-
Skoda ze nebyl spomenut Ve stinu havrana
-
-
mozno aj preto, ze je to z velkej casti slovenska hra (team co to robil bol z oravy :)
jedine dabing (Labus) a vydavatel (cinemax) boli cesky
-
-
Ad Polda:
"Příčinou tohoto úspěchu nebyla pouze, v té době obrovská, obliba českých adventur, ale především geniální tah Martina Zimy, investovat do profesionálního dabingu"
...hm, až na to, že tenhle tah nevymyslel Martin Zima, ale Mirek Mrňa, producent Horkého léta, které nechal namluvit Zdeňkem Izerem. Polda vyšel až mnoho měsíců po Horkém létě a snažil se fenomenální úspěch napodobit ve stylu: když oni Izera, tak my Sobotu. Pěkná série článků, ale takovéhle "mezery ve vzdělání" zamrzí :) -
-
Zdravím. Na svoji obranu jen uvedu, že Horké Léto je zmíněno, je zmíněn Izer, a z textu by mělo vyplývat, že vyšlo dřív než Polda. Osobně ale Horkému létu nepřikládám až takovou důležitost, protože "jeden Izer" neudělal takovou dírku do světa jako Polda s pěti nebo šesti velkými dabingovými hvězdami. Ale to je můj osobní názor, třeba to někdo může vidět jinak. :-)
-
-
Přátelé, ale tohle - když tak nad tím přemýšlím - je perfektní slovo do pranice. Poprosím vás o vaše názory - která hra se podle vás stala zlomovou pro zprofesionálnění českého herního dabingu? Horké Léto nebo Polda? Čí tah byl víc geniální, Martina Zimy nebo Mirka Mrňi aliaz Strýčka Sergeje? No tak šup šup, ven s vašimi názory - sám začínám být trošičku na vážkách :-)
-
-
U mně je to Horké Léto, viděl jsem ho u bratranců asi rok než jsem se dostal sám k Poldovi a myslím si, že kdyby nevyšlo Horké Léto, nepodařilo by se sehnat takové jména. Tímto je pro mě zlomovou hrou Horké Léto. První hra kde jsem skutečně zaregistroval české namluvení.
-
přídám svůj názor... za mě je to určitě horké léto... Izer byl sice jen jeden, ale Izer je božskej, nejlepší vypavěč vtipů a fakt borec, ten dabing Honzy Majera mu padnul jak svina... a doted si vzpomenu na strasne moc scenek a hlasek z týhle hry....
Izer byl sice jen jeden, ale za to byl pro mě 10 krát zábavnější a lepší... :-) -
Urcite Polda. Mel kvalitnejsi dabing, vice slavnych jmen na obalce a taky mnohem lepsi reklamu. Pamatuju na celostrankovou inzerci ve Score. Horke leto sice bylo prvni, ale "jen" s Izerem a ta hra tehda celkove docela zapadla.
-
polda. horke leto, mi prislo porad vic amatersky. ALE to neznamena, ze me nebavilo. dneska si jen pamatuju spis momenty z horkyho leta, nez z poldy.
-
Prvni opravdu profesionalni dabing v tomto smeru si spojuju s Jirkou Labusem. To byl Polda 1?
-
-
-
-
Dneska ty hry vypadají hrozně, ale tehdy když na vás "promluvila" hra česky, to bylo prostě něco nového a skvělého. A navíc u některých si užil i nějakou tu legraci.
-
Franta Fuka největší borec:)
-
Ta hra "tehdá" byla myslím nejprodávanější hrou roku (aha, koukám, že to je i v článku), takže asi úplně nezapadla. :) Ne "nejprodávanější českou hrou", ale nejprodávanější hrou v ČR, jako úplně.
Jinak odpověď na "otázku do pranice" je myslím celkem jasná: tehdy nikoho nenapadlo do adventury cpát peníze za profi dabing, Horké léto to zkusilo (tj. nejen Izer, ale i profesionální studio je poznat) a prodávalo se enormně, Polda to jenom zopakoval. Podle mne je Polda známější zejména proto, že pak sekali jeden díl za druhým (nakonec jich bylo pět, ne?), Hl mělo jen po letech dvojku.
Lábus daboval myslím Ve stínu havrana, ne? -
-
To si nerozumime, pane kolego. ;) "ta hra tehda celkove docela zapadla" bylo mineno k Horkemu letu. Sice bylo prvni a dejme tomu s profi dabingem (jak uz tu nekdo podotknul, asi nebudeme porovnavat automechanika a bavice Izera proti skutecnym hercum typu Soboty a Labuse), jenze nejak neprorazilo.
Polda se prodaval jako rohliky, asi i diky velke reklame a osvedcene parte hercu ve studiu. Kvalitou na tom byly obe hry +/- stejne, i podle dobovych recenzi, tudiz za Poldovym uspechem stal patrne opravdu marketing. Nebo ze by se hraci radeji ztotoznili s policajtem Pankracem, nez kretenem Majerem? ;D -
-
Ne, TEĎ si nerozumíme. :) Nejprodávanější hrou roku 1998 bylo u nás HORKÉ LÉTO. (Srovnání konkrétně s Poldou je ošemetné, protože vyšel až ke konci roku, ale i cekové prodeje, pokud si to dobře pamatuju, byly dost podobné. Píšu to hlavně reakci na to, že "hra zapadla". Takhle si "zapadnutí" opravdu nepředstavuju. ) *2*
-
-
Aha, tak to si opravdu nerozumime. ;) Ja to zase pisu ciste z subjektivniho pohledu, Polda byl videt vsude, kazdy ho hral... HL naopak. Daji se ty prodeje nekde dohledat? Jestli melo HL takovy uspech, asi mi to vazne uniklo. Na Pankracovu hlavu pres celou stranku clovek narazil pomalu v kazdem casopise, Majera jsem nezaregistroval.
Jinak chvili pred Horkym Letem vyslo jeste Leto s Oskarem, tez produkce mistra Vochozky. A opravdu adventurni klenot, asi jedina hra na svete nakreslena a vybarvena fikskama. -
-
Jestli se to dá někde dohledat, netuším, bylo to v nějakém dobovém Score s tím, že snad šlo vůbec o prodejní rekord, jako že Horkého léta se prodalo tolik, co nikdy žádné jiné hry v ČR. Což je samozřejmě ošemetné, české hry byly přece jenom levnější (ruku za to do ohně nedám, ale mám pocit, že jak HL, tak později Polda, se prodávaly za šest stovek a cizí hry tehdy pořád ještě stály kolem patnácti, ale i tak je to slušný výkon).
-
-
Skoda, dobova Score porad mam, mohl bych to omrknout. ;)
Je ale pravda, ze cesky gamesy staly vetsinou polovic, co ty velky a zapadni. Navic v tech letech se hry nijak extra neprodavaly, vypalovacku mel kazdej druhej a cosi jako ochrany melo teprve prijit. Takze pokud HL prodalo stovku-dve kusu, bylo razem cislo jedna. A totez nasledujici rok Polda.
-
-
-
-
Za neuspechem Horkyho Leta 1 stala taky nemoznost tu hru vubec spustit a hrat. Nebo aspon s velkejma obtizema. Pamatuju si, ze sem tehda asi 3 lidem to sel domu zprovoznit, a u jednoho se to nepodarilo vubec.
-
-
Polda 1 - Tato detektivně komediální parodie je namluvena předními českými komiky - v hlavní roli Luděk Sobota, Jiří Lábus, Petr Nárožný a další.
Pro me je docela tezko predstavitelny nazyvat Izera (i kdyz porti nemu somzejme nic nemam:) profesionalnim ceskym dabingem. I kdyz Polda jen zopakoval to s cim prislo Horke Leto, prece jen ten dabing zastali skutecni herci, ne jen pitvorici se imitator, co herce napodobuje.
I kdyz na ty stupidni hlasky si taky pamatuju z Horkyho leta 1 a z Poldy nic :) -
(Reakce na "Pan Klobouk" o dvě vlákna níž. Budu si pamatovat nerefreshovat stránku během psaní odpovědi...)
-
-
2 Loupák: Úvodní song z Belegostu není vypípanej z PC speakeru, nýbrž ze ZX Spectrum speakeru *3*
-
No, přiznejme si to, že 7 dní a 7 nocí i Tajemství Oslího ostrova parazitovaly na slavnějších zahraničních hrách (Larry a Monkey Island). Evidentní je i snaha o podobný komiksový styl grafiky, ale ve výsledku jenom slabý odvar. Mám dojem, že v těch dobách byly české hry silně nadhodnocované. Světák Bob jenom z obrázků hrůza, 7 dní, Oslí ostrov i Dračí historie byly i na to dobu podle mě graficky ošklivé, nemluvím o příšerných krabičkách.
A myslím, že se v seriálu zapomíná i na jiné adventury, např. specifické od firmy Legend, digitalizované od Access Software, nebo skvělý horor Shadow Of The Cometh a další (BAT, Rise Of The Dragon, Rex Nebular, Future Wars, Codename Iceman, Dark Seed, Lure Of The Temptress, ...). Na to, že se to nazývá historie adventur, tak mi to přijde dost povrchní a zaměřené na všeobecně známé hry a série. Sierra zdaleka nejsou jenom Questy a nezmínit u Lucasfilmu kouzelnou a originální hru Loom je také mínus.
Myslím, že právě zaměření na takové ty zapomenuté tituly by bylo lepší než opakování toho samého, co v jiných tématicky podobných článcích už zaznělo a jistě se několikrát zopakuje. -
-
Částečně beru zpět, firma Legend i Loom byly lehce zmíněné v první části, což už jsem si nepamatoval. Ale právě hry od Legendu nebo Access Software bych neopomínal z hlediska jejich osobitého provedení.
Nevím, kolik bude mít seriál částí, ale podle názvu příštího tipuju, že to budou novější hry, resp. interaktivní filmy, první CD nebo něco takového (ačkoliv sem by i pozdější hry od Access patřily), takže už se ke starším vracet nebude.
/Jinak jsem si vědom toho, že druhá část mého příspěvku nebyla zrovna vhodná pod tímto dílem očeských hrách/ -
-
Zdravím. K Legendu se ještě jedním krátkým odstavečkem vrátím v posledním díle, a Accessu bude příště venováno víc prostoru, než byste čekal :-)
-
-
možná kdyby jsi uměl číst, tak pochopíš
čekej na další články, přečti si staré a čti nadpisy -
myslím že cílem seriálu není popisovat/vyjmenovávat jednotlivý adventury, ale shrnout vývoj žánru. takže opomenutí kousků který jsou sice kvalitní, ale používají přístup který už použil někdo dřív, mě přijde celkem pochopitelný
-
-
Přesně tak, cílem je poukázat na těch několik největších srachek.
-
-
-
Nikdy nezapomenu na ten okamžik, kdy zhruba v r.93/94 do jisté nejmenované prodejny s Amigami v Praze přišel uprostřted parného léta zvláštní mladý muž v baloňáku s postpubertálním knírem, právě domutujíc a nabízel vlastní podivnou hru s velmi odpudivou grafikou. Pro lepší ilustraci demonstroval scénu "spadl jsi do hluboké jámy, z které se nemůžeš dostat", což celé podtrhovala malůvka pána smutně sedícího v jámě na bobku - z jámy mu čouhala hlava a ramena, přesto se z ní nemohl sám dostat :D
A Dreamland? Provar. Jak by ne, když si tenkrát nechali mj. dělat některý pozadí ve spolupráci s tehdy největším českým posprodukčním studiem (kdo ví, nemusí hádat 3x - ani Heureka ani Frame to nebyli :)) a to za dost těžké peníze (pro studio, nikoliv už pro freelancery, kteří tu grafiku dělali).
Ale aspoň je na co vzpomínat, díky za tu nostalgii. -
Ten úvodní song z Belegostu, přestože vypípanej z PC speakru, má neuvěřitelnou ščávu. Palec hore.
-
A co Posel Bohů z roku 1998, první česká vážná adventura vůbec? Tzn. ne pohádka, ne vtipná blbinka, ale normálni hra. Kvalitní dabing v čele s Pavlem Soukupem.
-
-
O Poslovi Bohů ještě bude řeč v souvislosti s Poslem Smrti v posledním díle.
-