-
noo
tohle je dost nabušenej film.. *14* ...teda až na ten konec *9* clkm dost smutnej... *9* -
Aneb "American History X", tedy něco jako už přibližně "Neznámé Americké Dějiny" rozpadu už jedné obyčejné americké rodiny a neonacistického fanatismu, extremismu a radikalismu právě za tím vším. Miluji ten film, je to jeden z nejlepších amerických filmu všech dob.
-
Z hereckých výkonu Edwarda Nortona v hlavní roli slepě až bezmezně fanatického neonacisty Dereka Vinyarda běhá filmovému divákovy skutečný mráz po zádech, jde z něho strach, obdiv i respekt zároven. Až díky pobytu v kriminále si projde postupnou proměnou své osobnosti v nakonec v příjemného, v laskavého, ve svědomitě zodpovědného a v odvážného sympatáka, který se ze všech svých sil už bohužel neuspěšně pak snaží ochránit před stejným svým neonacistickým slepím fanatismem svého mladšího bratra Dannyho, který namísto eseje si nevědomky píše svuj "umrtní list". Sám Edward Norton se nepohodl s režisérem a s kameramanem tohoto filmu s Tonym Kayem, jde o film, který by se dal správně přeložit jako "Neznámé Americké Dějiny" ("American History X" a přízvusko X značí neznámí) a režijní postprodukci filmu vzal Edward Norton do svých rukou a dobře udělal - ve výsledku by některé explicitní filmové scény z tohoto filmu dnes už neprošli stále přísnější filmovou cenzurou.
-
Proměna osobnosti fanatického neonacisty v příjemného, v laskavého a v zodpovědného i v odvážného sympatáka, který se neuspěšně snaží ochránit svého mladšího bratra i svou rodinu. Dobrý film.
-
Byl bych osobně už opatrnější a smírnější k ,,etickému" vyznění tohoto filmu. Je to trochu nadsázka, protože je dost nepravděpodobné že člověk který neunese neštastnou smrt svého otce a neunese své trauma o obviní z toho ,,celou společnost", který se už ze svého vlastního neonacistického fanatismu či extremismu dopustí a to ke všemu ještě dost chladnokrevným zpusobem dvojnásobné vraždy se při pobytu v kriminálu po několika málo letech (jak je tomu ve filmu) dostane ke své katarzi ve chvíli kdy se osobně přesvědčí (resp. jinými slovy teprve bude mit možnost se osobně přesvědčit) že jeho osobní přesvědčení bylo uplně zcestné a mylné a se právě po svém propuštění z vězení se změní nakonec v příjemného a v milého, v laskavého a v zodpovědného sympatáka, který se bude snažit ze všech svých sil ochránit a ,,změnit" svého mladšího bratra, právě kterýmu šel nejvíce a názorně velmi špatným příkladem (který ze svého rasistického přesvědčení byl na jeho čin naopak ještě osobně hrdý) a postarat se o ,,svou" rodinu. To je možné a pravděpodobné jen ve vyjímečných případech, bud anebo v několika málo případech. Jistě nepopírám možnost katarze, postupné proměny osobnosti hlavní postavy ale i ta cena, kterou za ni ,,platíme" ma své jasně definované ,,hranice" za které se jít nedá, ale zeptejme se na stanovisko k tomu raději odborníku z řad forenzních psychologu a psychiatru co si o katarzi a mravní vině vlastně myslí. Některý lidi se totiž nezmění a nepoučí ani při pobytu v kriminálu a neuznají svou mravní vinu. Dopustí se tzv. právní viny, za kterou jsou odsouzeni, ale svou mravní vinu, která je otázkou osobního svědomí každého z nás, která jediná umožnuje postupnou proměnu ,,celé" naší osobnosti, tedy onu bolestně si protrpěnou katarzi, prostě stejně neuznají. Nabízí se otázka zda má člověk vubec skutečně své svědomí?
-
Znamenitý film, který nutí hodně k zamyšlení se nad osobností člověka, který nutí hodně k přemýšlení o právní i mravni vině a trestu a rozhřešení svého svědomí, o tom co je to už právě pak pojem katarze. Ten film mám hodně rád, psal jsem tu o něm už myslím si dost, nemám co k němu více už tu bohužel říct. Čtete to tu prosím někdo a dejte některému z mích komentářu lajk.
-
"Je těžký zjistit pravdu o lidech které milujeme"... k režijní postprodukci ve filmu se přihlásil sám herec Edward Norton a dobře udělal, film pojmul dost typicky neamericky bez Hollywoodského klišé, tj. tedy bez hollywoodského happy-endu. Jen mě mrzí trochu ta nadsázka ve filmu, který je do poslední chvíle jinak plně autentický. Muže se z chladnokrevného fanatického neonacisty a jinak z dvojnásobného vraha (připomínám větu ,,zakousni se do toho obrubníku!!!" velmi brutálně a chladnokrevně provedené a jinak spáchané vraždy) skutečně po svém několikaletém pobytu ve vazbě člověk změnit v neskutečně příjemného a v laskavého sympatáka?, který se z plných sil bohužel marně a pozdě snaží ochránit svou ,,rodinu", tedy to co z ní ještě zbylo po neštastné smrti otce, kterou Edward Norton ve filmu neunesl. Film má do češtiny přeložený velmi zavádějící název, není to nikoliv vubec "Kult Hákového Kříže", ale jsou to neznámé americké dějiny, tedy v přesném puvodním názvu "American History X"! Není to ani tak film o neonacismu či rasismu jako spíše už o velmi neštastném rozpadu jedné americké rodiny! A bohužel také drama, krimi drama bez milostné zápletky o své katarzi, tedy o své postupné proměně osobnosti sebe sama, o své očistě od mravní viny! Duležitý film a ve společnosti svým tématem je stále potřebný a aktuální, nesmí se na něj nikdy zapomínat! Připomínám větu: "Násilí je přítěž... Já jsem Danny zabil dva lidi a cítil jsem se stejně, a to je ta hruza, už mě nebaví bít pořád jen naštavaný!! Mám toho dost, končím!!... takže násilí je skutečně přítěž a každé násilí plodí jen násilí!! A také... nedostaneš odpoved když se špatně ptáš!! Věta která při pobytu ve vazbě Edwarda Nortona uplně psychicky zlomí ke změně jeho osobnosti..." (musím otevřeně přiznat spolu s dramatem Elia Kazana "V Přístavu" je právě i tohle má dosud nejlepší kritika, která jde přímo ze mě od srdce! Co více k tomu napsat a dodat?)
-
Znamenitý film, jeden z nejlepších amerických filmu všech dob. Nadčasový hodně duležitý a přínosný film, kdo neviděl ještě neví co je divácky dobré a skutečně velmi divácky náročné právě dnes z amerických filmu. Jo čtětě předpředešlí velice dobrý komentář a dejte tu prosím lajk, nebo se snad bojíte snad hodnotit tu mé komentáře nebo se snad obáváte už samotné věcné a přínosné diskuse?
-
Drama o rozpadu rodiny neštastnou smrtí otce, nejen za kterým je neonacistickém fanatismus, s jehož smrtí se v životě zdaleka ještě nevyrovnal. Mravní rozhřešení pravní (a té mravní) viny za dvojnásoubnou vraždu přichází až ve vězení ve chvíli kdy člověk pozná že zdejší, tamní neonacisti zdaleka nejsou tím za koho se sami tolik vydávají a v dusledku toho že americká justice, soudní proces v USA není pro druhořadého afroameričana vždy spravedlivý. Tím si vyjasní své priority a osobní potřeby postarat se o rodinu a svého mladšího bratra, kterým ještě vubec neví, nemá sebemenší zdání že místo eseje pod názvem "American History X" (Neznámé Americké Dějiny) si píše svuj vlastní umrtní list!!! Duležité a nadčasové drama o katarzi hlavní postavy (o postupné proměně své osobnosti očistou od všeho špatného), kdy přitom sprcha Edwarda Nortona, kdy se mu vybaví příjemné a k slzám dojemné vzpomínky na své dětsví se svým mladším bratrem, znázornuje divákovy právě onu očistu od všeho špatného. Z mé strany moc krásná bohužel krátká nedopsaná esej k filmu.
-
Originální název filmu "American History X" by se dal přeložit přibližně asi něco jako "Neznámé Americké Dějiny", přesto u nás film vešel divácky ve známost se zavádějícím názvem jako "Kult Hákového Kříže", jehož režisér byl současně i tolik vyjímečným znamenitým kameramanem tohoto filmu, na němž se jinak hlavní herecký představitel Edward Norton významnou měrou pak i režijně postprodukčně tolik podílel, protože se neshodl na konečné podobě filmu s jeho režisérem a nejspíše i dobře udělal. Film se stal už fenomenální nadčasovou diváckou kultovní záležitostí. I já s tím souhlasím. Je to duležitý film nikoliv snad už o rasismu, ale mnohem více o nevyřešených osobních traumatech z rozpadu jedné obyčejné americké rodiny, za kterými je natolik nezdravý už pak osobní neonacistický fanatismus a právě osobní radikalismus, který se nese tolik v tomto neonacistickém duchu-fanatismu, které některé dovede až k samotné dvojnásobné vraždě v jejich mylném osobním přesvědčení. (kdy samotný Edward Norton právě vyniká natolik věrohodně a přesvědčivě v roli fanatického neonacisty Dereka Vinyarda). Je to film o právní i své mravní vině a rozhřešení svého svědomí u fanaticky slepého a bezmezného neonacisty Dereka Vinyarda, právě o osobní katarzi, o postupné proměně celé své osobnosti u herce Edwarda Nortona v roli Dereka Vinyarda v těžce už osobně pak vytrpěných podmínkách ve vězení, kde teprve nakonec poznáme že právě stejní lidé se stejným přesvědčením nakonec dovedou nejvíce nás zradit a pošlapat naši lidskou dustojnost jako nikdo jiný, více než kdokoliv druhý, že to ještě zdaleka nemusí být právě ty lidé za které se sami tolik ve svém přesvědčení udajně vydávají a že i samotná americká justice, že americké soudní právo není vždy ke všem lidem bez rozdílu zdaleka spravedlivé a že už tolik systémově naopak selhává. O tom všem duležitém a mnohem realisticky kriticky jiném je právě film "Kult Hákového Kříže".