Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • Inquisitor

    Já nechápu ten brekot všude nad ovládáním. Hraje se to úplně krásně.

    • Krásně na čem, na ovladači? Jde to nějak rozumně i na klávesnici a myši?

      • Inquisitor

        Jenom klávesnice, tzv. tankový ovládání a úplně v pohodě.

      • frank.horigan

        Proč bys to hrál na myši? Já hraju dvojku na padu s "moderním" ovládáním a je to cajk.

        Samozřejmě obtížnost a ovládání obecně je dnes PEKLO :)

        Ale jsem pamětník původních verzí a tak to opravdu bylo. Jen ne ve 4k a 60fps., ale u mě tak cca 4-12fps / 320x200. Na K5-75 softwarově (TR1)..

        A 12-20fps / 400x300 - S3 Virge (TR2)


        • pockat, to si mal co za zobrazovadlo? ked si predstavim ze standartne bolo 640x480 ...)

          • frank.horigan

            Standardy se v té době měnily co půl roku - doslova :)  640x480 byl standard za použití 3Dfx. 

            Tu jsem v době hraní TR2 neměl a TR1 ji v době vydání ani nepodporoval.

            A hraní v 640x480 bez akcelerátoru rozhodně standardem nebylo. U TR1/2 to znamenalo na TOP procesrou Pentium200 10-20fps..   Takovéto PC stálo na "dnešní peníze" víc jak 100tis. kč.

            • fu, to je uz tak davno ze si presne ani nepamatam, viem ze ja hraval zvacsa na 640s480 vtedy (1996) a 3Dfx/TNT/Voodoo karty som myslim nemal.

              ale aky procesor vtedy bol v kompe si uz vobec nespominam... (som si len na 100pro isty ze to bol Intel

              zas ako dieta/teen taketo veci sa vtedy az tak neriesili, ked to slo (ako tak) tak to proste slo :))

              • frank.horigan

                Reakce na příspěvek:

                V 1996 se bavíme jako o TOP HW náročných hrách mimo jiné o Quake1, TR1 a třeba Settlers2. 

                3DFx a akcelerátory zatím běžné nebyly a výše uvedené hry jsou ještě pro DOS.

                Q1 / TR1 v 320x200 na nejrychlejší 486 cca 5-12fps.  "Běžné Pentium" od  AMD (K5-133) rozhýbalo Q1/TR1 v ohavných 320x200 zcela hratelně. 20-30fps.

                V 640x480 to pak byla čtvrtina fps. - nehratelné

                TR2 (1997) už rozjíždí éru Win95 a všemožných akcelerátorů v čele s 3Dfx. Primárně i tato hra ale akcelerátor nevyžaduje. Nicméně konec roku 1997 se nese v totálním nasazení 3Dfx, bez něj běží cokoli (Quake2, Hexen2, TR2, Forsaken, Wipeout2097) i na nejrychlejším Pentiu jen v 320x200 a vypadá to otřesně. 

                • Reakce na příspěvek:

                  viem ze sme mali 486ku tu silnejsie, tusim 66MHz to malo?

                  mali sme v 90kach jak celeron, tak pentium, viem ze pak aj pentium 2 ale herze vazne netusim uz

                  a grafika bola nieco standartne SVGA ale co presne..)

                  viem ze na 13ke monotre som daval TR1 a Quake ale ake rozlisenie..no hocico pod 640x480 sa mi zda vlemi zle, ale zas ked si spomeniem ze Diablo 2 malo povodne 640x480 v roku 1999.... (tusim LOD bolo 2000 a tam ponuklo az 800x600 :D )

                  • frank.horigan

                    Reakce na příspěvek:

                    Věřím že běžně člověk nepamatuje co bylo před 30roky. Pro mě to ale bylo období, kdy jsem podobně věci "silně" vnímal a dodnes to ze mě vyformovalo řekněme herního a hardwarového historika - amatéra :)

                    Nevím jak, ale vím..   486DX2/66 byla ta docela "slavná" , ale pak byli ještě DX4/80,100 - AMD přidalo i DX4/120 a DX5/133.. 

                    Díky DOSu (ještě v 1996) jsi mohl často hrát (a 95% lidí i hrála) jen v super ohavném 320x200 (VGA) nebo 640x480 (SVGA) a nic mezi.  Skok na HW nároky je to obrovský - a jednoduše řečeno čtyřnásobný.

                    Většinou VGA ohavná změť pixlů (hlavně u 3D) a SVGA krásně jemné, ale nikdo ne to neměl výkon.

                    Q1 nebo i pozdější W95 uměly i 400x300 a 512x384 - to byla spása. Grafika si proti VGA citelně polepšila a výkonově se to dalo zvládnout (když jsi byl bohatý).   S 3Dfx bylo už z 95% těch 640x480  

        • Třeba protože si myslím že herní ovladače jsou peklo co nemělo nikdy vzniknout.
          Volant a Knipl jo ale ty divný patvary do rukou fakt ne.

          • Inquisitor

            Hlavně už jsou všechny hry dělaný na ovladač. Často je tak k+m peklo, vývojáři na to serou.

          • frank.horigan

            Tak to je soukr názor, že. 

            Když se nad tím zamyslíš "střízlivou hlavou" bez 30let zažitých předsudků...

              Tak myš OK, ale klávesnice je navržená na psaní textu a její rozložení + množství kláves naprosto neodpovídá použití pro ovládání hry.

            Je to ergonomický paskvil, kde máš funkce analogu? Správně bys měl mít klávesy s proměnlivou výškou "zdvihu" a ne jen "stisknuto/nestisknuto".  Jak na autě plynule přidáš plyn, nebo definuješ rychlost chůze postavy?  Co úroveň natáhnutí luku?

            Je to tu tak dlouho zažité, až se to všem zdá, jako dokonalost sama. Ale na rozdíl od myši, klávesnice na hraní není nic ergonomického. Bez stolu to můžeš akorát držet jako Michal David svoje klávesy.

            Samozřejmě hraju na všem, od klávesnice až po Wii motion plus. Zatímco ty na padu neumíš, tak prostě hlásáš že je to zlo.   

            • Nehledě na to, že na historických verzích ovladačů se hrálo dřív než na klávesnici v době, kdy myš byla jen předmětem vášnivých debat v anarchistických kroužcích.

              Něco se hraje líp na klávesnici s myší, něco na ovladači. A když chceš hrát na gauči u televize nebo dokonce na handheldu, tak je specializovaný ovladač nutností.

              • frank.horigan

                Reakce na příspěvek:

                Tak klávesnice + myš je v podstatě přežitek z devadesátek, kdy bylo každé PC na psacím stole za kterým si seděl.

                Dále nám Bethesda v Terminátorovi předvedla parádní "mouse look" a bylo jasno. Myš je při míření neskutečně hbitá. A extra "gamepady" s analogy ani nebyly - později byly, ale stály balík. Nebyl důvod...

                Gamepad zase pohodlný a nesrovnatelně ergonomičtější.  Moje herní PC stojí za televizí a hraju na ní. 

                Takže využívám jak už jsem psal - vše. 

                • Reakce na příspěvek:

                  Nevím no, uměl jsem řídit na volantu, ale chybí tomu ten pocit jak se reálné auto chová pod zadkem.
                  Uměl jsem létat na joysticku (kniplu) Bohužel jsem neměl prachy na celou stanici kde by byli pedály, colective a knipl.
                  Měl jsem i ovladač, daroval jsem ho klukům co studovali futbalového trenéra aby měli na čem hrát fifu.
                  FPS lepší na klávesnici a myši (aneb nepamatuju FPS kde by ovládač byl kompetitivní proti myši bez auto aimu)

                  Adventury a akční adventury (mnohá akční RPG) lepší na K+M.
                  Izometrické RPG lepší na K+M.
                  RTS a TBS lepší na K+M.
                  Autíčka lepší na volantu. Zkoušel jsem nějaké NFS jak na ovladači tak na klávesnici a líp jsem zajezdil na klávesnici :D Ale potvrzuju že to na ovladači neumím.
                  Letecké věci lepší na kniplu - Warthunder ovladač vs myš volím myš.
                  Nevím nějak jsem té divnověci nepřišel na chuť.
                  Vrcholem bylo, když jsme s kámošem zkoušeli hrát NHL a půl hodiny jsme se snažili vyřešit jak vlastně vystřelit a jestli se ten pohyb mění podle toho z které strany obrazovky hraješ.

                  • Derp_1337

                    Reakce na příspěvek:

                    "Vrcholem bylo, když jsme s kámošem zkoušeli hrát NHL a půl hodiny jsme se snažili vyřešit jak vlastně vystřelit a jestli se ten pohyb mění podle toho z které strany obrazovky hraješ."

                    Ono to jde nastavit v ovládání. 

                    Můžeš střílet analogem podle pohledu obrazovky. 

                    Můžeš nastavit střelbu napevno na jednu stranu analogu.

                    A nebo můžeš střílet v retro stylu stiskem klávesy na gamepadu.


                    A u akčních adventur či akčních RPG s bojem na blízko se zásadně hraje lépe na gamepadu. S analogama člověk dokáže fakt obstojně šermovat. 

                    Ale se střelbou na dálku to asi bude lepší s myší. Přece jen se lépe s ní míří.

                  • Reakce na příspěvek:

                    S většinou se dá souhlasit. U adventury záleží na provedení. Ty v 3D prostoru (typu Life is Strange) se většinou hrají s ovladačem velmi příjemně. Akční adventury a akční RPGčka většinou rozděluju na ty s bojem na blízko a na ty střílecí. Ty střílecí většinou fungují líp s myší a ty s bojem na blízko se mi líp hrají na ovladači. To je ale o preferencích a každému může sednout něco jiného.

                    Ale nezmínil jsi několik žánrů. Nejspíš je nehraješ, což je v pohodě. Hrát bojovky a plošinkovky na klávesnici je podobné jako hrát FPSky na ovladači. Stejně tak sporty jako různé fotbaly a hokeje. Jde to, ale dře to.

                    No a pak je tu samozřejmě otázka toho, kde se ti dobře hraje. Pokud na kancelářské židli u stolu, tak chápu, že preferuješ klávesnici a myš. Kdo se rád natáhne na gauč nebo na něm dokonce hraje lokální mulťák s kamarády a příbuznými, tak je ovladač jednoznačně lepší volba. U klávesnice se mohou relativně pohodlně tlačit maximálně dva a mají jen jednu myš dohromady. A pro hraní na přenosných zařízeních je to úplně jasné.

                  • Reakce na příspěvek:

                    v tomto by som mohol takmer na vse souhlasit ale:

                    skusil som volant a pedaly na jednom cone (anielen jednom) a to bola hroza, uz len preto ze ak by malo real auto taky posilovac tak ma  asi je*ne + ten kontakt s vozovkou co vlastne v hre neexistuje äaspon v tych co som skusil, myslim ze jedno bolo Grand Turismo dokonca) je uplne mimo mna...


                    ale hocico, ci je to uz lietadlo, alebo vesmirna lod, pripadne klasicky mecha (Mech Warrior) nic ine nez joestick + klavesnica (pripadne iny multiklavesovy speci ovladac) nie je pouzitelne, idealne ak ma joestick aj pridanu paku na pridanie/ubratie rychlosti. Proste bars ake 3D  prostredie kde nie si obmedzovany okolim.

  • uaxpk

    Díky za recenzi. Dvojka je pro mě top (hlavně Maria Doria).

    • Inquisitor

      Já mám ještě hodně rád čtyrku.

    • Souhlas, dvojka je naprostá paráda 😎

      • jurb83

        najma level Bertolis Hdeout a potom ten podmorsky so zralokmi

    • Pavel Makal

      Dvojka je fantastická, jedna z nejlepších her historie.

      • kolko ma vlastne Pavel rokov ked pise ze 3 dekady sa blizia (cca), som cakal ze je malo za 30kou...

        a to ze co bolo skor, ci FF7/TR z roku 1996 aneb Šarka :D


        ste taky mlady, ach jo :P

        • Pavel Makal

          No 35 mi za chvíli bude :))

          • deti v redakcii :P (prehanam, som o par let starsi sice.. ale tak pak pripadne vsetko naj :) )

            nebyt tolko rozohratych hier /okrem ineho Persona 5 Royal a som snad na konci 1/3 (4.palac sa chysta), tak by som to T1-3 Remaster kukol, snad pak o pol roka/rok bude viac casu :D

      • frank.horigan

        No tak to bych úplně vůbec neřekl.. :)))  Teď právě dvojku hraju a je to hmatatelný důkaz, kam se za 30let hry vystřelily. A to TR2 rozhodně není začátek herní historie. 

        Ale jo, pro mě taky zásadní nostalgická vzpomínka na původní sérii TR..

        Po dvojce už byl rovnou Legend a 2013 reboot. 

        Nevýrazné / nepovedené kusy jsem ani neviděl.

        • vonTossis

          Tak to úplně vůbec neříkej. Dvojka je top strop, jedná z nejlepších her historie. 

          • frank.horigan

            No já to teď hraju, a hrál jsem to i v roce 1998 a nevím tedy…

            Pokud tohle dnes ve vší vážnosti tvrdí i dnes, tak z něj mohutně prská nostalgie..

            Úplně stejně bych mohl říct, že nej hra na světě je Duna2. Protože tak si ji prostě pamatuju

            • uaxpk

              Já bych to také dal do top 20 her historie. Samozřejmě, že z dnešního hlediska a zkušeností, se to horko/těžko srovnává s dnešní herní paletou, ale proto ta historie. To samé platí +- pro filmy, např. 2001 Vesmírná odysea vs. Sunshine. Ty filmy od sebe dělí 39 let, ale pořád jsou oba výborné a mají co říct.

              • frank.horigan

                Reakce na příspěvek:

                Top 20 historie to ano. Ale srovnávat to z dnešní tvorbou ne. Pokud by žádní TombRaideři v roce 199x nevyšli a tohle by dnes vyšlo jako regulérní "nová" hra, tak je asi jasné jak by se na to koukalo. 

                Na něco jako "pixel (vlastně texel) ART ve 3D"..

                Rozhodně ne jako na vážnou konkurenci pro Uncharted4. 

                A to je to, co někdo neumí/nechce oddělovat. 

                • uaxpk

                  Reakce na příspěvek:

                  Já si opravdu rád zahraji staré hry z "mládí". Mám rád tu nostalgii a vyvolávání vzpomínek (kdo ne?), ale odděluji je od moderních her nebo jejich remaků. Ten zub času je tam znát.

                  Přesto jsou některé staré hry právem na trůnu (a to nejspíše do skonání internetu) a nové na ně pouze navazují/vylepšují/prohlubují mechanismi..........

                  • frank.horigan

                    Reakce na příspěvek:

                    Jo je to tak, i pan Makal (zdravím poslouchám i podcasty) naznačuje, že je to vyleštěná perla pro pamětníky.

                    Nového hráče co si chce “doplnit vzdělání” to osloví jen těžko.

                    Já to teď hraju a furt trvám na tom, že to ovládání je ryzí peklo :))

                    Load/save je na pořadu dne 60x za hodinu :)

  • Jarisko84

    Pamatam na 1ku a tu hudbu v menu.... ale uz by som to nehral... uz v tedy som si trhal vlasy nad ovladanim dva kroly doprava jeden dopredu a skok na milimetre presne aby som trafil plosinu popripade potiahol paku.. a dnes uz na to nervy ozaj nemam...

    • presne! PRESNE! :D (a to ze sa to hralo vice-mene podla navodov, a ze vtedy youtube este nebolo ani nehovoriac)

      dnes by som to uz ozaj nedaval, preto aj ked nostalgia je svina, nova trilogia je omoho viac ku mne friendly (a nie je to len preto ze to je kratsie a teda nevyzaduje tolko casu)

    • jurb83

      v tom je to caro pre mna, a ta atmosfera jednotky, kde dva vlci vedia vystrasit je na nezaplatenie

    • danny_the_hound

      Existuje aj remake jednotky - Tomb Raider Anniversary - ktorý má už moderné ovládanie, vylepšený dizajn úrovní a samozrejme o dosť lepšiu grafiku (ku ktorej sa dajú stiahnuť aj HD textúry). Navyše sa často zvykne predávať vyslovene za pár eúr.

      Mimochodom medzi aktuálnym remasterom a zmieneným remakom uplynulo už viac času, než medzi remakom a originálom... jeden by ani nepovedal 😉

  • SouleateR12

    Chudáči to nezvládají. Ach to je ta krásná sluníčkově zhýčkaná doba. Jen se snažte. Pravý peklo to bylo na PSone. Tohle je lambáda.

  • Gulivera84

    Ta ty hry sou pekne poctive dlouhy  za ty penize dostanes hromadu nostalgicke zabavy

  • nevkusny lennonky? jokester...

    staci si Laru Croft vyhledat treba na deviantartu (nebo jinde) a nepomuzou ani ty

  • "Tomb Raider z roku 1996 se tomu z roku 2013 (a později) nepodobá téměř v ničem."

    Asi proto, že Tomb Raider z roku 2013 není Tomb Raider, ale jenom generická střílečka, která parazituje na tomto slavném jméně.

    Nejlépe tuhle hru vystihl Adventurista ve své recenzi: http://www.adventurista.cz/?page_id=24127

    • uher

      No já hrál všechny TR a i když mi ty nový díly taky úplně nevoněj a mám k nim nemálo výhrad, tak musím aspoň uznat, že je mi mnohem sympatičtější ta nová Lara. Ta původní byla sadistickej magor, co vybíjí ohrožený druhy, střílí neozbrojený lidi a celkově je učebnicovej sociopat.

      K současný Laře jsem schopnej si vybudovat nějakej vztah. K tý původní bych měl strach se otočit zády.

    • frank.horigan

      RE: mike92 - Jen Generická střílečka?  To snad ne :)   TR 2013 je jedním nejlepších rebootu vůbec.  Ten posun k filmovosti je obrovský. Prostě doba pokročila a je potřeba ve hře mít něco víc. Mimochodem TR měl už reboot v roce 2006 a ten Legend byl taky na svou dobu VELMI dobrý.

      O Původních Raiderech (teď hraju dvojku)  bych taky mohl říct, že je to generická 3D plošinovka odehrávající se v blbě otexturovaných krabicích od bot co jsou naskládané dle potřeby na sebe. 

    • Derp_1337

      Ono to chce sundat růžové brýle a zamyslet se nad tím, jestli by ten prastarý gameplay z roku 1996 dnes někoho vůbec bavil. Co myslíš? 

      Já ti odpovím: Ne, moc lidí by to nebavilo.

      Vyjímkou by bylo pár pamětníků, co by chtělo nostalgicky zavzpomínat na staré časy. Ale takových hráčů není dost, aby se prodalo aspoň deset miliónů kopií hry.

      Osobně musím souhlasit s názorem níž od Milovnikakoček, Tomb Raider 2013 byl dobrým vzkříšením série.

      • " jestli by ten prastarý gameplay z roku 1996 dnes někoho vůbec bavil."

        Tak já myslím, že teď díky remakům to půjde porovnat docela snadno. Bude stačit vzít prodejní čísla nové trilogie, remaku a uvidí se, kolik lidí dnes tak stále miluje tu starou hratelnost.

        • Derp_1337

          Ty čísla se dají porovnat už i teď.

          Tomb Raider (2013) prodal přes 3,4 milióny kopií za první 4 týdny.

          Zatímco za první týden prodejů Tomb Raider 1-3 Remastered utržil tržby asi za 1 mil dolarů. Což přepočteno na prodané kusy při ceně 30$ dělá cca 33 tisíc prodaných kopií. 

          Jestli se TR Remastered bude prodával nadále stejným tempem, tak za 4 týdny bude prodaných asi 140 tisíc kusů. Z praxe se dá spíš usoudit, že prodeje se budou zpomalovat. Ale i kdyby to bylo těch 140tisíc, tak to je o hodně méně než znovu vzkříšená série v roce 2013.

    • Milovnikocek

      Recenzent je úplně mimo. Vzkříšení série se povedlo na výbornou.  Jediné s čím se v té recenzi dá souhlasit je množství soubojů s nepřáteli. 

  • jurb83

    Takove ovladanie jedine, s tym modernym lapsusom sa to neda hrat.

  • Nejspis konecne splním svuj rest z mladi diky tomuhle remastru

    Boooze, jak ja miluju kvalitni remastry!

  • Nechci opět poučovat autora, ale v recenzi je nepravda: "renderovaných filmečků, které zůstaly v původní podobě a rozlišení"

    Ono zmíněné tlačítko pro přepínání do původního vzhledu lze totiž použít úplně všude, včetně filmečků. Doporučuji tedy vyzkoušet a recenzi opravit.

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit