Láskyplný dopis starým českým adventurám
-
Opravte si text: Ani Izer (místo něj je tam Jablonský) a ani Lábus (řekl si o velký honorář) v Polda 7 nejsou (a ani Nárožný, kdyby se chtěl někdo zeptat).
-
Jestli někdo jako desetiletý v roce 98 nebo 99 vydyndá od rodičů peníze na Poldu nebo Stíny havrana, místo na Half Life, Baldurs Gate, Tekkena 3 nebo Gran Turismo, tak zaslouží jednoznačně respekt a palec nahoru. Pokud mu teda rodiče nekoupili úplně všechno a v tom případě palec nahoru pro rodiče , protože i kdyz český hry stály míň, pořád to vzhledem k výši platů nebyla úplně láce🙂
-
-
Tak to já i teď po letech bych si radši koupil/zahrál kteréhokoliv Poldu nebo Havrana než ostatní zmíněné hry. Každý má holt jiný vkus...
-
V těch letech většina hráčů ani nevěděla, že existuje něco jako "originálka".
-
-
v tech letech spis neco jinyho nez originalka... vetsinou pujcena od kamose, nebo z bazaru... (spolu s internetem pozdeji dorazily crackly verze)
-
-
-
Tak to já jsem prošel vším :-) V dobách Didaktik M ze slovenské Skalice to byly textové adventury Fuky, kdy jsem si zakresloval na čtverečkovaný papír kam vlastně míří kroky mého hrdiny. Později, už na 486 s DOSem to byly klasiky jako např. Léto s Oskarem (tam jsem, tuším, viděl první obrázky vnadných ženštin, které chtěl Oskar zneuctít), obrovské halo bylo kolem Dračí historie a samozřejmě Oslího ostrova.
Potom přišla éra Izera a jeho Honzy Majera, což mi běželo šíleně pomalu a pamatuji si, že postavičce na mém PC trvalo proploužit se z levé strany obrazovky na pravou nekonečné dvě minuty. To bylo šílené peklo. Ve stínu havrana - na to mám takové zvláštně hřejivé vzpomínky. Hrál jsem už demíčko (bez úvodní scény v klášteře), které začíná v lese. Strašně se mi líbila poklidná atmosféra, Lábusův jemný dabing a již vzpomínaný kytarový soundtrack. Nicméně zostuzený mnich Severín, uměl být i pořádný psychopat :-D Hru si lze připomenout i díky nedávnému zařazení do katalogu Steamu (běžně se dá koupit pod jedno euro). První Polda byl už ve své době ne úplně kvalitní, ale táhl samozřejmě dabing Luďka Soboty. Jakožto backer sedmičky (někdo podporuje polštáře, střílející po sobě kvéry...ehm...jiný podporuje české adventury, aby jejich stopa nezmizal definitivně ze světa), můžu napsat, že jsem si prvního Poldu od Sleep Teamu (v sedmičce je krásná vzpomínka na původní autory) zahrál letos v březnu. A... nedělejte to! Jsou hry, které by měly zůstat jen ve vzpomínkách a první Polda je fakt otřesnej, kratičkej - na pár obrazovkách a umí potrápit mnoha vyloženě podpásovkami. Dvojka byla nejlepší, na čemž se shoduje řada lidí, no a pak to šlo spíše z kopce s občasným vykouknutím z vod průměru.
Kapitolou sama pro sebe jsou hororověji laděné adventury. Posel smrti je samozřejmě kult. Obecně se u nás vždy dařilo mysteriózněji laděným kouskům. Jsem rád, že na tuto tradici zkusili navázat kluci z CBE se svou parádní Someday You'll Return. Bohužel, hra se stihla v drtivé většině rozkrást přes warez hned první den... přitom stála pár kaček a vyšla v nádherné edici. Škoda. Takhle tady bohužel dlouho nic nového nevznikne. Naštěstí jsou řešením crowdfundingové služby a my, backeři, kteří umožní vznik prakticky čehokoliv po čem srdce prahne. Takže se sice někomu můžou zdát české adventury jako cringe, ale já si naopak myslím, že je dobře, že u nás adventury stále vznikají. A ano, i já raději sáhnu po Broken Swordech či Syberii, ale co bych to byl za patriota, kdybych nepodporoval české herní vývojáře! Howgh, domluvil jsem.
-
Mne sa ceske adventury velmi nostalgicky a aj tematicky a humorom viazu k dobam, ked pisali recenzie napr. Doll, Lachtan, Lee alebo vsemocny Draken :) Humor v recenziach na hry a humorne prevedenie adventur boli velmi podobne a naviac bolo to lokalne a cesky dabing z toho naozaj urobil srdcovu zalezitost. V tom veku, ked mnohi z nas mali problem este aj s materinskym jazykom, nieto rozumiet anglictine, to hrali a poznali vsetci... a teraz, ked ste mi to tu pripomenuli, tak vsetkych tych Poldov a horke leto a 7 dni a 7 noci musim zahrat znova...ale s navodom, kedze o logickych hadankach sa mnohokrat hovorit neda a clovek uz nema cas skusat toho psa na elektricku zasuvku....
apropo, uz by mohol byt spusteny ten elektronicky archiv Levelu...
-
-
Nevíte co se stalo z Lachtanem, někde jsem slyšel, že neslavně dopadnul, ale nikdo nikdy neřekl jak a proč. Mám svůj tip, ale zajímalo by mě jestli někdo neví?
-
-
Podle LinkedIn má v pácu od roku 2017 nějaké vydavatelství jakožto soukromou činnost... Těžko ale říct. Byl to dobrej redaktor.
-
-
Já jsem ty hry znal jenom z recenzí a obrázků. Představoval jsem si jak asi vypadají v pohybu a a jak se to hraje:) Level jsem kupoval od začátku (1995) a nemajíc pc jsem o hrách jen snil:D
-
-
Až na to že Ve Stínu Havrana je slovenská hra a nie česká, ale ok. Vývojársky tým bol z 95% vyslovene slovenský, Vydavateľ bol český.
-
Tak to asi v redakci nejsou moc příznivci adventur (a nebo jsou moc mladí). Já jsem si prošel většinou hlavních adventur počínaje Oslím ostrovem a 7 dní a 7 nocí (plus dřív ještě textovkama). Jasně, že ty hry měly hlavní výhodu v tom, že byly v češtině. A to nejen textově, ale hlavně i většinou velmi podařeným dabingem. Je velká škoda, že v poslední době už moc českých adventur nevychází. A když už se některá podaří (Someday You'll Return), tak nemá český dabing. Proto jsem za Poldu 7 rád, těším se na něj a rád si ho zahraju. A budu rád za každou další českou adventuru, která v budoucnu vyjde.
-
-
Pod tohle se rád podepíšu moje slova🙂
-
-
A když jsme u těch adventur. Jsou tady pamětníci třeba Maniac Mansion nebo Zak McKracken? Slovník v ruce a shánění návodů po kamarádech 🙂
-
Devadesatkove a ty z prelomu stoleti mam odehrane vsechny, jedina vec, co me stvala, byli dementni mezihry (hlavne polda a horke leto). Nikdy jsem nepochopil, proc to tam cpali? Adventury hrajeme snad pro pribeh a namahani mozku, proc tam cpou strileni...
-
U Poldy souhlasím, čtyřka je skvělá, ale i dvojka je taky moc fajn. A Ve stínu havrana? To je dabingový koncert Jirky Lábuse. :D Pětku a šestku jsem vynechal, na sedmičku se těším. :) Jsem rád, že si Aleš vzpomněl na Gooku. Mně se ten grafický styl hodně líbil. Byla to jedna z prvních her, kterou jsem hrál také sám.
-
-
Gooka byl super, jedina adventura, kde si mohl umrit nebo spatnim rozhodnuti ji nemoc ani dohrat.
-
-
Ve spoustě adventurách můžeš umřít, ale pokud se bavíme o čistě českých tak např. i ve Stínu Havrana.
-
-
Pokud se bavíme o čistě českých, tak právě Ve stínu havrana není ten správný případ, protože ji vytvořilo slovenské studio Rainbow Rhino.
-
-
-
-
Ve stínu havrana má u mě takový zvláštní místečko.. je to neuvěřitelně krásně český, celej ten počin mi už jako 5ti letýmu nastavil krásnej pohled na doby dávno minulé, přitom nějak blízké. Je to takový malý český Jméno Růže :D dával sem to před pár rokama znova a bylo to skvělý. A stejně tak si myslim že jde dnes v pohodě hrát i Posel smrti, pořád super hra.