• Osobně na tom vidím jako pozitivní to, že po letech podkuřování tzv. "komunitě" snad konečně tento hloupý přístup explodoval herním firmám do obličeje. Začalo to nenápadně, cpaním multiplayeru do her, kde nemá co dělat, přenesením akcentu na sociální sítě, a postupně to zdeformovalo herní průmysl hrami, které jsou celý svůj životní cyklus v early accessu, ale mají pevnou "komunitu", takže je to jedno. K tomu různé sporné projekty typu kickstarter (děláme špatnou hru, ale hodně rozesíláme newslettery a updaty, takže je to OK). Všechno to má společné, že z herních vývojářů se stávají v podstatě slouhové a prostitutky "komunity" - jakési neurčité zbožštělé masy hráčů. "Komunita" se stává v podstatě bohem - kdejaký neckbeard u maminky ve sklepě natáčí na youtube videa o tom, co dělají profesionální scénáristé a designéři špatně, a to poslední dobou nejen u her - můžeme se běžně setkat s weby, kde lidé, kteří v životě nic nedokázali, rozumují, jak měl být napsán poslední season Hry o trůny atd. Zbožštění komunity se projevuje též tzv. "moderismem", tj. nekritickým vynášením do nebe moderů, kteří "opravují" rozbité hry, zejména od "Bethesdy" (což pak vede k závěrům, že vlastně modeři - nikoliv designéři a programátoři v Bethesdě -"udělali" Skyrim nebo Fallout atd.).

Všechno tohle vynášení do nebe hráčů (This is for the players!) je samozřejmě hojně podporované SJW levicovými herními žurnalisty (kteří zase často vycházejí z toho, že hráč je zákazník a spotřebitel a tedy má "práva" např. na určitou herní dobu, herní obsah atd.). Výsledkem je, že mileniální masa entitled neckbeardů a uplakánků pod vedením zneuznaných intelektuálů a pisálků teď obrátila komunitní nástroje proti herním vývojářům a vydavatelům a ukázala, že má skutečnou moc, kterou jí herní průmysl léta systematicky a nadšeně dával.

Podle mě má herní průmysl to, o co si léta koledoval. Snad to herním firmám dojde, přestanou řešit nesmysly typu twitter a komunitní prvky a soustředí se zpátky na vývoj her. Ať se to mileniálům líbí nebo ne, všechny ty krásné hry nenaprogramovali komunisté z herních webů ani youtoubeři ze sklepa, ale právě ty zlé velké herní firmy. Spotřebitelé ať si hlasují peněženkou - konec konců, Fallout 4 se prodával (a prodává) jako rohlíky a skutečným spotřebitelům, tj. zákazníkům, kteří rozhodují o ekonomickém úspěchu hry, je nějaký metabombing ukradený.
    • Mě v tým názoru zaujalo hlavně to o tom twich apod. Už me vážně s*** jak každá 3. hra se dělá pro nějaký přiblblý youtubery nebo podobný individua a na normální hráče se kašle. Hlavně, že se to bude líbit followerům!
    • víceméně souhlas, ale nebuďme tak kritičtí na youtubery, menšina tam dává kvalitní obsah, který dokáže zaujmout. Rozhodně ne blbebči typu AngryJoe, ale najdeme je.
    • Zajimavy nazor na opacne strane nazoroveho spektra. Ale nejak jsem si nevsiml ze by velke herni spolecnosti posluhovaly hracum. Spis je zdimaji a deformuji jejich nazor a vkus. Ani jsem si nevsiml, ze by se novinari (alespon tu na games), postavili na nasi stranu at uz v pripade pokusu zatrhnou GTA mody nebo spoplatnit a vytvorit monopol na mody ve Skyrimu a uz vubec ne v tech dalsich pripadech kde to komunita skutecne asi prehnala.
      Takze nevim co to placas.
    • Já rozhodně recenze velice vítám. Také si, stejně jako C.r.a.b, zvážím jestli zápory, které lidi uvádějí jsou důležité i pro mě. Vlastně úplně stejně to dělám třeba na Heurece. Čtu hlavně negativní příspěvky a pak si udělám obrázek o tom, proč to kdo nedoporučuje. Hodně často mi z toho vyjde, že je to nějakej šmoula, kterej něco neumí nastavit/nepochopí princip a hned to hatuje. A další věc jsou patche. Jsem rád, že vidím, které recenze jsou už poslední verze a ne předběžného přístupu, případně týden po vydání (což je skoro to samé - bohužel).

Teď jdu na Warhammer Total war II a doufám, že budu psát nadšené recenze. A ne z příslušnosti k levicové žurnalistice (opravdu na webu o hrách bylo nutné toto označení?), ale z přesvědčení, že můj názor pomůže rozhodnout se kolegům hráčům *5*
    • C.r.a.b
      Ja si naopak myslim, ze je dobre, ze hraci muzou svoji nevoli ke smerovani hry, kterou si uz koupili nejak vyjadrit a ze to vydavatelum neni jedno. Ale zaroven, jsem schopen posoudit, jestli mi aktualni stav hry brani v zakoupeni titulu. Osobne si myslim, ze se vliv recenzi na obchodni uspech precenuje a napr. to, ze nemuzes napsat plnohodnotnou recenzi, kdyz si hru nekoupis primo na Steamu, ale pouze aktivujes mi vadi vic, nez mirne zkreslene hodnoceni her od vyvojaru vykuku, kteri si pomoci bezplatnych klicu chteji vylepsit pozici. Grafy mi nevadi, ale tvuj post strili na vsechny normalni hrace, kteri se umi rozhodovat, ale nechteji byt jen ovce, ktere muzou jen koupit a tahnout dal, kdyz nejsou spokojeni. Omezovani projevu zakaznika by ve vxsledku vedlo k opetovnemu posileni vlivu marketingu, nikoliv ke zvyseni kvality her. Vzdy se mi vybavi hlaska kolegy, ktery v ramci prodejniho uspechu rekl "Nikdo, ti nemuze slibit vic nez ja." Proti tomu je proste nutne mit viditelny nastroj, jinak nam to nekteri vyvojari zase "ukazou".
      • Jo, na základě toho, že fanboys nějákého youtubera vypalečkují hru, se můžeš rozhodnout *15*

Naprosto fantastické, kam se to posunulo...
  • "Jestli se snad někdy pro podobný krok rozhodnete, mějte na paměti především, proč tak konáte, a komu tím chcete prospět, spíše než uškodit. Uvědomte si, že sekce uživatelských recenzí je k dispozici proto, aby usnadnila hráčům rozhodování při nákupu her a reflektovala kvalitu daného titulu. Ne proto, aby si hráči vylévali zlost na tvůrcích za jejich osobní postoje a činnosti mimo hru, jakkoli s nimi snad mohou nesouhlasit."

Může mi prosím pan Mars Vertigo vysvětlit, jakou mám možnost se ozvat, pokud jsem zakoupil produkt a vydavatel mi ho změní pod rukama a zamává mi před nosem EULA podmínkami, že může? Například pokud prohlásí že streamovat jeho dílo může kdo chce a náhle otočí a využije DMCA?

E-maily se běžně háží do SPAMu. Telefonická podpora si zákazníka předává, dokud ho to nepřestane bavit. Oficiální fóra jsou běžně cenzurována.

Tak jak tedy? Jediný opravdu účinný prostředek (sáhnout na finance skrz hodnocení produktu) je neustále herními pisálky kritizován a líčen jako amorální a zlomyslný.

Poradí pan Mars Vertigo?
    • Suhlasim a podpisujem - vyvojar sam v snahe na seba upozornit zneuzil system hlasenia porusenia autorskych prav (DMCA na taketo vybavovanie uctov FAKT NESLUZI) a tak to schytal podobnym sposobom na recenziach - mne to prijde fer. A to pewdiepie-ovi naozaj nijak nefandim.... *7*
    • "Mars Vertigo". Ježiš, toho jsem si ani nevšimnul. S tímhle webem to jde v posledních letech z kopce. Pokud se nedokážete pod své názory ani podepsat, ztrácíte tím u mě na důveryhodnosti.
    • takže pokud se to netýká osobních postojů a činností mimo hru, ale hry samotné, je to zcela v pořádku, s tím se dá souhlasit
    Poslední odstavec s apelem je opravdu trochu zbytečný. Smyslem review bombingu je přece právě poškodit tvůrce. Pokud by si tak hráči vylévali zlost třeba kvůli politickým názorům autora nebo kvůli věcem, které s danou hrou nesouvisí, bylo by to zcela jistě mimo mísu. Když se ale jedná o "trest" za chování, které se hry nějakým způsobem týká, není to zdaleka tak jednoznačné.
  • XorxoxTalarius
    Autor ma naslapnuto se stat velice solidnim SJW ...
    "A komu tim prospejete, co?" na konci to zabilo.
    • jo, ten konec "uvědomte si, že...", ten je výživně poučnej, tak nějak svazácky...
  • Takze ted uz budou spravne jenom ty nazory, ktere strana a jeji soudruzi schvali.
  • Lukyz
    Ví někdo, kdo se proboha ukrývá pod pseudonymem Mars Vertigo?
    Pustě na něj prosím Karla *1*

EDIT: Ale vážně, tenhle graf je zajímavá featura o tom žádná, ale k čemu vlastně?
    Zákazníkům co se o hry zajímají to určitě pomůže, ale ty stejně nedají na barvu recenzí na Steamu, ale určitě si je pročtou a pravděpodobně srovnají s více zdroji, takže jim to rozhodování usnadní, ale nejde o převratný prvek.

Naopak skupina lidí, která kupuje na blind nebo na doporučení kamaráda, reklamy, traileru - PREORDER NOW! je stejně v lese jako předtím a zcela upřímně, pokud si někdo nezjistí detail k tomu co kupuje, jeho blbost. Zdravý rozum FTW! *2*

Review bombing jako takový úplně neschvaluju, ale zase je potřeba si uvědomit, že není kouře bez ohně a jak jinak se může PLATÍCÍ zákazník ozvat proti rozhodnutí vývojáře / vydavatele? Že to snižuje vypovídající hodnotu recenzí na Steamu je možná pravda, ale rozhodně bych to jako Aleš nepřirovnával k metacritic, jelikož recenzi na Steamu můžou psát jen vlastníci hry, kteří si ji zaplatili.
    • pan mars rád píše o eve online, zřejmě ho zajímá vesmír...
  • Tenhle článek je tam pitomej že se i redaktor styděl uvést své pravé jméno..
  • Review bombing není pěkná věc, ale často je to jediná možnost, jak dát najevo svou nespokojenost s kroky vývojáře. Takoví Campo Santo si to dle mého názoru zasloužili i s úroky, protože kvuli jednomu hloupému přeřeknutí, kvuli jednomu jedinému slovu PewDiePie (zdůrazňuji, že jeho tvorbu absolutně nesnáším) dělat poslése tak hysterické radikální kroky, navíc proti youtuberovi, který jejich hře významně pomohl, to je opravdu na pováženou a ač mám Firewatch velmi rád, Campo Santo se mi znelíbili opradu významným způsobem. Pokud oni kvuli jednomu (!) slovu podnikají tak hloupé a hysterické kroky, review bombing je to nejmenší, co si zaslouží.
  • u tech grafu by mohlo bejt aspon datum udpatu ... dost by to pomohlo.
  • Tu situaci jsem přiznám se moc nesledoval, ale nebyl review bombing hlavní důvod, proč 2k briskně vrátili OpenIV zpět?