Přejít na výpis diskuzí
Kdo ovlivňuje koho: filmy i hry si vzájemně kradou estetiku
25.8.2012 | Ladislav Loukota
124 příspěvků
-
Tak tohle si myslíš? Ne.
-
A co Uwe Boll?
-
To bude nejspíš tím, že jakákoliv česká kultura byla systematicky ničena nejdřív Nacisty a pak Sověty. Jediné kulturní bohatství ČR je klasická hudba, architektura a svíčková. A jediná tradiční česká hodnota je snažit se všechno "vochcat".
-
a je tvá kultura čistá a bílá?
-
Videohry, pokud se omezíme na "AAA scénu", která je jejich výkladní skříní, jsou historicky produktem Japonska a Spojených států. Hollywood je také primárně americký vývozní artikl, ale už to není tak snadné, protože mezi nejvlivější "americké" režiséry patří němečtí emigranti a briští/australští fachmani. Američani prostě umějí zkombinovat zábavu a průmysl, z čehož platí, že jejich produkty (které často nevytváří rodilý Američan) ovlivňují vkus diváků i za jejich hranice. Myslím, že "podbízení" americké kultury není jenom nějaký mediální konstrukt - lidi to prostě chtějí, protože to s nima rezonuje, a média o tom proto píšou.
Řekl bych, že dnes už nelze co se týče estetiky a kultury jasně rozlišovat na "americkou" nebo "českou" kinematografii nebo herní produkci. Pán níže zmiňuje jako jeden z "herně" nejzajímavějších filmů mmj. Tintina (předloha pocházející z Belgie) a REC (předloha pocházející ze Španělska). Vznikají i české žánrové filmy, tak kde je nějaká jasná původnost pramenící z národní kultury? Kultura masovějších filmů se navzájem míchá a ovlivňuje. Samozřejmě by mohlo být zajímavé porovnat takové autorské filmy Bély Tarra s postupy ve hrách (třeba jeho práci s prostorem a minem střihů), ale to by byla spíše taková nesouvisející zajímavůstka, u které je nemožné rozlišit, jestli by šlo o vliv her nebo prostě autorskou vizi. Ona "first-person kamera" se objevila i ve Spalovači mrtvol nebo Smrt si říká Engelchen, a vlivem FPS videoher to tehdy asi nebylo. -
Ano, já nenapadám téma článku. Jen mi tam chybí klíčový prvek.
-
Mainstream je to, co tvoří popkulturu, proto je ho třeba studovat stejně jako cokoliv jiného.
-
Definuj naši kulturní tradici. Ne, že bych neměl představu, ale rád bych věděl, co si pod ní představuješ ty, a ujasnil si, jestli tvoje tvrzení o jejím mizení stojí na pevných základech.
-
Takový dojem, že by v Evropě i přímo u nás v ČR vymírala kultura absolutně nemám. Dostupnost kultury z jiných částí světa je pak jedině plus. I když možná každý vnímáme jinak ten kulturní odkaz, jak ty tomu říkáš. Co je pro tebe kulturní tradice? Konkrétně? Pro někoho to může být Karel Čapek, pro jiného Miloš Forman (Američan:), pro jiného zase knedlo vepřo a Plzeň k tomu. A ty tím myslíš co?
-
Neurčuju to já, ale kultura, ve které všichni žijeme. Bohužel, jak je vidno i z vašich reakcí, naše kultura mizí. Jenom abyste pochopili můj postoj: Vůbec mi nevadí dostupnost děl z jiného kulturního prostředí, právě naopak. Co mi vadí, je vymírání naší kulturní tradice. Jak sami říkáte, Japonci jsou stále sví, i když jsou americkému kulturnímu vlivu vystavení stejně, nebo spíš více, než my. Když můžou Japonci, proč ne my, Evropané, Slované, Moravané, Slezané a Češi?
-
V Evropě se snad nikdo (kromě Francouzů) o velkou produkci nezajímal, v Asii jim to asi taky moc nevyšlo (Bollywood, , jedinečný Enthiran), sověti taky moc úspěchy neslavili a japonské filmy jsou mimo Japonsko hůře stravitelné.
-
No, o tom moc nevím, kdo co kde zkoušel.
-
To dělají komunisti rádi ;) . Podle takové logiky by měl každý stát (nebo dokonce snad město) uzavřený jako Severní Korea.
-
Takových pokusů už bylo docela dost, ne?
-
Ty určuješ, co má, nebo nemá v naší kultuře, co dělat? Já bych řekl, že jediný důvod, proč v Evropě nevzniká tolik velkofilmů je jen otázka peněz.
-
Stručně - Hollywood *4* Mít jedno takové studio v evropě, hned by bylo všechno jinak.
-
Proč? Ty jsi nějaký samozvaný cenzor toho co má někde co dělat a nemá? ;) Mimochodem ale, když článek je o ovlivňování her a filmů, tak se pak nediv, že v něm jsou ty filmy, kde se tohle děje.
-
Vesměs žádné takové nejsou, a o to tu přece jde. Míchání megalomanie her a filmů prostě je americké, a v naší středoevropské kultuře to nemá co dělat.
-
V Americe se točí nejvíc akčních filmů s největším rozpočtem, proto asi právě filmy z americké produkce se dají nejvíc připodobnit počítačovým hrám. Nebo znáš nějaké mimoamerické filmy, které se inspirují u her? Stačí je zmínit, by bylo jistě zajímavé...
-
To bude tím, že jsou na výběr jen kultury americké, komunistické a Japonské.