• "Za další, snaha recenzovat hry před vydáním vytváří časový tlak, který v řadě případů znamená, že recenzent nemusí hru projít tak, jak by bylo třeba."
    Jasný, těch 24 hodin před vydáním žádný časový tlak nevytvoří.
    "kvůli módě vydávat velké a zásadní „day 1“ updaty nemusí zažít finální verzi hry"
    Tahle "móda" by měla skončit, ne být používána jako zdůvodnění dalších věcí, které nepomáhají nikomu kromě publisherů.
    "Den vydání jakékoli hry by neměl být tím hlavním, k čemu by se média měla upínat. "
    Možná ne, ale k datu vydání se určitě upínají hráči, které v tom podporuje současná "pre-order culture" vyzdvihovaná právě těmi vydavateli, co chtějí zadržovat informace o hře až do poslední možné chvíle.
    "Ve skutečnosti si myslím, že i nedočkavý čtenář chce recenzi té verze hry, po jaké pokukuje, a ne recenzi speciální kopie, kde leccos chybí nebo není ve finální podobě."
    Tak by zase mohli být hry gold už před vydáním, né půl roku po něm.
  • Od Petra Poláčka jsem takové kydy opravdu nečekal. Pokud týden na recenzování před vydáním hry představuje negativní časový tlak, tak obdržení hry pouhý den před vydáním to logicky jenom zhorší. Vydávat recenze měsíc po vydání možná letí na Games.cz, které nemá velkou tuzemskou konkurenci, ale mezinárodní recenzenti musí být aktuální a dodávat informace když je jich třeba, ne až se k tomu konečně rozhoupou. Tohle rozhodnutí prospívá jen a pouze vydavatelům.
    Krásně to bylo vidět právě u zmiňované Mafie 3. Trvalo skoro týden, než se objevily první detailnější recenze, a do té doby měli hráči jen rozporuplné útržkovité ohlasy a zbrklé uživatelské recenze prvních kupujících. Jde jenom o zmatení lidí, kteří při absenci recenzí a nejednoznačných dojmech prvních zákazníků vidí dosavadní hype train dané hry jako jediný přehledný zdroj informací.
    • frag.ment
      Naprostý souhlas.. A k té Mafii. Na hru jsem se těšil, podle videí super a málem jsem šel na půlnoční prodej. A nadšení pana Smutného mě ještě utvrzovalo v tom, že ta hra bude přesně můj šálek kávy. Naštěstí jsem nějak odolal a počkal na recenze (ano recenze je pro mě dost směrodatná). Pak se dostavily recenze asi týden po vydání (ano přesně po první vlně nákupů natěšených lidí, který je zásadní, ať si pan Poláček a Bethesda říka co che) a pravda vyplula na povrch. A navíc by mě zajímal názor Aleše Smutného, který hru vychvaloval do nebes a nakonec ani nebyl ve FC, když se Mafia III rozebírala.
  • ripper
    Divím se, že zrovna na herním webu tento postup obhajujete. Vždyť hry byly zasílány novinářům s předstihem právě proto, aby nebyl závod o co nejrychlejší recenzi a tudíž nekvalitní práci. Každý měl stejně času a recenze pak vyšly všechny zároveň. Takto to bude přesně naopak, bude extrémní snaha mít venku recenzi první, takže 12h hraní v kuse, pak rychle napsat a odeslat. Protože herní servery platí návštěvnost, a většina lidí chce číst recenzi hned po vydání a ne až za týden nebo měsíc, to si ji raději najdou jinde.

Takže ať říká Bethesda cokoliv, celkový výsledek je v každém případě negativní pro zákazníky.
  • jeanczarny
    Co to je, s odpuštěním, za kravinu? Argumentovat tím, že jedna hra (DOOM) neměla předběžný přístup pro novináře a povedla se nedává vůbec smysl.

Mít recenze před vydáním je pořád víc než relevantní, protože často odhalí naprosté selhání (Arkham Knight, No Man's Sky...).

Časový tlak na novináře aby vydali recenzi. Pokud dostanou kopii takto pozdě, budou se o to víc snažit vydat recenzi dřív než konkurence. Kdyby měli slušný časový předstih před vydáním, času budou mít daleko víc.

Bethesda se snaží seč může přesvědčit hráče, že to dělá pro jejich dobro ale v zásadě jde proti jejich zájmu. Mě nevadí si počkat na hru klidně rok ale stále je tu obrovská skupina lidí, co si kupují hry hned jak vyjdou. Ti se budou moci spolehnout jen na slovo Bethesdy, že je jejich hra dobrá, což je značně nespolehlivé. Co by to bylo za vydavatele, který by přiznal, že je s jejich hrou něco špatně...
    • NMS zrovna ty první recenze poměrně chválily, proto ty lidi kupovali jak šílení. Až pak přišlo rozčarování a otočka. I tady gamesplay byl vcelku pozitivně laděný.
  • GlaDOS
    Odkud bere Petr takovou jistotu, že o úspěchu hry už nerozhodují první dny? První týden je myslím pořád kritický. Právě tehdy se prodá nejvíce kusů za plnou cenu a právě tehdy média o titulu nejvíce píší. Jistě si každý vybaví mnoho hypovaných her, na které si týden po vydání nikdo nevzpomněl.

Snaha recenzovat před vydáním vytváří časový tlak a proto je nejlepší, když vydavatelé nastaví rozumné embargo a rozešlou verze s dostatečným předstihem. Pak se asi o moc velkém tlaku nedá mluvit. S takto krátkou dobou vznikne mnohem větší. Embargo dává pocit jistoty, že mně nikdo nemůže (neměl by) předběhnout.

Vyjma multiplayerových her prostě není důvod, proč by se měli recenzenti dostat k titulu tak pozdě. A takřka vždy to znamená, že je se hrou něco v nepořádku. DOOM je opravdu jen výjimka.
    • sleepless
      Jenže hry se dodělávají, až na výjimky, do poslední chvíle viz Day 1 patche. Většina firem a studií ti prostě není schopná dát s dostatečným předstihem hotovou verzi = recenzuje se pak rozpracovaný produkt, což je špatně. Day 1 prodeje se podstatné, ale už ne zdaleka tolik, jako dříve. A rozhodně ne u všech her. Mně to ale může být jedno - z mého pohledu recenze není a nemá být nástroj podpory prodeje. Je to prostě recenze. A je mi šumák, jestli na webu támhle vedle vyjde o den dříve, či později. Zejména v CZ prostředí to, dle mých dlouhodobých zkušeností a pozorování, o návštěvnosti absolutně nerozhoduje. Proto nepotřebuju ani embargo.
      • GlaDOS
        Pokud studia nejsou schopná dodat s předstihem hotovou verzi, pak je to jejich problém. Poslali nehotovou verzi na recenzi, tak by měli počítat s následky. Když d1 patch opravuje jen drobné bugy, pak rozdíl mezi verzemi nebude tak velký a recenzent si dost možná ani žádných bugů nevšimne. Když je hra tak rozbitá, že ji musí opravovat patch velký několik GB, pak by si to myslím hra měla v recenzi trochu "vyžrat".

O návštěvnosti tuzemských webů samozřejmě nemám takový přehled, ale není možné, že je to jen lokální trend? Řekl bych, že časově exkluzivní nebo brzká recenze bude mít v případě velkých webů (ne českých) větší dopad na návštěvnost.

Pro mě je rozhodující, že tento krok prospěje jedině Bethesdě a nikomu jinému. Časový tlak se nutně nemusí projevit na kvalitě recenze. Kdo spěchal dřív, bude i teď a ještě víc. Kdo dřív nespěchal, ten nebude i teď.
      • Day 1 patche, další hrůza, kterou tahle generace her přinesla. Já nevím, taková kacířská myšlenka, co kdyby se hry vydávaly, až když jsou hotové, jak to bývalo zvykem?
    • KrPa
      Protoze o uspechu hry rozhodne hra na schovavanou = predprodeje.
  • Tak tady Petr dost přestřelil. To je jak nechat si s r á t na hlavu a libovat si, že ten účes s h0vnem mnohem líp drží.
      No, Petr má v jednom pravdu - českej rybníček to neovlivní.
    • restore
      JJ presne, pre zakaznika same ****** a pre vydavatela moznost este jednoduchsie produkovat nedorobene hry s minimalnou kontrolou kvality
  • To jsou zase PR kecy. Za vším stojí korporátní nenažranost a prodat za každou cenu, co nejrychleji a pokud možno všechno. Tahle "změna" prospěje jen a pouze Bethesdě a NIKOMU jinému.
    • danny_the_hound
      Veľmi s tebou nemôžem súhlasiť. Ak sa niekto rozhoduje o kúpe hry na základe recenzie, tak toto práve naopak spôsobí, že si tú hru kúpi práveže neskôr. Ak ho ale recenzie nezaujímajú, tak potom je mu jedno, či budú v tlači týždeň pred vydaním alebo až mesiac po ňom *7*
      • Záleží na úhlu pohledu. Já si raději přečtu několik recenzí a až na jejich základě se rozhoduju jestli si to vůbec koupím. Rozhodovat se na základě (zaplacených) youtuberů "fanbojů" je absolutní kravina. Prostě preferuju mít vícero možností, než jen "počkat".
  • ripper
    Ještě k tomu budu mít jeden komentář. Bethesda samozřejmě samolibě nabádá hráče, aby nekupovali hru dopředu (jako by to mělo vykompenzovat nedodanou hru recenzentům), protože moc dobře ví, že to nebude mít žádný efekt. Takto nabádá hráče každej druhej a pořád stejné miliony lidí kupují hry předem. Pokud by Bethesda opravdu měla morální zájem na změně aktuální "preorder culture", tak by přestala nabízet hry v předobjednávkách. Samozřejmě nepřestala, protože to je dokonalý příjem, nehledě na kvalitu hru. Zároveň by měla přestat vydávat jakékoliv marketingové materiály před vydáním, protože pouze zkreslují představy kupujících, a oni přece mají na srdci, aby všichni prožili ten samý zážitek, a tudíž by neměl být zkreslený pečlivě vykonstruovanou zavádějící marketingovou kampaní.

Docela by se mi líbilo, kdyby se recenzenti her domluvili, a v reakci na přístup Bethesdy přestali publikovat jakékoliv zmínky (obrázky, trailery, rozhovory, útržky o herních mechanikách) o jejich nevydaných hrách. Prostě ticho, a pak až recenze. Je to samozřejmě zcela nereálné, ale Bethesda by okamžitě vycouvala a pěkně by to ukázalo, že jim vůbec nejde o "stejný zážitek všem" (wtf bullshit, vždyť to ani nedává smysl), ale o to, aby jediné informace, které jsou před vydáním na trhu, byly ty, které mají oni pod výhradní kontrolou.
      Druh odstavec je čisté sci-fi a spíše by z toho vyšla výsledově Betha, protože pak by mohla tvrdit, že novináři jsou proti ní a dát např. ubisoft jako příklad protěžování, kdy je tu muliarda článků. Takže by to mohlo mít dvojí efekt. Navíc čtenost servrů a defacto výdělek ti nedělá nějaká Indie sranda, ale tyto tituly. A věř mi, že neudělá to jeden novinář, tak druhý to udělá, aby přetáhl čtenáře.
  • filias
    Totální sr**** No Man's Sky se prodávala neskutečně dobře, protože to bylo tlačeno hypem a lživým marketingem. K čemu pak recenze před vydáním když má vydavatel prachy na reklamu a podlézání novinářům, aby psali hezkými preview a novinkami živili hype?
    Argument Betha je blbost, stejně jako tento článek. na druhou stranu jde vidět, že ani posílání předběžných kopií naprosto nic neřeší. Skvělý příklad je NMS, kdy recenze před vydáním v 80% případů ze hry tekly a dávaly pokřivený obraz o hře. A když jsme na Games, tak jiný skvělý příklad byl Rome II a jeho recenze

A ruku na srdce, řídit se recenzemi, tak si mnohdy nezahraji skvělé hry (IGN a Alien Isolation např.). Osobně mám 4-5 preorder za rok. Většinou kvůli dárkům atd. Letos jich je trochu více, ale zatím mě žádná vydaná hra nezklama. Ale za celý rok jsem se neřídil ani jednou recenzí. A ani jedna recenze mě nepřesvědčila o koupi hry, kterou jsem neměl v hledáčku. A ani jedna recenze mě neodradila od koupi hry, kterou jsem měl v hledáčku. Rád si je přečtu jako názor jiné strany, ale doba, kdy mě recenze ovlivňovaly ke koupi už dávno skončila a nemyslím si, že postou Bethy na tom něco změní.

A osobně Betha a její distribuce v ČR patří mezi špičku. Ať už co se týče dárků (Fallout 4) či přístupu (nefungoval Skyrim krabička, během dvou dnů byla doma nová kopie). Nemyslím si, že toto rozhodnutí něco změní. Jediný, kdo na to dojede budou partičky rádoby hráčů na youtube, kteří vydělávali těžké prachy za hraní před vydáním. Ale rozhodně si nemyslím, že by to poškodilo klasické recenzenty ať už v tištěné formě nebo v é digitální.
    • MrSanta
      Já to mám stejně. Recenzema se neřídím a už je skoro nečtu. Stejně se z nich většinou člověk dozvěděl kulové. To se rozebírá příběh, hudba, uměleckej dojem a podobný ptákoviny. O hratelnosti kolikrát minimum. A aby se recenzent zmínil třeba o tom, jaký vliv má nastavení větší obtížnosti, to už jsem neviděl ani nepamatuju. Nemluvě o technických detailech jako třeba jak to je s možností nastavení ovládání, jestli to má normální save systém, nebo jenom auto-save atd.

Už jsem se holt změnil. Jestli mě hra bude bavit dokážu posoudit podle dostupných informací před vydáním. A jestli hraju hru, která dostala 10/10 nebo 5/10 mi je putna. Hlavně když baví.

Když byl internet v plenkách a člověk měl před vydáním pouze pár fotek a článků z časopisu, tak měly recenze význam. Dneska už jsou pro mě zbytečné. Stejně se na webech spěchá s vydáním recenze co nejdřív a pak to podle toho taky kolikrát vypadá.