Přejít na výpis diskuzí
Kdo ovlivňuje koho: filmy i hry si vzájemně kradou estetiku
25.8.2012 | Ladislav Loukota
124 příspěvků
-
Článek mi přijde trochu vycucaný z prstu. Desítky odkazů proložené něčím, aby se to dalo považovat za článek. Hry se od počátku inspirují filmem a to ještě dávno před filmovými scénami ve hrách, ale naopak to nefunguje (pomineme-li filmy podle her), nebo tak minimálně, že to ani nestojí za řeč.
-
-
Jinak je jistě pravda, že v článku není žádné šokantní zjištění, jenom teze a poté řada argumentů na její podpoření (digimodernismus ve filmu, nárust found-footage filmů); pointu jako takovou však ostatně spoiluje už názvem :-)
-
Myslím, že nikdo nebude popírat, že hry se odjakživa inspirují filmovými praktikami. Jde tu ale o zjištění, že filmy se nyní začínají naopak inspirovat herními praktikami. Tvrzení "naopak to nefunguje" možná platí pro doslovné adaptace her, ale rozhodně nikoliv pro snímky, jež přejímají různou videoherní estetiku. A to už je v historickém kontextu kinematografie poměrně překvapivé! Mimo jiné to totiž vypovídá o kulturním dopadu her.
-
Přesně tak, jsem furt čekal, kdy přijde ten geniální myšlenkový twist, který mi rozšíří - a ono nic. Je to takové myšlení zadarmo: nic nestojí / nic nedává.
-
-
Osobně mi filmy Resident Evil nevadí. Sice ten poslední byl dost ujetej, ale když přitom člověk vypne mozek sou to celkem "dobrý" filmy na odreagování. Třeba trojka byla svojí postapo atmosférou na hodně dobrý cestě *4*
-
-
Vsechny jsou ujete. Presto je to zabavne. Kdo k tomu pristupuje vazne,musi byt nutne zklamany. Ale porad se mi to libi stokrat vic nez nektere radoby ackove Hollywoodske filmy ala Transformers.
-
-
Minimálně Resident evil 1 byl dobrej film a Milla tam zahrála parádně ! ty další filmy nic moc ,ale viděl jsem i horší z vybliwoodu
-
Mne nevadi, že sa hry a filmi vykradaju navzajom, ale vadi mi ked to robia zle.
Urobiť hru podla uspešneho filmu alebo naopak, to je reklama zadarmo, dalo by sa povedať že čiste parazitovanie, vlastne nie, nietko si musi kupiť autorske prava :D. Ano ludia si to kupia, lebo je to podla toho a toho filmu alebo hry, ale tvorcovia to totalne odflaknu a spoliehaju sa na to, že to ludia kupia, podla obrazku na obale, toto je poriadna prasačina...a je to bohužial vačšina pripadov. Ked ja narazim na hru podla filmu, alebo film podla hry, prve čo ma napadne -Boa to zas bude S*IT... -
-
Tak ale preci jen nam svita nadeje. Nova Star Trek hra vypada docela zajimave. Je fakt, ze neni presne podle filmu, ale odehrava se mezi prvnim novym ST filmem a druhym. Tak uvidime, treba to prokleti her podle filmu konecne nekdo prolomi :-)
Jinak mas samozrejme pravdu, 99% her podle filmu je prisernych. -
A netreba zabudať na cielovu skupinu-deti, ktore su velmi lahko ovplivnitelne. Moja dcerka ma rada Micky Mousa, Krtečka, Bleska McQeena, a ked vidi niekde niečo s tymto obrazkom samozrejme to chce...kupujeme syr Vesela Krava, lebo tato reklama beži v televizii, deťom sa ťažko vysvetluje, že veci su ine ako sa môžu zdať...
-
-
Tady se porad cpe, ze PoP je tragickej.. Zrovna to je nahodou jeden z tech lepsich filmu podle hry :).. Neni to dokonaly, ale rozhodne slusna podivana a 71% na csfd budiz dukazem.
A resident evil, to je smutna serie.. prave jsem videl trailer na nejnovejsi dil a chtelo se mi brecet, jednicka me celkem bavila, hlavne atmosferickej zacatek, ale zbytek.. skoda mluvit..
Nicmene novej SH vypada vyborne.. -
-
PoP se povedl. Kritici mu dávala vyšší známky, ale bohužel naději na další díl pohřbili výdělky
-
-
Super :) A pravdivé. Prostě super cool efekty osloví nejvíce publika, proto se jich musí do scény vervat co nejvíc, nehledě na ostatní prvky *10* I tu, i tam. A jak tady Xspy zmínil, za chvíli to bude ještě vše ve 3D, protože prostě 3D vstupuje na trh jako moderní technologie, kterou musí všichni sežrat. Jak smutné *9*
Na druhou stranu, díky těmhle trendům svítá naděje pro další rozšíření/rozvoj nových technologií, jako 4K monitory, oled, 50FPS filmy, levnější elektronika, jelikož se určitě najdou firmy, které budou chtít to nové protlačit a tak zatlačí na ceny, protože budou mít důvod (obsah), který se na tom bude dát využít. Snad, už teď je to bída, tak držme palce Hobbitovi!
(co se tohodle problému týče samozřejmě) -
-
Hobbit se už taky veze na vlně mainstreamu - 3D, rozdělení do dvou dílů (proč? Návrat krále se taky vešel do jednoho filmu, nevidím důvod - nepočítaje víc peněz pro producenty)...bude to dobrý film, ale proč mu držet palce to vážně nevím, žádná filmová revoluce to vážně nebude...tomu filmu nejvíc uškodilo, že se na to vybodnul del Toro
-
-
Jestli si Jackson myslí, že dokáže Hobita natáhnout do tří filmů tak ok, jen ať to udělá. Jestli je tu režisér který to dokáže, je to on. Mimoto má s universem nejvíce zkušeností. A nebude to jen Hobit samotný, uvidíme i bitvu pěti armád a hromadu věcí z Tolkienových poznámek!
3D, to je jiná. Osobně mi příšerně vadí nízký framerate a předražené vstupenky, kvůli ničemu. FPS by snad u Hobita měli pořešit. Nolan ovšem dokázal, že to bez 3D jde, snad se i jiní poučí.
Filmová revoluce, co si pod ní představuješ? Já fakt netuším, mě stačí další skvělý film na které budu ještě několik let vzpomínat viz LOTR trilogie nebo Nolanova Batmanovská trilogie. -
Hobbit bude nakonec rozdělenej dokonce do 3 filmů
EDIT: Tak kolega to nademnou už napsal, nevšim jsem si no :) -
No. z pohledu příběhu netuším, jak to s ním vypadá, doufám zatím že dobře.
Ale hlavně z toho důvodu, že se vše natáčí v 5K. To se mi na tom líbí nejvíc, které filmy na BD mají dnes něco většího než "1080p" ? Hlavně tím trpí 3D, které je zatím k vůli tomuhle na tak bídném stupni kvality. A do dvou dílů, dokonce prý do třech, se dělí, jelikož mají natočeného tolik materiálu, že je škoda ho nevyužít. ALe zase je pravda, že bych nechtěl, aby místo jednoho superfilmu hodného LotRů byly 3 na úrovni Béčka *13* No, nezbývá než věřit, že všechny díly budou bomba. Ale fakt si mě vystrašil myšlenkou, že to s ním nevypadá zas tak dobře ve jménu scénáře. achjo :D -
Žádná revoluce? Třeba že to bude první film, co se točí ve 48 fps?
-
-
jsem zvědavej jak to na tom filmu poznáš
-
-
Už proběhla ukázka v USA a prej se moc lidem nelíbilo, že to je tak plynulý (film s 24fps má prostě svůj look, na který jsme všichni už sto let zvyklí). *2*
-
-
mike731: No jo, ale taky to vysílali ještě v době, kdy prakticky nezačala postprodukce, takže to snad vychytají.
-
ako píšeš, je to otázka zvyku a bude to trvať roky ak nie desaťročia, kým si ľudia zvyknú na plynulosť... staršia generácia možno vôbec. Ja sa tejto zmene nebránim :)
-
Slyšel jsem, že prý to vypadá moc reálně (jsou poznat masky atd.)
-
-
je to dosť výrazná zmena ktorú si všimne skoro každý...
-
-
promiň, ale pro mě u filmu vážně není rozhodující technologie ;) sám se na hobbita těším a půjdu na něj, ale od toho filmu prostě nečekám zázraky
-
-
Z hlediska filmové historie to docela důležitá věc změna je. Možná důležitější než ta pseudo 3D projekce.
-
-
-
-
-
Tohle téma už se podle mě pomalu odsouvá do pozadí, tím jak se mění trendy ve videoherní kultuře. Tři čtyři roky zpátky jsem byl právě strašně zvědavý jak se právě vyvine situace, kdy se hry snaží co nejvíce připodobnit filmu, zatímco film naopak připodobnit hrám. Byl jsem zvědavý, v jakém větším titulu se tyto prvky definitivně propojí (ne, že by se už dříve nepropojili, například prastará Phantasmagoria), ale najednou se hry díky novým trendům distribuce a hlavně snahy přeměnit hraní na společenskou událost (tedy přesunout je z pracoven a pokojů do obýváků k přátelům a velkoplošným televizím) tahle situace ze strany her dostala někam úplně jinam a archaicky přetrvávají akorát některé zavedené značky - Call od Duty, Assassin Creed, Mass Effect. Pro mě osobně byl největším zážitkem na poli propojování těchto médií Kane & Lynch 2, přičemž L.A. Noire jsem ještě v rukou neměl. Osobně proti průniku filmu do her nic nemám, protože dokáže přinést hře mnoho prvků, které jim mohou chybět - například realistický vývoj charakterů (Max Payne, Kane s Lynchem, Mafia, Deus Ex: HR,...), důraz na scénografii a level design. V neposlední zejména synopsi hudby s děním (Modern Warfare 2 a jeho božský soundtrack) a odklon příběhu od klasického honění za hlavním záporákem.
Na druhou stranu se film hrám daleko více přibližuje, což ani nemusí být záměrem, ale technologie, se kterou se vytváří situace ve virtuálním světě jsou koneckonců pro filmaře strašlivou výzvou. V paměti mi ulpívá například Spielbergův TinTin, který právě využívá dosud neviděných záběrů, kamera zde prolétává skrze zdi, staví se do úhlů, kam by se jinak kamera dostat nemohla, protože jí to neumožňuje například daný exteriér. Vrcholem filmu je snad více než pětiminutová jednozáběrová honička, kde se velmi často pracuje právě z pohledem na hrdinovy záda a ve své hektičnosti už například totálně vysazuje takové filmařské disciplíny, jako je například hloubka ostrosti. Tato scéna se musela vytvořit prakticky totožným způsobem, jakým se vytváří úrovně v pc hrách, tedy dříve než přijde akce a filmařské umění, je třeba být architektem úrovně. Mimochodem, pofidérní hloubka ostrosti zakomponovaná v mnohých PC hrách je jasným důkazem příklonu k filmovému vyprávění, ale musím říct, že v tomhle případě by mi vůbec nevadilo zanechat tenhle dělící prvek mezi oběma médii u ledu. Podobně jako u Tin Tina, ale o mnoho náročněji například pracoval s fúzí médií Christophe Gans se Silent Hillem, jenž se za každou cenu snažil zpracovat videoherní snímání situací, ale natáčel koneckonců stále hraný film. Docházelo tedy k tomu, že mnoho kulis se posouvalo v průběhu záběru, aby kamera mohla proplouvat pevnými předměty, na které se zpětně zaměří. Vtipné je, že videoherní trend jde úplně na druhou stranu, protože se hráče virtuální realita snaží mermomocí přesvědčit, že je skutečnost a tedy naopak PC hra si zvolí ve svém videu průchod kamery dveřma či jiným otvorem, kterým by ve skutečnosti mohla projít. Tedy zatímco film se v tomhle směru snaží diváka přesvědčit ze všech sil o neexistenci kamery v jejich světě, vývojáři her naopak velmi dobře chtějí, aby si hráči mysleli, že tam je. Výsledkem budiž opět bravurní zapracování propojení médií v Kane & Lynch.
Takže imho hry si časem začnou zpátky uvědomovat více sebe a možnosti svého média (tvorba filmu je prostě lemována neuvěřitelnou spoustou úskalí, které se ve hře dají zjednodušit a výsledek může tvůrce velmi omezovat), zatímco filmy se budou hrám přibližovat. Koneckonců s L.A. Noire a Kane & Lynch podle mě již k propojení médií došlo, dál jsem opět zvědavý, jak se to bude vyvíjet, ale tentokrát ze strany filmu.
Na závěr sem zvědavcům kopnu ještě několik filmů, které přejímají videoherní prvky a zrovna jsem si na ně vzpomněl: [REC] 2, Kick-Ass, Oldboy, Serbuan Maut, Flammen og Citronen, Killer Elite, Gamer, Enter the Void, ale von to sem asi stejně nikdo nedočte :) -
-
S tou kamerou a rozdílem mezi filmem/hrou si mě fakt zaujal, dobrá informace! hehe. I tak největší propojení filmu se hrou je pro mě Scott Pilgrim proti zbytku světa. To je něco jako zfilmované hraní hry z pohledu 3tí osboy herní postavy a záběrem na vlastní pocity z hraní.
-
-
To rozhodně. Ale Pilgrim je spíš pocta 8bitu, nicméně stále hrozná hlína. Ten film fakt můžu a chápu, proč z něj spousta lidí bleje :) *8*
-
-
Dobrej comment. *4*
-
Dočetl by, kdyby použil odstavce!
-
-
Eh, pravda pravdoucí. Použil jsem normálně odstavce, ale ne oddělené a takovejhle humus z toho vyšel, shame on me ;)
-
Je fakt, že by těch pět mohl alespoň začít mezerou, ale i tak, jelikož čteme na netu, je lehké si to modře oddělit kde chceme sami *3*
-
-
-
Pořád žádná recenze Counter-Strike Global offensive? To asi doopravdu žijete jenom Hypem?
-
-
No jo, mě by stačilo takové dvouminutové lehké videho-shrnutí od Lukáše.
-
-
přesně, vědět jakej je rozdíl v chování zbraní, bugy ... jestli má cenu za to ty dvě stovky dávat. Ale hráči už se asi z 1.6 přesunou.
-
-
Ja ani nevím, proč se přesouvat z 1.6, protože to hlavní, co mě na Source nebo GO štve je ta grafika. Nemůžu si pomoct, ale prostě mi přijde, že nedám stejný dmg, hit, kill, hs když mám i na 1.6 skiny ze source *15* *1* Prostě na tu starou pěknou M4 nic nemá, úplně mi přijde, že jsem se starým (2D +-) skinem lepší než se skinem novým.
-
-
Já zas nejsu schopnej hrát druhej Minecraft...
Ale co, GO je pro mě prostě sratchka a 75% slevička o Vánocích čeká. -
-
Ted jde asi o to, kam se přesunou hráči.
-
-
-
Je to dobre csko ale fakt nic nového tam skoro není ,ale valve plně podporuje komunitu která vytvoří něco pěkného ;-);-) nového
-
-
to je teda ale docela smutný, jestli Valve nebylo schopný za 13 let přijít alespon s desítkou novejch map
-
-
Kdyby jen valve, ani komunita. Prostě nechápu, jak nemohl nikdo udělat nějakou pěknou mapu, která by se vyrovnala zíkladním. (nepočítaje mill, strike a non-de mapy).
-
-
-
-
-
Jenže na rozdíl od kravin, které tu lítají z jedné strany na druhou, CS je součást evoluce herního průmyslu a jistě tu ještě řadu let bude. Mně by docela zajímalo, zda tu máme posun kupředu, nebo jen placenou verzy ala Condition Zero (když už všichni zůstali u 1.6)
Jestli herní web mine hru, která tu bude potenciálně dalších 5 let a bude se kolem ní točit ohromnej balík peněz v zápasech, tak je něco špatně.
Indie hry tu maj místo 1x14 dní. -
-
Naco potřebuješ recenzi, udělej si názor sám, ne? Snad nepotřebuješ aby za tebe mysleli jiný?
-
-
Tak proč teda chodíš furt na tenhle web? Běž si na Bonusweb!
-
Co chceš na CS sakra recenzovat? Furt to stejný, jen trochu jiná grafika a pár nových zbraně, vždyť recyklují i mapy, jen některý nový. Ale lidem se to líbí, vadí jim to jen u CoD. Recenze na CS je nejzbydečnější věc k recenzování, změny pochopíš z jednoho videa na youtube. *7*
-
-
Spise jen trochu starsi grafika. Si ehm... dovolim podotknout.
-
Zapomínáš na fakt, že do CS nevychází co 5 minut DLC s recyklovanýma mapama za 15 ojro, ale mapy dělá komunita. Pravda ale je, že nějaká rozsáhlejší recenze je zbytečná.
-
-
co? do 1.6 mi nikdo zadnou mapu za prachy nestrka
-
-
Na rozdíl od CoD to ale na nás nesypou každej rok za plnou cenu že? :)
-
-
-
Jak může někdo zmínit reálné herce a nezmínit Yvonne Strahovski v ME? Nebo hlas/osobitost Michaela Hogana? :)
"(...)dnešních úspěšnější hry.(...)"
Jinak opět hezký článek, pár pro mě nových postřehů. Těším se na další :)
Edit: Ještě bych dodal, že z mého pohledu se zatím filmy inspirují hrami jen v minimálním množství. Ale to třeba ještě přijde. -
Ze vraj filmy vykradaju viac hry ako hry filmy.... To je podla mna uplna somarina, i ked neberiem do uvahy zopar hier kde kvalita zaberov a celkovo filmova atmosfera bola viac nez dobre ladena, ale aj tak po vacsine pripadov su na tom lepsie filmy, kedze filmy su tu o dost dlhsie a hra so zabermi je o to skusenejsia a dokonalesia. Presne vam popisem jeden pripad ktory mi vadi v hrach ale rad ho prehltavam- jeden pohlad kamery ktory trva tak dlho ze vidite vsetky nedokonalost hry, skor ako keby ich zakrili roznymi detailmi, pohybmi kameri a podobne prvky ktore pridaju na dynamickosti a odviazu sa od prilisnej statickosti. Napr pri Wicher 2 (niak pre mna absolutoriom ako Deus EX) mi stale vrtalo hlavou ze hra so zabermi v niektorych (nie ze by nebola super ale mohla byt obcas o kus lepsia) miestach mohla byt o nieco dynamickejsia, magickejsia a celkovo prosto viac filmova. Rychlejsie/dynamickejsie strieadanie zaberov je tiez jedna z veci na ktore by sa mali niekt. hry viac zamerat.
Prosto napr. ked witcher niekam prichadza aby bol phlad len na boty, kracanie a postupne sa prepinala medzi zaberom meca. niakym chytro vymyslenym detailom a potom fantastickym celkom ktory by zachytil fantasticke prostredie....
Verim ze ste vsetci pochopii co som chcel povdat a toto bude vybornym klacikom do ohnika :D. Hra poktorej strasne slintam, je niaka dobroruzna cestovatelska survive hra jednej postavy kedy koniec, zaver nie je tak podstatny ako cesta ( nieco ako Journej spojeny s Tomb Rider a s filmom The Road). *14* -
-
Rychle dynamicke strihy me akorat stvou :-).
-
a mně přijde právě dost smutný, že dneska lidem záleží jen na líbivé vizuální stránce. A vlastně už na ničem jiném. Žádný kvalitní příběh, žádná pořádná choreografie, herecké výkony. Všechno musí být dynamické, kamera skákat nepřehledně z jedné scény do druhé... Jako příklad si můžeme vzít akční filmy s Brucem Lee. Asi nepřekonatelná osoba. Jak mohl točit tak dokonalé akční scény, aniž by ho museli počítačem upravovat, házet na lanech sem a tam, nebo na něj napíchat žárovky a monition capturem pak všechno zpracovávat v PC?
Jinak to, co tu popisuješ už hry zkoušely, dopopadlo to žánrem, který se nazýval interaktivní film a počátkem 90. let úplně vymřel.
Nakonec zjistíte, že celej film je jenom o dynamickej líbivej záběrech, ani nevíte, co se pořádně děje a nejdnou máte před sebou titulky. -
-
Ty si vobec nepochopil, co som chcel napisat, objasnit. Mne nejde o to aby zaberi preskakovali z jednej na druhu ako v niakom zlom hollywodskom filme, alebo aby sme ani koli rychlosti zaberov nevedeli co sa deje.... Ak si myslel toto tak ´´ses dobře spletl.´´ Mne islo o to aby boli niekotre sceny viac pre oko vabivejsie (vid vo W...., uz sa mi to nechce pisat dokolecka). Napriklad dnes sa tocia americke akcie tak ze 1.zaber vybuch 2. zaber vystrel z raketometu 3. ludi odhadzuje po vybuhu granatu 4 . zaber gulky zarezavajuce sa do steny 5. Velbloud vys... bobek (dokonce Kravička je zakazane slovo lol, uvidim ci neni dokonce i velbloud vyse upraveno) :D.... Toto som ani omylom nemyslel. *12*
P.S. Mas odomna plusku zato ze si ma upozornil na mozne zle usudky, pochopenie textu aneb to co chctel autor textu vysvetlit *8* -
-
Já se přiznám, že pointu tvého sdělení nechápu. Jde ti o to, aby byly jednotlivé záběry delší a obsahově bohatší oproti současnému klipovitému střihu? A chceš to tedy přenést do her? Prosím dovysvětlit...
Co se týče kamery ve hrách, to je samozřejmě trochu komplikovanější, zvláště pokud do toho cpeme rlzné teorie kolem kamery filmové, ale v zásadě souhlasím, že i filmověji vyprávěné hry (Mass Effect) mají dost problém z různých důvodů zvládnout filmové vyprávění. Je to ovšem O DOST lepší než před deseti lety - z animaček v Operation Flashpoint mám dodnes noční můry.
-
-
najlepšia kombinácia je skákanie (alebo skôr lietanie) na lanách + Parkinson kamera + šialený strih ako od střihorukého Edwarda a to všetko zabalané do šialených filtrov a postprocess efektov :)
ale určite nie som proti počítačovým úpravám ak sa to robí s rozumom a nie iba na oslovenie jednoduchších divákov. Pekným príkladom je prvý Matrix ktorý sa držal pri zemi ale o to pôsobil lepšie a uveritelnejšie, oproti Revolution + Reloaded, kde niektoré scény boli skoro komplet 3D vrátane postáv a vyzeralo to na ho*no *7* -
Jj dnesni Blockbustery filmy a jine trhaky co jsou o efektech jak z pr*ele, ty vazne stojej za h*vno (viz nedavnej Battleship ale vizual exkluzivni a ve D urcite megaparadni ).
-
-