Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • Dost se tu řeší klávesnice, nejvíce problém s prvním nahmatáním... Asi nebudu sám, když řeknu, že celou klávesnici mám zmapovanou a automaticky, i poslepu přikládám prsty na WASD. Od tuď není problém si najít M, prst tam jde automaticky. A u různých simulátorů bývá gamepad nebo joystick. (když nepočítám farm atd, který ovšem hrát s OR není třeba...)
  • Keyz
    Nemají tak extra řešit cenu. Všechny novinky byly vždy drahé ale když byly převratné a fungovalo to lidi to kupovali a později cena klesla. Tady bych to klidně koupil za víc kdyby to bylo opravu skvělé a bez kompromisů.

    Jestli v den vydání budou mít vyřešení podporu her i starších pak na cenu se*e pes. I když asi to nebude sranda předělat animace aby se šlo hlavou vyklonit a pak zamířit apod.
    • Gonzi
      Jenže po tomhle by každý neskočil. Ono už tak ta levná verze bude stát (rámcově) třeba 10 tisíc... a kolik lidí si kupuje např herní volanty apod? V kombinaci s tím, že ti na tom většina her nepojede (třeba střílečky bez změny FOV budou téměř nehratelné, a různé animace při vypínání bomby (jakože se postava podívá dolů) budou na oculusu na poblití *3* ) si to koupíš do startu jen na několik mááááálo her.
      Já se na to šíleně těším a budu jeden z prvních, co si to koupí, ale je to něco, co si musí trh adoptovat a koupit si to třeba za 20tisíc jen proto abych si na tom mohl hrát Star Citizena... to prostě nehrozí pro víc jak pár lidiček = jiným hrám se nevyplatí to podporovat.
      • GlaDOS
        Popravdě už je teď ve vývoji docela hodně her pro Oculus. Ale jinak souhlasím. Cena bude rozhodujícím faktorem.
  • Teď jsme testovali ten první Oculus v práci (halflife2). Normálně mám silný žaludek, ale z tohohle je mi blbě po pár minutách. Stejná zkušenost u ostatních lidí v kanclu...

    Jinak pohyb tělo hlava je tam vyřešenej dobře. Hlavou ovládáš hlavu, tělo klasicky. Takže fajn. Ale mít to na hlavě víc jak 20 minut je podle mně nemožný. Jinak u 3D filmů žádnej problém. Tady je zádrhel v tom, že se tělo hýbe ale mozek nemá o tom nemá info...
    • Zkuste nejaky hricky z riftenabled.com ktere jsou primo delane na oculus , je to uplne jinej zazitek. Pac jsem lekavej jak svin tak mi minule stacila chvilka v alone in the rift a mohl jsem jit menit katata :)

      Nebo si zkuste outeru , proletet se ve stihacce s oculusem je fakt zazitek :)
    • No já bych se z toho asi hodně poblil, jak to tak různě čtu. Už jenom čtení v autě mi dělá obrovské problémy a ve vlaku se můžu do notebooku dívat jen pár desítek minut.
  • Sakra, na Miror's Edge by mal niekto spraviť plnú podporu, to musí byť pecka vidieť to pri hraní v reálnej mierke *4*

    http://youtu.be/pVdZh03ju6U
  • ruthan
    Nejulezitejsi na cele vec je podpora her a to jak snadno se na to hra "portuje" a to zatim vypada, jako pribeh s velmi smutnym koncem.

    Pokud bude podpora takova, ze budeme mit Doom3 BFG + Half-Life 2 a k tomu jeste nekolik velkych her a vedle toho jen nejake Oculus only blbustky, tak nas ceka ten samy pribeh co s Kinectem. Tedy mnoho povyku pro nic.
    • walltar
      No tak portovat hru na to není problém ... funguje na tom hromada her. Problém je nativní portování. Velké množství her nemá možnost hýbat hlavou a tělem zvlášť, jako například Arma. Takže zavedení nativní podpory by se rovnalo hodně velké změně celé hry.

      Pro mě třeba je důležitější podpora u nových her, než něco na rychle navařené na starý engine, aby to jakž takž fungovalo. Protože celá hra se musí dělat s OR na mysli. Od proporcí modelů, po rychlost postav na všem záleží aby si ulehčil s problémama, které lidi mají.

      Star Citizen bude mít nativní podporu OR, Elite bude mít nativní podporu OR ... a to sou pro mě tituly, které mě zajímají tento rok. Jinak moc žánrů, kde by se dal OR použít nehraju.
      • Jak že nie Arma? Arma je jedna mála FPS, ktoré podporujú TrackIR, tzn. otáčanie i nakláňanie, nech mi nikto netvrdí, že sa to nedá upraviť na OR?
        • Aha, ja som to asi blbo pochopil *4*
  • Paulcz
    http://www.youtube.com/watch?v=yrsYMI4y66Q - tohle je zajímavější :)
    • walltar
      To by bylo zajímavé, kdyby se to propojilo s OR ... minimálně to snímání rukou.
  • měl jsem možnost zkoušet...je to super technologie jak z demolition mana,ale bohužel totálně v plenkách..displej na nic, kvalita obrazu na nic..to nemluvim o tom,že se z toho fakt dělá po delší době zle..nevim, já bych za to peníze nedal.
    • wenceslaus
      Není to trochu předčasný? Soudit to podle low-res dev kitu? Zvláště, když tu píšeš o kvalitě obrazu pod článek, který oznamuje, že bude Oculus používat jiný OLED a vývojáři se stále snaží zlepšit rozlyšení a spacing - což už je u další verze dev kitu...
      • rozhodně to nechci hejtovat, každýmu se líbí něco jinýho..někdo rád s myší a klávesnicí po staru, někdo rád s brejlema a pytlíkem na blití po novu no *1*
        • Nasaď si sluneční brýle a mazej z diskuse když to nepobíráš :)
      • řikám jen svůj současnej pohled na věc..nic víc, nic míň. technologicky se mi to líbí, zkoušel jsi to vůbec nebo jen tak střílíš od boku?
        • wenceslaus
          Střílím :-) Ale to každej, kdo nezkoušel finální verzi - tj. každej. Nesoudím to, jen mě ořekvapuje, kolik lidí vyřklo ortel na základě tak mála.
  • Mart9
    90% lidí se z toho stejně bude při trochu delším hraní dělat blbě. Mozek člověka prostě nepobere, že se pohybuješ, ale nepohybuješ. A s tím nikdo nic neudělá.
    • yellec
      Mozek je neuvěřitelně adaptivní. Viděl jsme dokument, kde dali lidem brýle co převracely obraz. Nahoře bylo dole a naopak. Po dvou dnech nošení si na to zvykli a nepřišlo jim už nic divnýho. Když ale brýle sundali, viděli obraz převrácený a 2 dny si zvykali zase zpátky. Problém bude asi v tom, že většinu dne mozek příjímá signály kde jsou v souladu zrak a vnitřní ucho. A čas trávený s Oculusem bude jen zlomek z té většiny. Citlivější jedinci holt budou mít smůlu.
    • Gonzi
      Mozek se adaptuje - já tvrdím že si na to každý (dříve či později) zvykne... ostatně velmi podobným problémem je čtení v autě (auto se hýbe a zatáčí, ale já vidím jen nehybnou stránku). Samozřejmě ta adaptace bude pár hodin/dní/týdnu trvat (podle dané osoby), ale mozek se s podobnými věcmi vyrovnává snadno a konstantně se kalibruje. *3*
      • Mart9
        Už teď vím, že nehodlám v lepším případě týden problít a protrpět, abych mohl hrát na Oculus riftu.
        • wenceslaus
          Ty si fakt dobrej troll.......
          • Mart9
            Proč myslíš?
    • To je pěkná blbost cos napsal, neb naprostá většina lidí si v dnešní době je schopná zvyknout na to, že se tělo samo nepohybuje a přitom vnímáš pohyb -sedíš v autě a jedeš, ve vlaku, letadle, tj. veškerá doprava + člověk je schopný si zvyknout na pohyb na měsíci, ve stavu beztíže, pod vodou, ve tmě, no je toho mraky co ti normálně mozek nepobírá, ale při troše tréningu se adaptuje. Samo že jsou lidi, který to nezvládnou, ale plácat o 90% a jak něco mozek nedokáže, je nesmysl. Jak píšeš, stačí logicky uvažovat.
      • Tilwaen
        V Tebou popsaných případech se to tělo ale naopak pohybuje - vnitřní ucho rozpozná pohyb, ale pokud si za jízdy třeba čteš, vzniká tu jakýsi konflikt mezi vjemy a udělá se Ti špatně. Proto se doporučuje při nevolnosti za jízdy nezírat do interiéru, ale koukat z okna. A u Oculu nastává přesně opačný případ - tělo se nehýbe, ale oči vnímají pohyb, navíc mnohem "opravdověji" a intenzivněji, než jen skrz monitor, kvůli perifernímu vidění.

        Jinak máš pravdu v tom, že jsme dost adaptibilní. Není to tak dávno, co jsem někde četla rozhovor s jedním z vývojářů pro Oculus, který si dříve po každých 10 minutách musel zařízení sundat, protože mu bylo špatně. Teď, po více než půl roce, prý vydrží zhruba 45min...
        • Mart9
          Ano, borec po půl roce vydrží 45 minut *1* *1*
          • Tilwaen
            Jiná verze článku, než který jsem četla někde jinde, ale shrnuje to samé: http://allthingsd.com/20131017/oculus-rift-will-be-a-no-motion-sickness-experience-with-4k-display-ceo-says/

            Na to, že jsem ty údaje tahala z paměti po třech měsících, to nejsou zas takové dezinformace.
        • GlaDOS
          Jako příklad by se dal brát výcvik kosmonautů. V prostředí mikrogravitace na vnitřní ucho také nepůsobí stejné síly jako na Zemi. Možná se tak dá vnímat ještě nenulová akcelerace, ale to je asi vše. A přesto jsou astronauti po výcvyku chopni na vesmírných stanicích žít měsíce, aniž by neustále zvraceli do kýblu.
    • KwisatzHaderach
      Ja si myslím, že je to len otázka zvyku a cviku. Príklad zo života, keď som začal cestovať vlakmi, vždy mi bolo nevolno, keď sa začal hýbať iný vlak a ja som si myslel, že sa hýbe ten náš. Veď to určite poznáte. Už ten problém vobec nemám. Tak isto je vačšine ludí zle od žalúdka, keď prvýkrat idú na horskú dráhu, ale keď už ideš na svoju 20tu jazdu tak ti je to jedno.
    • Keyz
      Tak na to mají určitě průzkumy a nějak jím to vyšlo. Jinak by to na prachy nedostali.

      I když často se to zveličuje. Jako 3D kina. Pořád se tvrdí jak to 90% vadí a pak je v Imaxu narváno...
      • pruzkumy si delali uz pred edesti lety i u VFX1 taky jim to nejak vyslo jen ten prodejni uspech nevysel *1*
    • wenceslaus
      Nechci působit jako fanboy, ale tyhle reakce vyvolávaj pocit, že jsem se ocitl v 18. století...
      • Naprosto souhlasím. Tyto reakce nejsou namístě. Tito lidé pouze kvákaj to samé co slyšeli.
        • Mart9
          stačí jen logicky uvažovat...
          • wenceslaus
            To si lidé říkali, když tvrdily, že je země placka. Vycházíš sice z faktu, ale ignoruješ, že tu může bejt spousty jiných (i neznámých) který se daj třeba využít. Podle toho, co píšeš, jsou všechny výzkumy zbytečný, protože se stačí logicky zamyslet (ad absurdum). Myslím, že lidstvo už překonalo větší problémy. To tvé logické zamyšlení, je zkrátka jen předsudek...
            • wenceslaus
              A nebo najdou jiný řešení. Nechci nikoho urážet, ale na světě existují i větší odborníci, než na diskuzi na games.cz :-D A tvrzení, že o mozku se nedá přemýšlet fakt neberu :-D
            • Tak řešit se to dá, například elektrostimulací hlemýždě v uchu, tak aby se synchronizoval s pohyby vnímanými okem, ale obávám se, že na to by OR potřeboval rozpočet jako má NASA.
            • wenceslaus
              To nedává vůbec žádnej smysl. Vůbec nezáleží, že je problém v hlavě, nebo kdekoli jinde. Ti lidé přece nezkoumají v tu chvíli, když jim je špatně :-D
            • Mart9
              přesně tak
            • wenceslaus
              A to snad znamená, že se nedá řešit?
            • Mart9
              Ano, lidstvo díky mozku překonalo větší problémy, jenže teď je problém ten mozek.
  • Tak za mě je to zatím zklamání - čekal jsem, že brýle uvnitř budou mít nějaká čidla podobně jako mobily, která budou snímat polohu hlavy. Řešení přes diody a kameru už má Free Track a Track IR a pokud člověk natočí hlavu moc, kamera to prostě nesejme. Takže tam bude muset být převodový poměr (otočení hlavy v reálu o 45 stupňů dá ve hře třeba 135 stupňů).
    Uvidíme, jak to pořeší, ale jako fanda leteckých simulátorů se na tohle zařízení fakt třesu... :)
    • yellec
      Kamerka bude potřeba právě kvůli malým, pro gyra málo patrným pohybům. Když snímáš polohu samotným 3 osým gyrem a nemáš další zdroj dat o poloze, časem se ti akumulují chyby a poloha ti začne driftovat. Musíš pak manuálně říct ''teď mám hlavu rovně'' a zas to chvíli jede dobře. Věřím že Oculus bude kombinovat gyro i optické snímání a bude to odpovídat pohybu hlavy 1:1
    • Hele, to se nemusíš bát, brýle v sobě gyroskop tak i pohybová čidla mají (ta kamerka co k tomu přibyla má pouze zlepšit detekci pohybu v prostoru), sám jsem zkoušel prototyp toho staršího Oculusu na výstavě v Praze na For Games. Je to naprostá paráda, už se na to těším jak malé děcko :)
      • Tak to jste mě uklidnili. Ještě se chci zeptat na něco. Znamená to pro mě, že díky oculusu bych teoreticky vůbec nepotřeboval monitor?
        • s hodne velkou fantazii a specialnim sw do windows to horkotezko jde, ale je to extremne nepohodlne :)
        • Tilwaen
          Teoreticky ne, ale nevím, jak prakticky bude uzpůsoben k práci na desktopu.
    • wenceslaus
      Ta kamera bude asi sekundární, už teď je tam tracking nějak udělanej (netuším jesli je to gyro). Na youtube už je vidět, jak to funguje ve War Thunder a rozhlížení v cockpitu vypadá bezproblémově. Na kombinaci se simulátorama jsem taky zvědavej. Snad to bude podporovat IL-2:BoS.
      • Keyz
        Mě zajímají hlavně FPS a RPG hry z prvního pohledu.

        Jestli lze hlavou vykukovat tak to je zajímavé. Pak jak otočíš hlavou tak otočí postava hlavou a tělo bude otočeno pořád původním směrem. To je supr. Konečně se půjde rozhlížet bez otáčení se jako poleno kde se otáčí celé postava a hlava je furt rovně.

        Anebo o horror na tom bude supr. Nakoukneš za roh, poděláš se, vyměníš prádlo a jedeš znova. Supr, že ani nepotřebuješ projímadlo.
  • Sem si říkal jak se na tuhle technologii těším, ale teď mě napadlo jako se budou ovládat herní periférie jako volant, řadící páka nebo klávesnice když na to neuvidím.
    • yellec
      Vygoogli si Belkin Nostromo Speedpad. Všechno krom leteckých simů hraju na něm. Simuluje ti to stisky kláves na klávesnici, takže si každou hru nastavím podle sebe jak jsem zvyklej a dívat se na něj fakt nepotřebuju.
    • Myslím, že třeba spousta věcí by se dala ovládat hlasem. Nastavení hry, zadávání příkazů např. v Armě, inventář ap. Na pohyb, zaměřování, střelbu pak nějaký ovladač do ruky.
    • IIBANIIOcelot
      Jednoduchý...budeš vidět volant a páku přímo ve virtuálním světě a kamerka bude časem snímat i pohyb rukou :D Nebo si koupíš nějáký rukavice :D https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTIp3GyJZMO1JTES6s0Kp-SIfiO6GmrnsGER3BfDym2ZObFTGnWHQ :D
    • tak officielni doporuceni je hrajte na gamepadu.. takze uz ctvrt roku to trenuju.. a vite co? jsem byl vzdycky tvrdej odpurce hrani fps na gamepadu.. fakt to preskoleni bolelo a bolelo hodne.. a porad mam i po tech mesicich pocit, ze to je pomalejsi hektictejsi nepresnejsi, ale rozhodne to je lepsi nez na zacatku.. a taky ruce po celem dni tolik neboleji.. nejvetsi problem je kdyz hra jaksi ma vic ovladacich prvku nez muze ovladac pobrat :) kazdopadne ja jsem na rift ready...
      • Vidis, steam machine bude tlacit pc hry na gamepad a tohle taky. Ja jsem se zahajenim pouzivani gamepadu nemel velky problem po te, co jsem si zapamatoval, kde je jake tlacitko.
    • Ghost47
      Tohle mě taky napadlo, já bych to řešil kamerkou na těch brýlích (stačí to, co se dává do mobilů, velikost pár milimetrů). Pak by šlo buď na klávesovou zkratku, nebo při sklonění hlavy o víc než x stupňů pustit obraz ze hry průhledný a pod to namixovat obraz z kamerky (počítám, že to bude mít profily jako TrackIR, takže zapínat/vypínat a nastavovat by to šlo pro každou hru zvlášť podle potřeby).
      • Aby to masove uspelo, tak neco takoveho bude potreba. Spousta lidi si mysli, ze se pri hrani na klavesnici nediva, ale OR je dost rychle vyvede z omylu, protoze periferni videni, ktere clovek ani nemusi vnimat pomaha hodne. Proc jinak by se delaly klavesnice s podsvicenim tlacitek, staci hrat ve tme a uz je to pro spoustu lidi nekomfortni
    • A tou řadící pákou myslím třeba i tu základnu s čudlíkama u Logitechů. Samotnou páka asi trefím. I když bez toho periferního vidění bych se nedivil kdyby si člověk do ní nechtíc drknul
    • Nevim no...jasně že vím kde je ASWD a čudlíky kolem, ale když zavřu oči tak na poprvé tam ruce položím jen z těží ( natož zmáčknout třeba M a vrátit se zpět aniž bych hodil periférně očko kde tu pazouru mam ) a když to bude hra co bude vyžadovat víc ovládacích prvků jako třeba letecké simulátory nebo něco jako Arma tak si ani neumím představit periferii která by to řešila.
      • To je ale tvůj problém, že máš malou představivost *3*
        • omg, dal jsem reagovat na "venoida" ...
          • Tilwaen
            Vždyť na něj také reaguješ *4*
            • Mně se to zdálo jen nějaký divný :)
      • Tilwaen
        Od toho jsou na většině klávesnic malé hrbolky na tlačítkách F a J, podle kterých se máš zorientovat.
      • Keyz
        Tak nebudeš mačkat M ale dáš si to někam blízko WSAD. Výhoda klávesnice. Lze to lehce předělat. Pak budeš vědět, že máš vše v určitém okruhu.
        • Pořád to nechápeš. Když máš na simulátoru na všechny klávesy namapované nějaké funkce, dokonce třeba pětinásobně, tak ti to těžko pomůže.
          Nehledě na to, že i u jednoduché střílečky s pár klávesami, je budeš horko těžko hledat, když sundáš ruku z klávesnice.
          • Ale tohle bude platit jen ze začátku. Podle toho co PL naznačoval, tak se vše bude ovládat přímo ve 3D. Což zřejmě znamená, že dostaneš rukavice na ruce, který přenesou pohyb ruky a prstů do 3D scény a tam budeš všechny ty tvoje funkce zapínat, vypínat atd. přímo v kokpitu, přístrojové desce ...
    • walltar
      Ty sleduješ volant při hraní, nebo řadící páku?

      Klávesnice taky nebude problém ... při hraní se na klávesnici snad nedívá nikdo, jediný problém budou mít někteří při psaní, ale aspoň budou mít důvod se naučit psaní všema 10 bez dívání se na klávesnici.
      • Keyz
        Tj ale kdo bude hrát simulátor spisovatele?

        U MP bojů by to měl řešit mikrofon. V ideálním případě. I když jsem viděl jak na public serveru hodně šílenců to rušilo a pouštěli tam různé komické zvuky. *15*
    • Tak volant, gamepad či joystick nebudou problém...možná jen trochu. S klávesnicí už to asi taková sranda nebude, ale OR si přímo říká o herní periferie ;-)
      • Keyz
        Jak jsme psal. Myš je vyřešená. Pohyb vidíš ve hře. A nerad bych se vzdával klávesnice ve prospěch další hovadské periférie. To opravu nejste schopni nahmatat v noci WSAD, CRT, SHIFT, MEZERNÍK, Q,E,R,F,YX,C apod? To někdo hraje, tak, že kouká co mačká?

        Borci znají i kde dané čudlík přesně jsou :)
        • C-BEAM
          niekomu to môže robiť problém. Podľa mňa ideálne a lacné riešenie by bolo vsadiť do prednej steny oculusu malú webkamerku a pri stlačení nejakej klávesy by sa obraz z kamerky premietol v oculuse, takže by si sa mohol rozhliadnuť okolo alebo pozrieť na klávesnicu s oculusom na ksichte.

          a bolo by dobré keby v hrách podporujúcich oculus bola softwarovo vyriešená akcelerácie pri pohybe, aby pri stlačení kláves awsd postava neakcelerovala okamžite z 0 na plnú rýchlosť keďže s OR je na to mozog citlivý.
        • Jsou hry, kde potřebuješ celou klávesnici. Třeba Arma.
          • A navíc ji potřebuješ ovládat rychle. A hráči Army budou určtitě jedni z těch, mezi kterými Oculus Rift najde své zákazníky. Track-IR už tam je taky.
        • Nepsala jsem že to nepůjde, jen bude s klávesnicí největší problém. Nezapomeň, že neuvidíš ani stul:-D O co mi šlo především. Když si koupím OR na hraní třeba letadel, tak mě jde asi o zážitek, tzn mám i joystick s plyn. pákou, či u aut volant. Na hraní FPS mi OR stejně sedí nejmíň.
    • Keyz
      Zcela logicky poslepu. :)

      Míření uvidíš na té obrazovce a pohybovat myší lze i poslepu. A základní čudlíky taky nahmatáš poslepu. Tedy na konzolovém ovladači určitě když jich tam je pár a na klávesnici taky když již hraješ nějaký pátek.

      Řidič taky poslepu najde kde je volat páka a pedály :)
      • budes mit i na rukach ty samy IR diody a uvidis je ve hre

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit