Přejít na výpis diskuzí

Vzpomínáme: První Mass Effect vytvořil opravdový sci-fi svět

28.5.2019 19:23
Ladislav Loukota 37 příspěvků

O tom, co vše slíbil a splnil, či nesplnil první Mass Effect, se již napsaly stohy bitů. V součtu je však první díl ságy pozoruhodný už jen tím, že se vůbec udál. I když se pobíhání pro presidiu Citadely cukalo jako vesnická motorka, přesto nabídlo spolu s dalšími misemi chuť nového sci-fi univerza....

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • Duchino

    Drobný dotaz - nedávno jsem si ME znovu stáhl na Originu a překvapila mě až odpudivá grafika, kterou si z minula nepamatuju. Nemá někdo podobnou zkušenost - např. nemá ta hra nějak pokažené nastavení resolution/ratio?

    • jack

      Hraju ve 4K se vším na max a spooojenost..., první díl je logicky graficky nejslabší, ale například animace postav a hlavně obličejů je i v dnešní době velmi dobra.

      • Duchino

        A na to máš nějaký mod? Mně tam v menu nejde nastavit nic s poměrem 16:9...

        • Derp_1337

          V Mass Effect jde v pohodě nastavit 1920*1080 a i víc.

          Ale ono je to většinou schované v nastavení, když si rozklikneš volbu rozlišení, tak musíš v kontextovém menu scrollovat dolů přes tlačítko šipka dolů (je to světlé modrým na tmavě modrém pozadí a není to moc dobře vidět) .


          No a v nejhorším případě ve složce Bioware/Binaries je většinou externí konfigurační appka, kde si můžeš nastavit rozlišení a jiné věci.

          • Duchino

            Super, děkuju!

            • jack

              Jak píše Derp, koukni do nastavení. Je to tam. Není potřeba mody.  Jen ME3ku hraju se scaling interface modem, protože ve 4K jsou popisky, titulky a interface strašně titěrné...

              • Duchino

                Reakce na příspěvek:

                Já už jsem to našel, je tam i nastavení mého nativního rozlišení 1440p. Zvláštní ale je, že hra není moc plynulá a to v jakémkoliv nastavení (rozlišení i další).

                • jack

                  Reakce na příspěvek:

                  Máš pravdu, ME1 trpí občasným poklesem framerate bez ohledu na mašině, na které to hraješ. ME2 i 3 jsou v cajku...

  • Skvělá trilogie (4 "ušla"), ze sérií v ní mám nahráno asi nejvíc (no možná ještě Civilizace a Stalker).

    Jednička mi přišla super v tom, že konečně přivedla RPG i do vesmíru (mimo ten před dávnými věky v jedné vzdálené galaxii), systém ochlazování zbraní a space opera příběh. Měla pravda i některé stiné stránky (Mako, opakující se budovy, ten RPG systém zas tak dobrý nebyl, hackování), ale stejně si myslím, že by si zasloužila celá trilogie remake (nejlépe se systémem schopností a zbraní ze 3. dílu).

  • Kéž bych se někdy dočkal stejného wow efektu u nějaké nové série. Ani od jednoho dílu jsem se nemohl odtrhnout, chodil jsem jak zombie. Ale epický příběh o záchraně galaxie za to stál a ani ten konec trojky mě zas tak moc nevadil (popravdě, kdyby se o tom nevedla na webu debata, tak bych kontroverzi ani nezaznamenal, tak mě ta atmosféra pohltila). A na Mirandu a EDI vzpomínám se slzou v oku dodnes.

    • Derp_1337

      Tu kontroverzi zaznamenáš na vlastní kůži, když si chceš zahrát ME3 podruhé (ať už kvůli novým DLC nebo kvůli tomu, že chceš hrát s jinou karmou Paragon/Renegade). Při druhém dohrání totiž zjistíš, že se ty konce od sebe prakticky neliší.
      Je to prostě velké zklamání, když zjistíš, že veškerá tvá snaha změnit různé (důležité) rozhodnutí ve výsledku nemá vůbec žádný vliv.


      Jinak já osobně považuji za nejlepší ME2. Ačkoliv ME3 byla po herní stránce lepší, tak po stránce příběhové to nepřekonalo dvojku (hodně tomu asi pomohl i ten slabý konec trojky).

      • Destroy je jediny konec, change my mind :-P

        • MidnighT91

          Tři písmena EDI 🙂

          • Her sacrifice will be honored in the coming empire.

      • exoslav

        Neliší? Zjisti si něco o "indoctrination theory". Potom ti konec ME3 začne dávat smysl :)

        • Derp_1337

          Samozřejmě že vím,co je to Indoctrination theory!

          Jenže pouhá teorie nedokáže zachránit jistá rozhodnutí Bioware. Indoctrination Theory je pouze pokus fanoušků vymyslet nějaké vysvětlení, díky kterému by ten trapný konec ME se nezdál tak špatný. Problém je v tom, že to je prostě jenom výmysl fanoušků a autoři hry něco takového vůbec nezamýšleli.


          Kdybych to měl k něčemu přirovnat: to je jako kdyby si TV diváci vymysleli teorii, že kauza Čapí Hnízdo od Andreje Hrabiše vlastně není žádné faux pas, ale je postraní produkt toho, že mysl Andreje Hrabiše ovládají Ilumináti!

      • Dag0

        pro někoho je třeba důležitější cesta než cíl :)

        • Derp_1337

          To nelze uplatnit na všechno =) Když třeba jedete někam na dovolenou, tak je pro vás důležité, jaká bude dovolená a ne jestli cestou byly na obloze mraky atd.


          ME3 měl být závěr velké trilogie... a tak člověk samozřejmě očekává nějaký uspokojivý závěr. A ne že tvůrci vypilují herní mechaniky z ME2 k dokonalosti a pak na koleně spíchnou nějaký mišmaš konec jen tak aby se neřeklo.

  • exoslav

    Jednička dobrá, ale strašně utahaná, u dvojky jsem si dlouho myslel, že pro mne byla nejlepším dílem, ale po zhlédnutí videí o "indoctrination theory" musím uznat, že třetí díl byl největší mindfuck, co byl kdy vůbec spáchán v zábavním průmyslu a zaslouženě to je nejlepší díl série :)

  • Jack1947

    Tak určitě bezkonkurenčně nejlepší vesmírná opera.

  • MidnighT91

    Cela trilogie je naprosto skvělá. Pamatuju že na konci dvojky jsem zůstal bez dechu a ještě pár dní jsem to zpracovával. Nějak se mi povedlo že mi na poprvé všichni přežili. Je pravda že ten finální konec se dal zvládnout mnohem líp ale jelikož můj John bojoval za rovnost a soužití všech druhů ve vesmíru (v jeden moment napálil reportérce, už ani nevím proč 🙂 ) tak i konec se syntézou organického života jsem si užil. Záběr na Jokera s EDI mám vypálenej do vzpomínek a to pro mě svědčí o sakra dobré story. Až bude nálada tak to dám celé znova za nasranou Jane.

    Jo a pamatuje, jmenuju se John Shepard a tohle je můj oblíbenej obchod na citadele...

  • Kabutops

    hezký článek, ale i když je přiložené video prvního neoretra, tak proč nebyl už jeho součástí? Pak to vypadá, jako když chcete zavést podobnou tradici jako mají v jednom asijském regionu, kde jednou za rok vykopou své mrtvé příbuzné...

  • jack

    Teď mám rozjetou celou trilogii a jsem ve 3. dílu, který jsem nikdy nedohral. Dokonalá je možnost si upravit svoji postavu (vždy jsem hrál jen ženskou), importovat si ji mezi díly trilogie. Moc se mi líbí, jak minula rozhodnutí ovlivňují dění v dalších dílech a konverzace se na ne odvolávají. I třeba fakt, ze jsem mohl zůstat věrný všechny díly Liare a pokračovat v jedničce zapocatem vztahu. Souhlas, ze nic není dokonale a třeba dobrý pocit ze střílení u mě přišel až s trojkou. 

    • Minulá rozhodnutí ovlivňují dění v dalších dílech? Mohu se zeptat jak? Je tam něco víc, než že splnění questu v jednom dílu přidá NPC v dalším, které ti jednou větou poděkuje?

      Ať uděláš v jedničce cokoliv, trojka bude naprosto stejná.

      • Nebude, už jenom tím když vyhladíš krogany nebo když se rozhodneš nezachránit koncil a je toho víc, ale úplné konce budou stejné.
        • A čím se to v těchto případech liší? (krom pár mini dialogů, které to zmíní aby se jakože neřeklo?) Dostaneš se pak do nějakých nových lokací, k novým misím? VYvíjí se příběh jinak?

          • jack

            Tak hlavní příběh se vyvíjet jinak nemůže, to by se vývojaři z toho zbláznili tvořit x větví příběhu. Viz  film Black Mirror: Bandersnatch. Řešením je Ti dát zdánlivý pocit, že něco ovlivňuješ, a stejně Tě dovést do stejného cíle :). Ale to mi vůbec nevadí. Cesta je cíl přeci.

            Samozřejmě že kostra zůstává, ale zvláště když to hraješ jako teď já hned za sebou a máš v hlavě přechozí svá rozhodnutí, je prostě moc fajn si všímat těch poznámek v konverzacích a reakcí postav.

            Vždy  v přechodu mezi díly vidíš při importu cca 10 hlavních událostí, kterými jsi ovlivnil, jak se postavy budou chovat v dalším díle. Ale při hraní je vidět, že si hra pamatuje těch rozhodnutí daleko více.

            Pak takové blbosti jako, když Ti Wrex řekne, že zase nemá kajutu s oknem, protože nelíbá tak dobře jako Liara atd.

            Prostě moc fajn hra...

          • No například už jen tím, že v jedničce musíš zabít jednu ze dvou postav, která pak  nemá své schopnosti ve 3. Dále můžeš přijít o postavy na konci 2. dílu, takže pak ve 3. ti nepomáhají, případně některé se na základě rozhodnutí staví proti tobě.

            • Derp_1337

              To ztráta Kaydena a nebo Ashley je snad jediný viditelný důsledek.

              Smrt všech ostatních postav má minimální význam. Hráč akurát přijde o nějaké konverzační témata, které mohl získat od žijících parťáků. V příběhových misích se místo mrtvých parťáků objeví nějaká nová/jiná postava (místo Legion se objeví Geth 6, místo Wrexe se objeví Wreav, atd.)


              A ty postavy, co se na základě rozhodnutí "postaví proti tobě" (Wrex, Ashley), jde překecat, aby změnili názor a opět podporovali Sheparda. Opět žádný velký důsledek, teda pokud se sám nerozhodneš ty postavy zabít.

          • Např. když v ME2 konvertuješ Gethy tak máš ve trojce mnohem těžší mise, když vyhladíš Krogany tak ti nepomůžou ve trojce protiže není kdo a s tím koncilem si to nevybavuju, nehrál jsem to tolikrát jako jejich starší (a lepší) série, takže na zbytek musíš použít google.
            • Derp_1337

              1.) Konvertoval jsem Gethy a nevšimnul jsem si, že by mise ME3 byli nějak těžší. Možná proti mě útočilo o pár Gethů více ale nic, co by stálo za řeč.


              2.) Vyhlazení Kroganů nemá moc velký vliv na závěrečné War Assety. Ačkoliv ti Krogani budou chybět, tak stejně jsem zaplnil modrý ukazatel jednotek do plna.

    • je to dobra trilogie, me to bohuzel pokazil konec

  • Me jednicka strasne bavila. Dvojku jsem bohuzel ani nedohral. Strasne me tam nebavily souboje. Byly hrozne repetitivni, malo akcni a bez jakekoliv vyzvy. Proste se jenom schovat za krabici a strilet do hlav, abych vyplytval co nejmin naboju, opakovat 1000x. 

    • Duchino

      Mně se v jedničce hodně líbila ta technologie přehřívání zbraní a s ní související upuštění od věčného sbírání munice. Ve dvojce se "náboje" objevily a zkazily mi tím akční složku hry, kdy jsem vlastně celou dobu používal jen collectors rifle.

    • Derp_1337

      Jestli se ti souboje zdáli málo akční a bez výzvy, tak to by jsi měl přestat hrát na easy  :-P

      • Nevim jak pomuze vetsi obtiznost, kdyz jsem stejne schovanej za bednou. Akorat budou mit nepratele vic zivotu, budou ty souboje jeste delsi a tedy nudnejsi. A navic budu muset jeste vic setrit naboje, coz taky nepovazuju za zabavu. A na easy jsem samozrejme nehral.

  • Muj oblibeny dil. Libila se mi atmoska, takova klasicka vesmirna soup opera a ne ta dark sci-fi o kterou se snazili s dvojkou. Take se jim lepe podarilo vystavet svet, rasy a charaktery nez ve dvojce, kde to bylo jen o jednotlivcich, kteri meli casto representovat svou rasu v jaksi nejtemnejsim moznem svetle. Vubec to byla proste fajne hra, kterou jsem si v te dobe naramne uzil. Podobne jako Dragon Age 1, silny zazitek a posledni dobre zalezitosti od Bioware. Pro me.

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit