Přijďte si s námi popovídat na slavnostní Fight Club #400
-
Vědomí říká: 1. Jsem sám a všechno, co existuje, jsem zase
jen já; z toho plyne, že jsem v sobě obsáhl prostor. 2. Měřím
plynoucí čas nehybným okamžikem přítomnosti, v němž jedině
si uvědomuji, že žiji; z toho plyne, že jsem mimo čas a 3. mimo
příčiny, neboť cítím, že jsem sám příčinou každého projevu
svého života.
-
Rozum vyjadřuje zákony nutnosti. Vědomí vyjadřuje podstatu
svobody.
Svoboda ničím neomezená je v lidském vědomí podstatou života.
Nutnost bez obsahu je lidský rozum s jeho třemi formami.
Svoboda je to, co je zkoumáno. Nutnost je to, co zkoumá.
Svoboda je obsah. Nutnost je forma.
-
Jen když rozdělíme tyto dva prameny poznání, které se k sobě
mají jako forma k obsahu, dostaneme samostatné, navzájem
se vylučující a nepoznatelné pojmy svobody a nutnosti.
Jen když je sloučíme, nabudeme jasné představy o životě
člověka. Mimo tyto dva pojmy, které se, jsou-li spojeny, vzájemně
podmiňují jako forma a obsah, není možná žádná představa
o životě.
-
Vše, co víme o lidském životě, je pouze jistý poměr svobody
k nutnosti, to jest vědomí k zákonům rozumu.
Vše, co víme o vnějším světě přírody, je pouze jistý poměr
přírodních sil k nutnosti nebo podstaty života k zákonům rozumu.
Síly života přírody leží mimo nás, my si je neuvědomujeme
a nazýváme je přitažlivostí, setrvačností, elektřinou, životní silou
a tak dále; avšak sílu lidského života si uvědomujeme a nazýváme
ji svobodou.
-
Ale právě tak jako sama o sobě nepostižitelná síla přitažlivosti,
kterou pociťuje každý člověk, je nám pochopitelná jen
potud, pokud známe zákony nutnosti, jimž podléhá (od prvního
poznatku, že všechna tělesa jsou těžká, až po zákon Newtonův),
právě tak sama o sobě nepostižitelná síla svobody, kterou
si uvědomuje každý člověk, je nám pochopitelná jen potud, pokud
známe zákony nutnosti, jimž podléhá (počínajíc tím, že
-
každý člověk je smrtelný, až po znalost nejsložitějších ekonomických
a historických zákonů).
Každý poznatek je pouze podřazení podstaty života zákonům
rozumu.
Svoboda člověka se liší od každé jiné síly tím, že si ji člověk
uvědomuje; avšak pro rozum se od žádné jiné síly neliší. Síly
přitažlivosti, elektřiny nebo chemické reakce se navzájem liší
-
jen tím, že je rozum různě definuje. Právě tak rozlišuje rozum
sílu lidské svobody od jiných přírodních sil jen podle definice,
kterou jí sám dává. Neboť svoboda bez nutnosti, to jest bez rozumových
zákonů, které ji definují, neliší se ničím od přitažlivosti
nebo tepla nebo síly vegetační – je pro rozum jen okamžikem,
jen nedefinovatelným pocitem života.
-
A jako nedefinovatelná podstata síly uvádějící v pohyb nebeská
tělesa, nedefinovatelná podstata síly tepla, elektřiny, síly
chemické slučivosti nebo síly životní je obsahem astronomie,
fyziky, chemie, botaniky, zoologie a tak dále, je podstata síly
svobody obsahem historiografie.
-
Ale tak jako předmětem každé
vědy je projev této neznámé podstaty života, kdežto sama tato
podstata může být pouze předmětem metafyziky – právě tak
projev síly lidské svobody v prostoru, čase a závislosti na příčinách
je předmětem dějepisu, kdežto svoboda sama je předmětem
metafyziky.
-
Ve vědách o živých organismech nazýváme všechno, co známe,
zákony nutnosti a to, co neznáme, životní silou. Životní síla
je pouze výraz pro neznámý zbytek toho, co víme o podstatě
života.
Právě tak je tomu v historiografii: to, co známe, nazýváme
zákony nutnosti, to, co neznáme, svobodou. Svoboda je v historiografii
pouze výraz pro neznámý zbytek toho, co víme o zákonech
lidského života.