Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • ales.smutny
    Takže jediná správná cesta by byla sklapnout podpatky a říct "samozřejmě, hned, už přestáváme pracovat na všem a jdem na mod tooly!" ?

    Oni proti modderům nic nedělají a říkají, že holt modderské nástroje budou, až budou, protože teď je práce dost. Já mám pocit, že dneska někteří lidé vidí jako podraz na hráče úplně vše, kdy vývojář neskáká, jak hlasitá menšina píská.
  • Z obchodního hlediska určitě ano. Pokud spokojenost reflektuje prodej, tak pak více lidí, tím to je lepší. Hernímu studiu je k ničemu, když málo lidí řekne, že to je skvělá hra a jen část z nich si ji koupí. Pak to můžou zabalit ...
  • Shania
    Dá se na to dívat z více úhlu, já chci třeba módy hned, ale stejně platí, že pořádné modifikace vznikají až pár let po vydání hry a málokdy je dotáhnou do konce.

    Ale je tu ještě další aspekt a ten je, že pro hráče je lepší, když Firaxis přežije a budě dělat další hry, než aby nástroje měli k dispozici okamžitě a vykašlali se na další projekty, co je živý.

    V dnešní době je vůbec zázrak, že někdo vydá AAA tahovou strategii a vůbec není jistě, jestli to bude distributorovi stačit, aby financoval další díl.

    Když si vezmeme třeba Blizzard, společnost co má nejlepší podporu moderu v RTS oblasti, roky vylepšují editor a hru samotnou zadarmo a nevydávají DLC, ale stejně se tu najdou lidí, co na ně hází jen špínu a viní je z dojení komunity. Tak co všechno vývojáři musí udělat, aby byla komunita spokojena? Asi nic, pokud to není indi vývojář, kterému stačí k vychváleni do nebes vydat alfu hry za 20 usd a slíbit, že ji za pár let dodělá.

    Lidí nebudou spokojeni nikdy, i kdyby to dostali zadarmo, v tom je třeba jasný příklad Alien Swarm.
  • pravda, není to od výrobce v žádném případě povinnost ... ale vzhledem k tomu že Firaxis se podporou modderů a modifikací dost často oháněli v různých svých marketingových blábolech tak se těžko můžou divit že po nich komunita chce aby to splnili. kdyby podporu modifikací neslibovali nikdo by nemohl ani pípnout. kdyby hned na začátku na rovinu řekli "modderské nástroje vydáme teprv až skončíme s vydáváním DLC" taky by nikdo nemohl ani pípnout. ale ne, Firaxis si samozřejmě vybere variantu že naslibujou modderské nástroje a to že je komunita dostane až bůh ví kdy řeknou teprve po vydání hry když se hráči začnou ptát kde ty slíbené nástroje jsou.
  • střední cestou ... no nevím. celou dobu Firaxis otloukal hráčům o hlavu to jak budou podporovat moddery a vycházet vstříc komunitě a teď defakto prohlásil "nasrat, teprv až se nám bude chtít". takže opět podraz na hráče ...
  • Nebo to mohou udělat jako Bohemka a za dva roky se napakovat díky modu se zombiemi ... ;/
    Berte to tak , že modérská vstřicnost prodlužuje životnost produktu , i když sami uděláte několik DLC , které jsou rozhodně víc než obleček a tři mapy .....
  • smejki
    ha, chybí "imho". ale myslím, že jsem nepřímý důkaz v podobě prodejů Horse Armor podal. Nicméně...
    Opravdu masové oblibě se těší jen modifikace typu "neoficiální patch". Takové nelze brát v úvahu, neboť DLC nikdy nebude mít povahu patche. Další v závěsu jsou grafické rehashe (taky je otázka, zda je brát v úvahu), pak item sety a až někde daleko příběhové/kampaňové modifikace.

    Třeba mody proslavené TES prodalo na PC nějaké necelé 3 miliony kusů Skyrimu. Největší modařská stránka Nexus ukazuje tato čísla:
    Nejstahovanější mody typu rehash - zhruba 500 000 stažení
    dtto typu item set - nejčastěji kolem 200 000 kusů
    dtto typu quest - až na jednu výjimkou nejdou přes 50 000

    tyhle čísla ještě musíš snížit o opakovaná stažení, a nebál bych se jít na nějakých 50%-60%. U item setů se tak dostáváme na 5% u příběhů dokonce na 0,5% hráčské základny. A to jsem tomu ještě přifouk. Přes 85% je podle mě už drtivá většina, natož 95%, resp. 99,5%. A to se bavíme o sérii, která je modingem proslulá a je to jeden z jejích nejsilnějších marketingových nástrojů.
    EDIT: ha, a to jsem ještě úplně vypustil, že v absolutních prodejních číslech napříč platformami (kde si všude můžeme koupit DLC), je modování (dostupné jen na PC) úplně ale úplně zanedbatelná věc.
  • Shania
    Ber to tak, že dnes hraje obrovské množství lidí a velmi málo z nich zvadne na počítači něco víc, než hru zapnout, natož aby prolézali fóra.
  • Tak já to mám právě naopak. V mých očích je Skyrim bez modů v podstatě podprůměrnou hrou (např. soubojový systém v základní hře mě po čase iritoval snad více než na PC nepoužitelný inventář) do níž bych rozhodně peníze neinvestoval.
  • Zayl
    Mužu poprosit nějaký zdroj či podklad k tvému tvrzení "drtivá většina hráčů na modifikace kálí"? Děkuju.
  • Zayl
    S dobou to nemá nic společného. S enginem ano.
  • smejki
    kdyby mody představovaly reálnou konkurenci item set DLCčkám, Oblivionský Horse Armor by se tak dobře neprodával. *1*

    V teorii to možná platí, ale praxe ukazuje, že drtivá většina hráčů na modifikace kálí, takže pak už je to jen o tom, zda kupují DLCčka, ne zda před nimi upřednostňují mody.
  • Paulcz
    inu názor většiny je opravdu kvalitní měřítko..
  • exmaxx
    Plusy modu:
    + bohaty vyber dalsiho obsahu
    + kladne vnimani firmy komunitou, protoze se stara o blaho hracu

    Minusy modu:
    - pracnost pro tym (tedy naklady navic)
    - konkurence pro DLC

    Fireaxis se podle me vydal stredni cestou. Nastroje budou, ale az po DLCckach. Oni maji hlavne nevyhodu v tom, ze to od nich po CIVkach kazdy cekal automaticky. Osobne si myslim, ze takto vyrejzuji vic penez a povest Fireaxis nijak moc neutrpi (prece jen se XCOM podle nazoru vetsiny povedl a to je dulezite*4* ).
  • No uprimne ja jsem po Civ 5, ktera je opravdu hodne mod friendly cekal stejny pristup i k Xcomu. Ale doba se asi zmenila.
  • Zayl
    Útočit na politiku DLC je povinností každého hráče který má trochu sebeúcty.

    A jediná firma, která by nechtěla vydat toolkit pro modery, je firma, které nejde o produkt (a zákazníka) ale pouze o peníze z DLC, které často nedosahují poloviny kvality a kvantity, jež je schopné pro firmu vyprodukovat komunita zadarmo.

    Nebo se něco změnilo když jsem se nedíval a reklama pro hru zadarmo se nehodí? Podívej se na Day-Z. Podle mě se prodala solidní hromádka combined operations jen aby si to lidi mohli zahrát.
  • DangerousDave
    to či je alebo nie je mod v rozpore s licenciou závysí od jej právneho nastavenia, napísať, že modifikácia hry je vpodstate porušovanie licencie je nezmysel... určite sa to nedá povedať takto paušálne.

    a k druhému odseku : nie je to žiadna politická sebevražda, ja autorov podporím tým, že kúpim ich hru a to, že nestojím o DLC neznamená, že nemám ani nárok prejaviť záujem o nástroje.
  • smejki
    jakékoliv významnější modifikace vždy vycházejí dlouho po tom "až uý hru nebude nikdo hrát", tak zas netrojči. Pokud tak strašně toužíš po importování obleků z oslích penisů a nude modu, tak si prostě počkej. Hodnotnější věci se totiž stejně nijak brzo neobjevují.
  • Prave xcomu by sa zisli poriadne modovacie nastroje, lebo potencial tam je, ale treba to vykuchat a urobit nanovo. Dlc ma aj tak mizive sance na predaj ale poriadne mody by mohli presvedcit aj tych, ktorym momentalna podoba nevyhovuje a nekupili to.
  • Skutocne neviem, ci by som zrovna u Firaxisu hovoril nieco o nepodpore modderov. Oni si skor vzdy davali nacas s ich oficialnou podporou. Zober si, kedy si napr u Civ4 dostal oficialnu podporu modov. Bolo to pri 2. datadisku, t.j. tusim 2 roky po vydani. Oni skor vydaju nastroje neskor a tym nanovo ozivia zaujem :).

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit