Přejít na výpis diskuzí

Warren Spector a jiní navrátilci: lze odejít a zase se úspěšně vrátit k vývoji her?

24.4.2016 13:41
Ladislav Loukota 54 příspěvků

Těžko rozporovat, že s únorovým návratem Warrena Spectora zpět k hernímu vývoji – nota bene k vývoji System Shock 3 a duchovního pokračování Ultima Underworld – se svět stal zase o něco krásnějším místem. Spector, svého času populární vývojář podepsaný pod hrami jako Ultima Underworld, System Shock,...

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • Tak sveraci kazajka nebyla zadny desny becko :P Dle myho to je docela remeslne zvladnutej film, ale ne pro kazdeho. Skoro stejne dobrej, jako Buttefly Effect - jedinej Kutcheruv film, na kterej se da divat :D
    • svěrací kazajka je výborný film s výborným Adrienem Brodym. Přijde mi že je to inspirované Tulákem po hvězdách od Jacka Londona. Pokud je to béčko, tak je mnohem lepší než spousta bezduchých áček. Řekl bych kazajka je lepší než butterfly effect. Další podobná béčka jsou třeba Source Code, Next, Deja vu atd.
      • Taky se mi The Jacket libil vic nez Butterfly Effect. Ale bylo to spis temnejsi drama na ktery musi mit clovek naladu, kdezto Butterfly effect mi pripadnul spis stravitelnejsi thriller.
        Jj. Brody je vynikajici herec. Jen je skoda, ze spis brousi nizkorozpoctovy nezavisly filmy a na velkym platne byl vlastne nejvic videt v Predators, coz bylo docela skoda.
  • Koukám, že diskuze pod těmito velikány je lepší nečíst. Ono totiž dostat se hlouběji do tématu chce desítky hodin, které po dnešním hráči nemůžeme chtít. Takže plácání bez substance a pletení si dojmů s pojmy.

    Máte internet hoši. Vím, že většina z vás angličtinu nedává na takové úrovni, abyste si přečetli archiv, ale ti z vás, co to dají, ponořte se do toho, stojí to za to. A když už v tom budete, sjeďte si i přednášky Crawforda, na který jak školáček chodil i Sid Meier.
  • maros.goc
    skutočne krásny článok :)
  • volové, jediná legenda na světě je Bomber *5* *5* *16*
    • tady to
      https://www.youtube.com/watch?v=3smytj9Bu_E
  • ja_nic_nevim
    Dřív dělali hry nadšenci prakticky v garáži. Začal se rozjíždět slušný business propojený s vývojem HW, začala vznikat studia a specializovaní distributoři. A někdy kolem roku 2004 přestal být herní průmysl koníčkem a stal se doslova "průmyslem".

    Ne, dneska nejde tvořit hry stylem, kdy vznikali ještě před deseti, patnácti, natož dvaceti lety.

    Možná tak kickstarter a greenlight může přinést změnu.

    Pro mě za mě, ať ty hry vypadají klidně jak z roku 2000. Hlavně, když budou kreativní a zábavné. To co na nás chrlí EA a Ubisoft nestojí ani za upirátění. A mladší generaci, která je bude do krve obhajovat, můžeme jen politovat, že nezažila ten "zlatý věk" herního vývojářství (tak jako si zažil 2x zlatý věk i Hoolywood).
    • zlatý vek jak pro koho, ale pro nás hardcore hráče skončil asi v dobe co vyšel xbox 360/ps4. pak to začalo jít z kopce...
      • Ty seš leda hardcore puberťák.
    • Zlatý věk má každý jindy - kdy byl mladý. Já ho mám z vašeho pohledu ještě o x let dřív.

      Pravdou je, že zlatý věk je nyní a bude v každém budoucím okamžiku a to z jednoho prostého důvodu - máme k dispozici všechny hry, které kdy vyšly.
      • S tím závěrem souhlasím, nicméně ne s tím začátkem. Prostě je fakt, že určitý období byly bohatší na herní legendy / více inovatní hry než jiné období. Pokud vezmu třeba období od Dooma / Wolfa až po Deus Ex / Half-life, vyberu třeba 20-30 kultovek, tak bych chtěl vidět, jak mi vyjmenuješ stejný počet stejně kvalitních her z období před Doomem. Asi těžko. Maximálně tak nějaký pixel arty z Amigy a ZX Spectra, který s nějakým Deus Ex nemůžeš srovnávat - pokud si teda nenecháš na hlavě růžový brejle. Prostě ty hry v nějakym období dosáhly vrcholu (kde byla největší koncentrace inovace) a pak už originalita začala stagnovat. Je to stejné jako u filmu nebo hudby.
        • Pokud vezmes ciste kultovni hry, ktere na svou dobu a technicke moznosti byly kvalitni, tak z obdobi pred Doomem me napada napriklad: Mortal Kombat, Dungeon Master, Another World, Lemmings, Super Mario, Wolfenstein, Elite, Populous, Prince of Persia, SimCity, Ultima nebo i staricke Space Invaders ci Asteroid. A dalo by se najit mnohem vice pecek a tech 30 kultovek bez problemu dostanes. Nelze brat ze "pixelove" hry snad byly horsi nez 3D Deus Ex nebo ze nebyly treba tak komplexni, to proste nebylo v technickych moznostech tehdejsich stroju.
          • Jinak hry jako Lemmings, Pac-Man, Xenon, Arkanoid, The Lost Vigings, Duke Nukem, Loom atd. sem osobně zažil (včetně her na ZX Spectru), ale rozhodně bych je nepovažoval za legendy, spíš takový první vlaštovky. Prostě nemůžu zážitky u Lemmings a Arkanoida srovnávat s Doomem nebo Half-lifem. To fakt nejde. *1*
            • Ok, mohl sem zmínit System Shocka, který posunul UU mechaniky kousek dál. *1* Btw, zajímalo by mě, jestli si tenkrát hrál nebo měl možnost hrát Dooma v multiplayeru. Já tu možnost měl (až ve 4 lidech) a v tý době to byla úplně jiná dimenze...
            • Khanemis
              Vidíš a já mám třeba z Lemmings mnohem lepší zážitky jak z Dooma (který mě nikdy zas tak moc nechytnul, to už spíše právě Wolfenstein 3D).

              A mimochodem, jak jsi zmiňoval předtím Ultimu Underworld, tak ta vyšla ještě před Doomem:)
          • Mě nešlo o 3D > 2D, to nebyla pointa, spíš o to, že se ty hry do určitý doby, do doby, než začala stagnace (tu dobu bych nazval zlatým středem), pořád posouvaly. Skoro na každou z těch tvých her lze najít hra z novější éry, která byla "vymakanější" a posunula mechaniky / vizuál.

            Doom > Wolf
            Tekken > Mortal Kombat
            Ultima Underworld > Dungeon Master
            Dungeon Keeper > Populous
            Uncharted / Tomb Raider > Prince of Persia
            Abe's odyssey / Outcast > Another World
            ....
            • Volně světěm si se mohl pohybovat už v Daggerfallu, který byl mimochodem nejrozsáhlejší hrou série. Vyprávění v FPS myslím dostatečně vypiloval Deus Ex, System Shock nebo Half-life, dále už nevidím moc velký pokrok, spíš úpadek (tunelovitost) a tak bych mohl pokračovat u hodně žánrů. Když nebudu počítat hry typu Minecraft nebo Journey, tak se moc žánrů neposunuje, spíš se posunuje jen grafika a šroubuje se do her "filmovost", tj. směr, který je imho špatným směrem, protože už se !nesmyslně! vzdaluje konceptu samotné hry (hra má být hra a ne interaktivní film). Mechaniky se většinou bohužel zjednodušuje a obsah zmenšuje, sází se na povrchnost, což je samozřejmě dáno tím, že se dnes ve hrách točí veliký peníze a musí se to prodávat masám plus čím lepší grafika, tím je dražší mít ve hře víc obsahu, nejdejbože obsah, který hráč neuvidí při prvním dohrání - tady doporučuju nedávné video se Spectorem (při výročí Deus Ex), kde o tomhle problému mluví.
            • To je diskutabilni, i u novejsich her lze uspesne tvrdit, ze posunuly herni mechaniky a principy dal nez predchozi (a vizual se vzhledem ke stale rostoucimu vykonu zlepsuje vicemene stale). Napriklad kdo by si pred nimi predstavil, ze se lze ve 3D vicemene volne pohybovat mestem (GTA III) ci fantasy svetem (pozdejsi serie Elder Scrolls), pomerne volne splhat po vsem moznem (Assassin's Creed), ze lze do strilecek vnest nove formy vypraveni (dnes zatracovane nalajnovane "pribehove" koridory, ale v prvnich CoD/MoH to bylo neco noveho) nebo je uplne pustit do otevreneho sveta (Far Cry) nebo ze lze jeste vubec prinest pomerne novy zanr (Minecraft). Otazkou i je, lze treba srovnavat prvni Tomb Raider s nejnovejsim dilem? Je to porad to same a nebo je to dostatecny posun? Je kuprikladu soucasny nastup VR take dostatecny posun nebo je to jen to same, ale videne jinak? Dle meho nazoru se hry zatim jeste stale posunuji (byt bohuzel ne vsechny zanry) a i pres stizenou pozici (protoze uz rada veci proste byla vymyslena drive a prostor pro inovace je tak mensi) si vedou slusne. Odvazil bych se proto tvrdit, ze doba tzv. zlateho veku jeste neskoncila. :)
      • ja_nic_nevim
        Zlatý věk lze i definovat. Třeba na tom Hoolywoodu je to příkladný. Podívej se, kolik "nezávislých" filmů vznikalo i ve velkých studiích. Vznikaly taky nesmysly, stejně jako i dnes vznikají dobré hry. Ale jde o to, jak celý ten kolos funguje.
        • A v tom Hollywoodu to má být kdy přesně? :o)
          • ja_nic_nevim
            http://www.lfs.cz/program/prehled-cyklu/inventura-zlata-era-hollywoodu/
            • Díky. Chápu tě správně, že tím Zlatým věkem myslíš spíš dobu produkčního rozmachu a ustanovování formálních i obsahových standardů než nějaký umělecký vrchol?
  • Hezké čtení. Mám Loukotkovy články rád, i když to jsou často pouhé kompilace, ale prosím vás: opravdu by měly procházet nějakou redakcí. Těch chyb, nedodělků a kostrbatých formulací je tu zbytečně moc, přitom většinu z nich by libovolný beta čtenář odstranil na jedno přečtení. Už jen těch vynechaných slov... Zbytečná škoda.
  • hele, ne že bych byl nějaký fanda tady těchto velikánu, ale proč tak kriticky? Co je špatného na Obchodníkovi se smrtí či Svěrací kazajce. Oba filmy považuji za kvalitní a je mi celkem jedno, kolik to má na MT. Jo a napíší, že Birdman má na MT 88%

    BTW snad se nový System Shock povede, poslední Bioshocky byla totiž neskutečná nuda a je potřeba ukázat, jak se to dělá..
    • Bioshock byla celkem slátanina od počátku, která System Shocku sahá tak možná po kolena. Mnohem lepší nástupce System Shocku byl imho Dead Space. Zejména první díl přímo sálal atmosféru hororu, klaustrofobie, rozpadající se vesmírné lodi.

      každopádně jsem zvědav na System Shock remake, a taky na System Shock 3. Pokud nevyjde SS3, tak alespoň ten remake jedničky se snad povede. A SS1 bylo ještě lepší než SS2
      • to že jsi to nepochopil neznamená, že je to v něčem horší. Všichni tvůrci z TLG říkají, že Bioshock byla solidní evoluce Shocku (byť konzolovými kompromisy utrpěla), tak co to tady proboha plácáš :D. Ta hra je jedna z nejlépe hodnocených všech dob.
        • Nene:
          "Ta hra je jedna z nejlépe hodnocených všech dob."

          Pokud si chceš hrát na čísla, tak můžeme porovnat miliony různých TOP ALL TIME žebříčků. SS je pravidelně na nejvyšších místech na rozdíl od BS. Na nějaký Metacritic ti se*e pes.
          • viz. výše.. Každopádně Bioshock svý momenty určitě má a nebýt svazován technologií konzolovýho old-genu, dopadlo to ještě o dost líp.
        • "Ta hra je jedna z nejlépe hodnocených všech dob."

          Birdman je jeden z nejlépe hodnocených filmů na Metacritic....

          Asi tak k tvému "argumentu"
          • a rozumíš ty vůbec tomu, ze každému se libi něco a ze tvůj názor ocividne není svetonazor? ty si tak sebestredny az to boli

            me se Birdman libil, vice lidem se libil, tobe ne, tecka, ale necpi to ostatním
            Bioshock to same
          • Co máš proti Birdmanovi? Je to úplně parádní film, kde jsem si užíval každou minutu..
            • @nene: Mě třeba Bioshock hrozně bavil právě jako dekonstruikce objektivismu, ale strašně nudil jako hra. Jako myšlenkový podhoubí a vizuální řešení super, ale to "střílení panáků do ksichtu" to nakonec stejně zabije.
            • Já jako fanoušek značky s tebou v podstatě můžu souhlasit, navíc tím koncem si to totálně poslali do řiti. Sice Burial at Sea EP.2 se snažila jakž takž to nějak zahrát do outu, ale ve výsledku mi přeci jen přijde, že si infinite universes měli raději ještě párkrát rozmyslet, protože v okamžiku, kdy zjistíš, že tvé konání má důsledky pouze v několika z nekonečna vesmírů, můžeš se na všechno pěkně vykašlat, protože jakou máš potom motivaci dělat vůbec něco. No a takových věcí je kolem Infinite víc.

              Pro mě stejně nejlíp vychází SS 2 zatím je to Levinův majstrštyk - jak z designového tak i ideového hlediska, Bio 1 těsně v závěsu. A pak samozřejmě Minervas Den.
            • 2nene: Doporučuju si na youtube najit Matthewmatosis. Má tam pár recenzí na hry, podle mě jedny z nejkvalitnějších co se dají najít. Bohužel teď už není aktivní:(((( Ale myslím, že zrovna tebe by to mohlo zajímat. Má tam i Bioshock Infinite a Dear Esther. A třeba k tomu BI je hodně tvrdej a ukazuje jeho pravou tvář, jak za pozlátkem "inteligetní " hry se schovává jen obyčejná střílečka, já jsem třeba nebyl schopnej jí dohrát... A k DE taky není moc hodnej, ale uvidíš sám. Fakt doporučuju.
            • problém Infinite je, že si na chytrou hru jenom hraje :)
            • Autoři si to očividně nemyslí, proto do moderních her raději nedávají už vůbec nic. Už Bioshock Infinite tuhle snahu dost rozředil (byť sociální konflikt tam Levine ještě měl, navíc zaměřenej docela proti-židovsky, což hezky charakterizuje jeho jako osobu - sám má židovské kořeny), protože jak říkáš, mainstream je mainstream. Naštěstí pro nás co "máme načteno" zbývá dost her, v nichž se můžeme vyřádit. Teď o víkendu jsem dohrával Everybody's Gone To Rapture a jsem spokojen. Je vidět, že věci co se točí kolem tohohle názvu jsou většinou fajn (byť Dear Esther mi přišlo o krapet lepší než výše zmíněná). Každopádně si myslím, že od okamžiku, kdy se hry musely začít přizpůsobovat hráčům a ne naopak to šlo z uměleckého hlediska do kopru, ruce si naopak mnou pragmatičtí ekonomové a marketéři, protože Lojzik Novák si tu hru chce taky zahrát a oni potřebujou jeho many.
            • 2haha: Určitě průměrný nebyl. Už jen technické zpracování je na vysoké úrovni. A to ho dostává nad průměr. Ale ok, není to film, který se bude líbit všem, to už cejtíš při jeho sledování.

              2nene: Můžeš bejt chytrej jak chceš, ale nikdy nejde znát všechno, mít přečtené všechno. A odsoudit lidi, protože jí neznaj, je celkem drsné. Pokud je ona pro tu hru tak důležitá, tak ty její myšlenky musí hra představit sama... Nikdy nemůžeš u mainstream media předpokládat, že lidi o tom mají dostatečný background. Není super, když je pak donutíš si o tom hledat víc? (Nebavíme se o specializované literatuře, vědecké články atd.)
            • s Birdmanem souhlasím, u Bioshocku si troufnu tvrdit, že kolem 90% hráčů tu hru vůbec nepochopí, protože nemají šanci znát Ayn Randovou, objektivistickou filozofii, moderní ekonomickou teorii a sociologii. Proto zbývá jen střílet panďuláky do ksichtu a to je naprosto na h*vno.

              Bioshock je svým myšlenkovým pozadím hra pro chytré lidi, takže nevyhnutelně naráží.
            • originální film. Bohužel to je tak vše, co na tom můžu vyzdvihnout. Průmer :) Určitě ne oskarový film .)
      • Přirovnání s Dead Space mi přijde dost zajímavé, ale když se na tím zamyslím, tak vlastně i celkem trefné, pokud pominu absenci Shodan a jisté herní prvky, tak je tam těch styčných bodů dost.
      • Tak samozřejmě že je System Shock je o dost lepší než Bioshock, ale jednička mě poměrně bavila, dvojku sem měl problém dohrát, jak moc se to opakovalo a trojka je nabubřelá ptákovina.

        Dead Space je fajn až na ovládání tedy, to mně přišlo dost kostrbaté.
        • souhlas, Bioshock 1 byl kvalitni, pribehovy a super, ale opakovani toho samého konceptu byla chyba
  • Wtf? Svěraci kazajka je super film.
  • Mart9
    Důchod volá...
    Kromě Dana Vávry mi tyhle herní celebrity nic neříkají. Ať prostě vydá dobrou hru a ukáže se maximálně v credits, které stejně přeskočím.
  • Myslim ze dnesni generaci tyhle stare tituly nic nerikaji, stejne jako mne
    • Deus Ex, System Shock, Ultima Underworld a Thief jsou legendy a všechny dělal Warren Spector. Každá jedna z nich má stejně hutnou a zapamatovatelnou atmosféru jako Dark Souls.
      • Atmosfera na dobrou hru nestaci, pokud ma repetitivni hratelnost jako dark souls
        • Fňuky, fňuk, kritizuji Souls, páč je to teď v módě.
          • Psát tenhle komentář že psát o soul hře že je blbost je taky v módě tak drž papulu. Dark SOul je mimochodem zhovadilost.
            • bavím se o jedničce. Opravdu dvojku nepovažuji za legendu *15*
            • Legenda je možná tak první Dark Souls nebo spíš Demon's Souls. Další díly jsou už ohraná písnička.
            • Dark Souls je samozřejmě nejlepší hra této doby a můžeme to řadit k legendám jako jsou pravě Warrenovy tituly...
      • Souhlas, hlavně System Shock 2. U mě atmosférou nepřekonaná hra.

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit