Přejít na výpis diskuzí
Historie adventur #6: krize, smrt, zmrtvýchvstání a budoucnost
13.8.2011 | Petr Ticháček
62 příspěvků
-
Je to jednoduché - adventury jsou v krizi, protože nutí hráče přemýšlet a logicky uvažovat a bohužel většina současných hráčů jaksi nemá čím...
-
-
Adventury nejsou v kurzu, protoze nevyhovuji hrani na konzolich, a klasicke schema adventur je technicky zastarale, neda se srovnavat s technologickou vyspelosti her jako napr. Mass Effect. Lidi si nekupuji vykonna PC akonzole, aby na tom hrali hry, ktere jsou zpracovanim hluboko pod moznostmi soucasneho hardwaru. Proto se adventury transformuji do smesice zanru jako L.A.Noire, ci Heavy Rain, coz jsou technicke spicky, i obsahuji adventurni prvky.
Navic jen malo adventur poskytovalo ten luxus, nad hrou a jejim dalsim postupem opravdu premyslet. Vetsinou slo o nahodne kombinovani predmetu. Pokud cloveku neni vylozene odporna akce, tak hry jako Dragon Age, zminene Mass Effect, La Noire a Heavy Rain, ktere cast adventur obsahuji, nejsou vubec spatne... (a rozhodne ne hloupe hry pro hrace, kteri jak rikas, nemaji cim premyslet....) -
-
"Navic jen malo adventur poskytovalo ten luxus, nad hrou a jejim dalsim postupem opravdu premyslet."
Jsi si timto soudem jisty? Hral jsem docela dost adventur predevsim z 90.let a tenhle pocit nemam. Nektere i slavne kousky jsou tim povestne, ale v drtive vetsine tech, co jsem hral byly nelogicke veci vyjimkou. -
-
Logicky to je, az kdyz na to prijdes, ale jen v malo adventurach, a v malo pripadech bylo mozne predem vydedukovat, jak presne postupovat a rovnou to provyst bez toho, abych jako blazen zkousel vsechno na vsechno. Problem adventur tehle adventur byl, ze poskytuji jen jednu zamyslenou moznost reseni. Kdyz se ale zamyslis nad tim, jak bys situaci resil ty, vetsinou to nebyva to same, co zamysleli tvurci. I kdyz to jejich je "logicke".
-
-
No to, ze existoval jen jeden zpusob reseni mi tedy vubec nevadilo. A zkouset vsechno na vsechno? Nekdy ano, ale ty to pises jako by to byla vlastnost vsech tehdejsich adventur a s tim proste nesouhlasim. Co me nejvic vadi na starych adventurach jsou dead-endy, kdy ti hra ani neoznami, ze vlastne nemuzes hru dohrat, protoze jsi neco udelal jinak nez tvurci zamysleli.
-
-
Me to taky nevadilo, driv. Ale ted kdyz hraju soucasny hry jako Heavy Rain, tak vim, ze mohou jit adventury mnohem dal... A uz se na to divam jinak.
-
-
-
-
-
-
"1,5 bilionu dolarů"
neplést si americký bilion a evropský. jde samozřejmě o miliardy -
-
Aneb systém Metrický vs Imperiální...
-
-
to nemá co dělat s metrickým systémem... metrický systém je systém jednotek, číselné škály jsou systémy prefixů a sufixů pro popis vysokých čísel.
-
-
-
Fahrenheit - pro mě naprostá legenda.
-
Fahrenheit je nejlepší adventura, co jsem kdy hrál. Doporučuju. *4*
-
-
jo a ovlada svet modrofialovy tym, nebo oranzovocerveny? opravdu nejlepsi adventura s chytrym pribehem *7*
-
-
Už ať FunCom dokončí Secret World a vrhne se na pokračování The Longest Journey. Opravdu královna adventur! *4*
-
A coz takhle Omikron: Nomad Soul, nic? Little Big Adventure, DreamWeb, Gobliins, Outcast, Neverhood, Sanitarium nebo Nightlong, taky nic? Spousta zasadnich (nebo pro zanr necim zajimavych/prinosnych) her mi v tomhle serialu chybi.
-
-
To by byl ten seriál nekonečný... A nezapomeňte, že jde stále jen o jen upravený přepis hodinové přednášky. Všechno má své limity, bohužel.
-
-
Ja vim ;) to jen ze nektere zminene kousky (v celem serialu) bych s klidnym srdcem presel, vynechal a radeji zaradil nekterou z tech co jsem pripomenul. Chapu treba zvlastni kapitoly pro hry od Sierry a LucasArts, ale napriklad nebohe Cryo bylo zmineno az s Atlantisem a Omni3D (pritom taky prukopnicili na CD-ROM a s 3D animaci), nevidel jsem tusim ani Coktel Vision, hry od Benoit Sokala... urcite by toho bylo vic.
Ale jasne, kazdy bysme tu historii asi pojal po svem, mel vlastni deleni i milniky. Urcite jsme vsichni nemohli hrat vsechno co vyslo a o tom co bylo zasadni, zlomove a prinosne pro zanr by se patrne strhla taky plamenna debata. Tehdy i ted. ;)
-
-
Tak je to jen clanek, ne encyklopedie :) Kazdy povazuje za zasadni neco jineho.
-
-
Výborný článek, jen ten Heavy Rain byl řekl bych dost přechválen - mimika byla hrozná, scénář místy otřesný. Celkově dobrá hra, ale čekal jsem mnohem víc. I ten Fahrenheit bych hodnotil výše, přes ten zpackaný konec. A prodeje..ani ne 2 miliony kopií nejsou zas taková sláva na hru jež je ve vývoji 5 let a stojí desítky milionů.
-
Mne osobně vždy bavili a hlavně zaujali téměř výhradně ručně kreslené adventury. Zatímco se totiž "plahočím" za výsledkem a řešením, můžu sledovat tu krásnou ruční práci. Broken Sword, RUnaway je tedy moje krev. Právě období 3D her, a převádění adventur do hnusné 3D grafiky (Gabriel k. 3, Dreamfall) mě totálně odradily od hraní adventur, a na dost dlouhou dobu jsem hraní přerušil. Z poslední doby mě zaujal jen Runaway, Posel smrti 3 a A Vampyre story, které jak se zdá své epizodické dobrodružství ani nedokončí.
-
-
Grim Fandango je dobry, aj ked je 3D.
-
Nejsem typickym hracem adventur. Za svuj zivot jsem dohral jen par skvostu-The Longest Journey a pokracovani Dreamfall(mimochodem u teto hry se mi grafika libila) a pak samozrejme Syberii 1 a 2(jedna z nejlepsich PC her vubec). Ale dokazu te pochopit. Kdyz mi grafika nesedne,dokaze znicit dojem i z dobre hry.
-
-
S tou Syberiou by som az tak nesuhlasil. Nie je zla, ale nie vynimocna. Hry nevyuzili svoj potencial.
-
-
-
Super články, všechny jsem zhltnul. Měl bych zároveň dotaz na zde přítomné, asi není úplně na správném místě, ale třeba mi poradíte. Chtěl bych si - právě na ty remaky adventurek a podobně - koupit Androidovský tablet. Měl by být za rozumnou cenu, protože autobusem nejezdím a využití možná nebude velké, spíš jako trochu hračka. Zároveň by ale měl hezky reprezentovat androidí platformu, protože mě docela zajímá, určitě by měl mít přístup na android market a takové ty věci. Nemá někdo nějaké doporučení?
-
-
Obavam se, ze tablet, zaslibeny adventuram, je spis iPad. Tady nejaky dobrodinec udrzuje seznam vsech adventur pro iOS: http://flexlists.com/view.php?list_id=17866
-
-
I na androidu by mel fungovat ScummVM, takze zasoba adventur je znacna.
-
-
-
A čo napríklad Syberia?Tiež legenda
-
-
Legenda ano, ale ze zástupců 2,5D adventur jsem vybíral dvě hry a vybral jsem Runaway a Posla smrti. Syberia byla třetí v pořadí jako náhradník :-) Spíš mne překvapuje, že mi tu nikdo neotloukl o hlavu nepřítomnost Broken Swordu - vyjma jedné větičky v rámci CZ lokalizací. To je mnohem větší legenda než Syberia, ale nezmínil jsem ho záměrně, protože mi nezapadal do koncepce článku a pro vývoj žánru nebyl zlomový ani revoluční. Souvisí to s tím, co jsem uvedl hned na začátku prvního dílu tohohle seriálu, a pro úplnost to ještě jednou zopakuji: "Nepokusím se vám historii přiblížit prostřednictvím těch nejslavnějších a nejlegendárnějších titulů, z nichž mnohé se v tomhle seriálu nedočkají ani zmínky. Spíše se budu věnovat jednotlivým historickým etapám, které dokumentují vzestupy a pády adventur v jejich čtyřicetileté historii."
-
-
Jen malá poznámka pro upřesnění (nebo spíš pro zajímavost,která by zrovna Tebe mohla zaujmout)- Posel Smrti, alespoň ten první, nebyl z technického hlediska 2,5D adventura, ale plně 2D adventura. Ty postavy tehdy ještě nebyly ve 3d, ale byly to animované sprity tak jako v adventurách léta před ním. Až Nibiru bylo první 2,5D adventurou od Future Games.
Jinak moc pěkný seriál :-) -
-
Myslíš Posel bohů, ne Posel smrti, dvě odlišné hry.
-
-
Broken Sworda jsem mel v umyslu vytknout, slusne receno, ale uz sem nechtel bejt fakt za trolla. Ale ted se teda ozvat musim. Ze Broken Sword nebyl zlomovy a revolucni pro vyvoj zanru? V jakym smyslu? Jak muze byt bezpochyb nejlepsi hra ve svem zanru nedulezita pro vyvoj adventur? Kdybych delal adventury, Broken Sword by byl prvni, s kterym bych se pomeroval, mel bych ji jako vidinu nejlepsi hry klasickych 2d adventur (myslim 1 a 2). To je jako delat clanek o vzniku filmu a filmove komedie a nezminit Charlieho Chaplina ;)
-
-
OK, tak v čem tedy byl Broken Sword tak revoluční? Jaké nové prvky představil, které by ovlivnily následný vývoj žánru? Z mého pohledu to byla "jen" všestranně naprosto precizně zpracovaná klasická point-and-click adventura. Chaplin byl ve filmu první, Broken Sword ani zdaleka. V žádném případě mu neupírám jeho velké kvality, ale prostě nebyl zlomový. Jó, kdybych do seriálu zařadil kapitolu o nejlepších adventurách poloviny devadesátých let, byl by samozřejmě na prvním místě a v těsném závěsu by byly DiscWorldy, Simonové, hry od Legendu a další a další. Ale o tomhle tenhle seriál nebyl.
-
-
Zlomovy byl prave v tom, ze dotahl vsechny principy a mechaniky adventur k dokonalosti. Od te doby se vlastne neobjevila zadna lepsi adventura nez Broken Sword, pokud to bereme jako ciste adventury. Broken Sword je vrchol zanru. Chapu, ze to beres jako prinos ve smyslu inovace, nejakeho prvku, neceho, co predtim nikdo nepouzil, ale to je moc konkretni definice, jak hovorit o historii adventura, odepise to prave ty nejlepsi tytuly, o kterych by se urcite zminit melo. Navrhuju napsat jeste jeden dil nakonec jako bonus, nejlepsi adventury v historii minimalne podle Petra Tichacka :)
-
-
OK. Tohle nejsou nejlepší advenrury v historii, ale top10 adventur, které mě osobně nejvíc oslovily a nejvíc bavily (řazeno chronologicky):
Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge (1991), Indiana Jones and the Fate of Atlantis (1992), Simon the Sorcerer II (1995), The Pandora Directive (1996), Broken Sword: The Shadow of the Templars (1996), DiscWorld II (1996), Blade Runner (1997), Grim Fandango (1998), Gabriel Knight 3 (1999), The Longest Journey (2000).
Záměrně neuvádím hry z poslední desetiletky, ty je potřeba nechat chvíli usadit a až po letech usoudit, jestli opravdu byly tak jedinečné, jak se v době vydání zdají. -
To je skoda, tak aspon v diskusi, pro zajimavost :)
-
Pánové, tak to zase ne - jednak tenhle seriál je uzavřen, a pak - osobně takový seznam nemám a byl by hrozně, hrozně subjektivní, ovlivněný osobními zážitky a nostalgií. Zfleku bych byl schopen jmenovat svoje top5, ale bez pořadí - kromě prvního místa :-). A jako oficiální článek bych ho určitě neprezentoval. Nanejvýš tady v diskusi...
-
za výpis skvostů adventurní historie podle BigPetera se rozhodně přimlouvám
-
-
-
-
-
jj Syberia je výborná
-
Také mi tam chybí !!!
-