Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • Bethesda vždycky posunula hranice her kousek dal. Jen se staci podivat jake zavody o to kdo udela lepsi open world hru zacaly po Oblivionu a Skyrimu, jen si na tom skoro všichni vylamali zuby, az snad ted ten Zaklinac je jakz takz.
    • Navíc není od věci připomenout (nevim jestli to nebylo jiz zmineno) ze Bethesda je asi jediny studio který vydrželo od dob DOSu az do dneska. uz jen tenhle prosty fakt poukazuje ze delaji kvalitni hry o které lidi mají zajem, jinak by uz davno lezeli nekde v propadlisti dejin jako jejich souputnici z dob DOSu. Například Origin, New World Computing, FTL, SSI atd, která byli kdysi něco jako dnes EA nebo UBI.
      • del0
        Každé malé dítě (kromě flashe) ví, že krach/odkoupení/fúze studií nesouvisí s kvalitou jejich herní tvorby (stejně jako každé malé dítě kromě flashe ví, že komerční úspěšnost není přímo úměrná kvalitě). Hry od Bethesdy jsou v porovnání s klenoty od Bullfrogu, Looking Glass, Sir-Techu, LucasArts, Interplaye nebo Black Isle slabý odvar. Jedinou peckou od Bethesdy byl Terminator a částečně TES série (hlavně Daggerfall), která imho od Morrowindu ztratila svoje kouzlo. Co se týče toho zmiňovaného závodu v open world hrách, tak musím akorát říct škoda, že tuhle posedlost Bethesda aplikovala i na Fallouta vytvořením Fallblivionu. *15*
        • species
          Souhlasim na 100%, jak s TES tak s Fallblivionem.
          • Každý muze mit svůj osobní názor na dany problém, ovšem fakt je napsan mnou nahore.

            PS: dele ten novej obrazek ti sluší, malem sem te nepoznal, ale jsi to porad ty, stejny sra*ky jako vždycky:)
            • Ale tak jaka argumentace, me uz to argumentovani nebavi..vzdyt se muzem takhle pekne slusne poslat do prrdele hned a je to vyrizeny ve dvou radcich..s tebou je vždycky tezky porizeni a je to zbytecne na dlouho a stejne to nikdy nikam nepovede:)
            • del0
              "stejny sra*ky jako vždycky"

              Flash a jeho mistrná argumentace... *15*

              "ovšem fakt je napsan mnou nahore"

              Jediný fakt, který si uvedl bylo, že Bethesda jako jedno z mála studií pořád úspěšně funguje a ať koukám, jak koukám, tak tento fakt sem já a ani nikdo jiný nepopíral. Pokus o straw mana ti nějak nevyšel. *15*
      • Ono to není tak černobílý. Origin býval už tehdá část EA. (Mimochodem EA od dob DOSu funguje například dosud).
        Spousta dalších firem žije dnes dál s jinou značkou, nebo fúzovali k jiné společnosti. Spousta lidí ve studiích, která dnes jedou jsou veteráni právě z oněch "zaniklých" firem. *5*
        • EA fungovalo spis jako vydavatel a ne výrobce. Bethesda hry vyráběla a vyrabi je dodnes. A presne o tohle jde, udrzet si povest a jmeno..ne nekam fuzovat, rozpouštět a pridavat se jinam. Krach firmy je krach firmy, takze něco bylo spatne a je uplne jedno jestli pak Molyneux prebehl k Microsoftu když krachnul Bullfrog. Takze to je dost cernobile.
          • Tak od cias dosu to vydrzalo dost studii - Blizzard, Epic, Sega, otazne je ako moc nezavisle studia definuje lebo aj iD Software aj ked ten uz spada pod Bethesdu, Rockstar, Remedy a este by sa nejake dalsie nasli.
            • Pan_Klobouk
              BTW s tim Raymanem je to ale zajimavy. Pamatuju si to jak jsem psal a vidim to z pohledu CR hrace. Vysel na PC a pak pozdeji na PSX, podobne jako dneska, nebylo tam moc co hrat a kazdy port se hodil, lidi jim utrhali ruce. :)

              Wiki to ale vidi jinak. :) Predne pobavila ta pohnuta historie, puvodne SNES hra na CD, kdyz to krachlo tak Jaguar exkluzivita, pak vsechny ostatni platformy. Jaguara melo u nas jen par silencu, malo her, vysoka cena, to uz snad i ten Saturn tady byl rozsirenejsi, nez se objevila PSX a vsechny konzole zvalcovala.

              Kazdopadne furt se v tom ztracim :) dle Wiki a dat vydani, nejdriv koncem roku 95 konzole a pak az v dubnu 96 PC. Jenze na Mobygames to maji presne opacne, verze pro DOS uvadeji na konci roku 95. No nektery veci asi nevyresime, zvlast po dvaceti letech. :D
            • Pan_Klobouk
              for flash: EA a UBI ti evidentne nejdou pod fousy. :) Ne ze bych jim nejak fandil, ale fakta jsou fakta. Specialne Skate or Die je klasika, to hral v casech DOSu fakt kazdy. Nebo Budokan, nebylo snad PC kde by nebyl, vedle Prince, Test Drivu a dalsich klasik te doby. Stejne tak nemuzu za to, ze i EA byli kdysi mala firmicka, mozna garazova. Nezacali jako mega korporace a distributor. Zacali jako tvurci her. A dobrych. Ale nevadi, mohl sis vybrat kohokoliv dalsiho. Zminoval jsem Codemasters, ti kupodivu az tak nezvlcili, porad maji dobre hry a porad funguji. Od 8-bitu, pres DOS, az ke zhave F1 2015. Podobne Team 17. Nejak se nam sice zasekli na Wormsech :) ale stejne jako Codies, od Amigy az doposud, stale zivi, stale svezi. DMA Design? Lemmings, GTA, pak zmena nazvu a furt jen GTA. Plus par dalsich her. Tech firem je fakt spousta a ne vsechny tak dabelske jako EA, nebo UBI, zlo tohoho sveta. :D
            • jo a k tomu Raymanovi, první vysla verze pro Atari Jaguar a PSX v roce 1995 a pote byla byla portovana pro PC a mam dojem i na Segu Saturn..nekdy asi rok po PSX a Jaguaru.
            • Pro me jsou vyvojari ti co si na zacatku rekli budeme delat hry a ne ti co si rekli mi budeme distribuovat hry a po case když spolkli nebo odkoupily nejake vyvojare zacli delat hry. Je to pro me zasadni rozdil něco jako mezi prodejcem aut a automobilkou.
            • Ta tvoje vecna argumentace s UBI EA a MS je unavna. Uz jsme ti napsal ze ja je za to co je povazujes ty nepovazuju, kdyby sis vybral nekoho jiného, třeba Bitmap Brothers nebo tak (sice uz nic moc neprodukuji ale porad existujou) tak bych se nedohadoval. Ty tvoje slavny priklady zivila hlavne distribuce her, a parazitovani na praci druhých, samo to asi jinak neslo. Ja mel proste na mysli samostatna studia, která si bud hry vydavala sama nebo pomoci nekoho. EA nebo UBI me vůbec nenapadly, a nejaky jejich Skate it taky ne, preci jen nemam v hlave databanku, proste proto ze je do te skupiny nepocitam a podle me tam proste nepatri. Kdyby se to posuzovalo podle tvého tak by zrejme jasny vitez byla SEGA s datem zalozeni 1940. Proste většina zásadních vyvojaru z te doby, myslim ty co udavali takt v te době, je pryc. SSI,Bullfrog,New World Computing, Origin,FTL,SirTech atd..zamerne třeba neudavam Microprose protože to byla taky v te době z casti distribucni firma, i když jako vyvojari fungovali taky obstojne. Bethesda se stala distributorem pro jine az pomerne nedavno a zacla kupovat ostatní studia, a pomalu se z ni stava to co byli od zacatku EA nebo UBI.
            • Pan_Klobouk
              for flash: Prakticky vsechno uz jsem ti vyvratil. :) "Bethesda je asi jediny studio který vydrželo od dob DOSu az do dneska" - ona a dalsich 10-15, to ti nevyslo. Rayman je hra z roku 95 pro DOS, na PSX vysla az se zpozdenim, to ti taky nevyslo. EA, MS, UBI a hromada dalsich tady byly uz pred rokem 90, funguji minimalne stejne dlouho jako Bethesda a fungovali i v casech DOSu. Ani tohle ti nevyslo. Takze ano, pokud bychom soutezili, ja vyhral ve vsech kategoriich, ty ses pokazde pletl. Ale medaile za to asi nebudou.

              BTW uz jsem rikal, ze jsem pametnik, takze to taky strilim od boku. A kdyz chci vedet kdy PRESNE se zacala prodavat PSX, nemusim hledat hodiny na Google. Staci otevrit wikipedii.

              A ve finale, pasaz o PSX jen dokazuje moji strelbu od boku "Se zbytkem souhlasim, rok 95-96 taky vidim jako zlom, tam se lamal chleba, nastoupily Windows 95, 3D akcelerace, PSX..." Na strelbu od boku docela presne, viz predchozi post. V CR to proste PSX rozjela az v prvni polovine roku 96, ani s tim nic nenadelas, pres vsechny tvoje "PSX - japonsko 1994, amerika 1995. A dal me to uz nebavi". Me to naopak prijde docela zabavne, jak se na tvuj puvodni omyl nabaluji dalsi a dalsi, coz i po x dnech odmitas uznat a dal se v tom placas. Muzeme v tom pokracovat jeste tyden, ale z Bethesdy to starsi a uspesnejsi spolecnost nez EA, MS, nebo UBI fakt neudela. :)
            • Jelikoz nesoutezim tak nemuzu prohrat, ale jestli se cítíš jako internetovy diskuzni vitez, budiz ti prano, na premerovani pindiku sem uz starej.

              Ja nikdy EA nebo UBI nebudu povazovat za to co je mas ty. Desitky vyvojaru z dob DOSu uz neexistuje, to ze jich par prezilo stejne jako Bethesda neznamena ze když napisu ze je asi jedina, ze placam picoviny a melu z hladu, jak se snazis uz treti den urputne dokázat. Navíc jsem všechny ty datumy a další věci strilel od boku, zajímalo by me kolik casu si stravil hledanim na googlu. Myslim

              PS: a tu prostredni část o PSX co pises jsme vůbec nepochopil oc ti jde, asi aby to bylo delší?..nevim
            • Tak tvrdit ze era dosu zacala v 1981 je dost odvazne. Z hladiska vydania ano, v 1981 vysiel prvy DOS ale o ten by si ziaden hrac ani bicykel neoprel. To bola doba 8bitov a automatov. Dos zacal byt zaujimavy s masivnym nastupom PC co je minimalne druha polovica 80tych rokov ale skor zaciatok 90tych rokov. Ano Bethesda je jeden z veteranov ale treba si aj pozriet vdaka comu prezila, ostatne tak ako aj Blizzard a zopar dalsich. Mali investora/majitela ktory nebol z herneho businessu a pomahal im prezit. Ostatne vela hernych studii ktore pametali Dos neprezili az poslednych 10 rokov a vecsinou preto ze boli financovane iba z vlastnych hier.
            • Pan_Klobouk
              for flash: Bodejt by te to bavilo, kdyz ti to nejde a prohravas. :)

              Broucku, jsme v Cechach. PSX Japonsko prosinec 94, PSX USA a Evropa zari 95. Kdy se zacala ofiko prodavat i u nas uz fakt netusim, ale vim jedno, ja hral mnohem driv na Sega Saturnu, nez k nam nejaka PSX vubec dorazila. A druha vec, ve Score mela PSX svoji rubriku pocinaje cislem 30, to jest od kvetna 96. Ze na ni zpocatku bylo asi osm her a nebylo co hrat, pripominat nemusim. Tudiz i pokud ji nekdo dostal najezenou hned o Vanocich 95, poradne to rozjel az v roce pristim - presne jak jsem psal. A to uz jsme na PC hrali pulku veci pod Win 95, DOS se pomalu loucil a na obzoru byla 3Dfx, dalsi revoluce.

              Dal uz neni co rict, EA jsou s nami od osmdesatych let, stejne jako UBI, MS a dalsi jiz zminene vyvojarske firmy, Bethesda neni ani jedina, ani nejlepsi. Z casu DOSu jich proste prezila spousta a ty uz si to ted urcite budes pamatovat. :o)))
            • Já mám ze starých her Ubisoft spojený s arkádou Unreal. Pamatuju si recenzi v posledním černobílém Excaliburu a hodně jsem to chtěl vidět, ale to se mi podařilo až o mnoho let později s nějakým emulátorem Amigy.
              Electronic Arts mám zase spojené se simulátory (LHX Attack Chopper, 688 Attack Sub) a skvělými střílečkami Desert Strike a Jungle Strike.
              Ale ono je jedno, jestli někdo působí pod stejným názvem i dnes. Jenom jméno neznamená, že to je ta samá firma, herní byznys se hodně za ty roky změnil.
            • PSX - japonsko 1994, amerika 1995.
              A dal me to uz nebavi, EA je letita firma jsme všichni stastny ze tu s nami je dodnes, amen..a sbohem:)
            • Pan_Klobouk
              "Bethesda je asi jediny studio který vydrželo od dob DOSu az do dneska" - ja se drzim zadani. :) DOS je DOS, v roce 91, nebo 96. BTW treba zrovna Ubisoft, taky funguje od roku 1986, kdy vydali i svoje prvni hry, do konce osmdesatek jsem od nich mel na ZX Spectru nekolik pecek. Nevim co je spatneho na Raymanovi (BTW rok 95, to jeste zadna PSX nebyla), ale je to klasicka DOS hra. Stejne jako legendarni B.A.T nebo Fred. Tak to mame Ubisoft, je tu s nami minimalne stejne tak dlouho jako Bethesda, porad zije a dari se mu mozna lip jak Bethesde.

              EA - jak uz jsem rikal, ty je porad vidis jako mega publishera, ale co Skate or Die? Jejich hra, jejich dilo, hral snad kazdy. EA byli zalozeni v roce 1980 a jako vyvojarska spolecnost. Co a komu by taky tehdy distribuovali. Jejda, jsou tu dele nez Bethesda. BTW Skate or Die 1987, prvni John Madden Football 1988, Budokan 1989... mam pokracovat? :)

              Se zbytkem souhlasim, rok 95-96 taky vidim jako zlom, tam se lamal chleba, nastoupily Windows 95, 3D akcelerace, PSX... Kazdopadne jak uz bylo receno, nic proti Bethesde, ale jako jedina prezivajici firma z DOS ery musi jit do rady k EA, UBI, MS, Acti, Blizzardu ,Epicu, Codemasters, Teamu 17, DMA Design, Lucas Arts, Raven Software..., zkratka tech firem je mraky a mnohdy jeste uspesnejsich nez Bethesda, bohuzel. Teda bohuzel pro tebe, je na case to uznat. :)
            • Devadesata leta to je uz playstation 1, Windows, akcelerace grafiky. Konec DOS ery se pocita nekam k roku 1995 kdy ho zacali vytlačovat Windows, tedy DOS jako takovy byl aktivni v letech 1981 - 1995. udrzoval se ještě do roku 2000 ale spis minoritne.
            • Ty mluvíš o polovine devadesátých let (rayman je třeba z roku 1996). Bethesda udelala svoji první hru v roce 1986. EA a UBI byly velmi dlouho pouze distributori (tedy ano jejich logo jsi mohl videt leckde) ale hry nevyvijeli, spadali pod ne firmy jako Bullfrog, Origin atd. ja tady mluvim o firmách co hry skutecne vyrabeli..ne o distributorech. UBI i EA zacli hry vyvíjet az v devadesátých letech, Bethesda zhruba o 6-10 let drive.proto ji pocitam k veteranum DOSu spolu s firmami které dnes uz nejsou jako byl Origin (ultima 1984) , Bullfrog (Populous 1987), New world Computing (might and magic 1985). Proto tvrdim ze z tehle hernich DOS veteranu je asi jedina kdo prezil.Nemuzu za to ze vam vsem je 30 a myslite si ze rok 1995 je herni historie.
            • Pan_Klobouk
              Ach jo, na netu se asi vazne nemuzeme bavit normalne. :) Tak par prikladu, at si to srovname.

              Co treba EA a Skate or Die, nebo jejich sportovni hry, mas k tomu neco? Nebo MS a jeho Flight Simulatory. Svyho casu souperili s EA i na poli fotbalu, mas k tomu neco? Hry od Ubi jsem hral uz na ZX Spectru, na PC si vybavim treba legracni fotbal se zviratky, nebo neco tak neznameho jako Raymana. Mas k tomu neco?

              Mozna ti prislo, ze si z toho delam p*del, ze jsem tady za kktt a ze musim mit za kazdou cenu pravdu. Pravda ale je, ze jsem pametnik, beru tu debatu vazne a mam proste pravdu. :) A tim co tady predvadis ses za kktt a z cirkusu jenom ty. Bez urazky, tak to proste je. :o)))
            • ok..tak jo..všechny studia dodnes zijou..ja sem kkt a Microsoft delal spolu s Bethesdou na Arene, UBI ji psal texty..a EA dělalo hudbu.. *7*

              nemá cenu se tu dohadovat vždycky prijde nejaky kktt a dela z toho cirkus..proste na netu musí mit kazdej svoji pravdu i kdyby cert na koze jezdil :)
            • Pan_Klobouk
              Provedou Games nekdy neco se systemem diskusi? Omezeni poctu reakci je vskutku omezujici, nicmene k tematu...

              Jak uz mnozi psali, tech prezivsich studii (ktere casem vyrostly mnohdy az do nechutnych mega korporaci) je spousta. Samozrejme nic proti Bethesde, konecne Terminator FS je taky moje srdcovka, ale vazne neni jedina, natoz pak kvalitu zarucujici. ;)

              Nezapominejme, ze i dnesni publisheri typu EA, UBI, MS, nebo Activision, zacinali jako mala vyvojarska garazova studia, s mnohdy legendarnimi hrami. Pak tu mame o firmy jako Konami, Codemasters, Team 17, nebo Milestone... a jak uz bylo receno, spousta studii zije dal, byt odkoupena, pohlcena ci prejmenovana (DMA Design, Lucas Arts, Raven Software...). Tihle vsichni nas zasobovali zabavou uz v ere MS-DOSu a dejme tomu v prvni polovine devadesatek, v tom zlatem hernim veku, a zasobuji i nadale, ackoliv ta kvalita a zabava uz mnohdy pokulhava.
            • Sega byla zalozena nekdy v roce 1940 a dělala az do roku 1988 hlavne automaty, pote presla na pole konzoli..s DOSem nemá co spolecneho. Epic a Blizzard sice vzniknuly později nez Bethesda (1985) ale drzi se taky. V soucasne době je s uspesnosti Bethesdy ale srovnatelny jen Blizzard. Rock star je z roku 1997, ten uz bych do zlate ery DOS vyvojaru fakt nepocital.
  • Zhruba ve 3:11 se na pozadí objeví titulek: "Design: Todd Howard". To jen pro ty, by zas chtěli někde u Elder Scrolls mektat, že s Howardem šla Bethesda do kytek, přestala dělat kvalitní hry atd., jak je jeden z těch popletených mýtů, co se tady na games tradují.
  • jojo legendarni hra, 3d modely postav, mouse look a hlavne ta hudba :) plno vzpominek, sem zvedav jak se stim poperete.
  • Preco Pavel ked hra tak nikdy pri boji nepouziva strafe left/right ale len cuva? :D
    • kvůli lepsi imerzi se nejenom hrajou retro hry, ale i retro stylem *5*
  • Teda, asni se nechce věřit, že už je to 20 let. Future Shock byl ve své době parádní a hodně atmosférická hra. A to i díky originálnímu ovládání a vyšší obtížnosti. Byl jsem nadšený z dohraného dema na Score CD, že jsem v prodejně při pohledu na krabici vytáhnul tisícovku a koupil, protože jsem chtěl pokračovat dál. Pamatuju si, že jsem byl u plné verze trochu zklamaný z hudby, která byla v demu lepší, ale to byl drobný detail. Ke Skynetu jsem se dostal o několik let později a to už jsem hrál jenom chvíli, nevím, jestli už mě to tolik nebavilo, nebo proč jsem to nedohrál.

    Pokud jde o trojrozměrné nepřátele (když už jste zmínili Battlezone), ale obecně 3D hry, tak ty první byly samozřejmě už před Terminatorem i Qaukem. Vždyť už na osmibitech bylo dost her s vektorovou grafikou a u simulátorů to bylo běžné.

    Když jste mluvili o špatném propojení Robocopa s Terminatorem, tak nevím, co vše bylo výsledkem, ale na Segu Megadrive byla solidní a krvavá střílečka Robocop Vs Terminator.
    • Když si tu nakousnul simulátory a technologie - mohli by si kluci střihnout něco voxelového od Novalogicu...
      • Třeba Comanche. A konkrétně bych chtěl vidět poslední misi - tu jsem totiž nikdy nedal. Na to musel být nějaký fígl, který mi zůstal skryt.
  • Pavel Dobrovský opravdu vypadá jako hlavní hrdina z Kingdom Come, je to náhoda nebo ho tam dali záměrně?
  • no jo ..jedna z tech lepsich her od bethesdy *2*
  • V souvislosti s retro Bethesdou jsem si vzpomněl na zapomenutou závodní hru XCAR zhruba ze stejné doby jako Terminator. Dnes už to tak tak hezké na pohled není, stejně jako ten Terminator, ale tenkrát se mi to po grafické stránce hodně líbilo. https://www.youtube.com/watch?v=YwdpAXtXLz0
    • Pan_Klobouk
      Jj, taky jsem tim byl tenkrat zaujat :) minimane nejake demo ze Score CD probehlo, pozdeji mozna i warez verze. Coz mi pripomina, tak rok-dva po XCAR udelali i simulator zavodu dragsteru, tusim toho byly dva dily, ovsem to uz bylo na nas Evropany moc hardcore a nezajimave. ;)

      A jeste jedna vzpominka z te doby, 10th Planet, dlouho odkladany, snad i ocekavany a bohuzel taky nikdy nevydany a zruseny, vesmirny simulator. Podobne jako XCAR, dnes uz to asi moc nenadchne, ale tenkrat... spousta lidi se na to hodne tesila. Trailer z roku 95: https://www.youtube.com/watch?v=_jdkA1nkzuY
  • Terminator:FS a Skynet budu asi na vzdy jedny z najatmosferickejsich FPS a proste spolu s Doomom tvorili zaner FPS. Aj ked asi posledny film bude priemer az odpad (este som nevidel) tak nejak tajne dufam ze to prebudi znovu zaujem o znacku a ze sa toho chyti nejke schopne studio. Aj ked licencovane hry vecsinou stoja za prd (Salvation), mohla by prave Bethesda kupit prava a znovu spracovat Terminatora, zvlast ked maju pod sebou este aj ID Software.
    Mimochodom v gamesplay spominany Terminator 3 (hra), ak sa dobre pametam tak bola variacia na Battlefield - cisto MP zalezitost kde 2 teamy proti sebe bojovali na mape a zaberali jednotlive casti. Inak dost biedna hra.
    • Este par poznamok - pri strelbe rakiet sa da pozerat na chvilu z pohladu letiacej rakety. Skakanie nieje az take zlozite len si treba uvedomit ze Xngine mal probemy s citanim viacerych stlacenych klaves. Takze najlepsie je vyskoct s jumpom a potom uz korigovat pohyb len cisto sipkami. To lietajuce je HKcko. Skynet , co sa tyka MP, bol celkom zaujimavy lebo mal , v tej dobe este nie celkom beznu, klient/server architekturu. Jeden hrac zalozil server a ostatny sa mohli hocikedy pripajat a odpajat, co v 1996 nebolo uplne bezne. Aj ked oficialne pdporoval tusim 8 hracov , spolahlivo to fungovalo tak so 4, potom uz hra padala (synchronizacia a server). V jednej mape mohli behat hraci, jazdit s jeepmi alebo lietat v HK naraz. Tak isto mohol hrac hrat aj za terminatora - ma cervenu obrazovku a automaticky videl na obrazovke protihracov (ludsky hraci museli pouzivat detektor). Future Shock bola jedna z mala hier ktora mala priamo podporu pre VFX1 - okuliare/priblbu pre virtualnu realitu.
  • Tak to je lahůdka... Totální husina ze vzpomínek na atmošku...
    • Ty opěvné ódy na pokrokovost enginu, grafiky atd. mi daly vzpomenout na další hru, která mě tehdy velmi oslovila i z těchto důvodů a mám na ni stejně skvělé vzpomínky - Earthsiege 2, totální pecka, tu hru jsem dohrál asi třikrát a do doby, než vyšel DeusEx, jsem žádnou hru takto důkladně nepropařil...

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit