Přejít na výpis diskuzí

Uzrála doba pro vznik velkých herních archivů?

23.8.2015 17:17
Ladislav Loukota   47 příspěvků

"Pro svou samotnou podstatu je digitální informaci možné jak velmi snadno zachránit, tak i o ni přijít navždy," říká pro web Ars Technica Jason Scott, zakladatel stránky Internet Archive, na které lze najít tisíce starých videoher, hratelných jednoduše skrze internetový prohlížeč. Málokdo...

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • Jack1947
    Obávám se že ta doba už je skoro pryč, staré hry jsou snad archivované tynové hry ? Kolik lidí si za pár desítek let vzpomene na nějaké BF:H, 4,5,6 COD 10,11,12m13 a ASSASSIN 10-15 ? nebo NFS jasně GTA a možná Saints row ale to jsou vyjímky jinak kde nic ani acrhiv nebere... je to smutné ale žial to mu je tak. *9* *7*
  • Toto krásně ukazuje potřebu šíření-kopírování informací. I spousta starých napsaných věcí existuje pouze díky tomu, že je někdo opsal. Krásně to ukazuje smysl internetu a slova "internet (jenom tak) nezapomíná". Jestliže existuje alespoň jedna úplná kopie, je dílo zachováno a může se klidně masově rozkopírovat a znovu tak oživit.
    Ztratily se filmy, které byly pouze v archivu na kotoučích a archiv vyplavila voda, nebo je samotný vlastník zničil (Kačeři příběhy s původním dabingem ČT a jeden díl byl vysílaný pouze jedinkrát!).
    Nespoléhejte tak na to, že si věc vždy "stáhnu". Raději investovat do HDD a uložit si to sám.
    Proč ukládat v nejlepší možné kvalitě? Každá ztrátová komprese ubírá informace, které už do díla nevrátíte. Spousta filmů existuje ve skoro už nekoukatelné 240-360p nebo jsou plné artefaktů a zvuk je jak ze strojovny. A nebo zdánlivě neexistují už vůbec :(
    P2P sítě jsou častokrát zachránci životně ohrožených děl.
  • Když tu tak mluvíte o CZTRACKERU - ano, dá se na něm najít spoustu českejch klenotů, který jinak nemáte šanci sehnat.......proč ale ten server najednou neexistuje? stránka nenalezena, google taky nedokáže najít :-D víte někdo co se stalo? zrovna tohle byla fajn stránka - né každej tam chodil krást hry, často to sloužilo jako zdroj starejch filmů s ještě kvalitním dabingem. Asi jsem pokrytec, ale nepovažuju se za piráta, když si stáhnu a přehraju starší film....no a na nový premiéry nekoukám, ty DVD ripy jsou za trest, nechápu jak někdo může koukat na DVD rip třeba Mad Maxe - to uplně zničí ten zážitek z kina
    • fallanga
      CZT má problémy s hardwarem. Nepřestalo to existovat, jen to momentálně nefunguje.
    • Taky jsem tam chodil, no teď to má výpadek a doufám, že jen technického rázu. Jinak mohu doporučit tatracker, není tam toho sice tolik, ale jako dočasná utěcha to stačí :)
    • Odešel jim server... Už mají nový a obnovují data ze zálohy, v nejbližší době by se měl tracker opět rozeběhnout. -- Jen pro info, neukamenujte mě jen díky tomu, že sleduji dění kolem trackeru. *1*
  • Myslím, že hlavním problémem jsou vydavatelé. Když už se na to podívám z hlediska naší Mafie. První díl už dnes v krabici, ani nijak jinak digitálně nekoupíte. Druhý díl zmizel ze dne na den ze Steamu. Ono to pirátství zase až tak špatné nebude, protože nám za pár let třeba nic jiného ani zbývat nebude, když si budeme chtít nějakou takovou hru zahrát (vlastně kolikrát už je to tak i dnes).
    • Vem si ty desitky tisic kousku, co existovaly pro 8mibity, a ukaz mi, kde se daj dneska sehnat jinde, nez na warezu. A i to sou jen takovy, ktery byly aspon nejak znamy/uspesny, pak existujou tuny softu, ktery treba zily jen v nejak omezeny komunite, a ty uz proste nenavratne zmizely. Stejne jako data jima generovany.

      Takze jestli se dneska zkoumaj stary rukopisy, ci prvni tisky, tak za 100 let nebude ke zkoumani nic.
      • Samozřejmě... Taky buďme rádi, že se alespoň to málo na tom warezu stále drží. Škoda je, že to zkrátka nejde oficiální cestou.
        • To vis, on by tvurce, 70let po smrti, nemel co zrat ...
  • Ja jsem osobne za steam a gog (galaxi) velice vdecny. Skoda, ze tak nefunguje i distribuce a archivace hudby. Co se filmu tyce, uz take kvalitni kusy stahuji a nechavam na HDD, mam uz v PC sedm a je cas na osmi. Kdyz neco hledam, kouknu na fora warezu. Stejne tak pokud nekdo hleda to, co mam ja, mohu nauploadovad. Je to smutne, ale funguje to. Bude ten system jednou na stejne urovni, jako hry na steamu originu ci galaxi?

    Filmy chci mit min. V 720p kvalite.

    Vite jak spatne se shani filmy jako mesto bohu, tropa de elite, ci Duna co ma 177 minut, protoze je to uplne jine dilo nezli to, co se vysilalo pro televize 122 minut) ....

    Hry si digitalne kupuji. Hudbu i filmy bych kupoval take, pokud by archiv a distribuce fungovala na stejne urovni.
    • tvrdy.mar
      http://www.fanedit.org/ifdb/412-dune-the-alternative-edition-redux
  • Je hezký říkat: Všechno co mě zajímá to archivuju. Například někoho má stejné záliby, budete ochotni se o ten archiv (film, hru, hudbu atd.) podělit? Nebo řeknete jo to mám a jako jedinej na světě, ale ty jsi to najdi kde chceš, anebo za X milionů ti to poskytnu.
  • Osobně jsem od dob svého prvního počítače archivoval, co se mi dostalo do ruky. Dat jsem nasbíral neskutečné množství. Bylo to různě rozhazeno po několik stovkách CD a DVD (diskety nebyly moc funkční) a asi 20 HDD (od kapacity 60MB po 3 TB). Když jsem to zběžně procházel, tak 95% je k nalezení na netu. Těch 5% tvoří jakási směs záznamů z doby mých počátků, s prací stále nedostupného komerčního internetu. V té době bylo na internetu množství kvalitních věcí, od starých knih po detailní nákresy výroby zbraní, od romantiky po válečnou literaturu, obrázky všeho od krásného po to nejnechutnější. Jednu dobu jsem byl úplně posedlej megaarchivama z torrentů. jímavé byly z té směsky často nějaké policejní a armádní záznamy třeba z nehod nebo o konfliktech, sbírka dopisů vojáků z první světové (určitě to někde bude v nějakém muzeu). Třeba piratebay nebo isohunt byl později úžasný na tyhle věci. Nedávno jsem nalezl svůj emailový archiv s emailama z roku 1997, docela zajímavý počtení. Přesto si nemyslím, že se vytratí pro lidstvo něco extrémně důležitého úplně bez náhrady. Zejména u her pochybuji o důležitosti archivovat vše. To zásadní nezmizí, to raritní indie se stejně v různých obměnách vrací a kopíruje znovu a znovu. Důležité asi jako antropologie komiksů.
    • Keyz
      Jak to říkal Rybka. To zásadní zůstane atd... Ale nebude to další. Nebudeš moc číst ten pokrok a to co lidé dělali. Také klidně zanikne to "zásadní" jestli to nebylo úspěšné (historie patří vítězům)

      To je ten problém. Takto máš věci a vidíš jen to, co se prosadilo.

      Navíc na netu? Co to znamená? Dnes se hodně jde proti šíření dat která podléhají složitým zákonům. Tedy někde to najdeš, ale tam se musíš prvně dostat....Opravdu bych nespoléhal na to, že to je na netu. To je jako Cloud. Životnost klidně 0 (když to někdo vypne) a pak nemáš nic.

      Nejlepší asi je, mít to sám (ty věci které chci) a udělat z toho nějaké komprimované soubory. To se pak o hodně zmenší. Pořád spoléháš na net a na to, že to tam bude. Ale tam to je možné lehce utnout a pak spoléháš na to, že to někdo přetáhne jinam....Lokální a vlastní fyzické místo je nejlepší...Navíc to lze kódovat za chodu https://truecrypt.ch/ a tedy vy*ebes nějaké úřady které by chtěli řešit to, že máš něco co je staré, nikdo to nechce ale nějaký expert má práva a nemá co dělat, tak řeší to, že to asi máš *3*
  • O emulátory bych se nebál, pokud v dnešní době dokážeme vytvořit umělé neuronové sítě, které se sami naučí hrát jednodušší hry, nevidím důvod proč by v budoucnu sami nedokázali napsat emulátor. Myslím že by to šlo i dnes u nějakých starších systémů (třeba DOS). Pokud půjdeme ještě dále, ze záznamů her by teoreticky dokázali tu hru zrekonstruovat, ale to je už o něco složitější problém...
    • Problem je v tom, ze tazko sa rekonstruuje nieco, co je navzdy stratene.
  • Keyz
    Rybka o tom mluvil: https://www.youtube.com/watch?v=MNCV3WzsI-Y

    Trocha historie, o formátech, ochraně, pirátech a na co zálohovat atd... Supr.
    Když vidíme jaké problémy jsou s blbou digitalizací knih anebo filmů někam do archívu, tak co teprve hry kde jsou různé ochrany a Diablo 3 na PC jen ani nejde zálohovat, když to běží někde na serverech...

    Musí prvně chtít vydavatelé a ty nechtějí. Je jím fuk, že to časem klidně nebude a neřeší aby to bylo. Právo ten kdo to koupí nemá na to aby to mohl za dlouhou dobu použít.

    Proto kupuji na GOG když to jde. Tam je možná záloha na straně uživatele a je větší šance, že kdyby GOG najednou zmizel, že to někdo bude mít a bude to šířit dále, třeba na nějaké centrální místo. To u DMR hry nehrozí, protože to někdo musí cracknou.
  • z hlediska PC grafiky - myslím že 1080p tu pár (desítek) let ještě bude, což se nedá říct o grafice z let 1990-2000, v té době se měnila grafika a zpracování her radikálně co rok, dneska už je to celkem stabilizovaný co se techniky týče. Proto bych řekl že v roce 2020 to nebude tolik jiný než dnes. Virtuální realitě moc nevěřím, ano třeba bude existovat nějaká stabilní platforma, ale takový ten odstup při hraní na gauči s konzolí nebo u PC a klikání myší u strategií, toto ovládání asi jen tak nevymizí. Podle mě se musí za deset let dostat herní médium na technický vrchol a pak se bude drtit forma a umění - vyprávění příběhu, hratelnost. Podobně jako u filmu se dnes nic moc technicky převratnýho vymyslet nedá, už je to stabilizovaný médium..
    • presne, chybí nová fyzikální teorie o kterou by se vyvoj mohl oprít. ty z kterych čerpáme dnes jsou tu už 100 let

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit