Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • Když už tu tolik lidí obhajuje západní autory, tak si taky přisadim svoje. Většina západních věcí je příliš ideově zakomplexovaných. Pořád narážíme na hrdinu, který musí zachránit svět, který je zrovna nějakou neštastnou náhodou v kelu. Nebudu srovnávat jen Sapkowskiho, ale třeba takový Lukjaněnko. Neexistuje nic, co by vymezovalo svět na černý/bílý. Východní autoři řeší existenční problémy a jsou daleko přízemnější, lidštější....surovější a brutálnější. Výjímky jsou, o tom žádná.

    Geralt, který jen hledá svou Ciri a chtěl by žít někde stranou a v klidu... Anton, který se stává pouhým nástrojem svých šéfů, který chce jen přežít a udržet si zdravý rozum.

    Navíc Lukjaněnko byl fantastický v tom, že člověka donutil roztočit mozkový závity a poskládat si střípky příběhu dřív, než k tomu děj sám dogradoval. Hlídky se četly velice zajímavě.
    • ales.smutny
      Skatulkovani nani dobry :) ne, ze by se ty motivy neopakovaly, ale zrovna ted se prave fantastika dost synamicky promenuje. Viz Erikson, Abercrombie, Mieville, Lawrence (Prince of Thorns), Stover...

      Jde o to, ze co my ted bereme (ve fantastice!) jako bernou minci vychodnich autoru je taky produkt doby, ale po padu Zelezne opony. A na druhe strane proti nim tahame Tolkiena z prvni poloviny stoleti a Martina, coz je zas uplne jiny druh tvorby :) jasne, rozdily tu jsou, ale kdyz jim udelame skatulku, moc to o nich svedcit nebude, protoze pak lidi zapominaj na Orwella, Dicka a podobne...:)
      • Nicméně je třeba uznat, že ta současná východní je člověku mnohem blíže, než ta západní. Alespoň podle mých skromných zkušeností. Tolkien založil fantasy tím, že vzal drobného človíčka a nechal ho prožívat spousty různých dobrodružství. Politika mu sloužila jako nástroj, nikoliv jako forma. To je dle mého prvek, který ze současné západní tvorby vymizel, vše se tak nějak děje v politice a o politice, zatímco příběh, ta malá dobrodružství jdou stranou. Musím uznat, že jsem zatím nečetl nějaké velikány západní fantasy, ale zkoušel jsem Toma Lloyda, kde to jsou politické boje, a zkoušel jsem Glena Cooka, kde je to to samé. Martin na tom bude obdobně, byť jsem nekoukal ani na seriál, protože prostě podle mého názoru kniha musí jít první. To východ, ať už z důvodu neprostupných hranic, či z důvodů společenských (přeci jen je západní civilizace mnohem více vázaná na společnost jako celek, kdežto na východě jde více o existenci jedince) se prostě soustředí na konkrétní postavy, což je to ono dle mého gusta. To je to, s čím tenkrát přišel Tolkien, nebo níže zmiňovaný Herbert. Politika nástrojem, nikoliv formou. A je to ostatně důvod, proč čtu Kinga, který je z velké části soustředěný hlavně na jednotlivé postavy. Je to také mnohem blíže hrám (na mysli mám hlavně pen & paper).
        • Magister_Peditum
          A jsme zase u toho. Děláš tady závěry, a druhým dechem dodáváš, že jsi z toho téměř nic nečetl. *4*
          • Je to schválně trochu křiklavější. Doufal jsem, že mne někdo vyvede z omylu a doporučí mi něco, co by mne překvapilo. Něco, kde malé výpravy a dobrodružství přejdou ve velký epos. Něco politiky prosté. Protože něco takového bych si opravdu rád přečetl, jen jsem na to zatím nenarazil (čistě subjektivní zkušenost). A nějak se mi nechce probírat tím ostatním.
            Edit: Co ten Abercombie?
            • Magister_Peditum
              V tomhle ohledu Eriksona moc nedoporučuju, jestli ti vadí, když je děj od začátku moc rozsáhlej. Navíc se v něm nic moc polopaticky nevysvětluje. Pro začátečníky je vhodné mít po ruce pomůcku, jakou je třeba http://malaz.legie.info/doku.php
            • Já vím, že i v LOTRovi je, ale nijak mě tam nerušila. Naopak hezky prosvětlila děj, proč se tam co děje. Jen mi přijde, že poslední fantasy, které jsem četl, že to braly z druhé strany. Začaly politikou a pak teprve se dostávaly k těm malým, zajímavějším příběhům. Prostě naprat moc velké měřítko hned od začátku je podle mě blbý, poznávat svět máš po špetkách a po kouskách, stejně jako by sis měl budovat vztah k hlavní postavě/vám. To mi moc nejde, když na mě sypou tisíce a tisíce jmen a rodinných vztahů. :) BTW: Ještě jsi zmiňoval Eriksona, toho mi už někdo doporučoval, možná se na to mrknu. ;)
              Edit: Třeba Trpaslíci Markuse Heitze byli dobrý. :) Taky tam ta politika je, ale ústředním motivem je pouť a poznávání Skryté země. Na něco takového bych měl chuť, jinak ale momentálně experimentuji v žánru sci-fi. Třeba Dan Simmons velice příjemně překvapil. ;)
            • Magister_Peditum
              Na nic, kde by nebyla politika, si teď nevzpomenu, ale ta byla i v Pánu prstenů. Vždyť i jeden z hlavních motivů, Aragornův nárok na trůn, byl politikou prolezlý. Možná v nějaké samostatné povídce o dobrodružstvích barbara Conana by se politika nemusela vyskytovat, ale i o tom pochybuju. *4*

              Edit: V knihách Abercrombieho je politiky vrchovatě. *3*
      • Magister_Peditum
        Přesně, lidi provádějí pořád nefér srovnávání většinou postarších spisovatelů s novou generací. Pak je jasné, že z toho jedna strana vyjde jako hrozně zastaralá.
  • "Nemálo lidí došlo k mému přístupu"
    "lebi"

    co je toto ku*va za vyjadrovanie?
    • ales.smutny
      To je cestina. Ze znas jen hovorovou a ne treba starsi knizni fakt neni ma vina :) ale vzhledem k tve narodnosti ani tva, chyba bude jinde...:)
      Lebi od leb, jako lebka. Kurz skoncen.
  • Indy
    Zaklínač (komplet sága) leží v mé knihovně už dost dlouho, asi dva roky, ale prostě dokud G.R.R Martin nedokončí konečně Píseň ledu a ohně tak nezačnu s něčím novým:)
    • Zayl
      Ha, no zrovna Sapkowskeho styl psaní mi sedl milionkrát víc než Martinův, který skáče na druhý konec světa každých pět vteřin příběhu. A jak už byo zmíněno, než to Martin dopíše, stihneš všechny Zaklínače přečíst několikrát.
    • A navyse Martin ide s kazdou knihou kvalitativne dole. Kym prve tri knihy su vylmi dobre, zvysok je viacmenej len obchod a umele nafukovanie pribehu s ktorym si nevie rady.
    • ales.smutny
      Tak to si moc nepoctes jeste tak 4-6 let...
    • walltar
      Hmm tak to nečíst nějakou knížku takovou dobu bych si vyškubal vlasy z hlavy. Já sem teď s písní ledu a ohně začal a jak to tak za měsíc dočtu tak dám zase nějakou jinou sérii.
      • radši by ses mel dovzdelat blbe
      • Já právě končím s "Sword of Thruth" - 11knih. Všechny jsem přelouskal v angličtině a byla to sranda. Na písně ledu se těšim, ale myslim, že si zas chvilku střihnu Dostojevskiho. Každopádně Sapkowskiho a Herberta považuju za to nejlepší, co jsem četl. Tak jsem zvědavý, zdali je písně převálcují :-)
  • Já se k zaklínači dostal vlastně docela zajímavě. Ještě než první hra vyšla, začal jsem se o ní zajímat (asi na základě nějakého videa, nebo článku, už nevím) a zjistil jsem, že je to adaptace knižních románu, tak jsem zašel do knihovny. Trvalo to asi deset stran, ale hned po té jsem věděl, že jsem nalezl patrně nejlepší fantasy román vůbec...
    Hru jsem posléze koupil, ale kvalit knihy ani zdaleka nedosahovala. Spoustu věcí z knihy doslova kopíruji (což je zvláštní, vzhledem k tomu, že by příběh měl volně navazovat na knihy), některé překrucují a úplně zadupali tu ironickou atmosféru která z knížek přímo kape... Přesto ale obě hry příběhově předčí 90% všech ostatních RPG.
  • * dyslektik (br asi to je nakažlivé :-p)
  • Keď som mal 14 rokov a Tolkien bol prvý fantasy autor, od ktorého som niečo čítal, tak sa mi to veľmi páčilo - samí tí vznešení elfovia, boj proti temnému pánovi etc. Vlastne práve Tolkien ma priviedol k fantasy literatúre.

    Ale po pár rokoch, keď mi z fantasy už pár kníh prešlo pod rukami, tak mi celý pán prsteňov aj s hobitom prišli ako lineárna rozprávočka s jednoduchým dejom písaná jednoduchým štýlom. Rovnako napríklad aj riftwar saga, eragon, amber a celkovo sa mi fantasy začalo odcudzovať, lebo som si myslel, že nemôže ponúknuť viac ako spomenuté diela.

    Vtedy sa mi dostal do rúk Zaklínač... bolo to skrátka fantasy kvalitatívne na úplne inej úrovni, ako obsahovo, tak aj štýlom. Pristupoval som k nemu veľmi skepticky, lebo som inklinoval k západnému fantasy, ale dnes musím povedať, že doteraz som nečítal nič lepšie. Popravde, ani nemôžem povedať, žeby sa k nemu niečo približovalo (a rozhodne teda nie seriálom prehypovaný soiaf alebo rozťahané a nudné mbof).

    Husitská trilógia bola taktiež výborná, krásne spojenie fantasy a histórie, nadobudol som z nej pocit, že Sapkowski je tak dobrý, že keby chcel napísať niečo na spôsob Mena ruže, tak sa Eco môže zahrabať.

    A hra - oba diely si jednoznačne zaslúžia miesto medzi najlepšími rpg posledných rokov. Inak môj názor je, že hra jeho knihy spopularizovala na "západe," zatiaľ čo na "východe" (stredná E) dosť ťažila z ich popularity
    • Magister_Peditum
      Tyhle žabomyší války o to, který autor je lepší, mě neskutečně baví. A přitom by se stačilo zamyslet nad tím, že se žánr fantasy vyvíjí. To co dnes baví nás, by nebavilo čtenáře v době, kdy vznikl žánr high fantasy, a naopak. *15*
    • Tak za prvé Amber není fantasy ale science-fantasy, za druhé Tolkien vymyslel to, jak se dnešní tzv. klasická fantasy dívá na postavy, vymyslel i elfy, kteří do té doby byly malí květinoví skřítci a spoustu dalších reálií a tím vlastně fantasy zabil, respektive ne on ale ti co přišli po něm tak kopírují kopírují a kopírují, zaklínač se tváří drsně originálně, ale využívá ty samé prvky, navíc tam má snad jen drogy a sex, což je sice fajn nicméně nedokáže tím nahradit kvalitní vyprávění. Za Tolkienem stojí mytologie a detailně promyšlený svět, zaklínač má slušný příběh ale ta kniha nemá žádné pozadí, nic, když jsem viděl Sapkowského "Mapu" světa tak jsem si myslel, že si dělá srandu. Navíc povídky mi přišli lepší než celá sága a kdo je nečetl tak přišel i o dost point z knih
      • Tak za prvé, Amber je jasné fantasy. Za druhé, Tolkien nič nevymyslel, elfovia, trpaslíci, draci etc. sú všetko prvky mytológií rôznych kultúr z rôznych období. Jediné čo urobil je spopularizovanie "západného typu" fantasy (hrdina bez bázne a hany, dobrí elfovia, zlí škriatkovia etc.).

        Každé jedno klasické fantasy využíva tie isté prvky, ale zaklínač sa na rozdiel od A to B rozprávok typu lotr snaží vykresliť prostredie, v ktorom sa dej odohráva aj zo spoločenského, kultúrneho a politického hľadiska, a to ako živý organizmus (vzhľadom na to, že sa snaží prezentovať reálne spoločenské vzťahy, tak nie je prekvapujúce, že sa tam často objavujú drogy, rasizmus, či sex - ktorý je akosi základom prežitia pre akúkoľvek ľudskú spoločnosť).

        Lore tolkienovho sveta je neskutočne primitívne (časť je fakticky skopírovaný genezis a exodus), svet je absolútne statický bez akýchkoľvek spoločenských či politických prvkov. Je postavený na boji proti temnému pánovi, či už je to morgot alebo sauron, a človek tak nadobudne pocit, že keby nebolo úhlavného temného nepriateľa, tak sa tam ani nič nedeje (lebo sa tam ani nič nedeje, všetko zlé je "úkladom" temného pána alebo "semenom zla čo zasial do sŕdc ľudí/elfo/trpaslíkov" a iné infantilnosti). Zaklínač má veľmi dobre premyslený background a lore, ale bohužiaľ (pre niekoho) nie je vytvorený poznámkami na konci knihy alebo primitívnym rozprávaním, ale je zakomponovaný priamo do poviedok a ságy.

        Inak hovoriť, že lotr (absolútne black and white svet) má nejakú hĺbku, a že zaklínač, kde sa riešia reálne otázky rasizmu, životného prostredia, zneužívania moci a rôzne ďalšie etické a spoločenské otázky, ju nemá, tak to je už naozaj niečo.
        • LotR má primitivní lore? Nemyslím, že lore znamená, co si myslíš, že znamená...
        • Rasismus sex a drogy nejsou hloubka to fakt ne, zneužívání moci a rasismus je v pánovi prstenů taky a lore není jen na konci knihy v poznámkách. Sapkowski kritizuje Conana ale přitom jeho zaklínač není jiný, je ro áčkově napsaná béčková braková literatura, to neznamená že je špatná ale taky že to není lepší než Kulhánek, ale nejedná se o žádné revoluční dílo, zatímco v případě lotr ano - v té době kdy byl napsán
      • Tikov
        pozadí má Zaklínač dle mého naopak velmi dobré- jen ne jako Tolkien do minulosti, ale do budoucna (třeba ty archeologické vykopávky, nebo výbor z balad a slovníků)
        Navíc tam je co zmínili lidé již předtím- kašle na osudovost, vůdcovství, černo-bílost postav. Pán prstenů je hoch sága legitimizačního typu. Naporti tomu Zaklínač vypráví jak taková hoch sága legitimizačního typu probíhala ve skutečnosti a ve střípcích ukazuje tu vyleštěnou verzi.
        • Pán prstenů je jako film od kim ki duka - má hloubku, tu zaklínač-sága nemá(některé povídky však ano) zaklínač -sága je jako dobrý akční béčkový fillm, mám rád Bčkové akční filmy, ale nikdy je nebudu stavět nad umělecká díla, čímž bezpochyby pán prstenů je, ale zaklínač nemá nárók. Četl jsem se zaklínačem vše, bavilo mě to, ale nejde srovnávat škoda oktavia s bugatti veyron
          • Cahir
            Zaklínač má spoustu hlubokých myšlenek, asi jsme oba četli něco jiného.
            • Jako že týpek musí opíchat svojí dceru aby nedošlo k době ledové? Děsně hluboká myšlenka, skoro jako z rapehentai
    • Gratuluji. Ja osobne jsem zacal Pana prstenu cist ve veku jako ty+-,ale diky velmi podrobnym popisum hobiti oslavy a vubec sveta me to nejak nebavilo. Knizka lezela vekolik let netknuta. Na chut jsem tomu prisel az mnohem pozdeji. A pak jsem to precetl hned nekolikrat:)
      A ano,Pan prstenu je ''jen'' pohadka ( v tom pravem slova smyslu) pro dospele,ale tvrdit ze je psana jednoduchym stylem? Tak to vazne nevim co myslis.
      • problem asi bude v prekladoch.
        ja mam precitane vsetko od tolkiena a dost sa mi to zhnusilo. ale vsetky knihy som cital v slovencine. a vraj je slovensky preklad naozaj priserny, comu nemam problem uverit.

        metro 2033 po slovensky, to je ciste peklo. tu zensku co to prekladala by som dal ukamenovat.

        mna moc zaklinac neocaril, akoze dospele temy atd su naozaj fajn, ale styl pisania mi nesadol. mozno to bolo zase prekladom.

        dlho som pokladal feista za najlepsieho fantasy autora, mal som od neho asi vsekty knihy, a potom som natrafil na MBotF a odvtedy mam problem aku kolvek inu fantasy knihu citat, lebo su to oproti Eriksonovy imo uplne sr*cky.

        (witcher hry su obe uplne uzasne)
      • Isteže. Úplne jednoduchým štýlom, s jednoduchým obsahom. Najzložitejšie, čo môže človek čakať, je rozdvojenie dejovej línie v dvoch vežiach.

        A že pre dospelých...
        • Menttor
          Jednoduchý obsahem, ale ne formou, to by mohl tvrdit jen hidiot.
          • To môže s čistým svedomím tvrdiť každý, čo si porovná zaklínača a lotr.

            Lotr je skrátka písaný jednoduchým štýlom pre nenáročného čitateľa, s jednoduchou lineárnou dejovou líniou, maximálne dvoma, bez interferencií medzi nimi, bez vývoja charakterov, s použitím jednoduchého a univerzálneho jazyka, prvkov atď.
            • Tikov
              Dovolím si příklad ze svého dětství- PP jsem četl někdy kolem 13 let a nebyl problém. Zaklínače jsem zkoušel v 15 a ani tehdy to ještě moc nešlo a vrátil jsem se k němu po 8 letech až letos v létě (díky dokonalé audio verzi od Eka :( )
            • huhi - to byl poněkud přehmat :-) Naopak - pětileté dítě velmi dobře chápe obsah Pána prstenů - klidně to můžeš předčítat před spaním, ale netroufla bych si dceři ani v devíti letech předložit Zaklínače, ačkoli paradoxně i ona je členkou oficielního klubu AS.....
            • Tvuj nazor. Podle me hloupost,ale mas na nej pravo.
              Pan prstenu je pohadka pro dospele,a to je proste fakt. Male deti nema sanci nicim zaujmout..
          • +1. A jednou větou...
      • Jednoduché...hm asi vím, co chce říct, Tolkien si spoustu věcí zjednodušil - například všichni jeho hrdinové jsou buď černí nebo bílí (vyjma Boromira, což je součást zápletky- jde o vůli prstenu). Všichni kladní hrdinové jsou stejně uvědomělí a jdou za společným cílem prospěchu spelečnosti bez postranních úmyslů, osobních zájmů, vzájemných antipatií.....a všichni jsou na stejné intelektuální úrovni....a elfišťata jsou nejnamakanější magiči a vůbec dokonalí :-) Je to až infantilně prosté....to vše však Tolkien používá pouze k vyjádření myšlenek a ideí....proto tolik zjednodušuje.
  • Aleš Smutný by měl být smutný proč - buď je dislektik nebo pologramotný nedouk, každopádně zjevně odehrál více her než přečetl knih.....smutné, že se tedy pouští do sepisování čehokoliv, co se nestydí předložit veřejnosti k přečtení *13*

    Sapka člověk nemusí mít rád, ale stejně neskutečně oceňuji, že má páteř narozdíl třeba od George Martina, kterému nevadí, jak mu HBO (seriál) a Cyanide Studios (hra) przní knižní předlohu a on si jen slintá, že to sype.... *11*
    • Možná, že se čistě náhodou George R. R. Martinovi seriálové zpracování jeho knih opravdu líbí a jenom ty s tím máš problém, klika že to je naštěstí úplně irelevantní. *7*
      • Pán jistě žertuje :-p
        A nebo v šestém díle GRRM zaválí, přejmenuje Ašu na Yaru s tím, že to tak fanoušci mají raději, škrtne haldu postav - co po nich taky a polovinu kapitol věnuje Ros....Ros s Malíčkem, Ros s Daenerys, Ros s Catelyn, Ros se Stannisem, Ros s Wun-Wunem, Ros s Krvavou Vránou laškovně si natáčejíc jeho kořínek na prstík....
        Mimochodem ta PC hra Cyanide studios je zoufale špatně hratelná a nudná....
  • Co to je za pšonka?
  • Vždyť už podle fotky je to polodebil :D
  • Zaklinaca som precital jedinu knihu.. Nikdy viac.. Smiesne jednoducha az primitivna dejova linia.. Nezachrani to ani ten kvazi drsnejsi slovnik.. Vsak to je ako rozpravocka pre male deti.. Ti narocnejsi sahnu napr. po Eriksonovi.. :-)
    • Zomri, troglodyt.
      • ?
    • Myslíš toho německýho psychiatra
    • Jen jestli ti jen nedělá dobře povyšovat se nad ostatní na netu. *4*

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit