Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • Veskoslav

    Takže naprosto otřesně zprasený port:) Ta hra nevypadá jako něco, co by naprosto vyždímalo současnou generaci GPU. A pokud je nutné mít na 4k 60 FPS 4090 a ani 4080 to neutáhne, tak sorry, ale ta hra na to fakt nevypadá.

    A abyste s 4060 na low na 1080 měli necelých 90 fps s DLSS je prostě výsměch, na high se pak doplazíte na necelých 45 fps . A to, že hra má zprasený "port" a Remedy je tím známé, že naprosto kašle na jakoukoliv optimalizaci, by se mělo projevit i do výsledné známky. Ne z toho mít pomalu perfektní hru a tvářit se, že 4080 nestačí ani na 4k 60 fps bez DLSS...Prostě vývojáři neumí pracovat a optimalizovat UE5 a fakt bychom jim za to neměli tleskat a dávat vysoké téměř perfektní známky jenom pro jejich lenost. Mimochodem vytíženost CPU je v té hře prakticky nulová (cca 15-20%) 

    • Derp_1337

      Ono to asi nebude tak hrozné, jak tvrdíš, když Tom's Hardware a TechPowerUp napsali, že RTX 4070 na maximální detaily ve 4K dává 80+ FPS se zapnutým DLSS.

      Bez DLSS ten výkon už je ale o dost horší. Pokud by člověk cílil na 1080p, tak 4070 by dokázala hráčům vytáhnout sotva 60fps.

      • Veskoslav

        No jo, ale to je upscale z 1440/1080 ne?:)

        • Derp_1337

          U nejnovější DLSS 3.5 většinou není moc poznat z čeho je to upscalované, protože ta technika by měla vyhladit nedokonalosti.

          Samozřejmě rozdíl poznáš, když si uděláš screenshot a budeš detailně studovat obrázky, ale v reálu to za běhu (většinou) není vidět.

          A to rozlišení, z kterého se to upscaluje, je variabilní dle náročnosti scény, takže přesně to asi nejde říct.

    • jiri.svak

      Hraješ hru, nebo hraješ její performance?

      • Chapem.. ak mas najnovsi rig za bohvie kolko tisic tak ta to nemusi zaujimat. Ale vacsina z nas hra na medium end (stale silnych) pocitacoch ktore zvladaju vacsinu novych a krasnych hier bez problemov. A potom tu mas dost AAA  titulov ktore kaslu na optimalizaciu a v tom pripade si v hajzli. Nepotrebujem mat hru na Ultra Hight detailoch. Hrat ju vsak na low a mat ledva 30fps je vysmech a doslova to je pre mna nehratelne. Hier je vela a stale je z coho vyberat.

      • Veskoslav

        Co to je za argument? Takže už chápu, proč se vývojáři naprosto vykašlali na jakoukoliv optimalizaci, přijde Jirků a kupí to, i kdyby to jelo 5 fps...

        • jiri.svak

          A jede to 5 FPS?

          • delO

            na konzoli při náročných scénách mi to připadá, že to dropuje z 30 na 20FPS, za mě nejhorší quality mode za poslední roky.  Hra má navíc úplně rozbitý stíny, všechen výkon konzole šel do nasvícení. 

        • skaven

          nech si to kupia, aj tak budu len testovat, a nadavat, ako im to nejde...btw fakt by si ta hra zasluzila -2 body za neoptimalizaciu


      • skaven

        pozri sa na vsetky fora, tam hraju performance  :)


      • delO

        to snad jde ruku v ruce panebože. 

    • Ty jo uz jsem se lekl, ze taky presli na UE5, ale ne, je to jejich klasika Northlight.

      • Veskoslav

        Aha. To se velice omlouvám, žil jsem v bludu, že přešli na UE5 kvůli právě jejich skvělému optimalizovanému enginu.

    • Vyťaženosť CPU len 15% ? To je príjemna zmena, keďže Control si vypýtal 70% už len pri cutscene.

      Dnes sa asi neoptimalizovane hry s prehnanými nárokmi považujú za technologicky pokrok a obhajobu.

      Remedy nikdy nevedelo optimalizovať.

      • Veskoslav

        Pak je ale otázka, proč je doporučené CPU 8+16, když to hra nedokáže ani využít.

  • x_ander

    Tak hlavně že je v recenzi zmíněná hudba, Dworkin může být v pohodě a nemusí si brát prášky na uklidnění. 

    • dworkin

      Je teď ve všech recenzích. A je to změna k lepšímu.

  • delO

    já v tomhle souhlasím s Veskoslavem.

    Ta hra bude určitě masterpiece jako skoro každá jejich hra, ale nezlobte se na mě, optimalizace skrz platformy neexistuje.

    Celé mi to připadá jako lobby, když jsem viděl technologický rozbor Digital Foundry, kde popisují, jak Alan Wake 2 zvedá laťku v rámci technologií a pak se dozvíš, že na konzoli to jede v nějakých 800p, tak si musím klást otázku, je to stále nezávislá novinařina? 

    Pár let zpátky byl standard hrát ve 1440p a 4K na PC, s příchodem PS5 to přišlo i na konzole, Demon Souls místy vypadalo jako CGi v nativním 4K, za tři roky hrajeme doslova v HD rozlišení a upscalujeme do 4K při množství bordelu na obrazovce.

    Grafická karta za  50 tisíc nedá nativně ve 4K tuhle hru při stabilních 60FPS ani na high bez vyplého RT, tak kde to jsme? 

    Novináři mlčí, nebo to chválí. 

    • medveddd

      Mně teda hra přijde krásná. Na low vypadá líp než většina her na ultra a běží i na 2060, skoro pět let staré budget kartě.

      Pokud nejsi spokojen s tím, jak hra běží na tvém PC, třeba pro tebe někdo udělá mod, který low přejmenuje na ultra, abys měl pocit, jak to to tvoje dělo dává.

      • Veskoslav

        Jestli 37 fps avg s DLSS na performance, low, 1080 považuješ za hratelné, tak potěš... 

        • jurb83

          DLSS na 1080p mi nedava zmysel.

        • medveddd

          Nevím, z jakých vycházíš benchmarků, já koukal na video Daniela Owena, kterému hra na 2060 běžela v NATIVNÍM 1080p na 30-35 s tím, že nebylo všechno stažené na minimum.

          A ano, locked 30 považuju za hratelné. Konzolisti tak hrajou několik generací a ruce jim ještě neupadly.

          Když má člověk starou budget kartu, musí počítat s budget performancem. Nehledě na to, že není problém dát si DLSS quality, které vypadá stejně jako native a hrát na 40. Co víc bys chtěl s 2060 u takhle vypadající hry fakt nevím.

          • delO

            no, já hraji na PS5 a to bude nějaké medium nastavení v rámci PC a rozhodně to není grafická špička, co jsem na PS5 viděl. Ani zdaleka.

            • medveddd

              Na PS je problém hlavně s tím upscalingem no, FSR tam ten binec skutečně dělá, to uznávám.

              • delO

                Reakce na příspěvek:

                tak ale to samé mají majitelé AMD karet na PC, což je kolik cca 30% herních PC? To není zanedbatelní číslo, abychom se vysrali doslova na optimalizaci, naflákali tam x efektů, dali mrzké rozlišení a pak na to šoupli upscaling. 

                DLSS 3 má tu obrazovou kvalitu dobrou, takže chápu ,že to nemusí být  u Nvidia karet takový problém, ale desítky milionů lidí na konzoli a x milionů hráčů na PC s AMD kartou si musí zvykat na hnusný upscaling pomocí FSR, aby si hru zahráli.

                Jak je možné, že v minulosti vznikaly graficky působivé hry a běžely fajn i bez nějakých DLSS či FRS, teď si nikdo nezahraje bez tady těch upscalingů.


                • medveddd

                  Reakce na příspěvek:

                  Myslím, že je těch důvodů víc, když se nad tím zamyslím:

                  1) Část jsou určitě developeři vsázející na technologii upscalingu. Ptám se ale - dokud to nezajde do extrému (což občas zachází), je to nezbytně špatně? Zrovna tak jako raytracing může vývojářům usnadnit práci s manuálními hrátkami se světlem, které jsou časově náročné, může jim upscaling trochu usnadnit práci s optimalizací. Toto je samozřejmě o nějaké hranici, kterou rozhodně někteří devs překračují, ale v principu mi to nepřijde VŽDY špatné.

                  2) V některých případech je to kvůli raytracingu - ta technologie je neskutečně náročná a je to zkrátka obrovský skok. Alan kupříkladu má některé prvky nasvětlení raytraced i když máš raytracing jako takový v menu vypnutý.

                  3) Někdy v průběhu minulé generace se začaly rozšiřovat vyšší rozlišení - 1440p a 4k, tedy až čtyřnásobek toho, co byl do té doby standard. Vezmi si, že předtím byl standard hrozně dlouho 1920*1080 a třeba já osobně jsem předtím měl od roku 2004 monitor co byl 1280*1024, od toho je nárůst k FHD o pouhou polovinu. Dá se tedy říct, že se na PC hroznou dobu rozlišení až tolik nevyvíjelo a "najednou" tu bylo čtyřnásobné 4k. Na něj ale nebylo s moderním hardwarem až tak těžké dosáhnout, protože v té době brzdila průmysl stárnoucí 8. generace konzolí, na kterou se hry primárně dělaly a násobně výkonnější počítače si tak mohly lítat ve větším rozlišení jak se jim zachtělo (však i GTX 1060, budget karta vydaná v polovině té generace byla PODSTATNĚ výkonnější, takže co teprve 1070+)... Jenomže teď je tu "nová" generace, která je samozřejmě stále dělaná tak, aby byla cenově dostupná, ale taky to už není žádné ořezávátko, a přesto pokud na ní chceš hrát něco ve 4k, musíš se ve většině her spokojit s 30 FPS, a často to ani nativní 4k není. Takže konzole, která výkonem odpovídá zhruba RTX2070, dává hry většinou pod 4k na 30 FPS a PC hráči by chtěli s podobným hardwarem hrát ve větším rozlišení na 60+.

                  Co se tím snažím říct je, že kromě klasického posunu v grafice, tedy větší textury, víc polygonů atd, který se stále děje, jsme za poslední roky skočili na násobě větší rozlišení a přidali k tomu výpočetně neskutečně náročnou technologii. A aby toho nebylo málo, 60 začíná být lidem málo, kde kdo hraje na 120.

                  Posun z FHD/60 na 4k/120 je osmkrát víc pixelů, co je potřeba zobrazit (a to je bez RT). A jasně, někdo chce hrát ve 1440p na 100+, ale to je taky setsakra rozdíl a o to mi jde - najednou jsou potřeba dělat ústupky. Nebo použít upscaling.

                  Pokud chceš hrát ve fullhd bez raytracingu na +-60 FPS, nemusíš s normální moderní kartou na DLSS nebo FSR ani sáhnout (což by ale podle mě byla chyba, protože v režimu Quality obě jenom přidávají, obzvlášť DLSS).

                  Jinak poznámka stranou, pokud si uživatel FSR v Alanovi zvýší nastavení postprocessingu, hra nebude dělat zdaleka takový bordel ani při FSR, protože se bude posproces aplikovat až na ten upscalovaný obraz a ne dřív.

                  • Derp_1337

                    Reakce na příspěvek:

                    Ty tipy k FSR jsou dobrá věc pro některé lidi.

                    A jinak máš pravdu. Spousta lidí si neuvědomuje, že pár let zpátky spousta lidí považovala za standart FullHD, zatímco teď lidi chcou 4K, což je 8x více pixelů. A pak se můžou divit, že to grafiky nezvládají.

                  • Kravicka

                    Reakce na příspěvek:

                    Aaa Pán kouka na DF :)

          • Veskoslav

            Několik generací jsme jezdli v autech bez airbagů. Stejně debilní argument o 30 fps...

            • medveddd

              Zato tvoje přirovnání příjemnosti nějakýho zážitku k nebezpečí na silnici je naprosto vynikající. Airbagy se postupně zavedly a není důvod je zase odstraňovat. Optimalizace hry vždycky byla a bude o nějakém balancování mezi vizuální stránkou a tím, jak rychle hra poběží. Už ten rozdíl vidíš?

              • Veskoslav

                Reakce na příspěvek:

                Nepochopils. Kdybychom se měli nestále dívat do minulosti, jak to bylo a smířit se s tím, tak se sotva někam posuneme. A vývojáři AW2 jsou prostě líní optimalizovat. Okecávej si to jak chceš.

                • medveddd

                  Reakce na příspěvek:

                  Nepochopils. Každý ten posun vnímá v něčem jiném, proto je to o tom balancování.

                  Že je 30 FPS "nehratelné" je prostě objektivní nesmysl, což dokazují desítky milionů lidí, co teď tak několik dekád hráli. Okecávej si to jak chceš.

                  Pro tebe je budoucnost ve vysokých frameratech, pro někoho jiného v hezčí grafice.

                  A pokud se chceš mermomocí držet té svojí směšné paralely, vpodstatě mi tu obhajuješ, že se bez airbagů nedá jezdit.

                  • Veskoslav

                    Reakce na příspěvek:

                    Pochopils, že miliony lidí takto hrálo, protože neměli na konzolích na výběr?...Ne, že by se jim to extra líbílo a proto chtěli 30 fps...Meleš prostě naprosto z cesty. 30 fps byl standart, protože to konzole jinak neutáhly. Nebyl standart, protože by to bylo lepší, kvalitnější atd....Takže si užívej v roce 2023 30 fps a obhajuj si zprasený port jak chceš. 

                  • Derp_1337

                    Reakce na příspěvek:

                    Napadlo mě jiné přirovnání:

                    Někdo v životě jedl jenom třeba krysy z kanálu a tak tvrdí, že nic lepšího nezná a je to dobré. Ale jakmile jednou ochutná jahody se šlehačkou, tak se mu pak k těm krysám nebude chtít vracet. Pak už nezáleží na tom, jak moc se bude argumentovat, že z krys se dá žít.

                    Stejně je to s 30FPS. Jo, dá se na tom hrát. Ale jakmile jsi vyzkoušel něco lepšího, tak pak to bude působit jako pěst na oko a bude tě z toho bolet hlava a oči.

                    Samozřejmě to neplatí pro úplně všechny hry. V pomalejších hrách těch 30fps člověk nemusí rozpoznat. Ale u akčních her (akční adventury, FPS, atd.) je to fakt jako pěst na oko.

                    • medveddd

                      Reakce na příspěvek:

                      Určitě lepší přirovnání, nicméně za poslední rok jsem hrál Watch Dogs Legion na ps5 na 30, Starfield na 50, většinu her na ps5 na 60, aktuálně Control na 100, a Overwatch na 165.

                      Takže bych řekl, že mám docela realistický pohled na to, jak chutnají krysy z kanálu i jahody. A pokud jsou raytraced nebo jinak vizuálně působivé, klidně se ke krysám čas od času vrátím :D

                      A ve finále nikdo nikoho nenutí hrát Alana na 30. Na novějším hardwaru si ho člověk může na 60 zahrát v pohodě a kdo má starší kartu bez mesh shaders, musí holt upgradovat, doba jde dál a Remedy tu technologii rozhodně dopředu tlačí. Skutečně to nejsou Cities co vypadají strašně a taky tak běží.

                      A jak říkám, i z 2060 vytáhnete 40 a ta hra přitom vypadá skvěle, tak co víc kdo chce herňajz? :D Nadosmrti hrát na 1060 6GB?

                      • Veskoslav

                        Reakce na příspěvek:

                        Co sem ty vole pleteš 1060? Ani 4070 neudrží bez DLSS 1440p při 60 fps high settings, vlastně má okolo 45 fps. 4090 neudrží 4k 60 fps bez RT a DLSS. Jak říkám, okecávej si to jak chceš. 

                        • medveddd

                          Reakce na příspěvek:

                          Ježiš ty tvoje "high" settings :D Vypadá ta hra blbě na low nebo medium? Kvůli lidem jako ty to měli pojmenovat Ultra, Turbo a SuperMax a byli byste happy :D

                          Ta hra na 4070 vypadá a běží naprosto úžasně a jestli je v menu low, medium, nebo MEGAMEGANEJVÍCEPICGRAFIKA, na tom by ti záležet snad nemuselo ne? :)

  •  tak hlavně že tam mají milion odlesků, světýlek, blikátek, stínů, sluníček, odrazů a já nevím co ještě aby to vyžadovalo PC od NASA, ale atmosférou to na hry jako FEAR, suffering, condemned nebo starý silent hill nemá ani zdaleka. Poslední dobou se hry jen předhání v tom, kdo dokáže nacpat přes sebe víc zbytečných efektů, na PC verzi se kašle, a hratelná se udělá jen verze pro PS5, protože na tom hrají všichni recenzenti...

    • jurb83

      Uz len povodny Half Life mal atmosferu poriadne hustu

    • delO

      Můžeš být úplně v klidu, letos je to velká bída i na PS5. Alan nedrží ani stabilních 30FPS.

  • Z recenze mám dojem, že se oproti jedničce poučili. Tehdy jsem ji přehrál s nadšením, a přiznávám se, že to bylo možná proto, že prostě hodně hraju hry a přehrál jsem to rychle a bez umírání, spoustu známých prostě odradil ten stereotypní gameplay (baterka+střílej fakt sh!t), tím že se s tím trochu trápili co do obtížnosti je to prostě začlo štvát. Úplně chápu. Ale atmoška a vyprávění jedničky bylo super, za mě unikát. Takže jestli tohle rozvinou a potlačí přiblbý střílení, tak za mě jen dobře. Po dekádách v esportech mě prostě už singleplayer akce dopaminem absolutně nedokáže stimulovat. O to víc si vážím, když to ku*va o něčem je.

    • medveddd

      Já u jedničky tak nějak čekal, kdy mě teda omrzí ten simplistickej gameplay, protože co si budem, nic složitýho to není, ale pořád se to nějak nedělo a najednou jsem končil druhý DLC a bylo po všem.

      Přišlo mi, že tam bylo dost věcí, které občas ten stereotyp narušily - občas použít světlici nebo flashbang, občas signální pistoli, a nějak mě to nikdy nepřestalo bavit.

      V DLC pak přišli s dostatkem nových nápadů - hrozně se mi líbilo hlavně "spawnování" věcí a efektů, když osvítíš jejich textovou reprezentaci, takže mě to opět těch pár dalších hodin neomrzelo.

  • Morraw

    Viděl jsem hned první memes ohledně optimalizace a vidím, že tady to ostatní taky potvrzuji.

    Vždycky, když se rozhoduju, že vyhodim 50 klacků za nový stroj, tak se objeví něco takového. Tento a loňský rok je na optimalizace příšerný 😃

    Nedávno jsem si konečně pořídil Gotham Knights a nechápu proč u takové hry musí byt fps propady 😂

    • jurb83

      Nechapem, ako si mohol vyhodit peniaze za taku sprostost. Este tak v GP, nepoviem, ale G.K. je slaboducha hra..

      • Morraw

        Čekal jsem na výraznější slevu. Ale souhlasím. Je to strašný průměr. Pribeh, postavy, souboják a celkově obsah. Škoda, mohlo to mít potencial jako nová série po Batmanovi

        • jurb83

          ono celkovo tie superhrdinske hry su dost o nicom, myslim, ze posledny dobry bol Arkham city, a este tak posledny spiderman

          • Derp_1337

            Ještě Midnight Suns bylo dobré. Akurát to vyšlo tak před 11 měsíci.

  • sugyn

    Tak ze bez DLSS, Frame gen atd... je to 6/10 jako Cities Skylines 2 co se tyce performance. 

  • Horst_Fuchs

    No, nebyl bych tak hrr do koupě. Jednička také měla až nadpřirozeně vysoký hodnocení, ale když to pak po letech vyšlo pod windows nestačil jsem se divit. 


    Všechny ty velkohubý sliby byly jedna velká lež. Lineární nudná, nestrašidelná hra s totálně nelogickým a divným systémem boje. Jak se ukázalo Alan Waka od hodnocení propadák dělil jen docela zajímavej příběh. Nikdy jsem nedohrál, jsou k mání mnohem zajímavější hororový hry.

    • jurb83

      Control som presiel, to bola celkom fajn hra. (az na tie pasaze v tej dimenzii)

  • Jarisko84

    Hra presne pre mna... suprova atmosfera a ziadne "vlny nepriatelov " ako v jednotke...ale pomale atmosfericke skumanie sveta...oni vedia ako na to...

  • Pořídil jsem si Runu a těším se až večer uchopím do jedné ruky gamepad a do druhé pyj. Nemám 4K monitor, takže má RTX 4070 se zapnutým frame generation bude pro dokonalý zážitek stačit.

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit