• EU4 přináší oproti trojce řadu super zlepšení (obzvlášť mě bavil obchod s využíváním lehkých lodí a vedení námořních válek čistě za účelem oslabování obchodního loďstva mých rivalů), na druhou stranu ale 4ka přinesla jednu diplomatickou možnost, která podle mého názoru celou hru téměř zničila: Fabricate Claim.
    EU3 byla fantastická v tom, že ať měl člověk sebesilnější armádu, rozšiřovat impérium bylo nadmíru složité především z důvodů získávání claimu, casus beli a core provincií, zkrátka proto, že Evropa je národnostně a kulturně velmi pestrá a jednotlivé národy nerady trpí pod okupací cizích mocností. Díky Fabricate Claim tento faktor zcela odpadá, vytvoření claimu na provincii trvá směšně krátkou dobu (s obrovskou pravděpodobností úspěchu) a odpadá tak potřeba vytváření komplikovaných "game of thrones", aby hráč po dobyvačné válce dokázal nově nabytá území také udržet v rámci celistvého impéria. Díky tomu se zkušený hráč stane téměř za jakoukoli zemi během 150ti let nejsilnější mocností světa a není třeba hrát dál.
  • Čeština je až do verze 1.7. Pro 1.8 a novější už nebude.

• Lol chtěl bys historickou simulaci a zároveň budovat zem v míru. Historie Evropy je jedna válka za druhou. Často bojovalo půl Evropy proti sobě a války trvaly i přes 100 let *6*. Tak to si trochu protiřečíš. Pak by byla hrozná zábava, kdyby za celejch 400 let proběhly 2 války a zbytek času by člověk koukal na statickou mapu.

Nadáváš na debilní AI a přitom sám si bereš pidi spojence bez armády. To by ani ta "debilní" AI neudělala.

A když už máš takovej odpor k válčení, tak klidně můžeš začít za pidi státeček v HRE a kolonizovat s nim a budovat obchod a válčit vůbec nemusíš. Pokud teda nechceš hrát historickou simulaci, kdy v reálu evropani vyplenili a dobili co mohli.
  • celkem zklamani, nebo i rage quit. čekal jsem podle ohlasu neco jako historickou simulaci a chtel jsem si v klidu a miru budovat svoji zem, delat diplomacii a tak. ale kurv4 tam valči porad kazdy s kazdym. to mi nerikejte že v historii byla neustale porad nejaka valka a ze madari byli v koalici s francouzi?
    tady ty narody delaji warmongering ješte vetší než ti debilove z civilizace. k tomu všemu debilni AI. Date s nekym alianci (pidi stat) a už se mele cela evropa protože ten d3bil vyhlasil valku pulku evropy (sam pochopitelne armadu nema).
    tohle je zažitek ze hry s rakouskem, samozrejme za jiny stat by to bylo jine. taky nerikam ze bych nemohl vyhrat kdybych delal tzv. backstabbing (že vrazim nekomu kudlu do zad když je oslaben). taky bych mohl napadnout francouze po stolete valce s anglii a celou francii vypalit když jsou oslabeni ale takhle ja nechci hrat. chci si tam proste zit v miru. ale ne tam se to všechno mele.
    takže abych to shrnul zatim zažitek jako z civilizace: porad valčit a vyuzivat slabiny soupere. jenže jak jsem rekl pak to už není historicka simulace ale prachsprosta valecna strategie.
  • Může to být myšleno jako česká větev Jagellonců.
  • Obchod ve hře funguje velice dobře a podle reálu. Třeba já hraju za Čechy a mám kolonie po celém východním pobřeží USA plus část Kanady. Celá tahle oblast spadá pod obchodní uzel Chesapeake Bay. Z toho si musím přesměrovat zboží do svého domovského obchodního centra, což je v mém případě Lubeck, kam sem přesunul svoje hlavní město. Takže produkce mých kolonií nyní směřuje do mého hlavního města a generuje velký zisk.

Druhá část úspěchu je mít na těchto klíčových uzlech co největší trade power, protože čím větší bude v uzlu v Americe, tím více zboží půjde do mého hlavního města a ne třeba do Francie a čím větší v domovském uzlu, tim více dukátů získám. Trade power je součet této hodnoty ze všech provoncijí v daném uzlu, takže je potřeba tam stavět budovy na zvýšení trade power a pak také flotilou obchodních lodí.

Obchodní uzly a trasy se nedají měnit, takže je potřeba už podle toho za koho hraju kolonizovat území, ze kterých si můžu přeposlat zboží do domovského města, případně hlavní město přesunout do lepšího oblasti. Pokud bych třeba nechal hlavní město Prahu, tak bych zboží z Ameriky nedovezl, protože do uzlu ve Vídni žádná trasa z Ameriky nevede. A uzly mimo hlavní město mají postich -70% ze zisku, takže skoro nic nevydělají. Proto Lubeck je ideální volba a je v něm i x krát více zboží a dukátů něž ve Vídni *1*

Každopádně hra ani manuál toto nevysvětluje a hráč na to musí buď přijít, nebo pohledat na internetu jako já.
  • Čeští Jaggelonci? Kdo to napsal? Ale rozhodně kdyby byli doopravdy z Čeští, tak bych byl v celku i na tenhle rod hrdý. Rozhodně ale Český není!
  • kickasl
    east vs. west... ono se to hearts of iron nejmenuje a doufam, ze i ta hratelnost bude trochu jina, HoI me snad jako jedina parox hra nebavil, ale na EvW se tesim
  • kickasl
    toho asi nevyuziju... s kym bych pak valcil? jedine ze bych si dobyl celej svet, ono v kazdy hre samostatne jde udelat ze sebe obrovskou velmoc a jeste to spojit...
  • kickasl
    s prvnim datadiskem se to opravilo... bez nej to bylo opravdu nehratelny v pozdejsi fazi
  • kickasl
    me zazitky:
    hral jsem predchozi dil, tutorial jsem neprojizdel, i kdyz jsem koukal po netu a co se tyce nastaveni tak jsem nedal vyhody sobe, ani AI... jak to dopadlo?
    prvni hra- portugalsko: zkolonizoval jsem jizni ameriku(krom kousku celou), cast afriky a v evrope ziskal pyrenejsky poloostrov, udelal jsem z portugalska nejvetsi velmoc a hru jsem dohral, koncil jsem v polovine 18. stol., uz to byla nuda... trochu me zklamalo, ze uz v prvni hre jsem dosahl takovyho uspechu a to pomerne snadno
    druha hra- rakousko s cilem sjednoceni HRE: ze zacatku docela vyzva, spousta narodu v HRE, do toho valky se silnou francii, ale jeste nez jsem sjednotil HRE uz jsem byl vyrazne nejsilnejsi narod, na konci hry(opet jsem koncil v polovine 18. stol.) jsem ovladal vetsinu evropy, vetsinu dnesniho ruska a kolonie po celem svete
    zaver: hra me opravdu bavila, stravil jsem u ni dost casu a rozhodne nabidne delsi herni dobu nez vetsina her, ale nejak uz nemam chut rozehrat dalsi hru(zkusil jsem republiku, ale je to na nic, na zaostalejsi narody zas nemam trpelivost)... takze ja si asi pockam na datadisky a dam si to znova a hlavne budu doufat, ze dalsi bude VICTORIE, protoze u ta me ze vsech parodox her bavila nejvic(jeste se dost tesim na east vs. west)
  • Vážně? Tenhle problém nemám, ai mi v bitvách pomáhá, dokonce jsem si konečně všiml, že armády vazalů se občas poslepují a vytvoří něco, co alespoň nepřítele zdrží, případně se přilepí na moji armádu a trochu ji osvěží. Ačkoliv se stále stává, že svoje miniarmádičky posílá obléhat a je následně rozdrcen, má to ale i dobrou stránku, zdrží to nepřítele.
    Ale moct dávat AI nějaký návrhy (co má obléhat, aby s tebou spojil armádu, třeba i zapujčení transportních lodí), by bylo parádní.
  • smejki
    To mi spíš zavání tím, že AI vyhodnotilo boj jako prohraný a proto ti nepomohlo. Mně totiž jinak pomáhá vždy.
  • Nemel blbosti, tohle je oddechová hra.
  • oni asi uvazuji tak že hc hráči jsou masochisti a hc hra nepotrebuje vyladit, muže obsahovat chyby, blbe rozhraní, grafiku atd, protože je proste hc
  • Řekl bych, že tohle je největší slabina her od Paradoxu. Na první pohled a hraní se hra tváří fantasticky a univerzálně, ale čím více hráč proniká do hloubky, tím více si všímá nelogičností a velmi omezených možností. Například diplomacie a AI u her Paradoxu mě opravdu irituje. A pak také snad u každé jejich hry jsem nabyl pocitu, že na počítač neplatí určité postihy a penalizace co na hráče (především série Hearts of Iron). Vesměs produkují nejlepší hard-core strategie na trhu, akorát jim chybí vyladit pár (set) detailů, které by z jejich her udělaly legendární počiny. Výhodou ovšem je obrovská moderská komunita, která dokáže z každého titulu vyždímat maximum.
  • SixThe9th
    Kdyz pominu obchod,ktery jsem ani po 6 hodinach hrani nejak nepodchytil (zase jeste jsem nezkoumal fora atp.), tak je pro me nejvetsim zklamanim Boj a bojova AI. Specialne AI spojencu mi prijde nehorazne tupa. Bohuzel i presto,ze jsem vedouci sila koalice nebo kampane, nemam moznost, abych mel alespon nejakou kontrolu nad jednotkami svych spojencu. A kdyz uz ji tedy nemam, mohla by se tedy alespon AI ridit trochou te logiky.

Tohle me vazne dozira, riti se na me dvojnasobna presila nepritele a kamarad pocitac ma v pazi a vesele si obleha hrad, ktery ani neni strategicky tak dulezity a to by se mi tech jeho 10K panacu zrovna tak trochu i hodilo,ale ne on ne.

A pritom by stacilo mit alespon diplomatickou moznost,kde muze spojencka armada dostat navrh ,ze bude podporovat ten ci onen oddil (hrac tu moznost ma, ze ano). Ne...proste ne. Valci se hodne,ale Paradox proste nechce,aby tato stranka jeho her byla nejak prohloubena. A to nebyt totalne tupe AI v March of Eagles, spousta prvku by se dala lehce prenest do EU4. Jako napriklad moznost prikazat armade aby se snazila vyhnout bitvam. Ono kdyz ma clovek zrychleno, je temer nemozne obmanevrovat kolikrat vetsi armadu (a clovek by rekl neohrabanejsi armadu) a to i v pripade,ze teren kam ustupuji je rozhodne schudnejsi nez vychozi protihracuv,ale ne, on si me prosti chyti a rozvalcuje. Ono je hezke, ze lze armadu udolat a ala Kutuzov, ze ji clovek vytahne k solidnim zdrzovacim manevrum...jenze co naplat, kdyz si clovek musi davat pozor na to, aby jeho bud hbite klikal na mys, neustale pauzoval anebo hru zpolamoval do uplne nejpomalejsiho rezim vzdy, kdy se snazi predehnat nepratelsky voj. Ten Save/Load fest je obcas fakt doterny.

Jinak je malo co vytknout. Ale opravdu jsem ocekaval, ze Paradox se v urcitych elementech bude chtit posunout alespon malinko vpred a na misto toho jen kopiruje, uz rekl bych archaicke herni principy.
  • po dlhých a ukrutných vojnách som to dokázal! Etiopia pomaly dobija (arabsky) svet :)) trebalo ale necakat a rovno ist donich kym nemaju tak velku technicku prevahu, takze ked som sa na nich z noveho zaciatku hend vrhol pohlave tak to i spravny sposobom vedenia zakernej diplomacie (Ale ano jasne pridem do koalicie na mršinu - Nie nie uz mam dost do boja ma nedostanete!) tak to celkom zaujimavo ide, i ked v realnom boji by ma rozprasili na chudaka a vratil by som sa spet do osady a vládol kravám :D Ale na to tu mame predsa vazalou ktory bojuju za mna :D a vždy ochotne (i ked s vecnou nenavistou) pribehnu do boja, aby som to ja uz len zabral (a mal kde kozy a tavy pást) :)
  • No chápem, že sa snazia držat historických ralií, ale myslim že tu zavladla trochu neznalost, čo chápem, že nemožu poznat historiu kazdej krajiny, vsakze a všobecne o afrike panuje predstava ze su to zaopicníci, vzdy boli a bodka, kdezto etiopia zase až taky zaopicníci neboli. Stavali normálne mesta, mali velke chrámy, existuje v nej tretia najstarsia cirkev sveta (po indickej o ktorej nik nevie a koptskej) Vojaci nosili uz davno pred zaciatkom hry kruzkove zbroje a boli relatívne dobre ozbrojený ason na africké poomery, ale hra ma rovnaky meter pre etiopiu ktora bola niekde uplne inde a posledne kongo kde chodili so suknickami z travy. A to ma tam stve, ze ked mam platit cca 3x tolko za technologiu co susedia tak tam fakt neni extra čo vymysliet. Keby ty moji vojaci boli aspon lacnejsi, ale kedze mam zlate bane a inflaciu tak za nich platim este raz tolko ako susedia za 3x lepsich