Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • Skvělá místnost + skvělé oblečení prezentujícího + kamera = Moaré k nezaplacení
    • Keyz
      Grafik no.. Musel udělat nějaký efekt :D

      Jinak díky za rychlost. Čekal, že to bude někdy za dlouho.
  • Heh, to je zase závistivých blbečků tady... Borci, nikdo vám nebrání v tom udělat lepší hru, CryEngine je zadarmo, popř. si můžete obstarat indie lincenci, která taky nic nestojí, jen pak odvedete část případného zisku Cryteku. Můžete se ukázat jací jste géniové a natřít to Vávrovi *1* Ale chápu, že nadávání v diskusích je snadnější, problém je, že za pár minut si na ty vaše pindy už nikdo nevzpomene.
  • Keyz
    PC to co bude zvládat PlayStation zvládali již 4 roky zpátky.

    Začal dobře. Ihne vyjasnil fakta a stejně to některým lidem není jasné.
    Hlavně dobře uvedl, že se to pro něho liší hlavně v tom, že ten lepší obsah již musí vytvářet protože je na to tlak. Ne, že by to konečně šlo udělat.
  • super triko, super pozadi :)
  • Jsem grafik samouk. Pracuji s různými programy jako je Zbrush, Photoshop, Maya, 3D Max, sleduju mnoho tutoriálů na internetu a všude možně ale stále nemam tu profesionální přívravu zaměřenou na herní průmysl, zajímalo by mě jakou školu studoval pan Jakub Holík, nenašel jsem školu v Praze co by se zabývala digitální grafikou ani žádný kurz. Samostudiem se toho dá hodně naučit, ale takové ty fígle a znalosti, které jsou potřeba při profesionální kariéře ve vývoji her se hodně špatně hledají i na internetu. Moc rád bych dělal grafiku v herním průmyslu a chtěl bych se spoléhat na víc než jen samostudium a vlastní tvorbu.
    • Problem je v tom, ze chces umet vsechno. To slo mozna kdysi, ale dneska je podle me nutna specializace. Napr. byt skvely 3d modelar, tak aby jsi dokazal zpracovat navrh grafika. Dneska podle me jde cesta stylem - grafik navrhne jak to bude vypadat, modelar to podle navrhu vymodeluje a programator to rozpohybuje. Samozrejme je dobre znat neco malo i z tech dalsich oboru, ale je tezke mit spickove znalosti vseho.
      • C-BEAM
        áno, žiadaní sú špecialisti, ludí ktorí sa vyznajú do všetkého ale nič nevedia na špičkovej úrovni je kopec, firmy chcú profíkov na konkrétnu oblasť z ktorých ľahšie vyskladajú efektívny a špičkový tým. Samozrejme všeobecná znalosť ostatných oblastí je veľké plus. Je dobré ak grafik ktorý pracuje v 3dsku ovláda i max script ktorým si môže na mieru vyrobiť nástroje ulahčujúce a zrýchlujúce prácu.
        • Chápu, musím tedy najít okruh znalostí, na který bych se měl zaměřit. Což jsem se tak nějak snažil zjistit ale je to jako skládání skládačky. K tomu sem právě chtěl nějakou školu nebo rozsáhlejší kurz, který by mi řekl musíš umět: tohle, tohle a tohle, aby jsi byl špičkový modelář, vše ostatní je výhoda ale není potřeba. Teď tak nějak vim co se nachází na pipeline okolo modelování a musim jen zůžit výběr, ale strach z toho, že nebudu umět něco co bych měl umět navíc mě furt žene k tomu se učit čim dál víc, až mi z toho exploduje hlava.
          • treba Star Citizen vypsal pred nejakou dobou akci, ze ktere vyjde tym, ktery zpracuje do hry kosmickou lod - samozrejme za prachy cca 30k $

            vyberove kolo spociva v navrhu zbrane - vytvoreni videa, kde dotycni lide budou svuj navrh obhajovat. Zbran musi byt kompletne vymodelovane a nasledne rozpohybovana v Cry-enginu ... podle toho navrhu se vybere myslim 16 tymu, ktere budou pokracovat dal. Tym = min 1 max 3 lidi.

            No ted uz se to asi stihnout neda ... prihlasit se clovek musi do konce roku myslim, ale kdo vi treba za pul roku vyhlasi dalsi podobnou soutez.
          • Kluci říkají velice dobře, že každá firma je jiná a každá firma po tobě bude žádat trošičku něco jiného. Jestli se chceš přizpůsobit všem, nikdy se ti to nepovede, protože toho bude moc.

            Dobrý game designer se ale rozhodně nemá bát vzít level a udělat si z boxíků jednoduchý whitebox, na kterém prokáže svůj nápad. Nejedná se o progrmamování, ale scriptování. Nic těžkýho, jen to chce chvilku trénovat a zkoušet si. Tutorialy na Unity přímo od Unity tě naučí Csharp a velice snadno tě dostanou do dané problematiky.

            A jen tak mimochodem, game designer povětšinou dává koncept artistovi zadání, co má udělat, ne koncept artista game designerovi.
      • Jo to máš pravdu, ale zase na druhou stranu to může být výhodou a taky osobně nevim co přesně je potřeba na určitou pozici, když koukám na to co chtějí studia tak je to vždy trochu rozdílné, takže se snažim obsáhnout co jde. Asi spíš se víc zaměřím na modelování než kreslení konceptů, i když dokážu kreslit tak modelování je pro mě přirozenější, ale zase na druhou stranu může být výhoda, že dokážu zpracovat koncept, a možná tak dokážu i lépe rozumět art designérům když mi předloží své koncepty, a když budu rozumět tomu jak se dělá animace a implementace do enginu tak budu vědět jak mam připravit své modely pro ty, kteří je budou následně používat. Ale hlavně asi potřebuju zjistit na jakou část pipeline se mam zaměřit a snažit se obsáhnout vše co je tam pořeba. Možná na ten modeling samotné modelování, bourání polygonů (pokud je třeba), UV mapy, textury a příprava pro animaci. To by mohla být taková ta nejsilnější část. Důležité je stanovit si cíle a pak už jde jen o to se učit a učit. Nejhorší je, když vlastně uplně nevim jaké ty cíle mám zvolit.
    • Existuje spousta online i onsite kurzu, skol apod. Jen to stoji silene penize. Daji se ale koupit i velice kvalitni tutorialy na Gnomon, Eat3D ci 3DMotive. Vsechny se venuji jak modelovani, tak texturovani, sculptum, UDK, CryEngine atd. Staci jen hledat. A umet anglicky. Pokud neumis anglicky, tak bohuzel an tuto praci zapomen.
      • mne sa este celkom paci digitaltutors.com . Maju par tutorialov aj zdarma, zbytok je bohuzial rieseny formou mesacnych poplatkov, ale potom ma zase clovek pristup k velkemu mnozstvu tutorialov od 2d grafiky a tvorby conceptov az po tvorbu 3d modelov, co za 45 euro mesacne nieje zas tak vela.
      • Jo mam mnoho těch jako Gnomon a podobně. Nezabývám se tím tak dlouho, takže mam hromady tutoriálů a nejsem si jist co všechno mam umět. V podstatě vim jak modelovat, kreslit a podobně, začínám se učit UVčka Texturování, něco o světlech, bourání polygonů a podobně. Snažím se obsáhnout celou pipeline od kresleného konceptu po finální 3D jeho animaci a umístění do enginu. Je ale těžké extrahovat to co je důležité pro herní design a co není. Abych se třeba neučil nějakou techniku, která je nevhodná pro hry, nebo abych uměl vše to co je potřeba. A ty tutoriály dávaj většinou jen různé kousky toho co je potřeba i toho co je tak trochu mimo mísu. A už je pak jen na člověku to správně roztřídit a naučit se to podstatné pro herní průmysl. Mam určitý seznam věcí co bych se měl asi naučit, ale ten seznam sem si tak nějak sestavil z toho co jsem pochytil, takže to neni profesionální. Asi to nepůjde jinak než se pomalu pídit po tom co je potřeba a postupně se to učit. S angličtinou nemam problem moje snoubenka je Afričanka takže se s ní jinak než Anglicky bavit nemohu. Jediný můj problém je vědět co přesně se mam učit a co ne abych svůj drahocený čas a síly zacílil přesně tam kde je to nejvíc potřeba.
        • Asharak
          Měl si jet na GDS a poptat se přímo grafiků tam *4*
        • To, co popisuješ, je příprava na grafika, ne na designera :) Ten má mít art skill, ale jestliže umíš to, co popisuješ, umíš už toho víc, než potřebuješ.
          • jj, já se připravuji na grafiku, aby mě dostala do herního průmyslu a pak postupně půjdu po game designu. Game design se také učím, nebo spíš, tam je to složitější, pač tam neni nic co se učit a všechno co se učit. Nebo spíš, neni moc příruček o game designu (kromě pár, které v celku říkají pořád to samé) ale v podstatě musí člověk umět všechno v určitém rámci. Když to vezmu velice stručně a ořezaně, tak je to dokázat vytvořit (na papíru) prostředí, jeho mechanismy, pravidla atd... K tomu je zapotřebý znát obrovské množství informací o tom jak fungují hry (to neni tak těžké) a jak funguje svět (to je ta obsáhlejší část).
            • Jo do enginu se teď snažím trochu pronikat, už shromažďuji tutoriály třeba na Unity. Zatím jsem do toho ale moc nevztupoval, bojím se že tam bude moc složitého programování. Zvažoval jsem cestu tester/level designer, jen sem se od toho odklonil kuli programování. Musim se podívat na nějaké ty enginy. Co se týče editorů tak jsem zatím pracoval jen s Foundry v Neverwinter Online. Ale ten není moc rozsáhlej a je extrémně jednoduchej, neni potřeba vůbec žádného programování. No uvidim, musim na tom pracovat. Je toho hodně co se musím učit a čas běží. Ale díky za rady, musím začít pracovat na nějakém enginu Tutoriálů je všude spousta, to je jediná výhoda, všechno jsme se zatím učil jen z tutoriálů na netu.
            • Hele level design dělám už pár let a designerů, kteří šli přes grafiku, moc neznám(vyjímku tvoří třeba zrovna můj lead :) )... V tomhle případě je podle mě mnohem lepší jít přes scriptera, testera nebo přímo zkusit game design.
              Doporučoval bych vzít nějaký engine, který je zdarma (Unity ideál) a dělat si malé hry, blbinky. Prezentuj je, ukazuj že chápeš co je zábava a jak dělat hry. A pak už jen hledat, kdy firmy schání testery nebo junior level/game designery.
              Hodně štěstí!
      • S tou anglictinou to neni uplna pravda, i nekolik pomerne veteranu CZ herniho vyvoje dodnes neumi anglicky *3*. Ale v kazdem pripade to pomuze.

        A abych odpovedel i na puvodni otazku: V CZ zadna skola, ktera by ti vazne pomohla se zkusenostma pro game development neni. Pokud chces delat grafiku, urcite je dobre mit nejake alespon zakladni "umelecke" vzdelani (sem tam narazis na blba, ktery si na tom primo zaklada), ale ve vysledku Ti nic neda vic, nez Tvoje vlastni praxe. Zacni modovat nejakou hru, zacni se pohybovat po forech, kde se grafika resi (na spouste z nich, mozna vsude, potkas profiky z oboru ... ceske i zahranicni). Umelecka prumyslovka, nebo nejaka podobna skola je urcite plus, ale v tomhle oboru je zatim snad jeste porad primarni to, co doopravdy umis a to nemusi mit v dusledku se skolou nic spolecneho (zazil jsem absolventy umeleckych skol, ktere bych z herniho studia hnal lopatou a naopak)
        • "nekolik pomerne veteranu CZ herniho vyvoje dodnes neumi anglicky " - právě proto jsou to veteránské stálice , které by si ale dnes už nekoply ..
        • Rád by sem se třeba zapojildo malého projektu a spolupracoval na modelování hry, muj bratránek možná bude dělat malou firmu pro tvorbu her a applikací na mobily a tablety, ale kdo ví jak to bude. Ale já mam svůj vlastní velký projekt který buduji dlouhou dobu a teď k tomu přidávám modely a koncepty, takže se v podstatě trénuji a dělám modely, i když jsem pořád na začátku. Uměleckou školu už asi nestihnu, takže se nejspíš budu muset vypracovat a vybudovat silné portfolio.
          • Tilwaen
            Vždyť v přednášce sám pan Holík říkal, že pokud jsi věděl něco o tom, o čem on do té doby přednášel, máš si zkusit podat žádost o pracovní místo do Warhorse, tak se toho chyť *2*
    • takhle skončíš za nejakým stolem, budeš modelovat 3d predmety v pracovni době 9 hodin denne a šef te bude neustale servavat a ponižovat.
      Začni jinak, stan se hernim designerem, tam nemusíš nic umet a budeš jen všem do všeho kecat a z te pozice se lehce staneš šéfem
      • :) Ale tak to chodí .... schopný manager vzešlý "od lopaty" je výjimka , už kvůli tomu , že si vybuduje vztah k tvorbě a řízení lidí bude pro něj minimálně na stejné hodnotové úrovni ... a pokud začne mít prioritu , tak začne takový manager parchantět a jednou provždy přestává být schopným tvůrcem .
      • Game design je můj finální cíl, ale nejde se většinou dostat na game design jen tak. Chtěj jsem jít cestou programování ke game designu, ale já sem spíš umělec a programování mi tolik nejde. Dokážu pochopit programování v rámci základů jako je potřeba pro game design ale samotné napsání programu je pro mě dost ošemetné.
        • Asharak
          Počkej na přednášku od Jana Jirkovského - Herní mechaniky, z tama se dozvíš dost věcí. (pokud bude)
      • Keyz
        Každý přece ví, že schopnost herního designera se měří délkou fousů.
        • jo já vim už si je nechávam narůst
    • Robotron3
      Prostě pracuj na nějaký hře. To vydá za 10 škol.
      • Přesně tak, měl jsem tu "čest" pracovat s lidmi, kteří se chlácholili tím, že vystudovali nějakou grafickou školu v Londýně a stejně byli úplně neschopní. Chce to hlavně mít talent, dobré oko a odhodlání vše se naučit podle nejmodernějších trendů. Tutoriálů je všude mraky, jak komerčních, tak zdarma.
    • C-BEAM
      ak sa nemýlim chodil na filmovú vošku v Zlíne ale to je tak, že v našich končinách žiadnu slušnú školu v tejto oblasti nenájdeš, jednoducho musíš vycestovať alebo aspoň navštevovať workshopy ľudí z branže v zahraničí. Technológie navyše postupujú rýchlo a okamžite idú do praxe, ak máš preto talent choď cestou kurzov (aspoň internetových) a samovzdelávania a ideálne sa špecializuj na oblasť ktorá ti ide najlepšie a po ktorej bude v budúcnosti rásť poptávka.
  • Ja nebudem riesit podanie prednasajuceho, je to mlady clovek, kludne moze byt aj dobry grafik. Prednasal asi pop prvy raz, cize tu mi nevadi nic (okrem toho preglgania vody uprostred myslienky).
    Viac ma teda sklamal obsah. Do problematiky grafiky do hier vidim pomerne slusne a pre mna to bol prehlad veci, ktorych su na youtube mraky, technicke veci boli mnohokrat zavadzajuce a hlavne techniky vytvorene inymi hernymi studiami.
    Kedze sa to vola Grafika podle Warhorse tak ja by som nesmierne rad teda videl viac prave z grafiky Warhorse hry. Tie obite rohy boli dost malo. A vobec to nemuselo byt ako ukazka hry, ale ako co robia prave oni, na co sa mozeme tesit, popripade co nerobia prave najlepsie. Dufam, ze nikto nepovie, ze vyvinuli supertajne techniky, nikdy nikym nevidene a podliehaju totalnemu embargu, lebo sa jedna o nieco absolutne prevratne. Z minulorocnej prednasky Romana Zawadu si pamatam niekolko narazok o tom, ake upravy si Warhorse spravili aby si ulahcili zivot, popripade vyriesili niektore veci, ktore tam chcu mat co sa tyka grafiky, napriklad tie zamazane rohy, ci su tam nalepene decals alebo nieco ine, proste pracu Warhorse grafikov v praxi.
    Prednaska Dana Vavru bola sice venovana brutalnemu questu az ma clovek pocit, ze toto fungovat nikdy nebude, ale aspon ukazal, akym sposobom chcu questy oni. Rovnako zaujimava, aspon pre mna, bola prednaska Martina Klimu o tom, ako organizuju pracu v studiu.
    To co bolo v tejto prednaske pripominalo skusenym ludom, ako zbierka roznych materialov z inetrnetu, ktore uz vsetci videli v lepsom prevedeni. Verim tomu, ze miesto zaplavy dost zle vyslovovanych vyrazov, ktore sa uz prednasajucemu plietli, mohol radsej ukazat workflow a ciel aky chcu dosiahgnut na nejakych modeloch, pricom by vypinal a zapinal materialy, mapy atd. Takej prednaske by som sa naozaj ako profesional z tejto oblasti potesil.
    Dufam, ze nabuduce bude prednaska o grafike naozaj o Grafike podla Warhorse a kludne by mohla byt aj mimo GDS.
    Aj napriek tomu, ze si myslim, ze sa Warhorse prilis sustredi na rozne detaily v miere, ze to moze byt zabijak projectu, hru by som naozaj rad videl a hral.
    • Možná ty přednášky směřují spíš na lidi, kteří teprve začínají nebo o tom nic neví. Každopádně občas není na škodu si zopáknout něco, co by člověk už měl vědět
      • GlaDOS
        Nesměřují. O 3D grafice vím jen totální základy a tady jsem často byl mimo.
        • Ani nevím že bych o 3 D grafice někdyněco věděl , ale tenhle styl přednášky byl podle mne poměrně srozumitelný širokému publiku .
          • Tilwaen
            Byl, ale až zpětně, co se všechny pojmy ke konci dozvíš. Kdyby je byl vysvětlil hned na začátku, tak potom člověk, co o tom ví velké kulové, nemusí polovinu přednášky tápat. Pokud už člověk nějaké základy má, tak je mu to asi jedno.
      • Nemam absolutne nic ohladom zakladov, tie si aj kazdy profesional dookola opakuje. Ja som mal na mysli vacsi focus na Warhorse grafiku, nieco ako tato prednaska od Guerrilla Games pre Killzone Shadowfall http://www.youtube.com/watch?v=_29M8F-sRsU, ktora sa venovala next-gen features a zaroven ukazanim na scenach priamo z hry a co tie features riesia. A znova poznamenam, ze dufam ked mohli pred vydanim Killzone zverejnit takuto prednasku tak Warhorse projekt by ich mohol ukazat tiez, akurat by to vsetkych len nabudilo.
  • I pro pouhého hráče je to celkově zajímavé povídání. Na Warhorse jsem opravdu zvědav. Zatím to vypadá že je to v opravdu vynikajících rukou.
  • Jednoznačně chválím . Konečně videa , která by na herním webu měla mít své stálé místo .
    Člověk musí mít také nějaké penzum znalostí a myslet si že jen díky hraní a vlastním dojmům všechny ostatní posadím na "sedinku" je hodné herního burana . Je na čase začít myslet a tvořit ...
  • taky sem rád, že to video vyšlo "brzy" po tom prvním. Snad to tempo udrží :)

    Pěkná přednáška
  • Zajímavé, jen ten projev je trochu horší, respektive chvíliemi mluví podivně skoloňovanou czenglish.
    Skoro jak když občas zavítám na nějaký Let's play na Youtube a je komentovaný zvláštní směsicí českých a čeko-anglicky skloňovaných výrazů.
    S odstupem času chápu proč nás náš guru na programování nutil psát buďto jen česky, nebo jen aglicky, ale jak se to začne míchat a nedej bože skloňovat, tak je z toho šílenost.
    ... jdu někoho šútnout, snad budu mít lak a nedýlne mi demič za moc hápéček.

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit