12 důvodů, proč mě potěšil rok 2022
-
Bavíme se o obojím, obě témata se řeší v samostatných podvláknech a nejspíš je máš blbě zobrazené, protože obě jsou od sebe zřetelně oddělena (a tohle se navíc záhy zastavilo a daleko víc se toho napsalo v tom druhém). Chyba není na mojí straně.
-
Omlouvám se za překlik, dal jsem nahlásit. Chtěl jsem odpovědět. Trauma netrauma, byla hrozně otravná až nesnesitelná a proto mě zcela s.ala.
-
Takže už se nebavime o tom proč to stojí za starou belu, ale o tom jestli je autor nerd? Dobrý pokus, ale co takhle psát k věci a neprehazovat téma. Myslím že zrovna ty takové uskoky nemáš zapotřebí. Ale vše bylo už napsáno výše jinými tak se nebudu opakovat. Že se ti to líbí ti věřím a neberu ti to.
-
No jo, ale hodnocení a sledovanost nakonec neodpovídá tomu, že by to měl být kvalitní seriál pro co nejširší publikum.
Předloha nejsou legendy (to si možná pleteš s první částí Silmarillionu), ale v zásadě jen seznam postav, míst a rozpis, co kde kdo dělal v který čas. Trochu víc jsou rozepsané jejich motivace a v Pádu Númenoru i první základní konflikt, o který ve Druhém věku vlastně jde (věčný život versus dar smrti). To je v zásadě vše a dá se na to naroubovat spousta různých příběhů podle toho, na jakou postavu nebo místo se soustředíš. Není důvod u toho usínat, pokud se k tomu udělá slušný scénář a dobře se to natočí. Ani těch plánovaných pět sezón na to stačit nemusí. Na YT kanále Tolkien Untagled vyšla série videí, které popisují, jak by to mohlo vypadat. Nejsou ani moc geekovská, jen hrozně dlouhá. Zatím jsem viděl jen to první, které vyšlo ještě před RoP.
Tolkienova předloha pro Druhý věk i přes svou strohost a neúplnost obsahuje nejedno poselství. Kdyby se seriálu povedlo je zachovat případně i eskalovat, tak by lidi prskali mnohem méně, i v případě, že by se dějová linie překroutila a postavy fungovaly jinak. Pokud ale autoři chtěli vyprávět svůj vlastní příběh a přinést divákům svá vlastní poselství, tak by se museli pořádně snažit a udělat to opravdu kvalitně, aby jim obecenstvo prominulo, že jako návnadu používají postavy a zasazení ze známého univerza.
-
Ona ta prkennost ale dobře zapadá do obrazu traumatizované osoby. Chápu, že to není úplně sympatická postava, já bych se s ní taky nekamarádil.
-
Oni někteří Clarkové vyčítají i to, že má omezený emoční rejstřík, nezapojuje obličejové svaly... a z toho dovozují, že je to špatný herecký výkon. Úplnej nesmysl, ale je to tím, že se na ni dívají optikou úplně jiné postavy, než ona je. Z kočky dobrýho psa neuděláš, i kdyby ses rozkrájel, ale za to ta kočka fakt nemůže.
Jo, já jsem si její výkon docela užil. Rozhodně víc, než jsem čekal. Jinak ten seriál podle mě trpí právě tím, že předloha jsou legendy a kdyby to zfilmovali věrně, tak by zarytí fanoušci Tolkiena blaženě vrněli, ale zbytek zeměkoule by se ukousal nudou. Tvůrci se rozhodli látku přiblížit modernímu divákovi tím, že šli ve stopách Jacksonova Pána prstenů, který filmoval klasický román, ale to naráží na podstatu předlohy, kde je důležitější význam než uvěřitelnost děje. V Prstenech moci je oproti Pánu prstenů víc scén, které se podle mě nemají chápat doslovně a hodnotit z hlediska realističnosti, ale spíš se mají vnímat jako "nosič" nějakého sdělení. To pochopitelně s jacksonovským pojetím koliduje a výsledek je, jaký je. Dějovou linku protohobití hippie komunity nehodnotím, ta je univerzálně špatná. Mně by se třeba víc líbilo psychologické drama, kde ústřední motiv by bylo právě trauma Galadriel. Ale to by patrně mělo ještě míň spokojených diváků než to, co bylo natočeno - při tom rozpočtu museli cílit na co možná největší počet lidí.
-
Je to možná tak, jak píšeš, ale mně herečka Galadriel přišla strašně prkenná. Každopádně jak bylo napsáno výše, v seriálu byla neskutečně otravná, asi nejméně sympatická postava. Což u hlavní hrdinky je trochu blbý.
-
Problém bych viděl v tom, že je to zátěž i pro většinu diváků. Je dost filmů s psychicky nemocnou nebo traumatizovanou postavou, ve kterých se povedlo ji divákům přiblížit tak, že se s ní sžili. A obávám se, že tohle není ten případ. Jestli jsi v té menšině, která si to dokáže užít, tak dobře pro tebe, ale sám píšeš, že bys dal 7/10, což mi přijde vzhledem k rozpočtu a legendární předloze celkem málo. A to by spousta lidí dala méně a průměr (po odečtení haterů a supernerdů) by mohl být někde u 5 nebo 6, což už je prostě s ohledem na potenciál slabé.
-
Ne, to je typický projev traumatu.
Ano, pro lidi okolo to může být velká zátěž.
-
Tolkienův přístup k filmovým adaptacím byl čistě pragmatický. Chtěl, aby to bylo dostatečně věrné (Jacksonův Pán Prstenů by asi stačil) nebo aby z toho měl hodně peněz. Informace převzatá z Tolkienova životopisu. Nebyl to fanatik a určitě viděl spoustu adaptací literárních děl jiných autorů, takže věděl, že absolutní přesnost je nesmysl. A pokud by se scénář příliš odchyloval od předlohy, peníze by mu přišly jako akceptovatelné odškodné. Mimochodem nepovolil adaptaci Hobita pro animovaný film/seriál protože scénář předpokládal cestování v podstatě mezi všemi lokacemi na zádech orlů. A peněz by z toho taky moc neměl, jinak bychom mohli mít zajímavé srovnání.
-
Galadriel mi byla neskutčně otravná, od začátku do konce. A motivace: dělám věci protože nemohu přestat...To je panečku síla! :D
-
To není subjektivní interpretace, Galadriel je napsaná jako tragická postava, která je traumatizovaná. To pro mě bylo právě největší překvapení, protože podle traileru jsem myslel, že to bude jednorozměrná badass válečnice. Vůbec. Ono optikou té traumatizace pochopíš i to, proč tak šíleně riskuje. Scéna s plavbou do Valinoru je podle mě hodně symbolická, ostatně je to víceméně nanebevzetí. Otázkou je, co z toho, co na obrazovce vidíme, se skutečně děje. Podstatné je, že Galadriel odmítá blaženost, protože nemůže jinak (a pláče). A na konci sezóny je na tom ještě hůř, než na začátku. Vlastně mě teď napadá, že bych chtěl její linku vidět v alternativní verzi, kde by byla psychiatrická pacientka a Středozem by byly její bludy. Ale to si dovolím napsat jen takto anonymně, mám svůj život rád. :D
Já mám Pána prstenů taky radši, ale to je víceméně klasický román. Prsteny moci čerpají z legend, které se snaží podat tak, aby byly stravitelné pro mainstreamového diváka. Cesta, kterou tvůrci šli, mi nepřijde úplně nejhorší, ale že by to jako celek mělo stejný tah na branku, jako Pán prstenů, to určitě nemá. Jak už jsem napsal, jednou vidět mi to stačilo.
-
Já bych tipnul, že by autorovi článku poradil, aby raději studoval Bibli nebo šel rozdávat polívku bezdomovcům.
Tolkienovo dílo je jistě úctyhodné.
-
Ta argumentace Tolkienem je úplně absurdní. On sám svému funkčnímu světu doslova zasvětil půlku života. Vypracoval ho do až bizarních detailů a hloubky. Kromě jeho syna asi neexistuje většího nerada do jeho díla.
Po více než dvaceti letech jsem se rozhodl ho zase (a tentokrát kompletně) načíst a je pro mě skutečně šokující, jak mistrovské dílo se za celou tou prací skrývá.
Nemůžu mluvit za něj, ale tak nějak tuším, že by se z toho seriálu z mnoha důvodů nejspíš dočista zvencl. Na jeho obranu, on by se pravděpodobně zvencl z naprosto jakékoliv televizní adaptace, protože sám byl ultra konzervativec.
-
bojím.... amazon se chystá zmrvit w40k a to bude osobní
-
tak jestli se ti líbily prstěny moči, tak tě stejně nemohu brát vážně ale chápu, že víc jak dva řádky textu nezvládneš přečíst...
-
Nechápu, proč si to musel roztahat na 10 řádků. Stačilo jednoduše napsat, že ničemu nerozumíš a rád děláš kok**a na internetech.
-
neboj, v novem roce ma amazon i netflix prznit jeste vice knizek nez letos
-
prsteny moci byl brakový nevkusný škvár a je fakt smutné, že novináři pořád musí předstírat že se jim líbíl. To nemělo s tolkienem nic společného, příběh, dialogy a obsazení bylo pochopitelně za 0/10 (tvůrci absolutně nepochopili postavu galadriel a v podstatě si tam vecpali vlastní postavu generické bojovnice), ale ani ty kostými, výprava a efekty nebyly žádné terno a zůstává otázkou kde amazon utopil ty prachy. Stejný nepodařený fail jako nadace, kolo času nebo zaklínač. Toto fakt nee, rod draka byl o něco lepší, ale spíš připomíná ty slabší série hry o trůny, takže taky zklamání. Jak se zdá jediné koukatelné adaptace jsou ty animované, takže v tomto roce hlavně cyberpunk animák, to byla pecka.
-
Myslim si, ze robis good job v interpretacii (subjektivnej) a nie si urcite ani uplne mimo...lenze problem je, ze by som to cakal od filmarov a hercov. A vo forme, ktora vo mne vzbudi emociu. Lenze pri oboch tych scenach som citil sprostredkovanu trapnost. A k tomu Valinoru, Galasrielinmu skoku cez palubu a stretnutiu pltky - prirovnal by som to k scene, kde Frodo v Prancing pony mal stretnut Gandalfa a stretol Stridera. Vedeli sme preco tam je a preco tam musel ist, vedeli sme preco tam Gandalf nie je, vedeli sme preco tam bol Strider... vsetko davalo zmysel. Naproti tomu, Galadrielin skok do oceana, wtf? A preco prave tam kde ona bol jej nemesis? A preco na pltke? Toto je ten problem pre mna, ze veci sa diali "pretoze lebo". V Lord of Rings bolo za kazdou udalostou nieco, co ju robilo pochopitelnou a prirodzenou. Je to proste o tom, ze vyhodili z realizacneho teamu ludi, ktori z toho mohli urobit dobry serial a nasledne natocili Blood origin v Stredozemi. Nastastie to ale nebola az taka kravina, lebo to malo vypravu a snazili sa napodobnit kostru filmov spred 20 rokov.