Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • V poměru k otázkám lidstva se historická věda dosud podobá

    peněžnímu oběživu – papírovým penězům a kovovým mincím.

    Monografie a historie jednotlivých národů se podobají papírovým

    penězům. Můžou kolovat a obíhat a plnit své poslání,

    neškodit nikomu a naopak prospívat tak dlouho, dokud nevyvstane

    otázka, čím jsou kryty. Stačí zapomenout na otázku, jakým

    způsobem vůle hrdinů vyvolává události, a dějiny Thiersů

    budou zajímavé, poučné, a navíc ponesou odstín poezie. Ale

  • právě tak jako pochybnost o skutečné hodnotě papírových peněz

    vzniká tak, že se snadno tisknou, a proto že se jich začne

    vyrábět mnoho, nebo tak, že je někdo bude chtít vyměnit za

    zlato – právě tak vznikne pochybnost o skutečném významu

    prací tohoto druhu buď proto, že se jich vyskytuje příliš mnoho,

    nebo proto, že se někdo ve své prostoduchosti zeptá: „Jakou silou

    to vlastně Napoleon dokázal?“ – čili bude chtít vyměnit papírové

    oběživo za čisté zlato skutečného pojmu.

  • Historikové všeobecných dějin a kulturní historikové se zase

    podobají lidem, kteří by prohlásili bankovky za nepohodlné

    a rozhodli by se razit místo papírových peněz mince z kovu nemajícího

    hutnost zlata. A ty mince by byly skutečně kovové, ale

    pouze kovové. Papír mohl snad oklamat někoho, kdo se v tom

    nevyzná; avšak peníz sice kovový, ale bezcenný nemůže oklamat

    nikoho. Právě tak jako zlato je zlatem pouze tehdy, může-li

  • ho být použito nejen k ražení peněz, nýbrž i k jiným věcem, tak

    také všeobecní dějepisci budou pouze tehdy zlatem, budou-li

    umět odpovědět na podstatnou otázku dějin: co je to moc? Všeobecní

    historikové si v odpovědi na tuto otázku odporují a kulturní

    historikové o ni vůbec nedbají, odpovídajíce na něco docela

  • jiného. A jako hrací známky podobné zlatu mohou být

    používány jen mezi lidmi, kteří jsou ochotni je uznat za zlato,

    nebo mezi těmi, kteří nevědí, jak zlato vypadá, tak i všeobecní

    a kulturní historikové, poněvadž neodpovídají na podstatné

    otázky lidstva, slouží jen jakýmsi svým cílům, jako oběživo

    používané univerzitami a skupinou čtenářů libujících si ve vážné

    literatuře, jak tomu říkají.

  • Jakkoli bychom prodlužovali časové období od vzniku jevu,

    který posuzujeme, až do okamžiku jeho hodnocení, bude

    toto období konečné, kdežto čas je nekonečný – a proto ani

    v tomto směru nemůže být nikdy úplná nutnost.

    3. I kdyby byl řetěz příčin jakéhokoli skutku sebepoznatelnější,

    nikdy ho nebudeme znát celý, protože je nekonečný, a zase

    nedospějeme k úplné nutnosti.

  • Avšak kdybychom kromě toho dokonce připustili, že nejmenší

    zbytek svobody se rovná nule a že v některých případech, jako

    například v umírajícím člověku, v zárodku a v idiotu, svoboda

    není vůbec, popřeli bychom tím sám pojem člověka, který

    studujeme, neboť není-li svobody, není ani člověka.

    A proto představa o lidské činnosti podléhající pouze zákonu

    nutnosti bez nejmenšího zbytečku svobody je stejně nemožná

    jako představa o zcela svobodné činnosti člověka.

  • Abychom si tedy mohli představit člověka podřízeného pouze

    zákonu nutnosti, bez svobody, musíme připustit znalost nekonečného

    množství prostorových podmínek, nekonečně velkého

    časového období a nekonečného řetězu příčin.

    Abychom si mohli představit člověka naprosto svobodného,

    nepodléhajícího zákonu nutnosti, musíme si ho představit, že je

    sám mimo prostor, mimo čas a nezávislý na příčinách.

  • V prvním případě, kdyby byla možná nutnost bez svobody,

    došli bychom k definování zákona nutnosti zase jen nutností, to

    jest došli bychom k pouhé formě bez obsahu.

    Ve druhém případě, kdyby byla možná svoboda bez nutnosti,

    došli bychom k bezpodmínečné svobodě mimo prostor, čas

    a příčiny, která by právě proto, že by byla bezpodmínečná a ničím

    neomezená, byla buď ničím, nebo pouhým obsahem bez

    jakékoli formy.

  • Zkrátka bychom došli ke dvěma základním rysům, z nichž se

    skládá celý světový názor člověka – k nepoznatelné podstatě

    života a k zákonům, které ji určují.

    Rozum říká: 1. Prostor se všemi formami, které mu dává jeho

    viditelnost – hmota, je nekonečný a nemůže být jiný. 2. Čas

    je nekonečný pohyb bez jediného okamžiku klidu a nemůže být

    jiný. 3. Souvislost příčin a následků nemá začátek a nemůže

    mít konec.

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit