Přejít na výpis diskuzí

GDS 2012: Martin Klíma - Proces a praxe

28.12.2012 18:58
Redakce Games.cz 44 příspěvků

Co na hře dělá grafik, to je jasné. Co dělá designér a programátor, to si také dokážete představit. Co ale dělá producent, a jak moc či málo se vlastně podílí na tom, jestli je hra dobrá, či špatná, nebo jestli vyjde, či nevyjde, asi bude vědět málokdo z vás. Naštěstí přesně na tohle téma měl v průběhu...

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • To jsem netušil že pan Klíma je alkoholik. Vždycky působil takovým profesionálním dojmem, ale po tomto videu to je jasné, to chování, verbální vyjadřování, gestikulace... snad ho někdo přemluví aby šel na léčení a hra od Warhorse se nezpozdí...
  • Informativne zajimava prednaska ovsem jeji podani je takove bez zivota. Pan Klima ji neumi zazivne podat. Pri sledovani jsem si opravdu pripadal jak ve skole coz se mi u predchozich prednasek nestavalo.
  • Proc se mi zda, ze ten pan ma co delat, aby nehodil savli ?
  • Zayl
    Díky za další relevantní přednášku, neví někdo kolik jich je celkově?

    Jak jsem tam zahlédl to Original War, hned jsem se to jal instalovat. Klasika.
    • TriskaRanucul
      a která kampan je první ? za rusy nebo za američany ? ja ted nevím
      • Zayl
        Za američany. Škoda že vývoj té ruské asi tlačil čas a vývojáři do ní nemohli dát to stejné srdce.
  • Ne se vsim souhlasim, s nekterymi vecmi bych rad polemizoval, ten uvod s knizkami me doslova odrazoval svou demagogii, ale souhlasim, ze se to nakonec ukazalo jako nejlepsi a nejodbornejsi prednaska. A doufam, ze to privede k pochopeni vsechny ty kriklouny hanici produkci a producenty.

    EDIT: po precteni komentaru konstatuji, ze jsem naivni, k pochopeni to nepovede. Lidi jsou proste moc hloupi a nebo sem chodi moc deti, ktere vsechno neatraktivni hned odsoudi.
    • Mě třeba přišlo, že je možná až příliš konzervativní. Jasně že až určitý řád je to, co nakopne výkonnost a produktivitu, ale držet se dnes striktně knížek kolikrát desítky let starých mě přijde trochu zpátečnické, kor v době, která ukazuje úspěch uplně jiných přístupů. Ve chvíli, kdy pracovník začne projektu opravdu věřit a bude jeho prioritou jej co nejlépe dokončit, nejdůležitější je motivace. Přitom motivace u většiny kreativních lidí (což jakýkoli vývojář musí být) je s každým dalším příkazem a zákazem srážena dolů. Osobně si myslím, že stejný důraz jaký je kladen na rozdělení práce, by měl být kladen i na formování pracovních skupin a hierarchie mezi nimi. Důraz na vzájemnou podporu, motivaci, kontrolu. Vždy je lepší, když vám řekne parťák, že tam máte chybu než když to udělá ráno šéf na "stand-up" poradě.
      Každopádně chybí mi potřebné zkušenosti abych do toho mohl oprávněně kecat, takže se klidně můžu šeredně plést. A taky bych chtěl říct že ta první půlka přednášky byl ale opravdu děs a hrůza, pak to ale bylo naštěstí o to lepší.
      • Zdravím. Jak jsi už naznačil, pleteš se. Na stand-up meetingu se nikdo, ani šéf, nevměšuje do práce týmu, ani ji nehodnotí. Tým si dělá představu, jestli jde všechno podle plánu a když ne, tak tým rozhoduje, co udělat, aby byl výsledek co nejlepší.
        To, že děláš chybu, ti vždycky říká parťák a to při code review. Před šéfem vystupuje tým, jako jeden člověk.
        S motivací máš pravdu, ale pověz mi, jak ji udržet 365 dní v roce a navrhnu, aby jsi kandidoval na prezidenta. Scrum je dobrý v tom, že dává lidem dostatek tvůrčí svobody a přitom se z projektu nestane anarchie.
    • Jo, lidi jsou hodne blbi a detsti. Jedni si mysli, ze hry na konzole se delaj podle velikosti pixelu a ti druzi vsem nadavaj do deti. Ou wejt.
  • Absolutně NEJLEPŠÍ přednáška! Sám chci v budoucnu dělat projekt manažera a to co Martin Klíma říkal byly informační perly. Jediné z čeho mě zamrazilo bylo, jak se asi tak v jeho firmě musí cítit jeho programátoři. Nevím, kolik by mi musel dát, abych měl žaludek na takový press a tlak, jaký v jeho firmě musejí mít. Po organizační stránce jede warhorse na jedničku. Výkon zaměstnanců bude díky tomu maximální, což ve výsledku zvyšuje majitelům p. Klímovi a Danu Vávrovi konečné výdělky (jakmile hru vydají). Nikoli však zaměstnancům, kteří podle mne musejí v jeho firmě makat jako fretky pod neustálým tlakem. Této firmě bych se jako programátor vyhnul obloukem. Díky takovým přednáškám jako ta dnešní si potvrzuji názor, že je nejlepší buď makat na svojí vlastní firmu (podnikat) a nebo alespoň jako zaměstnanec pracovat v managementu. Obdivuji programátory Warhorse Studios, že v takovém tlaku dokážou žít.
    • Paulcz
      No to je vtipnej pohled na svět.. být zaměstnancem firmy a myslet si, že když firma vydělá miliony tak, že je vydělají i zaměstnanci je v současné společnosti hodně zcestná myšlenka. A dělat v managementu znamená být pod permanentním stresem, čím vyšší pozice tím vyšší míra zodpovědnosti že ? :)
    • Imho firemni kulturu a pracovni podmnky teto spolecnosti chapes dost spatne a asi jsi tak uplne nepochopil, ze prednaska byla o tom, jak dosahnout kvalitniho _rizeni_ vyvoje software, nikoli jak dostat programatory pod tlak. Pod tlak se programatori dostanou spise pri nekvalitnim rizeni, kdy maji nizkou produktivitu prace (caste predelavani a opravovani veci z ruznych duvodu) a prestanou stihat terminy.
      • Přesně. Pointa celé té přednášky byla, jak dosáhnout toho, aby pracovníci *nebyli* pod zbytečným tlakem. Klímovu přednášku bych dal povinně shlédnout všem českým rádoby-manažerům, kteří nemají o řízení projektů ánung a ani se nesnaží na tom něco změnit. A že jsem jich viděl.
  • no když si neumí ani napsat přednášku jedním fontem, jak potom bude vypadat jejich hra, to jsem zvědav.
    • Ked si pozres video, tak jasne vidis ze je na platne font v poriadku, cize problem je evidentne u toho, kto tie prednasky spracovaval pre video. Chcel to len trocha vsimania a rozmyslania.
  • Nechcel som k tomu nic pisat, ale mat tak rozmrdany font v prednaske (niektore slova tak, ine onak) to je asi naschval.
    • Teda nie len v tejto ale kazda jedna warhorse prednaska ma tuto ficuru.
      • mirekdusinojc
        Hmm, ale muselo se to stát až v procesu vkládání do videa, protože co si pamatuju, tak přímo při přednáškách bylo vše naprosto ok.
  • Keyz
    Každý holt není vhodný pro strhnutí davu,to ale nesnižuje jeho znalosti.
    Také jsem byl na přednášce kde někdo kecal,že se chtělo spát ale prostě toho věděl hodně a to pak mělo smysl tak být.Rozhodně lepší než skvěle táhnout dav a nic vlastně neříci.
    • Vím, že dostanu milion mínusek a zasloužím si to v tomto případě, ale dám ti dárek v podobě předání drobného moudra, které možná využiješ a tím se lehce zdokonalíš.

      "Hold" si do té světy dávat neměl. Když už, bylo by to "holt". Slovo "hold" znamená cosi jako pocta. Např. ve větě: "Panovníkovi jeho rytíři vzdali hold. Pražané vzdali hold novému prezidentovi." Slovo "holt" znamená zkrátka, prostě. Např. ve větě: "Holt jsem zase napsal hold ve větě, kde hold nepatří, protože jsem si holt nezjistil, jaký je rozdíl mezi hold a holt." Nebo: "Holt se mi to trochu nepovedlo."

      Pořád dokola to tu vidím. Dejte mi mínusko, protože kritizovat gramatika se na takovém foru nemá, ale už jsem se na to vážně nemohl dívat. Konečně si to zapamatujte. Vždyť je to tak jednoduché!
      *3*
      • mirekdusinojc
        We need more grammar nazis like you! ;) ( http://bit.ly/hvCDuK )
      • A ty jsi zase napsal „světy“ místo „své věty.“ :) Navíc „protože kritizovat gramatika“ je také poněkud divné a spíš jsi určitě myslel „protože kritizovat gramatiku.“ Navíc píšeš i anglické uvozovky místo českých. Když už někoho opravuješ, měl by sis zkontrolovat i svůj projev. :)
        • viz výše.. už jsem se k tomu vyjádřil. *3*
        • Tohle vlákno se bude tak dlouho rozvíjet až začnou létat mínusy :D
      • A ja si zase myslim, ze do vety "Holt jsem zase napsal hold ve větě, kde hold nepatří,...." nepatri slovo KDE. Nemelo by tam byt spis KAM? Ale jak si sam rekl, upozornovat na chyby tohoto razu neni korektni, takze beru zpet.
        • Psal jsem to rychle a nepřečetl jsem si to po sobě. Lepší by bylo: ..., kam hold nepatří či ..., kde hold nemá být... Psal jsem to až příliš rychle jako drobnou poznámku. Takže si mě nachytal, ale příspěvek svůj účel splnil - možná jednoho člověka naučil užívat slova hold a holt. *4* *3*
      • Keyz
        Dík za upozornění.
      • GlaDOS
        Máš plus. Nejsem gramatický kritik, ale neznalost hold x holt vidím v diskuzích jako na běžícím páse.
        • Asharak
          Kord se lidi nezabývaj korektností slov, co znaj z rozhovoru nebo prstě zněkama. Bo ve škole sme se též nic takovýho přesně neučili a nebo se tím nějak moc extrémě nezabejvali. A já říkám, že je to právě problém češtiny ve škole, a to je k smíchu že. Je to smutný.
          • To je problem toho, ze lide malo ctou kvalitni literaturu a nemaji to obkoukane, pak pisi co slysi.
            • Asharak
              Ale i tak, nikdy jsme se nějak moc ve škole nezaměřovali na nějakou korektnost slov jako že kort se nepíše kord a pod.. Jasně, čtení je ta druhá důležitá věc, ale i tak už od významu předmětu "český jazyk" bych čekal něco víc než jen neustálé opakování a dělání věcí, kteých nikdy až tak moc nevyužiješ.
  • ach ta kocovina...

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit