-
Pane Bachu, reknete mi, komu timhle prospejete? *9* Tvurcum a fanouskum adventur asi tezko. Kdyz vas nebavi dukladne prozkoumavani herniho prostredi, vycerpavani vsech dialogovych moznosti, atd., tak proc hrajete a recenzujete adventuru? Je to dobry pocit, zabijet si svuj vlastni malinkaty hrebicek do rakve zanru? Ja bych taky umel udelat recenzi na NHL 11 a napsat, ze bez neustaleho honeni se za pukem to proste nejde nebo nejaky podobny zvast a vysolit tomu 6 z 10, ponevadz sporty me neberou. Ale vite co, myslim, ze EA by takova recenze nepolozila, jenomze u projekt jako Grey Matter, kde zalezi na kazde prodane kopii jestli se chceme jeste nekdy v zivote od Jensenove necoho dockat, to je jina!
Z vaseho opatrneho uvodu je znat, ze jste mozna GK serii ani nehral, pak kritizujete herni prvky ktere k tehle serii neodmyslitelne patri. To je pokrytectvi. Na zacatku jste hned mel napsat, ze GK se precenuje, jestli jste o tom presvedcen a lidi by hned vedeli, na cem jsou. Jde o to vychutnat si prostredi, pribeh, repliky postav a ne snazit se to dojet co nejdriv, rychle spatlat recenzi a dat si voraz. Z pohledu adventuristy vetsina vasich vytek nedava vubec smysl. Je to vrchol pokrytectvi, mazat med kolem huby starym adventuram a pak dat tehle unikatni hre rovnake hodnoceni jako puke-inducing Black Ops.
Nechapte mne spatne, vas herni server se mi moc libi a takisto vetsinou nemam potrebu vyjadrovat se k hodnoceni her a nadavat za ne autorum, ale tohle je zavadeni lidi. Kdo ma zajem precist si normalni recenzi, at se mrkne na Dennik nespokojeneho hrace, ktery, jak to vypada, i nadale zustane jedinou pro mne relevantni autoritou co se herni kritiky tyce. -
-
Diky za prispevek. Mym cilem rozhodne nebylo zatloukat hrebicek do rakve adventur - mam tenhle zanr rad vic, nez kterykoliv jiny, a verim, ze by vam to potvrdil kdokoliv, kdo mne zna. Ale to pro me nemuze znamenat, ze budu stranit nejake hre, jenom proto, ze je adventura, to doufam chapete.
K vasim pripominkam - GK serii jsem samozrejme hral, a zejmena prvni dil povazuji za jednu z nejlepsich adventur, se kterymi jsem mel tu cest. Ale z hlediska GM nejsou vlastnosti GK relevantni. Ty hry od sebe deli vice jak deset let (v pripade jednicky dokonce 17, pokud se nepletu), a to, ze v GK2 a GK3 byly pouzity podobne herni postupy jako v GM neznamena preci, ze nemame pravo tyhle vlastnosti GM vycitat. Nerozumejte mi spatne - me rozhodne nevadi, ze je GM klasickou point'n'click adventurou. Vadi mi nevyvazena hratelnost, nelogicky odduvodnene triggery a casti pribehu, ktere by bylo mozne bez jakekoliv skody vypustit, a hre by to neublizilo, spise naopak.
Tzn. stojim si za tim, ze je mozne mit rad stare adventury, a zaroven videt na Gray Matter chyby. Kazdy herni zanr se vyviji a postupem casu zacnou byt nektere jeho prvky prezite - sam pisete, ze v adventurach jde o to vychutnat si pribeh, prostredi a repliky postav. S tim na 100 % souhlasim, a proto mi vadi, ze v GM jsou prvky, ktere mi tenhle zazitek zneprijemnuji. -
-
V prvni rade se omlouvam za svoji cestinu, neni to muj rodny jazyk. Taky vam chci podekovat, ze jste se podujal takrikajic zvednout hozenou rukavici a odpovedet na muj prispevek. I kdyz byl adresovan vam, nepredpokladal jsem, ze se zapojite do diskuze primo, ale tohle jenom poukazuje na profesionalitu jak vasi, tak celeho games.cz jako takoveho. Jsem rad, ze jsem se ve vasem mladem teamu nesklamal a smekam svou namornickou capku. Uz timhle jste si "zajistil moralni vitezstvi" v jakekoliv rozepri kolem recenze samotne. Co se tyka samotneho GM, nema moc smysl dale se dohadovat, protoze vy jste ho hral a dohral, zatimco ja ne.
That said...
Vite, hlavni duvod, proc se my dva neshodneme, je zasadni nazorovy rozchod v otazce, jestli muzeme stare hry hodnotit dnesnimi standardy a naopak. Z vasi odpovedi vyplyva, ze podobne jako vetsina recenzentu jste za prisnou diferenciaci a rozlicni uhol pohledu na rozlicne stare hry, ktery bere do uvahy historicky vyvoj a pod. Ja naopak zastavam nazor, ze hry, ktere byly dobre a zabavne kdysi, zustanou dobrymi navzdycky a nestraceji casem na hodnote. A proc ne? Tim padem obstoji v porovnani s temi dnesnimi (technologicke zpracovani stranou, ale to stejne neni klicove). Skuste si svuj pristup dvojiho metru aplikovat napriklad na literaturu nebo film a uvidite, jak se tahle rozsirena herne-novinarska teorie kritiky zborti.
Tohle je jeden z hlavnich problemu dnesne herni novinariny - kazdorocna opakujici se amnezie (pozor, ted nemluvim o vas, ale o tom, k cemu takovato filozofie dvojiho metru muze vest). Jak jinak by Killzone 2, vsemozne Halos, MWarfary a Unchartedy mohli dostavat vsechna ta 9kova hodnoceni, kdyby je recenzenti jednoduse porovnavali s tim co bylo pred nima? Kdo si dnes vzpomene na Killzone 2 (zly priklad - vzpominky jsou oziveny pripravovanym datadiskem s trojkou v nazvu), hru, ktera v temer nicem nevynikala nad prvni Call of Duty? Ale to snad jiz odbocuji.
Kazdy se dnes ohani argumentem s ruzovyma nostalgickyma brylema. Ja hraju povetsinou starsi hry a jsem spokojen. Vim, neni to dobre pro trh. *3* Zhrnuto a podtrzeno, vase standardy se zjevne vyvijeji (alespon co se tyce adventur), zatimco hry (Jane Janesenove), k jejich smule, patrne ne. Ale ja si jednoduse nemyslim, ze veci, ktere hre vycitate, jsou ty, ktere rozhodnou, jestli se stane nadcasovou klasikou, nebo nikoliv. -
-
jj, diskuze na urovni. : )
Mam ke hram naprosto stejny nazor jako donald. Prijednom bych tedy na jeho reakce navazal a zeptal se pana recenzenta, jak by hodnotil GK3 na skale od 1 do 10?
Je to mozna pro nekoho otazka nemistna, protoze dobra pokrocila. Jenze v pripade Gray Matter nelze hru hodnotit modernimi meritky (nebo lze, ale nerekne to vsem hracskym vrstvam to, co je zajima). Je bezpodminecne nutne k tomu zapojit srovnani s predchozim dilem tvurcu, resp. tvurkyne. A tim je Gabriel Knight 3... Nuze? -
-
Nejsem sice Martin Bach, ale zkusím odpovědět za sebe. Je hodně těžké porovnávat tyto hry, každá je totiž o něčem jiném, má jiný způsob grafiky i ovládání, jiný způsob vyprávění. Je hodně ošidné se zaměřovat na číselné hodnocení, to není příliš vypovídající. Sáj za sebe můžu říct, že GK 3 si určitě ještě několikrát zahraju znovu, protože mě ta hra neskutečně pohltila a i při opětovném hraní si ji dokážu užít (o něčem svědčí i to, že už jsem byl dokonce v oblasti Rennes-le-Chateau i naživo při cestě kolem). Gray Matter si zahraju ještě jednou, až bude hotová čeština. Pak už se k ní asi nevrátím. (a Oxford mě k obdobné návštěvě taky nezlákal).
-
-
dik... necekal jsem ani nahodou, ze by se z Gray Matter mohl stat podobny kult. Kazdopadne jestli to chce hrat velky fanda GK3 jeste jednou, tak to zas tak spatne urcite nebude, a to me uklidnuje. : ) :D
-
-
-
I když o adventurách nevím v podstatě ani zbla musím říct, že tady čtu tu diskusi s maximálním zápalem, protože toto je internetová diskuse na úrovni, děkuji pánové. :D
-
-
-
Zase na druhej strane, par rokov ubehlo a i adventury sa mohli vyvinut lepsie. Mozno preto tak upadli. Tak napriklad vyuzit viac moznosti ako vyriesit dany problem, ist viac nelinearnou cestou k cieli s roznymi moznostmi(mozem najst schovany kluc od dveri nebo ich vypacit tycou nebo skusit prejst cez okno/strechu/suteren atd...). Od GK serie par rokov predsa len ubehlo tak ked tak si aspon mohli odpustit dane nelogicnosti. GK serie byt mala skvele napady zase az tak dobra nebola, dvojka pouzivala otrasne digitalizovane postavy/prostredie a mnohe gameplay prvky boli proste spatne. 3 bola dobra, hlavne koniec ale pred nim vatsina hry slaba. Jedna vec je potencial a druha execution.
-
-
Upadok adventur sposobila najskor znizujuca sa tolerancia americkych hracov k vysokej obtiaznosti a ich neustale sa skracujuci attention span. Inak, ja budem uplne spokojny, ak GM bude hra na urovni GK1, to co hovoris o evolucii je pekna vec, lenze trend je dnes skor opacny: porovnaj leveldesignovu nadheru Quake 1 s primitivizmom urovni v Modern Warfare serii. JRPG sa nikam nepohli prinajmensom 15 rokov, vacsina fanusikov Elder Scrolls (co poznam) sa zhodne na tom, ze Oblivion bol dumbed down odvar Morrowindu a tak dalej a tak podobne....
Ano, rozne sposoby riesenia situacie, ako si mal napriklad v serii Quest for Glory, by boli paradne, ale pre adventuru je rozhodujuci pribeh, dialogy, scenar a hratelnost, ktora tieto zlozky ma zvyraznit.
Priklad z ineho zanru: RPG hra, kde ti NPC sustavne odpovedaju to iste bez ohladu na to, aku moznost dialogu vyberies. Vacsina questov ma len jeden sposob riesenia, vacsinov spocivajuci v najdeni urciteho plot itemu (t.j. kluca) niekde v truhle, aby si sa dostal do urcitej lokacie apod. Quest: najdi isteho cloveka, o ktorom mas informaciu, ze zije v chudobnej stvrti, ale potrebujes ist za X inymi ludmi, aby ti podali viac informacii, bo slum je spletity. Prijdes do slumu a pozries sa na mapu - aha, tri oznacene domceky, obchod, hostinec, chram a kdesi-cosi nepomenovany obytny domcek . Hadaj, kde v "spletitom slume" sa skyva hladana osoba (vyborne ukryta)? Celkom o nicom hra, nemyslis? A co ty na to, ak ti poviem, ze hovorim o Baldur's Gate 2, model zanru, ktora ludi uchvacuje dodnes (vratane mna)?
Vtip je v tom, ze ked je hra naplnena SKVELYM OBSAHOM (velky svet, mnozstvo postav a pribehov, super party members, napinavy pribeh, dobry subojovi system - hrali sme, vsetci dobre pozname), ako to bolo u BG2, clovek odpusti taketo "drobnosti." Podobne tak seria GK bola pre mna naplnena tym druhom skveleho obsahu, ktory adventura ma mat a ktory so uviedol tu vo vyssie polozenom odstavci.
Grafika GK2 mi pride pekna, ale to je otazka vkusu. Na zlu grafiku si clovek zvykne po 30 min. hrania, na debilny pribeh, zly art direction... no, skoda reci. Ze gameplay prvky (neuvadzas ake konkretne) boli spatne je tvoj nazor, na ktory mas posvatne pravo, pre mna GK serie je nielen "dobrou", je to zanrovy vzor. Trojka bola, co do gameplay mechanik, revolucna a napinava od zaciatku do konca. -
-
Mas sice dobre dovody a pravdu v mnohych veciach ale stale nesuhlasim(aspon nie so vsetkym). *5*
Nemyslim si ze upadok adventur nastal koli obtiaznosti ale prave gameplay mechanics. Dobra hra bude mat uspech bez ohladu na jej typ. Obtiaznost je relativna vec, 3D hra i strategia moze byt tak obtiazna ze ju to pochova.
S inym zanrom by som neporovnaval. Napr. RPG hry maju mnhoho inych prvkov, mnohokrat i minihier zakomponovanych do jedinej. Obsahuju bojovy system(akcny alebo iny), minigames, puzles, dialogy atd..
Ted si vezmi adventuru. Jedine co adventura ma je riesenie puzlov a dialogy(pribeh je u mna dolezity v skoro kazdej hre hlavne RPG). Preto ma zaraza ked su tak casto v tychto hrach dialogy suche, zbytocne, od veci a nasilu a ked gameplay je zalozena na casto od veci puzloch a nelogicnostiach. Adventura by sa mala hrat ako interaktivny dej, prirodzene, s rozsiahlymi moznostmi dopracovania sa k cielu, s moznymi dosletkami a zvratmi podla zvolenej cesty... alebo aspon s puzlami ktore davaju zmysel. Nemali by stavat obtiaznost na zakysoch ktore uvadza recenzent GRGL nizsie.
Co sa pribehov v adventurach tyka, je to prva alebo druha najdolezitejsia vec u tohoto typu hier a pozri, vacsinou nic moc. Na dej v BG2(RPG) nema ziadna adventura aka kedy vysla, Xenosaga1-3(RPG) ta dozenie k slzam. Sakra, este i niektore 3D akcne hry maju lepsi dej nez vacsina adventur.
U 2D adventur okrem nakreslenia statickej sceny jedine co treba je zaujimavy dej, dobry voice acting a gameplay/puzles ktore davaju zmysel. Vacsina z toho skoro nikdy neni dost dotiahnuta. Takove RPG(treba BG2 ktore si sam uviedol), to ma aj super dej aj zaujimavy bojovy system aj skvele dialogy aj gameplay a omnoho viac. O-M-N-O-H-O! Samozrejme, veci ako BG2 pridu tak raz za xx rokov ale vezmi gameplay z napr. Fahrenheit, to je typ adventury ktory by prezil. Dodnes nezabudam ako som sa na zaciatku rozhodoval kam skryjem mrtve telo(moznosti!). Hra ma nutila LOGICKY uvazovat v ramci prostredia v ktorom som sa nachadzal s moznymi neskorsimi nasledkami. Ci uz ako celok ta hra sklamala alebo nie je druha vec(mna rozhodne nie), to bol ten spravny smer kam sa mali adventury uberat. Neni to to iste ako s modernymi FPS kde tahas jedinym tunelom, to JE dumbed down. -
-
Suhlas, akurat to, co ty popisujes je najaka idealna hra, ktora az na extremne vzacne vynimky (Quest for Glory seria, Fate of Atlantis) este nebola vytvorena. Mozno by stalo za to zamysliet sa, preco to tak je (velke naklady su jednym z nich - s takymto modelom vlastne vytvaras obsah viacerych hier namiesto jednej - teraz si vezmi, ze tvorcom Gray Matter horko-tazko stacili financie prave akurat na jednu taku hru!). Inak sa s takymto popisom idealnej adventury viem stotoznit, ale zatial nam neostava nic ine, ako hrat klasiky od Sierry a Lucasov.
S nic moc pribehmi v adventurach sa da suhlasit. Aj pribeh takych zanrovych modiel ako Broken Sword mi pride slaby. To je prave dovod glorifikacie GK serie, ktorej pribeh je uspokojivy vo vsetkych aspektoch. Na druhej strane, nejaky subojovy system a spol. by v kontexte tej hry nedavali zmysel, takze nemozno povedat, ze adventury su zanrom podradnym RPGckam... Maju skratka ine zameranie.
Jo a Fahrenheit je skvostna hra, ale nie je to adventura. Je to interaktivny film, ktoreho herna napln, ako vies, z vacsej casti stoji na sekvenciach zalozenych na postrehu, resp. quick-time eventoch. (Takze by sme ho mohli klasifikovat skor ako akcnu hru.) Chybala mi v nej trochu vacsia herna hlbka a pocit, ze NIECO riesis, aky mam z hrania Knightov alebo takeho Discworld Noir.
Problemy, ktore riesis vo Fahrenheite, su z vacsej casti len tak naoko - ja som bol takisto odvareny z uvodnej sekvencie na zachodoch, pokym som nezistil, ze v podstate vobec nezalezi na tom, co z tej sirokej plejady cinnosti porobis, klucovy je len jeden ci dva ukony (t.j. umyt sa a vybehnut), ostatne je len iluzia, ktorej kuzlo rychlo vyprcha. Horsie su uz cinnosti typu "napodobujeme pohybmi analogovych pak na gamepade lezenie hrdinu po plote, aby mal hrac pocit, ze (okrem tych matrixovskych uhybaciek) daco v tej hre robi"... Takze, ak smiem pouzit tvoje formulacie, Fahrenheit ako celok nesklamala, ale nemyslim si, ze by to bol ten spravny smer, kam by sa mali adventury uberat. *3*
To hra, kde tvoje ciny mali skutocne dosledky, bol The Last Express, titul, ktory trestuhodne chyba na zoznamoch vynimocnych adventiek... -
Nemam vela casu, tak sa zatial vyjadrim len k prvemu odstavcu.
"Dobra hra bude mat uspech bez ohladu na jej typ."
Chces tym povedat, že kusky ako napr. Toonstruck, Psychonauts (otrepany priklad a trochu sporny, Tim Schafer sa u tejto hry v rozhovoroch vyjadroval prekvapivo spokojne, co sa tyka trzieb) prepadli nie kvoli prislusnosti k obskurnemu zanru / bizarnosti, ale preto, ze jednoducho neboli dobre? Ze kazdy rok vydavana nova CoD ma uspech vdaka tomu, ze je skvelo nadesignovana a nema to nic spolocne s jej prislusnostou k FPS zanru? Chces povedat, ze studio Access je nutene vyrabat pritrouble casual hry a Troika zanikla preto, ze ich hry jednoducho "na to nemali"?.
Uspech a kvalita hry su dve velmi odlisne veliciny, jedna nepodmienuje druhu.
Zatial tolko. Cheerio. *3* -
-
Opat mas pravdu ale opat nevidis cely obraz(sorry *1* ). Za prve hry ako CoD stavia na uspechu predoslych dielov, hlavne prveho. Nemyslim ze im zas tak strasne vynasaju(posledne malo i EA financne problemy pokial viem) a ak ano tak preto ze idu jednoduchsie/rychlejsie/lacnejsie vytvorit.
Za druhe, v dobe ked leteli pecky ako BG1,2, Planescape, Fallout1,2 atd. bol trh nimi dostatocne syteny. Inak povedane, v tej doby vychadzalo hodne vela dobrych hier a bol to takovy "standard". Nikdo si vtedy neuvedomoval jak sa veci casom prepadnu, pozri napriklad dnes ako si aspon trochu jedinecne hry ludia vazia: Drakensang1 bol podla mna nudny, ale mal hlbku a nasiel si dost priaznivcov. Vezmi si uspech DragonAge, nema na vyzsie uvedene hry ale nic lepsie sa dnes nerobi. Preto si myslim ze keby dnes vysla hra ako BG2... dajme tomu BG3, dosiahla by i komercny uspech.
Posledna vec je ze RPG hry su pre niektorych moc zlozite(podobne ako simulatory), ale adventury nie a ani nemusia prilis byt aby boli dobre. A v adventurach ani netreba mat dobre reflexy. A preto: ak adventurny zaner upada, je to hlavne koli zlemu gameplay navrhu. K dobrej adventure sa kazdy rad posadi a neha sa vtiahnut do deja, pokojne si zahra po praci, pred spanim atd. Ale k hre ktora hraca frustruje nezmyselne navrhnutymi "triggermi" k postupu, od veci puzzlami, nulovymi volbami a moznostmi v postupe a u puzzlov(a hlavne adventura ktora ma v tomto excelovat nad vsetkym ostatnym pretoze puzzles a postup dejom je hlavna napln tychto hier)... to neni preto ze onen zaner nema dnes taky uspech to je preto ze s nim i jeho problemamy po 20+ rokoch stale nik nic nespravil.
-
-
-
-
-
Ve Score hra dostala myslím 83%.
-
-
když už jsme u toho v Levelu dostala 7/10 taky od adventurního specialisty
-
-
Tichacek?
-
-
Jj, dostala od BigPetera 7/10. A byl v hodně podobných rozpacích, jako já - v době psaní recenze zvažoval mezi 7 a 8. Nakonec se přiklonil k sedmičce. Gray Matter prostě musí hráči sednout. Má své plusy i mínusy.
-
Ano
-
-
-
njn, Michal Jakl je adventurni specialista, to hned jinak vypada... *3* Myslim, ze mel vytky jenom k technickemu zpracovani, coz, i kdyz mne osobne se to nezamlouva, je uplne legitimni nazor (soudim z doslechu, recenzi samotnou jsem necet).
-
-
Hm až na to, že jsem se z té Jaklovy recenze nedozvěděl vůbec nic o příběhu, pořád tam řešil grafiku, autorku, všechno možné jen ne příběh, takže vlastně ani nevím, o čem ta hra vlastně je. Pěkný odborník teda. *7*
-
-
Mozna chtel co nejmene spoilerovat? Pri vybornych pribezich plati, cim min toho vis pred samotnim hranim, tim lip. Ja jsem si napriklad uplne znicil prvni akt MGS4 kvuli tomu, ze jsem znal jiz vsechny uvolnene trailery zpameti. ... Jinak nemohu posoudit, necetl jsem, vyjadruju se jenom k hodnoceni v ramci hodnoticich zasad Score. Michala Jakla znam jako jedneho z nejctivejsich soucasnych ceskych videohernich zurnalistu s velikym rozhledem v problematice. Recenzi na GM mohl klidne zpackat, co ja vim, ale alespon ho ohodnotil dustojnou znamkou.
-
-
-
-
tak recenzi jsem si přečetl a nepřijde mi vyloženě negativní. navíc hodnocení 6 považuji za nadprůměr, spousta her se sedmičkou jsou moje best tituly. dát hře nějaké celkové hodnocení, se kterým budou všichni souhlasit, je nemožné. u filmů rovněž se spoustou recenzí nesouhlasím, to je ale vcelku normální. recenzent by měl dílo ohodnotit jako celek. recenze mi přijde slušná, i když mně na ní vadí něco jiného. působí na mně tak, jako by byla šitá horkou jehlou, je to takové neucelené, skoro bych řekl prosté informací. samozřejmě spoilery jsou nepřípustné, ale popravdě po přečtení recenze prakticky nic nevím, netuším ani, co od dané hry čekat, nečekat (až na pár velmi strohých technických detailů).
njn, není nad videorecenze.
-
-
Gray Matter se mi moc líbila, dal bych jí 8/10 nebo 9/10, a to říkám jako velký fanoušek série o Gabrielu Knightovi. Na druhou stranu ale chápu výtky recenzenta, má v lecčems pravdu. Gray Matter je hodně specifická hra, podle mě je především o náladě, hudbě, pocitech. Příběh Gray Matter je hezký, ale rozhodně nenít tak zajímavý jako u libovolného dílu Gabriela Knighta. Obzvlášť starší hráče nicméně Gray Matter může zaujmout zadumanou atmosférou, náladovou grafikou a hudbou. Gray Matter si mimořádně cením proto, že jde zcela proti trendu moderních her, nepodbízí se, není pro každého, nesnaží se být senzační a bombastická. Je to celkem nenápadná hra, ale o to víc pak překvapí několika skutečně skvělými místy. Souhlasím s výtkami v recenzi, ale přesto se mi hra moc líbila a doporučuji jí všem citlivějším a starším hráčům, kteří nehráli adventury kvůli puzzlům, ale spíš kvůli rozhovorům, grafice a atmosféře.
-
tohle ze ma byt recenze? skoro jako by to autor ani nehral, vetsina textu jsou jen prazdny fraze, ktery by se hodily skoro na jakoukoliv adventuru.. a kdyz autor uz nekde neco vytyka, vubec nezmini proc, priklady vesmes zadne. gray matter jsem dohral a je to v prvni rade o pribehu, o atmosfere, o napeti a o promyslenem pribehu, ktery je hraci davkovan postupne a musim rict i bravurne. kdo jiny, nez jane jensen by v deji, kde za celou dobu zemre vsehovsudy pouze jedina postava, dokazal vykresat drama, ktere v dnesni dobe nema obdoby.
-
Je tedy fakt, ze recenzi (na takto ocekavanou hru - zvlast zdejsim 30+ PC fans publikem *4* ) spousta veci chybi. Nedostatecne nastineny pribeh, vubec neni zrejme v cem je vyjimecny, proc me ma zaujmout atd. - a to mi u adventury opravdu vadi. Nekomentovana tech. stranka hry.
Nadruhou stranu se diky teto strucnosti rozbehla vazne zajimava diskuze, ktera mozna svou informativnosti prekonava jakkoli dlouhou a dukladnou recenzi *4* . Takze vlastne dik -
Gray Matter mam predobjednanou a tesim se na ni jak malej, verim, ze me nezklame. K recenzi bych napsal jen jedno - mel to psat Lukas Grygar *3*
-
-
Souhlas, ač považuji Michala za seriozního autora, jeho recenze se často shodují s mým názorem a nepochybuji že přistupoval k této hře zcela objektivně, mám dojem že adventury nejsou jeho oblíbeným žánrem a neměl by je recenzovat.
-
-
Vidíš, a já měl zase vždycky dojem, že je to jeden z jeho nejmilejších žánrů. :)
-
-
tato hra je dobra adventura nemaj strachu
-
-
Přátelé, já myslím, že není na místě do Martina Bacha tolik šít. Jeho výtky jsou podložené - to prostě nikdo nemůže popřít. A jakou kdo dá těm výtkám váhu, to už je věc osobního názoru a vkusu. Faktem je, že Gray Matter je HODNĚ rozporuplná hra. Už když jsem já tuhle hru recenzoval, a to bylo dřív, než vyšla v Německu a tudíž nebyla na webu publikovaná jediná recenze, jsem tvrdil, že tahla hra bude hrozně rozporuplná a její hodnocení budou lítat od 6 po 10 podle toho, jak koho pohltí příběh a jak kdo k té hře přistoupí. A zdá se, že tomu tak skutečně je. Na Gray Matter se dá dívat různými pohledy téměř ve všech směrech.
1) Příběh. Pro někoho je scénář úžasně osobitý a originální. Souhlasím s tím. Pro jiné není dostatečně pohlcující a tajemný, jako byly scénáře Gabriela Knighta. Také souhlasím. Jane stvořila něco JINÉHO, co nesedne každému. V tom je podle mne skrytý celý problém.
2) Hratelnost. Gray Matter je old school adventura se všemi pozitivy i negativy. A opět se na to můžeme dívat různě. Hra používá praktiky, které známe z Gabrielů, a pouze je jemně zjednodušuje tím, že například není tolik interaktivních objektů na lokacích nebo je k dispozici funkce označení všech objektů na obrazovce. Ale triggery zde jsou. Jsou to staré praktiky, které ti, co jsou na ně zvyklí (třeba já), přejdou bez povšimnutí, ale novým hráčům nebo těm, kteří vidí i za hranice žánru adventur, vadí - berou je jako překážky. Stejně tak pokud je člověk ohromen příběhem, hledí vcelku slepě k některým nedostatkům v hratelnosti. Souhlasím s tím, že kouzelnické minihry se moc nepovedly, nevyžadují po hráči žádnou kreativitu, jsou stereotypní. Stejně tak některé úkoly, které spočívají jen v hledání konkrétních věcí v Dread Hill House nebo v parku, mají k tomu, aby hráče nadchnuly, hodně daleko. Ale zase - buď to akceptujete jako obstojnou a standardní "výplň" k tomu, abyste se posunuli dál ve skvělém v příběhu, a nebo to berete jako překážku.
Takže abych shrnul to, co jsem chtěl říct: v Gray Matter jde o jediné: jak moc si zamilujete příběh. Pokud vás příběh okouzlí, neuvidíte, anebo mávnutím ruky přejdete, řadu drobných negativ. Pokud vás příběh nedostane do kolen, tak ty negativa uvidíte snáze a budete je mnohem víc vnímat. Tohle je případ Martina Bacha a trošku i můj, i když já mám ve zvyku "drobnosti" přecházet a soustředit se jen na výraznější nedostatky, kterých ale zase na Gray Matter tolik není (nemluvím o technické stránce). -
-
A to je to technicky tak spatne? V recenzi se o grafice a technicke strance hry nepise a podle screenu se mi zda, ze to vypada lip nez napr. Still life nebo Secret files?
-
-
Pokud bych měl hovořit za sebe, tak mi grafické zpracování nepřišlo špatné. Trochu slabší je to s animacemi (úplně specifický "umělecký" styl pak mají animované sekvence, které mi teda nesedly vůbec a osobně je považuju za jedno z největších zklamání). Hudba je velmi dobrá a atmosférická, anglický dabing se taky povedl. Stručně řečeno - není to žádny technologický zázrak, ale propadák taky ne.
-
Já nechtěl technologii rozebírat, protože není z mého pohledu tak podstatná, ale problém Gray Matter je v animacích. Grafika pozadí je hezká, hudba a dabing perfektní, ale animace postav jsou toporné, nepřesné, a animované sekvence mi ve formě polostatických artworků také moc nesedly. Kdybych měl Gray Matter po stránce animací srovnávat s Heavy Rain, tak je to jako srovnávat mrtvolu s opodál soutěžícím atletem. Ale tohle není v mém pohledu pro Gray Matter klíčový ukazatel, i když samozřejmě pokud by dialogy a nehratelné scénky byly zpracovány filmovým způsobem, zanechaly by v člověku diametrálně odlišný dojem. Ale kdyby chyby. Rozpočet byl hodně přiškrcený, s tím Jane nemohla nic dělat.
-
-
S tímto názorem plně souhlasím *2*
-
-
tak pozor, tato adventura mala do seba vela, po jej dohrani som bol z nej uplne vedla...to ze bola hra staromodne spracovana bolo len pricinou malych financnych prostriedkov..ja som si praveze hovoril, ze je to vazne uzasne urobit taku skvelu hru a pritom nas nemusela nijak ohurovat renderovanymi videami a podobne...a inak co to trepe? pri carovani pokus, omyl? ja som si raz precital postup a vzdy mi to vyslo na prvykrat...asi len nevie porozumiet textu
-
kdyby se tak radši objevilo pokračování longest journey & dreamfallu...
-
-
Nop, v Norsku teď letí MMO hry (Age of Conan a teď se dělá na The Secret Worldu), na Dreamfall Chapters není čas. Ale naděje umírá poslední, Ragnar Torquis (autor příběhu) na hru nezapomněl a Funcom s trochou štěstí další pravděpodobně ne zcela úspěšnou MMO hru (připomíná dost Hellgate London) ustojí...
-
joooo tak na to se tesim uz hodne dlouho *2*
-
-
To GRGL: Založ si svoje vlastní nakladatelství, protože ty kecáš jako když tiskneš.
-
Jestli muzu udelat promo Davedesademu, tak si taky prectete tohle http://angryplayer.blogspot.com/2010/11/gray-matter.html snad se Martin Bach neurazi, ale podle me kvalitnejsi text nez tato recenze (nehlede na nazor).
-
-
Robotrone, proč tady dávaš odkazy na web, jehož autor je warezák a hru si stáhl? to mi tedy moc nesedí do tvé role bojovníka proti pirátství *8*
nebo máš snad nějaký rozumný důvod, jak k té hře přišel, když v době kdy ten článek psal, nebylo na světě ještě ani demo?! *3* -
-
Jen pomalu s tema narcenimi - Dave si klidne koupi i NEKOLIK verzii hry, kdyz se mu opravdu libi (MGS 4, podle nej nejlepsi hra desetileti - tu ma 5x).
-
-
no první mě tu bez rozmýšlení nakrl Robotron, čili jsem mu to dal k zamyšlení, že ne každý, kdo hru (ne)hrál hned musí být pirát...Dave de Sade si pro GM dozajista jel do Německa hned v den vydání *5*
-
-
Mozna Davedesade pro svuj text hral Gray Matter z warezu (nevim), ale taky si hry kupuje. Nevadi mi, kdyz si nekdo obcas stahne hru z warezu (a pak si hru pripadne koupi) zvlaste pro potreby, kdyz o ni neco napise na net, cimz prispiva k jejimu zviditelneni. Co mi ale vadi jsou idioti, notoricti stahovaci, kteri stahnou kazdou novou hru a pak je jeste vsude pomlouvaji, jak jsou spatne a debilni (viz tvoje slova). Myslim, ze bys nemel uz nic psat, spis by ses mel zamyslet....
-
-
a proč by ne? s hrou jakous takous zkušenost mám, tak jsem ji popsal, příště se spíš zamysli ty než někoho obviníš z tak těžkého zločinu *3*
-
-
Jiste, tvuj znamy, veliky fanda adventur, ktery nemuze dva mesice vydrzet a radeji si hned hru koupi z nemecka (tehdy ani nemel jistotu, jak je to s anglictinou) hru pujci tobe, protoze ty klasicke debilni adventury nemas rad (tva slova). Presto si vylozene pujcujes Gray Matter (schvalne, jaka je tam ochrana?) i kdyz ten zanr ti nic nerika, jen proto, aby sis to zahral a do diskuse napsal ubohy prispevek, jak se ti hra nelibi.
Jo a mimochodem, pujcovat si hry od kamarada take neni legalni. Na zacatku jsem te zadal, aby sis nevymyslel pohadku, takze sis to mohl odpustit, ale neodpustil... -
-
přesně tak, očerňovací kampaň v bolševickém stylu se podařila a ted mu už nikdo jeho pravdu neuvěří, vždyť je to přece zlý pirát *8*
jo soudruzi, ale kdyby tu mazal všem med kolem huby, to by nikdo neřešil, jestli stáhl nebo nestáhl, to by jsme pěli internacionálu všichni pěkně dokola *4*
chápu to správně? -
Prosím už na toho osla (GRGL) nereagujte. At si to hrál jak chce.
-
Pohádky si tady z vlastního vzteku vymýšlíš akorát ty...o boj proti pirátství ti také nejde, což tvé příspěvky jen potvrzují, naopak ho podporuješ a pravděpodobně i ve velkém provozuješ, celá podstata tkví v tom, že se někdo opovážil napsat negativní názor, tak prostě musí být pirát, prober se človeče *7*
adventury mám rád, ale ne takovhlé debilní puzlíky jako v GM, ostatně Martin Bach o tom v recenzi píše taky, akorát že je to profesionál tak bez silných slov *5*
i když debilní je pořád v normě a popisovaná situace prostě debilní je *1*
a nakonec to nejlepší
známý si hru nestáhl, nekoupil, přesto jsem ji u něj hrál, nevěříš? vidíš a přesto se to stalo *2*
-
-
-
-
-
Tento odkaz mi zas přijde zaujatý opačným způsobem, když se podívate na text od Bacha tak vyjmenovává neduhy této hry a proto dává relativně nízké hodnocení a o těch se autor na blogu ani nezmíní.
-
-
Samozřejmě, že je zaujatý. Svým způsobem každá recenze je zaujatá. Faktem je, že Gray Matter je trochu něco jiného, než Gabriel Knight a je potřeba to tak brát. Příběh není tak tajemný, je trochu civilnější, ale část záhad a tajemna je tam pořád. Na rozdíl od recenzenta nepovažuju úkoly k dostání se do kouzelnického klubu za zápor, přišly mě celkem zajímavé a určitě do hry patří. Je to ta civilnější část příběhu, která pomůže odpočinout od pátrání po záhadách. Totéž je s aktivací předmětů až po určitých činnostech. Taky to nemám příliš v lásce, ale jsou prostě pasáže, kdy to autoři potřebují použít až v určitých případech a pokud to není příliš často a dá se to logicky odůvodnit, tak proč ne... Naopak mi hodně chybí zmínka o propracovanosti celého příběhu a výborně napsaných dialozích, propracovaných charakterech postav, velice povedeném anglickém dabingu. Bodovací systém je hodně velkým motivátorem, který žene hráče za hledáním nepovinných úkolů (o těch v recenzi taky není zmínka, byť nejsou tak podstatné), inteligentní mapa ve stylu GK3 ukazuje, kde je potřeba ještě něco udělat k úspěšnému dokončení kapitoly (a dokonce barevně odlišuje, kde je potřeba udělat povinné a kde nepovinné kroky).
Na závěr bych si dovolil to shrnout citací BigPetera, který ji nestihl použít v recenzi, takže ji snad můžu použít zde - "Hra má nezajímavou hratelnost. Ona je sice logická, přímo související s příběhem, dobře strukturovaná, ale zároveň je nezajímavá
až nudná."
Proto píšu od začátku, že tato hra (a hlavně konkrétně příběh a styl jeho vyprávění) musí hráči sednout. Pokud je to jeho šálek kávy, dokáže se pro hru nadchnout a může to interně hodnotit jako 9/10. Pokud ale na tento způsob nepřistoupí a "nedostane se do hry", pak i těch 6/10 může být reálných. -
-
Neplanujete zavest neco jako "druhou stranu mince"? Bez tohohle komentare mi recenze prijde ponekud nekompletni.
-
-
Nevyjmenovava je proto, ze jde o Bachova subjektivni negativa, vyplivajici z jeho vztahu k tomu zanru. Mne osobne jako negativa neprijdou, nebo alespon ne jako neco, za co se udeluje 6.
-
Je písaný očami fanúšika série GK, čo mohlo vo výslednom hodnotení dopadnúť pre hru horšie, keby sa nepodarila. Celkovo je táto recenzia podrobnejšia a mne sa páčila viac ako recenzia tu a viem si podľa nej vytvoriť o GM lepšiu predstavu.
-
-
Predbehls me, Robotrone! *3*
-