Přejít na výpis diskuzí

Tvůrci často zanedbávají tu nejpodstatnější část hry – tutoriál

10.2.2019 14:33
Patrik Hajda 52 příspěvků

Jelikož jsem pevně rozkročen mezi videohrami a deskovkami, jsem velmi častou obětí žalostně zpracovaných úvodů, tutoriálu, pravidel a dalších návodů umožňujících rozhýbání leckdy komplexních mechanismů her. Je to vstupní bod, první seznámení, láska či nenávist na první pohled. A spousta tvůrců to bere...

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • czlukas

    Jako sorry, ale Y a Trojúhelník mění zbraně snad v každé FPS už od původního Xboxu. A podržení na změnu na pistoli také není žádná revoluce.


    Přesně takové tutoriály nemám rád. V Apexu mě právě štvalo, že mi ukázal všechny možné pingy jak blbečkovi, ale nemůžu si vyzkoušet všechny attachmenty a classy.


    Ad zbraň shovaná někde ve skříni... Je hned vedle tebe a dostaneš na to i ping, ale když si tralaláčkuješ po mapě, když je tutoriál, je to tvůj problém. Dokonce týpek řekne "Swap your weapon for another one", což se nijak nedá přeložit jako změna na sekundární, ale ať si doslova vezmeš JINOU zbraň.

  • Třeba takový manuál: http://www.heatblur.se/F-14Manual/

  • WalkingWad

    On ale asi myslel manuál ke hře který je vždy ke hře... ( případně v PDF). Ne "manuály třetích stran" + v každé hře je ukázané celé namapování ovladače. Pokud by pan Hajda, odborník na složité deskové hry, měl aspoň trochu inteligence, podívá se jak je namapovaný ovladač, to mu zabere 10 vteřin a už vžitě nebude potřebovat tutorial.. 

  • WalkingWad

    Jistě.. ale to nebylo téma... Co by pak pan Hajda říkal na tutorialy ke hrám, které jsou opravdu složité? Pro něj je problém najít tlačítko na měnění zbraní a napsal o tom článek... V půlce strategií by pak tým nedělal většinu času nic jiného, než vyráběl tutorial úplně pro každou featuru a projít tutorial by bylo jak hrát japonské RPG (tzn. po 50 hodinách by skončil tutorial a začala teprve hra :D )

    btw: U strategií je tutorial podle mě naprosto nereálné udělat.. 

  • honcka

    Akorát zrovna u těch Paradoxích strategií tutoriál naučí tak cca 10% mechanik

  • Jde spíše o to, jak se dnes hry hrají. Dříve se hry (bez ohledu na žánr) hrály i několikrát, člověk vždy objevil něco nového. Dneska se nadpoloviční počet hráčů hru ani nedohraje do konce, natož aby ji hrál vícekrát.


    Příklad. FarCry, speciálně DarCry 4 - několik různých příběhových linek, několik různých konců. Na to, že se hra dá dohrát během 10 minut tím, že prostě jen budete sedět a nedělat nic se přišlo asi až po půl roce. Já například pečlivě vybírám a když si hru koupím, většinou se k ní po dohrání vracím, buďto hned kvůli alternativnímu průchodu nebo počase. Nejde o to najít všechny artefakty/skryté místnosti apod, ale hru si trochu užít. Pamatuji si, jak jsem hrával Dooma nebo Descenta, koukal jsem na mapu, všímal si detailů v místnostech, prostě si to prostředí užíval. Nebo v prvním Crysis jsem se mockrát prostě zastavil a koukal na přírodu kolem sebe. Dcera si pustila Apex Legengs a když jsem za ní asi po hodině přišel a ptal jsem se, co jsou ti obrovští sloní co se máchají v oceánu, zeptala se mě jaké slony myslím. Až pak si všimla, že "pozadí, kulisu" ostrova tvoří jakési monstra. Zkrátka vůbec nevnímají krajinu kolem sebe. Holt, jiná doba, jiný přístup ke hrám.

  • Cvicme_v_rytme

    Systémová jsem nepočítal, protože jsou systémová a hry se těmi tlačítky neovládají, a d-pad rovněž ne, protože ve většině případů se na něj mapuje to samé, co na levý joystick. Ale pravda, něco na něj namapované být může, ale jen někdy a často velmi intuitivně s nějakým prvkem v UI.

    A trojúhelník, jen namátkou se trojúhelníkem mění zbraň v Metro hrách, ve Far Cry hrách i v Battlefieldu.

  • Máte a nemáte pravdu. Protože návody na stránkách gamepedia nejsou oficiální návody. Jde o návody vytvořené komunitou, získané reverzním inženýrstvím. Ikdyž jsou kolikrát kvalitní, tak je jako oficiální návod logicky nejde uznat. Je dost her, které návody opravdu nemají. Například 6 let od vydání MC v něm neexistoval oficiální seznam receptů.

  • Dokumentace a tutorial jsou dvě odlišné věci. Dokumentaci téměř ke všemu - včetně her - s podrobným popisem všeho lze dne stáhnou prakticky kdykoliv z Internetu. Nebo se začíst do helpu, nastavení apod. Tohle není opodstatnění nesmyslných tutoriálů v dnešních hrách.

  • Podle mě je princip návodu ten, aby obsluhovat daný software měl možnost se naučit kdokoliv, tedy i člověk absolutně neznalý. A je jedno, jestli je to MS Office, Supermario nebo obslužný software jaderné elektrárny. Kvalitní dokumentace je základ.

  • WalkingWad

    Princip je, že pro 8 leté děti ty hry budou jeden velkej tutorial a nebudou tam mít problém... 


    (popravdě sem se celou dobu divil proč ty akční hry mají tak stupidní tutorialy (dle mě naprosto zbytečné). Myslel sem si, že je to pro přihlouplé američany... a vono je to kvůli tomu, že ty hra hrají děti. Pak to vše dává smysl :) )

  • Tady nejde o hru, jde o princip. Já jsem jako dítě taky hrál hry, které bych dnes své děti hrát nenechal.

  • WalkingWad

    Chápu, že ne každému je shůry dáno, ale pro 8 leté díte tohle není asi vhodná hra uplně.. Dle Pegi má Apex 16+ Většina her pro 8 leté děti vypadá trochu jinak..

  • Naprosto chápu. Člověk, který se více méně nikdy s videohrami nesetkal (třeba vaše osmileté dítě, kterému otec - distechnik pořídí herní konzoli, a sám neví, jak na to), má kvůli nedokonalým návodům hodně co dělat.


    Podobný a častý problém jsou "chytré" telefony. Spousta lidí si jej pořídí, ikdyž jej nepotřebuje a jeho funkce nikdy nevyužije. Potom, když jim to nikdo neukáže, tak ani nedovedou přijmout hovor nebo někomu zavolat, protože k telefonu nedostali žádný návod.

  • Vypořádat s ovládáním jste se musel jenom proto, že jste hru sehnal někde na disketě okopírovanou. Pokud jste měl originál, tak k němu povětšinou byl přiložený tištěný manuál s kompletními vysvětlivkami.

  • Ono ani to nastavení nepomůže vždy. Nedávno jsem zkoušel ring of elysium a sám jsem nepřišel na to, jak mám přepnout na mířidla. Pravé tlačítko jenom zoomovalo a v nastavení nic jiného nebylo. Až jsem musel napsat kolegovi co to hrál a ten mi poradil, že se to chová jinak, když tlačítko držím a nebo krátce zmáčknu, jen se to teda nikde nedozvíte, ani v nastavení -  Aim = RMB. Čekal bych tam rozepsané hold/toggle.

  • nightborne

    Tak gamepad (míněno klasickej dualshock/xbone) má tlačítek dokonce 17, jestli dobře počítám. L1-3 (3) + R1-3 (3) + d-pad (4) + 4 vpravo (XYAB) + 2 systémový + touchpad/xbox tlačítko. A osobně bych teda čekal měnění zbraní d-padem než trojúhelníkem...

  • Majkl

    nejhorší ze všeho jsou nepřeskočitelný tutorialy, které musíte dohrát ještě před tím, než vás hra pustí do hlavního menu, za to bych vraždil 

  • WalkingWad

    Musím říct, že mě článek dost překvapil. Běžně považuji tyhle dumb-tutorialy pouze pro "americké děti" a mám rád ty tutorialy co si z toho spíš dělají srandu (myslím blood dragon to tak měl třeba). Zmáčkni skok abys skočil, výborně, vyskočil jsi + achievement za skok.. doleva jdi páčkou doleva a pro doprava zmáčkni doprava... (běžně stačí na 5 vteřin otevřít namapování ovladače/klávesnice a je vyřešeno)

    Osobně považuji tutorial u takových stříleček za naprosto zbytečný... ( pokud by se u střílečky chodilo na X, střílelo páčkou doleva, léčilo hraním piškvorek a měnilo zbraň snědením tuřínu, tak neřeknu ani popel, ale takhle.. ? )

    Pochopím důležitost tutorialu třeba u Europy Universalis, Stellarisu a podobných her, které jsou fakt komplikované (ani Civilizace nepotřebuje tutorial, protože je udělaná tak, aby to pochopil i běžný čtenář novinek.cz).. ale u fps vyžadovat exaktní tutorial?

    (jen můj názor, no offence)

  • omiklon

    V tomto případě spíše nezkušenosti! 😂

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit