Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • ALHAZRED

    Jo DUNE 2, když sem každej tančik musel posilat zvlašť. Tu dokonalou sounblaster hudbu mam v ušich ješte deď...ale nejvic se mi libila 3D World in Conflict a moc me mrzi, že to nema pokračovani, i když v ohni kovani strategove rikaji, že to ani strategie neni, co ja bych dal za dvojku...

  • Souhlasím s tím, že v prvních fázích 3d grafika strategiím mnohem více uškodila, protože za mě vypadala mnohem hůř, než strategie s 2d grafikou. Čestnou výjimkou budiž nedoceněný Homeworld, včetně jeho přepracování, kde kvůli lepší kvalitě byly znovu nahrávány soundtracky, znovu nahrávány voiceovery a a také remasterované animace.

    • Byl problém s přehledností, jednak to bylo dáno ještě nezkušeností s vyladěním správných úhlů a ovládání kamery a taky HW nároky a možnosti tehdejších strojů, které často nedokázaly rendrovat moc velký prostor, takže kamera se nesmí moc zvednout. S HW jsou spojené i detaily a množství polygonů. Často byl problém poznat která krabice s low res. texturou je tank a která je harvester. S tím se i pojil často dost nízký limit jednotek na mapě a velikost map, aby to vůbec nějak běželo. Oproti tomu vrcholné 2d strategie vypadají pořád pekně a dokázaly rozhýbat stovky jednotke naráz (knights of honor, american conquest). Nicméně s lepším HW a zkušenostmi s nastavením kamery už ve 3d strategiích nevidím problém. Třeba takový Supreme Commander mi rozhodně nepřehledný nepřijde, spíž ho dneska trápí problém s jádry procesoru.

  • Mně se ten článek nelíbí. Přijde mi, že míchá věci, které spolu nesouvisí, část opomíjí. Tak nějak úplně opomněl, že zde byl Starcraft 2, HoMaM série taky neumřela, Total War taky není zrovna na ústupu, Civ6 mi spamuje už měsíc FB uvedením na Switch a zde v diskuzi je zmíněno spousta dalších.

    V podstatě jediný typ, co nás opustil, byla klasická Postav-vytěž-vycvič-poraž RT strategie (a vzhledem k SC2, tak ani ta ne) a to spíš kvůli tomu, že systém se nijak nezměnil přes 10 let, měnily se jen kulisy. A zatímco u adventury stačí vyměnit příběh, tak od té strategie očekáváme trochu víc.

    • Maxianimal

      HoMaM neumřela? Takže vám se ta zprasená šestka a podprůměrná sedmička jako líbila?

      • No ne, ale aspoň pořád vychází a můžeme doufat, že se zlepší 🙂

  • Celý ten článok mieša hrušky s jablkami, zamieňa si príčiny s následkami, pasáž o Warcrafte 3 je úplne mimo. Autor pozliepal všetko možné, nejako nerozumiem čo tým chcel povedať.

    Warcraft 3 Reign of Chaos bol vo svojej dobe mega úspešná stratégia, hral sa online 1v1 2v2 a pod, hrali sa custom mapy, predalo sa vyše 3 mil. kópii hry,  potom vyšiel  datadisk The Frozen Throne, ktorý hru posunul ešte ďalej, pridala sa 4. rasa do hry, strany sa vybalancovali a Warcraft sa stal esom e-sport rts stratégiam,  pravidelne bola hra súčasťou World Cyber Games. Prakticky sa ta hra hrala 10 rokov od vydania. Jej koniec zapríčinil samotný vydavateľ Blizzard, ktorý vydal SC2, napumpoval do turnajov veľké peniaze a profi hrači prešli z W3 na SC2.

    Je pravda, ze v tej dobe bol už žáner klasická rts na úpadku, a jeden z posledných vydavateľov, Blizzard, svoje stratégie orientoval na online gaming,  Samotná hra Warcraft bola viac-menej  posledným predstaviteľom rts žánru (potom prišiel SC2) - i keď netypickým, pridali sa rpg prvky, systém rts bol iný. Nebolo to tak, ako napísal autor,  že to bolá slabá hra a preto zapríčinila úpadok žánru, .. W3 bol iba logickým vyústením úpadku žánru v tej dobe, trh bol presýtený tými AOE, AOM, Anno, Settlers, a ďalšou desiatkou rts. V tej dobe, pár rokov predtým, keď si človek listoval nejakým herným magazínom, tak takmer v každom čísle bola nová rts, potom to prestalo v podstate zo dňa na deň.

    • KrPa

      rpg prvky uz mel Kingdom under Fire, blizny to proste zkopirovaly

  • 3D vypadalo vůči 2D hnusně, hry byly nepřehledné, vzpomínám si, jak jsem z toho byl nešťastný a tento žánr opustil. A to třeba primitívní Dune 2 jsem hrál nadšeně, hrál jsem ho opakovaně, jednou třeba 24 hodin na jeden zátah celou kampaň za Atreidy. Warcraft 1 se mi také zapsal nesmazatelně do vzpomínek. Později jsem začal preferovat tahové záležitosti jako Jagged Aliance, Fallout tactics, Wesnoth a podobně.

    • Lukyz

      ... tahové záležitosti jako Jagged Aliance, Fallout tactics. Aha🤔

      • radim.zaty

        To jako že JA a FT nebyly tahové?

        • Lukyz

          Fallout Tactics byl real-time.

          • radim.zaty

            Ano, a taky tahový. Realtime režim se používal, když měl člověk převahu a nechtěl čekat, než se pohnou všichni na mapě, nebo když něco hledal v již vyčištěné mapě. Nicméně tahový režim byl využíván častěji.

            Zkus si to zahrát a uvidíš ;-)

            • Lukyz

              Ok, tak jsme to teď po letech nainstaloval a máš pravdu, omlouvám se.

              Je tam RT, tahy na jednotlivce nebo skupinu.

              Takže ještě jednou: la pardon 🙂

  • Já se zeptám, kde jsou hry, které by se vyrovnaly takovým titulům jako Rise of Nations, Red Alert I / II nebo Dune?

    • NewKy

      Dneska je jediná odpověď StarCraft 2. Tři obrovské a vymazlené kampaně a hlavně dokonalý multiplayer. Hraju ho občas dodnes a samozřejmě sleduju i turnaje, letos bylo Global Finals hodně napínavé, poprvé za 20 let historie StarCraftu vyhrál nekorejec (byl to Fin Serral).

      Nic lepšího mezi RTS neexistuje.

      • KrPa

        nejdrazsi lovestory o hovne

    • Blue.Shark

      Tady bych byl asi opatrný. Red Alert I a Dune jsou archivní strategie, které používají přístupy již dávno přežité. Třeba Red Alert II už je na tom výrazně lépe - výrazná stylizace stran, různé technologie, hraná videa. Rozhodně musím doporučit Mental Omega.

      Já bych mile rád viděl další díl Supreme Commander, ale toho se asi nedočkám, jelikož práva mají už pár let Wargaming a nikde se nic nerýsuje. Ashes of the Singularity je prý zajímavá hra, ale nehrál jsem a vypadá to, že to taky není úplně klasická strategie - jsou tam jakési uzly, které je třeba postupně zabírat.

      Rozhodně bych si rád zahrál úplně klasickou strategii s poutavým příběhem a bez micromanagementu.

      • Red Alert I už měl strany výrazně rozlišené, stejné byly jen výrobní budovy. Filmečky měl samozřejmě taky (tím byl Westwood proslulý). Dvojka přinesla změnu až s datadiskem.

        • NewKy

          Už první C&C měl strany odlišné. Byla to první RTS, která přinesla úplně různé, ale přitom vybalancované strany. To byla jeho hlavní výhoda oproti soudobému Warcraft 2, který měl pořád ještě na obou stranách stejné jendotky jen s jinou grafikou.

      • Total Anihilation (Supreme Commander) mají nepřímé pokračování od stejných vývojářů. Hra se jmenuje: Planetary annihilation.

        • Blue.Shark

          Dík, PA zrovna znám, ale nějak se nemůžu přenést přes tu grafiku a kulovité mapy. I když plná simulace solárního systému přináší super možnosti, v praxi se mi to moc nezamlouvá. Každopádně dík :)

  • chargeBR

    Nadruhou s tranu takovymu Supreme Commanderu a vlastne i Total Anihilation to prospelo na tolik, ze ty hry vpodstate nikdy nebyly doceneny a to prave z technologie vytezili co se dalo, Generals me napriklad vzdy prisli strasne skaredi a to i v dobe vydani, zatimco treba Ground Control popripadne duchovni nastupce World in Conflict opet ukazali ze to jde kdyz se chce.

    Dune 2000 byla hlavne spis preskinovany C&C nez cokoliv jineho, dodnes si pamatuju jak sem z toho byl rozcarovany, jelikoz sem cekal neco noveho...ale i tak jsem u toho stravil tuny hodin :D

    • Tak prvně byste měl znát historii Westwoodu. Oni záměrně jako první hru vydali Dunu, protože si chtěli na známé značce ověřit, jestli se dané herní mechanismy osvědčí i na jejich vlastní budoucí značce (C&C), protože se báli, že by se jejich vlastní značka, o nic neopřená, neprodávala. Duna 2000 je potom už, jak je ve článku zmíněno, remaster Duny 2. osobně se mi Duna 2000 líbí víc, jak Emperor: Battle for Dune.

    • drasta

      Ground Control byl fakt skvelej. Ten prni jsem doslova zboznoval.

      World in Conflict je ale jedina strategie co jsem doslova zhltal a mesice po vydani jsem hral MP.

  • NewKy

    "Typickým příkladem je osud série Warcraft, která kvůli zúženému konceptu a cizorodým prvkům dokonce jako strategie skončila."


    Tak tohle je hodně mimo. Zrovna Warcraft 3 byl extrémně úspěšný, ve své době to byla dle Wiki nejprodávanější hra všech dob, udržel si aktivní hráčskou základnu skoro deset let, dal vzniknout několika novým žánrům (Tower defense, Moba) a byl to velký hráč na poli esportu nejméně do příchodu StarCraftu 2.


    Prezentovat WC3 jako hru, která byla kvůli důrazu na RPG prvky neúspěšná a znamenala konec strategické linie serie Warcraft, je úplná a totální kravina.

    • Extrémně úspěšný? Ano Warcraft 3 byla výborná hra, ale když se podíváš na oficiální čísla
      prodaných kopii, takto tak slavné prostě není. 

      Oproti prvnímu Starcraftu má dohromady i s datadiskem o 5 milionu méně prodaných kopii a to je prostě extrémní propad, který jasně ukazuje, že klasický RTS žánr byl na ústupu.

      A Starcraft 2 je na tom podobně. Celkový prodej všech starcraft 2 her se pohybuje okolo 6 milionu prodaných kopii, proč má potom Blizzard vyvíjet RTS strategie, když má hry typu
      Diablo 3 a Owerwatch, které prodali přes 30 milionu kopii každá a ještě dokážou
      generovat zisk navíc.

      • Duncan66

        Vzdyt ve W3 se i dnes poradaji online turnaje a stale to hraje spousta lidi a to mame 15 let od vydani. Jinak o RTS je dnes mensi zajem, protoze je mnohem sirsi nabidka vseho mozneho a RTS patri mezi narocnejsi hry, zatimco drtiva vetsina hracu preferuje hrani typu "zapnu hru - vypnu mozek - bavim se" a do toho RTS pro 99% hracu nespada.

        Ustup RTS nesouvisi s prechodem na 3D, ale s celkovou evoluci hracu a moznosti na poli hrani.

      • RTS boli stale typom hry pre narocnejsieho hraca, v tej dobe sa hrali, pretoze to bol jeden z prvych zanrov, hracov nebolo vela a ti co boli tak boli rozumovo tí inteligentnejsi.

        Ked prisli konzoly, tak akcne hry typu Halo zacali mat desiatky milionov hracov. Co ine okrem sportov sa dalo na konzolach hrat, vsak?

        A potom prisli tablety a zase pribudli miliony hracov novych hier Clash of Clans, Hey Day a pod.

        Ani na konzolach ani na tabletoch sa rts hrat neda, a nizky podiel rts hier na trhu je len vizualizaciou Gaussovej krivky, je to proste tak, priemerny hrac nebude hrat Total War ani SC2, je to prenho tazke, nebavi ho to.

        Nerobil by som z toho problem, ked Blizzard vyda niekedy Warcraft 4, preda sa ho 5-6 milionov, to je realita. Zatial co Overwatch, Heartstone budu mat stovky milionov uctov.

      • Derp_1337

        Tak ono nelze úplně srovnávat úspěch jedné z nejlépe prodávaných her vůbec, která prakticky definovala kyber-sport na skoro 2 desítky let. Starcraft je cca 6. nejprodávanější PC hra v historii a tomu se těžko jakákoliv hra vyrovná (nejenom Warcraft 3).

    • Já měl jediný RPG pocit z toho dobrodružství za pandarena.

  • jenda84

    výborný čtení, díky 

  • Johnny

    podelany konzole...

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit