavně u dětí.
  • Ladislav_Loukota
    Seznamte se s mimésis - http://en.wikipedia.org/wiki/Mimesis. Řešení toho, jestli je nápodoba reality (nebo v našem případě virtuální reality) uměním či nikoliv, není zrovna novinka. Nicméně ve prospěch herních fotografů lze použít stejně argumenty, jako ve prospěch sochařství, malířství či klasické fotografie/filmu.
    • Tak pojem "umeni" se v podstate specifikovat neda. Za umeni se da kvalifikovat i schopnost si poradne upsouknout. Kor v dnesni dobe kdy je znacna cast umeni postavena na przneni, pardon, vylepseni vytvoru nekoho jinyho. *1*
      • Ladislav_Loukota
        Definice umění je samozřejmě už next level "debaty" o umění :-) Šlo mi jen o to, že reakce à la "je to jen kopírování" tu zaznívaly dávno a jsou dnes stejně jako tehdy poměrně liché.
      • Robotron3
        No, i když se význam umění za ta léta hodně změnil, tak podle mě by umění stejně mělo splňovat nějakou hodnotu významu pro lidi, nadčasovost, výpovědi o něčem, jinak může být umění opravdu cokoli, ale pak je to umění na prd :) A i když to zní divně, tak v tom smyslu dělat vizuální umění z her a dávat je do galerií není zas tak špatný nápad, protože i když je to virtuální realita, pořád ji vytváří lidé, kteří jsou vlastně na úrovni bohů, kteří tvoří jiné světy se svými vlastními zákonitostmi. A mít nějakou výpoveď z toho, kromě těch her samotných... No mě se to líbi. Až bude někde výstava. Pudu :) A že tím umělci jen využívají práce ostatních? Vývojářů? Tohle je ale v umění běžná věc, a opačně se to dá brát také jako pocta. Nehledě na to, že nevím, jak by tohle mohlo hrám ublížit. Spíš je to povyšuje v očích veřejnosti na něco zajímavějšího, čeho by si jinak nevšimli.
  • Cast jednoho meho projektu na stredni, v ramci fotografickeho atelieru, byly taky herni 'fotky'. Zakladni pointa byla prave rozdilnost reality od reality virtualni, ktera nekterym, co se casu v ni straveneho, vyslovene skutecnost nahrazuje. Banalni, ale bavilo me to a vysledek pak i profesora :)
  • Kori
    Tak Třeba James Pollock se mi hodně líbí, ale musím uznat, že většinu práce za něj vlastně odvedli vývojáři.
    • Kori
      A Instagram. Ten dnes dělá umělce z každého -)
  • montatatana
    Super, diky za tipy.
  • Dost screenů jsem kdysi nafotil i v Pathologic. Kterejkoliv z nich by šel pověsit na zeď.

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit