Přejít na výpis diskuzí

Civilization VI - recenze

31.10.2016 19:53
Václav Pecháček 78 příspěvků

Pojďme si hned na začátku vyjasnit jednu skutečnost – šestý díl série Sid Meier’s Civilization v žádném případě není divokým skokem do neznáma. Hráči předchozích dílů téhle tahově strategické legendy se v krajině plné měst, polí, pahorků a přírodních divů velmi rychle zorientují, aniž by k tomu potřebovali...

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • Ahoj,rád bych se zeptat zda je hra v čestině a nebo zda tam zle ji nějak vecpat? Dík
    Thomkey@seznam.cz
  • Tak teda nestačím žasnout jak tady málem každý z diskutujících vyhrává na nejvyšší obtížnost a ještě je to nuda. Podle mě je Civ o přemýšlení jak vyzrát nad ostatními národy. Je mi jedno jak vypadá grafika, jde o podstatu - mám v hlavě myšlenku a tu se snažím zrealizovat. Někdy to jde relativně dobře, ale to jen za předpokladu, že jsem dostatečně chráněný terénem (hory, moře, atd.). Pokud se ale na mapě ocitnu uprostřed mezi ostatními národy, je mi jasné, že to na vysokou obtížnost nedám - tady by doopravdy pomohla dobře propracovaná diplomacie, jenže pro mě je docela frustrující, když někoho oslovím, že chci uzavřít přátelství nebo nedej bože spojenectví a on mě téměř pokaždé pošle někam, přičemž ani nemám šanci zjistit za jakých podmínek by to možné bylo. Toto mi opravdu vadí - sice ta možnost existuje, ale nejde nijak využít - už to raději ani nezkouším. Celkem bez problémů (alespoň za trochu přijatelných podmínek) dokážu vyhrát na úrovni Císaře za jakýkoliv národ. Úroveň Nesmrtelný je podle mě už hodně obtížná a jen občas se mi ji povede uhrát. Poslední úroveň Bůh jsem zatím zkoušel jen jednou a v informační éře jsem to vzdal - prostě jsem si řekl fajn, je to remíza. Pokud to shrnu, Civ 6 má svoje mouchy, ale na druhou stranu je výborně hratelná a ještě dlouhou dobu mě neomrzí. Konec konců i šachy se dají hrát celý život a nikdy vás neomrzí..
  • Špičková recenze, výborný styl, skvěle jsem se pobavil - možná víc než u hry samotné. Díky!
  • Chidlink
    Chci se zeptat jestli jsou ve hře i námořní jednotky ? Díky.
  • Milovnikum komplexnich strategii bez omezovani moznosti kvuli pristupnosti tu rad doporucim CIV IV Beyond The Sword s modem realism invictus.
    4ka stoji na steamu par drobnych a s s invictusem je to nejlepsi co z te serie muzete vymackat. Totalne prepracovanej strom vynalezu, grafika postav, unikatni postavy se rodi tam kde maji a jsou jich tam 100ky navic, nenajdete tam zadnou cenzuru. Ja napriklad hraju za hitlera a je tam vsechno ;-)

    Modpack se roky vyvijel a updatoval..

    Samozrejmosti je ze boje davaji smysl a s kopijnikem si proti Apache helikoptere neskrtnete ani nahodou..

    Nejlepsi je to na obtiznost warlord (jedina obtiznost kde AI necheatuje a ani Vas nenechava) bez barbaru (barbari a divoka zver na zacatku se nespawnuji, jinak jdou jen po Vas, coz neni fer)

    http://www.realism-invictus.com/
    • Tak sorry, CIV4 + Beyond the Sword, ktery je k realism invictus zapotrebi par drobnych nestoji, ale o vanocich bude 100% kompletka zlevnena o 50-75% je to uz takova tradice *4*
  • Skvělá recenze. Díky.
  • Hraju Civku od prvního dílu a nejvíce jsem strávil u čtyřky, ten díl jsem považoval za nejlepší. Naopak pětku jsem moc rád neměl.
    K šestce jsem byl proto velmi skeptický - ale teď, po nějakých 20 hodinách ve hře - musím říct, že za mě je to nejlepší díl.
    Má své mouchy, tou hlavní je dost tupá AI (klasika) a jejich občas velmi nelogická rozhodnutí.
    Doufejme, že Fireaxis vyslyší nářky hráčů a trochu to poštelují, k dokonalosti chybí opravdu střípeček.
    • to co si napsal postrada logiku, civ 6 je mnohem vic civ 5 nez civ 4
      • To není pravda.
        Každopádně nějaká podobnost přece ještě neimplikuje co je lepší a co se komu více líbí.
      • Ehm, mne sa zda, ze to co si ty "napsal", postrada logiku...
  • Výborné, jen mi vadí příliš malé mapy (i huge při max protivnících znamená, že do 10 turnů od začátku narazíte na protivníka) a u strategické hry nedostatečné množství statistik. Seznam "jednotek" je nepoužitelná šílenost (a to i v případě, že jej náhodou objevíte).
    Konkrétní district bonusy vidíte jen ve chvíli, kdy jej stavíte, nezjistil jsem jak si je zobrazit během hry - což je pro mne asi největší handicap. U strategie potřebuji mít hlavně všechny tyto informace přehledně - a nové GUI přehledností zrovna neoplývá.

    Naopak velmi rychle jsem si zvykl na výtečný nápad s přidáváním "PINů" Kdekoli na mapě můžete přidat cedulku s ikonou/nápisem. Takže jakmile se pečlivě rozmyslím, kam prásknu městské centrum, hned si kolem rozházím "piny" co kde bude. Tady aquaduct, tady přístav vedle market., tady průmyslovou zonu a kolem ní doly. A na tomhle útesu domečky pro další pracanty. A jakmile objekt dám stavět můžu pin smazat.

    Bohužel opět narazím na limit hlouposti GUI - kdy mi při asi 30pinu odscroluje tlačítko "Add new pin" mimo obrazovku a nedá se na něj kliknout dokud aspoň jeden nesmáznu :P
    • Rozhraní se mi taky moc nelíbí, ve čtyřce jsem pořád vejral do různejch přehledů a všechno jsem měl pod kontrolou, tady je to dost zmatek a nepřehledný. I mapa s unstacked cities je nepřehledná (hexy taky přehlednosti nepomohly). Celkově mi to přijde, že ve Firaxisu si někdo řekl, že moc statistik a tabulek není FUN, a že nová civka musí být hlavně FUN, takže všechny ty systémy, rovnice atd. ve hře sice budou, ale nepůjde si je nikde prohlédnout, protože to by nebyl FUN.

      PS: Věděli jste, že k Civilizaci 6 je asi 200 stránkový manuál? Bohužel ne tiskem, ale jen v PDF. Ale není v něm celkem nic víc, než v civilopedii.
    • Ty jo takhle s těma pinama mě to nenapadlo. já to furt házel na různý místa na mapě ale tak si zjednodušit stavění mě fakt nenapadlo.
  • No nevím, mě se grafika docela líbí a inovace jsou taky supr, ale přijde mi, že AI si výrazně pohoršila. Na druhou nejtěžší obtížnost se mi podařilo se Suméry vyhrát za 260 tahu na světovou dominanci. 2 národy jsem srovnal se zemí hned na začátku se svými válečnými vozítky, 2 další národy nějak zapomněli upgradovat veškeré jednotky, takže mi do tanků stříleli luky a navíc postavili jen tři města, i když místo pro rozvoj ještě měli a poslední národ měl sice i 10 měst, bohužel armádu už ne.... Na druhou nejtěžší obtížnost mi to přijde smutné.
    • Tohle je strašně individuální. AI není horší než v 5. Jsou situace kdy se chová překvapivě chytře, na druhou stranu jsou situace,
      Jsou kombinace národ/ nevýhodná startovní pozice - kdy na těžší obtížnosti nejde mapa ani po X restartech vyhrát. Prostě neuděláte žádnou chybu, hrajete zcela optimálně ale když se na vás sesype v 50. turnu Azték a Summer každý z jedné strany tak to za Brazilce prostě nedáte i kdybyste od začátku vyráběli jenom jednotky.

      Už několikrát jsem jen díky vhodné pozici vyhrál na nejtěžší, abych následně prohrál na o dvě lehčí obtížnost - ze stejného důvodu.

      Díky obrovské variabilitě máš pravdu, že v některých situacích AI totálně selže. Prostě si neporadí na své pozici. Spamuje nejlevnější jednotky a nezkoumá.

      To co popisuješ je dáno ve scriptech pro AI - logika některých leaderů je snažit se mít (ne počtem jednotek ale sečtenou silou) srovnatelnou armádu jako protivníci se společnými hranicemi.
      Takže když ty máš silnější armádu, on koupí tu jednotku na kterou má peníze. Ty mu chybí na setlera/buildera, upgrade jednotek atd... jenže ty upgradneš jednotky a zvedneš sílu, Tak koupí další aby srovnal. A takhle spamí a spamí nejslabší neupgradnuté jednotky aby ve vojenské síle nezaostal, ale zruinuje se finančně (platí za údržbu). Počítám, že se to odladí nějakým modem. První verze CIV po vydání mívaly i horší AI.
      • No to co píšeš mi zní logicky a jelikož já ze začátku nestavěl nic jiného než válečné vozy, což je sumérská unikátní jednotka, která v rané fázi hry je opravdu OP, tak AI asi dorovnávala jednotky jak o dušu a já mezitím anektoval jedno město za druhým a pak teprve stavěl ve velkém budovy všeho druhu.
    • pokud to tak je, tak to opravdu smutne je. Snad to nejak opravi, nebo holt zbyde vyborny MP jako v petce.
      • zajimalo by mne kolik trva takovej MP match v civilizaci
        • na steamu je pomerne velka komunita a kazdy den se rozehrava spousta MP her, takze neni problem zapadnout a pridat se. staci jen dodrzovat nekolik jednoduchych pravidel a uz nic nebrani hrani proti zivym souperum.
        • Jak pise enj, na nejvyssi rychlost je hra 6 hracu, co se hraje v komunite "no quitter" ve styly "vsichni proti vsem" na 6-10 hodin. Mnoho hracu streamuje na twichi svoje online klani, takze se muzete podivat jak to zhruba probiha. Uz streamujou i MP v Civ6.
          Taktika byva vetsinou uplne jina, nez proti AI. Clovek se musi par her adaptovat, protoze musi hrat proste jinak. Nejlepsi hraci krasne vyuzivaji bonusy jednotlivych narodu a upravuji podle toho svuj herni styl. Jsou k videni kulturni vitezstvi. Hry, kdy se valci od zacatku do konce, hral jsem hry, kdy se valcilo az uplne na konci, kdy slo o to, kdo prvni posle do kosmu raketu. Jsou hry bez jadernych zbrani a jindy je to ten pravy armagedon. Hrani proti AI je fajn, ale kdo chce skutecnou vyzvu, tak jedine MP proti kvalitnim hracum. Mnozi maji za sebou stovky takovych klani.
        • V šesti lidech jsme Civ V hrávali na normal rychlost od 6-10 hodin, nejelpší bylo to vzít přes noc na jeden zátat, protože rozehrávat uloženou hru se nikdy moc nedařilo, většinou se sprostě prostě nesehnali všichni lidé naráz. *1*
  • K recenzi bych doplnil, že přesný číselný rozbor vzájemných vztahů tam je. Položky "Gossip Items", "Access Level" a "Our Relationship" jsou totiž klikatelná tlačítka a pod tím posledním najdete ten přesný rozpis. Jenom je potřeba zvýšit "Aceess Level" což jde nejsnáze vysláním obchodníka do jejich města.

    K tomu jak tu někdo psal, že má samé plus body a je unfriendly, tak jich musíte mít asi okolo 10 a nějakou dobu počkat, než se ty vztahy na základě tech bodů zlepší.

    A ohledně barbarů jsem si všiml, že když nenecháte dojít jejich skauta na dohled nebráněnému městu, tak nevyšlou několik svých jednotek do útoku.
    • A ještě ohledně produkce. Jedna z velkých novinek je, že některé budovy mají regionální účinek, což znamená, že například bonus továrny +3 k produkci (plus bonusy za sousedící hexy) se aplikuje na všechny města vzdálená maximálně 6 hexů od té továrny. Takže při vhodném rozložení jde snadno dosáhnout, že se aplikuje na 3 města. Což ve výsledku spolu s elektrárnou dává mezi 30 a 40 produkce.

      A taky většina distriktů v cílovém městě přidává nějaké bonusy k domácím obchodním cestám, které můžou výchozímu městu přidávat až +6 produkce

      Moje hlavní město s populací 21 v "atomic era" má produkci 167 za tah...
      • V minulé hře jsem měl město s populací 56 (54 housing) a produkcí 488 za tah v information era. Ale je pravda, že tam končilo interních 42 obchodních cest s bonusy ze všech měst na kontinentu :).
        Jel jsem na space race - takže jse potřeboval solidní produktu pro spaceport.

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit