Přejít na výpis diskuzí

Ztraceno v procesu: o čem svědčí osekané části Mass Effectů?

16.10.2012 19:47
Ladislav Loukota 173 příspěvků

Na jaře tohoto roku za sebou zavřela vrátka trilogie Mass Effect. Zakončila příběh Shepardovy záchrany galaxie, vyvolala salvy nevole, a s vypuštěním rozšířeného konce vyšuměla, aby uvolnila místo dalším makabrózním blockbusterům. Stejně zajímavá jako story o invazi Reaperů je však i jiná story – ta...

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • No některé hry hlavně hack&slash žánr mají i horší příběh než v pornu, ale myslím si, že bohatý herní obsah a zábavná hratelnost jsou důležitější. Nemám rád "hry" jako jsou vizuální novely, to si radši přečtu gamebook. Herní série mass efect vůbec není špatná, ale nelíbí se mi směr kam se hry ubírají, aby se pak za deset patnáct let na mass efect nevzpomínalo jako na hru, která zabila RPG žánr
    • Zabila? Čím? To nerozumím. Naopak ho v mnoha věcech posunula.
    • To se totiž o ME nesmí přemýšlet jako o RPG. Je to takový hybrid :)
      • Jj. Málo bodíků k přiřazení.
  • Ja jsem s mass efektem maximalne spokojeny.Vzdyt je to uplne nejlepsi scifi jake kdy bylo vytvoreno hned po SG Universe.Ten svet je uzasny a tohleto stourani do hry neboli do pribehu je zbytecne.Hru sem hral s vykulenyma ocima a po dohrani mi zustal moc pekny pocit.
    Pral bych si aby mass effect 3tim dilem neskoncil a ja mohl nadale vztrebavat ten uzasny scifi svet.Podle me uplne nejlepsi 3 hry jake jsem kdy hral.U zadne jine jsem to tak neprozival
    • Možná nejlepší videoherní scifi. Jsou lepší "vesmíry".
    • Nejlepsi univerzum? LOL.
  • Moje odpověď na článek - http://masseffectbeta.herniweb.cz/nepouzite-texty/
  • ted premyslim kdybych mel zvolit nejvetsi sranec poslednich par let jestli bych dal tohle nebo assasins creed ...
    • to je tak neskutečně otravný pořád číst tyhle stupidní výkřiky do tmy, prostě když tě ta hra nebere, tak jsem nelez
      • deridon
        on je v každé diskuzi takový..
  • Stejně nechápu proč kolem toho byl takovej humbuk. EA je šajze firma jako activision ale konkrétně ME3 byl dobrej. Grafika , zvuky hudka a příběh byli skvělý. A málo která hra ve mě vyvolala jen náznak emocí.
    Co se konce týče, tak musel hráč použít trochu imaginace , ale proč je to špatně ? Mě připadá naprosto debilní , když naopak musej hráčovy vysvětlovat ( Tak blbečku vidíš ? Honza dožil štastnej v chaloupce s Mařenou. Spokojenej ? ) Jsem i např. rád že skončily ty časy kde musel bejt nutně na konci hry mega velkej boss, kterej měl rádoby dát hráči zadosti učinění, proč se prostřílel armádou.

    Nadruhou stranu chápu a je to demence EA (Bioware) , že něco slibovali a pak to nedodrželi. Měli držet hubu a nemuseli by ten konec upravovat ( možná). Bioware byla dobrá firma, a mohla by bejt snad jednou zase kdyby se nějak odmanili od EA ,kteru jim to nedovolí :D Upřímě EA na co šáhne Zku muluje do naprostý Sr hračky.
    NFS odpad
    FIFA recyklovanej odpad a jako NFS generátor peněz- vis Activios COD, která by už neměla v zájmu lidstva a her existovat nebo min pár let na ní nešáhnout.
    A zbytek ještě dobrej ale potápějcích se her. A ta absolutně ne friendly politika k a přístup k hráčům Fuj!!! O Originu ani nemluvně ten odmítam používat.

    Když udělaj dobrou hru a tím myslim fakt doboru hru možná Mirrors edge 2 a pod , tak je koupim. Bohužel pro NFS to vypadá že max je stáhnu a vyzkoušim ale radši bych hry typu Forza horizon na pc než celý NFS.
    Chápu že hodně lidí mě bude argumentovat tím že ty značky jsou nejprodávanější a ano jsou. Bohužel čísla hovořej jasně a všechen respekt jim, ale u HC hráčů je to odpad. A když se cokoli posere , tak HC hráči jim zbydou za to Casuals půjdou hrát Iphone angry birds a bude jim to jedno.
    • Nevim co nekteri nedokazou pochopit na milionkrat opakovanem ... JEDINY skutecny duvod, proc lidi zacly s koncem ME rvat bylo to, ze se ABSOLUTNE NIJAK neprojevilo nic co delali celou serii. A presne tohle bylo neco, co vyvojari celou serii slibovali - ze KAZDY rozhodnuti bude mit vliv na konec. Nekteri meli kvli tomu rozehranych dokonce nekolik variant, aby mohli dosahnout ruznych koncu ...

      A tohle byl proste ten nejvetsi podraz na hrace v historii her.
    • Souhlas s prvnim odstavcem. A konec ME3: problem nebyl ani tak v tom, ze spoustu veci si musel hrac domyslet. Hlavni problem s koncem je ze je v nem plno nelogickych nesmyslu, coz u jinak docela promyslene hry zamrzi. Extended cut se pokusil neco hodne nasilne vysvetlit, obcas to pomohlo, obcas to hlouposti jeste zhorsilo (uprostred boje s reaperem ktery nici vsechno okolo Shepparda si v klidu pristane Normandy, nalozi jeho kamose, Sheppard s nima v klidu pokeca, rozlouci se, Normandy nerusene odleti a reaper muze pokracovat v niceni vseho okolo. WTF???) Plus na zadnem z koncu se absolutne neprojevilo zadne rozhodnuti ucinene behem desitek hodin hrani teto serie.
    • Zajimave, to jsem si rovnou mohl cely ME3 vymyslet v hlave a usetrit 1200. Take bys sel do kina, kde ti pet minut pred koncem zastavi film a reknou, ze konec si prece muzes domyslet? Pochybuju.
      A skvelym pribehem myslis ty desne narocne a promyslene vedlejsi mise typu ztratili jsme XY tam a tam, tak tam zalet a privez nam to? Nebo ten skvely pribeh, co je naprosto stejny, at jste se v predchozich dilech rozhodli jak jste chteli? Zabili jste Rachni queen? No problem, tady je nova, naklonovana. Zachranili jste ji? Tak tady je ta sama, jen ne naklonovana. Znicili jste na konci ME2 zakladnu Collectoru, nebo ne? To mate jedno, v obou pripadech z ni Cerberus totiz dostal spoustu dat vcetne torza toho prerostleho Terminatora...
      O grafice bych se take moc nezminoval, protoze ty hnusne textury s nizkym rozlisenim jsou fakt nechutne.
      ME3 vstoupi do historie jako zarny priklad, jak se da totalne zabit skvela herni serie. A jestli se panove Zeschuk a Muzyka divili reakcim fanousku, tak museji uz byt tak mimo, ze je jen dobre, ze odesli.
      • Sweetchuck
        Ač nerad, musím souhlasit.
      • Jo pokud tam krom toho konce chyběj věci , který se měli projevit po určitejch rozhodnutích ve hře z tohoto nebo předešlýho dílu, tak to plně chápu. Jako že nejsem skalní fanda , i když sem dohrál Mass effecty , tak hlavně tohle mi posloužilo na to abych se obul do EA :) Přiznávam to a samozřejmě neříkam abys pomalu u celý hry používal představivost :D Je jasný pak že bys sis je nemusel pak ani kupovat. Chtěl sem jen říct že prostě lehce zmlžené nebo né do detajlu vysvetlené konce mi nevaděj. Viz třeba film Inception kde sis mohl domyslet jak DIcaprio skončil. I když se káča pořád točí a je asi evidentní že je v Limbo, tak je tam pořád room for imagination ;) To byl můj point.
        • No ale ta káča se mohla přestat točit 0.00000000000000000000001 po fade outu...
  • Co tady autor kritizuje je součástí běžného tvůrčího procesu (nejenom u her). Někdy v rámci udržení rozumného rozsahu musí jít pryč i kvalitní části scénáře nebo super mise. Určitě bych si nechal spoustu ze zmíněných dějových linek líbit, na druhou stranu se nebudu snažit vývojáře ukřižovat (ne že by to autor tohoto článku dělal), za to že je tam nedali. Vemte si že u filmů je proces podobný, film se často musí zkrátit i o desítky minut (např. ALiens). U hry rozsahu Mass Effectu těch škrtů muselo být zákonitě ještě víc, jinak by pravděpodobně nikdy nevyšla. Jo a jinak Battlestar Galactica měla jedno z nejlpších zakončení seriálu co znám.... Ztracené jsem zatratil už po druhé sérii.
    • Ladislav_Loukota
      Já samozřejmě chápu, že tvorba za pochodu je normální - to však neznamená, že je zároveň správná. Existují příklady fikčních děl (Babylon 5), které pracovaly s více méně předem vymyšleným syžetem a zvládly proto zápletku ukočírovat výrazně lépe. Takže evideně i tento proces lze aplikovat. Ono tohle je tohle shodou okolností i největší výtka proti soudobé TV produkci (byť všechna čest jí), jež sice vyznává souvislé story archy, ale zároveň je nemá dopředu vymyšlené, čímž riskuje pozdější averzi diváků (jako se tomu stalo u mnoha děl). U her, které fungují stejně (a ME je toho nejlepší příklad, jak serializovavým vyprávěním, tak konstrukcí fikčního světa) jako TV seriály, je tento problém ještě ještě větší kvůli hráčově spoluprožívání/spolutvorbě narativu (chtěl jsem sem hodit link na io9.com, jež řešil problém moderních kontinuálních seiriálů, u nichž se špatná látka pozná později než dříve u stand-alone episodických děl, ale nemůžu ho najít).

      Ano, BSG finále mám taky moc rád. Ten seriál mám vůbec moc rád, ostatně jsem na něho psal bakalářku, a RDM je můj hrdina pro to, co vše přes stanici procpal. Naposlouchal jsem všechny jeho podcasty. Miluju ho. Seriál i RDM. A miluju dokonce i ME. To však neznamená, že nevypíchnu aspekty, které podělalali; a že většinu z nich sám přiznali. Adorovat bez kritiky nemá přece smysl, nic není dogma.

      Zbytek reakcí, až vystřízlivím...
      • Tak to je drsný, psát bakalářku na BSG *3* . Kde studuješ/jsi studoval?

        Babylon 5 je unikátní, pokud je mi známo, nikdo jiný "plán" neměl a nemá, což je, jak jsi psal u seriálů se story arcy většinou velký problém (viz. LOST). U FlashForwardu sice cosi prohlašovali, že mají plán na 5 let dopředu nebo cosi, ale moc poznat to teda nebylo.

        Jinak kdyby koncept Final Five začal RDM používat dřív (třeba jenom v náznacích během S01 a S02), neměl bych s BSG v podstatě problém (konec mi vlastně nevadil).
        • Ladislav_Loukota
          Filmověda na Univerzitě Palackého; jenom bakaláře, zatím.

          B5 asi je unikátní, nicméně jen bavíme-li se o tradičním seriálu - třeba u minisérií na deset dílů apod. je podobná "předem vymyšlená" stavba děje taky poznat na hladší dramatické lince (pravda, tady nedochází na další řady). Nicméně pointa je, že absence předem vymyšleného děje, je asi nejvýraznější výtka proti soudobé (zahraniční) TV. Říkat vtip a vymýšlet ho za pochodu je prostě strašný vyprávěcí kočkopes...
    • Filmy? Ultraviolet je kvůli ořezávání úplně jiný film.
      • filmy? povodny scenar Prometheus vs vysledny scenar Prometheus :)
        • Ladislav_Loukota
          Máš link na původní script? Nehledal jsem ho, ale rád přečtu.
      • Cahir
        Ultraviolet je megašit a žádnej střihač by na tom nikdy nic nezměnil.
        • Však tam taky ze začátku mělo být toho mnohem víc a nebyl by to zas takový šit.

          "Criticism was levelled at Screen Gems, who apparently edited the fight scenes for content and eliminated some of the plotline by cutting more than half an hour from the film"
          • Cahir
            http://www.youtube.com/watch?v=kLfUZ6aFyMg Film s takhle sračk*vitou, hloupoou, nevkusnou a trapnou scénou nikdy nemůže bejt dobrej. *1*
            • Ale to je gunkata! Neviděl's Equilibrium? :D A pořád radši tohle, než přímo uhýbání před kulkami, čili Matrix.
          • Ne Mila jovovich neumí hrát a ve filmech se na ňu kaumá hůž než na chlápka s leprou
  • pekny clanek! me prijde, ze vsechny ty " puvodni, unikle, ... " scenare, by bylo mozne dostat do hry, kdyby vypadala stejne jako ME 1, kde vedlejsi questy pusobily opravdu jako vedlejsi. hraci by sice meli spoustu obsahu navic, ale myslim, ze prozkoumavat dalsi a dalsi neuveritelne hornatou planetu by znechutilo i nejskalnejsi fanousky open world her :-) nejvetsi pribehovy "fail" jsou podle me DLC. dostal jsem se k ME pozdeji a tak jsem odehral vsechny tri dily za sebou. druhy dil jsem hral se vsemi dlc, treti pouze tak jak vysel. u druheho dilu me prislo, ze nektere veci jsou tam zbytecne navic a umele protahovane. u tretiho pak zase neco schazelo.
    konec, nekonec..... me se zaver libil :) jsou sice tri moznosti, ale vzdy bude jedna lepsi a dve zbytecne, podle toho, jak kdo hru hral.
    smrtaci a vysvetleni vseho kolem me vadilo hodne, ale na druhou stranu a i po precteni clanku si myslim, ze vysvetleni podane hrou je zatim to nejprijatelnejsi co jsem videl
  • Konec trojky i bez rozsireni se mi libil a pokud bych nesledoval internet nikdy by me nenapadlo, ze je na nem neco nedodelaneho. Ta uvaha konfrontace syntetickeho a organickeho zivota me prijde logicka a i pro zapletku takoveho obsahleho pribehu dostacujici. Naopak kdyz se zamyslim nad alternativnimi zapletkami, ze reaperi chteji pomoci temne hmoty zastavit rozpinani vesmiru a brani ji v tom nejake podradne rasy, proto je musi znicit, to povazuji za hodne slabe a nelogicke. Docela by me zajimalo jestli neexistuje nejaka stranka kde fanousci hry napr shromazduji sve alternativni konce, jak by chteli aby se reaperi vyprofilovali a cela serie skoncila.
    • Nějak jsi to nepochopil, mi přijde :D Reapeři chtějí naopak galaxii zachránit, ale protože potřebujou lepší mozkovny, tak vytvářej z celejch ras a národů roboty/lodě s větší inteligencí a z lidí chtěj proti jejich vůli udělat nějakýho dalšího robota schopnýho vyřešit, proč temná energie pohlcuje galaxii... tohle byla původní myšlenka v Mass Effectu a spousta věcí to naznačovala viz. rozhovor Sheparda se Sovereignem a podobně.. A teď ten konec trojky na to prostě nenavazuje a v celý trilogii se tím pádem objevujou hluchý místa, který měly předtim smysl, a když to dohraješ tak to do sebe nezapadá a je to až směšný, když tam potom frknou takový zakončení, který neobjasňuje prakticky vůbec nic z toho, jenom to nuceně ukončí nějakym novym rádoby překvapivym nesmyslem... Takže koukám, že si asi moc příbeh trilogie nesledoval, když ti všechno připadá, ok a logický....
  • Tu BSG mi radši ani nepřipomínejte *1* . Víte kdy sem byl spokojenej s koncem? v momentě kdy byla polovina poslední serie, našli zničenou zemi (tu první ne tu druhou s divochama) a byly odhalený 4 z posledních 5 Cylonů. Pak sem z nějakýho důvodu nikdy neviděl druhou polovinu poslední serie, takže sem tohle pokládal za konec *1* . A byl mnohem lepší než ten opravdovej.
    Ale k ME3 - pořád se mi to nechce hrát právě kvůli tomu příběhovému failu. Té klasické bezradnosti kterou sme kromě BSG a Lost (což taky nechci radši vidět) mohli vidět i v Zajlínačovi (knížky). Je ten příběhový fail opravdu tak fatální, nebo ne? Ať už s extended koncem nebo ne. Jsou tam nějak rozumně zakončené příběhy všech zúčastněných? Nepočítám že měli být támhle a byli tady, nebo že skončili na planetě kde neměli prostředky k přežití. Prostě aby jenom tak nezmizeli z děje, s nějakou debilní zen-budhistickou hláškou na rtech.
    • Cosi
      Takže ty vlastně kritizuješ něco, co jsi vůbec neviděl?
      • BSG? Zrovna nedávno jsem dával s kamarádkou maraton, kdy sem to konečně dokoukal, včetně mini-serie Face of the enemy (New caprica a Pegasus sem neviděl). A nasralo mě to, opravdu fest. Tam se na to prakticky a doslova vysrali. Zaklínače znám komplet, Lost neřešim a nechci vidět jak sem napsal a ME se právě ptám, jestli to risknout.
        • BSG má hlavu a patu včetně docela rozumného konce. Ono to nešlo ani moc jinak zakončit. Pegasus spíše dovysvětluje věci okolo Pegasu a není nutný pro samotnou dějovou linii BSG. Caprica je někde jinde. Je skvělá, ale hodně jiná. Naopak hodně doporučuji The Plan, který sice zcela uspokojující, ale zase doplní několik věcí.
        • Cosi
          Ok, díky za odpověď. Mass Effect by sis měl zahrát. A Mass Effect 3 asi až po vydání všech DLC, které, jak to zatím vypadá, zpětně i doplňují informace.
          • Jo, třeba to pak bude úplně jiná hra, asi jako někdo zmiňoval o kus níž v diskuzi ME2 *4*
    • Řekl bych, že částečně ano. Je pravda, že se nedozvíš přesně, co se s kým stalo po skončení ME3, ale zjistíš přesně, kdo přežil a kdo ne. Během hry se ukončí řekl bych všechny mini příběhy vedlejších postav z ME2 (Miranda, Jack, Samara, Zaed!!,Kasumi, i když ti zas tak moc ne...), Tali má celkem hodně prostoru.
  • Magister_Peditum
    Nejlepší děj měla ME1. I přes dětské nemoci to je pro mě nejlepší ME díl.
    • Mně naopak přijde atmosférou i zpracováním jako nejslabší díl. V době jejího vydání a i krátce po vyjítí dvojky se taky hodně kritizovala. Zapomenuto? Stala se z ní ležením v poličce lepší hra? Nebo jsi ji dohrál tolikrát, že nevidíš chyby?
    • x_ander
      Přesně tak. Dvojka a trojka, ačkoliv to byly skvělé hry, zdaleka neměly tu atmosféru co jednička. Každý díl byl jiný a měl něco do sebe (dvojka naprosto úžasně promyšlené postavy a vztahy mezi nimi, trojka epickou osudovost a zkázu galaxie (a konec, který to všecko obrátil na ruby (sry, nemohl jsem si pomoct)), ale jednička, ta měla atmosféru, která se v dalších dílech nevím proč vytratila.
      • Příběhově a atmosférou byla jednička úžasná, bohužel mi to trochu kazí herní principy, které v té době se ještě snažily být moc RPG, ale pro zbytek hry už to tak dobře nefungovalo. Herními mechanismy dospěla až dvojka. Jinak pro mě osobně asi nejvíc vede dvojka, která byla úžasná v každém směru. Skvělé postavy i atmosféra a hlavně si pamatuju, jak skvělý byl pocit udělat suicide mission tak, aby nikdo neumřel. Dvojka byla komplexní jak herně, tak příběhem asi nejkomplexnější zážitek. Dobře by fungovala i jen jako samostatná hra. Celkově mi to prostě připomíná paralelu se Star Wars - Famózní jednička ukázala nový směr, ale zpětně na ni lze pohlížet tak, že v lecčems ještě nebyla tak domyšlená, nebo vyhraněná. Temnější a drsnější dvojka zaměřená na rozvoj postav a eskalaci příběhu (stejně jako u Empire Strikes Back asi nejlepší díl, i díky právě možnosti všechno uzavřít) a nakonec trojka, která musí být dostatečně epická, zároveň uzavřít všechny linie, ale drobnost na konci je minimálně kontroverzní (první verze konce ME a Ewoci v ROTJ), pořád je to ale s odhlédnutím od tohoto excelentní dílo. Vzpomeňme v ME3 na skvostné momenty na Tuchance, Thanovu motlitbu, Ranoch atd., stejně tak třeba SW mají úžasnou vesmírnou bitvu a především Luka a Císaře a (vnitřní) souboj s temnou stranou.

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit