Přejít na výpis diskuzí

Sony na GDC odhalila novou podobu VR projektu Morpheus

4.3.2015 12:58
Honza Konfršt 43 příspěvků

Není žádným tajemstvím, že Sony exkluzivně pro PlayStation 4 chystá vlastní řešení virtuální reality. To se svým jménem odvolává do jiných odvětví kultury a nese jméno Morpheus. Několikrát jsme měli možnost jej vidět v prototypu a nahlédnout do jeho plánovaných specifikací, avšak až na letošní Game...

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • Opravte me nekdo, jestli se mylim, nebo je to blabol, ale nekde jsem cetl, ze Morpheus vyjde spolu s nejakym boxem, ktery bude zapojeny mezi samotnym headsetem a konzoli. Tento box by mel mit vlastni napajeci zdroj a mel by mit nejake vypocetni funkce. Tim padem si myslim, ze tento box by se mohl teoreticky sam starat o to cele 3D cimz padem by se neomezoval vykon samotne konzole, ktera by jen renderovala hru samotnou. Je to mozne nebo naprosta blbost?
  • Pravdepodobne je to 1920x1080 pre cely display a nie iba na jedno oko. To je ale dost malo. Aj keby sa Sony nejakym zazrakom podarilo vyriesit screen door efekt (je to OLED takze asi nie, iba tak minimalizovat), je to stale malo na ingame menu a GUI. Napriklad v takom Alien Isolation je dost problem citat skoro hocico na OR DK2. Obnovovacia frekvencia a znizenie latencie je fajn, rozhodne to pomoze na imerziu a aj proti neprijemnym pocitom z latencie a oneskorenia ale grafika aj tak bude slabsia.
  • Kozy
    Tahle VR určitě není na nějaký AAA tituly, spíš na nějaký artový a originální projekty.
    • VR AAA tituly na súčasnej generácií konzol myslím ani veľmi nehrozia, keď si človek spočíta, aké je to náročné na FPS. A to ani nehovorím o tom, že na naozaj solídne hranie bude 4K rozlíšenie také použteľné minimum...

      U PC je to otázka max. 2-3 rokov, kým 4K doženie HW bežného hráča, ale u konzol koľko, 10 rokov? Kým vydajú novú generáciu?
      • Kozy
        Přesně, měli to vyjít rovnou s launchem PS4, než na to vzniknou nějaký zajímavý tituly tak se bude chýlit život PS4 ke konci, alespoň si to myslim. A ani u toho PC bych si nebyl tak jistej, běžnej pcčkář hraje na noťasu. To potrvá déle.
        • O beznych hracich hrajicich na notasech nic nevim, mozna ti chudobnejsi, ale jinak kazdej PC hrac, kteryho znam (a neni ich malo) hraje na normalnim PC, protoze s tema notasama je to jako za trest *3*
  • Dokud bude člověk vypadat jako robocop, nemůže se stát VR masovou záležitostí. Nevěřím tomu. Kromě toho jsem slyšel, že například OR VR má neblahý vliv na zrak a není vhodný např. pro piloty.

    Ale dobře, že na tom makaj. Tenhle vývoj se snad nikam neztratí a jednou tu budeme mít skutečnou a pohodlnou VR.
    • wenceslaus
      Skrčenec u monitoru nevypadá o nic líp.
      Oculus mi nepřijde nějak nepohodlný - ne víc než např. sluchátka.
      • Podle mě je to stále menšinová záležitost. Vím, že mnoho lidí při hraní dělá ještě jiné činnosti a nemůže si dovolit být úplně izolovaný od světa v nějaké přilbě. To poškozování zraku bylo popsáno už vícekrát - dokonce se o tom bavili v FC. To bych nepodceňoval.

        Já využití VR vidím jinde než ve hrách. Uvidíme.
        • C-BEAM
          prosím ťa nešír tieto nepodložené bludy, tisícky ľudí denne používa Oculus, keby skutočne poškodzoval zrak už je z toho poprask, pripomína mi to mýty a legendy o škodlivosti mikrovlniek. Často je za tým "poškodzovaním zraku" jednoducho iba únava očí alebo si dotyčný okuliare tak blbo nakolimuje že mu to skutočne ovplyvní zrak (dočasne).

          A VR jednoznačne bude masovo rozšírená ako všetko čo človeku zlepšuje zážitok a takpovediac mu "robí dobre", iba to nebude v dohladnej dobe vzhladom na dnešné technologické limity a cenu celého riešenia (VR+výkonný HW).
          • Já to vidím stejně jako s 3D TV a monitory. Tahle zařízení nejsou dnes už o moc dražší než běžná, ale stejně to není tak rozšířené + ten kdo to má, 3D zapne tak 10 krát za celou dobu funkčnosti zařízení.

            Uvidíme. Jsem dlouhodobě skeptický k hernímu využití. V jiných oblastech to ale může být o něčem jiném.

            Mimochodem, vyšší únava očí, což 3D a VR vyvolává, vždy vede k vyššímu riziku poškození zraku.
  • ten system pripevneni na hlavu je nejlepsi ze vsech VR, misto toho aby to tlacilo na oci, tak je vaha presunuta na celo, coz je klasicka technika kdyz mate tezkej naklad na zadech.
    • C-BEAM
      máš pravdu, v tomto by si mala konkurencia vziať príklad, len dajú sa tie okuliare vyklápať nahor ?
  • A jeste navic to ma umet full hd + 120fps *1* .
    Ps4 je rada kdyz na full hd da 30fps.
    Nejkomictejsi : dovede uměle zvýšit 60 snímků za vteřinu na 120 fps *1*
    Tomu rikam technologie budoucnosti,to jsou same PR kecy.
    • nic nebrani tomu aby ps4 davalo 120fps, staci sprave zoptimalizovat a prizpusobit hru, ale lamka jako ty to nepochopí
      • Ja myslim, ze pres HDMI vice nez 60fps nepojede.
      • nic nebrani???
        co pak ten slabsi hardware,ktery ma problemy zvladat full hd na 30fps se snizenymi detaily oproti PC??
        Lepsi Optimalizace neprida 400% vykonu *1*
        Hry na to nebudou,spis interaktivnejsi videa,viz ukazky her morphea.
        • A aby si ty LAMKA mel o cem premyslet, mrkni na prvou generaci her na ps3/x360 a na posledni generaci her na ps3/x360

          mozna pochopis co je to optimalizace a direct to metal programming
          • Jooo optimalizace a direct to metal programming, to je vam moc platny, kdyz vyvojari hlasaji, ze do her davaji 30 fps limit kvuli filmovejsimu zazitku *1* *1* *1*
            • jooo protoze vyvojari nejsou schopni z toho vytahnout vic a publisher to musi zachranovat, inteligentnejsi argument nemas? *1*
            • to nehlasi vyvojari ale publisher ty lama
        • prosim pekne sestav mi pc za 399 doalru kterej bude davat full hd 60fps na max detajly stabilne v modernich hrach, a sestavit pc neznamena jen procesor desku grafiku a ramy ale taky zdroj. skrin, vstupni zarizeni, chlazeni, OS atd

          sem zvedavy ty LAMKA co ze sebe vymacknes
          • Chudobny clovek, ktery nemuze dat do hraciho zarizeni vic nez 400 dolaru, by jednoznacne mel kupit konzoli. Ale treba ja, jako PC hrac a clovek, co ten vykon dokaze vyuzit i pri praci, nemam vubec problem hrat vsechny hry 60+ fps *3* A ani to pro mne neni zadna velka financni zatez. Staci nebejt nula co vydelava nekde pri soustruhu nebo vyrobnim pasu...
            Nechapu ale, proc to vytahujes, co napsal je pravda, se kterou nic neudelas. Na konzolich si skratka VR v modernich hrach neuzijes...
            • Ale kdepak :D Je pravda, ze za PC sem dal mozna 1200€, jenze tak pred 5 lety, mezitim sem upgradoval akorat grafiku, pac vykon procesoru za ten cas narastl v radu jednotek procent a 8 GB RAM staci porad na cokoli. Tohle opravdu pokladam za cenu spotrebniho zbozi, pac za ten cas sem dal vic penez treba jen do domaciho obleceni... A ani ti snad nebudu vykladat, ze sem na tom PC obcasnou praci vydelal mnohem vic, at ti nepukne naka zila *4* *4* *4*
              Porad ale souhlasim s tim, ze kdyz nekdo nemuze dat do hraciho zarizeni vic nez 400 babek, mel by koupit konzoli, ostatne proto se konzole tak rozsirili ;)

              A mimochodem, diskuze byla o vyuzitelnosti VR na konzolich, porad se vyhybas tematu, a prej ja ze neunesu tihu argumentu *1*
            • meles hovadiny, nedokazes unest tihu argumentu, vsechny ty tvoje kecy otom jak si uzivas full hd hry je jen diky tomu ze mas jednou nebo dva krat tolik drahej pc nez konzole, zatoze ty nechapes ze konzole je spotrebni zbozi pro lidi vseobecne zato ja nemuzu, a za takove penize nesestavis zandej kompl kterej se tomu bude blizit

              takze stfu
      • hmhm...nejaky nenarocny druh tetrisu urcite
        • ani ten tetris to neda, podivej se na framrate ubisoftiho tetrisu pro ps4, 30fps s dropama na 10 fps *1* *1* *1*
          • podivej se na framerate ubisoftiho asscreed a farcry4, a jinych hovadin z jeho dilny ano ubsioft je prilad vzorne developerske prace *12*
    • To niekto zase nevie aky je rozdiel medzi fps a obnovovacou frekvenciou displeja ;)
      • Foxtrot_cz
        Ale je pravda, že pokud bude Sony pořád prosazovat, že hry pojednou na 1080p@30FPS (protože prý lidské oko nevidí víc než 30 FPS), tak je jim 120 Hz obnovovací frekvence displaye prostě k ničemu... A pokud to prosazují protože jim hardware víc než 1080p@30FPS neutáhne, tak i na tom jejich Morpheusu to víc než 30 FPS nepojede...
        • Dalsi co nechape rozdil mezi obnovovaci frekvenci zobrazovace a fps ve hre? Jen pro zajimavost televizni vysilani ma 25fps a presto kvalitni televize ma 200Hz a je to oproti obycejne 50Hz tv sakra rozdil.
          • Foxtrot_cz
            Jsem rád, že jsi se zeptal. Ne, já moc dobře vím jaký je mezi tím rozdíl. Bohužel mám podezření, že ty vůbec netušíš o čem mluvíš :D

            Takže, u televizí můžou být frekvence třeba zmíněních 200 Hz. Ale je dobré vědět, že signál co jde do TV má jen 50 HZ, což znamená, že televize si ty snímky dopočítává, aby mohla běžet na 200 Hz.
            No jo, ale to jsou televize a televizní vysílání... Nelze srovnávat s PC hraním. U TV si lze počkat a televize má tak dost času dopočítat snímky a uměle tak zvýšit frekvenci.

            U her GPU dosahuje určitého FPS, podle toho jak náročná hra je. Ale protože je potřeba co nejnižší latence, tak se musí snímek ideálně co nejdříve odeslat do monitoru a tam se okamžitě zobrazit (jasně, můžeme se bavit o Vsync, ale o to tu zrovna nejde). Základní princip je ten, že se snímek musí zobrazit co nejdříve a není čas pro nějaké dopočítávání. Dokud GPU nevypočítá nový snímek, tak by monitor ani nevěděl co má vlastně dopočítat.

            No jo, Nvidia GPU umí "předpočítat" další snímek (nebo dva) ještě dřív než se ve hře zobrazí. GPU vlastně může předvídat pohyb hráče a podle toho by dopředu počítat snímky. Ale to je zase trochu něco jiného.

            No, závěr je takový, že pokud hra jede na 30 FPS, tak je absolutně jedno jestli je obrazovka 60 nebo 120 Hz, protože rozdíl se prostě nepozná a nelze jej technicky poznat. Prostě se zobrazí několikrát za sebou stejný snímek dokud GPU nepřipraví nový. Ale pokud se rád koukáš 4x za sebou na stejný snímek, tak to chápu... Na a předpočítání je zase trochu něco jiného.
            • Foxtrot_cz
              Nejsem zvyklý mluvit o konzolích, tak jsem omylem napsal PC, ale princip je stejný...
              Njn, pokud tam razantně vzroste input lag tak možná... Ale s tím hardwarem co má konzole k dispozici, to musí být docela dost... Každopádně další důvod, proč jsou konzole k ničemu... Podle toho co říkáš tedy propagují, aby hry byly na 30 FPS, protože... víc neutáhnou? A pak zvýší input lag, aby to mohli dopočítat, což je teda úplně o ničem...

              A vůbec... Ty tvrdíš, že u konzolí větší input lag nevadí, pak říkáš, že u některých TV to tak jde a vypadá to znatelně hůře (to se nedivím, jasně že to vypadá blbě)... A pak říkáš že to dopočítávání má význam u stříleček... Takže typ hry, u které je zásadní, aby se vše zobrazilo co nejrychleji nevadí podle tebe vysoká input lag... Gratuluju... Konzole tedy absolutně zabíjejí žánr FPS stříleček...

              Prostě, buď říkáš nesmysl, nebo říkáš pravdu, ale to je snad ještě horší... Doteď jsem považoval konzole za slabší podřadné PC, které se nedá upgradovat, ale jak se zdá, tak konzole v podstatě przní hraní...

              Členové PC Master Race radši zůstanou u nadřazených PC, kde jsou FPS vysoké a input lagy nízké.
            • Prosimte, precetl sis o tom zarizeni neco? To opravdu neni urceno na PC hrani. Evidetne nemas nejmensi paru o hrani na TV a konzolich. Pri hrani na konzoli televize s lepsim nez 50Hz panelem ty snimky dopocitava uplne stejne jako u televizniho vysilani. Proto to ma taky vetsi input lag s cimz ovsem u konzoli neni zadny vetsi problem. U nekterych tv to jde a potom to opravdu zobrazuje stejne snimky za sebou, ale vypada to pak proste znatelne hure a vyznam to ma jen u online strilecek.
  • Koukám každej chce dnes prodávat VR to zas bude v obývácích nablito. Aby to nebyl fail jak 3D brýle
    • nejak se nam opakujes... Lepe receno uz ponekolikate papouskujes cizi slova... Ale co cekat od hlupaka...
  • 18ms ? to bude tak trochu barevna smouha ne ? :D
    • pan asi skace na PR gecy o 1ms monitorech

      16-26ms je naprostej standard i v "hracskych 1ms monitorech"
      • jestlize je u PR kecu o 1ms monitorech standard 16-26ms, tak u PR kecu o 18ms bude standard kolik ? 200 ?
        • nechapes co vsechno se zapocitava do latence, nechapes jak se to meri, nechapes jak to funguje, a vubec si jen troll co netusi nic. bez si koupit "hracskej benq 1ms monitor"
        • A hlavne konzoliste hraji na televizich, ktere maji uplne bezne 50ms, takze nejakych 18ms bude uplne v pohode.
          • Ale televize neni virtualni realita.
            Je potreba mit u kazdeho oka min.30fps STALYCH!!!zadne propady,min.latence,..
            jinak pak z toho te bude akorat bolet hlava + zvraceni.
          • 50ms televize, 50ms konzole, 80ms po internetu a razem hraju akcni hru na tahy...konzoli ani zadarmo *1*

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit