Přejít na výpis diskuzí
Project Eternity se bleskově zaplatil, nové mety na obzoru
17.9.2012 | Petr Poláček
83 příspěvků
-
Síla oddaných fanoušků tradičních RPG je opravdu velká. Jasné bylo, že se to zaplatí, ale takhle rychle? Až si člověk říká, jak je teda možný, že lidem stále vtloukali vydavatelé do hlavy, že takové hry už nikoho nezajímají a nevyplatily by se. Na tohle je ten Kickstarter vážně super.
-
-
Pořád je to minorita oproti fanouškům AAA titulů. Jestli se Projectu Eternity prodá 10 milionů kusů, pak se možná nějakej publisher rozhoupe...
-
-
Osobne bych si pral ne to, aby se rozhoupali nejaci vydavatele, ale spis aby si i ostatni studia uvedomili, ze ty darmozrouty k nicemu nepotrebuji. V dobe digitalni distribuce jde hlavne o financovani projektu a reklamni kampan, pokud se o tohle postara treba kickstarter, bude cely vyvoj jednodussi, mnohem levnejsi a hlavne do toho nebude kecat banda tupcu kteri na svete rozumi jenom penezum a nicemu jinemu. Je to sice asi trochu naivni, ale one can dream ;-)
-
10 milionů? Který hry se prosimtě prodá 10 melounů, většinou jsou rádi, když překročí jeden.
-
-
*1*
Skyrim 12m, Fallout 3 10m, Fallout: NV 7m, Mass Effect 4m... *3*
A páně publisher má tedy o modelech, který táhnou, jasno... -
-
rofl všetko čo si vymenoval je multiplatformova zaležitost ,kde pc predaje tvoria drvivu minoritu a navyše tych tvojich 10 m prekročilo iba skyrim takže ten prispevok nad sebou si nijak neprebil
-
-
Tak to byla samozřejmě nadsázka. *7*
-
-
No to máš jenom dvě z celýho počtu vydaných her za poslední dobu? Sám vidíš, že je to minimum her. Nikdo nemůže čekat, že nějaká hra dosáhne automaticky deset milionů prodaných kusů, to je přemrštělé očekávání, které se povede třeba jedné hře do roka a ani to ne. Tohle nemá co dělat s výmluvou, že tradiční RPG zajímá minimum lidí a nevyplatilo by se to.
-
-
"Až si člověk říká, jak je teda možný, že lidem stále vtloukali vydavatelé do hlavy, že takové hry už nikoho nezajímají a nevyplatily by se" - Já se bavím o téhle tvé větě, o ničem jiném. A tvrdím, že to lidem vtloukali do hlav proto, jelikož je to pravda. Podíváme-li se na herní průmysl, pak tradiční RPG zajímá opravdu minimum lidí.
Až většina publisherů začne zastávat filosofii, že raději budou financovat model, který sice nevydělá tolik jako jiný model, ale zato si klade větší umělecké ambice (aneb až se z finančníků stanou poučení mecenáši), tak bude ráj na zemi. Tomu ale nevěřím...
O ničem dalším se nehádám... -
Proč se dělají strategie, které nikdy nevydělají to co Skyrim, proč se dělají adventury, které nikdy nevydělají to co skyrim, proč se dělají logické hry, které nikdy nevydělají to co Skyrim, protože tu je proboha skupina lidí, kteří by si takové hry koupili. A je uplně jedno, že to neni hra jako Skyrim, a že se ji neprodá dvanáct melounů. Já uplně žasnu jako blázen, kam na tyhle názory hráčí chodí, ty si snad nějaký člověk od vydavatelské společnosti? Nebo distributora? Ty tam pracuješ? Vždyť mluvíš ještě hůř, než by si to zdůvodnili oni. Pokud je tu nějaké publikum, je dobré mu to co chce nabídnout, protože oni si to koupí. Náklady na vývoj tradičního RPG v izometrickém pohledu není zdaleka takový, jako Skyrimu. Když Skyrimu se prodá 12 milionů a oni budou mít 12x menší rozpočet, tak je to asi o něčem jiném ne?
-
Ne, o RPG se nebavíme proto, aby se mi to hodilo do argumentu, ale proto, že tvůj první příspěvek hovořil o RPG, což je žánr s naprosto specifickým modelem. O západním trhu a hrách se bavím proto, jelikož západní SP RPG hry táhnou hlavně v Americe a u nás.
"Až si člověk říká, jak je teda možný, že lidem stále vtloukali vydavatelé do hlavy, že takové hry už nikoho nezajímají a nevyplatily by se." Mluvíš v podstatě o tom, že publisheři se mýlí, když zatracují oldschoolové modely RPGéček. A já tvrdím, že to není pravda. Série TES, ME, Fallout a DA jsou hlavními tahouny AAA RPG her. A všech těchto her se prodá miliony kusů... Sem tam vyjde nějakej Witcher, nějaká Dragon Dogma apod., ale 1) jde o tituly, který v žádným případě nejsou old school, ale naopak se snažej být moderní (a že má Witcher hodně voleb na jeho konceptu nic nemění, do modelu BG má hodně daleko) 2) o tituly, jejichž vydavatelé nejsou hlavními hráči na našem trhu.
Takže proč by měl publisher multiplatformích akčních RPGéček jako je Mass Effect, z něhož vytříská miliony, obracet svou pozornost k oldschoolovému modelu RPG hry, která nebude multiplatformní a nikdy mu takový prachy nevydělá?? Jestli si Wasteland koupí 500k hráčů, bude to pro velké hráče na trhu pšouk, který jim nebude stát za pozornost. Jestli se ho prodá 1 milion, tak se z toho taky nepos*rou a raději budou dál investovat do osvědčených RPG modelů.
Prostě a jednoduše, co se velkých publisherů týče, nemáš pravdu. Co se malých publisherů týče, je tvůj post bezpředmětný, jelikož ti sice vydávají originálnější hry, ale rozhodně nediktují trhu... Moje skromná předpověď je tudíž taková, že oldschool hry se vrátí díky projektům jako Kickstarter, ale pozornost významnějších publisherů si opravdu nezískají. A mám-li k nim být fér, ani je z toho nemůžu vinit, protože dnešní mainstramovej hráč by se u Baldur's Gate posr*l... Hry ve stylu starých pecek jedoucích na IE budou podle mne vždy záležitostí menších komunit. -
Proč bychom se měli bavit o západních RPG? Aby ti to vyhovovalo do argumentu? To je přece jedno, jestli to je západní RPG, nebo uplně jiná hra, důležité je, že je o ní zájem, což tady o Project Eternity vidíš, že zájem je. A srovnávat to s nějakým Skyrimem, a tvrdit, že když by taková hra nepřesáhla deset milionů, že by se nevyplatila? je hloupost. Což by snad nedokázali tvrdit ani ti vydavatelé, aniž by byli pro smích :) Kdyby byla hranice výdělku nad deset miliónů prodaných kusů, tak by ti vyšla jedna hra za dva roky, a to kdo ví jestli :)
-
Bavíme se snad o západních RPG, ne?! Kolik ti jich za rok vyjde? Tohle nejsou žádný výjimky ale v podstatě jediný AAA RPGéčka na trhu... Proč by měl publisher lejt prachy do projektu, kterej nebude multiplatformní a kterej prostě tolik nevydělá.
-
-
-
-
-
no možná za to může trochu i skutečnost, že tu hru ještě nikdo neviděl a každý si pod tím může představovat malinko ten svůj ideál... je to příslib něčeho nového, co zde dlouho nebylo, tedy nedostatkové zboží... uvidí se, jak k tomu budou lidé přistupovat, až se některé projekty dokončí.
-
-
že mě s tím stylem komunikace trochu nakrkli (hlavně ve smyslu, že sami sobě ubližují), tož jsem založil topič na fóru http://forums.obsidian.net/topic/60172-for-devs-bad-communication-is-hurting-the-project/
-
-
Komunita je poněkud paranoidní...pokud už nevěří "svým" lidem, tak si podobnou hru snad ani nezaslouží. Čili tvá iniciativa by měla směřovat spíše na paranoiky, než na vývojáře. U nich fakt chybu nevidím.
-
-
Nejde o to jestli komunita veri. Jde o to, ze pokud budou komunikovat, prispeji i lidi kteri si nejsou jisti jestli je to pro ne. Plus pokud budou ty vyssi mety trochu zajimave, fura lidi muze prispevek zvysit. Ja beru ze je to vsechno hodne narychlo (a navic byl vikend), proto doufam ze se styl komunikace zlepsi. Osobne se mi hodne libilo jak to delal Brian Fargo, ale ne kazdy je takovy showman jako on ;-)
-
osobnější komunikace mi chybí tak jako tak *3*
-
-
Souhlasím se smejkim. Total Annihilation jsem předtím vůbec nehrál, ale jak Uber dobře komunikoval s fanoušky a měli promyšlené stretch goals, tak jsem nakonec přispěl velmi rád. Jinak jsem celkem fanoušek starých RPGček, ale prezentace Project Eternity vypadá trochu suše. Nakonec asi taky přihodím, ale zatím si nejsem úplně jistý.
-
lol, ty taky dokazes byt pekne sarkasticky: "How can people ask for old-school RPG when they are unable to read a text and understand it properly?" :)))))
-
Myslím si, že máš pravdu a jsem rád, že to vidíš i jako fanoušek. Tento projekt mi od začátku přijde ohledně prezentace a komunikace o dost slabší, než Wastteland, DFA a spol, někde tady jsem to už popisoval... Já nejsem paranoik ani ultrafanoušek oldschool RPG tohoto typu (Planescape zbožňuju, Fallout mám hodně rád, se zbytkem je to už o něco horší), nad příspěvkem jsem váhal a styl té KS kampaně byl jedním z faktorů, který mé určité počáteční nadšení zchladil a asi nepřispěju. Takže to má efekt i na váhavé, není to jen o fanoušcích a paranoicích - těm prvním k otevření peněženek napsat "Obsidian" a "Kickstarter" v jedné větě, ti druzí něco proti najdou vždy.
-
-
-
Víc než tohle mě sere to děsně křečovitý nadšení a předstíraný překvapení, jak dobře to jde:). Přitom jim muselo bejt celkem jasný, že ten milion nasbíraj za chvíli...
Zejména to video u druhýho updatu je dost meh. -
GJ! Snad to pomuze...
-
hmm, tech odstupu jsem si drive nevsim. myslel jsem, ze budou automaticky ok. jak vidno tomu tak neni. ironii je, ze jsem si stezoval uz predtim na neosobnost (neskryvanou PRovitost) nekterych kickstarterovych prezentaci.
-
-
a přitom Obsidiani mají projekt, u kterýho bylo jasný, že může trhnout rekord. ale začali trochu nešikovně no. jako by to spustili a nechali být. přitom mohli mít už přes dva milióny teď, kdyby to rozjeli šikovněji, je to takový promarněný potenciál :).
-
-
Dobrá práce! Ty vole ale jak to tak sleduju, velká část diskutujících naprosto nepobrala pointu topicu...
-
-
Ja bych to nevidel tak cerne jako vetsina diskutujicich. Podle me necekali ze se to vybere behem jednoho dne, a tak museli narychlo vymyslet nejake cile, aby to nevypadalo ze penize co se vyberou navic nebudou k nicemu. Vic hratelnych ras pro spoustu lidi znamena vetsi znovuhratelnost, plus musi se pro ne vymyslet nove dialogy, mozna i questy, reakce s ostatnimi z druziny atd. To neni diablo 3, kde ma barbar s iq tykve stejne kecy jako namyslena carodejka ;-)
-
prispel som, ale az tak sa mi nepaci, co planuju, preco pri 1,1 miliona nemoze byt 6 ludi v partii ale pri 1,8miliona hej, to iste aj s poctom ras etc.
jedine co by som bral ako spravnu vyhovorku, je pocet questov a lokacii,...teraz mam pocit, ze len vyuzivaju hype, nic viac *13* -
-
EDIT: Smazáno
-
Tak ono rasa a class nievje prabe trivialna zalezitost, najma ak nejde o licencovanie systemu. Treba vymysliet rasu, jej lore, urobit ju specificku, rovnako je to s classom, hlupost je asi len ten pocet ludi v partii, aj ked aj tam je ta narocnost na rozumne AI a pod. tiez o nieco vyssia.
-
-
hře držím palce, ale tohle je směšný...
"když od vás získáme tolik a tolik peněz navíc, přidáme hratelnou rasu a postavy a společníky"... stejně je mají vymyšlené, stejně určitě mají představu, co to bude za postavy, jak budou fungovat a podobně. kolik asi tak stojí dolarů implementovat jednu rasu do hry? :D -
-
v lecčem máte pravdu, ale stejně mi přijde nepravděpodobný, že by z vymyšlenýho projektu prostě odstranili celou jednu rasu (to znamená včetně její historie, jimi obývaného světa atd.) jen proto, že dostali o 200 000 dolarů méně...
v nejkrajnějším případě by je pak stejně použili do datadisku, přece by to nevyhodili :D -
-
Myslím, že to chápeš špatně. Pokud už mají nějak rozpracovaný Lore, tak tam mají jistě mnoho ras a jiných věcí. Tady nejde o to, že když nevyberou dost peněz, tak jí smažou z povrchu zemského, oni pouze tu či onu rasu přidají do kolonky "hratelná" což není jistě zadarmo.
Podívej se na takové Guild Wars 2. Ve hře je 5 hratelných ras, ale ve světě můžeš potkat mnoho dalších a to i takových, které měli být hratelné. Např Tengu (ptačí rasa) byla plánovaná jako šestá hratelná, ale z časových a peněžních důvodů není, což ovšem neznamená, že ve hře není. -
Nejspíš tak nějak, 1,1M bych viděl jako minimální vklad pro to, aby se ta hra udělala... Pokud by se vybralo tohle a ani o kačku víc, tak by tvůrci nejspíš další dodatky cpali formou dlc, třeba i zdarma... Podle toho, kolik by se pak prodalo kopií. Ale co já si myslím a jak to ve skutečnosti je, mužou být dvě naprosto odlišný věci.
-
-
Hodne, pokud ta rasa ma byt odlisna a hra ma byt presto vyvazena a dobre odladena. Prace a tedy naklady se vzrustajici slozitosti rostou exponencialne, ma-li zustat zachovana kvalita.
-
Mezi dělnictvem koluje takové heslo: "Nejdražší je lidská práce."
A navíc, když se na to koukneš logicky, tak $1,1M není rozhodně částka, kterou by se dal zafinancovat celý projekt (alespoň já osobně si to myslím), takže prostě ty další mety slouží k motivaci lidí. Přece neslíbí něco, na co by jim ve finále nestačily peníze? -
Model, scénář, dialog, dabing, interakce okolí + příslušné znásobení počtu komplikací při testování. Pokud to berete jako boudu na hráče-investory, pak vězte, že je to standardní kalkulace. Začali s myšlenkou a tu pak postupně očesali na nejnižší možnou úroveň tak, aby zůstala zachována hratelnost a původní záměr. Když překročili očekávanou finanční hranici, vrací postupně to, co padlo ústupkům. Je to logické a kulišárnu bych v tom nehledal :)
-
Je celkem jasný, že to už mají dávno vymyšlený. Proč tím ale trochu nepomoct váhajícím, kteří ještě do kasičky nepřidali? *15*
-
-
Přispěl jsem. Chtělo by to minimálně 2M (player housing by nebyla špatná věc).
Ale mám strach, aby to nedopadlo jako všechny ostatní Obsidian hry (i Planescape připomínal v poslední třetině combat simulátor). A ani nevíme, jakou bude mít Eternity prioritu v případě, že se pustí do vývoje něčeho, za co jim zaplatí třeba 10x víc, než kickstarter. -
Mám obavy, že pri takomto hurá systéme bude pri 5 miliónoch dolároch 11 spoločníkov a 13 rás. Občas býva menej viac a už sa neraz stalo, že prílišná megalománia hru potopila (napr. Gothic 3)
-
??? celou dobu se tu bavime o financovani projektu a PR. No nic.
-
Malo nekdy znamena vice. K cemu je mi 20 ras, kdyz si sou vicemene podobny vejce vejci? A kdyz tam ke vsemu cpou vsechno v zavislosti na tom, kolik dostanou penez, tak mam jiste obavy o pribehovej podklad. Staci 4 rasy, 4 spolecnici, smysluplna, odlysna povolani a hlavne vyvazena hratelnost. Do ni bych spis hodil ty prachy. Do tisicu hodin betatestingu, aby vyslednu produkt vysel nezabuggovany, nestalo se ze prvni tretina hry je "hotova" a zbyle dve prazdne, nedodelane .... a ktomu 20 ras a 10 spolecniku, co behaji jak kupka gruntu ve Warcraftu2 a kosi vsechno stylem oznac vsechno, posli to na to, zmasakruj to a jed dal ...
-
-
myslim ze si to spatne pochopil nebo si zadne stare rpg nehral urcite by si nemel v parte 10 spolecniku pouze by si mohl vybrat z 10 spolecniku to je celkem rozdil
-
-
novy update je docela fajn. docela me vrta hlavou, jestli mi "ukradnou" muj nevyrceny napad s postavenim party/equipu a skillu do protikladu :). bud budu obrovsky terminator, ale sam, nebo strateg v parte, jehoz cilem je hlavne presvedcit cleny party k funkcni spolupraci. chce to ale byt ponekud drsny v omezovani hrace v poctu pridelitelnych skillu, aby si musel opravdu vybrat.
-
-
Co to je za mechaniku? Jestli ji chápu správně, tak je podobného ražení, jako vybírání si původu v DrD+. Hráč měl buď vysoké vlastnosti (síla, obratnost etc.), nebo pocházel ze zámožné rodiny. Jedno vylučovalo druhé. Připadá mi to naprosto nesmyslné a kazí to role-playing.
-
-
naopak. predstav si to takhle: kdyz delas veci ve skupine, tak se ucis lepe kooperovat a vice spolehat na sve spolubojovniky, nicmene se musite delit o loot, penize atp. kdyz jses sam, tak to mas vsechno pro sebe, ale ostatni trpi :).
-
-
Aha, tak to jo. Super nápad. To by ale předpokládalo naprostou vyladěnost a tedy vyhnutí se tomu, co potkalo snad každé RPG, které jsem hrál: "postava multimilionář". Bylo by tedy nutné (v rámci party) mít omezené zdroje po celou hru. Ježiš ale to je nádherná myšlenka! Už teď vidím, jak toužebně hledíš u obchodníka na nablejskanou plátovou zbroj, ale bohužel musíš uživit pět hladových krků. *1*
S tím skillem je to také zajímavé. Zkus to kdyžtak trochu rozvést, samotnému mi to vnuknulo docela zajímavý nápady...
Mohli bychom pak případně něco z toho hodit na obsidiánský forum/na kickstarter
*thumbs up* -
-
dik :). puvodne to mela byt reakce na ukazatele moralky, ktery mi cim dal tim vic lezly krkem. a kdyz jenom odstranis ukazatel, tak porad citis, ze ty rozhodnuti jsou porad cernobily a neni v tom hloubka nutna pro zavazna rozhodnuti. hledal jsem neco co bylo ortogonalni na moralku a rozhodnuti to zpestrilo.
uz asi 3 roky to sedi v textaku na me plose, spolu s dalsimi napady hehe. s multimilionarem mas presne pravdu. muselo by to byt velmi striktni. ne jako treba deus ex HR, ktery jsem relativne cerstve dohral, ve kterem jsem uplne prestal nekdy v pulce/dvou tretinach vyuzivat praxis, protoze bych pak mohl plnit UPLNE vsechny role. na druhou stranu dragon age to delalo trochu lepe s temi extra drahymi vecmi za 100+ zlataku. pri normalnim hrani si clovek nemohl dovolit vsechno. hlavne kdyz prispival na spojeneckou armadu. ale take to nebylo zas tak hluboce propracovane.
(teoreticky by stacilo treba jen nemit prachy na to vybavit vsechny cleny party nejlepsim vybavenim) -
-
jiste, a protoze by si mel sam, tak by si mel i vice skillu k rozdeleni a mohl zastavat i vice roli.
-
Co se týče těch skillů: v partě máš několik zaměření - klasika bojovník, zloděj, kouzelník. Jakmile by jsi omezil hru jen na jednoho hráče, musel by být možný naprosto nelineární přístup... Leda by jsi chtěl ze všech povolání udělat v podstatě bijce... Tohle by chtělo ještě hodně promyslet.
-
-
-
-
-