Přejít na výpis diskuzí
Dojmy z bety Star Wars: The Old Republic - souboje a dialogy
20.10.2011 | Aleš Smutný
92 příspěvků
-
Takže prozatím dle předpokladů.
Kreslená grafická stylizace, která mi k žánru SW a k technologiím roku 2011 vůbec nesedí (už DAoC před cca 10 lety vypadal líp). Ať se Cahir třeba staví na hlavu ale mě to přijde úchylně vystínovaný, hranatý a barevně ustřelený stejně jako kreslené Clone Wars. Třeba je to mou zrakovou vadou, ale nelíbí se mi tahle grafická stylizace. JKA nebo Kotor bylo sice graficky jednodušší a daleko starší, ale líp se na to koukalo.
Styl úkolů, grindování a soubojový systém je zatím "wow-like" a žádná RPG bomba, jak tu někteří nejmenovaní HYPUjí už X měsíců. Žádná větší snaha o reálné zpracování scifi světa, nelogické respawny mobů, typické aggro skupinky "polozombíků s pseudoAI" chodící nebo sedící kolem spawn pointů. A do toho pár příběhových questů.
Třeba se mýlím, ale zkušenosti ukazují, že naprostá většina her má začátek nejpropracovanější (třeba Conan byl do nějaké 20 úrovně z hlediska příběhu naprosto super a pak mu rychle došel dech). Je to tím že na začátek mají autoři obvykle více času a pak je honí termín vydání. Logicky si říkají, že práci pro vyšší levely udělají za provozu. A také z ekonomického hlediska je podstatné, aby začátek bavil. Když vás otráví prvních pár hodin natolik abyste hru odložili a neprodloužili předplatné, je to pro výrobce špatně. Ideální varianta pro ně je, když vás první měsíc nadchne tak. že si předplatíte zvýhodněné roční předplatné za cenu 9 měsíců.
Pan Smutný píše své recenze se zdravým nadhledem a profesionálním přístupem - ale i tak by bylo poznat kdyby byl začátkem hry vyloženě nadšen. A to evidentně není. Každopádně díky za info a těším se na pokračování, mrzí mne, že opět na 90% nevyšlo MMO vycházející z nějakých realnějších vzorců chování postav (myslím hlavně AI a klasický rubačka agromob grind system) ze scifi prostředí pro mou generaci (35+) ale opět wow klon ve scifi kabátku. -
-
Tak hoši, přečetl jsem si všechny ty vaše romány. Jak píše Míša, TOR se má pohybovat ve stejných vodách jako klasické MMOóčka, ale ještě má navíc přidat jednu ingredienci, kterou Bioware od počátku prezentovalo jako svoje eso v rukávu. Že se tu handrkujete (po sté) o grafice, animacích a herních mechanikách je sice strašně krásný (také jsem příjemně potěšen, že se tu konečně nesešli malí haranti, případně dospělí se sociální inteligencí malých harantů), ale jedna z největších výtek, kterou pan Smutný má, je právě k tomuto "esu", totiž k propracovaným zápletkám, dialogům a dalším rysům BW her. 3/4 ze všech dosavadních dialogů označuje autor článku v podstatě za vatu. Tady se mi rozsvítil vykřičník, nikoliv u pasáže s respawnem, jenž navíc není problém vyladit...
Takže otázka je, jak to bude dál? Rozvine se onen důraz na BW prvky? A není i ona 1/4 zásadních rozhovorů a z nich vycházejících SKUTEČNÝCH voleb stejně úctyhodná? Jelikož při takhle obrovské hře se to opravdu nezdá být zas tak málo, mělo by být tedy dostatek prostoru k profilování vlastní postavy. Já se jen bojím, aby se ona 1/4 kvality neutopila v 3/4 plytkosti. -
-
Právě v tom vidím hlavní konflikt.
Propracovaný příběh a questy s kvalitní zápletkou zasazené do světa na těžko uvěřitelných a nereálných mechanismech mi prostě nejde dohromady.
Situace, kdy nejefektivnější způsob, jak se stát "Mistrem Jedi nebo Elitním Trooperem nebo nejbohatším galaktickým obchodníkem" je proběhnout pár mandatorních questů a pak sedím na spawnu a harvím moby.
Situace, kdy jdu svou příběhovou linku a kolem mne lítaji "OMG LOL NOOB" grindeři a před nosem mi vymlacují spawny.
Situace, kdy bojuju s protivníkem vedle stojí a hledí Jedi Knight a čeká až hebnu, aby jej zabil a vylootoval.
Situace, kdy se mi před nosem z ničeho spawne mob a naagruje.
Situace, kdy víceméně žádná činnost jednotlivce, ani guildy nedokáže ovlivnit nic zásadnějšího v daném Universu (statický předscriptovaný svět s příležitostnými global eventy)
Má tohle BW ošetřeno, s modelem spawn_point, spawn_timer, spawn_count, spawn_range? Ze současných informací o tom prostě pochybuju, nebo je to jinak??? Jistě, něco se změní, vylepší, odladí. Ale základní kostru dle mého nechají.
Zatím mi to připadá, že tam dali spoustu textů co má dokreslovat atmosféru a prostředí, pak příběhovou linii - byť třeba hutnou. To je fajn a chválím to. Ale zasadili to do wow-koncept světa. (spawnery, grindování...). Jistě je to tradiční, osvědčené - ale z mého pohledu zahozená obrovská šance na využití potenciálu, který má jak universum SW, síla brandu Bioware a obrovská fanouškovská základna.
A co se týká grafiky - k tomu, aby si člověk užil příběh naplno, potřebuje mít odpovídající zvukovou a vizuální kulisu. Komixová grafika tohoto typu mi sedí k fantastické čtyřce, spidermanovi, clonewars, ale ne ke klasickému starwars universu. Takže pro mne pravděpodobně čekání na další pokus. -
-
Wow. Máš to takové celé popletené.
Zaprvé, většina příběhových questů budou spíše "dungeony", tzn. budou tě provázet lokací jako v SP hře.
Zadruhé - "Situace, kdy nejefektivnější způsob, jak se stát "Mistrem Jedi nebo Elitním Trooperem nebo nejbohatším galaktickým obchodníkem" je proběhnout pár mandatorních questů a pak sedím na spawnu a harvím moby." Ne. Tvůrci již snad milionkrát potvrdili, že v této hře je grind omezen na minimum, a ze zahraničních dojmů vyplývá, že jsou questy opravdu chytře udělány tak, že vše "plyne" a nemáš pocit, že bys něco "harvil".
Za další - "Propracovaný příběh a questy s kvalitní zápletkou zasazené do světa na těžko uvěřitelných a nereálných mechanismech mi prostě nejde dohromady." Umm...které RPG je založeno na "reálných" mechanismech?
Za další - všechny ostatní "situace" a výtky; ehm...nějak si nedokážu představit, jak jinak bys tohle tedy chtěl vymyslet? Ani "revoluční" MMO typu GW2 nebo Tera tohle nedělají jinak...jde to vůbec?
No a ke grafice už jsem toho řekl dostatek, dál se přít nehodlám...podle posledních videí je prostě mnohem realističtější, než se původně zdálo (skoro se mi zdá, jako kdybys naposled viděl screenshoty někdy z období oznámení hry, ale tomu se mi nechce věřit)...
Začíná mi tak trochu připadat, že máš takovou utopickou geniální vlastní představu o MMO, kterou jsi doslova položil svými očekávaními na SWTOR. Nepřeháníš to trochu? -
-
"Ne. Tvůrci již snad milionkrát potvrdili, že v této hře je grind omezen na minimum." - omezen jak konkrétně? právě v systému spawn pointů si to nedokážu dost dobře představit. Co si představit pod pojmem "minimum"? 2%, 10%, 50%?
Je fajn že vše plyne - fakt nemůžu posoudit, pokud by byla možnost týdenního testu, zkusil bych si to, ke koupi mě zatím nic z recenzí nepřesvědčilo.
"Umm...které RPG je založeno na "reálných" mechanismech? " - na 100% reálných mechanismech žádné. Ale je spousta kvalitních RPG, kde není jediným způsobem jak se dostat přes dveře rozstřelit zámek. Kde se nespawnují potvory v LOS atd. Tady nevidím revoluci a ani snahu o evoluci ale prostě zkopírování systému ze všech ostatních MMO.
"Za další - všechny ostatní "situace" a výtky; ehm...nějak si nedokážu představit, jak jinak bys tohle tedy chtěl vymyslet?"
Já jsem ale nikdy nehypoval že přidám "čtvrtý pilíř, který přidá to, co udělá hru dokonalou". Čekal jsem že ve směru příběhu a uvěřitelnosti světa kolem právě přijde po těchto heroických prohlášeních s něčím novým Bioware. Ale dobře, ze starých zkušeností, které jsou už dávno překonané - částečně to jde předscriptovat - například místo "plompt a je tu před tebou naagrovanej stormtrooper" by mohly z oblohy u obklíčené planety napadat čas od času invazní moduly a z nich vybíhat protivníci. Z továrny na drony vycházet hlídky v intervalech po 10 dronech a chodily - dovnitř by se dostat nedalo, protože silové pole prostě propouští jen drony a pokud by server detekoval v blízkosti grindery co prostě čeká u vchodu a harví hlídky poslal by větší komando aby jim nakopalo zadky. Z podzemních nor (velikosti aby se tam humanoid nevešel vybíhat pulmetrové agresivní ještěrky. Z bažin kam když vlezeš ty tak se utopíš vylézat agro žabákoidi. Server by mohl také detekovat zda je dané místo v LOS někoho z hráčů a pokud ne prostě tam někoho spawnout, a pokud jo tak spawn skipnout a počkat na další timer.
Programátorských technik, jak udělat svět více uvěřitelný je hodně. Ale zde zřejmě použity nebyly nebo nejsou odladěné (a třeba je do vydání odladí...) . Ano udělat to uvěřitelně je spousta času, práce a peněz navíc a proto se to nedělá. Proč investovat a dál pak ladit, když to 80% uživatelů stačí takhle a ani je nenapadne že by to šlo jinak?
Pokud mám já utopickou představu, tak jen na základě hype co BW a často nekritičtí fandové hře udělali a dělají. Kdyby tvrdili, uděláme wow klon ze starwars univerza se silným příběhem na klasickém osvědčeném konceptu neřeknu ani slovo. To je to co zřejmě splní, ale promiň - i 10 let staré techniky dokážou udělat MMORPG výrazně dokonalejší a uvěřitelnější a to jsem už z oboru pryč více než 10 let, takže dnes už je to zas o kus dále. Takhle mi to přijde, že 3 pilíře zkopírovali a ten čtvrtý pilíř může být kvalitní (příběh questy) ale na druhou stranu stojí na velmi vratkých základech - klasický mobspawning svět kolem. Věřím, že spoustě lidem to takhle bude stačit. Já (a dost lidí z mého okolí) čekalo od BW prostě víc. Je možné, že to bude v současné době nejlepší MMORPG, po patchích a ladění na to dle mého má, ale k dokonalosti se od doby WOW přiblížilo jen nepatrný krůček a opravdu super MMO koncept zůstává zatím daleko v nedohlednu. Na druhou stranu, po úvodních prohlášeních jsem čekal daleko víc, po informacích co přicházely potom jsem čekal větší debakl. Teď je to ve stavu, že je to dost horší než jsem čekal při představení a superlativech co se z marketingu BW valily, ale zase daleko lepší než jsem si myslel třeba před 3 měsíci. -
-
Abych se přiznal, už mě tohle fungování jako tlumočník dosavadních dojmů a poznatků moc nebaví. Pokud chceš vědět jak hra funguje, načti si něco.
Ohledně spawnů - sám nevím, jak jsou řešeny a jak se mohou ještě doladit do vydání hry, každopádně tohle vůbec nikam nevede - dokud si ani jeden z nás hru nezahraje, jsou to docela plané žvásty. Ale čtení jinde než na games pomáhá.
"Takhle mi to přijde, že 3 pilíře zkopírovali a ten čtvrtý pilíř může být kvalitní (příběh questy) ale na druhou stranu stojí na velmi vratkých základech - klasický mobspawning svět kolem."
Tady jsi víceméně, ať se ti to líbí, nebo ne, vystihl SWTOR - 3 pilíře zkopírované (nejen z WoW ale i ostatních MMO) a popř. malinko inovované, a čtvrtý, trademarkový, nový, který dosti mění celkovou hratelnost = takže bys vlastně neměl říct ani slovo. Opět vytváříš dezinformace a vykládáš si marketingové zprávy po svém, a to je jen a pouze tvá chyba. Tvůrci o TOR nikd netvrdili nic jiného a hype vždy stál na příběhu, full-voicing a z toho vycházejícího vtažení do hry.
Je dobře, že to alespoň nesvaluješ na hru a přiznáš, je to i tak může být nejlepší MMO, a snad už ti dochází, že o co tady opravdu nepůjde, je tvá vysněná MMO hra, což ale není vůbec nijak chyba BioWare.
-
-
-
-
Ta plytkost je zase velmi subjektivní.
Ve většině dojmů, co jsem četl, lidé úplně ty storylines žerou...jediná vyjímka, kdy se člověku příběh nelíbil, bylo ve chvíli, kdy hrál za třídu, za kterou chce hrát nejméně (kvůli spoilerům) - když se však neudržel a založil si postavu, kterou chce hrát při launchi, nemohl se od příběhu odtrhnout...:)
Celkově bych všem tady, co umí trochu anglicky, poradil projet web, načíst 5-6 dojmů, nebo se podívat třeba i na dojmy z určitých classů, a potom si udělat obrázek.
-
-
Huh, normálně napsaný příspěvek člověka, kterému se hra moc nelíbí. To nemůžu nechat bez povšimnutí. I když s tvým příspěvkem v mnohém nesouhlasím, tak ti dávám plus. Nebývá pravidlem se tu setkat se slušně a normálně podaným záporným názorem. Obzvláště u hry od BioWare a speciálně u SW:TOR.
-
-
Nevim hele, mně přijde, že se ten koment celkově chytá stébel (příklad za všechny - nevychytaný spawn rate v betaverzi, opravdu nečekané), dělá z komára velblouda a zveličuje nedostatky jen čistě proto, že to jeho autor "čekal".
Četl jsem už dnes dojmy od spoustu lidí, i takových, kteří se přímo doznávají, že hře nefandili, a dokonce i nějaké zápory našli, jenže objektivně a hraním, a ne cucáním z prstu a věštěním z koule, jakkoli podpořeným párem názorů z článku, nutno říci značně domyšleným, stylem:
"Aha, tak tahle věta mi říká všechno, co potřebuji vědět o složce hry, jejíž prozkoumání vydá na desítky hodin. Já to věděl." -> Výblitek (jakkoli slušný) do diskuze.
Tolik k mému názoru a odůvodnění, proč jsem udělil mínus. -
-
Nevím jak vy, ale já prostě soudím hru ve stavu v jakém je teď, na základě informací. které mám teď. Je možné, že do vydání zásadně změní ty body, co mě na tom konceptu vadí. Tedy předělají grafiku, změní systém questů, zvýší reálnost soubojů, změní random spawn a wow-systém aggra/spawnpointů. Pochybuji o tom. Nesoudím ji takovou jaká "určitě bude v roce 2020 až vyjdé opravný patch 1.268 na 6. datadisk" ale současný stav. Základem je, že jsem od začátku nechtěl, aby to bylo další WOW, a BW proklamovalo, jak moc to bude krok kupředu, převratné a blablabla. Těšil jsem se na scifi svět MMO na nonWOW konceptu, ale nové a nové informace mě stále více nahlodávaly a přiváděly k názoru, že je to hlavně prodejní HYPE a že to prostě bude další WOW klon. Tato recenze jen další bod, který tento názor potvrzuje. Neznamená to že je špatně udělaná nebo že se nebude dát hrát - jen to, že jsem od ní čekal po úvodních prohlášeních něco jiného a štve mě, že zas zjevně nevychází nic pro mne.
Co se týká vaší narážky na nevychytaný spawn rate a na to že je to beta atd... Nejde o spawn rate, jde o to že opět použili systém více než 15 let starý (spawner + monstra s aggro a spawn range). Výsledkem není RPG MMO simulace světa StarWars ale WOW-LIKE MMO rubačka s příběhem.
Dále, kdo se pohyboval aspoň trochu v tvorbě her nebo software nebo aktivním betatestingu her obecně ví, že těch víceméně pár týdnů, co do vydání chybí, prostě není dost na zásadní změny. Před vydáním masovky tohoto typu se ladí poněkud jiné věci.
Navíc - recenze vychází z prvních 2 planet - nic jiného zatím popisovat novináři nesmí (nevím zda jinam vůbec mají přístup). A logicky je tedy pustili a nechali psát o tom, co mají aktuálně v nejlepším stavu. Aby měli nejlepší ohlasy.
Když chcete zákazníkovi prodat výrobek, vždy mu v rámci předváděčky ukážete to, co máte v nejlepším stavu, aby koupil. Takže naprosto logický předpoklad je, že zbytek bude v současné chvíli v idealním případě ve stejné kvalitě, ale pravděpodobně v horší, co se týká odladění. To jsou předpoklady založené na faktech a zkušenostech. Já hru nehrál - ale recenzent p . Smutný ji desítky hodin hrál dle vlastního vyjádření a uznal za vhodné se o těchto nedostatcích zmínit. Upozorňuji, jeho formulace nebyla "narazil jsem na jeden dva špatné spawny, ostatní byly v pořádku."
Formulace je
"Pravidla boje jsou v základu stejná, jako v kterémkoli jiném klasickém MMORPG a zprvu jsem z toho byl otrávený. Separatisté se mi na prologové planetě pro pašeráka promenovali v mobech, měli aggro (celkem vysoko), a prostě jsem se dočkal klasické MMO řežby. Ne že by se to v dalším průběhu výrazně změnilo, ale postupem času se s novými schopnostmi a nárůstem obtížnosti můj pohled na celý bojový systém změnil."
Což pro mne hodně ukazuje na to, že se tedy jedná o běžný WOW grind styl, který se mi nelíbí. Mě to nepřijde jako stébla, které stihne BW za pár minut zamést, ale jako titanové traverzy, které tam zůstanou měsíce a dle mého jim BW patchi jen mírně obrousí hrany a nechají je tam napořád. Já skleněnou kouli nemám, ale myslím si, že vy také ne. -
-
Proč? 1) Kopírovaly WoW bez silných změn i bez silného či známého univerza - lidé neměli důvod přejít. 2) Proklamovaní WoW killers - šli vlastní, (r)evoluční cestou, někdy dokonce i za využití silných univerz (Warhammer, Conan, SWG), ale úspěch se nedostavil (alespoň ne takového rozměru, jako je WoW). Takže co je vlastně onou esencí úspěchu WoW? Podle mě (a myslím si, že tohle napadlo lidi v BioWare) je to silné univerzum a návyková, geniální hratelnost (která má samozřejmě své neduhy, viz. mob systém).
Proč tedy vlastně nevyzkoušet jinou, třetí formuli, kopírující tuto esenci? Vzít univerzum minimálně stejně tak atraktivní, jako Warcraft, použít základ z toho, co již funguje (nebo fungovalo, dokud nebylo "vylepšeno" patchi) a přidat další prvek, který už funguje ve spoustě jiných her jako trademark veleúspěšné videoherní společnosti?
Zbytek tvého příspěvku se nese na vlně tohoto problému, tedy podobenství s WoW. Tento, můj příspěvek (přes 2 plnohodnotné posty, to se mi ještě nepodařilo :) jsem napsal z toho důvodu, aby ses zkusil zamyslet: tvé argumenty a nespokojenost vychází zcela očividně z pocitu křivdy ze strany hry. Není ale možné, že jí trochu křivdíš ty? Nestavíš se k ní trochu neférově a neporovnáváš jí s tím, co jsi od ní očekával ty sám, ospravedlňujíc to mírnými dezinformacemi, deformacemi a vkládáním výroků do úst tvůrců a propagace, které však nikdy tito lidé nevyřkli?
Tohle jsem udělal (soudit hru podle toho, co od ní očekávám), když jsem poprvé hrál Mass Effect 2 a věř mi, že se mi ani trochu nelíbila (dnes ji po druhém zahrání, koupi všech DLC a ujasnění toho, co představuje, zbožňuji).
Dalším problémem, na který bych chtěl reagovat, je fakt, že hře silně subjektivně vyčítáš neduhy, které byly již spoustou betatesterů vyvráceny (ať již to byli novináři, nebo mí známí - jsem součástí guildy The Jedl Order, která má přes 300 členů, z nichž přes 30 hraje betu):
1) "Zastaralé" herní techniky přejaté z WoW - ačkoliv toto tvůrci vůbec nijak nezapírají, podle naprosto všech ohlasů lidí, co hráli nebo hrají WoW se TOR hraje jinak, osobitě, svěže.
2) Zpackaná grafika / vizuální art styl hry - bohužel na internetu koluje spousta starých a nových screenshotů, které se často míchají, a hra tak vypadá divně. Pravdou je, že na doladění vizuálu se pracuje teprve posledních pár měsíců, hra za svůj vývoj i tak již velmi dospěla a zejména - betatesteři říkají, že na jejich strojích v pohybu vypadá hra úchvatně; ještě lépe než v posledních videích (je to zejména kvůli neuvěřitelnému smyslu pro detail v OBROVSKÝCH lokacích) - a k animacím se ani nevyjadřuji, jelikož jsou označovány za vyjímečně plynulé, na MMO poměry téměř dokonalé.
BOTTOM LINE: Jsem si vědom, že jisté neduhy zůstávají (mob systém, jejich respawn a celkově neduhy převzaté z WoW), ale opět - nikdo nám netvrdil, že v tomto ohledu bude hra inovativní. V rámci možností volnosti vývojářů si myslím, že TOR směřuje tím nejlepším možným směrěm (na základě toho, co bylo OPRAVDU oznámeno), a teď již nezbývá než čekat, jak se uchytí (opravdu křišťálovou kouli nemám, hře úspěch přeji a naopak se bojím jejího neúspěchu už jen kvůli vědomí, že já jí budu už jen kvůli příběhu neuvěřitelně žrát vzhledem k mé celoživotní lásce ke Star Wars a tím pádem i hrát a nechtěl bych, aby musela přejít na F2P model). Doufám tedy, že oceníš, že se touto esejí snažím alespoň trochu tvou informovanost rozšířit, aby sis mohl udělat co nejobjektivnější názor. Připadá mi, že ve tvém případě to za to vyjímečně stojí. -
-
Chápu tvé obavy.
Možná malou útěchou pro tebe bude, že můj guild je poměrně silně RP a všichni, co betu hrají, z ní snad už nemohou být víc nadšeni...je to pro tebe přínosná informace? Kdo ví...:)
Ohledně rozdělení serverů se zatím ví tolik, že budou PvE, PvP a RP servery, přičemž RP servery budou ještě dál rozděleny na RP-PvE a RP-PvP. Vývojáři se zatím k RP serverům vyjádřili jen tolik, že nebudou banovat nebo postihovat hráče za non-RPing. -
Já s tebou ve většině věcech souhlasím. Moje představy o hře vycházely z toho, jak jsem si já sám na základě původních informací tyto informace vyložil - silný příběh (po zkušenostech z Kotorů, Mass Effectu, Baldurů) jsem si představoval jinak než víceméně stejný koncept questů jako mají prakticky všechny MMO - jen s větším množstvím textů (z nichž dle. Smutného jsou 3/4 bez nějaké hlubší vazby) a přidělováním jing a jang bodíků v některých případech. Grafická stylizace komixového typu a animace - opět vycházím z filmů a snímků ze hry jak jsou nám podávány - se mi subjektivně hodně nelíbí. Nejsem vyloženě StarWars fanatic ani Bioware fanatic (nebrat expresivně, já jsem RP fanatic :) ), abych překousl všechny věci, co já vidím jako nedostatky a začal hru hrát jen proto, že ji dělá firma známá kvalitními singlplayerovými tituly nebo proto že je ze světa StarWars. Kdybych měl volit mezi MMO SwTor, Mass Effect, Star Trek, StarGate, X3 - nevybíral bych podle univerza, ale podle konceptu. Jde mi o kvalitní scifi z propracovaného světa ideálně s maximální variabilitou a možnostmi a kvalitním RP systémem. U proklamací že hra bude silně provázaná s příběhem jsem si zpočátku prostě nepředstavoval, že postavu naleveluješ stejně jako je tomu jinde tím, že se postavíš na výhodný spawn a budeš tam grindovat stormtroopery.
Na druhou stranu chápu, že BW tento produkt dělá pro zisk a nechtějí se pouštět do rizika znehodnocení investic. Stejně tak automobilky by mohly uvést daleko lepší a bezpečnější systém řízení než je volant, brzda, plyn, spojka - ale lidi jsou zvyklí na starý tak to mění pomalu a opatrně (automatická převodovka např.)
Na třetí stranu - co se týká RP a atmosféry v daném universu - viděl bych to u mne tak 40/60. 40% dělají kulisy udělané Bioware (tedy herní systém, questy, interaktivita s prostředím) a 60% dělá úroveň komunity (tedy hlavně, jak kvalitně s vámi interaktují ti které potkáváte nejčastěji - třeba členové guildy, a pak i náhodní kolemjdoucí). Jednoduchý a mnohokrát vyzkoušený koncept na jednu stranu pro BW znamená hodně platících zákazníků v první vlně, na druhou stranu tím, že zachovali grind-mob-agro koncept tak se atmosféra zvrhne v komunikaci typu "hele pujdem mrknout na spawn XY hoďku tam posedíme a nagrindujem tam pár rancorů, naharvíme jako dropy nějaký jejich zuby a u toho maníka na coruscantu je vyměníme za upgrady pro lightsabery. Je tam dobrej rychlej respawn. OMG je tam sith a dal mě na 3 rány, f**k to je OP. " - berte s rezervou, je to příklad" Tím, že zachovali klasický koncept, přetáhnou mj. právě tenhle typ komunity, který mi prostě nesedí. No a dále pak díky konceptu těžko omezí otravné "kredit resellery za $ z Číny". Všechno tohle spoustě lidem nevadí. Mě to totálně ruinuje atmosféru. I kdybych byl v guildě, kde hráči se smyslem pro příběh a RP hrají mě vyhovujícím stylem, nevyhnu se těm ostatním. I když pokud bych chodil jen guildovní instance a craftil někde v guildě tak možná jo :).
Ale jak jsem říkal, těším se na další informace. Zajímá mne zejména, jak je přesně řešená smrt v open světě a v instanci. Jak bude fungovat rozdělení na RP, PvE a PvP servery - zda bude opět typické rozdělení víceméně jen na oko s drobnými omezeními a na RP serveru nakonec stejně budeš houfně potkávat hráče, co o RP nikdy neslyšeli a chovají se jak na PvP serveru nebo na to mají u BW nějaký fígl. Dál pak craft system a space battles.
Co se týká toho zda SW Tor přeji úspěch? Pokud to bude další wow tak ne. Úspěch přetexturovaného wowka by znamenal jen to, že další nové hry se budou držet raději stejného úspěšného konceptu zabrzdí to možné změny žánru k tomu kde bych ho rád viděl já. Úspěch takového provedení by navíc znamenal, že máme na trhu silné MMO ze SciFi světa a tedy trh je pravděpodobně dost nasycen na to, aby se dělalo další na jiném konceptu, který by mne třeba oslovil víc. Naopak počáteční velký úspěch a následně propadák by ukázal, že komunita tu je velká, SF má potenciál a jen je třeba uchopit to jinak a zaujmout zákazníky něčím novým = šance na změnu tím směrem, který vyhovuje mně.
Než ale úplně zlomím hůl nad SWTor, ještě mi zůstává naděje, že RP servery budou odlišené jinak než je současný tradiční styl a že tam třeba bude jinak fungovat i pár dalších. Na divnou grafiku se dá zvyknout pokud je zbytek na úrovni. Dwarf Fortress nebo Minecraft taky nejsou grafické orgie :). -
Ano, nikdo netvrdil, že hra bude inovativní - kromě švihlých Biodronů. Ale ty je třeba ignorovat.
Osobně považuji za hlavní chybu to zaměření na příběh atd.
Protože potom si hru spoustu lidí zahraje a zjistí, že prošly ty příběhy a šlus. Ani nezmiňuju to, že uniklé zdroje, které hovoří o ne příliš velké kvalitě některých dějových linek, jelikož jich je hodně a není čas dělat vše dokonalé. No a jakmile lidi projdou příběhy, tak co? Určitě všeci nezůstavou pižlat droidy pořád dokola. A jelikož Bioware háže laťku obsahu hry vysoko, tak nevěřím, že zvládnou dodávat nový obsah tak vysoké kvality.
Bottom line: Na začátku solidní WoW klon pro lidi, který nechcou skákat na rozjetej WoW vlak. A taky solidní Bioware příběh pro lidi, co chcou příběh. Ale příběhy jednou dojdou. A co pak? No, kdo ví.
-
-
Fair enough. Moc se mi líbí, že umíš slušně diskutovat, je to tady na games docela vzácnost. Proto také budu s chutí reagovat na určité pointy, které jsi sdělil, protože mi přijdou až moc zaslepené osobním přáním toho, jak měla hra vypadat, a tudíž jsou ke hře velmi nefér a křivdící.
Základem je, že jsem od začátku nechtěl, aby to bylo další WOW, a BW proklamovalo, jak moc to bude krok kupředu, převratné a blablabla. Těšil jsem se na scifi svět MMO na nonWOW konceptu, ale nové a nové informace mě stále více nahlodávaly a přiváděly k názoru, že je to hlavně prodejní HYPE a že to prostě bude další WOW klon.
Je hodně vidět, jakou jsi hru chtěl mít. Originální, neokoukanou, novátorskou, svou. A je naprosto zřejmé, proč jsi zklamaný. Ale položme si otázku - je to proto, jakým způsobem se TOR hypuje? Je to proto, že by dosud nesplnila to, co slíbila?
Ne. Je to proto, že nesplnila to, co jsi od ní očekával, a to je velký rozdíl. Pokud si opravdu pozorně pročteš např. FAQ na oficiálních stránkách nebo jakékoliv zahraniční dojmy, které hru popisují a zároveň na začátku rekapitulují, co nám bylo ze strany BioWare prapůvodně slibováno, zjistíš, že nemluvíš až zase tolik pravdu o té nespravedlnosti ve smyslu Co bylo slíbeno / hypeováno X Co ve hře je. Co vlastně bylo slibováno?
Od oznámení vývoje hry je její image stavěn na tom, že bude revoluční v té vlastnosti, kterou jiná MMO silně zanedbávají, a tou je příběh a jeho podání tak, jak to umí jen BioWare. Bylo nám vtloukáno do hlavy, že je to čtvrtý pilíř (navíc ke zbývajícím třem, které už v ostatních MMO najdeme - objevování a průzkum, boj a progrese postavy), který přidá to, co udělá hru dokonalou (více zde http://www.swtor.com/info/faq#170956). Nic míň, ale hlavně nic víc. Byla nám slíbena evoluce, či snad jen inovace v dalších třech pilířích?
Ne. Jak říká FAQ a jak nám tvrdila propagace od oznámení, TOR si vypůjčí vlastnosti těch nejúspěšnějších a nejprověřenějších značek na trhu co se core-gameplaye týká a přidá k nim svůj, čtvrtý příběhový pilíř. Je to opravdu tolik překvapující?
Ne. Spousta lidí si dnes stěžuje, že TOR používá moc zastaralé techniky a že hry, které mají vyjít po něm (GW2, Tera) ho zadupou do země pouze díky využití inovativních hratelnostních prvků. Jenže historie mluví proti nim. Jsou tady dva důvody, proč se TOR vydal klasickou (tedy WoW-like) cestou: 1) Finance - do téhle hry už bylo nasypáno takových desítek milionů dolarů, že si čistě a jasně nemůže dovolit dělat pokusy s novými a neozkoušenými herními technikami. Tahle hra musí především fungovat a vydělávat peníze, aby si na sebe vydělala, z čehož vychází 2) Esence dlouhodobého úspěchu WoW - bylo tady už spousta a spousta v něčem inovativních, jiných a neokoukaných her, které se dušovaly, že díky tomu porazí WoW, ale spočítejme si, kolika z nich se to povedlo. Ano, máš pravdu, naprosto žádné.
-
-
Však já nesouhlasím s obsahem jeho příspěvku. Chválím ho za formu. Střízlivě popsal, co se mu na hře doposud nezdá. Neuchýlil se k nadávkám na adresu BioWare a SW:TOR, jak bývá zvykem. Neuráží případné kupce atd. Příklad: nelíbí se mu grafická stylizace, ale nenadává, že je to pro malé fakany a tupé američany.
Prostě mě příjemně překvapila forma, jakou to podal. Moc se to tu u her od BioWare a SW:TOR poslední dobou nevidí. Proto jsem mu dal plus, i když s jeho názory na hru nesouhlasím. -
No on je rozdíl v nějakém ranném betatestu a betatestu těsně před launchem, že.
Každopádně se skutečně těším, jelikož pro mě to bude win win.
Pokud to bude stát zahovno, budu chodit s hlavou vztyčenou a smát se všem Biodronům.
Pokud to bude nejlepší MMO posledních let, tak si to prostě koupím a začnu hrát :). -
-
Tak to jsi duševní chudák a pravděpodobně i zamindrákovanec.
-
-
Neboj, na tebe s mindráky nemám. O tvé prvenství bych tě nepřipravil.
-
-
Wow. Někdo přiznal, že by se mohl mýlit a v tom případě si tu hru prostě pořídit a užívat s ostatními. Gotta love that.
-
-
-
-
-
usmevne, jak se tu kazdy ohani kopii WoWka. Kdyz to takto generalizujete, tak je WoWko obycejnou kopii everquestu. Coz samozrejme neni pravda, ale to same plati o TORu. Je to evoluce subzanru, ktery WoW zpropagoval - Levelovaci themepark.
Podivejte se na vetsinu dnes uspesnych produktu. Myslite si, ze jejich autori jsou ti, kteri vymysleli vsechny napady a systemy ktere z nich udelaly prodejni hity? Ani nahodou. Pouze dokazali vzit uz existujici, vyselektovat, co je dobre, spravne to implementovali a popr. vylepsili. Dyt sami tvurci WoW prisli s napadem na toto MMO pri hrani Everquestu. Proste si rekli: "Podme si udelat vlastni MMORPG jako everquest! A udelejme to lip!"
rika se tomu evoluce a ne plagiatorstvi, jak se to snazi nekteri nazyvat. -
Kdyby Lucasarts radši konečně udělali pokračování Jedi Knight. Myslim že by udělali radost hodně lidem. Hezky v duchu starých JK her, temný, s atmosférou a dobrou hratelností. Kde světelnej meč aspoň usekl ruku, hlavu... Už mám dost těch kreslenejch ptákovin pro děti i toho arkádovýho Force Unleashed pro imbecily. *16*
-
nesnášim star wars hry ve kterejch lightsaber působí jako dřevěnej klacek... rubete nepřítele světelnym mečem a ono nic..
-
-
Jo, nepůsobí to dobře.
Ale aby se hra hrála jako MMO, tak to tak být musí. -
-
Ono je lepsi nad tim moc nepremyslet...Staci si vzpomenout na filmy, kde stormtrooper padne po jedinym zasahu z blasteru nebo bowcasteru...Pritom maji to sexy blby brneni, ktery je ale evidentne k nicemu:))Kdyby behali jen v trenclich, udelali by lip...No a tady je to opacnej extrem, kdy i zmutovana jesterka musi dostat pet ran lightsaberem, aby zhebla:))
-
-
Problém bude v tom, že se jedná o RPG a ne simulátor *3* Tedy pláčeš na špatném hrobě.
-
Njn tak asi jedine v Battlefrontech to šlo :)
-
-
A v Jedi Outcast a Academy to jako nebylo, nebo co? Tam to dovedli téměř k dokonalosti.
-
-
Co si pamatuju tak v JO i JA jsi seknutím zabil obyč vojáky, akorát pak sithy už neno.. Ale šlo nastavit příkazem že jsi se ho jen dotkl a už byl na kusy.. Já vim že u RPG to jinak udělat nejde, to by byl lightsaber strašně imba, ale určitě by to šlo trochu jinak udělat než že ten světelnej je vlastně obyč dřevěná tyč :D
-
-
-
-
Zatim nic moc. Zato megatuna Hype. Jsem zvedav kam to bude pokracovat.
-
Mno uprimne. Jedine co muzu rici je, ze toho vim vic nez 9/10 zdejsich prispevovatelu. Zduraznil bych jednu vec. Kdo z vas nehral, at se prosim zdrzi komentaru. Nemuzete hodnotit neco co defacto jeste neexistuje na zaklade subjektivniho pohledu z jednoho clanku.... Pockejte az hra vyjde, a muzete si udelat vlastni obrazek. Bavit se o systemu toho a onoho ve hre ktera jeste neni ani hotova a kritizovat.... Zamyslete se :) Osobne mam predobjednano, a uz se nemuzu dockat early accessu :) Muj osobni nazor (podporen osobni zkusenosti - AAA titul na hooodne dlouho :)
-
Neviem co tu rozoberate grafiku, je to MMO takze to musi bezat tym masam hracom a nielen tym ktory maju stroj na bf3. A ked sme pritom honba za grafikou nas dohnala tam kde sme teraz, max 3hodinove hry za 50e bez poriadneho gameplayu, cest vynimkam
-
-
Neujizdim na grafice,ale taky moc dobre vim,ze kdyz ti nejake graficke zpracovani opravdu nesedne(u me je to prave u teto hry),muze to cloveku zcela zkazit zazitek ze hry. Kdo tvrdi ze grafika neni dulezita,ten si lze do vlastni kapsy.
-
A proto to musi behat i na 10 let starem HW? Vzdyt ta grafika a zejmena animace jsou hosri nez stary dobry KOTOR. Navic od toho, aby to behalo na starsich PC je odjakziva low, medium a high nastaveni. Resenim rozhodne neni to, ze aby to bezelo vsem, museji to mit vsichni stejne hnusne.
-
hlavne musia bezat tie masy hracov na kazdom monitore plynule a to je to, na co kazdy preklinac grafiky nemysli.. hocikomu dnes pofici stary Oblivion na plne detaily, ale pridajme tam hocikoho 79 krat a skoncili sme.. ja budem vazne nadseny, ak to bude vyzerat Uuuuuha a zaroven nas tam bude kopa na kope, ale zatial som vdacny za world of warcrat
-
-
Grafiku nema cenu komentovat, stejny reci mela vetsina kdyz vyslo WoW, komiksova, detinska atd. Pritom to vetsina stejne hrala a nekteri zavislaci hraji dodnes :))) Horsi jsou ty animace, nejsou zrovna nejlepsi no, ale takovy veci clovek po chvilce hrani stejne nebude resit. Pro MMORPG je vic dulezitej svet, ve kterym se hra odehrava a tady ma SWTOR samozrejme vyhodu (napr. oproti Riftu, k jehoz svetu lidi zkratka nemaj zadnej predchozi vztah). Staci si vzpomenout, kolik lidi hralo SWG, ktery bylo dost nedodelany a SOE s tim delali ruzny prasarny na ukor hracu. Proste svet SW je sazka na jistotu, ale to je jenom jeden faktor uspechu. Dulezitej je samozrejme i system hrani/boje, kompletni namluveni je jiste lepsi nez odstavce textu, nikdo snad krome RP hracu nema naladu to 5 minut cist, aby pak sel zabit 5 prasat a prines jejich maso za par minut. I kdyz uprimne, vetsina se stejne bude honit za co nejrychlejsim lvlovanim, takze je to jedno :D Dalsi dulezita slozka je krome uchazejici grafiky i hudba. Kdyz clovek hraje desitky az stovky hodin a slysi jeden theme stale dokola nebo ticho mimo mesta, je to taky dost zapornej prvek vetsiny MMORPG, i kdyz si to hraci moc nepripousti. Kdo ma rad PvP, pro toho je samozrejme velmi dulezitou slozkou hry. Vyrovnane tymy v instancich s nejakym cilem jsou sice fajn, ale open world PvP muze byt leckdy mnohonasobne vetsi zabava, uz diky nevyrovnanym bojum (presile), kde pokud ve hre clovek neumre zrovna na jednu-dve rany, ma moznost vetsinou ukazat, jak umi svoji postavu hrat a zlepsovat taktiku i svuj skill. Reward system je stejne dulezity, nikoho nebavi plnit qty/instance/PvP kvuli predmetum, ktery jsou na nic. Na druhou stranu zas nesmi vyrazne ovlivnovat balance cely hry (to samy plati samozrejme i pro jednotliva povolani). No a nakonec je samozrejme asi to nejdulezitejsi, co budou hraci delat, az se dostanou na max. lvl. Grindfest v nekolika instancich nebo farming reputace neni zrovna ta nejlepsi napln, jak si dloouhodobe udrzet hrace. Uvidime, jak si s timhle poradi SWTOR, kdyz tvrdi, ze chteji byt hrou na hodne hodne dlouho. Tohle je proste zaklad kvalitni MMORPG, coz v dnesni dobe proste zadna hra nesplnuje, takze dalsi na rade je SWTOR nebo GW2, oboji ma sanci MMORPG trh zmenit, doufejme, ze k lepsimu.
-
-
Rozumnej komentář, máš +1, akorát nemůžu souhlasit s těma animacema. Chápu, že někdo nadává na grafiku (i když mně naprosto vyhovuje), ale ty animace jsou naopak výborný, protože třeba souboj vypadá opravdu jako souboj a ne jako střídání se v úderech, který maj všechny stejnou animaci. Právě animace skillů jsou podle mýho úžasný a mělo by jich bejt kvantum.
-
-
Hral jsem betu.. konkretne Jedi Sentinel a jak moc jsem byl driv vlazny co se tyce tehle hry a nastvany ohledne grafiky.. tak jsem byl tou hrou unesenej a graficky nadsenej! Na jednu stranu je to "standartni" MMO, ale na druhou ta hra ma svoje jedinecny kouzlo.. pribehem, konverzacemi, tak i svetem SW! Samozrejme je potreba aby jste byli spravni fanousci SW aby to na vas melo to pravy kouzlo..! Tim chci rict.. nesudte dokud si to samy nezahrajete.. ja byl taky hodne krytickej! Ja osobne cekam hlavne na GW2.. ale jelikoz jsou v nedohlednu, tak asi do te doby budu hrat SW :)
-
Dalsi MMOr to si nechám ujít představa, že zas promarním hromadu času u hry co se nedá dohrát po každodenním několikahodinovém hraní ani za rok, ne děkuji jednou mi to stačilo *3*