Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • Řešit vzhled v dnešní době je opravdu fail lidi;) To jako když hrajete jakoukoliv hru, tak máte na stole fotku autora a říkáte si škoda že není ostříhaný, hubenější, urostlejší atd. hrálo by se mě to 100x lépe? To asi ne ne?:)

    Ad rozhovor - Jindřich Pavlásek má v podstatě pravdu jak v tom, že dnes se dá naučit programovat po internetu. Jen to špatně formuloval (a je třeba číst mezi řádky, při takovém rozhovoru prostě člověk něco řekne ale myslí to v podstatě jinak a jen to špatně vyzní) - určitě to myslel, tak že dnes je spousta možností a nástrojů co umožňují se pustit do tvorby her - a existuje spousta tutoriálů atd. Jak udělat to a to = otevřená cesta k tomu se něco naučit. Ale jsou dvě zásadní věci - naučit se to pořádně a umět věci dotáhnout do konce - a hlavně umět se poučit z chyb a pořád se učit.

    Hráči, že jsou blbci - tak zde má také v jádru věci pravdu, ale zase je to špatně formulováno. Dnes je spousta hráčů (je to prostě fenomén posledních generací) co opravdu potřebuji vše přesně popsat a i tak 100x znovu vysvětlit a vodit za ručičku. Je pryč doba, kdy člověk zapnul hru a netušil co proč jak a pomalu sám musel zkoumat a hlavně zapnout mozek. Dnes když člověk něco neví - zapne net - najde na yt či game wiki atd. A tento generační problém není jen ve hrách je to všude. A bohužel trh se tomu musí přizpůsobit (neboli hra) pokud chce u masy uspět, ale toto bych nechal na AAA studiích a indie vývojáři ať raději dělají hry tak jak chtějí - své fanoušky si každá určitě najde.
  • Nevim no, jeho názor, že programovat se dá naučit pomocí tutoriálů v Unity mě hodně pobavil... na dělání podobných pidi her to asi stačí... chtěl bych ho ale vidět u něčeho složitějšího :).
    • Neříkal spíš, že člověk se nemusí nutně učit programovat na to, aby dělal hry? Jakože na to, abys udělal pěknou deskovku nepotřebuješ programátora. A co se s autorem zběžně znám, tak na budoucí projekty bude mít proškoleného programátora ze ČVUTu - jestli on ten Jindra nebude tak jednoduchej, co? ;-) Vážně není potřeba z každýho hnedka dělat vola. ;-) :-)
      • Ano, pokud jeho momentálním cílem je být manažer (v jakémkoli odvětví, teď asi konkrétně v herním průmyslu), tak skutečně programovat umět nemusí :). A pokud bude v jeho týmu programovaní dělat někdo, kdo doopravdy programovat umí, tak jen dobře pro něj ;-).
        • Manažer? Mám dojem, že říkal, že chce dělat herní design, tj. tu část hry, na kterou není nutně potřeba programovat, viz třeba práce na deskovkách. :-) Nevím, co se na nich programuje, ale určitě se designují. Fakt to chce věci dávat alespoň maličko dohromady. :-)
          • Ano, skutečně použil slovní spojení "herní design". Ale měl jsem pocit, že jeho popis činnosti spíš sedí na manažera, koordinátora týmu :).
            • No, říkal snad, že musí vysvětlit ostatním, jak má hra vypadat a fungovat. Takže je to něco uprostřed. Jakože manažer se snad stará hlavně o to, jak hru prodat, jak zajistit finance, hlídá výkonnost atp., ale jestli kouká lidem pod ruce a taky jim do toho kafrá, to fakt nevim.
    • Keyz
      Sice neprogramuji ale dnes máš tolik možností, že určitě se toho sám naučíš moc.
      Lze se učit na daném programu, kde máš manuál a fóra. Tuna rad na internetu a mnoho knih.

      A hlavně tam rychle a dobře radí. Když jsem potřeboval něco vyřešit se skriptem ihned jsem dostal odpověď a borec to vyřešil za mně, protože viděl, že na to nemám :)
      • Jo, internet je dobrej na konkrétní rady, ale málokdo se tam naučí programovat efektivně. Na jaký problém se hodí jaký algoritmus, jaké složitosti můžeš dosáhnout atd... internet tě většinou tak akorát naučí jak psát for cyklus a jak používat knihovny daného jazyka... ;-)
        • Efektivita prichazi se zkusenosti
          • Kéž by ;)
      • prosim te tvuj nick. co je to za ptacka? Jako diskutujes casto a ctu te, tak at jsem v obraze. Nejakej rorys nebo co :)?
        • Keyz
          Brkoslav severní
          • tak to jsem necekal. Dobry jmeno. :)
      • pokud budu uprimnej- jsem uz starej koko., tak tohle vam mladezi oprtavdu zavidim. Tu dostupnost informaci, z kterych jde rust. Prisaham bohu zavidim a jsem rad, ze jsem se toho dozil a muzu to vyuzivat aspon ted. Ale v dobe kdy mi bylo 15 a vsechno slo rychlejc do hlavy a byl hlad, zdrava naivita, cas. Tak to by bodlo v mym oboru.
    • mimochodem. Ale to mne zajima: Ktera skola te nauci, abys byl top tvurce treba v unity nebo v cem chces, to je jedno. Ja se obavam, ze prave ti mistri remesla se vypracovali sami, protoze proswte na to maji hlavu a jde jim to. Ja bych se nechytl. A navic jsem zhnilej az to boli. Taky me pobavil ze: 100 hodin jak nic. Tak kdyby to bylo jako hra o truny, ze to shlednu a umim, tak snad, ale jeste to zavest do praxe. Holt snad u mne v pristim zivote. Tak zas umim snad dobre neco jinyho. :)
      • Žádná škola tě imho nenaučí být "top" v nějakém konkrétním nástroji. Každá pořádná škola by tě ale měla připravit na to, jak se tím "top" v libovolném nástroji stát. Alespoň já vysokou vnímám spíš jako "učení se učit", jak přistupovat k řešení problémů apod...
      • Navic prokrastinace je selatko.
    • V jednoduchosti je krasa. Ale on asi mluvil prave o hrach "na kolene". Ze zacit muze "kazdej". Prave to mohlo nekoho navnadit a ne naopak odradit.
      • samozrejme to slovo- kazdej- si musi clovek prebrat. Asi nekdo bez citu pro rytmus by se hudbe venovat nemel- treba. I kdyz nechci pausalizovat- jen priklad. Ale to clovek podvedome citi na co ma a cemu se oklikou vyhnout.
        • Paulcz
          naučit se dá asi všechno, sice v tom třeba člověk nebude mistr ale tak o to nejde..
  • Kluk je v pohode. Jenom je uprimnej, ale z toho vyroste. Mozna hned po precteni zdejsich komentaru. Proste rekl svoji zkusenost s hracema a dilema, ktery z toho vyplyvaji. Nic spatnyho. A co beztak ma pravdu.
    • Upřímně, mě se na něm moc nelíbilo jak si byl sebejistej... zjevně má nějaké zkušenosti s vývojem, tak už by mu mohlo dojít, že pokud se za 7 let vývoje hry něco naučil, tak ten progres pravděpodobně neskončil a bude (pro jeho vlastní dobro) sbírat zkušenosti dál ;-). Namachrovaných narcisů je plný internet. Neříkám, že on takový je, ale náběh tím směrem trochu měl ;-).
      • Inu, jeden mu vyčítá, že nemá ambice, druhý, že si je moc sebejistej. Tak už se tu nějak dohodněte. :-) Já si hlavně pamatuju, že jasně uznal, že je možný, že ti hráči, které označil za pomalejší, jenom nejsou zvyklí na podobné hry. :-) Taky uznal, že se během vývoje udělalo dost chyb. :-) Sebejistej. :-) Jestli to znamená, že si je dobře vědom svých chyb a svých možností, tak zřejmě ano. :-))) Ale jako namachrovaný ňouma imho teda nevypadal. Obzvlášť, když se k tomu rozhodnutí dělat spíš design než grafiku, dostal hořkými zkušenostmi. Prostě to chce vnímat celej rozhovor a ne jen vybrané výroky. :-)
        • Já jenom říkám jak působil na mě, jestli je to mylný dojem nebo ne... nevím možné to je :).

          btw: co se týše sebejistoty, tak já spíš narážel na jeho výroky ohledně vývoje hry a toho jak lidi odvádějí nebo neodvádějí práci a že vést tým je ta největší makačka... udělal jednu hru a už ví jak se to má dělat ;-).
          Jinak hráči klidně pomalejší být můžou. Žádná hra není pro všechny :-).
          .
          • A on na mylný dojem nárok nemá? Z rozhovoru plyne, že pracoval na více hrách, takže to očividně srovnává se zkušenostmi, které má. Taky může za rok mluvit jinak. :-) A imho promluvil asi stejně sebejistě jako většina lidí tady o něm. :-) Možná by to nechtělo všechno vztahovat na sebe. Prostě sdělil svůj aktuální dojem. Jestli by na otázku: "Myslíš si, že vést ostatní je těžší než jejich práce?" odpověděl: "Ano." je skutečně otázka. Mně to z toho hovoru fakt nepřišlo. Vlastně nechápu, že si tu všichni tak honí ego kritikou, když mu můžou napsat a zeptat se, jak to teda má. To je samý "působil", ale že by někoho zajímalo, jak to je, to ne. Všichni si tu hýčkají svůj názor a svou ublíženost. To je potom těžký.
            • Já bych jen zopakoval to, co jsem už říkal. Působil na mě příliš sebejistě. V podstatě jsem jeho větách postrádal slova, která by připouštěla, že se může mýlit a že nejspíš ještě všechno neví. Nic víc, nic míň. A nepodsouvej mi prosím důvody, kvůli kterým bych sem měl psát.
  • Pozvete kluky z Factorie
    • Luke
      Pozvali jsme, neodpověděli.
      • to zkuste znovu. Pochybuju, ze by neodepsali jednu vetu. To se mi nezda. Ale treba si to prectou a ozvou se. A treba ne. Zkuste to jeste :)
  • mirekdusinojc
    Jinak co se týče té hry, tak je to super oldschool oddychovka, dneska jsem to chvilku hrál a má to spoustu fajn a zajímavých nápadů. Před deseti lety by to možná byl hit, ale pro soudobé hráče je to bohužel už docela starobylé sousto, hlavně co se grafického stylu a ovládání týče. Dát tomu trochu modernější kabátek a vydat to multiplatformně třeba i pro iPad, tak by to mohlo mít větší úspěch. Třeba právě na iPadu zoufale chybí pořádná a originální strategie a všechno je to zasrané hromadou naklonovaných F2P farmvillů.
    • Díky. Nezbývá než souhlasit. :-) Hra dlouhým vývojem po technické stránce zaspala dobu. Logická strategie pro iPady založená na principech Cubesis s obměněnou grafikou a vylepšeným ovládáním je nicméně jedna z her, kterou do budoucna zvažujeme.
      • A zrovna Jindrův podpisový grafický kabátek se mi (snad nejen) líbí a může být právě to, co naláká některé hráče. Se zaspáváním doby bych nesouhlasil. Nejste EA games. Je daleko lepší udělat prvoplánově jednodušší, ale velice propracovanou a osobitou grafiku (a řekněme i mechaniku hry), než se snažit spáchat něco, co je nad vývojářovi možnosti. Rádoby AAA tituly od malých studií nebo jednotlivých vývojářů velice často nedopadají dobře a poslední dobou je takováto odlišnost více a více moderní. :)

        Každopádně verzi do ruky to chce. Ale ne na iPad kucí, s jablkama na mě nechoďte... :D
  • Jako nezlobte se na me ale co to je zas za bullshit... Jestli nas narod bude pokracovat v takovemdle stylu a neobjevi se nekdo dalsi jako Vavra aby zacali delat poradne hry tak se dockame maximalne "Tetrisu 4D" Nekteri vyvojari jsou opravdu k placi tohle je ten priklad...
    • A jak asi Vavra zacinal ? Bud se pripojil k nejakemu vetsimu studiu a postupne se propracovaval a nebo vytvoril svuj vlastni projekt a zbiral zkusenosti na nem to jsou jedine 2 cesty jak se k necemu takovemu dostat to ze je to jeste student a tohle dela ve volnem case je jenom nastin toho kam by se mohl dopracovat kdyby to zacal delat profesionalne
    • Chim
      Nemáš pravdu.
      • Rád se v tom budu pléct, mile rád...
    • rasemailcz
      Dobry den pane debile, Vavra ma na hru 10 milionu, panove delali Cubesis zadarmo, jdete se vycpat vy narode!
      • Přes NET ses drsnej co ? :) Njn další zakomplexovanej chudák co neumí slušně napsat odpověď. Mimochodem tady se o penězech nemluví ale o to kdo má koule dělat něco velkého... :) Například tobě chybí zjevně mozek... Rád bych tě viděl osobně abych ti náležitě odvětil...
        • Jediný, kde je tu zakomplexovaný chudák, jsi očividně Ty.

          O penězích se tu samozřejmě mluví. Studující a pracující člověk nemůže bez nebeské finanční podpory dosáhnout byť po kolena ambicím pana Vávry i kdyby se rozkrájel a měl koulí plný sklep.
  • rasemailcz
    Rozhovor je skvelej!
  • mirekdusinojc
    Hmm, zajímavý rozhovor. Přesto se nemůžu zbavit pocitu, že na mě Jindra Pavlásek působí značně povýšeně a dogmaticky.
    • Thorleif_cz
      Mám z rozhovoru podobný pocit, ale je možný, že je to daný formátem. Nevím nakolik je prostor pro teaclub nafukovací, aby v něm mohl Jindra rozebrat všechny svoje myšlenky... Přece jenom je to rozhovor a ne dekonstrukce světonázoru.
    • proč povýšeně, vždyť ještě nic nepředved.
      • rasemailcz
        Tak pokud cubesis je nic (mate v tom pripade zvlastni definici slova nic), tak ok :D
        • A co to je? Kdo to zná? Až bude světově uznávanej člověk tak se může chovat povýšeně, ale i tak to někteří lidi nedělají, byť opravdu něco znamenají.
          • rasemailcz
            Tak primarne bych nerikal, ze svetove uznavanej clovek se muze chovat povysene, a sekundarne stale Jindrovi nikdo neodpovedel na tu jeho otazku :D A tercialne, v diskuzi se to nema, protoze to neni validni argument, ale co si udelal ty, a kdo to zna? Pricemz bych se soustredil na tu prvni cast otazky...
    • no a? on může, je to filosof
    • Czn dogmaticky?
      • a rovnou i demagogicky, at to mas v cajku
    • Člověče, nepřijdu si ani povýšený, ani dogmatický. :-) Obzvlášť to druhé ani trochu. Mohl bys mi říct, co máš přesně na mysli, abych s tím případně mohl něco dělat?
      • mi pripominas strasne meho "malyho" synovce. Taky takovej premiant tridy, nebezpecnej silenec, vedator, sprt, klasickej slusnak (proste ho bavi skola, informace. Z dvojky by se rozbrecel asi :) Chtel bych vedle tebe sedet ve skole a ty bys mi radil pri pisemkach, takze pohoda :)
    • Chim
      Tak aspoň se nebojí říct svůj vlastní názor. Ano, spousta hráčů jsou prostě blbci.

      V každém případě zajímavý rozhovor.
      • To je jistě pravda. Otázkou zůstává, jestli někdy může být úspěšný, když k problému "někteří hráči vůbec nepochopili mojí hru" přistupuje stylem "to jsou idioti, dokázalo to pochopit i (jedno?) šestileté dítě, tak ať jsou do háje a neotravujou".
        • To se mi také nelíbilo. Označit hráče za hlupáky veřejně, myslet si může co chce, ale spíš by se nad tím měl také zamyslet. Že je někdo tupý na strategie to je možné, ale pak takový člověk není jejich cílovka a neměl by se o nich takhle vyjadřovat..
          • Chim
            Proč ne?
        • Keyz
          Proč by ne?
          Většina která kupuje není součástí komunity a tohle neřeší. Klidně to co řekl může být pravda.
          • Reakce na Rasemailcz: Jak už jsem psal trochu výše, tenhle dojem na mě Jindra udělal tím, co říkal v tomhle konkrétním rozhovoru. Jsem rád, že to tak není a že mi ten názor PavelIR vyvrátil, nicméně já psal o "idiotech" v parafrázi toho, co řekl Jindra, nikoho jsem konkrétně nenapadal.
            To, co tady vypustil Radim Špetlík, je vhodné do diskuze po 10. pivě v zaflusané hnusné knajpě, když chce autor výroku vyvolat bitku.
        • Ahuro, ty jsi asi debil, co? Tvoje reakce odpovida reakci imbecila, kterej nejdriv pise, a pak az premejsli... Hodne stesti s tebou samym idiote... [Toto je pouze moje reakce moji osoby, v zadnem pripade nevyjadruje postoje skol, do kterejch chodim, naroda, kteryho jsem prej clenem, ani studia, ve kterym delam hry]
          • Hele, co ti tak na to říct. Asi nic, snad jen požádám administrátory, aby to, co jsi vyplodil, nemazali a každý si to mohl přečíst.
            • rasemailcz
              Mily ahuro, nevim kdo tu zacal s idioty a projevil se jako absolutni ignorant, kdyz zacal hodnotit neco a nekoho, o kom a o cem vubec nic nevi. Stacilo se podivat na fb cubesis, aby si zjistil, ze JP ma akorat depku z toho, jak jsou nektery hraci zabedneny, a ze to nemeni nic na tom, ze se pro ne svoji hru snazil upravit. Preji pekny den a priste ne*11* takovy kraviny...
        • Z toho jak Jindra Pavlásek reaguje například na Desuře nebo na Youtube je vidět, že kritiku přijímá a dělá všechno pro to, aby hráči hru pochopili a aby jim vyhověl. Doporučuji kouknout například na stránku Neogaf, kde o něm napsali: "the dev behaviour regarding feedback and development suggestions were quite amazing, which is part of the reason I feel strongly about supporting this dev" http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=809833
          Co jsem se s ním bavil, tak zřejmě odkazuje hlavně na situaci, kdy jednomu hráči 5x popsal, jak má natěžit kámen, dokonce mu posílal i obrázky "step by step", ale ten hráč to pochopil až napošesté, aby následně řekl: "Jéé, já si přijdu jako blbec, pardon." Jindra kvůli tomu ale překopal danou tutoriálovou misi, aby věc byla ještě zřetelnější. A daný uživatel pak věc okomentoval "The developers have been great in helping with an issue ....I really appreciate them !"
          Navíc je potřeba říct, že hru nedělal sám a že je u ní uváděný primárně jako grafik. Takže bych se o jeho přístup a o jeho snahu vyhovět opravdu nebál. :-) ;-)
          • Díky moc za odpověď, já jsem komentoval jen tenhle konkrétní rozhovor, jinak Jindru Pavláska neznám, ani jsem jeho hru nehrál. Ten dojem, který jsem vyjádřil, jsem nabyl pouze z toho, jak odpovídal v Tea clubu. Ale pokud to je přesně obráceně, jak řikáš, tak je to fajn.
        • Chim
          Otázka taky je, co pro něho znamená "úspěch"? Dobrá prodejnost nebo prostě dobře (z jeho úhlu pohledu) udělaná hra?

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit